ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αγορά και αναβάθμιση κατοικίας, στήριξη των ΜμΕ, και εξωστρέφεια – Ποια τα προγράμματα με τα οποία ξεκινά το 2025 το ΥΠΟΙΚ

Ο Ιανουάριος 2025 βρίσκεται ήδη στο δεύτερο μισό του και οι μηχανές του υπουργείου Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ) τρέχουν για να υλοποιήσουν τα πρώτα προγράμματα της νέας χρονιάς, με την στόχευση να επικεντρώνεται στα ζητήματα της κατοικίας και της ενίσχυσης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.
Συγκεκριμένα, στην ατζέντα του ΥΠΟΙΚ για τον Ιανουάριο είναι σημειωμένα 4 προγράμματα, που είτε έχουν ήδη ξεκινήσει, είτε αναμένονται έως το τέλος του μήνα: για αγορά πρώτης κατοικίας, για ενεργειακή αναβάθμιση σπιτιών, για στήριξη της μικρής επιχειρηματικότητας με έμφαση στις γυναίκες, και στην ενίσχυση του εξαγωγικού προσανατολισμού των επιχειρήσεων.
Και στις 4 περιπτώσεις, πρόκειται για προγράμματα που υλοποιούνται με ευρωπαϊκούς πόρους, δύο μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, δύο μέσω του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Σπίτι μου 2
Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται το νέο στεγαστικό πρόγραμμα Σπίτι Μου 2, που δίνει την ευκαιρία σε περίπου 20.000 νοικοκυριά να αποκτήσουν την δική τους πρώτη κατοικία. Ήδη, όπως έκανε γνωστό χθες (16.01.2025) το οικονομικό επιτελείο σε σχετική συνέντευξη Τύπου, μέσα στις πρώτες 25 ώρες (ξεκίνησε στις 15.01.2025) κατατέθηκαν 25.000 αιτήσεις.
Το πρόγραμμα τρέχει με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, και δίνει την ευκαιρία στους υποψήφιους δικαιούχους να αποκτήσουν πρόσβαση σε ευνοϊκό δανεισμό της τάξης του 90% του δανείου, για σπίτια αξίας έως 250.000 ευρώ.
Οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν ηλικία από 25 έως και 50 ετών, και να πληρούν τα συγκεκριμένα εισοδηματικά κριτήρια:
- άγαμος ή άγαμη με ετήσιο εισόδημά από 10.000 έως 20.000 ευρώ
- άγαμος ή άγαμη ή με σύμφωνο συμβίωσης με ετήσιο οικογενειακό εισόδημά από 10.000 έως 28.000 ευρώ και προσαύξηση 4.000 ευρώ για κάθε παιδί
- μονογονέας, με ετήσιο οικογενειακό εισόδημά από 10.000 έως 31.000 ευρώ, με προσαύξηση 5.000 ευρώ για κάθε παιδί πλέον του πρώτου
Στο οικονομικό επιτελείο, μάλιστα, τονίζουν τον καινοτόμο χαρακτήρα του συστήματος επιλεξιμότητας, ενώ υπογραμμίζουν πως το πρόγραμμα λειτουργεί με ανακατεύθυνση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, γεγονός το οποίο απαίτησε σκληρές και πολύμηνες διαπραγματεύσεις του αναπληρωτή ΥΠΟΙΚ, Νίκου Παπαθανάση, με τις ευρωπαϊκές αρμόδιες υπηρεσίες.
Αναβαθμίζω το Σπίτι µου
Στην κατεύθυνση των ζητημάτων στέγης κινείται και το δεύτερο πρόγραμμα του Ιανουαρίου. Πρόκειται για το Αναβαθμίζω το Σπίτι Μου, το οποίο βοηθά τους πολίτες να αναβαθμίσουν ενεργειακά τις οικίες τους. Μάλιστα, το οικονομικό επιτελείο εκτιμά πως έτσι, πολλά σπίτια τα οποία παρέμεναν κενά επειδή δεν υπήρχαν διαθέσιμοι πόροι για να αναβαθμιστούν και να νοικιαστούν, θα πέσουν τώρα στην αγορά.
