Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Παγκόσμια πρεμιέρα για το ντοκιμαντέρ του Μπ. Μακρίδη Unclickable, στο 26ο ΦΝΘ

Με έναν υπολογιστή και μία καλοστημένη απάτη, μπορούν να υπάρξουν πολλά θύματα και υπέρογκα ποσά παράνομου κέρδους. Το σενάριο είναι γνωστό τα τελευταία χρόνια και πρωταγωνιστεί ως αποτέλεσμα στα δελτία ειδήσεων. Το τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια της διαδικασίας ωστόσο, αποκαλύπτεται βήμα βήμα στην ταινία ντοκιμαντέρ του Μπάμπη Μακρίδη Unclickable, που κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο 26ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

   Άνθρωποι όπως ο ιδιοκτήτης ενός δισκοπωλείου στο Μιζούρι των ΗΠΑ μέχρι τον δικηγόρο ενός παγκόσμιου επιχειρηματικού κολοσσού, καταθέτουν τις μαρτυρίες τους για το πώς έπεσαν θύματα της ψηφιακής διαφημιστικής απάτης. Από την άλλη πλευρά χάκερς από όλο τον κόσμο λένε πόσες χιλιάδες δολάρια καταφέρνουν να βγάζουν κάθε εβδομάδα, ενώ οι ίδιοι οι συντελεστές του ντοκιμαντέρ καταφέρνουν να εξαπατήσουν μπροστά στον φακό και να αποσπάσουν χρήματα ακόμα κι από δύο κορυφαίους ανθρώπους στον πλανήτη.

   «Είναι ένα πολύπλοκο θέμα και μία ιδέα του Guy Krief, ο οποίος ήταν ο ερευνητής και ο άνθρωπος που έκανε όλη τη δουλειά για να βρεθεί μία άκρη. Αυτό που ιντρίγκαρε εμένα περισσότερο και αρχίσαμε να το δουλεύουμε, είναι ότι εμείς θα στήναμε την απάτη και θα δείχναμε πώς ένας απατεώνας του διαδικτύου καταφέρνει πολύ εύκολα να βγάλει χρήματα από αυτό» δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο σκηνοθέτης Μπάμπης Μακρίδης.

   Η συγκεκριμένη απάτη, όπως λέει, δεν απαιτεί να είναι κάποιος καταπληκτικός χάκερ. Αρκεί να υπάρχουν απλοί άνθρωποι, που γνωρίζουν λίγα πράγματα για τον κώδικα του διαδικτύου και μπορούν να σχεδιάσουν μία (ψεύτικη) ιστοσελίδα. Με σύμμαχο λοιπόν αυτήν την ομάδα των ανθρώπων, την περίοδο της καραντίνας σε ένα υπόγειο στην Αθήνα στήθηκε ο ειδικός εξοπλισμός που χρειαζόταν για να εκτελεστεί η απάτη.

   «Εγώ μπήκα σε αυτή τη διαδικασία ως ανίδεος, έτσι ώστε αν καταφέρω να καταλάβω τι κάναμε, να καταλάβει στη συνέχεια και ο θεατής. Γι’ αυτό και ακούγεται η φωνή μου συνέχεια να κάνει ερωτήσεις για κάθε στάδιο. Ωστόσο, στο τέλος δεν μείναμε πολύ στο τεχνικό κομμάτι, γιατί θα …καιγόμασταν και εμείς και ο θεατής, οπότε κατά κάποιο τρόπο είναι μία πολιτική ταινία, αφού όλο αυτό έχει αντίκτυπο και στον απλό κόσμο και στη δημοκρατία» εξηγεί ο κ. Μακρίδης, επισημαίνοντας ότι στατιστικά αυτή η απάτη είναι μεγαλύτερη μετά τα ναρκωτικά από άποψη εισροής χρημάτων.

