ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η δημοφιλέστατη «Τόσκα» του Πουτσίνι από την Εθνική Λυρική Σκηνή τον Ιούνιο στο Ηρώδειο

Με τη δημοφιλέστατη «Τόσκα» του Τζάκομο Πουτσίνι ανοίγει η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στο Ηρώδειο στις 1, 2, 6 και 11 Ιουνίου, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια Ούγκο ντε ‘Ανα και αναβίωση σκηνοθεσίας Κατερίνας Πετσατώδη.
Η «Τόσκα», ένα μοναδικό οπερατικό θρίλερ, έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το 1900 στη Ρώμη και θεωρείται μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του ρεπερτορίου, όπου τα παράφορα πάθη υπογραμμίζονται από την άκρως υποβλητική μουσική του Τζάκομο Πουτσίνι. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1942 από την ΕΛΣ, στο Θερινό Θέατρο της πλατείας Κλαυθμώνος, με τη δεκαεννιάχρονη Μαρία Κάλλας στον ομώνυμο ρόλο, και από τότε παρουσιάζεται πολύ συχνά μετά από ισχυρή απαίτηση του κοινού.
Η Φλόρια Τόσκα, μια ντίβα της όπερας, είναι μια γυναίκα παράφορα ερωτευμένη, που ζηλεύει παθολογικά τον σύντροφό της. Ο βαρόνος Σκάρπια, ένας σκοτεινός άνδρας με απόλυτη εξουσία, ηδονίζεται από τον πόνο των θυμάτων του. Ανάμεσα στους δύο βρίσκεται ο εραστής και αγνός πατριώτης Μάριο Καβαραντόσσι, ο οποίος οδηγείται στον θάνατο, όχι για τις ιδέες του, αλλά επειδή κατέχει την Τόσκα, την οποία ποθεί ο Σκάρπια. Η μηχανή είναι καλά στημένη: απ’ τις παγίδες του Σκάρπια δεν θα ξεφύγει κανείς.
Στη διαδικασία της σύνθεσης της «Τόσκας», η λέξη κλειδί για τον Πουτσίνι ήταν ο ρεαλισμός. ‘Αλλωστε, η Τόσκα είναι το κατεξοχήν έργο του κορυφαίου συνθέτη που ευθυγραμμίζεται στα ιδεώδη του βερισμού – του ιταλικού κινήματος του νατουραλισμού. Για τον Πουτσίνι ο ρεαλισμός έγκειται στην αγριότητα των καταστάσεων και των εντάσεων ανάμεσα στους πρωταγωνιστές και αποδίδεται από τη μουσική με τρόπο άμεσο, χωρίς αφύσικες ωραιοποιήσεις.
Η «Τόσκα» του Ούγκο ντε ‘Ανα -παραγωγή που πρωτοανέβηκε το 2012 στο Ηρώδειο- είναι συναρπαστική, δραματική και απολύτως συνεπής στο πνεύμα του συνθέτη, καθώς και στο ιστορικό πλαίσιο στο οποίο αναφέρεται το λιμπρέτο. Τα εντυπωσιακά σκηνικά, ένας τεράστιος σταυρός με τον εσταυρωμένο, μια ιερή τράπεζα, ένα εργαστήρι ζωγραφικής πλαισιώνονται από θεαματικές προβολές μνημείων της Ρώμης, θρησκευτικών συμβόλων, αλλά και βίντεο που δίνουν μια κινηματογραφική διάσταση στην παραγωγή.