Στα συν του προγράμματος είναι πως απευθύνεται σε όλους. Δεν υπάρχουν εισοδηματικά ή ηλικιακά κριτήρια, δεν παίζει ρόλο αν αφορά την πρώτη ή κάποια άλλη κατοικία.
Μέσω αυτού, το οποίο αναμένεται να αρχίσει έως το τέλος του μήνα, θα δίνονται άτοκα δάνεια μέχρι και 25.000 ευρώ, σε περίπου 20.000 ιδιοκτήτες ακινήτων. Η διάρκεια αποπληρωμής του δανείου θα είναι από 3 έως 7 έτη και η επιδότηση του επιτοκίου θα είναι στο 100%, με μηδενικό επιτόκιο.
Ο προϋπολογισμός θα ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ, με 300 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και 100 εκατ. ευρώ από τις τράπεζες.
Οι επιλέξιμες δαπάνες είναι:
- Θερμομόνωση τοίχων, δαπέδων και οροφής.
- Αντικατάσταση κουφωμάτων με ενεργειακά αποδοτικά.
- Εγκατάσταση ηλιακών θερμοσιφώνων για εξοικονόμηση ενέργειας.
- Συστήματα θέρμανσης και ψύξης νέας γενιάς με αυξημένη ενεργειακή απόδοση.
- Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων ή μικρών ανεμογεννητριών.
- Πράσινη στέγη, για μείωση της θερμότητας και ενεργειακή εξοικονόμηση.
Νέο Ταμείο Μικροπιστώσεων
Αρχής γενομένης από τις 27 Ιανουαρίου 2025, οι πολύ μικρές επιχειρήσεις της χώρας, με έως 10 άτομα προσωπικό, θα έχουν πρόσβαση σε χαμηλότοκα δάνεια, καθώς με πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027 δημιουργείται το Νέο Ταμείο Μικροπιστώσεων, στο πλαίσιο του ΤΕΠΙΧ ΙΙΙ της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.
Μάλιστα, τα δάνεια θα εκχωρούνται από ιδρύματα μικροπιστώσεων και όχι από τράπεζες.
Σκοπός είναι να ενισχυθούν περί τις 3.300 πολύ μικρές επιχειρήσεις, εκ των οποίων 1.000 επιχειρήσεις στο πλαίσιο της γυναικείας επιχειρηματικότητας.
Τα Ιδρύματα Μικροχρηματοδοτήσεων θα χορηγούν δάνεια κεφαλαίου κίνησης και δάνεια για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων, από 3.000 έως 25.000 ευρώ και διάρκειας 12-96 μηνών, με δυνατότητα περιόδου χάριτος έως 6 μήνες, χωρίς να χρειάζονται εμπράγματες εξασφαλίσεις.
Τα δάνεια θα είναι άτοκα σε ποσοστό 60% για τη γενική επιχειρηματικότητα και 75% για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, ενώ το υπόλοιπο 40% ή 25% αντίστοιχα, θα παρέχεται από τα Ιδρύματα Μικροχρηματοδοτήσεων.
Εξωστρέφεια Μικροµεσαίων Επιχειρήσεων
Το τέταρτο πρόγραμμα του Ιανουαρίου ξεκινά την Δευτέρα (20.01.2025) και αφορά την ενίσχυση της εξωστρέφειας μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ).
Συγκεκριμένα, αφορά σε υφιστάμενες επιχειρήσεις οι οποίες είτε εξάγουν τα προϊόντα τους, είτε ενδιαφέρονται να εξάγουν, και ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ.
Έτσι, με την νέα εβδομάδα αναμένεται η προδημοσίευση του οδηγού της νέας δράσης «Εξωστρέφεια Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων» µέσω του Προγράµµατος «Ανταγωνιστικότητα» του ΕΣΠΑ 2021-2027, με τα επόμενα στάδια της διαδικασίας να ακολουθούν.
Στόχος είναι να στηριχτούν σε ποσοστό 50% τα εξαγωγικά επιχειρηματικά πλάνα των εν λόγω ΜμΕ.
Σε περιπτώσεις ειδικής μέριμνας η χρηματοδότηση ενδεχόμενα θα φτάνει έως και στο 60% του επενδυτικού σχεδίου.
