Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

To κρυφό σχέδιο της ΕΕ για να αποτρέψει ένα εμπορικό πόλεμο με τον Τραμπ

Eυκαιρίες προκειμένου να αποτρέψει ένα εμπορικό πόλεμο με την κυβέρνηση των ΗΠΑ υπό τον Ντόναλντ Τραμπ βλέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ).

Μια ολοκληρωμένη διαπραγματευτική προσφορά από πλευράς ΕΕ έχει ως στόχο να κατευνάσει τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, υπό τον όρο ότι τα κράτη μέλη, κυρίως η Γερμανία και η Γαλλία, πρέπει να είναι έτοιμα να αγοράσουν περισσότερα αμερικανικά προϊόντα και να επιβάλουν αυστηρότερες κυρώσεις στη Ρωσία από ό,τι πριν.

Ο Τραμπ κατηγορεί την ΕΕ ότι αντιμετωπίζει τις ΗΠΑ «πολύ, πολύ άσχημα». «Γι’ αυτό πρέπει να περιμένουν δασμούς». Ταυτόχρονα, όμως, δήλωσε ανοιχτός σε ρεαλιστικές προσεγγίσεις. Οι τιμωρητικοί δασμοί θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν η ΕΕ εισήγαγε περισσότερο αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), υπαινίχθηκε ο Τραμπ μετά την ορκωμοσία του. Ο πρώην υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Λάρι Σάμερς προειδοποίησε σε συνέντευξή του στην Handelsblatt ότι ο Τραμπ θα ασκήσει «σημαντική πίεση». Η Επιτροπή της ΕΕ πιστεύει ωστόσο ότι μια διατλαντική συμφωνία είναι δυνατή.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt από κύκλους της ΕΕ, μια εσωτερική ομάδα εργασίας επεξεργάζεται ήδη μια συγκεκριμένη προσφορά. Στόχος είναι να αυξήσει τις εισαγωγές αμερικανικού φυσικού αερίου χωρίς να προδώσει τους δικούς της κλιματικούς στόχους.

Παράλληλα, η ΕΕ θα μπορούσε να υποσχεθεί στον Τραμπ την αγορά περαιτέρω σύγχρονων οπλικών συστημάτων, όπως επιβεβαίωσε υψηλόβαθμο μέλος της Επιτροπής στη Handelsblatt. Μια άλλη επιλογή θα ήταν να διευκολυνθεί η παράδοση αμερικανικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

Η ΕΕ θέλει να αποφύγει πάση θυσία έναν εμπορικό πόλεμο. Ως εκ τούτου, η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (Ursula von der Leyen) έχει ήδη προσφερθεί δημοσίως ότι η ΕΕ θα μπορούσε να αγοράζει περισσότερο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ αντί από τη Ρωσία. Το πρόβλημα είναι πως οι Βρυξέλλες δεν μπορούν να ελέγξουν τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς οι αποφάσεις αγοράς λαμβάνονται από ιδιωτικές εταιρείες.

Οι άμεσες προδιαγραφές θα αποτελούσαν μη εξουσιοδοτημένη παρέμβαση στην οικονομία της αγοράς. Ο Robert Habeck το βλέπει επίσης με αυτόν τον τρόπο. «Δεν υπάρχει κανένας νόμος στη Γερμανία που να υπαγορεύει στις εταιρείες που αγοράζουν φυσικό αέριο από πού προμηθεύονται το αέριο», ξεκαθάρισε ο ομοσπονδιακός υπουργός Οικονομίας στην ενεργειακή σύνοδο κορυφής της Handelsblatt. «Αυτό είναι το αντίθετο της οικονομίας της αγοράς». Οι εταιρείες αγοράζουν από εκεί που είναι φθηνότερο.

Ωστόσο, μια μυστική ομάδα στο πλαίσιο της Επιτροπής της ΕΕ, ανεπίσημα γνωστή ως «Ομάδα Δράσης Τραμπ» (Τrump Task Force), έχει αναπτύξει ιδέες για το πώς θα ενισχυθούν οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ. Η ζήτηση για LNG των ΗΠΑ θα μπορούσε να αυξηθεί με τον περιορισμό των εισαγωγών από τη Ρωσία. Και η ΕΕ μπορεί κάλλιστα να αποφασίσει σχετικά, και συγκεκριμένα με κυρώσεις κατά της Ρωσίας.