Ο Ντε ‘Ανα, ο οποίος είναι παγκοσμίως διάσημος για τα μνημειώδη σκηνικά του και την εντυπωσιακή χρήση φωτισμών και βίντεο, έχει σκηνοθετήσει στις σπουδαιότερες όπερες στον κόσμο όπως, μεταξύ άλλων, Γερμανική Όπερα Βερολίνου, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Όπερα Σεβίλλης, Όπερα Τελ Αβίβ, Σκάλα Μιλάνου, Αρένα Βερόνας, Όπερα του Τόκυο και Λισέου Βαρκελώνης. Την αναβίωση της σκηνοθεσίας υπογράφει η Κατερίνα Πετσατώδη, Διευθύντρια Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
«Χωρίς αμφιβολία και όχι συμπτωματικά, η Τόσκα συγκαταλέγεται στις δημοφιλέστερες όπερες του Πουτσίνι. Ο Πουτσίνι επιθυμούσε να συνθέσει μια μελωδική όπερα: ήθελε να δημιουργήσει μια μουσική που έρχεται από την καρδιά και μιλάει στην καρδιά. Ως προς αυτό, ο μουσικός εμφανίζεται αδιαχώριστος από τον “άνθρωπο του θεάτρου”, όπως ο “μελωδιστής” δεν μπορεί να διαχωριστεί από τον “συμφωνιστή”» αναφέρει στο σημείωμά του, ο Ούγκο Ντε ‘Ανα και προσθέτει:
«Στη μουσική του διακρίνεται με σαφήνεια ο χαρακτήρας των σκηνικών προσώπων, τα χρώματα και οι χειρονομίες των ερμηνευτών. Ο ίδιος έλεγε: “Κάνω θέατρο, οπτικοποιώ τη σκηνική δράση”. Γι’ αυτόν τον λόγο, περισσότερο από άλλα έργα του, η Τόσκα σηματοδοτεί το πέρασμα στο πεδίο του βερισμού (επιμονή σε ρεαλιστικές λεπτομέρειες, αναζήτηση των σκηνικών εφέ με έντονες αποχρώσεις, οξυμμένα συναισθήματα, όπως ο έρωτας, το μίσος, το πνεύμα θυσίας, η αγάπη για την πατρίδα…), περιλαμβάνοντας ακόμα και σκληρές, νοσηρές όψεις, καθώς επίσης αποσπασματικούς, φορτισμένους διαλόγους έντονης δραματικότητας. Η πολύ γνωστή υπόθεση, μια ιστορία παθιασμένου έρωτα ανάμεσα στη Φλόρια Τόσκα και τον Μάριο Καβαραντόσσι, έχει ως φόντο μια πολιτική κατάσταση στην οποία επικρατεί έξαρση των ιδανικών της ελευθερίας και της δικαιοσύνης σε αντιδιαστολή προς τη δεσποτική και σκληρή εξουσία του Σκάρπια, ο οποίος με διαβολικό τρόπο καθορίζει μια ροή εξελίξεων που επιφέρει τον δικό του χαμό, την καταδίκη του εραστή της Τόσκας και τη θεαματική αυτοκτονία της ίδιας: “Ω, Σκάρπια, ενώπιον του Θεού!”».
Ο σχεδιασμός των εντυπωσιακών βιντεοπροβολών είναι του Σέρτζιο Μετάλλι – Ideogamma SRL και oι φωτισμοί του Βινίτσιο Κέλι, ενώ στην αναβίωση των φωτισμών είναι ο Χρήστος Τζιόγκας. Διευθύνει ο καταξιωμένος αρχιμουσικός και Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Λουκάς Καρυτινός.
Για την «Τόσκα» η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει εξασφαλίσει τη συμμετοχή κορυφαίων πρωταγωνιστών της όπερας με διεθνή ακτινοβολία. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει και να ακούσει τις σπουδαίες υψιφώνους Γεβγκένια Μουραβιέβα (1 & 6/6) και Τσέλια Κοστέα (2 & 11/6). Τον ρόλο του Μάριο Καβαραντόσσι ερμηνεύουν δύο εξαιρετικοί τενόροι, ο Ρικκάρντο Μάσσι (1 & 6/6) και ο Καρλ Τάννερ (2 & 11/6), ενώ τον ρόλο του Σκάρπια δύο κορυφαίοι πρωταγωνιστές της ΕΛΣ, ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος (1 & 6/6) και ο Γιάννης Γιαννίσης (2 & 11/6).