   Τα ψεύτικα κλικ και πώς στήνεται η απάτη

   Για περίπου ενάμιση μήνα οι «χάκερ»-συντελεστές στο συγκεκριμένο υπόγειο εκτελούσαν την απάτη υπό τις οδηγίες του «αρχηγού» τους Guy Krief και ταυτόχρονα εξηγούσαν στις διάφορες κάμερες που ήταν στον χώρο και κινηματογραφούσαν, τι ακριβώς έκαναν.

   Στις ψεύτικες σελίδες ποικίλου περιεχομένου που είχαν δημιουργήσει, δημοσίευαν άρθρα που έπαιρναν από πραγματικά site και μέσω ενός αλγορίθμου τα διαφοροποιούσαν. Σ’ αυτές τις σελίδες, στη συνέχεια έμπαιναν διαφημίσεις και η ομάδα έκανε κλικ τόσο στα site, για να φαίνεται ότι υπάρχει επισκεψιμότητα, όσο και στα διαφημιστικά μπάνερς. «Υπάρχει διαδικασία να φτιάξεις το “ρομπότ” σου, το ποντίκι να μιμείται την ανθρώπινη συμπεριφορά και να κινείται με τον τρόπο που κάνει σκρολ ένα ανθρώπινο χέρι, ακόμα και να πηγαίνει σε άλλα site πριν καταλήξει στο δικό μας για να κάνει το κλικ στην διαφήμιση» αναφέρει ο κ. Μακρίδης δίνοντας μόνο μερικές από τις ενδιαφέρουσες -και …εφιαλτικές σε κάποιες περιπτώσεις- πληροφορίες για τη διαδικασία, που αποκαλύπτονται στο ντοκιμαντέρ.

   «Όλα αυτά χωρίς να ξέρει κανείς την ακριβή τοποθεσία, ούτε καν τη χώρα που γινόταν αυτά, αφού κάθε τόσο αλλάζαμε μέσω VPN την τοποθεσία μας. Κι αν κάποιος αντιλαμβάνονταν την απάτη, το μόνο που έπρεπε να κάνεις είναι να κλείσεις το site που έχεις φτιάξει και να εξαφανιστείς, αφού εκείνη την εποχή δεν υπήρχε κάποιο νομικό πλαίσιο για όλο αυτό» τονίζει ο κ. Μακρίδης.

   Ταυτόχρονα έκαναν συνεντεύξεις με ειδικούς αλλά και χάκερς από όλο τον κόσμο, είτε διαδικτυακά -διότι λόγω των μέτρων για τον περιορισμό εξάπλωσης της πανδημίας που ίσχυαν τότε δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν, είτε εξασφαλίζοντας κινηματογραφικά συνεργεία σε άλλες χώρες, όπως η Βραζιλία, η Αφρική, ο Καναδάς, η Αμερική κ.ά.

   Από τα γυρίσματα, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, πρόκυπτε ένα τρίωρο υλικό σε καθημερινή βάση, με αποτέλεσμα από τη συνολική δουλειά να έχει συγκεντρωθεί υλικό που έφτανε τις 230 ώρες. «Η πιο δύσκολη διαδικασία ήταν του μοντάζ, διότι είχαμε ένα τεράστιο υλικό με τεχνικές ορολογίες που έπρεπε να εξηγηθούν και πέρασε από πολλά κύματα για το τι πρέπει να πετάξουμε και τι πρέπει να κρατήσουμε, κάτι για το οποίο συμβουλευτήκαμε ειδικούς από το εξωτερικό» σημειώνει ο Μπάμπης Μακρίδης, λέγοντας ότι η συγκεκριμένη διαδικασία κράτησε έναν χρόνο. Εκτιμά, δε, πως ο μοντέρ Μάριος Κλεφτάκης κατάφερε να το τιθασεύσει, λόγω και της ιδιότητάς του ως μαθηματικός, ασφαλώς υπό την επίβλεψη του ερευνητή Guy Krief. Επιπλέον, υπάρχουν βοηθητικά γραφικά, τα οποία εξηγούν διάφορα πράγματα, όπως και σχεδιαγράμματα που δείχνουν τη διαδικασία.

