Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η δημοφιλέστατη «Τόσκα» του Πουτσίνι από την Εθνική Λυρική Σκηνή τον Ιούνιο στο Ηρώδειο

Με τη δημοφιλέστατη «Τόσκα» του Τζάκομο Πουτσίνι ανοίγει η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στο Ηρώδειο στις 1, 2, 6 και 11 Ιουνίου, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια Ούγκο ντε ‘Ανα και αναβίωση σκηνοθεσίας Κατερίνας Πετσατώδη.

Η «Τόσκα», ένα μοναδικό οπερατικό θρίλερ, έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το 1900 στη Ρώμη και θεωρείται μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του ρεπερτορίου, όπου τα παράφορα πάθη υπογραμμίζονται από την άκρως υποβλητική μουσική του Τζάκομο Πουτσίνι. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1942 από την ΕΛΣ, στο Θερινό Θέατρο της πλατείας Κλαυθμώνος, με τη δεκαεννιάχρονη Μαρία Κάλλας στον ομώνυμο ρόλο, και από τότε παρουσιάζεται πολύ συχνά μετά από ισχυρή απαίτηση του κοινού.

Η Φλόρια Τόσκα, μια ντίβα της όπερας, είναι μια γυναίκα παράφορα ερωτευμένη, που ζηλεύει παθολογικά τον σύντροφό της. Ο βαρόνος Σκάρπια, ένας σκοτεινός άνδρας με απόλυτη εξουσία, ηδονίζεται από τον πόνο των θυμάτων του. Ανάμεσα στους δύο βρίσκεται ο εραστής και αγνός πατριώτης Μάριο Καβαραντόσσι, ο οποίος οδηγείται στον θάνατο, όχι για τις ιδέες του, αλλά επειδή κατέχει την Τόσκα, την οποία ποθεί ο Σκάρπια. Η μηχανή είναι καλά στημένη: απ’ τις παγίδες του Σκάρπια δεν θα ξεφύγει κανείς.

Στη διαδικασία της σύνθεσης της «Τόσκας», η λέξη κλειδί για τον Πουτσίνι ήταν ο ρεαλισμός. ‘Αλλωστε, η Τόσκα είναι το κατεξοχήν έργο του κορυφαίου συνθέτη που ευθυγραμμίζεται στα ιδεώδη του βερισμού – του ιταλικού κινήματος του νατουραλισμού. Για τον Πουτσίνι ο ρεαλισμός έγκειται στην αγριότητα των καταστάσεων και των εντάσεων ανάμεσα στους πρωταγωνιστές και αποδίδεται από τη μουσική με τρόπο άμεσο, χωρίς αφύσικες ωραιοποιήσεις.

Η «Τόσκα» του Ούγκο ντε ‘Ανα -παραγωγή που πρωτοανέβηκε το 2012 στο Ηρώδειο- είναι συναρπαστική, δραματική και απολύτως συνεπής στο πνεύμα του συνθέτη, καθώς και στο ιστορικό πλαίσιο στο οποίο αναφέρεται το λιμπρέτο. Τα εντυπωσιακά σκηνικά, ένας τεράστιος σταυρός με τον εσταυρωμένο, μια ιερή τράπεζα, ένα εργαστήρι ζωγραφικής πλαισιώνονται από θεαματικές προβολές μνημείων της Ρώμης, θρησκευτικών συμβόλων, αλλά και βίντεο που δίνουν μια κινηματογραφική διάσταση στην παραγωγή.

Ο Ντε ‘Ανα, ο οποίος είναι παγκοσμίως διάσημος για τα μνημειώδη σκηνικά του και την εντυπωσιακή χρήση φωτισμών και βίντεο, έχει σκηνοθετήσει στις σπουδαιότερες όπερες στον κόσμο όπως, μεταξύ άλλων, Γερμανική Όπερα Βερολίνου, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Όπερα Σεβίλλης, Όπερα Τελ Αβίβ, Σκάλα Μιλάνου, Αρένα Βερόνας, Όπερα του Τόκυο και Λισέου Βαρκελώνης. Την αναβίωση της σκηνοθεσίας υπογράφει η Κατερίνα Πετσατώδη, Διευθύντρια Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