Τον ρόλο του Τσέζαρε Αντζελόττι ερμηνεύει ο Τάσος Αποστόλου, του Νεωκόρου ο Πέτρος Μαγουλάς, τον Σαρρόνε και τον Δεσμοφύλακα ερμηνεύει o Βαγγέλης Μανιάτης, τον Σπολέττα ο Γιάννης Καλύβας και τον Βοσκό η Εβίτα Χιώτη. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ η Κωνσταντίνα Πιτσιάκου.
Ν.Μπ.
ΦΩΤΟ Β. ΜΑΚΡΗΣ
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ένα ταξίδι στην Αρχαία Ελλάδα» ξεκινά στο Σανσιντούι της Κίνας

Σε μια μοναδική συγκυρία για τις ελληνοκινεζικές πολιτιστικές ανταλλαγές, πραγματοποιήθηκαν σήμερα το πρωί (Δευτέρα 7 Ιουλίου), στο Μουσείο Σανσιντούι (Sanxingdui) της ομώνυμης πόλης της νοτιοδυτικής Κίνας, τα εγκαίνια της έκθεσης «Ένα ταξίδι στην Αρχαία Ελλάδα», παρουσία του πρέσβη της Ελλάδας της Κίνας, Δρ. Ευγένιου Καλπύρη, εκπροσώπων του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού και υψηλόβαθμων Κινέζων αξιωματούχων.
Πρόκειται για τα όγδοα εγκαίνια έκθεσης αρχαιοελληνικού ενδιαφέροντος, που πραγματοποιούνται σε διάστημα ενάμισι έτους στην Κίνα. Η έκθεση, που παρουσιάζεται σε ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας, καλύπτει την προϊστορική περίοδο και την κλασσική αρχαιότητα, μέχρι τα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Μέσα από εκατόν εβδομήντα τεχνουργήματα υψηλής ιστορικής και αισθητικής αξίας, εννέα εκ των οποίων αντίγραφα, το κινεζικό κοινό θα περιηγηθεί στη γεωμετρική και την αρχαϊκή περίοδο και θα βιώσει την ακμή της Αθήνας, με τη γέννηση της Δημοκρατίας, την ανάπτυξη του θεατρικού δράματος και την εξέλιξη της φιλοσοφίας. Στην έκθεση αναδεικνύονται επίσης οι αρχαίοι μύθοι, η θρησκεία, οι Ολυμπιακοί Αγώνες, η έννοια του κάλλους στην τέχνη και την καθημερινή ζωή.
Ορισμένα εκθέματα ταξιδεύουν για πρώτη φορά εκτός Ελλάδας, κάτι που αναμένεται να προσελκύσει ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον του κινεζικού κοινού.
Στην ομιλία του κατά την τελετή των εγκαινίων, ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα Δρ. Ευγένιος Καλπύρης υπογράμμισε την καλλιτεχνική και φιλοσοφική διάσταση της έκθεσης, η οποία «αντανακλά το σφρίγος και την ωριμότητα της μακράς πολιτιστικής σχέσης μεταξύ της Ελλάδος και τη Κίνας, τονίζοντας τον κοινό σεβασμό και την πηγαία εκτίμηση που τρέφουν οι δύο λαοί μας στην πλούσια Ιστορία και τις παραδόσεις τους».
Σημείωσε, δε, πως εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες έχουν επισκεφθεί εκθέσεις ελληνικών αρχαιοτήτων στην Σαγκάη, στην Τσάνγκσα, στην Ναντζίννκ και στο Πεκίνο και πλέον το κινεζικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει και στο Σανσιντούι πτυχές του ελληνικού πολιτισμού. «Πρόκειται για ένα επίτευγμα που αναδεικνύει το βάθος των πολιτιστικών δεσμών των δύο μας εθνών, καθώς και το αμοιβαίο ενδιαφέρον να εξερευνήσουμε μαζί τις απαρχές αυτού που σήμερα καλείται σύγχρονος πολιτισμός», πρόσθεσε ο πρέσβης Δρ. Καλπύρης.
