Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Mondelez: Κέρδη 36 δισ. δολάρια είχε πέρσι η πολυεθνική στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο 337 εκατ. ευρώ

Σχεδόν το 1% των περσινών καθαρών εσόδων της αντιπροσωπεύει το πρόστιμο το οποίο επέβαλε χθες (23.5.2024) η Κομισιόν στην πολυεθνική εταιρεία Mondelēz.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Mondelez, το 2023 πραγματοποίησε καθαρά έσοδα 36 δισ. ευρώ, ενώ το πρόστιμο το οποίο της επιβλήθηκε χθες ανήλθε στα 337 εκατ. ευρώ.

Με τον όρο «καθαρά έσοδα», εννοούμε το συνολικό ποσό που πραγματοποιεί μία επιχείρηση από τις δραστηριότητές της μείον τυχόν προσαρμογές, όπως επιστροφές χρημάτων, επιστροφές και εκπτώσεις.

Το καθαρό εισόδημα μιας εταιρείας είναι το κέρδος της μετά την αφαίρεση των εξόδων και άλλων επιδομάτων, δηλαδή είναι συνολικό ποσό κέρδους ή ζημίας μετά τα έξοδα.

Με χθεσινή ανακοίνωση του το Διοικητικό Συμβούλιο της Mondelēz International, ανακοίνωσε σήμερα (24.5.2024) τριμηνιαίο μέρισμα 0,425 δολαρίων ανά μετοχή κοινών μετοχών κατηγορίας Α. Το μέρισμα αυτό είναι πληρωτέο στις 12 Ιουλίου 2024 στους μετόχους που θα εγγραφούν κατά το κλείσιμο των επιχειρήσεων στις 28 Ιουνίου 2024. 

To πρόστιμο

Το πρόστιμο το οποίο επιβλήθηκε χθες (23.05.24) από την Κομισιόν αφορούσε την παρεμπόδιση του διασυνοριακού εμπορίου σοκολάτας, μπισκότων και προϊόντων καφέ μεταξύ κρατών μελών, κατά παράβαση των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ, αναφέρει ανακοίνωση της Κομισιόν.

Η Mondelēz, με έδρα τις ΗΠΑ, είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς προϊόντων σοκολάτας και μπισκότων στον κόσμο. Το χαρτοφυλάκιό της περιλαμβάνει γνωστές μάρκες σοκολάτας και μπισκότων όπως Côte d’Or, Milka, Oreo, Ritz, Toblerone και TUC και μέχρι το 2015 μάρκες καφέ όπως HAG, Jacobs και Velours Noir. Η έρευνα της Επιτροπής διαπίστωσε ότι η Mondelēz παραβίασε τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ:

α) με τη σύναψη αντιανταγωνιστικών συμφωνιών ή εναρμονισμένων πρακτικών που αποσκοπούν στον περιορισμό του διασυνοριακού εμπορίου διαφόρων προϊόντων σοκολάτας, μπισκότων και καφέ και

β) με κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της σε ορισμένες εθνικές αγορές για την πώληση ταμπλετών σοκολάτας.

Ειδικότερα, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Mondelēz συμμετείχε σε είκοσι δύο αντιανταγωνιστικές συμφωνίες ή εναρμονισμένες πρακτικές, κατά παράβαση του άρθρου 101 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης («ΣΛΕΕ»), με:

  • Περιορισμό των περιοχών ή των πελατών στους οποίους επτά πελάτες χονδρικής (έμποροι/«μεσίτες») θα μπορούσαν να μεταπωλήσουν τα προϊόντα της Mondelēz. Μια συμφωνία περιελάμβανε επίσης μια διάταξη που έδινε εντολή στον πελάτη της Mondelēz να εφαρμόζει υψηλότερες τιμές για τις εξαγωγές σε σύγκριση με τις εγχώριες πωλήσεις. Αυτές οι συμφωνίες και οι εναρμονισμένες πρακτικές πραγματοποιήθηκαν μεταξύ 2012 και 2019 και κάλυψαν όλες τις αγορές της ΕΕ.
  • Αποτροπή δέκα αποκλειστικών διανομέων που δραστηριοποιούνται σε ορισμένα κράτη μέλη από το να απαντούν σε αιτήματα πώλησης από πελάτες που βρίσκονται σε άλλα κράτη μέλη χωρίς προηγούμενη άδεια από τη Mondelēz. Αυτές οι συμφωνίες και πρακτικές πραγματοποιήθηκαν μεταξύ 2006 και 2020 και κάλυψαν όλες τις αγορές της ΕΕ.

