ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τα παραμύθια γίνονται μουσική στις 8 Μαρτίου, στο Μέγαρο Μουσικής

Στις 8 Μαρτίου τα παραμύθια γίνονται μουσική με τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών,στο Μέγαρο Μουσικής, καθώς ο Ρίχαρντ Βάγκνερ “συναντά” τα πνευματικά του παιδιά, Γκούσταβ Μάλερ και Ρίχαρντ Στράους.
Στο πρόγραμμα, τρία έργα-ορόσημα για τον μουσικό ρομαντισμό που αντλούν έμπνευση από τον μύθο και την λογοτεχνία. Η βραδιά ανοίγει με την τελευταία πράξη του μουσικού δράματος «Τριστάνος και Ιζόλδη» του Ρίχαρντ Βάγκνερ.
Στον Έρωτα-Θάνατο της Ιζόλδης, ο έρωτας βρίσκει την ενσάρκωση του, στην αιώνια νύχτα του θανάτου, ξεπερνώντας το πεπερασμένο της ζωής.
Στη συνέχεια, ο διεθνώς αναγνωρισμένος Δημήτρης Τηλιακός, ερμηνεύει πέντε συγκλονιστικά τραγούδια από τον κύκλο «Το μαγικό κόρνο του αγοριού» του Γκούσταβ Μάλερ.
Ο συνθέτης εμπνέεται από τα δημοτικά ποιήματα που τον συντρόφευσαν στην παιδική του ηλικία και δημιουργεί έναν κύκλο τραγουδιών που αποτελούν διάλογο αλλά και σύγκρουση ανάμεσα στο φως και την χαρά της επουράνιας ζωής και τη σκληρότητα της επίγειας.
Η συναυλία κλείνει με το επικό συμφωνικό ποίημα «Δον Κιχώτης» του Ρίχαρντ Στράους. Μία ωδή στην χρησιμότητα του άχρηστου. Ένα ανάγλυφο μουσικό πορτραίτο των δύο πρωταγωνιστών του Θερβάντες, τους οποίους υποδύονται το
βιολοντσέλο και η βιόλα.
Σολίστ, δύο Κορυφαίοι μουσικοί της Ορχήστρας, ο βιολίστας Ηλίας-Ίων Λιβιεράτος και ο βιολοντσελίστας Τιμόθεος Γαβριηλίδης- Πέτριν.
Πριν από την ερμηνεία του έργου ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Δημήτρης Τάρλοου θα παρουσιάσει μια δική του ανάγνωση του αριστουργήματος του Θερβάντες.
Στο πόντιουμ, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΚΟΑ, Λουκάς Καρυτινός.
Το πρόγραμμα με μια ματιά
ΡΙΧΑΡΝΤ ΒΑΓΚΝΕΡ (1813-1883)
Ο Θάνατος της Ιζόλδης από το μουσικό δράμα «Τριστάνος και Ιζόλδη»
ΓΚΟΥΣΤΑΒ ΜΑΛΕΡ (1860-1911)
Επιλογή από τη συλλογή τραγουδιών «Το μαγικό κόρνο του αγοριού»
ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ (1864-1949)
Δον Κιχώτης, συμφωνικό ποίημα για σόλο βιολοντσέλο, σόλο βιόλα και
ορχήστρα, έργο 35
ΣΟΛΙΣΤ
Δημήτρης Τηλιακός, βαρύτονος
Δημήτρης Τάρλοου, αφήγηση
Ηλίας-Ίων Λιβιεράτος, βιόλα
Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν, βιολοντσέλο
ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Λουκάς Καρυτινός
Για την ιστορία…
ΡΙΧΑΡΝΤ ΒΑΓΚΝΕΡ (1813 – 1883)
Πρελούδιο και Θάνατος της Ιζόλδης από το μουσικό δράμα «Τριστάνος και Ιζόλδη»
«Ποιος θα τολμούσε να αρθρώσει τη σωστή λέξη, την κατάλληλη λέξη για να εκφράσει τη θέρμη της μουσικής του Τριστάνου; Φοράω γάντια, όταν διαβάζω την παρτιτούρα του Τριστάνου…» είπε ο Φρήντριχ Νίτσε,τον Οκτώβριο του 1888.