Εκ μέρους του υπουργείου Πολιτισμού, η αναπληρώτρια προϊσταμένη της Διεύθυνσης Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Νικολέττα Σαραγά ανέφερε στην ομιλία της: «Με την ευκαιρία της έκθεσης που εγκαινιάζουμε σήμερα, θα συστήσουμε όψεις του ελληνικού πολιτισμού στο κοινό της περιφέρειας Σιτσουάν, όπου αναπτύχθηκε την εποχή της δυναστείας των Σανγκ το αρχαίο βασίλειο των Σου από το 1600 έως το 1000π.Χ.».
Η έκθεση διοργανώνεται από το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού και το Μουσείο Σανσιντούι με τη στήριξη της πρεσβείας της Ελλάδας στην Κίνα, και θα διαρκέσει έως τις 21 Δεκεμβρίου 2025.
*Πηγή φωτ.: Πρεσβεία Ελλάδας στην Κίνα
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Λ. Μενδώνη: Η αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνείου στο Ναύπλιο, πρότυπο πολιτιστικής διαχείρισης με αναπτυξιακό πρόσημο

Το αποκατεστημένο κτήριο του Παλαιού Τελωνείου στο Ναύπλιο, ενός σημαντικού μνημείου με ιδιαίτερη ιστορική και αρχιτεκτονική αξία, εγκαινίασε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Όπως ενημερώνει σημερινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, το κτήριο από το 2019 έχει παραχωρηθεί κατά χρήση στο υπουργείο Πολιτισμού, ενώ το έργο υλοποιήθηκε από την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου του Υπουργείου Πολιτισμού με χρηματοδότηση, περίπου 1.400.000 ευρώ, από το Τομεακό Πρόγραμμα ΥΜΕΠΕΡΑΑ-ΕΣΠΑ 2014-2020 και 2021-2027.
Το Παλαιό Τελωνείο αποτελεί πλέον έναν σημαντικό εκθεσιακό, και εν γένει, πολιτιστικό χώρο για την πόλη του Ναυπλίου. Η διαχείρισή του ανήκει από κοινού στο υπουργείο Πολιτισμού και τον Δήμο Ναυπλιέων. Σύμφωνα με τη μελέτη αποκατάστασης το κτήριο διαθέτει διακριτούς χώρους και ξεχωριστές εισόδους/εξόδους, ώστε να εξυπηρετούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο οι ανάγκες τόσο του ΥΠΠΟ όσο και του δήμου.
