ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μινωική λάρνακα, γυναικείο άγαλμα και ανδρική μορφή από επιτύμβιο ναΐσκο επιστρέφουν στην Ελλάδα από το Μουσείο Carlos των ΗΠΑ

Στο Μουσείο Michael Carlos του Πανεπιστημίου του Emory στην Ατλάντα των ΗΠΑ, η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη παρέλαβε, τη Δευτέρα 22/01, τρεις ελληνικές αρχαιότητες, οι οποίες επιστρέφουν άμεσα στην Ελλάδα. Όπως ενημερώνει ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, οι αρχαιότητες προέρχονται από τρεις διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας, την Κρήτη, την Ήπειρο και την Αττική έχοντας ένα κοινό στοιχείο. Πρόκειται για προϊόντα λαθρανασκαφών που διακινήθηκαν από κυκλώματα αρχαιοκαπήλων και έχουν εξήχθησαν παράνομα από την χώρα μας, πριν καταλήξουν στο Μουσείο Carlos.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για μια πήλινη μινωική λάρνακα του τύπου του λουτήρα, με διακόσμηση ψαριών στο εσωτερικό και στυλιζαρισμένου χταποδιού στο εξωτερικό που χρονολογείται στον 14ο αι. π.Χ., ένα μαρμάρινο άγαλμα νεαρής γυναικείας μορφής, που στηρίζεται, με τον αριστερό της αγκώνα, σε υψηλό κορμό δένδρου και χρονολογείται στον 2ο αι. π.Χ. και μια μαρμάρινη ανδρική ιματιοφόρα μορφή καθισμένη σε δίφρο, προερχόμενη από τον ανάγλυφο διάκοσμο αττικού επιτύμβιου ναΐσκου του τρίτου τέταρτου του 4ου αι. π.Χ.
Όπως πληροφορεί η ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, ήδη από το 2007, όταν περιήλθαν σε γνώση των αρμοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού στοιχεία από τις αστυνομικές αρχές και από δημοσιεύματα που αμφισβητούσαν τη νομιμότητα απόκτησης από το Μουσείο Michael Carlos της μινωϊκής λάρνακας και του αγάλματος της γυναικείας μορφής -τα οποία, σήμερα, επαναπατρίστηκαν- καθώς και ενός ανάγλυφου πίθου. Τότε, εστάλη επίσημη επιστολή διεκδίκησής τους από το Υπουργείο Πολιτισμού προς το Μουσείο. Η απάντηση του Μουσείου ήταν ότι είχε ελέγξει την προέλευση των αντικειμένων, πριν τα αποκτήσει, και δεν είχε προκύψει καμία αμφισβήτηση.
Μέχρι το 2020, συνεχίζονταν άτυπες επαφές των δύο πλευρών, χωρίς ωστόσο να υπάρξει κάποια ουσιαστική πρόοδος. Το 2021 μετά την αποστολή νέας επίσημης επιστολής του Υπουργείου Πολιτισμού προς το Μουσείο και σειρά επαφών με τις διπλωματικές αρχές της χώρας, επανεκκίνησε ο διάλογος.
Η αρμόδια Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών (ΔΤΠΠΑ) του ΥΠΠΟ αναζήτησε και αξιολόγησε, εκ νέου, όλα τα στοιχεία τεκμηρίωσης της ελληνικής διεκδίκησης. Με τη συνδρομή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους απέκτησε πρόσβαση σε παλιές δικογραφίες και συγκέντρωσε στοιχεία που αποδείκνυαν, πέραν πάσης αμφιβολίας, την παράνομη διακίνηση του γυναικείου αγάλματος από την περιοχή της Ηπείρου και ειδικότερα την Δωδώνη, ενώ, μέσω αιτημάτων δικαστικής συνδρομής προς τις ιταλικές αρχές, αναζήτησε φωτογραφικό υλικό και έγγραφα από το κατασχεθέν αρχείο Μπεκίνα που αποδείκνυαν την παράνομη διακίνηση της μινωϊκής λάρνακας.
Για τον πίθο υπήρχαν στη διάθεση της Υπηρεσίας φωτογραφίες από το αρχείο Μπεκίνα, καθώς και πραγματογνωμοσύνες ειδικών επιτροπών που είχαν ταυτίσει το αντικείμενο με αυτό που βρίσκεται στο Μουσείο Carlos. Ωστόσο διατυπώθηκαν αμφιβολίες για την προέλευσή του από τη Ελλάδα.
