Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Δωρεά του έργου RULE II από τον Antony Gormley και τον ΝΕΟΝ, στο νησί της Δήλου

Το πρώτο έργο σύγχρονης τέχνης που θα εκτίθεται μόνιμα σε αρχαιολογικό χώρο της Ελλάδας, είναι μια ανθρωπόμορφη γλυπτική εγκατάσταση του Βρετανού καλλιτέχνη Antony Gormley, στον εξωτερικό χώρο του αρχαιολογικού μουσείου της Δήλου, μετά την ολοκλήρωση της πρώτης δωρεάς του οργανισμού ΝΕΟΝ προς το υπουργείο Πολιτισμού. Το έργο αποτελεί κοινή δωρεά του ΝΕΟΝ και του καλλιτέχνη, σε συνέχεια πρόσκλησης του υπουργείου Πολιτισμού, υπό τον κοινό σκοπό της περαιτέρω διάδοσης και διάδρασης μεταξύ της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και εμβληματικών μνημείων και αρχαιολογικών χώρων διεθνούς αναγνώρισης.

Τα παραπάνω αναφέρει το σχετικό δελτίο Τύπου και έγιναν γνωστά σήμερα κατά τη συνέντευξη Τύπου, που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, από το υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και τον Οργανισμό ΝΕΟΝ για την παρουσίαση της δωρεάς.

Το αρχικό έργο RULE δημιουργήθηκε από τον Gormley ως νέα ανάθεση από τον ΝΕΟΝ στο πλαίσιο της έκθεσης SIGHT που πραγματοποιήθηκε στο νησί της Δήλου κατά το διάστημα Μαΐου-Οκτωβρίου 2019. Το RULE II (2019) θα εκτίθεται μόνιμα στον αρχαιολογικό χώρο, ως σημείο αναφοράς της συνομιλίας μεταξύ κλασικού και σύγχρονου πολιτισμού. Η μόνιμη εγκατάσταση του έργου του Antony Gormley στη Δήλο αποτελεί την πρώτη από μια σειρά δωρεών που πραγματοποιεί ο ΝΕΟΝ προς αρχαιολογικούς χώρους όπου στο παρελθόν έχει διοργανώσει εκθέσεις, σε συνεργασία με τις Εφορείες Αρχαιοτήτων. Στη διάρκεια της 12ετούς δράσης του, o NEON έχει συνεργαστεί με το υπουργείο Πολιτισμού για την πραγματοποίηση 11 εκθέσεων σε αρχαιολογικούς και ιστορικούς χώρους, οι οποίες είχαν ως στόχο να προβάλλουν νέες αναγνώσεις υπό το πρίσμα της σύγχρονης τέχνης.

Όπως αναφέρει η υπουρός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, «η δωρεά του έργου RULE II, από τον δημιουργό του Antony Gormley και τον Πολιτιστικό και Αναπτυξιακό Οργανισμό ΝΕΟΝ στο ιερό νησί της Δήλου, αποτελεί σημαντικό ορόσημο. Πρόκειται για το πρώτο έργο σύγχρονης τέχνης που θα εκτίθεται μόνιμα σε ελληνικό αρχαιολογικό χώρο. Αποτελεί ανθρωπόμορφη γλυπτική εγκατάσταση που φιλοτεχνήθηκε το 2019, μετά από ανάθεση του ΝΕΟΝ, στο πλαίσιο της έκθεσης SIGHT στη Δήλο. Τώρα επιστρέφει για να μείνει πάντα εκεί.
Η δωρεά ενέχει πολλαπλό συμβολισμό. Εικονίζει με πειστικό τρόπο την αρμονική συνύπαρξη της πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη δημιουργία. Τεκμαίρει την όσμωση των δύο, με τη δεύτερη να εμπνέεται διαρκώς και να αρδεύει ανεξάντλητα από την πρώτη. Συμβολισμός ισχυρός, δεδομένου ότι το έργο εμπνέεται από τα  γλυπτικά αριστουργήματα της Δήλου. Ο Antony Gormley, δημιουργός με λαμπρές σπουδές στην ανθρωπολογία και την ιστορία της τέχνης, αναγνωρίζει την κλασική κληρονομιά ως σταθερή πηγή των καλλιτεχνικών του εναυσμάτων. Τον ευχαριστούμε για την απόφαση της μόνιμης έκθεσης του RULE II στον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου.