Στη διάρκεια της εκδήλωσης η Λίνα Μενδώνη υπέγραψε με τον δήμαρχο Ναυπλιέων Δημήτριο Ορφανό Μνημόνιο Συνεργασίας, το οποίο θέτει τα θεμέλια για την αξιοποίηση του Τελωνείου, ως ζωντανού πολιτιστικού κυττάρου. Η συμφωνία προβλέπει τη διαρκή συνεργασία μεταξύ των δύο φορέων, με στόχο την ενσωμάτωση του ιστορικού κτηρίου στον σύγχρονο κοινωνικό και πολιτιστικό ιστό της πόλης, με όρους βιωσιμότητας και αειφορίας. Στο πλαίσιο της συνεργασίας, το ΥΠΠΟ παραχωρεί στον δήμο το δυτικό τμήμα του Τελωνείου για πέντε έτη (με δυνατότητα παράτασης), ώστε να λειτουργήσει ως κέντρο πληροφόρησης και τουριστικής προβολής, με έμφαση στη χρήση ψηφιακών μέσων και διαδραστικής παρουσίασης των μνημείων της περιοχής.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε:
«Η πλήρης αποκατάσταση και επαναλειτουργία του Παλαιού Τελωνείου Ναυπλίου αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η πολιτιστική κληρονομιά μπορεί να ενταχθεί δυναμικά και δημιουργικά στον σύγχρονο κοινωνικό, πολιτιστικό -και εν προκειμένω- αστικό ιστό. Το ιστορικό αυτό κτήριο, χρονολογούμενο στις αρχές του νέου ελληνικού κράτους και αποδιδόμενο στον σπουδαίο αρχιτέκτονα Σταμάτη Κλεάνθη, παρέμεινε για 25 χρόνια ανενεργό. Από το 2019, μέσα από το συνεκτικό σχέδιό μας για την Πολιτιστική Χάρτα Ανάπτυξης και Ευημερίας κάθε Περιφέρειας, και με τη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού με τον Δήμο Ναυπλιέων, καταφέραμε να επανεκκινήσουμε το έργο και να το ολοκληρώσουμε με χρηματοδότηση από το Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Το Τελωνείο, που ιστορικά συνδεόταν απολύτως με το λιμάνι και τη θάλασσα, ανοίγει και πάλι τις πύλες του με μία σημαντική έκθεση που αναδεικνύει αυτή τη διαχρονική σχέση του. Η Εθνική Πινακοθήκη διοργάνωσε για τα σημερινά εγκαίνια μια απολύτως αντιπροσωπευτική έκθεση με έργα σημαντικών Ελλήνων ζωγράφων, που καλύπτει τα 204 χρόνια ζωής του κράτους μας, αφιερωμένη στη θάλασσα. Η Εθνική Λυρική Σκηνή ανέλαβε να καλύψει με ξεχωριστή παραδοσιακή μουσική εμπνευσμένη και αυτή από τη θάλασσα των Ελλήνων τη σημερινή εκδήλωση. Επιδίωξή μας είναι η δημιουργία ενός ζωντανού πολιτιστικού κυττάρου στην καρδιά της πόλης, ανοικτού και προσβάσιμου σε όλους. Επιπλέον, σήμερα, αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά η πολιτική που εφαρμόζουμε τα τελευταία χρόνια με σταθερότητα και συνέπεια. Οι υπηρεσίες και οι εποπτευόμενοι φορείς του ΥΠΠΟ να συνεργάζονται με δημιουργικό τρόπο, αποδεικνύοντας ότι ο ελληνικός πολιτισμός αποτελεί ενιαίο αδιάσπαστο σύνολο, που αναπτύσσεται αδιάλειπτα από την αρχαιότητα έως σήμερα.
Το Τελωνείο μετατρέπεται σε ενεργό οργανισμό πολιτισμού και δημιουργίας, σημείο αναφοράς της πόλης και εφαλτήριο εξωστρέφειας και σύγχρονης ταυτότητας. Ευχαριστώ όλους όσοι συνέβαλαν στην υλοποίηση του έργου. Ιδιαίτερα τον Γενικό Γραμματέα Γιώργο Διδασκάλου, στο πρόσωπο του Προϊσταμένου της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων Γιώργου Παπανδρέου όλο το προσωπικό της υπηρεσίας, την Πρόεδρο και τη Γενική Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Ολγα Μεντζαφού και Συραγώ Τσιάρα και τις επιμελήτριες της έκθεσης, τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργο Κουμεντάκη, για την υποδειγματική συνεργασία μας. Ελπίζω οι κάτοικοι του Ναυπλίου να αγκαλιάσουν το Τελωνείο τους και οι επισκέπτες να το ανακαλύψουν ως σημείο πολιτιστικής εμπειρίας και μνήμης».