Ρωσικές εισαγωγές φυσικού αερίου υπό έλεγχο

Αν και η Γερμανία έχει ανεξαρτητοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό φυσικό αέριο, οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία στην ΕΕ αυξάνονται και πάλι, για παράδειγμα σε χώρες όπως η Ισπανία και η Ιταλία. Το ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο αντιπροσωπεύει σήμερα περίπου το 20% των συνολικών εισαγωγών της ΕΕ. Εάν η ΕΕ αντικαθιστούσε αυτές τις προμήθειες με αμερικανικό υγροποιημένο φυσικό αέριο, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει πρόσθετα έσοδα δισεκατομμυρίων για τις ΗΠΑ. Η Φον ντερ Λάιεν έχει ήδη υπαινιχθεί το σχέδιο αυτό. «Εξακολουθούμε να αγοράζουμε μεγάλο μέρος του υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Γιατί να μην το αντικαταστήσουμε με αμερικανικό LNG, το οποίο είναι φθηνότερο για εμάς και μειώνει τις τιμές της ενέργειάς μας;», δήλωσε η πρόεδρος της Επιτροπής.

Η ΕΕ εξετάζει τώρα το ενδεχόμενο επιβολής κυρώσεων κατά του ρωσικού LNG. Η Επιτροπή δεν επιθυμεί ακόμη να σχολιάσει δημοσίως το θέμα αυτό. Ωστόσο, ο Μπερντ Λάνγκε (Bernd Lange), πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δήλωσε στην Handelsblatt: «Θα μπορούσαμε να εισάγουμε περισσότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ, αν μειώναμε την προμήθεια από τη Ρωσία. Πρέπει να συζητήσουμε με τα κράτη μέλη για το αν μπορεί να επιβληθούν κυρώσεις και στο υγροποιημένο αέριο από τη Ρωσία». Κατά την άποψή του, τέτοιες κυρώσεις θα είχαν διπλό πλεονέκτημα. Η Ρωσία θα λάμβανε λιγότερα χρήματα για το πολεμικό της ταμείο, ενώ η διατλαντική συνεργασία θα ενισχυόταν. «Αυτό θα είχε τη γοητεία ότι ο Τραμπ θα έβλεπε ότι είναι λογικό η ΕΕ και οι ΗΠΑ να αναλάβουν κοινή δράση κατά της Ρωσίας», λέει ο σοσιαλδημοκράτης.

Η προθεσμία για την προσφορά της ΕΕ λήγει την 1η Απριλίου

Η Επιτροπή της ΕΕ αναμένεται να προτείνει τη σταδιακή διακοπή των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου ήδη από την επόμενη εβδομάδα ως μέρος της 16ης δέσμης κυρώσεων κατά της Ρωσίας.

Τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ θα πρέπει στη συνέχεια να αποφασίσουν ομόφωνα. Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν θα μπορούσε να προσπαθήσει να μπλοκάρει το πακέτο κυρώσεων, όπως έχει ήδη κάνει με προηγούμενες αποφάσεις. Ωστόσο, αυτό θα προκαλούσε τη δυσαρέσκεια του Τραμπ, τον οποίο στην πραγματικότητα θεωρεί πολιτικό του εταίρο.

Η έκθεση θα αναλύει τα εμπορικά ελλείμματα, τις αθέμιτες πρακτικές και τη χειραγώγηση του νομίσματος και θα προτείνει μέτρα όπως δασμούς και νέες συμφωνίες. Ωστόσο, ο Τραμπ θα μπορούσε επίσης να επιβάλει δασμούς νωρίτερα, ανεξάρτητα από αυτό, κηρύσσοντας εθνική οικονομική κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Μαχητικά αεροσκάφη και αγροτικά προϊόντα

Ωστόσο, ακόμη και αν η ΕΕ αντικαθιστούσε στο μέλλον όλες τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία με αμερικανικό αέριο, το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ θα συρρικνωνόταν πιθανότατα ελάχιστα. Ως εκ τούτου, η «Ομάδα Δράσης Τραμπ» της ΕΕ έχει προετοιμάσει περαιτέρω προτάσεις για τη μείωση του εμπορικού ελλείμματος των ΗΠΑ με την ΕΕ ύψους περίπου 200 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ένα βασικό σημείο είναι η αύξηση της αγοράς αμερικανικών όπλων.