«Χωρίς αμφιβολία και όχι συμπτωματικά, η Τόσκα συγκαταλέγεται στις δημοφιλέστερες όπερες του Πουτσίνι. Ο Πουτσίνι επιθυμούσε να συνθέσει μια μελωδική όπερα: ήθελε να δημιουργήσει μια μουσική που έρχεται από την καρδιά και μιλάει στην καρδιά. Ως προς αυτό, ο μουσικός εμφανίζεται αδιαχώριστος από τον “άνθρωπο του θεάτρου”, όπως ο “μελωδιστής” δεν μπορεί να διαχωριστεί από τον “συμφωνιστή”» αναφέρει στο σημείωμά του, ο Ούγκο Ντε ‘Ανα και προσθέτει:

«Στη μουσική του διακρίνεται με σαφήνεια ο χαρακτήρας των σκηνικών προσώπων, τα χρώματα και οι χειρονομίες των ερμηνευτών. Ο ίδιος έλεγε: “Κάνω θέατρο, οπτικοποιώ τη σκηνική δράση”. Γι’ αυτόν τον λόγο, περισσότερο από άλλα έργα του, η Τόσκα σηματοδοτεί το πέρασμα στο πεδίο του βερισμού (επιμονή σε ρεαλιστικές λεπτομέρειες, αναζήτηση των σκηνικών εφέ με έντονες αποχρώσεις, οξυμμένα συναισθήματα, όπως ο έρωτας, το μίσος, το πνεύμα θυσίας, η αγάπη για την πατρίδα…), περιλαμβάνοντας ακόμα και σκληρές, νοσηρές όψεις, καθώς επίσης αποσπασματικούς, φορτισμένους διαλόγους έντονης δραματικότητας. Η πολύ γνωστή υπόθεση, μια ιστορία παθιασμένου έρωτα ανάμεσα στη Φλόρια Τόσκα και τον Μάριο Καβαραντόσσι, έχει ως φόντο μια πολιτική κατάσταση στην οποία επικρατεί έξαρση των ιδανικών της ελευθερίας και της δικαιοσύνης σε αντιδιαστολή προς τη δεσποτική και σκληρή εξουσία του Σκάρπια, ο οποίος με διαβολικό τρόπο καθορίζει μια ροή εξελίξεων που επιφέρει τον δικό του χαμό, την καταδίκη του εραστή της Τόσκας και τη θεαματική αυτοκτονία της ίδιας: “Ω, Σκάρπια, ενώπιον του Θεού!”».

Ο σχεδιασμός των εντυπωσιακών βιντεοπροβολών είναι του Σέρτζιο Μετάλλι – Ideogamma SRL και oι φωτισμοί του Βινίτσιο Κέλι, ενώ στην αναβίωση των φωτισμών είναι ο Χρήστος Τζιόγκας. Διευθύνει ο καταξιωμένος αρχιμουσικός και Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Λουκάς Καρυτινός.

Για την «Τόσκα» η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει εξασφαλίσει τη συμμετοχή κορυφαίων πρωταγωνιστών της όπερας με διεθνή ακτινοβολία. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει και να ακούσει τις σπουδαίες υψιφώνους Γεβγκένια Μουραβιέβα (1 & 6/6) και Τσέλια Κοστέα (2 & 11/6). Τον ρόλο του Μάριο Καβαραντόσσι ερμηνεύουν δύο εξαιρετικοί τενόροι, ο Ρικκάρντο Μάσσι (1 & 6/6) και ο Καρλ Τάννερ (2 & 11/6), ενώ τον ρόλο του Σκάρπια δύο κορυφαίοι πρωταγωνιστές της ΕΛΣ, ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος (1 & 6/6) και ο Γιάννης Γιαννίσης (2 & 11/6).

Τον ρόλο του Τσέζαρε Αντζελόττι ερμηνεύει ο Τάσος Αποστόλου, του Νεωκόρου ο Πέτρος Μαγουλάς, τον Σαρρόνε και τον Δεσμοφύλακα ερμηνεύει o Βαγγέλης Μανιάτης, τον Σπολέττα ο Γιάννης Καλύβας και τον Βοσκό η Εβίτα Χιώτη. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ η Κωνσταντίνα Πιτσιάκου.

Ν.Μπ.

ΦΩΤΟ Β. ΜΑΚΡΗΣ 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Poor Things – Τα Κοστούμια»: Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Δώδεκα από τα κοστούμια που ζωντάνεψαν το δημιουργικό όραμα του Γιώργου Λάνθιμου στην πιο δημοφιλή έως σήμερα ταινία του, το «Poor Things», παρουσιάζονται στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού (Κουμπάρη 1) από τις 12 Ιουνίου έως και τις 29 Σεπτεμβρίου 2024.

