Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στο νοσοκομείο για… εξετάσεις έργα τέχνης και μεγάλη έρευνα για πλαστά στο Τελλόγλειο

Μετά τον ασθενή με κάταγμα στο χέρι και τον επόμενο που υποβάλλεται σε ακτινογραφία θώρακα, τη βαριά πόρτα ακτινολογικού εργαστηρίου ιδιωτικής κλινικής της Θεσσαλονίκης, περνούν …έργα τέχνης από το γειτονικό Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών. Ο χειριστής αλλάζει και ο ειδικός στη συγκεκριμένη απεικόνιση, εξετάζει τα επίπεδα των χρωμάτων, το υπόστρωμα του κάθε έργου, καθώς και άλλες πληροφορίες καθοριστικές για τη χρονολόγηση και αξιολόγησή τους.

Πρόκειται για ένα μόνο κομμάτι μιας μεγάλης έρευνας που έκανε το προηγούμενο διάστημα το Τελλόγλειο, προκειμένου να παρουσιάσει την έκθεση με τίτλο «Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας», με αφορμή την έκθεση «Fake (f)or Real» (Ψεύτικο για αληθινό;), την οποία διοργανώνει σε συνεργασία με το Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας που εδρεύει στις Βρυξέλλες, που θα φιλοξενηθεί παράλληλα στον ίδιο χώρο.

Ιστορίες παραποιήσεων και πλαστογραφήσεων από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας θα ξεπηδήσουν μέσα από εκθέματα της «Fake (f)or Real», που χωρίζονται σε έξι μεγάλες θεματικές ενότητες: «Εξουσία και Προσευχή», «Η κατανόηση του κόσμου», «Ένωση και Διαίρεση», «Στον πόλεμο», «Παραχάραξη και Πλούτος» και «Η εποχή της μετά-αλήθειας», ενώ ταινίες και διαδραστικά παιχνίδια θα συμπληρώσουν την εμπειρία ξενάγησης.

Η συγκεκριμένη έκθεση περιγράφει τις ιστορικές συνθήκες που εξηγούν την εμφάνιση των πλαστογραφήσεων, τα κίνητρα πίσω από αυτές και τον αντίκτυπο που είχαν, ενώ δείχνει πώς τελικά αποκαλύφθηκαν οι παραχαράκτες. «Θα παρουσιαστούν πολύ ενδιαφέρουσες ιστορίες, που δεν είναι τόσο πολύ γνωστές σε μας και αφορούν εκτός από την ιστορία, την πολιτική, την οικονομία ή την τέχνη, ακόμα και τον πόλεμο και τις συνθήκες που αναγκάζεται κανείς να πλαστογραφήσει κάποιος για να σωθεί. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η περίοδος της Κατοχής, στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όπου οι άνθρωποι έκαναν πλαστές ταυτότητες ή άλλα έγγραφα για να σωθούν», δήλωσε στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η Γενική Διευθύντρια του Τελλόγλειου, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά.

Η ανθρώπινη προδιάθεση να πιστεύει στο «ψεύτικο», καθώς και οι στόχοι πίσω από την εξαπάτηση των άλλων, φαίνεται να είναι διαχρονική. Γι’ αυτό και η έκθεση φτάνει ως το σήμερα, όπου ο επισκέπτης μπορεί να δει ακόμα και πλαστά αντικείμενα μεγάλων οίκων μόδας. «Μιλάμε για τσάντες Louis Vuitton, λείψανα αγίων όπου για το ίδιο πρόσωπο υπάρχουν περισσότερα από ένα κρανία, ακόμη και πλαστές ιστορίες για ανακαλύψεις από γεωγράφους, όπως π.χ. ένα χάρτη του Ορτέλιους με πλαστές περιοχές ακόμα και στην περιοχή της Μακεδονίας το 16ο αιώνα», εξηγεί η κ. Βουτυρά.