   Τα θύματα και η απάτη σε Ντόναλντ Τραμπ και Τζο Μπάιντεν

   Κατά τη διαδικασία του μοντάζ οι συντελεστές του ντοκιμαντέρ ανακάλυψαν ότι ανάμεσα στα θύματα της ψηφιακής διαφημιστικής απάτης εκτός από τις εταιρείες, υπάρχει και απλός κόσμος. Για παράδειγμα, στο ντοκιμαντέρ καταθέτει την εμπειρία του ένας άνθρωπος που έχει ένα δισκάδικο στο Μιζούρι, ο οποίος έχανε πάρα πολλά χρήματα από τις διαφημίσεις για τις οποίες πλήρωνε αλλά δεν είχε αντίκτυπο στα έσοδά του. Επίσης, μία κοπέλα από την Αφρική η οποία πουλάει σάντουιτς, μιλά για τα δεδομένα της που τελείωναν ανεξήγητα, τα οποία για να τα ανανεώνει έδινε σχεδόν όσα λεφτά πλήρωνε για το ενοίκιο του σπιτιού της. «Ένα τεράστιο θύμα που έχασε εκατομμύρια ήταν ο επιχειρηματικός κολοσσός Uber, της οποίας δικηγόρος μιλά στην ταινία και λέει πως δεν καταλάβαινε πώς χάνονταν υπέρογκα ποσά» λέει ο κ. Μακρίδης.

   Έτσι λοιπόν το συνεργείο που εργαζόταν την περίοδο πριν από τις αμερικανικές εκλογές, αποφάσισε να αποδείξει ότι είναι πάρα πολύ εύκολο να κλέψει χρήματα από τους υποψηφίους προέδρους Ντόλαντ Τραμπ και Τζο Μπάιντεν. «Δημιουργήσαμε δύο site, ένα προσκείμενο στον Τραμπ και ένα στον Μπάιντεν και με ψεύτικα άρθρα και ψεύτικα κλικ, καταφέραμε μέσα από αυτά τα site να πάρουμε χρήματα. Θα μπορούσαμε να πάρουμε υπέρογκα ποσά αν θέλαμε, αλλά θα μας …χτυπούσε την πόρτα το FBI» αναφέρει γελώντας ο σκηνοθέτης. «Κάναμε απλώς την επίδειξη πώς μπορείς με πάρα πολύ εύκολο τρόπο να κλέψεις χρήματα από τους δύο πιο κορυφαίους ανθρώπους -εκείνη την εποχή- στον πλανήτη» προσθέτει.

   Μάλιστα, λίγο πριν από την ολοκλήρωση του μοντάζ είχε ξεκινήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, δίνοντάς τους πρόσθετο υλικό. «Προλάβαμε να τον συμπεριλάβουμε την τελευταία στιγμή, διότι πολλά φιλορωσικά sites εκείνη την εποχή, έβγαζαν χρήματα με αυτόν τον τρόπο για να διατηρούνται» λέει σκηνοθέτης.

   Η ταινία παράλληλα εξερευνά τον ρόλο των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας στην υπόθεση. «Τόσο η Google όσο και το Facebook έχουν γνώση αυτού που συμβαίνει, αλλά κάνουν τα …στραβά μάτια. Για παράδειγμα το Facebook αρνήθηκε να μας δώσει συνέντευξη για το συγκεκριμένο θέμα» τονίζει, χαρακτηρίζοντας το φαινόμενο ως μία παγκόσμια συνωμοσία.

   Το ντοκιμαντέρ πληροφορίας Unclickable του Μπάμπη Μακρίδη, διάρκειας περίπου 80 λεπτών, θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που θα πραγματοποιηθεί από τις 7 έως τις 17 Μαρτίου. Είναι μία από τις δώδεκα ταινίες που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα και διεκδικούν τον Χρυσό Αλέξανδρο, με χρηματικό έπαθλο 12.000 ευρώ, καθώς και τον Αργυρό Αλέξανδρο, με χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ.