   Η έκθεση «Poor Things. Τα Κοστούμια», που εγκαινιάζεται σήμερα από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρουσία της βραβευμένης με Oscar και BAFTA ενδυματολόγου Χόλι Γουάντινγκτον, περιλαμβάνει 12 από τα πρωτότυπα χειροποίητα κοστούμια της τελευταίας, έτσι όπως φορέθηκαν από τους καταπληκτικούς ηθοποιούς της ταινίας.

   Έξι από αυτά έγιναν σήμα κατατεθέν της ηρωίδας Bella Baxter, που ερμήνευσε μοναδικά η βραβευμένη με Όσκαρ Emma Stone, όπως η κοντή κίτρινη φούστα, το εσώρουχο δηλαδή με το οποίο εμφανίστηκε στους δρόμους της Λισαβόνας ή το λευκό σύνολο της κρουαζιέρας με τα ανάλαφρα βολάν και μανίκια που θυμίζουν κλόουν, ένα σύνολο σε πλήρη αντίθεση με την ανθρώπινη οδύνη που αντίκρισε σε μια από τις πιο αφυπνιστικές σκηνές – για να αναφέρουμε δυο μόνο από τα κοστούμια που σκιαγραφούν την εξέλιξη του χαρακτήρα της στη διάρκεια αυτής της ιδιότυπης ιστορίας «μαθητείας».

   Και τα 12 εξαιρετικά κοστούμια της πρόσφατης και πολυβραβευμένης διεθνούς κινηματογραφικής παραγωγής – τα υπόλοιπα 6 που παρουσιάζονται στην έκθεση έντυσαν τους χαρακτήρες των Godwin Baxter (Willem Dafoe), Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo), Max McCandles (Ramy Youssef), Harry Astley (Jerrod Carmichael), Madam Swiney (Kathryn Hunter) και της κυρίας Prim (Vicki Pepperdine) – είναι στημένα εντυπωσιακά με τρόπο που συνομιλούν με την ταινία (σκηνές της προβάλλονται στον τοίχο της αίθουσας) ενώ την ίδια στιγμή προσφέρουν στο κοινό μια μοναδική ευκαιρία: Να τα θαυμάσει από κοντά και να εκτιμήσει άλλη μια διάσταση της τέχνης του ενδύματος.

   «Δεν θα συμβιβαζόμασταν με τίποτα λιγότερο από τα εμπνευσμένα έργα της διεθνούς φήμης ενδυματολόγου Χόλι Γουάντινγκτον», δήλωσε σήμερα κατά τη συνέντευξη Τύπου, ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργης Μαγγίνης, κατά την πρώτη μουσειακή παρουσίαση των κοστουμιών του «Poor Things», που ήδη εμφανίστηκαν στο Barbican Centre του Λονδίνου το 2023.

   Τον «ενθουσιασμό» και την «ευγνωμοσύνη» της γι’ αυτή την «όμορφη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, που δίνει ένα νέο πλαίσιο» στην παρουσίαση των κοστουμιών της, εξέφρασε η ενδυματολόγος Χόλι Γουάντινγκτον. Η ίδια μίλησε και για τη συνεργασία της με τον Έλληνα σκηνοθέτη, έναν «δημιουργικό και απελευθερωτικό άνθρωπο», ο οποίος δεν της έβαλε κανέναν περιορισμό για τα κοστούμια. «Ήθελε απλώς να ανταποκρίνονται στην ιστορία με τον δικό τους τρόπο», επισήμανε.

   Βασισμένο στο αναγνωρισμένο μυθιστόρημα του Alasdair Gray – το οποίο μετέφερε στη μεγάλη οθόνη ο Γιώργος Λάνθιμος, ο βραβευμένος σκηνοθέτης των The Favourite (Η Ευνοούμενη) και The Lobster (Ο Αστακός) – το «Poor Things» εξιστορεί τη φανταστική εξέλιξη της Bella Baxter (την υποδύεται η Emma Stone, που βραβεύτηκε με Όσκαρ για την ερμηνεία αυτή), μιας νέας γυναίκας που επαναφέρει στη ζωή ο ευφυέστατος και ανορθόδοξος επιστήμονας Δρ. Godwin Baxter (Willem Dafoe). Ανυπομονώντας να μάθει και να βιώσει όλα όσα έχει να προσφέρει η ζωή, η Bella το σκάει με τον Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo), έναν επιδέξιο και διεφθαρμένο δικηγόρο, σε μια τρελή περιπέτεια ανά τις ηπείρους. Απαλλαγμένη από τις προκαταλήψεις της εποχής της, η Bella αφοσιώνεται στον σκοπό της, να αποτελέσει πρότυπο για την ισότητα και την απελευθέρωση.