Η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι, μεταξύ 2015 και 2019, η Mondelēz έκανε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της, κατά παράβαση του άρθρου 102 της ΣΛΕΕ, με:

  • Άρνηση παροχής μεσολαβητή στη Γερμανία για να αποτρέψει τη μεταπώληση προϊόντων ταμπλέτας σοκολάτας στην Αυστρία, στο Βέλγιο, στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία όπου οι τιμές ήταν υψηλότερες.
  • Διακοπή της προμήθειας προϊόντων ταμπλέτας σοκολάτας στην Ολλανδία για να αποτραπεί η εισαγωγή τους στο Βέλγιο, όπου η Mondelēz πουλούσε αυτά τα προϊόντα σε υψηλότερες τιμές.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι παράνομες πρακτικές της Mondelēz εμπόδισαν τους λιανοπωλητές να μπορούν να προμηθεύονται ελεύθερα προϊόντα σε κράτη μέλη με χαμηλότερες τιμές και «τεμάχισε» τεχνητά την εσωτερική αγορά.

Στόχος της Mondelēz, όπως σημειώνει η Κομισιόν, ήταν να αποφευχθεί ότι το διασυνοριακό εμπόριο θα οδηγούσε σε μειώσεις των τιμών σε χώρες με υψηλότερες τιμές. Τέτοιες παράνομες πρακτικές επέτρεψαν στη Mondelēz να συνεχίσει να χρεώνει περισσότερα για τα δικά της προϊόντα, εις βάρος των καταναλωτών στην ΕΕ.

Η επιστολή Μητσοτάκη και απάντηση της Κομισιόν

Με την επιστολή την οποία απέστειλε προ ημερών στην Κομισιόν (στην οποία απάντησε θετικά η επικεφαλής της, Ούρσουλα φον ντερ Λάγιεν)  ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την οποία προτείνει 4 μέτρα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για την ακρίβεια έδωσε στη δημοσιότητα το Μέγαρο Μαξίμου.

Όπως αναφέρει στην επιστολή, «είναι κρίσιμο πολιτικά, ενόψει και των επερχόμενων ευρωεκλογών, η ΕΕ να αποδείξει ότι μπορεί όχι μόνο να ιεραρχεί και να θέτει τις σωστές προτεραιότητες με βάση τα προβλήματα που απασχολούν τις ευρωπαϊκές κοινωνίες -και η ακρίβεια είναι αναμφίβολα ένα από αυτά- αλλά και να παρεμβαίνει με τρόπο αποφασιστικό, γρήγορο και αποτελεσματικό ώστε να τα επιλύει».

Ο πρωθυπουργός προτείνει:

  • Τον εμπλουτισμό του ενωσιακού δικαίου περί προστασίας του ανταγωνισμού με διατάξεις που παρέχουν νέα εργαλεία και εξουσίες στις εθνικές αρχές ανταγωνισμού αλλά και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αντιμετώπιση των αδικαιολόγητων TSCs,
  • Την απαγόρευση αθέμιτων εμπορικών πρακτικών στις σχέσεις μεταξύ προμηθευτών και λιανοπωλητών που εδράζονται στη διάκριση μεταξύ των λιανοπωλητών ανάλογα με τον τόπο εγκατάστασής τους και την εθνική αγορά που εξυπηρετούν και ειδικότερα σε πρακτικές που εμποδίζουν το παράλληλο εμπόριο και τις διασυνοριακές παθητικές πωλήσεις,
  • Την απαλοιφή των γλωσσικών περιορισμών στη σήμανση βασικών καταναλωτικών προϊόντων, όπου δεν είναι απολύτως απαραίτητοι, προκειμένου να μην εμποδίζεται το αρμπιτράζ μέσω παράλληλου εμπορίου ή την διερεύνηση των θετικών και αρνητικών στοιχείων της πολυγλωσσικής ψηφιακής σήμανσης των βασικών καταναλωτικών προϊόντων.
  • Την αποτροπή της πολιτικής ορισμένων πολυεθνικών επιχειρήσεων να διαθέτουν ίδια ή παραπλήσια καταναλωτικά προϊόντα κάτω από διαφορετικές μάρκες σε διαφορετικά κράτη-μέλη προκειμένου να είναι δυνατή η εφαρμογή διαφορικής τιμολόγησης σε συνάρτηση με τη δεσπόζουσα θέση ή το μερίδιο αγοράς που έχουν επιτύχει σε κάθε χώρα.