Η επισταμένη έρευνα της ΔΤΠΠΑ οδήγησε, το Νοέμβριο του 2021, και στην ταύτιση της μαρμάρινης ανδρικής μορφής, από επιτύμβιο ναΐσκο, στις συλλογές του Μουσείου με αντικείμενο που απεικονιζόταν σε πολαρόιντ φωτογραφίες στο αρχείο Μπεκίνα. Το αντικείμενο αυτό, μάλιστα, περιλαμβάνεται και στον κατάλογο των αντικειμένων για τα οποία έχει αποφανθεί τελεσίδικα και αμετάκλητα η ελληνική δικαιοσύνη, στο πλαίσιο ποινικής υπόθεσης, ως προϊόν υπεξαίρεσης από την Ελλάδα.
Τον Απρίλιο του 2022, κατατέθηκε ο φάκελος, με όλη την τεκμηρίωση, στην Ελληνική Πρεσβεία στην Ουάσιγκτον και ξεκίνησε -με τη διαμεσολάβηση του Προξένου της Ελλάδας στην Ατλάντα- νέος κύκλος επαφών μεταξύ των εκπροσώπων του Μουσείου και του Υπουργείο Πολιτισμού. Τον Απρίλιο του 2023, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη του Henry Kim, διευθυντή του Μουσείου, και συνεργατών του στην Αθήνα, για να συζητηθούν όλα τα επιστημονικά και νομικά επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς.
Tον Ιούνιο του 2023, το Μουσείο Carlos γνωστοποίησε στο ΥΠΠΟ, δια των διπλωματικών αρχών, την πρόθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανεπιστημίου του Emory να επιστραφούν τα τρία αντικείμενα, για τα οποία υπήρχαν αδιάσειστες αποδείξεις, στην Ελλάδα. Παράλληλα, δήλωσε τη βούληση του Μουσείου να συνεργαστεί στενά με τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, ώστε να προχωρήσει στον έλεγχο νομιμότητας προέλευσης και των άλλων ελληνικών αρχαιοτήτων της Συλλογής. Ειδικά για τον πίθο θα συνεχιστεί η προσπάθεια εξεύρεσης και άλλων στοιχείων από την ελληνική πλευρά.
Τα αρχαία επιστρέφουν άμεσα στην Ελλάδα και θα παρουσιαστούν στο κοινό, πριν καταλήξουν στα μουσεία των περιοχών, από τις οποίες προέρχονται.
«Χρειάστηκαν 16 και πλέον χρόνια μέχρι να φτάσουμε, σήμερα, στην αίσια έκβαση. Μέσα στο διάστημα αυτό η ελληνική πλευρά διαρκώς εμπλούτιζε με νέα στοιχεία την τεκμηρίωση της παράνομης διακίνησής τους”, δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, τονίζοντας μεταξύ άλλων τη σημαντική αρωγή “στην κοινή προσπάθεια” του Έλληνα προξένου στην Ατλάντα Θεόδωρου Δημόπουλου, “ο οποίος συντόνισε προσωπικά τις επαφές και τον διάλογο ανάμεσα στο ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού και το αμερικανικό Μουσείο τα τελευταία τρία χρόνια. Όμως, και από την πλευρά του Μουσείου Carlos η αλλαγή της στάσης του ήταν εμφανής. Ο διευθυντής του Μουσείου Henry Kim ήταν εκείνος που δεν αρκέστηκε στην ανταλλαγή επιστολών, αλλά ταξίδεψε ο ίδιος στην Αθήνα, προκειμένου να συζητήσει από κοντά με τα στελέχη της Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών το θέμα και να αξιολογήσει τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς. Και είναι ο Henry Kim αυτός που αντιλήφθηκε το βάρος των πειστηρίων τεκμηρίωσης και εισηγήθηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο του Πανεπιστημίου του Emory να επιστραφούν τα τρία αντικείμενα εκεί όπου ανήκουν, στην Ελλάδα”.
“Με τον επαναπατρισμό των τριών αρχαιοτήτων εγκαινιάζεται μια νέα σελίδα πολιτιστικής συνεργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού της Ελληνικής Δημοκρατίας με το Μουσείο Μ.C. Carlos και το Πανεπιστήμιο του Emory της Ατλάντα. Το Υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας θα συμβάλλει με κάθε τρόπο, ώστε η συνεργασία αυτή να αποτελέσει την αφετηρία ενός γόνιμου επιστημονικού διαλόγου των δύο πλευρών και να δώσει την ευκαιρία μέσα από περιοδικές εκθέσεις και δανεισμούς αρχαιοτήτων να προβληθεί ο ελληνικός πολιτισμός. Αυτό που θα πρέπει να συγκρατήσουμε από τη σημερινή ημέρα είναι ότι ο καλοπροαίρετος διάλογος ανάμεσα στους φορείς θα πρέπει να είναι η βάση για κάθε διεκδίκηση και κάθε επιστροφή πολιτιστικών αγαθών στη χώρας προέλευσής τους”, πρόσθεσε μεταξύ άλλων η υπουργός.
