Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η H&M στο στόχαστρο της εφορίας: Πρόστιμα, λουκέτα και μια ιστορία που ξεκίνησε το 1947

Πάταγο έχει κάνει στην αγορά ένδυσης τα απανωτά λουκέτα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) σε καταστήματα του σουηδικού κολοσσού λιανικής πώλησης ρούχων, H&Μ.

Χθες (20.06.24) η ΑΑΔΕ, προχώρησε στο κλείσιμο άλλων τεσσάρων καταστημάτων της γνωστής αλυσίδας ρούχων Η&Μ σε Γλυφάδα, Καλαμάτα, Βόλο, και Ρόδο για 48 ώρες, ενώ την Δευτέρα (17.6.2024) είχε βάλει λουκέτο σε κατάστημα της εταιρείας στο Σύνταγμα, στην οδό Ερμού λόγω του ότι δεν διαβίβαζαν τις αποδείξεις τους στην εφορία.

Σημειώνεται πως οι ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, μετά από επίσκεψη στο κατάστημα της Ερμού, εντόπισαν πως υπήρχαν ταμειακές μηχανές που είχαν σταματήσει τη διασύνδεση τους με την ΑΑΔΕ για σχεδόν ένα εξάμηνο.

Με βάση τα στοιχεία που είχαν στη διάθεσή τους στα tablets τους από το σύστημα ΕΛΕΓΧΟΣlive, που βλέπει σε πραγματικό χρόνο τη φορολογική συμπεριφορά των επιχειρήσεων εντόπισαν το εξής: Το συγκεκριμένο κατάστημα, από τις 15 Ιανουαρίου έως τις 12 Ιουνίου της φετινής χρονιάς, «έκοψε» αλλά δεν διαβίβασε 21.100 αποδείξεις, αξίας 576.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 111.500 ευρώ.

Στην επιχείρηση επιβλήθηκε πρόστιμο 56.000 ευρώ, όπως προβλέπει ο νόμος, και στο κατάστημα μπήκε λουκέτο για 48 ώρες.

Τι αναφέρει η H&M

Σε σχέση με τα λουκέτο στο κατάστημα στην Ερμού, η H&M εξέδωσε ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία αναφέρει «αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζουμε ορισμένες τεχνικές και ρυθμιστικές δυσκολίες με το σύστημα των ταμείων μας, λόγω των οποίων το κατάστημά μας στην οδό Ερμού 11 θα παραμείνει κλειστό για 48 ώρες (από 16/06/2024 έως 18/06/2024).

H κατάσταση αυτή υπέπεσε στην αντίληψή μας μέσω των ελληνικών φορολογικών αρχών. Οι τοπικές μας ομάδες εργάζονται σκληρά για να επιλύσουν το πρόβλημα το συντομότερο δυνατό. Βρισκόμαστε σε στενό διάλογο με τον πάροχο συστήματος πληρωμών, αμέσως μόλις μας γνωστοποιήθηκε το θέμα. Είναι ύψιστη προτεραιότητά μας αυτή τη στιγμή να βρούμε τα αίτια και να φροντίσουμε ότι η κατάσταση θα διευθετηθεί άμεσα και δεν θα επαναληφθεί», σημειώνουν από την H&M.

To οικονομικό προφίλ της H&M

Σύμφωνα με στοιχεία τα οποία είναι αναρτημένα στην κεντρική ιστοσελίδα της H&M, στην εταιρεία απασχολούνται διεθνώς 143.000 εργαζόμενοι, δραστηριοποιείται σε 78 αγορές και λειτουργεί 4.369 καταστήματα.

Το 2023 τα έσοδα ανήλθαν σε 21 δισ. ευρώ (236 δισ. σουηδικές κορόνες), αυξημένες κατά 6% σε σχέση με το 2022. Όσον αφορά στα έσοδα το 2022, ανήλθαν σε 19,8 δισ. ευρώ ευρώ (223 δισ. σουηδικές κορόνες). Τα έσοδα είναι αυξημένα το 2023 σε σχέση με το 2022, αλλά χαμηλότερα σε σχέση με το 2021 (17,6 δισ. ευρώ ή 198 δισ. σουηδικές κορόνες). Ενώ, (προφανώς λόγω της πανδημίας) το 2020 ήταν ακόμη χαμηλότερα, φτάνοντας στα 16,6 δισ. ευρώ (187 δισ. κορόνες).