NEWSIT

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πότε επιστρέφουν τα εορταστικά καλάθια

Επιστρέφουν τα εορταστικά καλάθια προκειμένου οι καταναλωτές να αγοράσουν τα δώρα και να γεμίσουν το τραπέζι των Χριστουγέννων με χαμηλότερο κόστος και η πρεμιέρα αναμένεται να είναι μέσα στο πρώτο 15νθήμερο του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με το ΕΡΤnews.

Το καλάθι των Χριστουγέννων, συγκεκριμένα θα κάνει πρεμιέρα στις 11 Δεκεμβρίου 2024 και θα είναι σε εφαρμογή μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου 2025. Σε αυτό οι καταναλωτές μπορούν να βρουν διάφορα τρόφιμα τα οποία συνήθως βρίσκουμε πάνω σε ένα χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Οι πληροφορίες λένε ότι δεν θα υπάρχουν αλλαγές σε σχέση με πέρυσι. Πρόκειται για τα 6 προϊόντα όπως το αρνί, το κατσίκι, η γαλοπούλα, το τσουρέκι, η βασιλόπιτα και η σοκολάτα.

Πέρα από το καλάθι για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, θα υπάρχει και το καλάθι για το χριστουγεννιάτικο δέντρο.

Συγκεκριμένα και αυτό το καλάθι θα κάνει πρεμιέρα 11 Δεκεμβρίου. Σε αυτό θα συμπεριλαμβάνονται επιτραπέζια παιχνίδια, παζλ, κούκλες, κουκλόσπιτα, βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας, οχήματα και τηλεκατευθυνόμενα, αθλητικά, ηλεκτρονικά και μουσικά παιχνίδια, καθώς και λούτρινα παιχνίδια, και είναι τα βασικά που μπορεί αν βρει ένας γονιός ή ένας νονός για τα παιδιά.

NEWSIT

Πότε επιστρέφουν τα εορταστικά καλάθια

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στις αγορές για 11 δισ. ευρώ η Ελλάδα το 2025

Με “όπλα” τις νέες αναβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης και την δημοσιονομική σταθερότητα, το Ελληνικό Δημόσιο “βάζει πλώρη” για τις αγορές το 2025 επιδιώκοντας να αντλήσει 11 δισ. ευρώ.

Η παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές ομολόγων την ερχόμενη χρονιά αναμένεται να είναι εντονότερη σε σχέση με φέτος, εξαιτίας των αυξημένων χρηματοδοτικών αναγκών του κρατικού Προϋπολογισμού.

Όπως προκύπτει από την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού που κατέθεσε χθες στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, ο καθαρός δανεισμός του Δημοσίου το 2025 θα είναι σχεδόν διπλάσιος σε σύγκριση με φέτος και προβλέπεται ότι θα φθάσει τα 8,5 δισ. ευρώ από 4,07 δισ. ευρώ το 2024. Για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών το Δημόσιο θα αντλήσει από την αγορά ομολόγων 11 δισ. ευρώ από 9 δισ. περίπου που προβλέπεται να αντλήσει φέτος.