Παράλληλα, αποτελεί την πρώτη πράξη μιας σειράς δωρεών έργων σύγχρονης τέχνης από τον Οργανισμό ΝΕΟΝ προς το υπουργείο Πολιτισμού, προκειμένου να αποτελέσουν μόνιμα εκθέματα σε αρχαιολογικούς χώρους, στους οποίους έχουν ήδη εκτεθεί, στο πλαίσιο περιοδικών εκθέσεων. Με τον τρόπο αυτό εμπεδώνεται η τεράστια σημασία της σύγκλισης των δημόσιων πολιτικών με τις ιδιωτικές πρωτοβουλίες, για την προαγωγή και την προβολή του πολιτιστικού μας αποθέματος, αλλά και της δημιουργικής συνύπαρξής του με τη σύγχρονη τέχνη. Στον ιδρυτή του ΝΕΟΝ, Δημήτρη Δασκαλόπουλο, για την γενναιοδωρία του και την πάντοτε αγαθή του προαίρεση, οι ευχαριστίες μας είναι πολλές και από καρδιάς».

Ο Δημήτρης Αθανασούλης, προϊστάμενος της εφορείας αρχαιοτήτων Κυκλάδων, σημειώνει: «Η σιδερένια καθιστή μορφή πάνω στο κιονόκρανο, προσφέρεται ως μια συνεκδοχή της έκθεσης Sight του Antony Gormley, ο οποίος με τα γλυπτά του ενσωματωμένα οργανικά στον αρχαιολογικό χώρο, εισηγήθηκε το 2019 μια νέα ανάγνωση της Δήλου. Η διακριτική κυβιστική φιγούρα έξω από το μουσείο, θα είναι πλέον μια διαρκής οπτική φυγή, που θα συνδέει το κλέος της νήσου του Απόλλωνα με την κοινότητα του 21ου αιώνα, χάρη στη γενναιόδωρη προσφορά του καλλιτέχνη και του Οργανισμού ΝΕΟΝ, δικαιώνοντας την πρωτοβουλία της εφορείας αρχαιοτήτων Κυκλάδων να συνδιοργανώσει αυτή την ιστορική έκθεση».

O Δημήτρης Δασκαλόπουλος, ιδρυτής του ΝΕΟΝ, αναφέρει: «Εδώ και πολλά χρόνια, ως συλλέκτης και ως ιδρυτής του ΝΕΟΝ, στηρίζω την ανθρώπινη δημιουργικότητα και φροντίζω ώστε τα δημιουργήματα της τέχνης και δη της σύγχρονης τέχνης, να είναι προσβάσιμα στο ευρύ κοινό, γιατί θεωρώ ότι η τέχνη έχει νόημα μόνο μέσα από τη συνδιαλλαγή της με τον κόσμο. Όταν δε, η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία συνομιλεί αρμονικά με τις αρχαιότητές μας, δημιουργούνται νέες αναγνώσεις που μπορούν να συγκινήσουν, να εμπνεύσουν, να κεντρίσουν τη συλλογική συνείδηση. Αυτή την ευκαιρία έχει προσφέρει αρκετές φορές η συνεργασία του ΝΕΟΝ με το υπουργείο Πολιτισμού και τις εφορείες αρχαιοτήτων, με εκθέσεις σύγχρονης τέχνης σε αρχαιολογικούς και ιστορικούς χώρους. Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Antony Gormley που ανταποκρίθηκε στο κάλεσμά μας γι’ αυτή τη δωρεά και πλέον ένα έργο σύγχρονης τέχνης στέκει μόνιμα σε διάλογο με τον πολιτισμό του παρελθόντος, προσκαλώντας σε νέους δρόμους πρόσληψης των αξιών αυτού του μοναδικής ενέργειας τόπου».