Να σημειωθεί πως τα κέρδη της H&M, βρέθηκαν σε υποδιπλάσιο επίπεδο το 2023 σε σχέση με το 2015, οπότε σημειώνεται συνεχής -σε γενικές γραμμές- πτωτική πορεία. Συγκεκριμένα, τα κέρδη το 2015 από 1,8 δισ. ευρώ, έπεσαν στα 1,6 δισ. ευρώ το 2016, στα 1,4 δισ. ευρώ το 2017, στα 1,1 δισ. ευρώ το 2018. Μικρή ανάκαμψη σημειώθηκε στα κέρδη το 2019 με 1,1 δισ. ευρώΤο 2020 έπεσαν στα 0,1 δισ. ευρώτο 2021 ανέβηκαν στα 0,9 δισ. ευρώτο 2022 στα 0,3 δισ. ευρώ και το 2023 στα 0,7 δισ. ευρώ.

Το ξεκίνημα της H&M από τη Σουηδία

Η H&M Hennes & Mauritz AB είναι πολυεθνική εταιρεία ένδυσης με έδρα τη Σουηδία, η οποία επικεντρώνεται στην ένδυση γρήγορης μόδας.

Η H&M είναι η δεύτερη μεγαλύτερη διεθνής εταιρεία λιανικής πώλησης ενδυμάτων μετά την Inditex. Ιδρύθηκε το 1947 από τον Erling Persson με το όνομα Hennes. Ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας είναι ο Daniel Erver, ο οποίος αντικατέστησε την πρώην διευθύνουσα σύμβουλο Helena Helmersson τον Ιανουάριο του 2024.

Το κατάστημα ονομαζόταν Hennes (στα σουηδικά σημαίνει «δικό της») και πωλούσε μόνο γυναικεία ρούχα. Άλλο ένα κατάστημα άνοιξε στη Νορβηγία το 1964.

To 1968, ο Persson εξαγόρασε το κατάστημα λιανικής πώλησης κυνηγετικών ενδυμάτων Mauritz Widforss στη Στοκχόλμη, γεγονός που οδήγησε στην προσθήκη μιας συλλογής ανδρικών ενδυμάτων στην γκάμα των προϊόντων και το όνομα άλλαξε σε Hennes & Mauritz.

Η εταιρεία εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Στοκχόλμης το 1974. Λίγο αργότερα, το 1976, το πρώτο κατάστημα εκτός Σκανδιναβίας άνοιξε στο Λονδίνο.

Η H&M συνέχισε να επεκτείνεται στην Ευρώπη και άρχισε να διαθέτει λιανική πώληση στο διαδίκτυο το 1998 με το domainhm.com, το οποίο καταχωρήθηκε το 1997 σύμφωνα με τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα μέσω του WHOIS. Το άνοιγμα του πρώτου της καταστήματος στις ΗΠΑ στις 31 Μαρτίου 2000 στην Πέμπτη Λεωφόρο της Νέας Υόρκης σηματοδότησε την έναρξη της επέκτασής της εκτός Ευρώπης.

Έπιπλα σπιτιού

Το 2008, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα αρχίσει να πουλάει είδη οικιακού εξοπλισμού. Ενώ αρχικά διανεμήθηκαν διαδικτυακά, τα είδη οικιακού εξοπλισμού πωλούνται πλέον στα καταστήματα H&M Home σε όλο τον κόσμο.

Τα concept stores, συμπεριλαμβανομένων των COS, Weekday, Monki και Cheap Monday, ξεκίνησαν μετά την επέκταση της H&M στην Ασία. Το 2009 και το 2010, η εταιρεία συμβούλων εμπορικών σημάτων Interbrand κατέταξε την H&M ως την εικοστή πρώτη πιο πολύτιμη παγκόσμια μάρκα.

Η αξία της εκτιμήθηκε σε 12 έως 16 δισεκατομμύρια δολάρια. Στο πλαίσιο του “H&M with Friends”, η H&M θα συνεργαστεί με την Good American, μια μάρκα που ιδρύθηκε από την Khloe Kardashian και την Emme Grede, για να παρουσιάσει τα προϊόντα της στα σουηδικά και γερμανικά καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου της H&M. Το 2017 η H&M ίδρυσε ένα νέο concept store Arket.

