ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
17ο Animasyros: Επτά γεμάτες μέρες με την αφρόκρεμα του παγκόσμιου ανιμέισον

Η φετινή διοργάνωση του 17ου Animasyros powered by ΔΕΗ Διεθνούς Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων τα είχε όλα: 7 γεμάτες μέρες με το μεγαλύτερο και πιο πλούσιο πρόγραμμα από ποτέ με 261 ταινίες – την αφρόκρεμα του παγκόσμιου ανιμέισον, 8 διαγωνιστικά τμήματα, το καθιερωμένο Διεθνές Πανόραμα, πέντε αφιερώματα («Αφρική: Μια Ήπειρος Κινουμένων Σχεδίων», Σλοβακία, Μεξικό, Τσεχία και Animapride σε επιμέλεια Κωνσταντίνου Γιάνναρη), τα θρυλικά ευρωπαϊκά βραβεία Emile Awards, ταινίες ειδικά επιλεγμένες για παιδιά, πρωτότυπα εργαστήρια για όλους, την καθιερωμένη Αγορά, τόπο συνάντησης της παγκόσμιας δημιουργίας με καλεσμένους περισσότερους από 100 επαγγελματίες από 20 χώρες, επισκέπτες απ’ όλο τον κόσμο που ήρθαν πρώτη φορά την Ελλάδα αλλά και αγαπημένους φίλους του Φεστιβάλ που, κάθε Σεπτέμβριο εδώ και 17 χρόνια, δίνουν ραντεβού στο νησί της Σύρου.
Η πανηγυρική τελετή λήξης και απονομής των βραβείων πραγματοποιήθηκε στο ιστορικό Θέατρο Απόλλων, το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου, σε κλίμα μεγάλης χαράς αλλά και συγκίνησης. Την τελετή παρουσίασε η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Μαρία Ανεστοπούλου.
Η τελετή ξεκίνησε με την προβολή της ταινίας μικρού μήκους «Ενενήντα δεύτερα για την Αρλέτα». Πρόκειται για την πέμπτη ταινία της σειράς «Ενενήντα Δεύτερα» σε συνεργασία με τον ραδιοφωνικό σταθμό Μελωδία 99,2 όπου η ζωή πολυαγαπημένων Ελλήνων τραγουδοποιών και τραγουδιστών που έχουν αφήσει εποχή στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού πλαισιωμένη από ένα εμβληματικό τραγούδι τους, γίνεται ταινία ανιμέισον από ανερχόμενους σκηνοθέτες. Ένα animated biopic αφιερωμένο στη σπουδαία δημιουργό χαρτογράφησε με χρήση μικτών τεχνικών ανιμέισον μια φανταστική διαδρομή της Αρλέτας στην αγαπημένη της γειτονιά στην Αθήνα, τα Εξάρχεια, με φόντο το τρυφερό και ουμανιστικό τραγούδι της «Τα μικρά παιδιά», σε νέα εκτέλεση από τον στενό της φίλο Γιώργη Χριστοδούλου.
Ο αγαπημένος τραγουδοποιός, ο οποίος βρέθηκε στη Σύρο για το Φεστιβάλ, ερμήνευσε με τον δικό του μοναδικό τρόπο «Τα ήσυχα βράδια» της Αρλέτας και όλο το θέατρο σιγοτραγούδησε μαζί του σε μία από τις πιο συγκινητικές στιγμές της βραδιάς. Αμέσως μετά, στη σκηνή ανέβηκαν ο Δημήτρης Βραχνός, Διευθυντής Προγράμματος του Μελωδία 99.2, η ‘Αρτεμις Καραμάνη και η Κατερίνα Καϊσίδου που ανέλαβαν την σκηνοθεσία και ο Χαράλαμπος Μαργαρίτης που ανέλαβε την επιμέλεια σκηνοθεσίας και μοντάζ της ταινίας «Ενενήντα δεύτερα για την Αρλέτα» και μίλησαν για το πρότζεκτ.
Ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες του Animasyros είναι οι εκπαιδευτικές δράσεις που φέρνουν σε επαφή άτομα όλων των ηλικιών και κοινωνικών ομάδων με την τέχνη του ανιμέισον. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκαν 7 εκπαιδευτικά εργαστήρια που άντλησαν έμπνευση από την κεντρική θεματική της φετινής διοργάνωσης «Αφρική: Μια Ήπειρος Κινουμένων Σχεδίων». Στη διάρκεια της εκδήλωσης, το κοινό του Φεστιβάλ είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει τις ταινίες – καρπό των εργαστηρίων και να γνωρίσει τους εκπαιδευτές και τους συμμετέχοντες, οι οποίοι μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους με το κοινό.
Τα Βραβεία των 8 διαγωνιστικών τμημάτων
Το κοινό είχε και φέτος μια ιδιαίτερη θέση στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ και απένειμε το δικό του βραβείο στην ταινία που αγάπησε περισσότερο. Το Βραβείο Κοινού του Animasyros 2024 powered by ΔΕΗ κέρδισε η βραβευμένη με Όσκαρ ταινία του Hayao Miyazaki «Το Αγόρι και ο Ερωδιός», η οποία απέσπασε τις θερμότερες εντυπώσεις.
Η κατηγορία K.ID.S φέτος παρουσίασε 20 σύγχρονα παραμύθια, ιστορίες για το ταξίδι της ενηλικίωσης, τις οικογενειακές σχέσεις, την τεχνολογία και την αγάπη για τα ζώα. Το πρώτο βραβείο απέσπασε το «Beurk!» του Loïc Espuche από τη Γαλλία. «Με έναν αστείο, ασυνήθιστο, τολμηρό και ευρηματικό τρόπο πραγματεύεται θέματα που ως επί το πλείστον παραμένουν ανείπωτα, όπως τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα των παιδιών, η πίεση των συνομηλίκων και η αποδοχή των ερωτικών συναισθημάτων μεταξύ των μεγαλύτερων ανθρώπων και των γονιών μας», ανέφερε σχετικά η κριτική επιτροπή.
Το Βραβείο Ευρωπαϊκών Αξιών: #ThisIsEU που απονέμεται από την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα κέρδισε το «T-Zero», σε σκηνοθεσία του Vicente Nirō από την Πορτογαλία. Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, πρόκειται για «μια ταινία που χαρακτηρίζεται από ειλικρίνεια, χιούμορ και μέσα σε λίγα λεπτά παρέχει μια συνοπτική περιγραφή του πολύπλοκου θέματος της στέγασης και του εξευγενισμού των ευρωπαϊκών πόλεων».
To διαγωνιστικό τμήμα Animapride περιλαμβάνει ταινίες με LGBTQI+ περιεχόμενο και αναδεικνύει τη δημιουργικότητα με τρόπο συμπεριληπτικό. Η κριτική επιτροπή, αφού έκανε ειδική αναφορά στις ταινίες «Cherry Passion Fruit» του Renato José Duque από την Πορτογαλία και «Little One» του John Clister Santos από τις Φιλιππίνες, απένειμε το βραβείο στη γαλλική ταινία «Gigi» της Cynthia Calvi. «Μια ταινία που μας άγγιξε όλους με τα οικουμενικά της θέματα της ευτυχίας και της αυτοαποδοχής», τόνισαν χαρακτηριστικά.
Το βραβείο της κατηγορίας Τηλεοπτικές και Κατά Παραγγελία Ταινίες (TV & Commissioned Films) απέσπασε το «À toi» του Stéphane Berla από τη Γαλλία. «Ένα μαγευτικό μουσικό βίντεο που ακολουθεί το ταξίδι δύο χαρακτήρων καθώς αναπτύσσονται και συνδέονται μεταξύ τους. Το ανιμέισον, η τεχνική και η αφήγηση είναι έξυπνα μελετημένα ως ένα ενιαίο πλάνο με το κοινό να περιμένει με αγωνία για το τι πρόκειται να ακολουθήσει», δήλωσε η κριτική επιτροπή.