Η Ευρώπη θα πρέπει να προσφέρει στις ΗΠΑ να αναλάβουν περισσότερες ευθύνες στον τομέα της άμυνας και να αγοράσουν τεράστιες ποσότητες εξοπλισμών, δήλωσε υψηλόβαθμο μέλος της Επιτροπής στην Handelsblatt. «Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για την αγορά από την Ευρώπη περισσότερων αμερικανικών στρατιωτικών αεροσκαφών», δήλωσε επίσης ο Lange.

Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων θα μπορούσαν να συζητηθούν και άλλοι τομείς. Την Δευτέρα (20.1.2025) μετά την ορκωμοσία του, ο Τραμπ επέκρινε το γεγονός ότι η Ευρώπη πουλάει πολλά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, αλλά εισάγει ελάχιστα από την Αμερική. «Είναι σκληροί», δήλωσε ο Αμερικανός πρόεδρος στους δημοσιογράφους για την Ευρώπη. «Δεν παίρνουν τα αυτοκίνητά μας, δεν παίρνουν τα αγροτικά μας προϊόντα, δεν παίρνουν σχεδόν τίποτα».

Επομένως, μια άλλη σκέψη της Επιτροπής είναι η εξής: προκειμένου να διευκολύνει τον Τραμπ, η ΕΕ θα μπορούσε να μειώσει τον δασμολογικό συντελεστή για τα αυτοκίνητα από το σημερινό ποσοστό του 10% στο 2,5%. «Σχεδόν το ένα τρίτο του εμπορικού πλεονάσματος της ΕΕ με τις ΗΠΑ προέρχεται από τα αυτοκίνητα, επειδή οι Αμερικανοί αγοράζουν ακριβές Mercedes και Porsche», δήλωσε ο πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου Lange. Ως εκ τούτου, υπάρχουν σκέψεις για την προσαρμογή του δασμολογικού συντελεστή σε αυτόν των ΗΠΑ. «Το αποτέλεσμα θα ήταν διαχειρίσιμο από οικονομική άποψη, αλλά ίσως σημαντικό από ψυχολογική», δήλωσε ο Lange.

Ένας άλλος τομέας που απασχόλησε τον Τραμπ τη Δευτέρα είναι η γεωργική βιομηχανία των ΗΠΑ. Η ΕΕ έχει μέχρι στιγμής αποκλείσει σε μεγάλο βαθμό τα αμερικανικά τρόφιμα από την αγορά της μέσω υψηλών δασμών και αυστηρών κανονισμών, όπως η απαγόρευση του παροιμιώδους χλωριωμένου κοτόπουλου. Η ΕΕ θα μπορούσε, για παράδειγμα, να επιτρέψει ορισμένες ζωοτροφές που παράγονται με τη χρήση σύγχρονων μεθόδων γονιδιακής επεξεργασίας, προκειμένου να εισάγει περισσότερα αμερικανικά προϊόντα.

Ωστόσο, σε αυτόν τον τομέα αναμένεται έντονη αντίδραση. Δεν είναι μόνο οι περιβαλλοντικοί ακτιβιστές και οι συνήγοροι των καταναλωτών που κινητοποιούνται κατά των αμερικανικών γενετικά τροποποιημένων τροφίμων. Σημαντικά κράτη μέλη της ΕΕ, όπως η Γαλλία, επιμένουν επίσης στην ειδική προστασία της γεωργικής τους αγοράς.

NEWSIT

To κρυφό σχέδιο της ΕΕ για να αποτρέψει ένα εμπορικό πόλεμο με τον Τραμπ

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με ακίνητα, μειώσεις φόρων και νέα προγράμματα στέγασης το Δημόσιο αλλάζει το παιχνίδι στην αγορά ακινήτων

Σε βασικό ρυθμιστή της αγοράς ακινήτων θα μπορούσε να αναδειχθεί το Δημόσιο τα επόμενα δύο με τρία χρόνια.

Και αυτό όχι μόνο γιατί το Δημόσιο μέσω της πολιτικής την οποία ασκεί στο πεδίο της φορολογίας της ιδιοκτησίας (ΕΝΦΙΑ) και του εισοδήματος από αυτήν (φορολογία ενοικίων), των επιδομάτων (στέγασης, επιστροφής ενοικίου) και των διαφόρων προγραμμάτων επιδότησης της στέγης τύπου «Σπίτι Μου» και «Ανακαινίζω» αλλά και μέσω της αξιοποίησης περιουσίας του είτε για αμιγώς κοινωνικούς λόγους, είτε για λόγους αύξησης των κρατικών εσόδων, είτε για τη μείωση του δημοσίου χρέους.  