Η Ελίνα Κουντούρη, διευθύντρια του ΝΕΟΝ, αναφέρει: «Ευχαριστώ από καρδιάς τον Antony Gormley για την εμπειρία ζωής που ζήσαμε όλοι όσοι επισκεφθήκαμε το 2019 το νησί της Δήλου. Υπάρχει ένα ισχυρό υποκείμενο συναισθηματικό κίνητρο στην ολοκλήρωση ενός έργου όπως το SIGHT, που μοιράζονται όλοι όσοι συμμετείχαν σε αυτό το ιστορικό εγχείρημα. Έξι χρόνια μετά, η δωρεά του έργου του Antony Gormley θα συνεχίσει να καθιστά τους μελλοντικούς επισκέπτες στο αρχαιολογικό νησί της Δήλου, μάρτυρες του χρόνου και της μνήμης, που μοιράζονται έναν νέο κώδικα κατανόησης του παρελθόντος μας και στοχάζονται χωρίς φόβο το ψηφιακό μας μέλλον».

Όπως αναφέρει ο Antony Gormley, «ήταν τιμή και ειλικρινής χαρά η πρόσκληση που έλαβα από τον Οργανισμό ΝΕΟΝ να δημιουργήσω το SIGHT στο νησί της Δήλου το 2019. Όταν έφτασα για πρώτη φορά στο νησί, με υποδέχτηκαν χαλιά από λουλούδια και ένιωσα αμέσως την ατμόσφαιρά του: μια ήπια, υπόκωφη ενέργεια που δεν σχετιζόταν με τα ίδια τα ερείπια, αλλά έμοιαζε να υπάρχει μέσα στα ίδια τα βράχια. Αυτό το νησί, το επίκεντρο των Κυκλάδων, χωρίς δέντρα και ίχνη ανθρώπινης ζωής, γεμάτο ιστορία και μυστήριο, ήταν ένα πλούσιο και μοναδικό περιβάλλον για να δημιουργήσει κανείς. Ήθελα τα έργα να βοηθήσουν όλους μας να αναπροσανατολιστούμε – ενεργώντας ως σημεία βελονισμού, ενδείξεις ανθρώπινης παρουσίας στο χώρο και στιγμές αιχμαλωτισμένου ανθρώπινου χρόνου. Είμαι ευτυχής που, με την υποστήριξη του ΝΕΟΝ, του υπουργείου Πολιτισμού και της εφορείας αρχαιοτήτων Κυκλάδων, το Rule II θα εγκατασταθεί πλέον μόνιμα στο νησί των μυθολογικών και υλικών ανταλλαγών. Ανυπομονώ να παρακολουθήσω, με την πάροδο του χρόνου, πώς θα εξελιχθεί αυτό το έργο και πώς θα συνεχίσει να ενεργοποιεί και να ενεργοποιείται από αυτόν τον τρομερά ισχυρό τόπο».

Η έκθεση SIGHT ήταν η πρώτη έκθεση σύγχρονης τέχνης που παρουσιάστηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου το 2019, προϊόν σύμπραξης του ΝΕΟΝ, του υπουργείου Πολιτισμού και της εφορείας αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Ο Antony Gormley παρουσίασε 29 γλυπτές ανθρώπινες μορφές από σίδηρο, ανάμεσά τους και πέντε νέα έργα-αναθέσεις ειδικά για την έκθεση. Διασκορπισμένες σε όλο το ιερό νησί, από την είσοδο του εμπορικού λιμανιού μέχρι την κορυφή του όρους Κύνθος, στον αρχαιολογικό χώρο, το Στάδιο, το Θέατρο, τα εμπορικά μαγαζιά και το Μουσείο, οι γλυπτικές μορφές του Gormley «αποκαθιστούσαν» την ανθρώπινη παρουσία, δημιουργώντας ένα φυσικό μονοπάτι που οδηγούσε πίσω στη μυθολογία και την ανθρώπινη δραστηριότητα του παρελθόντος της Δήλου.