Τον Οκτώβριο του 2020, η H&M ανακοίνωσε ότι σχεδίαζε να κλείσει το 5% των καταστημάτων της παγκοσμίως το 2021 ως αποτέλεσμα της πανδημίας COVID-19. Ως αποτέλεσμα, η H&M έκλεισε 250 καταστήματα σε όλο τον κόσμο και μετέφερε την πλειονότητα των δραστηριοτήτων της στο διαδίκτυο.

Aποχώρηση από Ρωσία

Μαζί με εκατοντάδες άλλες παγκόσμιες εταιρείες, η H&M ανακοίνωσε στις 2 Μαρτίου 2022, τον τερματισμό της λιανικής λειτουργίας των περισσότερων από 150 καταστημάτων της στη Ρωσία ως αποτέλεσμα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.

Έχοντας πρόσφατα επεκταθεί μέσω των σχημάτων Weekday και & Other Stories, η Ρωσία ήταν η έκτη μεγαλύτερη αγορά της H&M εκείνη την εποχή, αντιπροσωπεύοντας το 4% των πωλήσεων του ομίλου το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Η εταιρεία έκλεισε επίσης προσωρινά τα καταστήματά της στην Ουκρανία, τα οποία παραμένουν κλειστά από το 2023.

Προμήθειες

Η H&M προμηθεύεται ρούχα από διάφορες περιοχές σε όλο τον κόσμο. Οι τρεις κορυφαίες τοποθεσίες που αποστέλλουν τα προϊόντα της είναι η Κίνα, το Μπαγκλαντές και η Ινδία. Η έδρα της λιανικής βρίσκεται στη Σουηδία, όπου 21 προμηθευτές και εργοστάσια κατασκευάζουν τα προϊόντα ένδυσης και τα αξεσουάρ της H&M.

NEWSIT

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Hλεκτρικό ρεύμα: Προς νέα άλμα η τιμή χονδρικής – Παρατείνεται ο «καύσωνας» στα τιμολόγια

Νέο άλμα στην τιμή της χονδρικής στο ηλεκτρικό ρεύμα αναμένεται σήμερα με το “δείκτη” να δείξει πιθανότατα τα 550 ευρώ τη μεγαβατώρα.

Αυτή η νέα άνοδος της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος οφείλεται στην πολύ υψηλής ζήτησης λόγω του καύσωνα, αλλά και των προβλημάτων στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης.

Αυτή τη στιγμή καταγράφεται τιμή χονδρικής στο ρεύμα στα 190,13 ευρώ/MWh με μέγιστη στα 550 ευρώ/MWh στις 8 και 9 το βράδυ.

Σημειώνεται ότι και χθες η τιμή είχε σκαρφαλώσει στα 184,79 ευρώ/MWh με μέγιστη τιμή τα 500 ευρώ/MWh.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στο Υπουργείο Ενέργειας, η αύξηση στην τιμή ενέργειας είναι αποτέλεσμα μια μοναδικής συγκυρίας.

Και αυυτό γιατί είναι σε συντήρηση το καλώδιο της Ιταλίας, έχει συντήρηση το καλώδιο μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας με αποτέλεσμα να καθορίζει την τιμή η Ουγγαρία που είναι πολύ ψηλά και ένα πυρηνικό εργοστάσιο της Βουλγαρίας είναι εκτός λειτουργίας.

Παράλληλα, από το Υπουργείο Ενέργειας ως λόγος για την άνοδο των τιμών αναφέρεται και ο καύσωνας, ενώ η Ελλάδα έχει βάλει να λειτουργούν όλες οι μονάδες παραγωγής ενέργειας, ενώ μέρος αυτής εξάγεται καθώς είναι πολύ υψηλές οι τιμές.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ηλεκτρικό ρεύμα: Ουγγαρία, Ουκρανία και Κοζλοντούι ανέβασαν 60% την τιμή χονδρικής στην Ελλάδα

Έκρηξη στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος προκαλεί ένας συνδυασμός έκτακτων παραγόντων. Ενδεικτικό είναι ότι σήμερα (11.7.2024) η τιμή χονδρικής στην ελληνική αγορά έφτασε τα 184 ευρώ ανά μεγαβατώρα, σημειώνοντας ημερήσια άνοδο 60%. Πρόκειται για μια τιμή που δεν έχουμε δει από την ενεργειακή κρίση των προηγουμένων ετών.