Το μεγάλο βραβείο στην κατηγορία του Φοιτητικού Διαγωνιστικού τμήματος απέσπασε η ταινία «It’s Just A Whole» της Bianca Scali. Η κριτική επιτροπή εντυπωσιάστηκε από την μοναδική τεχνική των μικτών μέσων της ταινίας, η οποία καταδεικνύει τις απίστευτες ικανότητες της Bianca Scali ως κινηματογραφίστριας και αφηγήτριας. «Κάθε καρέ είναι σχολαστικά επεξεργασμένο και κάθε πτυχή του ηχητικού σχεδιασμού προσθέτει ένα νέο επίπεδο στην εμπειρία του θεατή, ενισχύοντας το συναισθηματικό βάθος και την εμβάθυνση», όπως επεσήμαναν.
Στη συνέχεια, σειρά είχε το βραβείο του Ελληνικού Διαγωνιστικού τμήματος, θεσμοθετημένο από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και συνοδευόμενο από το χρηματικό έπαθλο των 1.500 ευρώ. Το βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία «Underground» του Γιάννη Χριστοφόρου, «μια εξαιρετικά πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα βασική ιδέα η οποία αναπτύχθηκε με πολύ συνοπτικό και έξυπνο τρόπο».
Φέτος, εγκαινιάστηκαν δύο ακόμη νέα βραβεία, με την υποστήριξη της ΕΡΤ, το Βραβείο της Καλύτερης Ελληνικής Φοιτητικής Ταινίας καθώς και το Βραβείο του Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Έλληνα δημιουργού, συνοδευόμενα επίσης από το χρηματικό έπαθλο των 1.500 ευρώ. Η κριτική επιτροπή απένειμε το βραβείο για την Καλύτερη Ελληνική Φοιτητική Ταινία στην ταινία «Echoes» του Robinson Drossos «για τη μαγευτική ατμόσφαιρα και τον αισθητηριακό, καθηλωτικό και πειραματικό χαρακτήρα», ενώ το βραβείο του Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Έλληνα δημιουργού κέρδισε ο Κίμωνας Παπαδάτος για το «The Gabardine».
Το μεγάλο βραβείο της κατηγορίας του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος, που αποτελεί τη ναυαρχίδα του φεστιβάλ, απονεμήθηκε στην βελγική παραγωγή «Beautiful Men» σε σκηνοθεσία του Nicolas Keppens. «Μια αιχμηρή και σαγηνευτική ταινία, που δείχνει την ευθραυστότητα των ανδρών με έναν πολύ ειλικρινή και πρωτότυπο τρόπο, διατηρώντας μια εξαιρετική αίσθηση του χιούμορ», ανέφεραν οι κριτές.
Ν. Μπ.
* Το ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι χορηγός επικοινωνίας της διοργάνωσης
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Περιοδεία για την Ορέστεια του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θ. Τερζόπουλου

Συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία η Ορέστεια του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θόδωρου Τερζόπουλου, παράσταση – σταθμός στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου, με τελικό της προορισμό το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Η Ορέστεια, στην πρώτη συνεργασία του διεθνούς καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου με το Εθνικό Θέατρο , ταξιδεύει σε επιλεγμένους σταθμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Μια εμπειρία για όσους θέλουν να ζήσουν -για πρώτη ή για μία ακόμη φορά- μια παράσταση η οποία κατορθώνει να αφηγηθεί, εν τέλει, την ιστορία της ίδιας της ανθρωπότητας.