Ο Antony Gormley, είναι ευρέως αναγνωρισμένος για τα γλυπτά, τις εγκαταστάσεις και τα δημόσια έργα τέχνης του, που διερευνούν τη σχέση του ανθρώπινου σώματος με τον χώρο. Το έργο του έχει αναπτύξει τις δυνατότητες που άνοιξε η γλυπτική από τη δεκαετία του 1960, μέσω μιας κριτικής αλληλεπίδρασης, τόσο με το δικό του σώμα, όσο και με εκείνα των άλλων, με τρόπο που αντιμετωπίζει θεμελιώδη ερωτήματα σχετικά με τη θέση των ανθρώπων σε σχέση με τη φύση και το σύμπαν. Ο Gormley προσπαθεί συνεχώς να ορίσει τον χώρο της τέχνης ως έναν τόπο γίγνεσθαι, όπου μπορούν να προκύψουν νέες συμπεριφορές, σκέψεις και συναισθήματα.

Ε.Μ.

* Πηγή φωτογραφίας: ΝΕΟΝ. Credits: Ναταλία Τσουκαλά

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μουσικό Φεστιβάλ Πάτμου 2025: Από 26 Αυγούστου έως 7 Σεπτεμβρίου η Πάτμος γεμίζει μουσική

Διπλή μουσική γιορτή στην Πάτμο. Το 4ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου και το 23ο Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής δίνουν ξανά ραντεβού με το κοινό.

Η Πάτμος, το «ιερό νησί» του Αιγαίου, ετοιμάζεται να υποδεχθεί και φέτος δύο σπουδαίους μουσικούς θεσμούς που έχουν πλέον καθιερωθεί στην πολιτιστική της ταυτότητα. Από τις 26 Αυγούστου έως τις 7 Σεπτεμβρίου 2025, το νησί θα φιλοξενήσει το 4ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Πάτμου και το 23ο Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου, προσφέροντας στο κοινό σπάνιες μουσικές εμπειρίες με φόντο τη μοναδική ατμόσφαιρα του νησιού.

Η φετινή διοργάνωση διαρθρώνεται σε δύο ενότητες:

26-31 Αυγούστου 2025: Το Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Πάτμου επιστρέφει για 4η χρονιά, φέρνοντας κοντά καταξιωμένους Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες σε συναυλίες υψηλής αισθητικής, με ρεπερτόριο από την κλασική έως τη σύγχρονη λόγια μουσική.

1-7 Σεπτεμβρίου 2025: Το Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου, στον 23ο χρόνο του, συνεχίζει να δημιουργεί μια μυσταγωγική εμπειρία ήχων, φωτός και λόγου, παρουσιάζοντας έργα θρησκευτικού και πνευματικού χαρακτήρα σε κατανυκτικούς χώρους του νησιού.

«Το Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής συμπληρώνει φέτος 23 χρόνια και συνταξιδεύει τα τελευταία 4 χρόνια, μαζί με το Φεστιβάλ Μουσικής Πάτμου, τα οποία είναι πλέον ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα γεγονότα του καλοκαιριού από το εγχώριο και το διεθνές τουριστικό κοινό που βρίσκεται στο νησί μας», δήλωσε ο δήμαρχος Πάτμου, Νικήτας Τσαμπαλάκης, «εύχομαι ειλικρινά το φετινό Μουσικό Φεστιβάλ Πάτμου να αποτελέσει μια γιορτή της τέχνης, της πίστης και του πολιτισμού, μια διαρκή πηγή έμπνευσης και ενότητας για όλους μας».

Το φετινό πρόγραμμα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της διοργάνωσης,, αντλεί έμπνευση από την πλούσια ιστορία και τις μοναδικές ιδιαιτερότητες της Πάτμου, συνδέοντας τη μουσική εμπειρία με το ένδοξο παρελθόν και τη διαχρονική αισθητική γοητεία του νησιού. Γνωστό σε όλο τον κόσμο ως «το νησί της Αποκάλυψης» -εκεί όπου, σύμφωνα με την παράδοση, ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος έγραψε το ομώνυμο ιερό κείμενο της Αποκάλυψης- η Πάτμος θεωρείται η «βασίλισσα» των Δωδεκανήσων. Η άγρια φυσική της ομορφιά, σε συνδυασμό με την απαράμιλλη πολιτιστική και θρησκευτική της κληρονομιά, την καθιστούν σήμερα έναν από τους πιο γοητευτικούς και ελκυστικούς προορισμούς της Ελλάδας.

