Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Mondelez: Κέρδη 36 δισ. δολάρια είχε πέρσι η πολυεθνική στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο 337 εκατ. ευρώ

Σχεδόν το 1% των περσινών καθαρών εσόδων της αντιπροσωπεύει το πρόστιμο το οποίο επέβαλε χθες (23.5.2024) η Κομισιόν στην πολυεθνική εταιρεία Mondelēz.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Mondelez, το 2023 πραγματοποίησε καθαρά έσοδα 36 δισ. ευρώ, ενώ το πρόστιμο το οποίο της επιβλήθηκε χθες ανήλθε στα 337 εκατ. ευρώ.

Με τον όρο «καθαρά έσοδα», εννοούμε το συνολικό ποσό που πραγματοποιεί μία επιχείρηση από τις δραστηριότητές της μείον τυχόν προσαρμογές, όπως επιστροφές χρημάτων, επιστροφές και εκπτώσεις.

Το καθαρό εισόδημα μιας εταιρείας είναι το κέρδος της μετά την αφαίρεση των εξόδων και άλλων επιδομάτων, δηλαδή είναι συνολικό ποσό κέρδους ή ζημίας μετά τα έξοδα.

Με χθεσινή ανακοίνωση του το Διοικητικό Συμβούλιο της Mondelēz International, ανακοίνωσε σήμερα (24.5.2024) τριμηνιαίο μέρισμα 0,425 δολαρίων ανά μετοχή κοινών μετοχών κατηγορίας Α. Το μέρισμα αυτό είναι πληρωτέο στις 12 Ιουλίου 2024 στους μετόχους που θα εγγραφούν κατά το κλείσιμο των επιχειρήσεων στις 28 Ιουνίου 2024. 

To πρόστιμο

Το πρόστιμο το οποίο επιβλήθηκε χθες (23.05.24) από την Κομισιόν αφορούσε την παρεμπόδιση του διασυνοριακού εμπορίου σοκολάτας, μπισκότων και προϊόντων καφέ μεταξύ κρατών μελών, κατά παράβαση των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ, αναφέρει ανακοίνωση της Κομισιόν.

Η Mondelēz, με έδρα τις ΗΠΑ, είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς προϊόντων σοκολάτας και μπισκότων στον κόσμο. Το χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνει γνωστές μάρκες σοκολάτας και μπισκότων όπως Côte d’Or, Milka, Oreo, Ritz, Toblerone και TUC και μέχρι το 2015 μάρκες καφέ όπως HAG, Jacobs και Velours Noir. Η έρευνα της Επιτροπής διαπίστωσε ότι η Mondelēz παραβίασε τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ:

α) με τη σύναψη αντιανταγωνιστικών συμφωνιών ή εναρμονισμένων πρακτικών που αποσκοπούν στον περιορισμό του διασυνοριακού εμπορίου διαφόρων προϊόντων σοκολάτας, μπισκότων και καφέ και

β) με κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της σε ορισμένες εθνικές αγορές για την πώληση ταμπλετών σοκολάτας.

Ειδικότερα, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Mondelēz συμμετείχε σε είκοσι δύο αντιανταγωνιστικές συμφωνίες ή εναρμονισμένες πρακτικές, κατά παράβαση του άρθρου 101 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης («ΣΛΕΕ»), με:

  • Περιορισμό των περιοχών ή των πελατών στους οποίους επτά πελάτες χονδρικής (έμποροι/«μεσίτες») θα μπορούσαν να μεταπωλήσουν τα προϊόντα της Mondelēz. Μια συμφωνία περιελάμβανε επίσης μια διάταξη που έδινε εντολή στον πελάτη της Mondelēz να εφαρμόζει υψηλότερες τιμές για τις εξαγωγές σε σύγκριση με τις εγχώριες πωλήσεις. Αυτές οι συμφωνίες και οι εναρμονισμένες πρακτικές πραγματοποιήθηκαν μεταξύ 2012 και 2019 και κάλυψαν όλες τις αγορές της ΕΕ.
  • Αποτροπή δέκα αποκλειστικών διανομέων που δραστηριοποιούνται σε ορισμένα κράτη μέλη από το να απαντούν σε αιτήματα πώλησης από πελάτες που βρίσκονται σε άλλα κράτη μέλη χωρίς προηγούμενη άδεια από τη Mondelēz. Αυτές οι συμφωνίες και πρακτικές πραγματοποιήθηκαν μεταξύ 2006 και 2020 και κάλυψαν όλες τις αγορές της ΕΕ.