Η Ορέστεια έκανε πρεμιέρα στην Επίδαυρο το 2024, ακολούθησε περιοδεία στην Ελλάδα και την Κύπρο, ενώ κατόπιν παρουσιάστηκε στη Βιτσέντσα της Ιταλίας -όπου άνοιξε τον 77ο Κύκλο Κλασικών παραστάσεων στο ιστορικό θέατρο Olimpico- καθώς και στη μακρινή Κίνα, στο Huichang Theater Village. Η παράσταση γνώρισε θερμή υποδοχή τόσο από τους θεατές που την παρακολούθησαν όσο και από τα εγχώρια και διεθνή Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Μετά το θέατρο Βράχων στον Βύρωνα και το Αρχαίο Θέατρο Δίου στην Κατερίνη, η Ορέστεια ταξιδεύει στο Ανοιχτό Θέατρο Φλόκα στην Αρχαία Ολυμπία (10/7), στο θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη (17/7), στο θέατρο Φρύνιχος στους Δελφούς (25 και 26/7) και στο Αρχαίο Θέατρο στην Καβάλα (2 και 3/8). Τελικός προορισμός της καλοκαιρινής της περιοδείας, ο τόπος από όπου ξεκίνησε τη διαδρομή της, το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (22 και 23/8), όπου και θα ολοκληρωθεί ο κύκλος του Φεστιβάλ. Λίγες μέρες αργότερα (29 και 30/8) θα φιλοξενηθεί στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Art Carnuntum, στην Αυστρία.
Μετάφραση Ελένη Βαροπούλου,
σκηνοθεσία – δραματουργική επεξεργασία Θεόδωρος Τερζόπουλος,
συνεργάτης σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος,
σκηνικά – κοστούμια – φωτισμοί Θεόδωρος Τερζόπουλος,
πρωτότυπη μουσική σύνθεση Παναγιώτης Βελιανίτης,
σύμβουλος δραματολόγος Μαρία Σικιτάνο,
δραματολόγος παράστασης Ειρήνη Μουντράκη,
βοηθός σκηνοθέτη Θεοδώρα Πατητή,
συνεργάτιδα ενδυματολόγου Παναγιώτα Κοκκορού,
συνεργάτης φωτιστή Κωνσταντίνος Μπεθάνης,
καλλιτεχνική συνεργάτιδα Μαρία Μπογιατζή.
Παίζουν (αλφαβητικά): Μπάμπης Αλεφάντης (Πυλάδης), Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας / Κορυφαίος /Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Ορέστης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Μυρτώ Ροζάκη (Ηλέκτρα), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα / Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας) Χορός: Μπάμπης Αλεφάντης, Κατερίνα Αμπλιανίτη, Έβελυν Ασουάντ, Χριστόφορος Βογιατζής, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Ντίνος Παπαγεωργίου, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας.
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου
Πηγή φωτογραφίας: ΕΘνικό Θέατρο
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ένα ταξίδι στην Αρχαία Ελλάδα» ξεκινά στο Σανσιντούι της Κίνας

Σε μια μοναδική συγκυρία για τις ελληνοκινεζικές πολιτιστικές ανταλλαγές, πραγματοποιήθηκαν σήμερα το πρωί (Δευτέρα 7 Ιουλίου), στο Μουσείο Σανσιντούι (Sanxingdui) της ομώνυμης πόλης της νοτιοδυτικής Κίνας, τα εγκαίνια της έκθεσης «Ένα ταξίδι στην Αρχαία Ελλάδα», παρουσία του πρέσβη της Ελλάδας της Κίνας, Δρ. Ευγένιου Καλπύρη, εκπροσώπων του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού και υψηλόβαθμων Κινέζων αξιωματούχων.
Πρόκειται για τα όγδοα εγκαίνια έκθεσης αρχαιοελληνικού ενδιαφέροντος, που πραγματοποιούνται σε διάστημα ενάμισι έτους στην Κίνα. Η έκθεση, που παρουσιάζεται σε ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας, καλύπτει την προϊστορική περίοδο και την κλασσική αρχαιότητα, μέχρι τα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Μέσα από εκατόν εβδομήντα τεχνουργήματα υψηλής ιστορικής και αισθητικής αξίας, εννέα εκ των οποίων αντίγραφα, το κινεζικό κοινό θα περιηγηθεί στη γεωμετρική και την αρχαϊκή περίοδο και θα βιώσει την ακμή της Αθήνας, με τη γέννηση της Δημοκρατίας, την ανάπτυξη του θεατρικού δράματος και την εξέλιξη της φιλοσοφίας. Στην έκθεση αναδεικνύονται επίσης οι αρχαίοι μύθοι, η θρησκεία, οι Ολυμπιακοί Αγώνες, η έννοια του κάλλους στην τέχνη και την καθημερινή ζωή.