Η εκδήλωση των εγκαινίων πλαισιώθηκε από τα εγκαίνια της έκθεσης «Θάλασσα, ζείδωρος πνοή», σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Η έκθεση, βασισμένη στην παρουσίαση που είχε προηγηθεί στα Ηνωμένα Έθνη στη Νέα Υόρκη, εμπλουτισμένη με νέα έργα και επιμελημένη από τη Λαμπρινή Καρακούρτη – Ορφανοπούλου σε συνεργασία με την Έφη Αγαθονίκου, φωτίζει τη διαχρονική σχέση των Ελλήνων με τη θάλασσα μέσα από τη θαλασσογραφία, αναδεικνύοντας το Ναύπλιο ως λιμάνι-σύμβολο του ελληνικού πολιτισμού.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 20 Σεπτεμβρίου 2025 και ο χώρος θα είναι εφεξής ανοικτός στο κοινό, ενισχύοντας την πολιτιστική ταυτότητα του Ναυπλίου και λειτουργώντας ως τόπος εξωστρέφειας και δημιουργικής συνεργασίας.
Στην τελετή των εγκαινίων παραβρέθηκαν ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Γιάννης Ανδριανός, ο γενικός γραμματέας Πολιτισμού του υπουργείου Πολιτισμού Γιώργου Διδασκάλου, ο βουλευτής Αργολίδας του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Γαβρήλος, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργος Κουμεντάκης, η πρόεδρος του ΔΣ της Εθνικής Πινακοθήκης Όλγα Μεντζαφού, η γενική διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Συραγώ Τσιάρα, τοπικοί παράγοντες και πλήθος κόσμου.
Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το Μπαλέτο της Λυρικής ταξιδεύει στην Ελλάδα με μια απρόσμενη παράσταση χορού μέσα σε ένα φουτουριστικό φορτηγό

Σε τρία νησιά των Κυκλάδων και σε οκτώ πόλεις της Πελοποννήσου θα ταξιδέψει από τις 4 έως τις 27 Ιουλίου 2025 το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με την παράσταση χορού επιστημονικής φαντασίας «Future Cargo», η οποία λαμβάνει χώρα σε ένα φουτουριστικό φορτηγό μήκους δεκαπέντε μέτρων και είναι συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το «The Place» του Λονδίνου.
Το «Future Cargo», είναι μια δημιουργία των Frauke Requardt & David Rosenberg, και φιλοδοξεί να προσφέρει στο κοινό μια ολοκληρωμένη όσο και απολύτως προσωπική εμπειρία ενός μεγάλης κλίμακας χορευτικού θεάματος.
Θα ταξιδέψει στην Πάρο, τη Νάξο, τη Σύρο, την Καλαμάτα, τη Σπάρτη, το Άστρος, το Ναύπλιο, το Ξυλόκαστρο, την Τρίπολη, την Πύλο και την Αρχαία Ολυμπία.
Η παράσταση πραγματοποιείται σε ένα φορτηγό μήκους δεκαπέντε μέτρων, το οποίο μοιάζει να κουβαλάει ένα μυστηριώδες φορτίο. Όταν τα ρολά τού κοντέινερ σηκώνονται, αποκαλύπτεται η ιδιόμορφη σκηνή – ένα διάφανο παράθυρο από πολυανθρακικό πλαστικό που επιτρέπει στο κοινό να βλέπει όσα συμβαίνουν εντός του κοντέινερ.
Οι χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ χορεύουν πάνω σε έναν κινούμενο ιμάντα, παρουσιάζοντας μια συναρπαστική κινησιολογική γλώσσα, η οποία διερευνά την έννοια της δράσης σε έναν εξαιρετικά περιορισμένο χώρο. Οι θεατές λαμβάνουν ένα σετ ακουστικών, για να βιώσουν με έναν μοναδικό τρόπο όχι μόνο την εμβυθιστική μουσική της παράστασης, αλλά και την εμπειρία της δράσης που λαμβάνει χώρα εντός του κοντέινερ. Το ιδιαίτερο θέαμα αποτελεί τη συναρπαστική συνομιλία μιας σουρεαλιστικής πραγματικότητας με στοιχεία της καθημερινότητας.