Βασική αιτία για την κατάσταση των τιμών είναι τα όσα συμβαίνουν στην Ουγγαρία και επηρεάζουν και τις υπόλοιπες χώρες της ευρύτερης περιοχής ως «ντόμινο». Η Ουγγαρία αναγκάζεται να εξάγει μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικού ρεύματος στη γειτονική Ουκρανία, η οποία έχει χάσει μεγάλο μέρος των μονάδων παραγωγής της λόγω του πολέμου.

Παράλληλα, υπάρχει τεχνικό πρόβλημα στη διασύνδεση της Ουγγαρίας με τη Σερβία που δεν της επιτρέπει να καλύψει εύκολα τα όποια κενά, όπως και περιορισμένες δυνατότητες στην αντίστοιχη διασύνδεση με την Αυστρία.

Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι το γεγονός ότι δεν λειτουργεί προσωρινά ο πυρηνικός σταθμός Κοζλοντούι στη Βουλγαρία που υπό κανονικές συνθήκες παρέχει σημαντική ποσότητα φθηνής ενέργειας.

Σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες ανά την Ευρώπη, τα παραπάνω φαινόμενα οδηγούν σε ιδιαίτερη άνοδο των τιμών. Εκτός της Ελλάδας, και η Βουλγαρία με τη Ρουμανία έχουν αυτές τις ημέρες αντίστοιχα υψηλές τιμές.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι η κατάσταση δεν θα συνεχιστεί επί μακρόν και αναμένουν ομαλοποίηση εντός των επομένων ημερών.

Πάντως, η πρόβλεψη είναι ότι οι τιμές θα είναι «τσιμπημένες» για το υπόλοιπο του καλοκαιριού.

Στην ελληνική αγορά αυτό σημαίνει καταρχήν ότι θα επηρεαστούν σε ένα βαθμό τα τιμολόγια λιανικής για τον Αύγουστο. Υπό πιο φυσιολογικές συνθήκες αναμενόταν να διατηρηθούν σε αντίστοιχα επίπεδα με τον Ιούλιο. Τώρα όμως αυτή η σειρά ακριβών ημερών στη χονδρική ενδεχομένως να αλλάξει τα πράγματα.

Ήδη στη χονδρική ο μέσος όρος τον Ιούλιο είναι περίπου 15% υψηλότερος από τον προηγούμενο μήνα, ξεπερνώντας τα 113 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Απομένει να φανεί τι θα ισχύσει στο υπόλοιπο του Ιουλίου ώστε να σχηματιστεί η πλήρης εικόνα για τον Αύγουστο.

Τέλος, αξίζει να προσθέσουμε ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρείται «ντόμινο» τιμών στις ευρωπαϊκές αγορές. Στο παρελθόν και εκτός της ενεργειακής κρίσης, υπήρχαν αρκετές φορές που έκτακτα γεγονότα επηρέασαν το σύνολο των αγορών.

Παλαιότερα υπήρχαν τα προβλήματα της Γαλλίας με τους πυρηνικούς της αντιδραστήρες, ενώ πιο πρόσφατα είχαν σημειωθεί δυσλειτουργίες σε χώρες των Βαλκανίων. Πρόκειται για φυσιολογικά φαινόμενα σε μια ευρωπαϊκή αγορά ολοένα και πιο ενσωματωμένη, καθώς οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις αναπτύσσονται διαρκώς.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί μένει ψηλά η τιμή της βενζίνης – Οι 5 λόγοι που πληρώνουμε ακόμη ακριβά τη μετακίνηση με αυτοκίνητο

Καθώς κλιμακώνεται η θερινή τουριστική περίοδος, σημειώνονται ενδείξεις αύξησης των τιμών της βενζίνης. Μαζί με την αναζωπύρωση των τιμών της βενζίνης αναζωπυρώνεται η συζήτηση για τη δυνατότητα ή μη μείωσης της τιμής, μέσω μίας κυβερνητικής παρέμβασης, πχ μίας μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης, προκειμένου να ανακουφιστούν οι καταναλωτές.