Ορισμένα εκθέματα ταξιδεύουν για πρώτη φορά εκτός Ελλάδας, κάτι που αναμένεται να προσελκύσει ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον του κινεζικού κοινού.
Στην ομιλία του κατά την τελετή των εγκαινίων, ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα Δρ. Ευγένιος Καλπύρης υπογράμμισε την καλλιτεχνική και φιλοσοφική διάσταση της έκθεσης, η οποία «αντανακλά το σφρίγος και την ωριμότητα της μακράς πολιτιστικής σχέσης μεταξύ της Ελλάδος και τη Κίνας, τονίζοντας τον κοινό σεβασμό και την πηγαία εκτίμηση που τρέφουν οι δύο λαοί μας στην πλούσια Ιστορία και τις παραδόσεις τους».
Σημείωσε, δε, πως εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες έχουν επισκεφθεί εκθέσεις ελληνικών αρχαιοτήτων στην Σαγκάη, στην Τσάνγκσα, στην Ναντζίννκ και στο Πεκίνο και πλέον το κινεζικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει και στο Σανσιντούι πτυχές του ελληνικού πολιτισμού. «Πρόκειται για ένα επίτευγμα που αναδεικνύει το βάθος των πολιτιστικών δεσμών των δύο μας εθνών, καθώς και το αμοιβαίο ενδιαφέρον να εξερευνήσουμε μαζί τις απαρχές αυτού που σήμερα καλείται σύγχρονος πολιτισμός», πρόσθεσε ο πρέσβης Δρ. Καλπύρης.
Εκ μέρους του υπουργείου Πολιτισμού, η αναπληρώτρια προϊσταμένη της Διεύθυνσης Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Νικολέττα Σαραγά ανέφερε στην ομιλία της: «Με την ευκαιρία της έκθεσης που εγκαινιάζουμε σήμερα, θα συστήσουμε όψεις του ελληνικού πολιτισμού στο κοινό της περιφέρειας Σιτσουάν, όπου αναπτύχθηκε την εποχή της δυναστείας των Σανγκ το αρχαίο βασίλειο των Σου από το 1600 έως το 1000π.Χ.».
Η έκθεση διοργανώνεται από το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού και το Μουσείο Σανσιντούι με τη στήριξη της πρεσβείας της Ελλάδας στην Κίνα, και θα διαρκέσει έως τις 21 Δεκεμβρίου 2025.
*Πηγή φωτ.: Πρεσβεία Ελλάδας στην Κίνα
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Λ. Μενδώνη: Η αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνείου στο Ναύπλιο, πρότυπο πολιτιστικής διαχείρισης με αναπτυξιακό πρόσημο

Το αποκατεστημένο κτήριο του Παλαιού Τελωνείου στο Ναύπλιο, ενός σημαντικού μνημείου με ιδιαίτερη ιστορική και αρχιτεκτονική αξία, εγκαινίασε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Όπως ενημερώνει σημερινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, το κτήριο από το 2019 έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στο υπουργείο Πολιτισμού, ενώ το έργο υλοποιήθηκε από την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου του Υπουργείου Πολιτισμού με χρηματοδότηση, περίπου 1.400.000 ευρώ, από το Τομεακό Πρόγραμμα ΥΜΕΠΕΡΑΑ-ΕΣΠΑ 2014-2020 και 2021-2027.
Το Παλαιό Τελωνείο αποτελεί πλέον έναν σημαντικό εκθεσιακό, και εν γένει, πολιτιστικό χώρο για την πόλη του Ναυπλίου. Η διαχείρισή του ανήκει από κοινού στο υπουργείο Πολιτισμού και τον Δήμο Ναυπλιέων. Σύμφωνα με τη μελέτη αποκατάστασης το κτήριο διαθέτει διακριτούς χώρους και ξεχωριστές εισόδους/εξόδους, ώστε να εξυπηρετούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οι ανάγκες τόσο του ΥΠΠΟ όσο και του δήμου.