Το «Future Cargo» προορίζεται για παρουσίαση μόνο σε εξωτερικούς χώρους (πλατείες, δρόμους, πάρκα κλπ.). Οι δύο δημιουργοί έχουν αναγνωριστεί για τις πρωτότυπες παραστάσεις τους -εκτός των συμβατικών θεατρικών σκηνών, είτε σε υπαίθριους χώρους είτε σε προσωρινές κατασκευές-, οι οποίες έχουν μια ξεχωριστή και πρωτότυπη μορφή και προσελκύουν ένα μεγάλο και εξαιρετικά ευρύ κοινό.
Η παράσταση, διάρκειας 50 λεπτών, απευθύνεται τόσο στους φίλους του σύγχρονου χορού όσο και στο κοινό που αναζητά νέες βιωματικές εμπειρίες μέσα από την τέχνη και ταυτόχρονα μπορεί να θεωρηθεί ένας ιδανικός τρόπος για τη γνωριμία ενός νέου κοινού με την τέχνη του χορού.
Το «Future Cargo» απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, καθώς μέσα από την εικόνα και τον ήχο εντυπωσιάζει μικρούς και μεγάλους, αλλά και με εργαλείο το χιούμορ αγκαλιάζει θεατές που πιθανώς δεν έχουν έλθει ξανά σε επαφή με την τέχνη του χορού.
Όπως σημειώνουν οι δημιουργοί του Future Cargo Frauke Requardt & David Rosenberg: «Οραματιζόμαστε τη δημιουργία ενός απίθανου εσωτερικού χώρου, που αψηφά τις προκαθορισμένες αντιλήψεις του κοινού. Θέλουμε να προσκαλέσουμε το κοινό σε έναν κόσμο που δεν πίστευε ποτέ πως θα μπορούσε να υπάρξει». Το σκηνικό και τα κοστούμια της παραγωγής υπογράφει η Hannah Clark, τη μουσική και τον ήχο οι Ben & Max Ringham, ενώ τον σχεδιασμό του φωτισμού ο Malcolm Rippeth.
Το Future Cargo αποτελεί την πρώτη συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το The Place, έναν εμβληματικό λονδρέζικο φορέα, ο οποίος πρωτοστατεί στην εκπαίδευση χορού και τη δημιουργία χορευτικών παραστάσεων και περφόρμανς εδώ και πενήντα χρόνια. Το The Place έχει ως όραμα να τροφοδοτεί τη φαντασία μέσω του χορού, να προασπίζεται τις νέες ιδέες, να αναλαμβάνει ρίσκα και να δημιουργεί ένα χορευτικό οικοσύστημα που όμοιό του δεν υπάρχει αλλού στον κόσμο, προσφέροντας τις ιδανικές συνθήκες σε χορευτές προκειμένου να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Την ίδια στιγμή, στεγάζει τη Σχολή Σύγχρονου Χορού του Λονδίνου και διαθέτει ένα μεγάλης εμβέλειας πρόγραμμα θεατρικής και καλλιτεχνικής ανάπτυξης, εκπαιδευτικά προγράμματα, μια σειρά από μαθήματα και ένα εθνικής εμβέλειας μοντέλο περιοδείας.