Ο Ρίχαρντ Βάγκνερ βρισκόταν στη Ζυρίχη εργαζόμενος πάνω στο Δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ, όταν προς το τέλος του 1856 η ιδέα για τη σύνθεση του μουσικού δράματος Τριστάνος και Ιζόλδη κυριολεκτικά τον κυρίευσε. Έτσι αφοσιώθηκε στο νέο δράμα που
ολοκληρώθηκε το 1859. Η πρεμιέρα δόθηκε στις 10 Ιουνίου 1865 στην Όπερα του Μονάχου υπό τη διεύθυνση του Χανς φον Μπύλοβ. Ήδη δύο χρόνια πριν την πρεμιέρα ο ίδιος ο συνθέτης είχε παρουσιάσει σε συναυλία το ορχηστρικό πρελούδιο της πρώτης πράξης και το τελευταίο τμήμα της τρίτης (ευρύτερα γνωστό ως Θάνατος – Έρωτας της Ιζόλδης). Με αυτό τον τρόπο ξεκίνησε μία παράδοση κοινής εκτέλεσης -χωρίς ενδιάμεση διακοπή- των δύο αυτών ξεχωριστών τμημάτων του δράματος σε συμφωνικές συναυλίες.
Ο Βάγκνερ βάσισε το μουσικό δράμα στον μύθο για τον τραγικό έρωτα του ιππότη από την Κουρνουάλη Τριστάνου, με την Ιρλανδή πριγκίπισσα Ιζόλδη, όπως αυτός είχε αποτυπωθεί στο έμμετρο μεσαιωνικό μυθιστόρημα του Γκότφριντ φον στράσμπουργκ, «Τριστάνος».
Τρία στοιχεία καθόρισαν τη σύλληψη του μουσικού δράματος: η ποίηση του Νοβάλις, η φιλοσοφία του Σοπενχάουερ, και ο ανεκπλήρωτος έρωτας του Βάγκνερ για την Ματίλντε Βέζεντονκ.Ταυτόχρονα, στον ποιητικό λόγο του Νοβάλις οφείλεται η ταύτιση του έρωτα με τη νύχτα και τον θάνατο. Η απόλυτη πραγμάτωση του έρωτα ξεπερνά την ίδια τη ζωή και μόνο στην αιώνια νύχτα του θανάτου ο έρωτας βρίσκει την απόλυτη ενσάρκωση του.
ΓΚΟΥΣΤΑΒ ΜΑΛΕΡ (1860-1911)
Από τη συλλογή τραγουδιών «Το μαγικό κόρνο του αγοριού»:
1. Revelge (Εγερτήριο)
2. Das irdische Leben (Επίγεια ζωή)
3. Urlicht (Αρχέγονο φως)
4. Lied des verfolgten im Turm (Τραγούδι του φυλακισμένου στον πύργο)
5. Das himmlische Leben (Η ουράνια ζωή)
Τον Μάιο του 1888 ο Μάλερ, που ήδη ήταν ένας ανερχόμενος αρχιμουσικός, παραιτήθηκε από τη θέση του ως βοηθού του θρυλικού μαέστρου Άρτουρ Νίκις στην Όπερα της Λειψίας και ανέλαβε καθήκοντα αρχιμουσικού στην Όπερα της Βουδαπέστης.
Σύντομα όμως (1891) άφησε τη Βουδαπέστη για την πιο περίοπτη θέση του αρχιμουσικού στην Όπερα του Αμβούργου, όπου και παρέμεινε ως το 1897, όταν και ανέλαβε διευθυντής της Όπερας της Βιέννης.