«Η υπογραφείσα συμφωνία δίνει την ευκαιρία συνεργασίας με τα ελληνικά μουσεία αλλά και ευκαιρίες για τους φοιτητές και καθηγητές του πανεπιστημίου που διενεργούν αρχαιολογικές ανασκαφές στη Σαμοθράκη και στην Αρχαία Αγορά. Η συμφωνία αυτή σηματοδοτεί την ειλικρινή πρόθεση του Μουσείου και του Πανεπιστημίου για τη διάδοση και προστασία του ελληνικού πολιτισμού με τα υψηλότερα ηθικά και ακαδημαϊκά πρότυπα. Αυτή είναι η αρχή για περαιτέρω συνεργασία με την Ελλάδα», δήλωσε ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Emory Δρ Ravi Bellamkonda.
“Η ημέρα αυτή είναι ιδιαίτερη για το Πανεπιστήμιο Emory και για το Μουσείο επειδή υπογράφεται συμφωνία πολιτιστικής συνεργασίας με το ελληνικό ΥΠΠΟ. Είναι μια ιστορική στιγμή για το πανεπιστήμιο το οποίο εργάζεται για την προβολή του ελληνικού πολιτισμού, μέσω του Μουσείου και των τμημάτων Πανεπιστημίου», τόνισε ο Henry Kim, διευθυντής τoυ Μουσείου Carlos στην ομιλία του, που καλωσόρισε την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το Μπαλέτο της Λυρικής ταξιδεύει στην Ελλάδα με μια απρόσμενη παράσταση χορού μέσα σε ένα φουτουριστικό φορτηγό

Σε τρία νησιά των Κυκλάδων και σε οκτώ πόλεις της Πελοποννήσου θα ταξιδέψει από τις 4 έως τις 27 Ιουλίου 2025 το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με την παράσταση χορού επιστημονικής φαντασίας «Future Cargo», η οποία λαμβάνει χώρα σε ένα φουτουριστικό φορτηγό μήκους δεκαπέντε μέτρων και είναι συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το «The Place» του Λονδίνου.
Το «Future Cargo», είναι μια δημιουργία των Frauke Requardt & David Rosenberg, και φιλοδοξεί να προσφέρει στο κοινό μια ολοκληρωμένη όσο και απολύτως προσωπική εμπειρία ενός μεγάλης κλίμακας χορευτικού θεάματος.
Θα ταξιδέψει στην Πάρο, τη Νάξο, τη Σύρο, την Καλαμάτα, τη Σπάρτη, το Άστρος, το Ναύπλιο, το Ξυλόκαστρο, την Τρίπολη, την Πύλο και την Αρχαία Ολυμπία.
Η παράσταση πραγματοποιείται σε ένα φορτηγό μήκους δεκαπέντε μέτρων, το οποίο μοιάζει να κουβαλάει ένα μυστηριώδες φορτίο. Όταν τα ρολά τού κοντέινερ σηκώνονται, αποκαλύπτεται η ιδιόμορφη σκηνή – ένα διάφανο παράθυρο από πολυανθρακικό πλαστικό που επιτρέπει στο κοινό να βλέπει όσα συμβαίνουν εντός του κοντέινερ.
Οι χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ χορεύουν πάνω σε έναν κινούμενο ιμάντα, παρουσιάζοντας μια συναρπαστική κινησιολογική γλώσσα, η οποία διερευνά την έννοια της δράσης σε έναν εξαιρετικά περιορισμένο χώρο. Οι θεατές λαμβάνουν ένα σετ ακουστικών, για να βιώσουν με έναν μοναδικό τρόπο όχι μόνο την εμβυθιστική μουσική της παράστασης, αλλά και την εμπειρία της δράσης που λαμβάνει χώρα εντός του κοντέινερ. Το ιδιαίτερο θέαμα αποτελεί τη συναρπαστική συνομιλία μιας σουρεαλιστικής πραγματικότητας με στοιχεία της καθημερινότητας.
Το «Future Cargo» προορίζεται για παρουσίαση μόνο σε εξωτερικούς χώρους (πλατείες, δρόμους, πάρκα κλπ.). Οι δύο δημιουργοί έχουν αναγνωριστεί για τις πρωτότυπες παραστάσεις τους -εκτός των συμβατικών θεατρικών σκηνών, είτε σε υπαίθριους χώρους είτε σε προσωρινές κατασκευές-, οι οποίες έχουν μια ξεχωριστή και πρωτότυπη μορφή και προσελκύουν ένα μεγάλο και εξαιρετικά ευρύ κοινό.