Η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι, μεταξύ 2015 και 2019, η Mondelēz έκανε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της, κατά παράβαση του άρθρου 102 της ΣΛΕΕ, με:

  • Άρνηση παροχής μεσολαβητή στη Γερμανία για να αποτρέψει τη μεταπώληση προϊόντων ταμπλέτας σοκολάτας στην Αυστρία, στο Βέλγιο, στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία όπου οι τιμές ήταν υψηλότερες.
  • Διακοπή της προμήθειας προϊόντων ταμπλέτας σοκολάτας στην Ολλανδία για να αποτραπεί η εισαγωγή τους στο Βέλγιο, όπου η Mondelēz πουλούσε αυτά τα προϊόντα σε υψηλότερες τιμές.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι παράνομες πρακτικές της Mondelēz εμπόδισαν τους λιανοπωλητές να μπορούν να προμηθεύονται ελεύθερα προϊόντα σε κράτη μέλη με χαμηλότερες τιμές και «τεμάχισε» τεχνητά την εσωτερική αγορά.

Στόχος της Mondelēz, όπως σημειώνει η Κομισιόν, ήταν να αποφευχθεί ότι το διασυνοριακό εμπόριο θα οδηγούσε σε μειώσεις των τιμών σε χώρες με υψηλότερες τιμές. Τέτοιες παράνομες πρακτικές επέτρεψαν στη Mondelēz να συνεχίσει να χρεώνει περισσότερα για τα δικά της προϊόντα, εις βάρος των καταναλωτών στην ΕΕ.

Η επιστολή Μητσοτάκη και απάντηση της Κομισιόν

Με την επιστολή την οποία απέστειλε προ ημερών στην Κομισιόν (στην οποία απάντησε θετικά η επικεφαλής της, Ούρσουλα φον ντερ Λάγιεν)  ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την οποία προτείνει 4 μέτρα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για την ακρίβεια έδωσε στη δημοσιότητα το Μέγαρο Μαξίμου.

Όπως αναφέρει στην επιστολή, «είναι κρίσιμο πολιτικά, ενόψει και των επερχόμενων ευρωεκλογών, η ΕΕ να αποδείξει ότι μπορεί όχι μόνο να ιεραρχεί και να θέτει τις σωστές προτεραιότητες με βάση τα προβλήματα που απασχολούν τις ευρωπαϊκές κοινωνίες -και η ακρίβεια είναι αναμφίβολα ένα από αυτά- αλλά και να παρεμβαίνει με τρόπο αποφασιστικό, γρήγορο και αποτελεσματικό ώστε να τα επιλύει».

Ο πρωθυπουργός προτείνει:

  • Τον εμπλουτισμό του ενωσιακού δικαίου περί προστασίας του ανταγωνισμού με διατάξεις που παρέχουν νέα εργαλεία και εξουσίες στις εθνικές αρχές ανταγωνισμού αλλά και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αντιμετώπιση των αδικαιολόγητων TSCs,
  • Την απαγόρευση αθέμιτων εμπορικών πρακτικών στις σχέσεις μεταξύ προμηθευτών και λιανοπωλητών που εδράζονται στη διάκριση μεταξύ των λιανοπωλητών ανάλογα με τον τόπο εγκατάστασής τους και την εθνική αγορά που εξυπηρετούν και ειδικότερα σε πρακτικές που εμποδίζουν το παράλληλο εμπόριο και τις διασυνοριακές παθητικές πωλήσεις,
  • Την απαλοιφή των γλωσσικών περιορισμών στη σήμανση βασικών καταναλωτικών προϊόντων, όπου δεν είναι απολύτως απαραίτητοι, προκειμένου να μην εμποδίζεται το αρμπιτράζ μέσω παράλληλου εμπορίου ή την διερεύνηση των θετικών και αρνητικών στοιχείων της πολυγλωσσικής ψηφιακής σήμανσης των βασικών καταναλωτικών προϊόντων.
  • Την αποτροπή της πολιτικής ορισμένων πολυεθνικών επιχειρήσεων να διαθέτουν ίδια ή παραπλήσια καταναλωτικά προϊόντα κάτω από διαφορετικές μάρκες σε διαφορετικά κράτη-μέλη προκειμένου να είναι δυνατή η εφαρμογή διαφορικής τιμολόγησης σε συνάρτηση με τη δεσπόζουσα θέση ή το μερίδιο αγοράς που έχουν επιτύχει σε κάθε χώρα.