   Βαρβάρα Καζαντζίδου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης». Μια παράσταση θεάτρου/αρχαιολογίας από το Εθνικό Θέατρο

Το Εθνικό Θέατρο ως εποπτευόμενος φορέας του ΥΠΠΟ και με την υποστήριξή του, σε συνεργασία με το Σωματείο ΔΙΑΖΩΜΑ, πραγματοποιεί για 2η συνεχόμενη χρονιά το πρόγραμμα «Γνωριμία με Αρχαία Θέατρα της Ελλάδας». Η καινοτόμος αυτή δράση ανάδειξης των σωζόμενων αρχαίων θεάτρων της Ελλάδας περιλαμβάνει φέτος περιοδεία της παραγωγής  «ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης», μια παράσταση θεάτρου/αρχαιολογίας, σε σκηνοθεσία Ευθύμη Θέου, με τη συμμετοχή ενός θιάσου ξεχωριστών καλλιτεχνών του ελληνικού θεάτρου.

Όπως αναφέρει το σχετικό δελτίο Τύπου, το 2022 ανακαλύφθηκε στη Φιλαδέλφεια της Αιγύπτου ένας πάπυρος με αποσπάσματα από τα χαμένα έργα «Πολύιδος» και «Ινώ» του Ευριπίδη. Με αφορμή αυτό το εύρημα, η παράσταση «ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης» καταδύεται στο τμηματικά σωζόμενο έργο του Αθηναίου τραγικού, παρουσιάζοντας στην ορχήστρα αρχαίων θεάτρων της Αττικής, καθώς και νησιών του Αιγαίου, μια αφηγηματική και μουσική σύνθεση, στα όρια του θεάτρου και της αρχαιολογίας.

Στη σκηνή στήνεται μια παράδοξη, υπαρξιακή ανασκαφή που τα ευρήματά της δεν είναι, αυτή τη φορά, αγγεία ή αρχιτεκτονήματα, αλλά θεατρικοί στίχοι, λόγια αρχαίων ηθοποιών, σπασμένα σε μικρά κομμάτια. Πέντε ερμηνευτές/αρχαιολόγοι, εφοδιασμένοι με σκαλιδάκια, πινελάκια, κόσκινα και τριγωνάκια, σκάβουν κάτω από τον ήλιο, ακολουθώντας τη σχεδόν τελετουργική διαδικασία μιας αρχαιολογικής ανασκαφής, όπως αυτή εξελίσσεται κατά τη διάρκεια μιας ημέρας. Και μέσα από τα σκάμματά τους ξεπηδούν στιγμιότυπα αρχαίων παραστάσεων και λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής των θεάτρων, όπου θα πραγματοποιηθεί το έργο.

Με φυσικό φως, η παράσταση θα φιλοξενηθεί απογεύματα του Ιουλίου, του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου, στα αρχαία θέατρα της Μήλου, της Ερέτριας, της Θάσου, της Μυτιλήνης, της Λήμνου, της Καρθαίας (Κέα), των Τραχώνων (‘Αλιμος), της Ζέας (Πειραιάς), καθώς και στο μικρονήσι του ‘Αγιου Ευστράτιου. Η είσοδος είναι δωρεάν.

«ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης»

Πέρα από τα γνωστά και εξολοκλήρου σωζόμενα έργα του Ευριπίδη, έχουν φτάσει ως εμάς πάνω από 1.000 στίχοι από την υπόλοιπη δραματουργία του αρχαίου τραγικού: στίχοι γραμμένοι σε κομμάτια παπύρου, θαμμένα στο χώμα της Αιγύπτου ή σποραδικά ενταγμένοι μέσα σε άλλα κείμενα. Μια μεμονωμένη σκηνή, λίγες διάσπαρτες γραμμές ή και μια μόνο λέξη από έργα, εν πολλοίς, άγνωστα στο κοινό, όπως η προκλητική του «Ανδρομέδα», ο λυρικός «Φαέθοντας», οι ακραίοι «Κρητικοί» και ο στοχαστικός «Πολύιδος».