Η παράσταση, διάρκειας 50 λεπτών, απευθύνεται τόσο στους φίλους του σύγχρονου χορού όσο και στο κοινό που αναζητά νέες βιωματικές εμπειρίες μέσα από την τέχνη και ταυτόχρονα μπορεί να θεωρηθεί ένας ιδανικός τρόπος για τη γνωριμία ενός νέου κοινού με την τέχνη του χορού.
Το «Future Cargo» απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, καθώς μέσα από την εικόνα και τον ήχο εντυπωσιάζει μικρούς και μεγάλους, αλλά και με εργαλείο το χιούμορ αγκαλιάζει θεατές που πιθανώς δεν έχουν έλθει ξανά σε επαφή με την τέχνη του χορού.
Όπως σημειώνουν οι δημιουργοί του Future Cargo Frauke Requardt & David Rosenberg: «Οραματιζόμαστε τη δημιουργία ενός απίθανου εσωτερικού χώρου, που αψηφά τις προκαθορισμένες αντιλήψεις του κοινού. Θέλουμε να προσκαλέσουμε το κοινό σε έναν κόσμο που δεν πίστευε ποτέ πως θα μπορούσε να υπάρξει». Το σκηνικό και τα κοστούμια της παραγωγής υπογράφει η Hannah Clark, τη μουσική και τον ήχο οι Ben & Max Ringham, ενώ τον σχεδιασμό του φωτισμού ο Malcolm Rippeth.
Το Future Cargo αποτελεί την πρώτη συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το The Place, έναν εμβληματικό λονδρέζικο φορέα, ο οποίος πρωτοστατεί στην εκπαίδευση χορού και τη δημιουργία χορευτικών παραστάσεων και περφόρμανς εδώ και πενήντα χρόνια. Το The Place έχει ως όραμα να τροφοδοτεί τη φαντασία μέσω του χορού, να προασπίζεται τις νέες ιδέες, να αναλαμβάνει ρίσκα και να δημιουργεί ένα χορευτικό οικοσύστημα που όμοιό του δεν υπάρχει αλλού στον κόσμο, προσφέροντας τις ιδανικές συνθήκες σε χορευτές προκειμένου να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Την ίδια στιγμή, στεγάζει τη Σχολή Σύγχρονου Χορού του Λονδίνου και διαθέτει ένα μεγάλης εμβέλειας πρόγραμμα θεατρικής και καλλιτεχνικής ανάπτυξης, εκπαιδευτικά προγράμματα, μια σειρά από μαθήματα και ένα εθνικής εμβέλειας μοντέλο περιοδείας.
Η συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το The Place του Λονδίνου για το Future Cargo και η περιοδεία στην Ελλάδα υλοποιούνται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Ταυτότητα παράστασης
«Future Cargo»
Περιοδεία στην Ελλάδα – Ιούλιος 2025
4/7 – Πάρος, Καρνάγιο Αϊ-Γιάννης Δέτης, στις 21.30
6/7 – Νάξος, Πύργος Μπαζαίου, στις 21.30
11/7 – Σύρος, Κρατικός Αερολιμένας Σύρου «Δημήτριος Βικέλας» (ΚΑΣΟΒ), στις 21.00
19 & 25/7 – Καλαμάτα, Kεντρική Πλατεία Καλαμάτας, στις 20.30, και αντίστοιχα στο Λιμάνι Καλαμάτας στις 22.30, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
20/7 – Σπάρτη, Πλατεία, στις 21.00
21/7 – Άστρος, Μνημείο Δημητρίου Καρυτσιώτη, στις 21.00
22/7 – Ναύπλιο, Λιμάνι Προβλήτα Π, στις 21.00
23/7 – Ξυλόκαστρο, Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, στις 21.00
24/7 – Τρίπολη, Πλατεία ‘Αρεως, στις 21.00
26/7 – Πύλος, ISPS Πύλου – Λιμάνι, στις 21.00
27/7 – Αρχαία Ολυμπία, Χώρος επιβίβασης-αποβίβασης επισκεπτών Μουσείου Ιστορίας Ολυμπιακών Αγώνων, στις 21.00
Η παρουσίαση του Future Cargo στην Πελοπόννησο πραγματοποιείται στο πλαίσιο της συνεργασίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και του Διεθνούς Φεστιβάλ Καλαμάτας.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία, χορογραφία: Frauke Requardt & David Rosenberg
Σχεδιασμός: Hannah Clark
Σχεδιασμός ήχου & σύνθεση: Ben & Max Ringham