NEWSIT

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Eκλογές στη Γαλλία: Νίκη της αριστεράς θα προκαλέσει έξοδο από την ΕΕ – Δηλώσεις του Γάλλου ΥΠΟΙΚ

Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρούνο Λε Μερ (Bruno Le Maire) προειδοποίησε ότι ένας νέος αριστερός συνασπισμός που έρχεται στην εξουσία στη Γαλλία (στις εκλογές της 30ης Ιουνίου – 7ης Ιουλίου) θα οδηγήσει στην έξοδο της χώρας από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το πρόγραμμα του Λαϊκού Μετώπου, το οποίο αποτελείται από τέσσερα αριστερά κόμματα, είναι «πλήρης τρέλα» με εγγυημένη την οικονομική κατάρρευση, δήλωσε ο Λε Μερ στον ραδιοφωνικό σταθμό Franceinfo την Παρασκευή.

Εάν η ομάδα κέρδιζε την εξουσία, θα οδηγούσε σε μαζική ανεργία και την αποχώρηση της Γαλλίας από την ΕΕ.

Οι Πράσινοι, οι Σοσιαλιστές, οι Κομμουνιστές και το ακροαριστερό κόμμα Ανυπότακτη Γαλλία ανακοίνωσαν αργά την χθες (13.06.24) ότι θα κατέβουν στο ψηφοδέλτιο ως ενιαία ομάδα, με τις δημοσκοπήσεις να δείχνουν ότι μπορεί να κερδίσει το δεύτερο μεγαλύτερο μπλοκ πίσω από τον Εθνικό Συναγερμό.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δημόσιο: «Αύξηση» στο μισθό όσων υπαλλήλων αορίστου χρόνου βγαίνουν στη σύνταξη

Διάταξη με την οποία προβλέπεται ότι οι υπάλληλοι με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στο Δημόσιο που συνεχίζουν να απασχολούνται μετά την υποβολή αίτησης συνταξιοδότησής τους, διατηρούν το μισθολογικό κλιμάκιο που κατείχαν έως την υποβολή της αίτησης και δεν επιστρέφουν στο εισαγωγικό κλιμάκιο, προβλέπει νομοσχέδιο που έφερε σήμερα στη Βουλή το Υπουργείο Οικονομικών.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εν λόγω διάταξη ειδικά οι υπάλληλοι με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και συνεχίζουν να απασχολούνται μετά την υποβολή αίτησης συνταξιοδότησής τους, διατηρούν το μισθολογικό κλιμάκιο που κατείχαν έως την υποβολή της αίτησης και δεν εξελίσσονται μισθολογικά σε ανώτερο κλιμάκιο έως τη λύση της εργασιακής τους σχέσης.

Ποσά διαφορών μισθολογικών απολαβών που έχουν καταβληθεί, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, σε υπαλλήλους με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στο Δημόσιο εξαιτίας της μη κατάταξής τους στο εισαγωγικό κλιμάκιο μετά την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησής τους, δεν καταλογίζονται και, αν έχουν ήδη καταλογισθεί, δεν αναζητούνται.

Για τους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους που παράλληλα είναι και συνταξιούχοι, δεν υπολογίζεται το ποσό της σύνταξης που λαμβάνουν στο μισθολογικό καθεστώς τους.

Κατά τ΄ άλλα συνεχίζουν να ισχύουν οι προηγούμενες διατάξεις (άρθρο 11 του ν. 4354/2015), σύμφωνα με τις οποίες:

  • Για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων όλων των κατηγοριών, από κατώτερο σε ανώτερο μισθολογικό κλιμάκιο, απαιτείται υπηρεσία ως εξής:– Για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Υ.Ε. και Δ.Ε. Υπηρεσία 3 ετών σε κάθε μισθολογικό κλιμάκιο.– Για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Τ.Ε. και Π.Ε. υπηρεσία 2 ετών σε κάθε μισθολογικό κλιμάκιο.
  • Για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων από το κατώτερο μισθολογικό κλιμάκιο στο αμέσως ανώτερο, απαιτείται να έχει συμπληρωθεί ο καθορισμένος χρόνος υπηρεσίας στο κατώτερο μισθολογικό κλιμάκιο.

Η κατά την προηγούμενη παράγραφο εξέλιξη του υπαλλήλου γίνεται με πράξη του αρμόδιου για το διορισμό οργάνου, που δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Ως προϋπηρεσία, που αναγνωρίζεται για την εξέλιξη των υπαλλήλων, που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος, στα προβλεπόμενα μισθολογικά κλιμάκια, λαμβάνεται η υπηρεσία που προσφέρεται σε φορείς ων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στους επίσημους θεσμούς και όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σχέση εξαρτημένης εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου. Για υπηρεσίες που παρέχονται με μειωμένο ωράριο εργασίας, αναγνωρίζεται για μισθολογική εξέλιξη τόσος χρόνος, όσος προκύπτει από το πηλίκο της διαίρεσης του συνόλου των ωρών εργασίας δια του αριθμού των ωρών εβδομαδιαίας απασχόλησης που ισχύει για τον αντίστοιχο κλάδο υπαλλήλων.