   Το «Poor Things» βραβεύτηκε με τον Χρυσό Λέοντα για Καλύτερη Ταινία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το 2023. Στην ταινία απονεμήθηκαν ακόμα τέσσερα βραβεία Όσκαρ και πέντε βραβεία της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (BAFTA), ανάμεσά τους και τα βραβεία ενδυματολογίας στη Holly Waddington.

   Η Χόλι Γουάντινγκτον σπούδασε Καλές Τέχνες στο Ruskin School of Drawing and Fine Art του Πανεπιστήμιου της Οξφόρδης και Σκηνογραφία (Χορού) στο Trinity Laban. Έχει δουλέψει στον χώρο του θεάτρου, του χορού και των εικαστικών τεχνών, δημιουργώντας κοστούμια και εγκαταστάσεις για παραστάσεις στο Rambert, το Royal Ballet, το Complicité, το Sadlers Wells, το Almeida, το Royal Court, το Gate, το Young Vic, το Scottish Dance Theatre, το Handspring UK και το BAM. Ανάμεσα στις ενδυματολογικές δουλειές της για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση περιλαμβάνονται το «The Great» του Hulu, σε σενάριο και παραγωγή του Tony McNamara, η «Λαίδη Μακβέθ», σε σκηνοθεσία του William Oldroyd, το «Ginger & Rosa» της Sally Potter και το «Departure» του Andrew Steggall.

   Παράλληλες εκδηλώσεις

   Στο πλαίσιο της έκθεσης, το Μουσείο Μπενάκη σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Ενδυμασιολογίας, δίνει την ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να συναντήσει από κοντά την Holly Waddington σε μια συζήτηση που θα λάβει χώρα την Τετάρτη 12 Ιουνίου και ώρα 20:00, στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138. Με την πολυβραβευμένη ενδυματολόγο θα συνομιλήσουν για τη δουλειά της η Δρ. Σοφία Παντουβάκη, σκηνογράφος-ενδυματολόγος, καθηγήτρια Ενδυματολογίας, Πανεπιστήμιο Aalto, Φινλανδία, αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Ενδυμασιολογίας, και ο Παύλος Θανόπουλος, σκηνογράφος-ενδυματολόγος, σχεδιαστής της έκθεσης.

   Η εκδήλωση θα διεξαχθεί στα αγγλικά. Η είσοδος είναι δωρεάν με δελτία εισόδου και τηρείται σειρά προτεραιότητας. Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά 1 ώρα πριν από την εκδήλωση στα ταμεία του Μουσείου Μπενάκη / Πειραιώς 138.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Europride 2024: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Γαλλικό Ινστιτούτο

Μέσα από στοχασμούς γύρω από έννοιες όπως το σώμα, οι «κανόνες», οι αξίες, η ελευθερία, η χειραφέτηση, η ενδυνάμωση, η μνήμη, η ταυτότητα, οι συλλογικές αναπαραστάσεις, η σεξουαλικότητα, η αγάπη και τα φύλα, ογδόντα Έλληνες καλλιτέχνες παρουσιάζουν τα έργα τους, στη Θεσσαλονίκη, στην έκθεση με τίτλο «Visualbility Vol.2».

Πρόκειται για μία ομαδική εικαστική έκθεση, με την οποία το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης συμμετέχει στο EuroPride 2024, που φέτος διεξάγεται στη Θεσσαλονίκη. Οι καλλιτέχνες, έχοντας διαφορετικές αφετηρίες και ερεθίσματα, χρησιμοποιώντας διαφορετικές τεχνικές και υλικά, επιχειρούν να περάσουν μηνύματα συμπερίληψης, αυτοδιάθεσης και υποστήριξης του διαφορετικού μέσα από έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και φωτογραφίας αλλά και άλλων μορφών τέχνης όπως ψηφιακές δημιουργίες και performance.

Η έκθεση «Visualbility Vol.2» διοργανώνεται μαζί με την ομάδα Double Trouble, σε συνεργασία με το Thessaloniki Pride και υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου της Γαλλίας. Γίνεται για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά και στοχεύει στο να αναδείξει το δικαίωμα στην ορατότητα των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, την υποστήριξη στον σεβασμό κάθε διαφορετικότητας, της ελευθερίας του σεξουαλικού προσανατολισμού και της ταυτότητας φύλου, την καταπολέμηση των διακρίσεων, της τρανσφοβίας και της ομοφοβίας.