Δεύτερη έκθεση με Βελγική έμπνευση και μετά από …ανακρίσεις έργων τέχνης

Ο τρόπος που χειρίζονται το πρωτότυπο θέμα της πλαστογραφίας οι Βέλγοι, ενέπνευσε τη διοίκηση του Τελλόγλειου Ιδρύματος και αποφάσισε να το εφαρμόσει αποκλειστικά και αναλυτικά στην τέχνη. Έτσι, παράλληλα με την «Fake (f)or Real», θα λειτουργήσει στον πρώτο όροφο του Ιδρύματος η έκθεση «Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας», την οποία θα εγκαινιάσει η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

«Ξεκινήσαμε από τη δική μας συλλογή και συγκεκριμένα από τα ευρωπαϊκά έργα, ένα κομμάτι με το οποίο δεν είχαμε ασχοληθεί και δεν το είχαμε δείξει σχεδόν ποτέ στο κοινό», αναφέρει η κ. Βουτυρά. Χαρακτηρίζει την αναζήτηση «κυνήγι θησαυρού», ενώ λέει ότι τα συμπεράσματα για το κάθε έργο της έκθεσης, «θα μπορούσαν να αποτελούν την υπόθεση για ένα αστυνομικό μυθιστόρημα». «Ψάχναμε ολίγον στα …τυφλά, γιατί πρόκειται για έργα που οι αγορές τους έγιναν από τον Νέστορα και την Αλίκη Τέλλογλου πριν τη δωρεά στο Ίδρυμα, τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 και δεν υπάρχουν πλέον στοιχεία, έγγραφα και αποδείξεις», εξηγεί.

Η λύση λοιπόν ήταν να «ανακρίνουν» τα ίδια τα έργα για να τα κάνουν να «μιλήσουν». «Αυτό σημαίνει ότι τα βγάζαμε από τα κάδρα, βλέπαμε κάθε λεπτομέρεια που μπορεί να είχαν, στοιχεία ή σημειώσεις στο πίσω μέρος τους, ενώ επιστρατεύσαμε ακόμα και ακτινογραφίες, UV ή μικροσκόπια, που …βγάζανε με άλλο τρόπο τα μυστικά τους», προσθέτει η Γενική Διευθύντρια.

Στην ανίχνευση στοιχείων των έργων με τεχνολογικές μεθόδους βοήθησαν καθοριστικά το Τμήμα Συντήρησης Εικόνων του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, το Ίδρυμα Ορμύλια, αλλά και το Απεικονιστικό Τμήμα της Κλινικής Euromedica Κυανούς Σταυρός, ενώ τα αποτελέσματα, τα συμπεράσματα και οι διαπιστώσεις έκρυβαν πολλές εκπλήξεις. «Για παράδειγμα, σε έναν πίνακα του Μονέ που ήταν διπλός, με μπρος και πίσω όψη, αυτός που έχει υπογραφή βγήκε να είναι πλαστός και αυτός που δεν έχει είναι ο γνήσιος. Σημαντική ήταν η αποκάλυψη του εργαστηρίου για ένα έργο του Ρενουάρ, όπου βλέποντας καλύτερα τα επίπεδα των χρωμάτων, διαπιστώθηκε ποιο ήταν το υπόστρωμα και ότι ζωγράφισε από πάνω ένα καινούργιο κομμάτι», τονίζει.

Εκτός από τις Συλλογές του Τελλογλείου Ιδρύματος, αναζητήθηκαν και μελετήθηκαν για τις ανάγκες της έκθεσης έργα που ανταποκρίνονται στο θέμα, αλλά και δάνεια από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, από το Μουσείο Εκμαγείων του ΑΠΘ, από το Πολεμικό Μουσείο, αλλά και από συλλέκτες και ιδιωτικές συλλογές. «Σε αυτά που είναι σίγουρα πλαστά -που δεν είναι και τόσα πολλά, βάζουμε δίπλα κάποιο γνήσιο από τη συλλογή μας. Π.χ. ένα γνήσιο έργο του Μπουζιάνη αλλά και έναν πλαστό του ίδιου καλλιτέχνη. Έναν γνήσιο Παρθένη και πολλούς πλαστούς …Παρθένηδες», αναφέρει και ευχαριστεί τους συλλέκτες που στο άκουσμα αυτής της έκθεσης εντόπισαν και δώρισαν πλαστά έργα.

Κλείνοντας η κ. Βουτυρά θέλησε να ξεχωρίσει την έννοια του αντιγράφου ή της μίμησης με αυτήν του πλαστού. «Πλαστό είναι μόνο όταν ο σκοπός και το κίνητρο του αντιγραφέα είναι το κέρδος ή έχει στόχο να εξαπατήσει για να εκδικηθεί τον κόσμο της τέχνης, τους πλούσιους συλλέκτες ή τα μουσεία που ενδεχομένως τον έχουν απορρίψει. Εκεί λοιπόν είναι σίγουρο ότι μιλάμε για μία απάτη. Το να αντιγράψει κάποιος ένα έργο όμως, δεν απαγορεύεται, αρκεί να μην υπογράψει με ψεύτικο όνομα», υπογράμμισε, θυμίζοντας την πρακτική μεγάλων μουσείων, που πολλές φορές αντικαθιστούν πρωτότυπα έργα με ένα πολύ καλό αντίγραφο για λόγους προστασίας από τη φθορά, το φως ή και την κλοπή.