Η παράσταση θεάτρου/αρχαιολογίας «ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ: Ευριπίδης» είναι μια ποιητική προσέγγιση αυτού του αποσπασματικού, αλλά μεγάλης θεατρικής και λυρικής δύναμης υλικού. Μια έντονα μουσική και αφηγηματική διαπραγμάτευσή του, μεταφέρει αυτούσια κομμάτια από τα χαμένα έργα, την περιπετειώδη, συχνά, ιστορία της ανακάλυψής τους, αλλά και την αίσθηση που αφήνει ο απόηχος των φωνών, όλων αυτών που έχουν πάψει να μιλούν εδώ και χιλιετίες, την ένταση του να προσπαθείς να «δεις» και να περιγράψεις έναν κόσμο περασμένο, μέσα από τα φθαρμένα απομεινάρια του.

Πρόγραμμα περιοδείας

11/07 | Αρχαίο Θέατρο Μήλου |19.30

18/07 | Αρχαίο Θέατρο Ερέτριας | 19.30

26/07 | Αρχαίο Θέατρο Θάσου | 19.30

30/07 | Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης* |19.30

01/08 | Αρχαίο Θέατρο Ηφαιστίας Λήμνου*| 19.30

02/08 | Αμφιθέατρο Μαρασλείου Σχολής ‘Αγιου Ευστράτιου | 19.30

27/08 | Αρχαίο Θέατρο Καρθαίας Κέας |17.30

03/09 | Αρχαίο Θέατρο Τραχώνων στον ‘Αλιμο | 19.00

06/09 | Αρχαίο Θέατρο Ζέας στον Πειραιά* | 19.00

Η είσοδος είναι δωρεάν. Στους χώρους που σημειώνονται με αστερίσκο (*) θα καταβάλλεται το αντίτιμο του εκάστοτε αρχαιολογικού χώρου.

Απαραίτητη η προκράτηση θέσεων εδώ: https://n-t.us17.list-manage.com/track/click?u=9494801029ea3ab044448f5b9&id=cd9d0a4d9f&e=e224ffc717

Έναρξη ηλεκτρονικής προκράτησης την Τρίτη 1 Ιουλίου.

Ε. Μ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το πρόγραμμα της συμμετοχής της Ιταλίας ως τιμώμενη χώρα στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε στο Ιταλικό Ινστιτούτο, παρουσία του Ι. Φωτήλα