4ο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου

Θα συμμετέχουν μουσικοί, όπως οι βιολονίστες Irène Duval, Michael Guttman, Barnabas Kelemen, Katalin Kokas, Giulia Pianini Mazzucchetti, οι τσελίστες Steven Isserlis, Christophe Coin, Henri Demarquette, οι πιανίστες Alessandra Ammara, Michel Dalberto, Maya Oganyan, Roberto Prosseda, ο μπαντονεονίστας Lysandre Donoso, η σοπράνο Katerina Mina, το κουαρτέτο Adorno και η Ορχήστρα Δωματίου των Βρυξελλών.

Το πρόγραμμα θα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα από τον βιεννέζικο κλασικισμό του Μότσαρτ και του Σούμπερτ (με τη Σουμπερτιάδα στις 27 Αυγούστου, στη μνήμη του Guido Zaccagnini) έως τον εκλεκτικισμό του εικοστού αιώνα του Maurice Ravel, του George Gershwin και του Astor Piazzolla, αρκετές από τις συνθέσεις του οποίου θα παρουσιαστούν κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ.

Παρών θα είναι και ο θρυλικός σκηνοθέτης Bruno Monsaingeon, στον οποίο θα αφιερωθεί μια βραδιά με την προβολή ενός από τα πιο τελευταία του ντοκιμαντέρ.

Ο Monsaingeon θα είναι ένας από τους δασκάλους μιας σειράς masterclasses πιάνου, αφιερωμένα σε τέσσερις προσκεκλημένους νέους πιανίστες (Federico Foglizzo, Filippo Lugnan, Andrea Mariani, Nicolas Ventura), οι οποίοι θα έχουν επίσης την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μαθήματα με τους Michel Dalberto, Alessandra Ammara και Roberto Prosseda και θα εμφανιστούν σε συναυλία στο πλαίσιο του Φεστιβάλ.

Θα υπάρξουν, επίσης, εκδηλώσεις αφιερωμένες στους νέους μαθητές μουσικής της Πάτμου, τις οποίες συντονίζουν οι Olive Wetter και Corinne Bodmer.

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ θα προβληθεί και το ντοκιμαντέρ «Πάτμος – Ένα μουσικό ντοκιμαντέρ», παραγωγής του Συλλόγου Μουσικού Φεστιβάλ Πάτμου και σε σκηνοθεσία του Alberto Girotto, το οποίο θα μεταδοθεί σε πολλές χώρες από τα τηλεοπτικά κανάλια του ομίλου Stingray Multimedia Group.

«Το Μουσικό Φεστιβάλ Πάτμου», όπως δήλωσε ο Luigi Pianini Mazzucchetti, πρόεδρος του Φεστιβάλ, «είναι μια εκδήλωση που συνδυάζει την καλλιτεχνική ποιότητα και την ανάδειξη της Πάτμου, με συναυλίες που ζωντανεύουν σε διαφορετικές και υποβλητικές τοποθεσίες. Το φετινό πρόγραμμα διακρίνεται από την παρουσία πολύπλευρων καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο. Πολλές ευχαριστίες στους διοργανωτές, που με πάθος και δημιουργικότητα ξέρουν πώς να χτίζουν μια διεθνή μουσική εμπειρία χρόνο με το χρόνο».

23 ° Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής

Το φετινό πρόγραμμα θα περιλαμβάνει αριστουργήματα μουσικής δωματίου εμπνευσμένα από τη θρησκευτική μουσική, όπως το Quatuor pour la fin du temps του Olivier Messiaen, το οποίο θα ερμηνεύσει η «Dream Team», αποτελούμενη από τους Steven Isserlis, Pierre Genisson, Irène Duval και Maya Oganyan, και το έργο «Τα τελευταία επτά λόγια του Χριστού» του Franz Joseph Haydn, στην έκδοση για κουαρτέτο εγχόρδων, που ανατέθηκε στο κουαρτέτο Adorno.

Η Ελληνίδα σοπράνο Ελένη Λυδία Σταμέλλου θα παρουσιάσει ένα ρεσιτάλ αφιερωμένο στις Cantigas de Santa Maria μαζί με τον λαουτιέρη Michael Eberle και τον τσελίστα Antoine Billet.

Η έναρξη και το κλείσιμο του Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου θα ανατεθούν σε δύο μεγάλες χορωδίες της ελληνορθόδοξης παράδοσης.