Το αποτέλεσμα αυτής της νέας διαδρομής προσέγγισης των έργων και της προσεκτικής ανάγνωσής τους, θα έχει τη δυνατότητα να δει ο επισκέπτης στο Τελλόγλειο από τις 2 Φεβρουαρίου, οπότε και θα γίνουν τα εγκαίνια της «Fake (f)or Real» στο ισόγειο και της έκθεσης «Η κρυφή γοητεία της πλαστογραφίας» στον πρώτο όροφο. Η διάρκειά τους θα είναι έως το τέλος Ιουνίου.

Βαρβάρα Καζαντζίδου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μανούσος Μανουσάκης: Πέθανε ο σκηνοθέτης των τηλεοπτικών επιτυχιών

Ο σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 74 ετών. Το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν με προβλήματα υγείας.

Ο σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης άρχισε να εργάζεται αρχικά στον κινηματογράφο στις αρχές της δεκαετίας του 1970…

Το όνομά του έχει συνδυαστεί με τη σκηνοθεσία και παραγωγή ελληνικών τηλεοπτικών σειρών στην ιδιωτική τηλεόραση από τις αρχές του 1990 μέχρι σήμερα.

Οι δραματικές σειρές οι οποίες σκηνοθέτησε βασίζονται σεναριακά σε απαγορευμένους έρωτες, ενώ κάποιες από αυτές (Ψίθυροι καρδιάς, Άγγιγμα ψυχής, Μη μου λες αντίο, Η αγάπη ήρθε από μακριά) θεωρούνται από τις πιο επιτυχημένες στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης.

Στον κινηματογράφο έχει υπογράψει σκηνοθετικά τις ταινίες Παραλάβατε διορισμόν το 1996, Κόκκινος δράκος το 1998 και Ουζερί Τσιτσάνης το 2015.

Αλλά και τα τελευταία χρόνια, είχε κάνει μεγάλη επιτυχία με τη σειρά «Κόκκινο ποτάμι» ενώ αυτή την περίοδο προβάλλεται στην ΕΡΤ, η σειρά «Το δίχτυ», που υπέγραφε τη σκηνοθεσία. Για αυτή τη σειρά είχε μιλήσει πριν από ένα μήνα, σε τηλεοπτική του συνέντευξη:

Ήταν γεννημένος στην Αθήνα και είχε σπουδάσει σκηνοθεσία στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Film School).

NEWSIT

Πέθανε ο Μανούσος Μανουσάκης, ο σκηνοθέτης των μεγάλων τηλεοπτικών επιτυχιών

 

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“COMEDY CLUB για παιδιά” – Με τον Γιώργο Χατζηπαύλου στο Θέατρο Αθήναιον

Ο Γιώργος Χατζηπαύλου μπαίνει στον κόσμο των παιδιών. Άλλωστε, όπως ο ίδιος έχει δηλώσει «Αν σκέφτεσαι σαν παιδί, γίνεσαι καλύτερος ενήλικας». Οι μικροί θεατές, λοιπόν, παρακολουθούν επί σκηνής θέματα που αφορούν τη ζωή τους: από τη σχέση τους με τους γονείς, το σχολείο και τους φίλους τους, μέχρι τα χόμπι και το μέλλον.
Comedy club για παιδιά με τον ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΤΖΗΠΑΥΛΟΥ

για παιδιά 6-12 ετών & τους γονείς τους

Μετά από 5 χρονιές με sold out παραστάσεις που παρακολούθησαν περισσότεροι από 10.000 μικροί και μεγάλοι θεατές στη Μουσική Βιβλιοθήκη του Συλλόγου “Οι Φίλοι της Μουσικής” στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το «Comedy club για παιδιά», η μοναδική παιδική ελληνική stand up comedy παράσταση για παιδιά 6 έως 12 ετών, επιστρέφει στην Θεσσαλονίκη για λίγες μόνο παραστάσεις.