Στη διάρκεια της εκδήλωσης η Λίνα Μενδώνη υπέγραψε με τον δήμαρχο Ναυπλιέων Δημήτριο Ορφανό Μνημόνιο Συνεργασίας, το οποίο θέτει τα θεμέλια για την αξιοποίηση του Τελωνείου, ως ζωντανού πολιτιστικού κυττάρου. Η συμφωνία προβλέπει τη διαρκή συνεργασία μεταξύ των δύο φορέων, με στόχο την ενσωμάτωση του ιστορικού κτηρίου στον σύγχρονο κοινωνικό και πολιτιστικό ιστό της πόλης, με όρους βιωσιμότητας και αειφορίας. Στο πλαίσιο της συνεργασίας, το ΥΠΠΟ παραχωρεί στον δήμο το δυτικό τμήμα του Τελωνείου για πέντε έτη (με δυνατότητα παράτασης), ώστε να λειτουργήσει ως κέντρο πληροφόρησης και τουριστικής προβολής, με έμφαση στη χρήση ψηφιακών μέσων και διαδραστικής παρουσίασης των μνημείων της περιοχής.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε:
«Η πλήρης αποκατάσταση και επαναλειτουργία του Παλαιού Τελωνείου Ναυπλίου αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η πολιτιστική κληρονομιά μπορεί να ενταχθεί δυναμικά και δημιουργικά στον σύγχρονο κοινωνικό, πολιτιστικό -και εν προκειμένω- αστικό ιστό. Το ιστορικό αυτό κτήριο, χρονολογούμενο στις αρχές του νέου ελληνικού κράτους και αποδιδόμενο στον σπουδαίο αρχιτέκτονα Σταμάτη Κλεάνθη, παρέμεινε για 25 χρόνια ανενεργό. Από το 2019, μέσα από το συνεκτικό σχέδιό μας για την Πολιτιστική Χάρτα Ανάπτυξης και Ευημερίας κάθε Περιφέρειας, και με τη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού με τον Δήμο Ναυπλιέων, καταφέραμε να επανεκκινήσουμε το έργο και να το ολοκληρώσουμε με χρηματοδότηση από το Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Το Τελωνείο, που ιστορικά συνδεόταν απολύτως με το λιμάνι και τη θάλασσα, ανοίγει και πάλι τις πύλες του με μία σημαντική έκθεση που αναδεικνύει αυτή τη διαχρονική σχέση του. Η Εθνική Πινακοθήκη διοργάνωσε για τα σημερινά εγκαίνια μια απολύτως αντιπροσωπευτική έκθεση με έργα σημαντικών Ελλήνων ζωγράφων, που καλύπτει τα 204 χρόνια ζωής του κράτους μας, αφιερωμένη στη θάλασσα. Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανέλαβε να καλύψει με ξεχωριστή παραδοσιακή μουσική εμπνευσμένη και αυτή από τη θάλασσα των Ελλήνων τη σημερινή εκδήλωση. Επιδίωξή μας είναι η δημιουργία ενός ζωντανού πολιτιστικού κυττάρου στην καρδιά της πόλης, ανοικτού και προσβάσιμου σε όλους. Επιπλέον, σήμερα, αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά η πολιτική που εφαρμόζουμε τα τελευταία χρόνια με σταθερότητα και συνέπεια. Οι υπηρεσίες και οι εποπτευόμενοι φορείς του ΥΠΠΟ να συνεργάζονται με δημιουργικό τρόπο, αποδεικνύοντας ότι ο ελληνικός πολιτισμός αποτελεί ενιαίο αδιάσπαστο σύνολο, που αναπτύσσεται αδιάλειπτα από την αρχαιότητα έως σήμερα.