Την ημέρα έναρξης του λειτουργικού έτους της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας, την 1η Σεπτεμβρίου, την εναρκτήρια συναυλία θα δώσει η χορωδία Musicaeterna Byzantina, που ιδρύθηκε από τον Teodor Currentzis και διευθύνεται από τον Αντώνιο Κουτρουμπή, με ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στη φυσιογνωμία του Αποστόλου Ιωάννη, ο οποίος έγραψε την Αποκάλυψη στην Πάτμο.

Το Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής θα ολοκληρωθεί στις 7 Σεπτεμβρίου με τη δεύτερη από τις δύο συναυλίες της Αρμενικής Χορωδίας Δωματίου, υπό τη διεύθυνση του Robert Mlkenyan, η οποία θα ερμηνεύσει την αρμενική θεία λειτουργία Patarag σε μελοποίηση του Αρχιμανδρίτη Komitas (1869-1935).

«Όπως κάθε χρόνο, το Φεστιβάλ θα φιλοξενήσει πάνω από εβδομήντα μουσικούς και πολλά μουσικά όργανα στο νησί, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου πιάνου Fazioli που θα μεταφερθεί από τη μία πλευρά στην άλλη, αντιμετωπίζοντας απότομες αναβάσεις και στενά περάσματα για να φτάσει στους χώρους των συναυλιών», επισημαίνει ο Massimo Fino, εκτελεστικός διευθυντής του Patmos Music Festival και συμπληρώνει: «Κοινό και μουσικοί θα ζήσουν μια μοναδική εμπειρία στην οποία κάθε νότα αμφισβητεί, ενθουσιάζει, ενώνει».

Όλες οι συναυλίες είναι δωρεάν και ανοιχτές στο κοινό. Απαιτείται, όμως, η εξασφάλιση θέσης έπειτα από την ιστοσελίδα του Φεστιβάλ: https://www.patmosmusicfestival.com/, στην οποία επίσης μπορεί κανείς να διαβάσει το αναλυτικό πρόγραμμα, τα βιογραφικά των συντελεστών και τους χαιρετισμούς των διοργανωτών.

Το φεστιβάλ διοργανώνεται από κοινού από τον δήμο Πάτμου και την Associazione Patmos Music Festival και οφείλει την ύπαρξή του, πρωτίστως, στη γενναιοδωρία των χορηγών του, και του κύριου χορηγού Alain Rauscher.

Υποστηρίζεται, τέλος, από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τον Δήμο Πάτμου, τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, την Blue Star Ferries, την Dodekanissos Sea Ways και το Aktis Hotel.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αποκαθίσταται και μετατρέπεται σε πολιτιστικό χώρο προβολής ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου η «οικία Κοκοβίκου»

