Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Υπαρξιακές αγωνίες, σάτιρα, ξιφομαχίες, παιδικές φιλίες και Τζέισον Στέιθαμ

Πρώτη εβδομάδα μετά τις γιορτές και έξι νέες ταινίες κάνουν πρεμιέρα. Το δραματικό και βραβευμένο στις Κάννες, με τη Χρυσή Κάμερα «Το Δέντρο με τις Χρυσές Πεταλούδες», η σάτιρα «Ονειρικό Σενάριο», με τον Νίκολας Κέιτζ, η βίαιη περιπέτεια «Ο Μελισσοκόμος», με τον Τζέισον Στέιθαμ, η γαλλική υπερπαραγωγή «Οι Τρεις Σωματοφύλακες: Μιλαίδη», το ουμανιστικό δράμα «Θαύμα: Λευκό Πουλί» και το εξαιρετικό και πολυβραβευμένο animation «Ο Φίλος μου το Ρομπότ» από σήμερα στις κινηματογραφικές αίθουσες όλης της χώρας.

   Το Δέντρο με τις Χρυσές Πεταλούδες

   (“Inside the Yellow Cocoon Shell”) Δραματική ταινία, βιετναμέζικης και γαλλικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Φαμ Τιεν Άν, με τους Λε Φονγκ Βου, Νγκουγέν Τιν, Βου Νγκονγκ Μαν, Ντίλαν Μπεσό κα.

   Υπαρξιακό δράμα, ποιητικής έμπνευσης και σκηνοθετικής απόδοσης και ταυτόχρονα ένα αφήγημα υπνωτιστικό, μια συναρπαστική ταινία περιπλάνησης σε απάτητα μονοπάτια της φύσης, της απώλειας και της πίστης.

   Ένα φιλμ, ξεχωριστό, που συναντά το σινεμά του Ταρκόφσκι, καθώς οι ιδέες για τη ζωή και τον θάνατο, τα ερωτήματα που θέτει και ο στοχασμός πάνω στη θρησκευτική πίστη, συνδέονται με εικόνες απαράμιλλης ομορφιάς, εκμεταλλευόμενες το φυσικό φως, την παρθένα φύση, το ομιχλώδες τοπίο.

   Ο νεαρός Βιετναμέζος σκηνοθέτης Φαμ Τιεν Αν, που ζει στην Αμερική, σε αυτό το υποβλητικό και γεμάτο αυτοπεποίθηση ντεμπούτο του, θα ξαφνιάσει ευχάριστα, θα κερδίσει τη Χρυσή Κάμερα στο πρόσφατο φεστιβάλ των Καννών, ως πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης και θα αφήσει πολλές υποσχέσεις για το μέλλον.

   Το σενάριο, που υπογράφει ο σκηνοθέτης, διαθέτει ως βάση και εκκίνηση μία απλή ιστορία. Μετά από ένα τροχαίο που στοιχίζει τη ζωή στην κουνιάδα του και αφήνει ορφανό τον μικρό ανιψιό του, ένας 30χρονος άντρας φεύγει από τη Σαϊγκόν και επιστρέφει στη γενέτειρά του στην επαρχία. Κατά τη διάρκεια της περιπλάνησής του ο άντρας θα διαλογιστεί, θα παλέψει με τα δικά του φαντάσματα, θα προβληματιστεί για τη θρησκευτική πίστη, την ανάμνηση του χαμένου αδελφού του και θα συναντήσει έναν παλαιό έρωτά του.

   Τα πρώτα δείγματα της κινηματογραφικής του ματιάς θα εμφανιστούν από την εντυπωσιακή εναρκτήρια σεκάνς, που καθορίζει και την τροχιά πάνω στην οποία θα κινηθεί η ταινία. Αμέτρητες εκτεταμένες λήψεις, θα βάλουν σε ενέργεια σκέψεις για το πεπρωμένο, την αιώνια ζωή και τη χριστιανική πίστη, τα στερεότυπα, την αποξένωση, την απώλεια.

   Μεγάλα θέματα, που είναι φανερό ότι ορισμένες φορές έχει δυσκολία να διαχειριστεί ο νεαρός σκηνοθέτης, καθώς οι υπνωτιστικές και επικές σεκάνς δεν μπορούν να καλύψουν πάντα τους υπαρξιακούς προβληματισμούς του, να ηλεκτρίσουν τον θεατή, να τον κάνουν κοινωνό των οικουμενικών ζητημάτων που θέτει.