Τα εγκαίνια της έκθεσης είναι την Πέμπτη 6 Ιουνίου 2024 στις 20:00 στην αίθουσα Allatini-Dassault του Γαλλικού Ινστιτούτου και θα διαρκέσει έως τις 26 Ιουνίου. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Αλέξανδρος Καπετάνου και η είσοδος είναι ελεύθερη.

NEWSIT

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πρόγραμμα Προβολών Σινέ Αθήναιον Θεσσαλονίκης(30/05 έως 06/06/2024)

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΤΟΥ ΦΡΟΙΝΤ – FREUD’S LAST SESSION

ΑΙΘΟΥΣΑ  1
Πέμπτη στις 19:15 και 21:00
Παρασκευή στις 19:15 και 21:00ΑΙΘΟΥΣΑ 2Σάββατο στις 21:00
Κυριακή στις 20:15ΚΡΥΜΜΕΝΑ ΜΥΣΤΙΚΑ – SLEEPING DOGS

ΑΙΘΟΥΣΑ 2
Πέμπτη στις 19:30 και 21:15
Παρασκευή στις 19:30 και 21:15
Σάββατο στις 22:45
Κυριακή στις 22:00
Δευτέρα στις 19:30 και 21:15
Τρίτη στις 19:30 και 21:15
Τετάρτη στις 19:30 και 21:15ΓΚΑΡΦΙΛΝΤ: ΓΑΤΟΣ ΜΕ ΠΕΤΑΛΑ – THE GARFIELD MOVIE

ΑΙΘΟΥΣΑ 2
Σάββατο στις 16:30ΑΙΘΟΥΣΑ 1Κυριακή στις 16:30 και 18:00ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

«ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΟΖ»
Ένα μαγικό ταξίδι για μικρούς και μεγάλους στη μεγάλη σκηνή του «Κινηματοθέατρο Αθήναιον». Μια ιστορία βασισμένη στο διαχρονικό βιβλίο «Ο μάγος του Οζ» του Lyman Frank Baum, γεμάτη νοήματα, αξίες και συμβολισμούς.Συντελεστές παράστασης:
Συγγραφέας: L. Frank Baum
Διασκευή – Επιμέλεια – Σκηνοθεσία: Ελένη Κοκόζογλου
Μουσική Επιμέλεια: Ελένη Κοκόζογλου – Βαγγέλης Ματίκας
Σκηνικά: Στέλιος Λαγογιάννης – Orange Group – Κατερίνα Μάτσα – Casa Del Teatro
Κοστούμια: Κατερίνα Τσιολάκη – Κ.Σ. Δέντρο Ζωής – Casa Del Teatro
Σχεδιασμός Φωτισμού: Γιώργος Ζίγκας – Βαγγέλης Ματίκας
Γραφιστικά – Βίντεο: Βαγγέλης Ματίκας
Φώτα – ήχος – Βιντεοπροβολέας: Βαγγέλης Ματίκας
Φωτογραφίες – Βίντεο: Νίκος Αϊδονόπουλος
Επικοινωνία: Κινηματοθέατρο Αθήναιον / Έρη Χριστοφορίδου – Casa Del Teatro
Παραγωγή: Κινηματοθέατρο Αθήναιον – Casa Del Teatro

Πρωταγωνιστούν (με αλφαβητική σειρά): Μαρία Αλεξανδροπούλου, Ρούλα Καλαθά, Μαριαλένα Μεκερίδου, Πολυτίμη Παγκράτη, Χρήστος Σπανόπουλος, Κατερίνα Τσιολάκη, Κυριάκος Χριστοδουλόπουλος

Πληροφορίες:
Κινηματοθέατρο Αθήναιον
(Βασιλίσσης Όλγας 35, Θεσσαλονίκη)
Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 6906467283 – 6977871270 – 6979003869
Τηλέφωνα κρατήσεων: 6906467283
Ημέρα και ώρα παράστασης: Σάββατο, 1η Ιουνίου στις 17:00
Διάρκεια παράστασης: 80’
Τιμές εισιτηρίων: €10.00
Προπώληση εισιτηρίων: Στο ταμείο του θεάτρου, στο more.com και στη goldmall.gr
Κινηματοθέατρο Αθήναιον 
(Βασιλίσσης Όλγας 35, Θεσσαλονίκη)

Πληροφορίες και κρατήσεις:
6906467283
Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