Ωστόσο, αποκλείουν, επί του παρόντος, οποιαδήποτε μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες με τους οποίους ήλθε σε επαφή το newsit.gr, αν και η Ελλάδα έχει τον 4ο πιο υψηλό τέτοιο φόρο της βενζίνης μεταξύ των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Από την άλλη μεριά, δεν διαφαίνεται καμία πρόθεση μείωσης των τιμών της βενζίνης από τις εταιρείες προμήθειας βενζίνης ή τους βενζινοπώλες.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές οι λόγοι για τους οποίους δεν πέφτει η τιμή της βενζίνης -είτε μέσω κάποιας κρατικής παρέμβασης, είτε μέσω παρεμβάσεων ή αλλαγών στην αγορά,. στην Ελλάδα είναι οι εξής:

1. Η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης δεν θα έφερνε τελικά μείωση της τελικής τιμής

Όσον αφορά την πλευρά της κυβέρνησης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μία μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη ή του ΦΠΑ μόνο πρόσκαιρα θα οδηγούσε σε μείωση της τιμής της, καθώς η σημερινή υψηλή ζήτηση θα οδηγούσε και πάλι την τιμή της βενζίνης στο προ μείωσης του ειδικού φόρου επίπεδο.

Έστω για παράδειγμα, πως ο εν λόγω φόρος μειωνόταν από τα 0,70 ευρώ ανά λίτρο που είναι σήμερα στα 0,50 ευρώ ανά λίτρο.

Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε άμεσα σε μείωση της τιμής της βενζίνης κατά το αντίστοιχο ποσό, δηλαδή κατά 0,20 ευρώ λίτρο, οδηγώντας την από τα 1,8 ευρώ ανά λίτρο που είναι σήμερα περίπου στην Αθήνα στα 1,60 ευρώ ανά λίτρο. Δηλαδή θα συντελούνταν άμεσα μία μείωση της τάξεως του 11%.

Γνωρίζοντας, όμως, η αγορά πως οι Έλληνες καταναλωτές μπορούν να πληρώσουν τιμή 1,8 ευρώ ανά λίτρο (όπως συμβαίνει), θα οδηγηθούμε σταδιακά και πάλι στην τιμή 1,8 ευρώ ανά λίτρο, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις. Μ’ άλλα λόγια, θα κέρδιζαν οι εταιρείες διύλισης και οι βενζινοπώλες, αλλά όχι οι καταναλωτές.

2. Η μείωση των φορολογικών εσόδων θα έπληττε τη δυνατότητα του δημοσίου να χρηματοδοτήσει αναγκαίες δαπάνες

Μ΄ άλλα λόγια, οι καταναλωτές δεν θα είχαν τελικά κανένα κέρδος από μία μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης της βενζίνης, ενώ το κράτος θα έχανε κρίσιμα φορολογικά έσοδα, τα οποία είναι κρίσιμα για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων δημοσίων δαπανών χωρίς να απειλούνται οι δημοσιονομικοί στόχοι της χώρας.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, από τα 68 δισ. ευρώ των ετήσιων φορολογικών εσόδων, τα 7 δισ. ευρώ προέρχονται από ειδικούς φόρους κατανάλωσης (ποτά, καπνό, βενζίνη κλπ), εκ των οποίων κοντά στο 1/2 δηλαδή 3,5 δισ. ευρώ αφορά σε ενεργειακά προϊόντα, με σημαντικότερο εξ αυτών την βενζίνη.

3. Στόχος της κυβέρνησης (και της ΕΕ) είναι η αποτροπή της αύξησης εισαγωγών γιατί επιδεινώνεται το ήδη βεβαρυμμένο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών

Η επιβολή αυτών των ειδικών φόρων πέραν της δημοσιονομικής σημασίας, έχει και μία ακόμα, ευρύτερη οικονομική σημασία: Αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα κατανάλωσης των παραπάνω προϊόντων (δηλαδή της βενζίνης, των καπνικών προϊόντων) και άρα αποτρεπτικό παράγοντα για την εισαγωγή τους, καθώς κάθε αύξηση της εισαγωγής τους επιδεινώνει το ολοένα και πιο βεβαρυμένο έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών.

Κάθε επιδείνωση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ελλάδας αυξάνει την “ευαισθησία” της σε εξωτερικούς χρηματοοικονομικούς κινδύνους, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, ειδικά σε συνθήκες αποσταθεροποίησης σαν τις σημερινές (πόλεμος στην Ουκρανία, στη Μέση Ανατολή, πολιτική κρίση στη Γαλλία).