Στην αρχή της θητείας του στη Βουδαπέστη, την περίοδο 1888-1889, ο Μάλερ συνέθεσε εννέα τραγούδια για φωνή και πιάνο, που εκδόθηκαν το 1892 ως δεύτερος και τρίτος τόμος της συλλογής Lieder und Gesänge («Τραγούδια και Μελωδίες»). Οι στίχοι των τραγουδιών αυτών προέρχονταν από μία τρίτομη συλλογή από γερμανικά παραδοσιακά ποιήματα, που είχαν ανθολογήσει οι Γερμανοί ρομαντικοί ποιητές Άχιμ φον Άρνιμ και Κλέμενς Μπρέντανο με τίτλο Des Knaben Wunderhorn («Το μαγικό κόρνο του
αγοριού»). Η συλλογή είχε δημοσιευτεί στη Χαϊδελβέργη του 1805, ενώ ακολούθησε μία δεύτερη έκδοση το 1808 με πλουσιότερο περιεχόμενο. Ο ίδιος ο Μάλερ τοποθέτησε την πρώτη του επαφή με το περιεχόμενο της συλλογής αυτής γύρω στο 1886 αλλά οι
ομοιότητες ανάμεσα σε πρώιμα ποιήματα του ίδιου του Μάλερ και σε ποιήματα του Μαγικού Κόρνου αφήνει περιθώρια να εικάσει κανείς πως ίσως ο συνθέτης το γνώριζε νωρίτερα, Σε κάθε περίπτωση, η συλλογή αυτή εκτιμήθηκε ιδιαίτερα στους λογοτεχνικούς κύκλους του γερμανικού κόσμου. Ενδεικτική αυτής της εκτίμησης ήταν και η στάση του ίδιου του Γκαίτε, που δεν δίστασε να γράψει (1807) πως το Μαγικό κόρνο του αγοριού θα όφειλε να κοσμεί τη βιβλιοθήκη κάθε γερμανικού σπιτιού, δίπλα στη Βίβλο!
Κοινή ήταν η αίσθηση πως μία τέτοιου περιεχομένου συλλογή μπορούσε να αφυπνίσει περαιτέρω τη συνείδηση της συλλογικής πολιτιστικής κληρονομιάς όλων των Γερμανών και άρα να συμβάλει εμμέσως πλην σαφώς στην υλοποίηση του οράματος για
την ένωση όλων σε μία ενιαία και ανεξάρτητη κρατική οντότητα. Επιπλέον, το απλό, λαϊκό, παραδοσιακό περιεχόμενο των στίχων θεωρήθηκε ως αντίβαρο απέναντι στον διαρκώς εντεινόμενο ρασιοναλισμό που είχε φέρει στην ευρωπαϊκή σκέψη ο Διαφωτισμός.
ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ (1864 – 1949)
Δον Κιχώτης, φανταστικές παραλλαγές για μεγάλη ορχήστρα πάνω σε ένα θέμα ιπποτικού χαρακτήρα, έργο 35 Εισαγωγή – Θέμα με παραλλαγές – Φινάλε.
Στο τέλος του 19 ου αιώνα και μέσα σε μία δεκαετία (1888 – 1898) ο Ρίχαρντ Στράους συνέθεσε έξι συμφωνικά ποιήματα, που συναποτελούν αναμφισβήτητα το κορυφαίο επίτευγμα της πρώτης φάσης της ώριμης συνθετικής του περιόδου. Ο Δον Κιχώτης, το έκτο στη σειρά, γράφτηκε το 1897, ενώ ο Στράους εργαζόταν ως πρώτος αρχιμουσικός στην Όπερα του Μονάχου. Η πρεμιέρα του δόθηκε στις 8 Μαρτίου της επόμενης χρονιάς στην Κολωνία από την Ορχήστρα Gürzenich υπό τη διεύθυνση του Φραντς Βύλνερ.
Το μυθιστόρημα «Ο ευφάνταστος ευπατρίδης Δον Κιχώτης της Μάντσα» του Μιγκέλ ντε Θερβάντες, το διασημότερο έργο της ισπανικής γραμματείας, από τις αρχές του 17 ου αιώνα που δημοσιεύθηκε, έχει επηρεάσει πάμπολλους δημιουργούς από το χώρο όχι μόνο της λογοτεχνίας, αλλά και του θεάτρου, των εικαστικών τεχνών, του κινηματογράφου και φυσικά της μουσικής. Οι περιπέτειές του ενέπνευσαν μπαλέτα τραγούδια, όπερες (Τέλεμαν, Ντονιτσέτι, Μέντελσον, Μασνέ), ακόμα και μουσική για
κουκλοθέατρο (ντε Φάγια). Όμως μακράν η σημαντικότερη και πιο διαδεδομένη μουσική αποτύπωση του Ισπανού ήρωα ανήκει στον Στράους.