   Ικανοποιητικές ερμηνείες, που στάζουν από μελαγχολική διάθεση και ταιριάζουν ομολογουμένως με την γκρίζα υγρασία της ατμόσφαιρας.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Μετά από ένα τροχαίο που οδηγεί την κουνιάδα του στον θάνατο και αφήνει ορφανό τον πεντάχρονο ανιψιό του, ένας άντρας τριάντα χρόνων φεύγει από τη Σαϊγκόν και επιστρέφει στη γενέτειρά του στην επαρχία. Κατά τη διάρκεια μιας περιπλάνησης, ο ταξιδιώτης παλεύει με τα δικά του φαντάσματα: τον αγνωστικισμό του, τον σκεπτικισμό του απέναντι στη θρησκευτική πίστη, την ανάμνηση του αδερφού του που είχε εξαφανιστεί εδώ και καιρό, αλλά και την επαφή με έναν έρωτα από το παρελθόν του που επέλεξε να γίνει μοναχή.

   Ονειρικό Σενάριο

   (“Dream Scenario”) Κωμωδία φαντασίας, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Κρίστοφερ Μπόργκλι, με τους Νίκολας Κέιτζ, Τζούλιαν Νίκολσον, Ντίλαν Γκελούλα, Μάικλ Σέρα κα.

   Καυστική και αρκούντως διασκεδαστική σάτιρα, έως ένα σημείο, του 38χρονου Νορβηγού Κρίστοφερ Μπόργκλι, που αποτελεί και το ντεμπούτο του στην Αμερική, για την επιρροή των «διασημοτήτων» και την «κουλτούρα της ακύρωσης» σε έναν κόσμο που συγχέει το ψηφιακό με το πραγματικό περιβάλλον και απομακρύνεται συνεχώς από την αληθινή ζωή.

   Ωστόσο, η ταινία που η ευρηματικότητά της εξαντλείται στο πρώτο μέρος, απέκτησε σε μεγάλο βαθμό την αποδοχή και ένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον λόγω της ύπαρξης του Νίκολας Κέιτζ στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο Αμερικάνος ηθοποιός, με τη μετεωρική πορεία στο σινεμά, παίζοντας κατά κύριο λόγο σε αδιάφορες ή ανόητες ταινίες τις περασμένες δεκαετίες, αλλά παραμένοντας πάντα συμπαθής ως ένας γοητευτικός ηττημένος της κινηματογραφικής βιομηχανίας, εδώ, πετώντας κάθε χαρακτηριστικό του ήρωα, αλλά και το μεγαλύτερο κομμάτι από το τριχωτό της κεφαλής του, θα κάνει ακόμη μία προσπάθεια, για να ξεφύγει από τα τετριμμένα, να αναζωογονήσει την καριέρα του.

   Υποδυόμενος τον Πολ Μάθιους, έναν βαρετό μεσήλικα, με υπαρξιακά προβλήματα, ακαδημαϊκό και οικογενειάρχη, που η ζωή του αλλάζει δραστικά όταν εμφανίζεται ανεξήγητα στα όνειρα πολλών ανθρώπων και αποκτά αναπάντεχη φήμη. Μόνο που τα όνειρα, με πρωταγωνιστή τον Μάθιους, μετατρέπονται γρήγορα σε εφιάλτες και θα πρέπει να αντιμετωπίσει την περίεργη αυτή συνθήκη, αλλά και τη φήμη του.

   Ο Κέιτζ, βρίσκει την ευκαιρία να απλώσει σαν βούτυρο στο ψωμί του, την ερμηνευτική του δεινότητα πάνω στο ρόλο ενός ανθρώπου που έρχεται σε επαφή με το παράλογο, τη ματαιοδοξία και τη φήμη, αλλά από τα μισά της ταινίας τον εγκαταλείπει το σενάριο. Το στόρι χάνει τη διεισδυτικότητά του και απλώς βάζει στο μπλέντερ τις ιδέες του πρώτου μέρους και τις λοξές ματιές του σκηνοθέτη στο σινεμά του παραλόγου. Το πρώτο μέρος, πάντως, είναι απολαυστικό, ξεκαρδιστικό, με αρκετά εύστοχα ευρήματα και παρατηρήσεις για τον καπιταλισμό, την κοινωνία της επιφάνειας, τα πιόνια της επιρροής.

   Η ταινία, παρότι σπαταλά αρκετό από τον χρόνο της με υπερβολές, επιτηδευμένους παραλογισμούς και κουραστικές επαναλήψεις, έχει το ενδιαφέρον της και αποκτά μεγαλύτερη χάρη κυρίως στον Κέιτζ, που ισορροπεί θαυμάσια μεταξύ κωμικού και τραγικού και με φυσικότητα παίρνει στους ώμους του όλη την ταινία του Μπόργκλι, ο οποίος δείχνει ότι πρέπει να διανύσει αρκετό δρόμο ακόμη, για να μπει στον κατάλογο των σημαντικών δημιουργών.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Τα πάντα στη ζωή του Πολ Μάθιους, ενός βαρετού ακαδημαϊκού και οικογενειάρχη, ανατρέπονται καθώς εκατομμύρια άγνωστοι αρχίζουν ξαφνικά να τον βλέπουν στα όνειρά τους. Όταν όμως αυτές οι νυχτερινές επισκέψεις πάρουν εφιαλτική τροπή, ο Πολ αναγκάζεται να τα βγάλει πέρα με την αναπάντεχη φήμη του.