Κατά πρώτον, σε σχέση με τη φορολογία ακινήτων, βάσει των εξαγγελιών του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη στη φετινή ΔΕΘ, το υπουργείο Οικονομικών έχει ψηφίσει νομοσχέδιο που προβλέπει τη μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα εισοδήματα από ενοίκια (από 1η Ιανουαρίου 2026) με στόχο την ενθάρρυνση των ιδιοκτητών να ανοίξουν τα κλειστά διαμερίσματά τους σαν μέρος ευρύτερων πρωτοβουλιών προς αυτήν την κατεύθυνση (πχ μέτρα περιορισμού του airbnb).

Επίσης, μέσω του μέτρου της επιστροφής ενοικίου (κρατική επιδότηση στο 1/12 των καταβληθέντων ενοικίων του 2025), το οποίο θα καταβληθεί στο τέλος του τρέχοντος μηνός, αναμένεται -από πλευράς κυβέρνησης- να ενισχύσει όχι μόνο τους ενοικιαστές, αλλά μπορεί να δώσει ώθηση στην ακριβέστερη δήλωση των ενοικίων στην εφορία και, έτσι, στην πάταξη της φοροδιαφυγής στο χώρο των ακινήτων (αν και στο οικονομικό επιτελείο κρατούν πολύ μικρό καλάθι σε σχέση με τον τελευταίο στόχο).

Την ίδια ώρα, κατά δεύτερον, στο πεδίο των προγραμμάτων αύξησης του οικιστικού αποθέματος, η κυβέρνηση ετοιμάζει νέα γενιά προγραμμάτων «Ανακαινίζω» με κοινοτικούς πόρους ενδεχομένως και πάνω από 200 εκατ. ευρώ (μέσα από την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ), αύξηση των εισοδηματικών
 και ηλικιακών κριτηρίων του Προγράμματος Σπίτι μου 2 και ενδεχομένως ακόμα και ένα Σπίτι μου 3, βάσει δηλώσεων της υπ. Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Δόμνας Μιχαηλίδου. Παράλληλα, αναμένεται να τρέξει σταδιακά η πρωτοβουλία της «κοινωνικής αντιπαροχής». 

Κατά τρίτον, ελπίδες στην αγορά έχουν γεννήσει οι κινήσεις καταγραφής και παραπέρα αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου. 

Ο Υπουργός Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, δήλωσε στις 21 Οκτωβρίου 2025 πως «θα φτιάξουμε λοιπόν έναν οργανισμό, ο οποίος θα διαχειριστεί αυτή την περιουσία. Για αρχή, θα την καταγράψει γιατί σας ενημερώνω ότι δεν είναι καταγεγραμμένη. Πρέπει, λοιπόν, να καταγραφεί κάπου κεντρικά, να δούμε ακριβώς τι έχουν και να προσπαθήσουμε να ρίξουμε όσο πιο πολλά ακίνητα μπορούμε στην αγορά».

Πληροφορίες αναφέρουν πως το Υπουργείο Οικονομικών προωθεί για δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο για την ψηφιακή χαρτογράφηση όλων των κοινωφελών περιουσιών και των σχολαζουσών κληρονομιών. 

Πρακτικά θα δημιουργηθεί ένα Ηλεκτρονικό Μητρώο Κοινωφελών Περιουσιών και μια Πλατφόρμα Σχολαζουσών Κληρονομιών που θα διασυνδεθούν με τα Μητρώα του Δημοσίου.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα δημιουργηθεί ένα ίδρυμα ειδικού σκοπού το οποίο θα αναλάβει τη διαχείριση και αξιοποίηση όλων των κοινωφελών περιουσιών και των σχολαζουσών κληρονομιών. Το νέο αυτό Μητρώο αναμένεται να διασυνδεθεί με το  Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας (ΜΑΠ).

Σημειώνεται πως η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίων ΑΕ (ΕΤΑΔ), η οποία ανήκει στο Υπερταμείο, συγκεντρώνει προς το παρόν μόνο τα ακίνητα ιδιοκτησίας του Υπουργείου Οικονομικών και όχι άλλων Υπουργείων.

