Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η δημοφιλέστατη «Τόσκα» του Πουτσίνι από την Εθνική Λυρική Σκηνή τον Ιούνιο στο Ηρώδειο

Με τη δημοφιλέστατη «Τόσκα» του Τζάκομο Πουτσίνι ανοίγει η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στο Ηρώδειο στις 1, 2, 6 και 11 Ιουνίου, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια Ούγκο ντε ‘Ανα και αναβίωση σκηνοθεσίας Κατερίνας Πετσατώδη.

Η «Τόσκα», ένα μοναδικό οπερατικό θρίλερ, έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το 1900 στη Ρώμη και θεωρείται μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του ρεπερτορίου, όπου τα παράφορα πάθη υπογραμμίζονται από την άκρως υποβλητική μουσική του Τζάκομο Πουτσίνι. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1942 από την ΕΛΣ, στο Θερινό Θέατρο της πλατείας Κλαυθμώνος, με τη δεκαεννιάχρονη Μαρία Κάλλας στον ομώνυμο ρόλο, και από τότε παρουσιάζεται πολύ συχνά μετά από ισχυρή απαίτηση του κοινού.

Η Φλόρια Τόσκα, μια ντίβα της όπερας, είναι μια γυναίκα παράφορα ερωτευμένη, που ζηλεύει παθολογικά τον σύντροφό της. Ο βαρόνος Σκάρπια, ένας σκοτεινός άνδρας με απόλυτη εξουσία, ηδονίζεται από τον πόνο των θυμάτων του. Ανάμεσα στους δύο βρίσκεται ο εραστής και αγνός πατριώτης Μάριο Καβαραντόσσι, ο οποίος οδηγείται στον θάνατο, όχι για τις ιδέες του, αλλά επειδή κατέχει την Τόσκα, την οποία ποθεί ο Σκάρπια. Η μηχανή είναι καλά στημένη: απ’ τις παγίδες του Σκάρπια δεν θα ξεφύγει κανείς.

Στη διαδικασία της σύνθεσης της «Τόσκας», η λέξη κλειδί για τον Πουτσίνι ήταν ο ρεαλισμός. ‘Αλλωστε, η Τόσκα είναι το κατεξοχήν έργο του κορυφαίου συνθέτη που ευθυγραμμίζεται στα ιδεώδη του βερισμού – του ιταλικού κινήματος του νατουραλισμού. Για τον Πουτσίνι ο ρεαλισμός έγκειται στην αγριότητα των καταστάσεων και των εντάσεων ανάμεσα στους πρωταγωνιστές και αποδίδεται από τη μουσική με τρόπο άμεσο, χωρίς αφύσικες ωραιοποιήσεις.

Η «Τόσκα» του Ούγκο ντε ‘Ανα -παραγωγή που πρωτοανέβηκε το 2012 στο Ηρώδειο- είναι συναρπαστική, δραματική και απολύτως συνεπής στο πνεύμα του συνθέτη, καθώς και στο ιστορικό πλαίσιο στο οποίο αναφέρεται το λιμπρέτο. Τα εντυπωσιακά σκηνικά, ένας τεράστιος σταυρός με τον εσταυρωμένο, μια ιερή τράπεζα, ένα εργαστήρι ζωγραφικής πλαισιώνονται από θεαματικές προβολές μνημείων της Ρώμης, θρησκευτικών συμβόλων, αλλά και βίντεο που δίνουν μια κινηματογραφική διάσταση στην παραγωγή.