   Ο Μελισσοκόμος

   (“The Beekeeper”) Περιπέτεια, αμερικάνικης και βρετανικής παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Άγιερ, με τους Τζέισον Στέιθαμ, Τζος Χάτσερσον, Άμπερ Σιένα, Τέιλορ Τζέιμς, Έμι Ρέιβερ Λάμπμαν, Τζέρεμι Άιρονς κα.

   Ο Τζέισον Στέιθαμ επιστρέφει και είναι έτοιμος «να τα κάψει όλα» στο πέρασμά του, σε αυτή την ομολογουμένως διασκεδαστική περιπέτεια εκδίκησης, της οποίας υπογράφει τη σκηνοθεσία ο έμπειρος στις δυναμικές περιπέτειες, αλλά μάλλον αρκετά αναλώσιμος, Ντέιβιντ Άγιερ των επιτυχημένων εμπορικά «Fury» και «Ημέρα Εκπαίδευσης».

   Ακόμη μία τυπική, ιδιαιτέρως σπιντάτη, περιπέτεια από τον Στέιθαμ, που τα βάζει μόνος του με όλους και τα πάντα για να απονείμει δικαιοσύνη. Έχοντας να αντιμετωπίσει ένα στρατό από «καθάρματα» θα χρησιμοποιήσει όλα τα κόλπα του και βεβαίως τις γροθιές του, φτιάχνοντας ακόμη έναν ύμνο στο ναό της απενεχοποιημένης κλωτσοπατινάδας.

   Ένας πρώην μυστικός πράκτορας, που εργάζεται ως μελισσοκόμος, όταν η γειτόνισσά του χάνει τις οικονομίες της πέφτοντας θύμα μίας ηλεκτρονικής απάτης και στη συνέχεια αυτοκτονεί, θα πάρει το νόμο στα χέρια του. Ο πρώην μυστικός πράκτορας, θα αντιδράσει καίγοντας ένα από τα γραφεία της εταιρείας που ήταν στο όνομα μιας γυναίκας και θεωρούσε οικογένειά του. Αλλά η επιχείρηση είναι πολύ μεγαλύτερη από κάποια συμμορία απατεώνων, καθώς τα μεγάλα αφεντικά βρίσκονται ιδιαιτέρως ψηλά, ακόμη και σε κυβερνητικά πόστα. Όταν θα συνειδητοποιήσουν με ποιον έχουν να κάνουν θα είναι όμως πολύ αργά. Γι’ αυτούς.

   Περαιτέρω συστάσεις μάλλον είναι περιττές, όταν ο Στέιθαμ αναλαμβάνει δράση και αρχίζει να αφήνει στο πέρασμά του κομματιασμένους και συντρίμμια. Εντάξει, τα κλισέ συναγωνίζονται και τις μπουνοκλωτσιές του μοναχικού, βεβαίως βεβαίως, ήρωα, αλλά έχουν την πλάκα τους και αποκτούν και μία γεύση, ειδικά αν συνοδεύονται από αλμυρά, μπύρες και αναψυκτικά.

   Ο Τζέισον είναι πάντα ο Στέιθαμ και δεν θα απογοητεύσει τους φανατικούς θαυμαστές του, με τα κατορθώματά του και τα ανεπανάληπτα ιλαροτραγικά δραματικά του διαλείμματα, ανάμεσα στο ξυλοφόρτωμα που παραδίδει.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η βίαιη εκστρατεία εκδίκησης ενός άνδρα αποκτά εθνικές διαστάσεις όταν αποκαλύπτεται ότι είναι ένας πρώην πράκτορας μιας πανίσχυρης και μυστικής οργάνωσης, γνωστής ως «Οι Μελισσοκόμοι».

   Οι Τρεις Σωματοφύλακες: Μιλαίδη

   (“Les Trois Mousquetaires: Milady”) Περιπέτεια εποχής, γαλλικής και διεθνούς συμπαραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Μαρτέν Μπουρμπουλόν, με τους Φρανσουά Σιβίλ, Εύα Γκριν, Βενσάν Κασέλ, Bίκι Κριπς, Πιο Μαρμαΐ, Ρομέν Ντουρίς, Λουί Γκαρέλ κα.