Η εξαγγελθείσα επέκταση της διαδικασίας καταγραφής- αξιοποίησης και στα ακίνητα των άλλων Υπουργείων -πέραν εκείνων  του υπ. Οικονομικών – αναμένεται -σύμφωνα με κύκλους της αγοράς με τους οποίους ήλθε σε επαφή το newsit.gr- πως θέτει αντικειμενικά ζήτημα συμβολής της ΕΤΑΔ (η οποία είναι ήδη δραστήρια και δεν πρόκειται για κάποιο νέο «φορέα ειδικού σκοπού» που «θα» διαμορφωθεί, αλλά προχωρά ταχύτατα σε μία κρίσιμη εταιρική ανασυγκρότηση και μετασχηματισμό), στην αξιοποίηση συνολικά της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και όχι μόνο του Υπ. Οικονομικών. Κάτι τέτοιο, σύμφωνα  με τις ίδιες πηγές, θα άνοιγε εντελώς νέους δρόμους στον ενεργό ρόλο του Κράτους στην αγορά ακινήτων -μέσω της σημαντικής αύξησης της προσφοράς ακινήτων είτε για ιδιωτικούς, είτε για κοινωνικούς σκοπούς– αλλά και στην αύξηση των κρατικών εσόδων, ου μην αλλά και της ταχύτερης μείωσης του δημοσίου χρέους (καθώς μέρος των εσόδων του Υπερταμείου κατευθύνεται στην αποπληρωμή του).

NEWSIT

Με ακίνητα, μειώσεις φόρων και νέα προγράμματα στέγασης το Δημόσιο αλλάζει το παιχνίδι στην αγορά ακινήτων 

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιστρέφει φόρους ακινήτων από το 2014 η ΑΑΔΕ – Ποιοι ιδιοκτήτες θα λάβουν αναδρομικά ΟΙΚΟΝΟΜΊΑ /Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2025, 07:19:04 / / Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα ποσά ΕΝΦΙΑ που πλήρωσαν κατά την εξαετία 2014-2019 θα λάβουν πίσω από την εφορία χιλιάδες ιδιοκτήτες επαγγελματικών ακινήτων. Με εγκύκλιο της ΑΑΔΕ επιστρέφονται ποσά ΕΝΦΙΑ για ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα των ετών 2014-2019, όπως προβλέπει ο Νόμος 5193/2025 που ψηφίστηκε στις αρχές του έτους.

Με ειδική διάταξη (άρθρο 210), επιτράπηκε -κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί παραγραφής- η υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων έως και την 30ή Ιουνίου 2025 για όσους δεν είχαν δηλώσει την ιδιοχρησιμοποίηση των ακινήτων τους.

Η ΑΑΔΕ επισημαίνει ότι η δυνατότητα αυτή αφορά αποκλειστικά όσους απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ βάσει του άρθρου 3 του ν.4223/2013, δηλαδή φυσικά ή νομικά πρόσωπα που ιδιοχρησιμοποιούν ακίνητα για την άσκηση της δραστηριότητάς τους.

Μετά την υποβολή του διορθωμένου Ε9, η φορολογική διοίκηση προχωρά πλέον σε νέα εκκαθάριση και επιστρέφει τα ποσά που είχαν καταβληθεί αχρεωστήτως.

Συγκεκριμένα η εγκύκλιος της ΑΑΔΕ ξεκαθαρίζει ότι:

– κατά παρέκκλιση των περί παραγραφής διατάξεων, δόθηκε η δυνατότητα υποβολής τροποποιητικών δηλώσεων για τα έτη 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 και 2019, από τα πρόσωπα που απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ για τα ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούν, προκειμένου να δηλώσουν την ιδιοχρησιμοποίηση των ακινήτων τους, την οποία είχαν παραλείψει να δηλώσουν.

– η προθεσμία για την υποβολή των ανωτέρω τροποποιητικών δηλώσεων ορίστηκε έως και την 30ή Ιουνίου 2025.