Ο Δον Κιχώτης αποτελεί πρωτίστως ένα ανάγλυφο μουσικό πορτρέτο, συναφές (ως σύλληψη) με την «Ζωή ενός Ήρωα», που είναι το ακριβώς επόμενο συμφωνικό ποίημα του Στράους.Ένας σχετικά μακρύς ορχηστρικός πρόλογος παρουσιάζει τον ονειροπόλο Δον Κιχώτη, που επηρεασμένος από τα αναγνώσματα του για τους ιππότες του παρελθόντος αναπολεί μία εποχή ευγένειας, γενναιότητας και αγνού έρωτα.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θεματικές περιηγήσεις στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, με ελεύθερη είσοδο, το βράδυ της Πανσελήνου (9/8)

Το Σάββατο 9 Αυγούστου το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα υποδεχθεί την πανσέληνο, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, από τις 20:00 έως τα μεσάνυχτα και με θεματικές περιηγήσεις από αρχαιολόγους του Μουσείου.
Από τις 20:00 έως τις 24:00 τα βλέμματα, οι σκέψεις και τα βήματα των επισκεπτών θα οδηγηθούν σε επιλεγμένα εκθέματα των μονίμων και των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου και σε έναν νυχτερινό περίπατο γύρω από αυτό, με ιστορίες που θα ξεδιπλώσουν οι ακόλουθοι αφηγητές:
– Δρ Κωνσταντίνος Νικολέντζος, προϊστάμενος Διεύθυνσης Συλλογών και Εκθέσεων
«Ιστορίες λάμψης και μυστηρίου στην Προϊστορία: Χρυσός και κεχριμπάρι αλλιώς»
Αίθουσες 5 και 4.
Από τις 20:00 έως τις 21:00.
Αριθμός συμμετεχόντων 20.
Απαραίτητες οι δηλώσεις συμμετοχής, κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης (τηλ.: 213 214 4856).
– Δρ Κάτια Μαντέλη, προϊσταμένη Τμήματος Προϊστορικών και Ανατολικών Αρχαιοτήτων
«Οι φάσεις της σελήνης στη ζωή των νεολιθικών κοινωνιών»
Αίθουσα 5.
Από τις 21:15 έως τις 22:00.
Αριθμός συμμετεχόντων 20.
Απαραίτητες οι δηλώσεις συμμετοχής, κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης (τηλ.: 213 214 4856).
– Δρ Κωνσταντίνος Πασχαλίδης, αρχαιολόγος Τμήματος Εκπαίδευσης, επιμελητής Αρχαιοτήτων.
«Ιστορικός περίπατος γύρω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το περιπετειώδες χρονικό δύο αιώνων σε ένα σημείο της πόλης»
Συνάντηση στα σκαλιά του Μουσείου επί της οδού Πατησίων.
Από τις 20:30 έως τις 22:00.
Η συμμετοχή είναι ελεύθερη. Οι περιηγήσεις θα πραγματοποιηθούν στα ελληνικά. Έναρξη δηλώσεων συμμετοχής στις 2/8/2025. Ώρα έναρξης εισόδου επισκεπτών (με ελεύθερη είσοδο) στις 20:00. Ώρα τελευταίας εισόδου επισκεπτών στις 23:45. Οι εκθεσιακοί χώροι του Μουσείου θα είναι επισκέψιμοι έως τις 24:00.
Ε.Μ.
* Επισυνάπτεται φωτογραφία
Πηγή: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πανσέληνος του Αυγούστου σε μνημεία, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους

Το υπουργείο Πολιτισμού διοργανώνει και φέτος τις εκδηλώσεις της Αυγουστιάτικης Πανσελήνου, υπό τον συντονισμό της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, προσφέροντας ελεύθερη είσοδο σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους, τη νύχτα της Πανσελήνου, το Σάββατο 9 Αυγούστου 2025.
Εκατόν δεκατέσσερις (114) αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, μουσεία και μνημεία, σε ολόκληρη τη χώρα, θα υποδεχθούν το κοινό, κάτω από το φως του φεγγαριού. Θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις σε εβδομήντα έναν (71) αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, ενώ περίπου σαράντα τέσσερις (44) θα παραμείνουν ανοιχτοί για το κοινό με ελεύθερη είσοδο.