Το υπουργείο Πολιτισμού στο πλαίσιο της πολιτικής του για τη δημιουργία πολιτιστικών πυρήνων στο κέντρο της Αθήνας, προχωρά στην αποκατάσταση του κτηρίου, επί της οδού Τριπόδων 32, της γνωστής «οικίας Κοκοβίκου», στην Πλάκα και τη μετατροπή της σε πολιτιστικό χώρο. Όπως ενημερώνει ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, το κτήριο, σε ερειπιώδη κατάσταση σήμερα, έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο με τον περιβάλλοντα χώρο του, διότι αποτελεί εξαιρετικό δείγμα Αθηναϊκού σπιτιού, ενώ η διάσωσή του συμβάλλει στην ιστορία της Ελληνικής Αρχιτεκτονικής. Οι μελέτες για την αποκατάσταση του κτηρίου και του περιβάλλοντος χώρου του εκπονήθηκαν με πόρους του Υπουργείου Πολιτισμού. Το έργο χρηματοδοτείται από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Αττικής- ΕΣΠΑ 2021-2027 με 1.700.000 ευρώ.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Το Υπουργείο Πολιτισμού, στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της υλοποίησης ενός συνολικού προγράμματος προστασίας και ανάδειξης κτηρίων -ιδιοκτησίας του Δημοσίου- στην Πλάκα, της γειτονιάς που έχει συνδεθεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, με τον χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, προχωρά στην αποκατάσταση της “οικίας Κοκοβίκου” -όπως επικράτησε να λέγεται το κινηματογραφικό σπίτι του Αντωνάκη και της Ελενίτσας, από την ελληνική ταινία “Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα”- και τη μετατροπή της σε πολιτιστικό χώρο, προβολής ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου. Η διάσωση, η αποκατάσταση και η επανάχρηση ενός κτηρίου-μνημείου, από τα ελάχιστα πλέον σωζόμενα “αθηναϊκά σπίτια” συμβάλλει στην ένταξή του στη σύγχρονη ζωή, ανασυγκροτεί την ιστορική εικόνα του με την ανασύσταση του βασικού συνοδού κτίσματος, μεγάλου μέρους της αυλής σε επαφή με το κτήριο και στην αποκατάσταση του μετώπου του οικοπέδου, με πολλαπλό όφελος για το ανάπτυγμα της οδού και τον ιστορικό τόπο της Πλάκας. Στόχος μας είναι η ενίσχυση του ιδιαίτερου ιστορικού και πολιτιστικού χαρακτήρα της Πλάκας, σεβόμενοι το μνημειακό της χαρακτήρα, αλλά και η ενίσχυση του τουριστικού ενδιαφέροντος για την Αθήνα, μέσα από την ανάδειξη νέων πολιτιστικών προορισμών. Μαζί με την Οικία Κωλέττη επί της Πολυγνώτου, το Σπίτι του Ελύτη, το κτήριο επί της Διοσκούρων 7, το οποίο προορίζεται να φιλοξενήσει το Μουσείο Καρόλου Κουν, την οικία Κωστή Παλαμά επί της Περιάνδρου, την «οικία Κοκοβίκου» επί της Τριπόδων, δημιουργούμε ένα πυρήνα κτηριακών υποδομών για πολιτιστικές χρήσεις, αναδεικνύοντας τις διαφορετικές εκφάνσεις και εποχές της ιστορίας των Αθηνών. Ευχαριστώ τον Περιφερειάρχη Αττικής Νίκο Χαρδαλιά για την εξαιρετικά γόνιμη συνεργασία μας για την ενίσχυση και αναβάθμιση της πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πρωτεύουσας και της Αττικής».

Η ίδια ανακοίνωση ενημερώνει πως, σύμφωνα με την εγκριθείσα μελέτη, αποκαθίσταται η ιστορική εικόνα του κτηρίου, αναδεικνύεται ο μνημειακός του χαρακτήρας, ενώ διασφαλίζεται η καθολική προσβασιμότητα. Εκτελούνται εργασίες αποκατάστασης του κελύφους και ανασύστασης του κυρίως προσκτίσματος-συνοδού διώροφου κτηρίου, ώστε να αποκατασταθεί η τυπολογία της Αθηναϊκής αυλής, συνδυαστικά με την διαχείριση του μετώπου της οδού Τριπόδων, καθώς και της λειτουργικής αναβάθμισης του κτηρίου για τη νέα του χρήση. Ταυτόχρονα, συντηρούνται τα αρχαία αρχιτεκτονικά λείψανα που έχουν εντοπισθεί στο εσωτερικό του κτηρίου και στον αύλειο χώρο του, ενώ παράλληλα, διασφαλίζεται η απρόσκοπτη θέασή τους.

Το κτήριο, συνολικής επιφανείας 266 τ.μ., είναι τριώροφο με ξύλινο συνεχές χαγιάτι, σε όλες τις στάθμες, ανταποκρινόμενο στα πρότυπα της πρώιμης οθωνικής περιόδου. Αποτελεί μέρος συγκροτήματος με άλλοτε συνοδά κτήρια και εσωτερική αυλή, τυπολογία που επικράτησε στα χρόνια της Οθωμανοκρατίας, στην Πλάκα. Η παρουσία του κυρίως κτηρίου μαζί με τα προσκτίσματά του, τεκμηριώνεται την περίοδο 1836-1837. Αποτελεί παλίμψηστο λόγω της παρουσίας σωζόμενων ορατών αρχαιοτήτων, σε στάθμη χαμηλότερη από το δάπεδο του ισογείου, τόσο εντός του κτηρίου στην κατώτερη στάθμη του, όσο και στον άλλοτε αύλειο χώρο. Έχει δεχτεί σειρά επεμβάσεων και τροποποιήσεων λόγω μεταλλαγής του αύλειου χώρου του (καθαιρέσεις συνοδών κτισμάτων και μανδρότοιχου), διενέργειας ανασκαφικής έρευνας σε ολόκληρο σχεδόν τον χώρο και στο εσωτερικό του κτηρίου, και συνολικής επισκευής. Η μορφή του ακινήτου διασώζεται σε τεκμήρια εποχής.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το ΚΘΒΕ «αποχαιρετά» την Ελένη Καρπέτα, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών

Την ηθοποιό Ελένη Καρπέτα, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών, αποχαιρετά το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στους οικείους της. Σε ανακοίνωσή του το ΚΘΒΕ αναφέρει ότι «αποχαιρετά με βαθιά θλίψη την Ελένη Καρπέτα, μία σπουδαία ηθοποιό, σκηνοθέτη και δασκάλα υποκριτικής που υπηρέτησε την Τέχνη της με ταλέντο, ήθος, σεμνότητα και άποψη, μία αγωνίστρια σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής της».

Η Ελένη Καρπέτα γεννήθηκε στην Χιλιαδού Φθιώτιδας. Ήταν απόφοιτη της σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Υπήρξε ηθοποιός με πλατιά θεατρική παιδεία και διάνυσε μία μακρά και πολύ επιτυχημένη πορεία στο θέατρο και στον κινηματογράφο όπου άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμα της χαρίζοντας εξαιρετικές ερμηνείες, που την κατατάσσουν ως μία από τις σημαντικότερες ηθοποιούς της μεταπολεμικής περιόδου.

Στο θέατρο συνεργάστηκε με σημαντικούς σκηνοθέτες. Ανάμεσα τους οι: Σωκράτης Καραντινός, Μίνως Βολανάκης, Σπύρος Ευαγγελάτος, Γιώργος Μιχαηλίδης, Λεωνίδας Τριβιζάς, Πέλος Κατσέλης, Σταύρος Ντουφεξής, Γιάννης Χουβαρδάς κ.ά. Το 1971 μαζί με τον ηθοποιό και πρωτοπόρο σκηνοθέτη Θανάση Παπαγεωργίου δημιούργησαν το θέατρο «Στοά», στου Ζωγράφου, όπου ανέβασαν έργα του παγκόσμιου κλασικού δραματολογίου έως το 1974, οπότε εκείνη αποχώρησε.

Στον κινηματογράφο συμμετείχε σε κοινωνικά δράματα και κωμωδίες της δεκαετίας του ’70 άλλοτε ως πρωταγωνίστρια και άλλοτε ως συμπρωταγωνίστρια σπουδαίων ηθοποιών όπως: Αλέκος Αλεξανδράκης, Αλίκη Γεωργούλη, Θανάσης Βέγγος, Βασίλης Διαμαντόπουλος, Νίκος Βασταρδής, Νάσος Κεδράκας, Μίρκα Καλαντζοπούλου, Βάσος Ανδρονίδης, Νίκος Ρίζος, Μαλαίνα Ανουσάκη κ.ά. Επίσης, συμμετείχε στην κορυφαία μεταφορά της «Ηλέκτρας» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη (1961), με τους: Ειρήνη Παππά, Μάνο Κατράκη, Θεόδωρο Δημήτριεφ, Κώστα Καζάκο, Νότη Περγιάλη κ.ά.

Ακόμα, η Ελένη Καρπέτα ασχολήθηκε και με την σκηνοθεσία ενώ υπήρξε δασκάλα υποκριτικής στη Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, όπου και αφιέρωσε μεγάλο και σημαντικό μέρος της καλλιτεχνικής της δραστηριότητας.

Συνολικά συνεργάστηκε με το ΚΘΒΕ σε 30 παραστάσεις από το 1965 έως το 1999 ως ηθοποιός και ως μεταφράστρια και σκηνοθέτιδα, σε μία παράσταση, το 1990, με το έργο του Ευγένιου Ιονέσκο «Καρέκλες».

*Φωτογραφία: ΚΘΒΕ

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