NEWSIT
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Νέα δημιουργική εποχή για την “Romanos” στο Λιμάνι της Πάτρας

Με την γνωμάτευση αυτή η Τουρκική εταιρεία UN RoRo ενοικιάζει 15 στρέμματα στο λιμάνι και ξεκινά μεταφορικό έργο Κωνσταντινούπολη – Πάτρα – Τεργέστη.
Έτος 2025. Δανοί έχουν ήδη από το 2019 εξαγοράσει την UN RoRo. Πρόκειται για την δυναμική εταιρεία DFDS, η οποία έχει σπουδαίο μεταφορικό έργο στις βόρειες θάλασσες της Ευρώπης και αποφασίζει να μπει και στην αγορά της Μεσογείου. Βαφτίζει την δραστηριότητα της BU Med και σε συνεργασία με το ναυτιλιακό Πρακτορείο ΡΩΜΑΝΟΣ, ένα από τα ιστορικότερα της Πάτρας με διαδρομή 75 χρόνων, ενοικιάζονται κι άλλοι χώροι, φτάνοντας τα 26,5 στρέμματα.
Η Ρωμάνος επενδύει σε σύγχρονες και με ιδιαίτερη αισθητική εγκαταστάσεις. Με ένα εντυπωσιακό Port office, αναβαθμίζει εντυπωσιακά χώρους του Λιμένα, περνώντας το μήνυμα ότι τα μεγάλα πρότζεκτ, απαιτούν αντίστοιχες επενδύσεις στήριξης.
Η διαρκώς αυξανόμενη συνεργασία DFDS – Ρωμάνου οφείλεται στην μετατροπή τη Πάτρας σε ναυτιλιακό κόμβο. Πάνω από 20 διαφορετικά πλοία της DFDS έχουν καταπλεύσει στην Πάτρα, ενώ πέραν της κύριας γραμμής με Τουρκία και Ιταλία, έχουν ήδη ανοιχθεί δυο νέες γραμμές με το λιμάνι της Sete (Γαλλία) και της Damietta (Aίγυπτος). Δηλαδή η Πάτρα, είναι πλέον λιμάνι τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής!
H άνοδος της σύμπραξης DFDS – ΡΩΜΑΝΟΣ θα φέρει στην γραμμή της Τουρκίας με την Πάτρα και τον Όμιλο Γκριμαλντι που θα νοικιάσει και αυτός άλλα 15 στρέμματα. Παράλληλα και ο ΟΛΠΑ βελτιώνει αισθητά τις υπηρεσίες του και τους χώρους του, ανταποκρινόμενος στις νέες απαιτήσεις που έχουν προκύψει.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα

Στην διήμερη ετήσια Σύνοδο (24-25/6) του ΝΑΤΟ στην Χάγη – η οποία μπορεί να εξελιχθεί και σε μία συνάντηση μόλις λίγων ωρών – το μείζον ζήτημα είναι η απαίτηση των ΗΠΑ για αύξηση των ετήσιων δαπανών για εξοπλισμούς και αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ κάθε χώρας μέλους.
Την μετατροπή αυτής της απαίτησης σε απόφαση έχει αναλάβει με ιδιαίτερο ενθουσιασμό είναι αλήθεια, ο Γεν. Γραμματέας του ΝΑΤΟ ο κ. Ρούτε. Όπως μεταδίδουν τα διεθνή ΜΜΕ ήδη η Ισπανία με την κάθετη αντίρρησή της στην απόφαση αυτή, έχει πετύχει την εξαίρεσή της ενώ κάτι ανάλογο φαίνεται να «παίζει» και με το Βέλγιο. Κάτι έχει «ψελλίσει» και η Ελλάδα, αλλά τίποτα περισσότερο.
Είναι αλήθεια ότι σε μία «Ενωμένη (;) Ευρώπη» με οικονομίες διαφορετικών δυνατοτήτων όσο αφορά στο ισοζύγιο εσόδων/δαπανών στις τρέχουσες συνθήκες κρίσης, εμπορικών συγκρούσεων και αβεβαιότητας, η προσθήκη μιας επιπλέον δαπάνης από 3,5% έως και 2,5% του ΑΕΠ ετησίως είναι δημοσιονομικά ανατρεπτική… «αλλαγή» οικονομικής πολιτικής. Και έχει συνέπειες.