Κατά τη φετινή διοργάνωση, θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις από τις 8 έως και τις 13 Αυγούστου, σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχει αναρτηθεί και το οποίο περιλαμβάνει θεατρικές παραστάσεις, μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις, αστροπαρατήρηση, αφηγήσεις μύθων και ξεναγήσεις, που διοργανώνουν οι υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων, πολλές από αυτές σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και τοπικούς συλλόγους.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θερμό χειροκρότημα για τον «Ριγολέττο» της Λυρικής στο Ηρώδειο

Σε ένα κατάμεστο Ηρώδειο έκανε πρεμιέρα χθες, Κυριακή, ο «Ριγολέττος» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Με το αριστούργημα αυτό του Βέρντι η Λυρική θα ολοκληρώσει τις παραστάσεις όπερας στο Ρωμαϊκό Ωδείο, πριν το κλείσιμό του για τις εργασίες αναστήλωσης.
Η παραγωγή του «Ριγολέττου», παράλληλα, είναι η τελευταία της ΕΛΣ για τη σεζόν 2024/25.
Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Κατερίνα Ευαγγελάτου, η οποία μεταφέρει την ιστορία του έργου στη διεφθαρμένη κοινωνία της ιταλικής επαρχίας της δεκαετίας του 1980. Την αναβίωση της σκηνοθεσίας επιμελήθηκε ο Ίων Κεσούλης.
Το κοινό χειροκρότησε θερμά τους πρωταγωνιστές: τον Δημήτρη Πλατανιά που ερμήνευσε τον ρόλο του Ριγολέττου, τον Λιπαρίτ Αβετισιάν στον ρόλο του Δούκα της Μάντοβας, τη Νίνα Μινασιάν στον ρόλο της Τζίλντας, τον Πέτρο Μαγουλά που ερμήνευσε τον Σπαραφουτσίλε και την Οξάνα Βόλκοβα για την ερμηνεία της ως Μανταλένα.
Ιδιαίτερα θερμό ήταν το χειροκρότημα και για την ορχήστρα της ΕΛΣ, την οποία διηύθυνε ο αρχιμουσικός Ντέρρικ Ινόεϊ και για τη χορωδία της ΕΛΣ, την προετοιμασία της οποίας έχει αναλάβει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
Την Τζοβάννα ερμήνευσε η Χρυσάνθη Σπιτάδη, τον Κόμη του Μοντερόνε ο Μαξίμ Κλονόφσκι, τον Μαρούλλο ο Νίκος Κοτενίδης, τον Ματτέο Μπόρσα ο Γιάννης Καλύβας, τον Κόμη του Τσεπράνο ο Γιώργος Ματθαιακάκης, την Κόμησσα του Τσεπράνο η Διαμάντη Κριτσωτάκη, τον δεσμοφύλακα ο Ιωάννης Κοντέλλης και την ακόλουθο η Αιμιλία Τσιμιδάκη.
Επόμενες παραστάσεις του «Ριγολέττου» στο Ηρώδειο θα πραγματοποιηθούν στις 29, 30, και 31 Ιουλίου (ώρα έναρξης: 21:00).
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ4 ημέρες ago
Απώλεια ακίνητης περιουσίας μέσω πλειστηριασμών και η εκ νέου ανάκτηση των απολεσθέντων ακινήτων.
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Ασφάλεια στην ακτή για να είσαι ήσυχος.
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ5 ημέρες ago
Δίχως χρεώσεις από σήμερα οι αναλήψεις στα ΑΤΜ ελληνικών τραπεζών
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Ο Ντ.Τραμπ αναστέλλει για άλλες 90 ημέρες την επιβολή δασμών στις εισαγωγές από την Κίνα
-
ΕΛΛΑΔΑ3 ημέρες ago
Οριοθετήθηκε η πυρκαγιά στα Μέγαρα – Παραμένουν τα μέτωπα σε Αχαΐα, Πρέβεζα, Χίο, Ζάκυνθο – 15 πυροσβέστες τραυματίστηκαν
-
ΕΠΙΣΤΗΜΗ3 ημέρες ago
Πρόγραμμα Voucher Εργαζομένων – Ανέργων 750€ στην PRACTIKA / Γράψου εύκολα τώρα