Το πλούσιο πρόγραμμα της παρουσίας της Ιταλίας, ως τιμώμενη χώρα, στην 21η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης (8-11 Μαΐου) ανακοινώθηκε σε συνέντευξη Τύπου τη Δευτέρα 7 Απριλίου στο Ιταλικό Ινστιτούτο με τη συμμετοχή του υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα, του πρεσβευτή της Ιταλίας στην Αθήνα Πάολο Κούκουλι, του προέδρου του ΕΛΙΒΙΠ Νίκου Μπακουνάκη και του διευθυντή του Ιταλικού Ινστιτούτου Αθηνών Φραντσέσκο Νέρι.
Με περισσότερους από 50 ομιλητές, 16 εκδότες, τρεις πρωτότυπες εκθέσεις (από τις οποίες ξεχωρίζουν για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του διαλεχτού συγγραφέα Αντρέα Καμιλλέρι και εκείνη που αφιερώνεται στον μεγάλο Ιταλό δημιουργό κόμικ Hugo Prat), αλλά και ένα χορταστικό πρόγραμμα με ομιλίες και πολιτιστικά δρώμενα, η Ιταλία έρχεται να επιβεβαιώσει το μεγάλο ενδιαφέρον, που αποτυπώνεται διαρκώς από την αύξηση των τίτλων προερχόμενων από τη γείτονα χώρα που εκδίδονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα.
Όπως μαρτυρά το θέμα της συμμετοχής της, “Κοντινοί Ορίζοντες”, η ιταλική παρουσία στην Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης υπογραμμίζει ιδιαίτερα την πολιτισμική εγγύτητα που ενώνει τις δύο χώρες της Μεσογείου από αρχαιοτάτων χρόνων, μπολιάζοντας τις δύο κουλτούρες και δημιουργώντας γέφυρες διαλόγου, αλληλοκατανόησης και συνεργασίας και κυρίως φιλίας.
Τούτη την αμφίδρομη “βαθιά φιλία” των λαών και των πολιτισμών τους επεσήμανε και στον χαιρετισμό του ο υφυπουργός Πολιτισμού Ι. Φωτήλας, υπογραμμίζοντας πως αυτή «τους έδωσε την ευκαιρία να δεθούν και να προσεγγίσουν ακόμη περισσότερο» ιδίως με τη βοήθεια της αλληλοκατανόησης που προσφέρει η λογοτεχνία. Ο κ. Φωτήλας τόνισε πως η «Ιταλία από την αρχαιότητα ήταν η χώρα εκείνη που επηρέασε την ανθρωπότητα με την καλλιέργεια της φιλοσοφίας, του δικαίου, της τέχνης, της αρχιτεκτονικής», χάρις και σε μία πλειάδα από σημαντικές προσωπικότητες από όλους τους τομείς που αναδείχθηκαν από τα σπλάχνα της και διέπρεψαν διεθνώς σ’ όλη τη διάρκεια της Ιστορίας. «Η Ιταλία δεν έχει σταματήσει να μεταδίδει στον κόσμο την ομορφιά της», πρόσθεσε ο υφυπουργός.
Ο Ιταλός πρέσβης στην Αθήνα κ. Κούκουλι υπογράμμισε πως η Έκθεση Βιβλίου αποτελεί μίας πρώτης τάξεως «ευκαιρία για μία εξαιρετική προβολή της Ιταλίας στην Ελλάδα, που επιτρέπει να τιμηθούν οι έντονες πολιτιστικές ανταλλαγές ανάμεσα στις δύο χώρες, που ανέκαθεν κατάφερναν να μετατρέψουν τη λογοτεχνία σε ισχυρό μέσο προβολής και διαλόγου προς τα έξω». Πρόσθεσε δε πως η παρουσία πλήθους σημαντικών εκδοτών στην Έκθεση «αποδεικνύει την έκταση του αμοιβαίου ενδιαφέροντος των δύο χωρών στον τομέα του πολιτισμού και της εκδοτικής βιομηχανίας».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ Νίκος Μπακουνάκης επεσήμανε πως «η συμμετοχή της Ιταλίας ως τιμώμενης χώρας φέρνει μία πολυφωνική παρουσία» και στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός πως το ιδιαίτερα χαρακτηριστικό της είναι και η παρουσίαση των πολιτικών εμπορικού ενδιαφέροντος για το βιβλίο και οι πρωτότυπες θεματικές ενότητες. Ο κ. Μπακουνάκης στάθηκε ιδιαίτερα στις εκδοτικές σχέσεις που συνδέουν τις δύο χώρες, καθώς ο αριθμός των ιταλικών βιβλίων που τυπώνονται στην Ελλάδα κάθε χρόνο αυξάνεται. Επίσης ενημέρωσε για τη φιλοδοξία του ΕΛΙΒΙΠ μέσω του προγράμματος GreekLit να συμβάλλει στην