Το Τελωνείο μετατρέπεται σε ενεργό οργανισμό πολιτισμού και δημιουργίας, σημείο αναφοράς της πόλης και εφαλτήριο εξωστρέφειας και σύγχρονης ταυτότητας. Ευχαριστώ όλους όσοι συνέβαλαν στην υλοποίηση του έργου. Ιδιαίτερα τον Γενικό Γραμματέα Γιώργο Διδασκάλου, στο πρόσωπο του Προϊσταμένου της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων Γιώργου Παπανδρέου όλο το προσωπικό της υπηρεσίας, την Πρόεδρο και τη Γενική Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Ολγα Μεντζαφού και Συραγώ Τσιάρα και τις επιμελήτριες της έκθεσης, τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργο Κουμεντάκη, για την υποδειγματική συνεργασία μας. Ελπίζω οι κάτοικοι του Ναυπλίου να αγκαλιάσουν το Τελωνείο τους και οι επισκέπτες να το ανακαλύψουν ως σημείο πολιτιστικής εμπειρίας και μνήμης».
Η εκδήλωση των εγκαινίων πλαισιώθηκε από τα εγκαίνια της έκθεσης «Θάλασσα, ζείδωρος πνοή», σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Η έκθεση, βασισμένη στην παρουσίαση που είχε προηγηθεί στα Ηνωμένα Έθνη στη Νέα Υόρκη, εμπλουτισμένη με νέα έργα και επιμελημένη από τη Λαμπρινή Καρακούρτη – Ορφανοπούλου σε συνεργασία με την Έφη Αγαθονίκου, φωτίζει τη διαχρονική σχέση των Ελλήνων με τη θάλασσα μέσα από τη θαλασσογραφία, αναδεικνύοντας το Ναύπλιο ως λιμάνι-σύμβολο του ελληνικού πολιτισμού.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 20 Σεπτεμβρίου 2025 και ο χώρος θα είναι εφεξής ανοικτός στο κοινό, ενισχύοντας την πολιτιστική ταυτότητα του Ναυπλίου και λειτουργώντας ως τόπος εξωστρέφειας και δημιουργικής συνεργασίας.
Στην τελετή των εγκαινίων παραβρέθηκαν ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Γιάννης Ανδριανός, ο γενικός γραμματέας Πολιτισμού του υπουργείου Πολιτισμού Γιώργου Διδασκάλου, ο βουλευτής Αργολίδας του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Γαβρήλος, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργος Κουμεντάκης, η πρόεδρος του ΔΣ της Εθνικής Πινακοθήκης Όλγα Μεντζαφού, η γενική διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Συραγώ Τσιάρα, τοπικοί παράγοντες και πλήθος κόσμου.
Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ3 ημέρες ago
Στην Εύβοια το μοναδικό Wine Spa της Ελλάδας-Πως η Λένγκα Γρηγοριάδου, δημιούργησε έναν μοναδικό χώρο υψηλής ποιότητας σε υπηρεσίες και προϊόντα
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ3 ημέρες ago
Τα Προβλήματα Στις Εισπρακτικές Εταιρείες και η σημασία της Διαμεσολάβησης για την Ανάσχεση των Πλειστηριασμών
-
ΕΛΛΑΔΑ7 ημέρες ago
Καλάβρυτα: Άνδρας μαχαίρωσε τον αδελφό του – Το θύμα διακομίστηκε σε νοσοκομείο της Τρίπολης με σοβαρό τραύμα
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ4 ημέρες ago
«Ένα ταξίδι στην Αρχαία Ελλάδα» ξεκινά στο Σανσιντούι της Κίνας
-
ΔΙΕΘΝΗ7 ημέρες ago
Απογοητευμένος με τον Βλ. Πούτιν δηλώνει ο Ντ. Τραμπ – Αναμένει απάντηση Χαμάς εντός 24 ωρών
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Αγία Παρασκευή: Ψάχνουν τα κινητά του πρώην ζευγαριού και τα μυστηριώδη ταξίδια του καθηγητή – Στη ΓΑΔΑ ο σύντροφος της οικονομολόγου
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ7 ημέρες ago
Το Μπαλέτο της Λυρικής ταξιδεύει στην Ελλάδα με μια απρόσμενη παράσταση χορού μέσα σε ένα φουτουριστικό φορτηγό
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Νέα επίσκεψη του Μπ. Νετανιάχου στις ΗΠΑ – O Ντ. Τραμπ αναμένει να κλειστεί συμφωνία με τη Χαμάς «αυτή την εβδομάδα»