Ωστόσο, η Ελλάδα δεν αποτελεί την απόλυτη “εξαίρεση” στην ΕΕ σε σχέση με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Αν και κατέχει, όπως προαναφέρθηκε, υψηλή θέση στην κατάταξη, η ίδια η ΕΕ έχει επιβάλει σε πανευρωπαϊκό κατώτατο πλαφόν στον εν λόγω φόρο και αυτός ανέρχεται στα 0,36 ευρώ ανά λίτρο.

Εξάλλου, είναι κυρίως οι ανατολικοευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες ανήκουν μεν στην ΕΕ αλλά όχι ακόμα στην ευρωζώνη -και άρα έχουν το δικό τους νόμισμα (πχ Ουγγαρία) – οι οποίες έχουν ακόμα σχετικά χαμηλό ειδικό φόρο κατανάλωσης.

4. Δεν φαίνεται στον ορίζοντα κάποια διακριτή προοπτική ειρήνευσης στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή και μείωσης των διεθνών τιμών

Ταυτόχρονα, από την άλλη μεριά, είναι η γεωπολιτική και γεωοικονομική αβεβαιότητα εκείνη που δεν επιτρέπει κάποια μείωση των διεθνών τιμών της βενζίνης, καθώς δεν διαφαίνεται κάποιος διακριτός ορίζοντας ειρήνευσης στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή, ενώ λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αυξηθεί και το κόστος μεταφοράς πετρελαίου.

5. Η Ελλάδα είναι μία μικρή αγορά που γειτονεύει με μεγάλες αγορές και δεν μπορεί να επηρεάζει σε περιφερειακό επίπεδο τις τιμές

Υπάρχει, όμως, και άλλος ένας παράγοντας -πέρα από την πρόσκαιρη (ή μη) αύξηση των διεθνών τιμών της βενζίνης λόγω των προαναφερθέντων εξελίξεων- που δεν έχει γίνει ευρέως αντιληπτός.

Σύμφωνα με αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, ο παράγοντας, ο οποίος μάλιστα είναι μόνιμος -και όχι συγκυριακός- είναι το γεγονός ότι η ελληνική αγορά αν και μικρή με πληθυσμό μόλις 10 εκατ., γειτονεύει με άλλες εθνικές αγορές γιγάντιες με τεράστια ζήτηση, κάτι που αποτελεί μόνιμη πηγή υψηλών τιμών στη βενζίνη.

Οι αγορές αυτές δεν είναι οι άλλες από την Τουρκία με πληθυσμό 85 εκατ., η Αιγυπτος με πληθυσμό 111 εκατ. αλλά και της Ιταλίας με πληθυσμό 58 εκατ.και της Γαλλίας με 68 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει πως η Ελλάδα, λόγω του μικρού μεγέθους της ως αγορά, δεν μπορεί να επηρεάσει την πορεία των τιμών, ούτε σε περιφερειακό επίπεδο καθώς συνυπάρχει στην ίδια τοπική ζώνη (δηλαδή τη Μεσογειακή “λεκάνη”) με πάρα πολύ μεγαλύτερες εθνικές αγορές. Αυτό σημαίνει, εξηγούν οι ίδιες πηγές, πως ακόμα και αν μειωνόταν η ζήτηση στην Ελλάδα για βενζίνη για οποιαδήποτε λόγο, ελάχιστη επίδραση θα είχε στην τιμή της, καθώς αυτή καθορίζεται εκτός από τους διεθνούς παράγοντες, από ισχυρότατους τοπικούς παράντες.

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως δεν ήταν η Νέα Δημοκρατία, η οποία ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας από το 2019 εκείνη που αύξησε τη φορολογία στην κατανάλωση της βενζίνης.

Ήταν, αναφέρουν τα ίδια στελέχη, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, η οποία το 2010 αύξηση τον ειδικό φόρο κατανάλωσης από τα 0,41 ευρώ ανά λίτρο στα 0,67 ευρώ ανά λίτρο και τον ΦΠΑ από το 19% στο 23%, ενώ ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία αύξησε ξανά το ΦΠΑ στην βενζίνη από το 23% στο 24%, αλλά και τον ειδικό φόρο στα 0,7 ευρώ ανά λίτρο.

NEWSIT

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