Σχεδιασμός φωτισμού: Malcolm Rippeth
Υπεύθυνη προβών (The Place): Valentina Formenti
Μουσικός: Jack Baker
Βοηθός χορογράφων: Rachel Bowen
Βοηθός χορογράφων (Μπαλέτο ΕΛΣ): Δήμητρα Λαούδη
ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ
Οδηγός: Έκτωρ Μπολλάνο / Φλωριάν-Μιχάλης Παππάς
Φωνή οδηγού: Γιάννης Τσεμπερλίδης
Άλιεν: Μάνες Αλμπέρντι, Έλτον Ντιμρότσι, Μαρίτα Νικολίτσα, Αρετή Νότη, Στέφανο Πιετραγκάλλα, Ελευθερία Στάμου, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Γιώργος Χατζόπουλος
ΑθΚ
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης». Μια παράσταση θεάτρου/αρχαιολογίας από το Εθνικό Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο ως εποπτευόμενος φορέας του ΥΠΠΟ και με την υποστήριξή του, σε συνεργασία με το Σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ, πραγματοποιεί για 2η συνεχόμενη χρονιά το πρόγραμμα «Γνωριμία με Αρχαία Θέατρα της Ελλάδας». Η καινοτόμος αυτή δράση ανάδειξης των σωζόμενων αρχαίων θεάτρων της Ελλάδας περιλαμβάνει φέτος περιοδεία της παραγωγής «ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης», μια παράσταση θεάτρου/αρχαιολογίας, σε σκηνοθεσία Ευθύμη Θέου, με τη συμμετοχή ενός θιάσου ξεχωριστών καλλιτεχνών του ελληνικού θεάτρου.
Όπως αναφέρει το σχετικό δελτίο Τύπου, το 2022 ανακαλύφθηκε στη Φιλαδέλφεια της Αιγύπτου ένας πάπυρος με αποσπάσματα από τα χαμένα έργα «Πολύιδος» και «Ινώ» του Ευριπίδη. Με αφορμή αυτό το εύρημα, η παράσταση «ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης» καταδύεται στο τμηματικά σωζόμενο έργο του Αθηναίου τραγικού, παρουσιάζοντας στην ορχήστρα αρχαίων θεάτρων της Αττικής, καθώς και νησιών του Αιγαίου, μια αφηγηματική και μουσική σύνθεση, στα όρια του θεάτρου και της αρχαιολογίας.
Στη σκηνή στήνεται μια παράδοξη, υπαρξιακή ανασκαφή που τα ευρήματά της δεν είναι, αυτή τη φορά, αγγεία ή αρχιτεκτονήματα, αλλά θεατρικοί στίχοι, λόγια αρχαίων ηθοποιών, σπασμένα σε μικρά κομμάτια. Πέντε ερμηνευτές/αρχαιολόγοι, εφοδιασμένοι με σκαλιδάκια, πινελάκια, κόσκινα και τριγωνάκια, σκάβουν κάτω από τον ήλιο, ακολουθώντας τη σχεδόν τελετουργική διαδικασία μιας αρχαιολογικής ανασκαφής, όπως αυτή εξελίσσεται κατά τη διάρκεια μιας ημέρας. Και μέσα από τα σκάμματά τους ξεπηδούν στιγμιότυπα αρχαίων παραστάσεων και λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής των θεάτρων, όπου θα πραγματοποιηθεί το έργο.
Με φυσικό φως, η παράσταση θα φιλοξενηθεί απογεύματα του Ιουλίου, του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου, στα αρχαία θέατρα της Μήλου, της Ερέτριας, της Θάσου, της Μυτιλήνης, της Λήμνου, της Καρθαίας (Κέα), των Τραχώνων (‘Αλιμος), της Ζέας (Πειραιάς), καθώς και στο μικρονήσι του ‘Αγιου Ευστράτιου. Η είσοδος είναι δωρεάν.
«ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης»
Πέρα από τα γνωστά και εξολοκλήρου σωζόμενα έργα του Ευριπίδη, έχουν φτάσει ως εμάς πάνω από 1.000 στίχοι από την υπόλοιπη δραματουργία του αρχαίου τραγικού: στίχοι γραμμένοι σε κομμάτια παπύρου, θαμμένα στο χώμα της Αιγύπτου ή σποραδικά ενταγμένοι μέσα σε άλλα κείμενα. Μια μεμονωμένη σκηνή, λίγες διάσπαρτες γραμμές ή και μια μόνο λέξη από έργα, εν πολλοίς, άγνωστα στο κοινό, όπως η προκλητική του «Ανδρομέδα», ο λυρικός «Φαέθοντας», οι ακραίοι «Κρητικοί» και ο στοχαστικός «Πολύιδος».