Ο Ντε ‘Ανα, ο οποίος είναι παγκοσμίως διάσημος για τα μνημειώδη σκηνικά του και την εντυπωσιακή χρήση φωτισμών και βίντεο, έχει σκηνοθετήσει στις σπουδαιότερες όπερες στον κόσμο όπως, μεταξύ άλλων, Γερμανική Όπερα Βερολίνου, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Όπερα Σεβίλλης, Όπερα Τελ Αβίβ, Σκάλα Μιλάνου, Αρένα Βερόνας, Όπερα του Τόκυο και Λισέου Βαρκελώνης. Την αναβίωση της σκηνοθεσίας υπογράφει η Κατερίνα Πετσατώδη, Διευθύντρια Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

«Χωρίς αμφιβολία και όχι συμπτωματικά, η Τόσκα συγκαταλέγεται στις δημοφιλέστερες όπερες του Πουτσίνι. Ο Πουτσίνι επιθυμούσε να συνθέσει μια μελωδική όπερα: ήθελε να δημιουργήσει μια μουσική που έρχεται από την καρδιά και μιλάει στην καρδιά. Ως προς αυτό, ο μουσικός εμφανίζεται αδιαχώριστος από τον “άνθρωπο του θεάτρου”, όπως ο “μελωδιστής” δεν μπορεί να διαχωριστεί από τον “συμφωνιστή”» αναφέρει στο σημείωμά του, ο Ούγκο Ντε ‘Ανα και προσθέτει:

«Στη μουσική του διακρίνεται με σαφήνεια ο χαρακτήρας των σκηνικών προσώπων, τα χρώματα και οι χειρονομίες των ερμηνευτών. Ο ίδιος έλεγε: “Κάνω θέατρο, οπτικοποιώ τη σκηνική δράση”. Γι’ αυτόν τον λόγο, περισσότερο από άλλα έργα του, η Τόσκα σηματοδοτεί το πέρασμα στο πεδίο του βερισμού (επιμονή σε ρεαλιστικές λεπτομέρειες, αναζήτηση των σκηνικών εφέ με έντονες αποχρώσεις, οξυμμένα συναισθήματα, όπως ο έρωτας, το μίσος, το πνεύμα θυσίας, η αγάπη για την πατρίδα…), περιλαμβάνοντας ακόμα και σκληρές, νοσηρές όψεις, καθώς επίσης αποσπασματικούς, φορτισμένους διαλόγους έντονης δραματικότητας. Η πολύ γνωστή υπόθεση, μια ιστορία παθιασμένου έρωτα ανάμεσα στη Φλόρια Τόσκα και τον Μάριο Καβαραντόσσι, έχει ως φόντο μια πολιτική κατάσταση στην οποία επικρατεί έξαρση των ιδανικών της ελευθερίας και της δικαιοσύνης σε αντιδιαστολή προς τη δεσποτική και σκληρή εξουσία του Σκάρπια, ο οποίος με διαβολικό τρόπο καθορίζει μια ροή εξελίξεων που επιφέρει τον δικό του χαμό, την καταδίκη του εραστή της Τόσκας και τη θεαματική αυτοκτονία της ίδιας: “Ω, Σκάρπια, ενώπιον του Θεού!”».

Ο σχεδιασμός των εντυπωσιακών βιντεοπροβολών είναι του Σέρτζιο Μετάλλι – Ideogamma SRL και oι φωτισμοί του Βινίτσιο Κέλι, ενώ στην αναβίωση των φωτισμών είναι ο Χρήστος Τζιόγκας. Διευθύνει ο καταξιωμένος αρχιμουσικός και Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Λουκάς Καρυτινός.

Για την «Τόσκα» η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει εξασφαλίσει τη συμμετοχή κορυφαίων πρωταγωνιστών της όπερας με διεθνή ακτινοβολία. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει και να ακούσει τις σπουδαίες υψιφώνους Γεβγκένια Μουραβιέβα (1 & 6/6) και Τσέλια Κοστέα (2 & 11/6). Τον ρόλο του Μάριο Καβαραντόσσι ερμηνεύουν δύο εξαιρετικοί τενόροι, ο Ρικκάρντο Μάσσι (1 & 6/6) και ο Καρλ Τάννερ (2 & 11/6), ενώ τον ρόλο του Σκάρπια δύο κορυφαίοι πρωταγωνιστές της ΕΛΣ, ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος (1 & 6/6) και ο Γιάννης Γιαννίσης (2 & 11/6).