Η συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το The Place του Λονδίνου για το Future Cargo και η περιοδεία στην Ελλάδα υλοποιούνται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Ταυτότητα παράστασης
«Future Cargo»
Περιοδεία στην Ελλάδα – Ιούλιος 2025
4/7 – Πάρος, Καρνάγιο Αϊ-Γιάννης Δέτης, στις 21.30
6/7 – Νάξος, Πύργος Μπαζαίου, στις 21.30
11/7 – Σύρος, Κρατικός Αερολιμένας Σύρου «Δημήτριος Βικέλας» (ΚΑΣΟΒ), στις 21.00
19 & 25/7 – Καλαμάτα, Kεντρική Πλατεία Καλαμάτας, στις 20.30, και αντίστοιχα στο Λιμάνι Καλαμάτας στις 22.30, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
20/7 – Σπάρτη, Πλατεία, στις 21.00
21/7 – Άστρος, Μνημείο Δημητρίου Καρυτσιώτη, στις 21.00
22/7 – Ναύπλιο, Λιμάνι Προβλήτα Π, στις 21.00
23/7 – Ξυλόκαστρο, Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, στις 21.00
24/7 – Τρίπολη, Πλατεία ‘Αρεως, στις 21.00
26/7 – Πύλος, ISPS Πύλου – Λιμάνι, στις 21.00
27/7 – Αρχαία Ολυμπία, Χώρος επιβίβασης-αποβίβασης επισκεπτών Μουσείου Ιστορίας Ολυμπιακών Αγώνων, στις 21.00
Η παρουσίαση του Future Cargo στην Πελοπόννησο πραγματοποιείται στο πλαίσιο της συνεργασίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και του Διεθνούς Φεστιβάλ Καλαμάτας.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία, χορογραφία: Frauke Requardt & David Rosenberg
Σχεδιασμός: Hannah Clark
Σχεδιασμός ήχου & σύνθεση: Ben & Max Ringham
Σχεδιασμός φωτισμού: Malcolm Rippeth
Υπεύθυνη προβών (The Place): Valentina Formenti
Μουσικός: Jack Baker
Βοηθός χορογράφων: Rachel Bowen
Βοηθός χορογράφων (Μπαλέτο ΕΛΣ): Δήμητρα Λαούδη
ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ
Οδηγός: Έκτωρ Μπολλάνο / Φλωριάν-Μιχάλης Παππάς
Φωνή οδηγού: Γιάννης Τσεμπερλίδης
Άλιεν: Μάνες Αλμπέρντι, Έλτον Ντιμρότσι, Μαρίτα Νικολίτσα, Αρετή Νότη, Στέφανο Πιετραγκάλλα, Ελευθερία Στάμου, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Γιώργος Χατζόπουλος
ΑθΚ
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ16 ώρες ago
Στην Εύβοια το μοναδικό Wine Spa της Ελλάδας-Πως η Λένγκα Γρηγοριάδου, δημιούργησε έναν μοναδικό χώρο υψηλής ποιότητας σε υπηρεσίες και προϊόντα
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Καλάβρυτα: Άνδρας μαχαίρωσε τον αδελφό του – Το θύμα διακομίστηκε σε νοσοκομείο της Τρίπολης με σοβαρό τραύμα
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Απογοητευμένος με τον Βλ. Πούτιν δηλώνει ο Ντ. Τραμπ – Αναμένει απάντηση Χαμάς εντός 24 ωρών
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ4 ημέρες ago
Το Μπαλέτο της Λυρικής ταξιδεύει στην Ελλάδα με μια απρόσμενη παράσταση χορού μέσα σε ένα φουτουριστικό φορτηγό
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ4 ημέρες ago
Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Ποιο είναι το σχέδιο για να «ξαλαφρώσουν» οι λίστες της ΑΑΔΕ από τα ανεπίδεκτα είσπραξης
-
ΕΛΛΑΔΑ7 ημέρες ago
Μέγαρα: 37χρονος μαχαίρωσε τη μητέρα του, την αδελφή του και τον θείο του – Είχε νοσηλευτεί σε ψυχιατρική κλινική
-
ΕΛΛΑΔΑ23 ώρες ago
Αγία Παρασκευή: Ψάχνουν τα κινητά του πρώην ζευγαριού και τα μυστηριώδη ταξίδια του καθηγητή – Στη ΓΑΔΑ ο σύντροφος της οικονομολόγου
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Ομαδικός βιασμός στο Κερατσίνι: 16, 17 και 18 ετών οι κατηγορούμενοι, παρών και ο 20χρονος – Απειλούσαν την 14χρονη για να μην τους καταγγείλει