– δεδομένου ότι με τη σχετική διάταξη, αφενός χορηγήθηκε – κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί παραγραφής – η δυνατότητα υποβολής τροποποιητικών δηλώσεων, για ακίνητα για τα οποία δεν δηλώθηκε η ιδιοχρησιμοποίησή τους κατά τα ως άνω αναφερόμενα έτη, αφετέρου δεν προβλέφθηκε απαγόρευση επιστροφής ποσών που έχουν καταβληθεί, τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά ΕΝΦΙΑ, τα οποία τυχόν προκύπτουν προς επιστροφή κατόπιν εκκαθάρισης των τροποποιητικών δηλώσεων που υποβλήθηκαν βάσει της ανωτέρω διάταξης, επιστρέφονται.

ΑΠΕ ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φορολογική απάτη με χιλιάδες πολυτελή αυτοκίνητα: «Σπιράλ» μεταξύ Γερμανίας, Βουλγαρίας, Ελλάδας – Πώς δρούσε το δίκτυο που ξεσκέπασε η ΑΑΔΕ

Απάτη με πολυτελή αυτοκίνητα είναι το επίκεντρο υπόθεσης που αποκάλυψε η ΑΑΔΕ, καθώς ένα δίκτυο εμπορίας μεταχειρισμένων οχημάτων έστησε διαδρομή Γερμανία – Βουλγαρία – Ελλάδα, αξιοποιώντας εταιρείες-«βιτρίνες» και ψευδή τιμολόγια για να εφαρμόζει καταχρηστικά το καθεστώς περιθωρίου κέρδους.

Η ζημία για το Δημόσιο από την εν λόγω απάτη με τα πολυτελή οχήματα εκτιμάται άνω των 212.000 ευρώ, με την ΑΑΔΕ να προχωράει σε καταλογισμούς και διαβίβαση του φακέλου στη Δικαιοσύνη.

Η μέθοδος του δικτύου απατεώνων, είναι να περνούν οχήματα που προέρχονταν από τη Γερμανία περνούσαν μέσω ενδιάμεσων οντοτήτων στη Βουλγαρία και να καταλήγουν σε ελληνικές επιχειρήσεις, όπου δηλώνονταν ως υπαγόμενα στο καθεστώς περιθωρίου κέρδους, παρότι δεν πληρούνταν οι προϋποθέσεις. Με τεχνητά χαμηλές δηλωμένες τιμές αγοράς και εικονικά ενδιάμεσα τιμολόγια, ο οφειλόμενος ΦΠΑ στην τελική πώληση μειωνόταν δραστικά ή μηδενιζόταν.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες, στον πυρήνα του μηχανισμού, οι εταιρείες-«βιτρίνες» εμφάνιζαν ανύπαρκτη ή ελάχιστη πραγματική δραστηριότητα, λειτουργώντας ως «στάσεις» σε αλυσίδες τιμολόγησης. Τα αυτοκίνητα άλλαζαν χέρια στα χαρτιά, ώστε να αλλοιώνεται η προέλευση και το φορολογικό καθεστώς τους. Στο τέλος, ο Έλληνας μεταπωλητής τιμολογούσε με βάση το περιθώριο κέρδους και όχι την πραγματική αξία συναλλαγής, μεταθέτοντας το φορολογικό βάρος εκτός τελικής τιμής.

Οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ χαρτογράφησαν τις ροές με αντιπαραβολή τιμολογίων, τραπεζικών κινήσεων και δηλωμένων αξιών, εντοπίζοντας ασυνέπειες μεταξύ πληρωμών και παραστατικών. Παράλληλα, διασταύρωσαν στοιχεία προέλευσης των οχημάτων και κινήσεις ενδοκοινοτικών αποκτήσεων, για να τεκμηριώσουν ότι το margin scheme χρησιμοποιήθηκε καταχρηστικά.

Για την αγορά, ο μηχανισμός δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των νόμιμων εμπόρων που επιβαρύνουν ορθά τις πωλήσεις με ΦΠΑ. Για τους καταναλωτές, ελλοχεύει κίνδυνος μελλοντικών επιβαρύνσεων αν σε έλεγχο κριθεί ότι η συναλλαγή δεν είχε το σωστό φορολογικό καθεστώς. Η διαφάνεια στα παραστατικά και η σαφής αναφορά στο καθεστώς τιμολόγησης είναι κρίσιμες.

NEWSIT

Φορολογική απάτη με χιλιάδες πολυτελή αυτοκίνητα: «Σπιράλ» μεταξύ Γερμανίας, Βουλγαρίας, Ελλάδας – Πώς δρούσε το δίκτυο που ξεσκέπασε η ΑΑΔΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