Η παράσταση θεάτρου/αρχαιολογίας «ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης» είναι μια ποιητική προσέγγιση αυτού του αποσπασματικού, αλλά μεγάλης θεατρικής και λυρικής δύναμης υλικού. Μια έντονα μουσική και αφηγηματική διαπραγμάτευσή του, μεταφέρει αυτούσια κομμάτια από τα χαμένα έργα, την περιπετειώδη, συχνά, ιστορία της ανακάλυψής τους, αλλά και την αίσθηση που αφήνει ο απόηχος των φωνών, όλων αυτών που έχουν πάψει να μιλούν εδώ και χιλιετίες, την ένταση του να προσπαθείς να «δεις» και να περιγράψεις έναν κόσμο περασμένο, μέσα από τα φθαρμένα απομεινάρια του.
Πρόγραμμα περιοδείας
11/07 | Αρχαίο Θέατρο Μήλου |19.30
18/07 | Αρχαίο Θέατρο Ερέτριας | 19.30
26/07 | Αρχαίο Θέατρο Θάσου | 19.30
30/07 | Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης* |19.30
01/08 | Αρχαίο Θέατρο Ηφαιστίας Λήμνου*| 19.30
02/08 | Αμφιθέατρο Μαρασλείου Σχολής ‘Αγιου Ευστράτιου | 19.30
27/08 | Αρχαίο Θέατρο Καρθαίας Κέας |17.30
03/09 | Αρχαίο Θέατρο Τραχώνων στον ‘Αλιμο | 19.00
06/09 | Αρχαίο Θέατρο Ζέας στον Πειραιά* | 19.00
Η είσοδος είναι δωρεάν. Στους χώρους που σημειώνονται με αστερίσκο (*) θα καταβάλλεται το αντίτιμο του εκάστοτε αρχαιολογικού χώρου.
Απαραίτητη η προκράτηση θέσεων εδώ: https://n-t.us17.list-manage.com/track/click?u=9494801029ea3ab044448f5b9&id=cd9d0a4d9f&e=e224ffc717
Έναρξη ηλεκτρονικής προκράτησης την Τρίτη 1 Ιουλίου.
Ε. Μ.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το πρόγραμμα της συμμετοχής της Ιταλίας ως τιμώμενη χώρα στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε στο Ιταλικό Ινστιτούτο, παρουσία του Ι. Φωτήλα

Το πλούσιο πρόγραμμα της παρουσίας της Ιταλίας, ως τιμώμενη χώρα, στην 21η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης (8-11 Μαΐου) ανακοινώθηκε σε συνέντευξη Τύπου τη Δευτέρα 7 Απριλίου στο Ιταλικό Ινστιτούτο με τη συμμετοχή του υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα, του πρεσβευτή της Ιταλίας στην Αθήνα Πάολο Κούκουλι, του προέδρου του ΕΛΙΒΙΠ Νίκου Μπακουνάκη και του διευθυντή του Ιταλικού Ινστιτούτου Αθηνών Φραντσέσκο Νέρι.
Με περισσότερους από 50 ομιλητές, 16 εκδότες, τρεις πρωτότυπες εκθέσεις (από τις οποίες ξεχωρίζουν για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του διαλεχτού συγγραφέα Αντρέα Καμιλλέρι και εκείνη που αφιερώνεται στον μεγάλο Ιταλό δημιουργό κόμικ Hugo Prat), αλλά και ένα χορταστικό πρόγραμμα με ομιλίες και πολιτιστικά δρώμενα, η Ιταλία έρχεται να επιβεβαιώσει το μεγάλο ενδιαφέρον, που αποτυπώνεται διαρκώς από την αύξηση των τίτλων προερχόμενων από τη γείτονα χώρα που εκδίδονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα.
Όπως μαρτυρά το θέμα της συμμετοχής της, “Κοντινοί Ορίζοντες”, η ιταλική παρουσία στην Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης υπογραμμίζει ιδιαίτερα την πολιτισμική εγγύτητα που ενώνει τις δύο χώρες της Μεσογείου από αρχαιοτάτων χρόνων, μπολιάζοντας τις δύο κουλτούρες και δημιουργώντας γέφυρες διαλόγου, αλληλοκατανόησης και συνεργασίας και κυρίως φιλίας.