Τον ρόλο του Τσέζαρε Αντζελόττι ερμηνεύει ο Τάσος Αποστόλου, του Νεωκόρου ο Πέτρος Μαγουλάς, τον Σαρρόνε και τον Δεσμοφύλακα ερμηνεύει o Βαγγέλης Μανιάτης, τον Σπολέττα ο Γιάννης Καλύβας και τον Βοσκό η Εβίτα Χιώτη. Τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος και την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ η Κωνσταντίνα Πιτσιάκου.

Ν.Μπ.

ΦΩΤΟ Β. ΜΑΚΡΗΣ 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

News9live.com: Η Αλόννησος στους 9 καλύτερους προορισμούς του κόσμου με υποβρύχια μουσεία

Στα 9 σημαντικότερα υποβρύχια μουσεία του κόσμου κατατάσσεται το ναυάγιο της Περιστέρας στην Αλόννησο, σε έρευνα που παρουσίασε ο διεθνής ενημερωτικός ιστότοπος News9live.com. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα που επισκέπτονται εκατομμύρια ταξιδιώτες από Αμερική και Ασία, https://www.news9live.com/web-stories/knowledge/introducing-you-to-underwater-museums το υποβρύχιο μουσείο της Αλοννήσου είναι ένα από τα μεγαλύτερα και σπουδαιότερα αρχαία ναυάγια της Κλασικής περιόδου. Η λίστα συμπεριλαμβάνει υποβρύχια μουσεία από το Μεξικό, την Ισπανία, την Κύπρο, την Καραϊβική, την Ιορδανία, την Ιταλία, την Αυστραλία και το Ισραήλ. Σημειώνεται πως το ναυάγιο της Περιστέρας έχει θεωρηθεί το πιο αξιόλογο αρχαίο επισκέψιμο ναυάγιο του κόσμου. Με διαστάσεις 25 Χ 10 μέτρα περίπου, το πλοίο ήταν φορτωμένο με 4.000 αμφορείς και βυθίστηκε κατά την περίοδο 425-400 π.Χ.

«Η Αλόννησος είναι ένας προορισμός με μοναδικά σημεία ενδιαφέροντος που προσελκύει ταξιδιώτες από την Ελλάδα και πολλές χώρες του εξωτερικού. Η σπιτική φιλοξενία, το εύρος εναλλακτικών δραστηριοτήτων, τα εντυπωσιακά καταδυτικά σημεία, το μεγαλύτερο φυσικό θαλάσσιο Πάρκο της Μεσογείου, οι παραδεισένιες παραλίες, οι πανέμορφοι οικισμοί, το πράσινο της φύσης και οι επιλογές για ποιοτική διαμονή, καλό φαγητό, θαλάσσιες εκδρομές, activities, χαλάρωση και ήπια διασκέδαση είναι “συστατικά” για πραγματικές αποδράσεις από την καθημερινότητα», δήλωσε ο πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Αλοννήσου και τουριστικός πράκτορας Διογένης Θεοδώρου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ανοιχτός για το κοινό σήμερα ο κήπος του Προεδρικού Μεγάρου-Μουσικό πρόγραμμα

Mε αφορμή τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μουσικής, σήμερα Παρασκευή 21 Ιουνίου, ο κήπος του Προεδρικού Μεγάρου θα είναι ανοιχτός για το κοινό από τις 18:00

και η Παιδική Νεανική Συμφωνική Ορχήστρα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών με την Παιδική Νεανική Χορωδία «Καλλιτεχνήματα» θα παρουσιάσουν στις 19:00 το πρόγραμμά τους με τίτλο «Η Ελλάδα τραγουδάει», ερμηνεύοντας έργα Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη και κλασσικής μουσικής.