αύξηση του αριθμού των μεταφρασμένων στα ιταλικά ελληνικών βιβλίων. Δονούμενος κι από την προσωπική του εμπειρία, ο κ. Μπακουνάκης υπογράμμισε τους διμερείς δεσμούς κουλτούρας που συνδέουν τις δύο χώρες μέσω της δικής του μνήμης από την Πάτρα, τονίζοντας πόσο ισχυρή ήταν η εκεί ιταλική παροικία, από την οποία προήλθαν η γεννημένη στην πρωτεύουσα της Αχαΐας η διάσημη συγγραφέας Ματίλντε Σεράο, αλλά και ο σεβαστός νεοελληνιστής, ποιητής και εκδότης του ονομαστού περιοδικού Poesia Νικόλα Κροτσέτι.
Στη συνέχεια, ο διευθυντής του Ιταλικού Ινστιτούτου κ. Νέρι παρουσίασε το πρόγραμμα και τις συμμετοχές (συγγραφέων, εκδοτών, μεταφραστών, ανθρώπων του βιβλίου) που συνθέτουν το περιεχόμενο των “Κοντινών Οριζόντων”. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τέσσερις θεματικές ενότητες. Η ενότητα “Μία κοινή ματιά” αναφέρεται στη σχέση ανάμεσα στην Ιταλία και την Ελλάδα, εκείνη του “Πέρα από τον Ορίζοντα” περιγράφει τους πολλαπλούς δρόμους (συλλογικούς κι ατομικούς) που έχει ακολουθήσει στις διάφορες εκφάνσεις και τροπισμούς της η ιταλική λογοτεχνία και η εκδοτική βιομηχανία. Η ενότητα των “Περιπετειών της στεριάς και της Θάλασσας” περιλαμβάνει αφιερώματα στον  δημιουργό του διάσημου “Επιθεωρητή Μονταλμπάνο”, τον Σικελό συγγραφέα Αντρέα Καμιλλέρι (100 χρόνια από τη γέννησή του) και στον Hugo Pratt (30 χρόνια από τον θάνατό του), ενώ το “Επαγγελματικό Πρόγραμμα”, απευθύνεται στους ανθρώπους των εκδόσεων και τους επαγγελματίες.
Πόλλα είναι τα ονόματα σημαντικών συγγραφέων κι ανθρώπων της δημιουργίας, αλλά και των εκδόσεων, ένθεν κι ένθεν του Ιονίου και της Αδριατικής, που θα παρελάσουν από το βήμα των εκδηλώσεων της ιταλικής συμμετοχής στη διάρκεια της Έκθεσης της Θεσσαλονίκης. Από την Αντρέα Μαρκολόνγκο (της πιο “ελληνίδας” σύγχρονης Ιταλίδας συγγραφέως) τη Μελάνια Ματσούκο, τον συνεργάτη του Καμιλλέρι, Αντόνιο Μαντσίνι (δημιουργό του λογοτεχνικού ήρωα “Ρόκο Σκιαβόνε”), τον Ματέο Στρούκουλ, του συγγραφέα που αναδεικνύει με την πένα του τη μοναδικότητα της Βενετίας και των προσωπικοτήτων της, όπως ο Τζάκομο Καζανόβα. Από ελληνικής πλευράς θα συμμετέχουν πλήθος μεταφραστές που θα συνομιλήσουν με τους Ιταλούς συγγραφείς, η εκδότρια Άννα Πατάκη, ο Πέτρος Μάρκαρης που θα συμμετέχει στην εκδήλωση για τον Καμιλλέρι κι ο Κώστας Βαρώτσος, ο οποίος μόλις δημιούργησε ακόμη ένα εκλεκτό και πρωτότυπο έργο για το Λέτσε της Απουλήιας και θα συμμετέχει στην πρωτότυπη εκδήλωση για την βιβλιοπαραγωγή στην ιταλική περιφέρεια, για την οποία επελέγη ακριβώς η νότια τούτη ιταλική Περιφέρεια, όπου βρίσκονται και ελληνόφωνοι πυρήνες.
Στα 200 τ.μ. του Ιταλικού Περιπτέρου στην Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης, που θα πραγματοποιηθεί στο εκθεστιακό κέντρο ΔΕΘ-Helexpo από τις 8-11 Μαΐου, οι επισκέπτες θα μπορέσουν να ενημερωθούν για τις νέες εκδοτικές τάσεις και τους τίτλους των βιβλίων που κυκλοφορούν, αλλά και για τις μεταφραστικές μεταφορές τους. Ωστόσο, στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων θα μπορέσουν επίσης να γευθούν και την άλλη μεγάλη κουλτούρα της Ιταλικής Χερσονήσου, τη γαστρονομική της πλευρά, καθώς τρία ιταλικά εστιατόρια της Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσουν γαστριμαρικές πανδαισίες από την κουζίνα της χώρας, καθώς παραλλάσσοντας τη ρήση “ουχί μόνον πνευματικώς ζήσεται άνθωπος, αλλά και επ’ άρτω”.