Τούτη την αμφίδρομη “βαθιά φιλία” των λαών και των πολιτισμών τους επεσήμανε και στον χαιρετισμό του ο υφυπουργός Πολιτισμού Ι. Φωτήλας, υπογραμμίζοντας πως αυτή «τους έδωσε την ευκαιρία να δεθούν και να προσεγγίσουν ακόμη περισσότερο» ιδίως με τη βοήθεια της αλληλοκατανόησης που προσφέρει η λογοτεχνία. Ο κ. Φωτήλας τόνισε πως η «Ιταλία από την αρχαιότητα ήταν η χώρα εκείνη που επηρέασε την ανθρωπότητα με την καλλιέργεια της φιλοσοφίας, του δικαίου, της τέχνης, της αρχιτεκτονικής», χάρις και σε μία πλειάδα από σημαντικές προσωπικότητες από όλους τους τομείς που αναδείχθηκαν από τα σπλάχνα της και διέπρεψαν διεθνώς σ’ όλη τη διάρκεια της Ιστορίας. «Η Ιταλία δεν έχει σταματήσει να μεταδίδει στον κόσμο την ομορφιά της», πρόσθεσε ο υφυπουργός.
Ο Ιταλός πρέσβης στην Αθήνα κ. Κούκουλι υπογράμμισε πως η Έκθεση Βιβλίου αποτελεί μίας πρώτης τάξεως «ευκαιρία για μία εξαιρετική προβολή της Ιταλίας στην Ελλάδα, που επιτρέπει να τιμηθούν οι έντονες πολιτιστικές ανταλλαγές ανάμεσα στις δύο χώρες, που ανέκαθεν κατάφερναν να μετατρέψουν τη λογοτεχνία σε ισχυρό μέσο προβολής και διαλόγου προς τα έξω». Πρόσθεσε δε πως η παρουσία πλήθους σημαντικών εκδοτών στην Έκθεση «αποδεικνύει την έκταση του αμοιβαίου ενδιαφέροντος των δύο χωρών στον τομέα του πολιτισμού και της εκδοτικής βιομηχανίας».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ Νίκος Μπακουνάκης επεσήμανε πως «η συμμετοχή της Ιταλίας ως τιμώμενης χώρας φέρνει μία πολυφωνική παρουσία» και στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός πως το ιδιαίτερα χαρακτηριστικό της είναι και η παρουσίαση των πολιτικών εμπορικού ενδιαφέροντος για το βιβλίο και οι πρωτότυπες θεματικές ενότητες. Ο κ. Μπακουνάκης στάθηκε ιδιαίτερα στις εκδοτικές σχέσεις που συνδέουν τις δύο χώρες, καθώς ο αριθμός των ιταλικών βιβλίων που τυπώνονται στην Ελλάδα κάθε χρόνο αυξάνεται. Επίσης ενημέρωσε για τη φιλοδοξία του ΕΛΙΒΙΠ μέσω του προγράμματος GreekLit να συμβάλλει στην αύξηση του αριθμού των μεταφρασμένων στα ιταλικά ελληνικών βιβλίων. Δονούμενος κι από την προσωπική του εμπειρία, ο κ. Μπακουνάκης υπογράμμισε τους διμερείς δεσμούς κουλτούρας που συνδέουν τις δύο χώρες μέσω της δικής του μνήμης από την Πάτρα, τονίζοντας πόσο ισχυρή ήταν η εκεί ιταλική παροικία, από την οποία προήλθαν η γεννημένη στην πρωτεύουσα της Αχαΐας η διάσημη συγγραφέας Ματίλντε Σεράο, αλλά και ο σεβαστός νεοελληνιστής, ποιητής και εκδότης του ονομαστού περιοδικού Poesia Νικόλα Κροτσέτι.
Στη συνέχεια, ο διευθυντής του Ιταλικού Ινστιτούτου κ. Νέρι παρουσίασε το πρόγραμμα και τις συμμετοχές (συγγραφέων, εκδοτών, μεταφραστών, ανθρώπων του βιβλίου) που συνθέτουν το περιεχόμενο των “Κοντινών Οριζόντων”. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τέσσερις θεματικές ενότητες. Η ενότητα “Μία κοινή ματιά” αναφέρεται στη σχέση ανάμεσα στην Ιταλία και την Ελλάδα, εκείνη του “Πέρα από τον Ορίζοντα” περιγράφει τους πολλαπλούς δρόμους (συλλογικούς κι ατομικούς) που έχει ακολουθήσει στις διάφορες εκφάνσεις και τροπισμούς της η ιταλική λογοτεχνία και η εκδοτική βιομηχανία. Η ενότητα των “Περιπετειών της στεριάς και της Θάλασσας” περιλαμβάνει αφιερώματα στον δημιουργό του διάσημου “Επιθεωρητή Μονταλμπάνο”, τον Σικελό συγγραφέα Αντρέα Καμιλλέρι (100 χρόνια από τη γέννησή του) και στον Hugo Pratt (30 χρόνια από τον θάνατό του), ενώ το “Επαγγελματικό Πρόγραμμα”, απευθύνεται στους ανθρώπους των εκδόσεων και τους επαγγελματίες.