Οι αυξημένες δανειακές ανάγκες το 2025 προκύπτουν καταρχάς από την αύξηση του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση στα περίπου 4,4 δισ. ευρώ από 3 δισ. το 2024. Στο έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού θα πρέπει να προστεθούν αλλά 3,7 δισ. ευρώ τα οποία αφορούν τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλα 1,7 δισ. από την συμμετοχή του Δημοσίου σε Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου εταιρειών κλπ. Στον καθαρό δανεισμό 8,5 δισ. ευρώ αν προστεθούν κατά τα χρεολύσια των 5,5 δισ. ευρώ που πρέπει να καταβάλει το Δημόσιο για την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους προκύπτει το σύνολο των χρηματοδοτικών αναγκών οι οποίες ανέρχονται σε 14 δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση στον Προϋπολογισμό οι ανάγκες αυτές θα καλυφθούν κατά τα 11 δισ. ευρώ με μακροπρόθεσμο δανεισμό (προσφυγή στις αγορές ομολόγων) και τα υπόλοιπα 3 δισ. ευρώ από την ανάλωση των υψηλών διαθεσίμων του Δημοσίου.

Τούτων δοθέντων, η δανειακή στρατηγική για το επόμενο έτος αναμένεται να είναι περιορισμένη αναφορικά με το συνολικό ποσό εκδόσεων. Συγκεκριμένα, η στόχευση της δανειακής στρατηγικής θα είναι η διασφάλιση της συνεχούς εκδοτικής παρουσίας του Ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων, η περαιτέρω παροχή εκδόσεων υψηλής ρευστότητας με διατήρηση κατά το δυνατόν της ήδη εκτεταμένης φυσικής ωρίμανσής τους, η μείωση των περιθωρίων δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου καθώς και η περαιτέρω διασφάλιση της συνέπειας του Ελληνικού Δημοσίου ως κρατικού εκδότη με χαρακτηριστικά χώρας της Ευρωζώνης. Ταυτόχρονα, θα αξιοποιηθούν στον μέγιστο δυνατό βαθμό οι υφιστάμενες θέσεις και τα χαρακτηριστικά του ελληνικού χαρτοφυλακίου δημόσιου χρέους, στο πλαίσιο των εν γένει ευκαιριών που παρέχονται στο βραχυχρόνιο τμήμα της ευρωπαϊκής καμπύλης.

Στο πλαίσιο αυτό θα επιδιωχθεί στο πλαίσιο λειτουργίας της πρωτογενούς αγοράς, πλέον της εκδοτικής δραστηριότητας, η εφαρμογή πολιτικής διαχείρισης χαρτοφυλακίου μέσω της οποίας θα διασφαλίζονται ο αναγκαίος χώρος για τη συνεχή παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές, η περαιτέρω μείωση του κινδύνου αναχρηματοδότησης, η παροχή της αναγκαίας ρευστότητας και η βελτίωση της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς των ελληνικών ομολόγων, με ταυτόχρονη αξιοποίηση της εκάστοτε κλίσης της ελληνικής καμπύλης αποδόσεων για τη διασφάλιση βέλτιστου αποτελέσματος αναφορικά με το κόστος δανεισμού.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων

Στο τραπέζι του Υπουργείου Ενέργειας βρίσκεται το σενάριο της ενεργοποίηση του Μηχανισμού Ανάκτησης Εσόδων από την Αγορά Επόμενης Ημέρας και την Ενδοημερήσια Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας (με στόχο την επιδότηση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος) που εφαρμόστηκε την περίοδο της ενεργειακής κρίσης του 2022 – 2023, σύμφωνα με όσα επιβεβαιώνουν κύκλοι του Υπουργείου Ενέργειας στο newsit.gr

Σύμφωνα με το σενάριο, αυτό θα τεθεί ένα ανώτατο όριο στο κόστος ηλεκτροπαραγωγής ανά τεχνολογία και με τα έσοδα που θα συγκεντρώνονται, θα επιδοτηθούν οι λογαριασμοί στο ηλεκτρικό ρεύμα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Χθες (17.11.24), στο κυριακάτικο μήνυμα του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως «δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε να περάσουν στον καταναλωτή οι υπερβολικές αυξήσεις στις τιμές χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος που παρατηρούνται πάλι τις τελευταίες μέρες στην νοτιοανατολική Ευρώπη λόγω αστοχιών της Ενιαίας Αγοράς Ενέργειας».

Όσον αφορά τον εν λόγω μηχανισμό, ο οποίος είχε εφαρμοσθεί μεταξύ Ιουλίου 2022 και Δεκεμβρίου 2023, στόχο έχει (ex-post) ανάκτηση των «υπερκερδών» της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

NEWSIT

Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