Γιώργης-Βύρων Δάβος

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Θερμό χειροκρότημα για τη Λουτσία ντι Λαμμερμούρ

Με ένα θερμό χειροκρότημα, το κοινό επιβράβευσε τους πρωταγωνιστές, την ορχήστρα και τη χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην πρεμιέρα της παραγωγής «Λουτσία ντι Λαμμερμούρ», χθες, Κυριακή 6 Απριλίου 2025.

Στην κατάμεστη αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αναβίωσε η σκηνοθεσία της Βρετανίδας σκηνοθέτριας Κέιτι Μίτσελ πάνω στο έργο του Γκαετάνο Ντονιτσέττι, υπό τη μουσική διεύθυνση του μαέστρου Λουκά Καρυτινού.

Η σκηνοθεσία επιχειρεί να διεισδύσει στον κόσμο των γυναικών του 19ου αιώνα, βλέποντας την πλοκή του έργου μέσα από τα μάτια της κεντρικής ηρωίδας. Η σκηνή χωρίζεται στα δύο, επιτρέποντας μια παράλληλη αφήγηση: από τη μια ο θεατής βλέπει όσα περιγράφονται στο λιμπρέτο της όπερας και από την άλλη, φωτίζονται τα γεγονότα που συμβαίνουν παράλληλα, τα οποία συμπληρώνουν την ιστορία και αναδεικνύουν τη γυναικεία οπτική του έργου. Τα σκηνικά και κοστούμια υπέγραψε η Βρετανίδα σκηνογράφος και ενδυματολόγος Βίκι Μόρτιμερ, ενώ την αναβίωση της σκηνοθεσίας επιμελήθηκε ο Ρόμπιν Τέμπατ.

Στον ρόλο της Λουτσίας εντυπωσίασε η σπουδαία σοπράνο Τζέσσικα Πρατ, ενώ στον ρόλο του Εντγκάρντο καθήλωσε ο κορυφαίος Ισπανός τενόρος Ισμαέλ Τζόρντι. Ο βαρύτονος της ΕΛΣ, Διονύσης Σούρμπης και ο βαθύφωνος της ΕΛΣ, Πέτρος Μαγουλάς διέπρεψαν στους ρόλους του Ενρίκο και του Ραϊμόντο αντίστοιχα. Οι Γιάννης Καλύβας, Ελένη Βουδουράκη και Μάνος Κοκκώνης συμπλήρωσαν την διανομή των ρόλων.
Ο αρχιμουσικός και Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Λουκάς Καρυτινός διεύθυνε την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με ευαισθησία, αναδεικνύοντας τις σπάνιες ποιότητες του έργου. Τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής διεύθυνε ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
Υπενθυμίζεται, ότι η εν λόγω παραγωγή αποτελεί συμπαραγωγή της ΕΛΣ με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου.

Επόμενες παραστάσεις: 8, 10, 12, 23, 27, 29 Απριλίου & 4, 11 Μαΐου 2025.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