Πόλλα είναι τα ονόματα σημαντικών συγγραφέων κι ανθρώπων της δημιουργίας, αλλά και των εκδόσεων, ένθεν κι ένθεν του Ιονίου και της Αδριατικής, που θα παρελάσουν από το βήμα των εκδηλώσεων της ιταλικής συμμετοχής στη διάρκεια της Έκθεσης της Θεσσαλονίκης. Από την Αντρέα Μαρκολόνγκο (της πιο “ελληνίδας” σύγχρονης Ιταλίδας συγγραφέως) τη Μελάνια Ματσούκο, τον συνεργάτη του Καμιλλέρι, Αντόνιο Μαντσίνι (δημιουργό του λογοτεχνικού ήρωα “Ρόκο Σκιαβόνε”), τον Ματέο Στρούκουλ, του συγγραφέα που αναδεικνύει με την πένα του τη μοναδικότητα της Βενετίας και των προσωπικοτήτων της, όπως ο Τζάκομο Καζανόβα. Από ελληνικής πλευράς θα συμμετέχουν πλήθος μεταφραστές που θα συνομιλήσουν με τους Ιταλούς συγγραφείς, η εκδότρια Άννα Πατάκη, ο Πέτρος Μάρκαρης που θα συμμετέχει στην εκδήλωση για τον Καμιλλέρι κι ο Κώστας Βαρώτσος, ο οποίος μόλις δημιούργησε ακόμη ένα εκλεκτό και πρωτότυπο έργο για το Λέτσε της Απουλήιας και θα συμμετέχει στην πρωτότυπη εκδήλωση για την βιβλιοπαραγωγή στην ιταλική περιφέρεια, για την οποία επελέγη ακριβώς η νότια τούτη ιταλική Περιφέρεια, όπου βρίσκονται και ελληνόφωνοι πυρήνες.
Στα 200 τ.μ. του Ιταλικού Περιπτέρου στην Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης, που θα πραγματοποιηθεί στο εκθεστιακό κέντρο ΔΕΘ-Helexpo από τις 8-11 Μαΐου, οι επισκέπτες θα μπορέσουν να ενημερωθούν για τις νέες εκδοτικές τάσεις και τους τίτλους των βιβλίων που κυκλοφορούν, αλλά και για τις μεταφραστικές μεταφορές τους. Ωστόσο, στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων θα μπορέσουν επίσης να γευθούν και την άλλη μεγάλη κουλτούρα της Ιταλικής Χερσονήσου, τη γαστρονομική της πλευρά, καθώς τρία ιταλικά εστιατόρια της Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσουν γαστριμαρικές πανδαισίες από την κουζίνα της χώρας, καθώς παραλλάσσοντας τη ρήση “ουχί μόνον πνευματικώς ζήσεται άνθωπος, αλλά και επ’ άρτω”.
Γιώργης-Βύρων Δάβος
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Τουλάχιστον 35 νεκροί στη Γάζα, ανάμεσά τους και παιδιά σε επιχειρήσεις του Ισραήλ
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Μέγαρα: 37χρονος μαχαίρωσε τη μητέρα του, την αδελφή του και τον θείο του – Είχε νοσηλευτεί σε ψυχιατρική κλινική
-
ΔΙΕΘΝΗ1 ημέρα ago
Απογοητευμένος με τον Βλ. Πούτιν δηλώνει ο Ντ. Τραμπ – Αναμένει απάντηση Χαμάς εντός 24 ωρών
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Το Ιράν αποκλείει ταχεία επανέναρξη των συνομιλιών με τις ΗΠΑ
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ2 ημέρες ago
Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών
-
ΕΛΛΑΔΑ1 ημέρα ago
Καλάβρυτα: Άνδρας μαχαίρωσε τον αδελφό του – Το θύμα διακομίστηκε σε νοσοκομείο της Τρίπολης με σοβαρό τραύμα
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Ξεκινά δίκη «μαμούθ» στη Θεσσαλονίκη: Στο εδώλιο 117 μέλη συμμοριών που κατηγορούνται για 553 κλοπές
-
ΔΙΕΘΝΗ3 ημέρες ago
Ντ. Τραμπ: Το Ισραήλ δέχεται να κηρυχθεί κατάπαυση του πυρός 60 ημερών στη Γάζα