Για τον υπολογισμό της αναγνωριζόμενης κατά τα προαναφερθέντα υπηρεσίας το έτος λογίζεται για 300 ημέρες, ο μήνας για είκοσι 25 ημέρες και η εβδομάδα για 6 ημέρες εργασίας. Επιπλέον, ως προς τη μισθολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης λαμβάνεται υπόψη η συνολική εκπαιδευτική τους υπηρεσία σε σχολεία της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την αναγνώριση των ανωτέρω προϋπηρεσιών, είναι να μην έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί για τη χορήγηση καμίας άλλης οικονομικής παροχής ή αναγνώρισης συνταξιοδοτικού δικαιώματος.

Η αναγνώριση των ανωτέρω προϋπηρεσιών πραγματοποιείται με απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου ή άλλου αρμοδίου οργάνου και τα οικονομικά αποτελέσματα ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΦΚΑ: «Παράθυρο» για ξεσκαρτάρισμα και στα ασφαλιστικά χρέη – Οι νεότερες εκτιμήσεις για τα μη εισπράξιμα

Ανοιχτό αφήνουν το ενδεχόμενο να προσδιοριστούν νέα κριτήρια προσδιορισμού των χρεών προς τον ΕΦΚΑ ως ανεπίδεκτα είσπραξης αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Εργασίας.

Σημειώνεται πως σύμφωνα με σημερινές πληροφορίες, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) θα προχωρήσει σε ανατροπές στα κριτήρια και τις προϋποθέσεις έτσι ώστε να χαρακτηριστούν τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο ως ανεπίδεκτα είσπραξης.

Συνήθως σε παρόμοιες περιπτώσεις ξεκινά η φορολογική αρχή και έπεται η ασφαλιστική. Αυτό σημαίνει πως το ενδεχόμενο μεταφοράς του νέου μοντέλου χαρακτηρισμού των χρεών από την ΑΑΔΕ στον ΕΦΚΑ είναι ανοιχτό.

Ωστόσο, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν σε ό,τι αφορά τόσο τα φορολογικά (πχ 26 δισ. ευρώ επί συνόλου 107 δισ. ευρώ) και όσο τα ασφαλιστικά χρέη, τα ανεπίδεκτα είσπραξης ποσά είναι πιθανόν πολύ μεγαλύτερα από αυτά που, κατά καιρούς, δημοσιεύει, βάσει πληροφοριών, ο τύπος.

Σημειώνεται πως εισπράξιμα χρέη είναι αυτά που μπορούν να εισπραχθούν – κυρίως με ένδικα μέσα.

Ανεπίδεκτα είναι π.χ. τα χρέη επιχειρήσεων που έχουν κλείσει εδώ και χρόνια και τα περιουσιακά τους στοιχεία έχουν ήδη ρευστοποιηθεί (δηλαδή δεν υπάρχουν), σημειώνουν οι ίδιες, συμπληρώνοντας πως δεν υπάρχει ακόμη αντίστοιχη εκτίμηση για τα χρέη του ΕΦΚΑ.

Ανεπίσημες πάντως εκτιμήσεις αναφέρουν πως τα εκτός ρύθμισης χρέη τα οποία θα μπορούσε να εισπραχθούν ήταν πριν την πανδημία γύρω στα 5 δισ. ευρώ.

Δεδομένου, ότι τα χρέη στο ΚΕΑΟ αυξήθηκαν μεταξύ 2019 – 2024 κατά 30% -35%, ενδεχομένως να έχουν αυξηθεί τα εισπράξιμα κατά το αντίστοιχο ποσοστό, φτάνοντας στα 7 δισ. ευρώ, αναφέρουν αναλυτές στο newsit.gr.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΚΕΑΟ (α’ τρίμηνο του 2024), τα ρυθμισμένα χρέη ανέρχονται 4,5 δισ. ευρώ.

Αυτό σημαίνει πως ως μη εισπράξιμα θα μπορούσαν να θεωρηθούν χρέη ακόμα και στα… 36 δισ. ευρώ ή αλλιώς 3 στα 4 του συνόλου.

NEWSIT

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