Τη διεύθυνση της Ορχήστρας θα έχει η Νίνα Πατρικίδου, της Χορωδίας η Μαρία Μιχαλοπούλου, ενώ τα κείμενα και τη σκηνική παρουσία θα επιμεληθεί η Μάγδα Μαυρογιάννη.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η εμβληματική δημιουργός Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ επιστρέφει στο Ηρώδειο

Από τις σημαντικότερες μορφές του σύγχρονου χορού διεθνώς, η εμβληματική δημιουργός Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ επιστρέφει στο Ηρώδειο μαζί με την ομάδα της, τη διάσημη Rosas, για να παρουσιάσει το «EXIT ABOVE – after the tempest» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Αποκλειστικός χορηγός της παράστασης η Τράπεζα Πειραιώς, που εγκαινιάζει φέτος μια σημαντική συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Η παράσταση θα πλαισιωθεί από ειδική εκδήλωση / στρογγυλή τράπεζα που διοργανώνουν το Φεστιβάλ και η Πειραιώς στις 3 Ιουλίου, στις 20:00, στον Χώρο Ε της Πειραιώς 260.

Το «EXIT ABOVE – after the tempest» είναι μια καταιγίδα κίνησης, μια εκρηκτική χορογραφία που συνδυάζει το βάδισμα με τα μπλουζ, με 13 performers επί σκηνής και ζωντανή μουσική. Με το μοναδικό της ταλέντο να χορογραφεί, η Ντε Κέιρσμακερ συνδέει στην παράσταση τον χορό με την ιστορία της δυτικής ποπ μουσικής.

Το έργο φωτίζει τον τρόπο που τα μπλουζ «δημιουργούν» την κοινότητα, την αίσθηση του «μαζί» με μια προσέγγιση πολυσυλλεκτική, ποικιλόμορφη και συμπεριληπτική. Οι performers, παρότι ξεχωρίζουν ως άτομα, παραμένουν συνεχώς «συνδεδεμένοι» είναι άλλωστε συνδημιουργοί του έργου. Με αυτόν τον τρόπο η καθημερινή πράξη του βαδίσματος μεταμορφώνεται σε μια απαιτητική χορογραφία που κατακλύζει βαθμιαία τη σκηνή με την εκρηκτική της ενέργεια.

Στο νέο της έργο, η Ντε Κέιρσμακερ επιστρατεύει τον μάγο του ήχου Ζαν-Μαρί Άερτς, την κρυστάλλινη φωνή και τη σαγηνευτική ερμηνεία της Μέσκερεμ Μέις, ανερχόμενης Φλαμανδής τραγουδοποιού αιθιοπικής καταγωγής, και τον Βραζιλιάνο χορευτή και κιθαρίστα των μπλουζ Κάρλος Γκάρμπιν. Έχοντας κάνει πρεμιέρα τον Μάιο του 2023, το «EXIT ABOVE» έχει διαγράψει θριαμβευτική πορεία σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ της Ευρώπης (Αβινιόν, Βιέννη, Ρώμη) και αποθεώνεται από τους κριτικούς.

Ποια είναι η Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ

Από τη δεκαετία του 1980, που πρωτοεμφανίστηκε, η Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ καθιερώθηκε ως ηγετική φυσιογνωμία του «νέου φλαμανδικού χορού» και εξελίχθηκε, μαζί με την ομάδα της, Rosas, σε εμβληματική μορφή της παγκόσμιας χορευτικής σκηνής.

Το ενδιαφέρον της για τη σχέση χορού και μουσικής ξεκινά από το πρώτο της έργο «Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich» (1982) και εκφράζεται μέσα από έναν δυναμικό διάλογο που υπερβαίνει τον απλό αντικατοπτρισμό της μουσικής στη χορευτική δομή. Καθώς η σχέση αυτή εξελίσσεται στον χρόνο, η χορογράφος ενσωματώνει, συχνά πια, χορευτές και μουσικούς σε μια κοινή χορογραφική συνθήκη. Έχει χορογραφήσει με μοναδικό τρόπο έργα του Μπαχ, του Μότσαρτ και του Στιβ Ράιχ, μεταξύ άλλων.

Το 1995 η Ντε Κέιρσμακερ ίδρυσε το P.A.R.T.S., ένα από τα σημαντικότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα για τον σύγχρονο χορό, το πρόγραμμα σπουδών του οποίου συνομιλεί διαρκώς με τη σύγχρονη καλλιτεχνική έρευνα και δημιουργία. Το 2014 τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα στην Μπιενάλε της Βενετίας για το σύνολο του έργου της.

Ν.Μπ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