Για την Ελλάδα είναι διπλά σημαντική καθώς η «προσθήκη» αυτή μέσα στην δεκαετία του 2030 και μετά, «χτυπάει» ακριβώς στην πλέον ευαίσθητη και δύσκολο να αξιολογηθεί φάση αποπληρωμής του χρέους του δεύτερου και του τρίτου μνημονίου.
Για να ήμαστε σαφείς, σήμερα ο Προϋπολογισμός «δουλεύει» με τις προδιαγραφές του τρίτου μνημονίου που για να εξασφαλίσει την έξωθεν καλή μαρτυρία, όσο αφορά την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, δηλαδή την «ομαλή» αποπληρωμή του χρέους, βαδίζει στις ράγες αφ’ ενός της εξασφάλισης ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 2% του ΑΕΠ και πάνω. Και αφ’ εταίρου στην απαγκίστρωση (μέσω Ηρακλή Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και τιτλοποιήσεων) των τραπεζών από το ιδιωτικό χρέος.
Μέχρι το 2030 – 32, η επιτυχής ενεργός διαχείριση χρέους του ΟΔΔΗΧ σε συνδυασμό με τους δύο προαναφερθέντες όρους της αναδιάρθρωσης του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους, θα έχει απαλλάξει το χρέος από το πρώτο διακρατικό δάνειο των 52 δις ευρώ (εκτός απροόπτου). Και έτσι θα αρχίσει να «ξεχρεώνει» τις μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις απέναντι στον EFSF/ESM, που είναι το βασικό κομμάτι του χρέους και αρχίζουν να πληρώνονται από την επόμενη δεκαετία (2032) για αρκετές δεκαετίες.
Με άλλα λόγια μια απόφαση του ΝΑΤΟ, εφ’ όσον γίνει αποδεκτή από την κυβέρνηση και στην συνέχεια από την Βουλή, θα φορτώσει τον Προϋπολογισμό και την δύσκολη περίοδο έναρξης αποπληρωμής του χρέους προς τον ESM, με άλλο ένα 2,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο και μονίμως για «αμυντικές» δαπάνες, επιπρόσθετα στα πρωτογενή πλεονάσματα που θα πρέπει να συνεχίσουν, για να πληρώνεται ασφαλώς το χρέος !
Σε μία οικονομία δηλαδή όπως η ελληνική της οποίας το μεγαλύτερο μέρος των επενδυτικών δαπανών από πλευράς δημοσίου εξαρτάται από τον ευρωπαϊκό παράγοντα (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης) και όχι από τις άμεσες ξένες επενδύσεις (FDI) και σε συνθήκες «πολεμικής ετοιμότητας» για την Ε.Ε. (αυτό λέει η απόφαση του ΝΑΤΟ), θα πρέπει να αφαιρεθούν πόροι από την οικονομία και να δανεισθεί το δημόσιο ακόμα περισσότερο για να ανταποκριθεί σε μία πρωτοφανή και διαρκή αύξηση μη παραγωγικών δαπανών.
Λόγω του ιστορικού της οικονομίας της Ελλάδας, αυτού που οδήγησε στα τρία μνημόνια και την βίαιη αναδιάρθρωση του χρέους, είναι προφανές ότι το μονοπάτι οδηγεί και πάλι σε μία αναβίωση της απειλής του χρέους, καθώς η οικονομία δεν διαθέτει ενδογενείς πόρους για να καλύψει την νέα υπερδιπλάσια απαίτηση για τις «αμυντικές» δαπάνες. Και αυτό θα συμβεί ακριβώς την στιγμή που η οικονομία με όλα όσα έχουν προηγηθεί, έχει αρχίσει να κάνει τις αγορές να την βγάζουν διστακτικά από την περιοχή κινδύνου και προσοχής…
Χωρίς να γνωρίζουμε κάτι από αυτά που ίσως συζητούνται ήδη στα υπουργικά γραφεία, μπορούμε από αυτές τις γραμμές να υποθέσουμε με σχετική βεβαιότητα, ότι αν η Αθήνα αποδεχθεί την υπερδιπλάσια αύξηση των σημερινών «αμυντικών» δαπανών με χρόνο επίτευξης το 2035, στο ΥΠΟΙΚ και πιο συγκεκριμένα στον ΟΔΔΗΧ θα πρέπει να ξεκινήσουν από αύριο για να σχεδιάσουν «άμυνες» διαχείρισης για την νέα απειλή χρέους.