Γιώργος Χατζηπαύλου, ένας από τους κορυφαίους και πρωτοπόρους stand-up κωμικούς και ο δημιουργός αυτής της πρωτότυπης εμπειρίας για όλη την οικογένεια, σχολιάζει με χιούμορ όλα όσα αποτελούν την καθημερινότητα των παιδιών: αγαπημένους ήρωες, τη σχέση με τα κατοικίδια αλλά και τα ζώα γενικότερα, τα επαγγέλματα, το σχολείο, τις ξένες γλώσσες, τα παιδικά τραγούδια, τα παιχνίδια και τους φίλους, τις συμβουλές των γονιών και τις περίεργες συνήθειες των μεγάλων και φυσικά την καλύτερη γιορτή του κόσμου, τα Χριστούγεννα!

Τα παιδιά ψυχαγωγούνται μέσα από τη δομή του stand-up comedy, του πιο δυνατού είδους κωμωδίας. Παρακολουθούν θέματα που αφορούν στη ζωή τους, μέσα από τον κόσμο του γέλιου. Παράλληλα, οι γονείς τους διασκεδάζουν εξίσου, αφού αυτή η παράσταση αντιμετωπίζει τους ενήλικες θεατές σαν παιδιά και τα παιδιά σαν ίσους προς τους γονείς τους. Οι “μεγάλοι” λοιπόν, μπαίνουν στην ψυχολογία των μικρών, θυμούνται πώς είναι να είσαι παιδί κι έτσι δημιουργείται μια μεγάλη παρέα, χωρίς ηλικία αλλά με συνισταμένη την κωμωδία.

Πληροφορίες:
Comedy club για παιδιά με τον ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΤΖΗΠΑΥΛΟΥ
Κινηματοθέατρο Αθήναιον 
(Βασιλίσσης Όλγας 35, Θεσσαλονίκη, ΤΚ 54641)
Πληροφορίες:
6906467283
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο 30 Νοεμβρίου στις 15:00 και στις 18:00
Κυριακή 1η Δεκεμβρίου στις 11:30 και στις 15:00
Σάββατο 7 Δεκεμβρίου στις 15:00 και στις 18:00
Κυριακή 8 Δεκεμβρίου στις 11:30 και στις 15:00
Διάρκεια: 60 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: €10.00
Προπώληση εισιτηρίων: Στο more.com
https://www.more.com/theater/children/comedy-club-gia-paidia-me-ton-giorgo-xatzipaulou/

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“Τα Κανόνια του… Μακαρόνε” του Κώστα Παπαπέτρου στο Θέατρο Αθήναιον

Για δύο μοναδικές παραστάσεις
Στο Θέατρο Αθήναιον
Μια δροσερή φαρσοκωμωδία από τον Μετρ των μεγάλων επιτυχιών Κώστα Παπαπέτρου.

Η παράσταση παρουσιάζεται στην Αθήνα για 2η χρονιά με πολύ μεγάλη επιτυχία.

Λίγα λόγια για το έργο:
“Τα κανόνια του… Μακαρόνε!” διαδραματίζονται μέσα σε ένα σπίτι όπου βρίσκονται και αγαπιούνται τα παιδιά δύο αιώνιων εχθρών του Μακαρόνε και του Καραμπελιά, οι οποίοι έχουν βιομηχανία μακαρονιών.

Μια θεότρελη κωμωδία με αμείωτο ενδιαφέρων και πολλές φάρσες.

Συντελεστές παράστασης:
Κείμενο: Κώστας Παπαπέτρου
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Κατσικαλούδης
Μουσική επιμέλεια: Θοδωρή Κατσικαλούδης
Φωτισμοί / Ήχος: Πάρης Κοντζαγεώργης
Σκηνικά: Μεχτί Τσακισιάν 
Παραγωγή: Τέχνες Θέαμα Ακρόαμα Λούης Τσίπουρας 

Παίζουν οι ηθοποιοί: Θοδωρής Κατσικαλούδης – Βαγγέλης Πυρινής – Κωνσταντίνα Στεφανίδου

Πληροφορίες:
Τα Κανόνια του… Μακαρόνε!
Κινηματοθέατρο Αθήναιον 
(Βασιλίσσης Όλγας 35, Θεσσαλονίκη, ΤΚ 54641)
Πληροφορίες και κρατήσεις:
6995603843 και 6906467283
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο 23 Νοεμβρίου στις 21:00
Κυριακή 24 Νοεμβρίου στις 20:00
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: €15.00
Προπώληση στην Goldmall και στο 6995603843: €12.00
Παιδικό: €10.00
Goldmall: https://www.goldmall.gr/ta-kanonia-tou-makarone-theatro-athinaion-71527

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