Και αυτό δεν μπορεί παρά να έχει δημοσιονομικά «χαρακτηριστικά» ενός 4ου Μνημόνιο άμυνας, απέναντι στην έναρξη ενός νέου κύκλου αύξησης του δημόσιου δανεισμού. Από τώρα μέχρι… τα εγγόνια μας.
NEWSIT
Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών

Μπορεί η κυβέρνηση να έχει απορρίψει σε όλους τους τόνους οποιαδήποτε μείωση του ΦΠΑ, τουλάχιστον σε διακριτό χρονικό ορίζοντα (ή αλλιώς μέχρι το 2027), αλλά δεν φαίνεται να ισχύει το ίδιο για άλλους έμμεσους φόρους και συγκεκριμένα τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης (ΕΦΚ).
Έγκυρες πηγές του newsit.gr αναφέρουν πως μελετάται από αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών με αρμοδιότητα τη διεξαγωγή μελετών μία αυξο- μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) με κριτήριο του πόσο υγιεινά είναι τα προϊόντα στα οποία επιβάλλονται.
Συγκεκριμένα, εξετάζεται μία αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε ανθυγιεινά προϊόντα, όπως τα καπνικά και αλκοολούχα προϊόντα και μία μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα λιγότερο ανθυγιεινά ή αμιγώς υγιεινά προϊόντα.
Σε αυτή την περίπτωση αφενός θα μειώνονταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και άρα οι τελικές τιμές σε μία μερίδα των ειδών πλατιάς κατανάλωσης, τα οποία είναι και υγιεινά, ενώ θα αυξανόταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και ενδεχομένως και οι τελικές τιμές για τα ανθυγιεινά.
Έτσι, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα ενισχυόταν η κατανάλωση των υγιεινών προϊόντων χωρίς να υπάρχουν δημοσιονομικές απώλειες, ενώ παράλληλα θα εισακουόταν το αίτημα πλατύτερων κοινωνικών στρωμάτων για μείωση των έμμεσων φόρων στην κατανάλωση, οι οποίοι είναι κατά κανόνα άδικοι καθώς είναι ίδιοι ανεξάρτητα από το εισόδημα του καταναλωτή.
NEWSIT
Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών
-
ΕΛΛΑΔΑ7 ημέρες ago
Αμφιλοχία: Όλα όσα έγιναν πριν ο 54χρονος δολοφονήσει την κουμπάρα του – Η συνομιλία στο κιόσκι και ο πυροβολισμός στο κεφάλι
-
ΕΛΛΑΔΑ7 ημέρες ago
Μ. Βορίδης: Ο έλεγχος των συνόρων ανήκει ξανά στα κράτη
-
ΔΙΕΘΝΗ6 ημέρες ago
Σύνοδος ΝΑΤΟ: Ο Ζελένσκι θα συναντηθεί σήμερα με τον Τραμπ, επιβεβαίωσε πηγή από την ουκρανική προεδρία
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Συμφωνία των 27 της ΕΕ για παράταση των κυρώσεων στη Ρωσία
-
ΠΟΛΙΤΙΚΗ5 ημέρες ago
Δικογραφία ΟΠΕΚΕΠΕ: Ονόματα από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ έπιασε ο κοριός της ΕΥΠ
-
ΕΛΛΑΔΑ5 ημέρες ago
Βαθμοί Πανελληνίων: Βατερλώ στα Μαθηματικά και την Ιστορία για τους υποψηφίους – Χαμηλά τα ποσοστά των αριστούχων
-
ΕΛΛΑΔΑ5 ημέρες ago
Πανελλαδικές Εξετάσεις – Σήμερα οι ανακοινώσεις των βαθμολογιών
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ7 ημέρες ago
«ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης». Μια παράσταση θεάτρου/αρχαιολογίας από το Εθνικό Θέατρο