   Θεαματική, χορταστική και ευκολοχώνευτη ψυχαγωγική περιπέτεια εποχής, που θα ταίριαζε να προβληθεί περισσότερο τις ημέρες των αργιών. Πρόκειται για το δεύτερο κεφάλαιο της διάσημης ιστορίας, που ακολουθεί πιστά ο Μπουρμπουλόν και έρχεται να συμπληρώσει τους «Τρεις Σωματοφύλακες: Ντ’ Αρτανιάν», όπως είχε κάνει και ο Ρίτσαρντ Λέστερ το 1973, με την περίφημη ηρωική τριάδα των Μάικλ Γιορκ, Όλιβερ Ριντ και Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν και την Ράκελ Γουέλς στα καλύτερά της.

   Με δεδομένο ότι και τα δυο κεφάλαια γυρίστηκαν ταυτόχρονα, η ταινία κρατά τη συνοχή της, καθώς ο Μπουρμπουλόν («Άιφελ», «Με τον Μπαμπά ή τη Μαμά;») έχει συνολική άποψη και ξέρει να αποφεύγει σε μεγάλο βαθμό τις επαναλήψεις, με τις υποπλοκές ή τις αφηγηματικές μανιέρες. Άλλωστε, το δίδυμο Ματιέ Ντελαπόρτ και Αλεξάντρ Ντε Λα Πατελιέρ, που ανέλαβαν το σενάριο έχουν την εμπειρία να διηγηθούν το θρυλικό μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Δουμά, δίνοντας τις βάσεις στον σκηνοθέτη να απλώσει κινηματογραφικά μία θεαματική νοσταλγική περιπέτεια εποχής, χωρίς να κουράσει ή να προδώσει, προς χάριν της εμπορικότητας, το αρχικό κείμενο.

   Από το Λούβρο μέχρι τα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ και από τις τρώγλες του Παρισιού μέχρι την πολιορκία της Λα Ροσέλ μια χούφτα ανδρών και γυναικών ενώνουν τα ξίφη τους αλλά και το πεπρωμένο τους με εκείνο της Γαλλίας, που είναι διχασμένη από θρησκευτικούς πολέμους και νιώθει την απειλή της εισβολής από την Αγγλία.

   Μια υπερπαραγωγή, που δικαιώνει, σε κάποιο βαθμό, τα χρήματά της, αλλά και τη φήμη του έργου, καθώς ο Μπουρμπουλόν καταφέρνει να διευθύνει το πρωτοκλασάτο και αξιόπιστο καστ, καθώς και τις σκηνές με τις εντυπωσιακές μάχες. Και συνάμα να επιδεικνύει την πιστή αναπαράσταση της εποχής, τον πλούτο της παραγωγής, με τα προσεγμένα σκηνικά και κοστούμια και να κρατά τους υψηλούς ρυθμούς της έντασης και του ενδιαφέροντος μέχρι τέλους. Παράλληλα, όμως, εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι ο 45χρονος σκηνοθέτης αποφεύγει να τολμήσει, να μπει κάτω από τα κοστούμια, να λερώσει το αίμα των ηρώων του.

   Οι ηθοποιοί, όπως αναμενόταν, είναι αρκετά ικανοποιητικοί, αποδίδοντας τους χαρακτήρες πάνω σε στέρεες βάσεις, τις οποίες οι παραγωγοί είναι έτοιμοι να αξιοποιήσουν από την πλευρά τους, σχεδιάζοντας να προχωρήσουν σε ένα φραντσάιζ ξιφομαχιών.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… O Ντ’ Αρτανιάν αναγκάζεται να ενώσει τις δυνάμεις του με τη Μιλαίδη για να σώσει την Κονστάνς, η οποία απήχθη μπροστά στα μάτια του. Αλλά καθώς ο πόλεμος κηρύσσεται και ο Άθως, ο Πόρθος και ο Άραμις έχουν ήδη ενταχθεί στο μέτωπο, ένα μυστικό από το παρελθόν γκρεμίζει παλιές συμμαχίες.

   Θαύμα: Λευκό Πουλί

   (“White Bird”) Δραματική περιπέτεια εποχής, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Μαρκ Φόρστερ, με τους Αριέλα Γκλέισερ, Ορλάντο Σβουέρντ, Μπράις Γκάισαρ, Ελεν Μίρεν, Τζίλιαν Άντερσον κα.

   Άτυπη συνέχεια της ταινίας «Θαύμα», βασισμένης εκ νέου στο ομώνυμο εικονογραφημένο μπεστ σέλερ της Ρ. Τζ. Παλάτσιο, αλλά αυτή τη φορά υπό τη στιβαρή σκηνοθετική διεύθυνση του Μαρκ Φόρστερ. Εννοείται ότι απαιτούνται και πάλι αρκετά χαρτομάντιλα για τους άκρατους μελοδραματισμούς και τα ηφαιστειώδη μηνύματα ουμανισμού, ηρωισμού και μεγαλοσύνης. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι τα βιβλία της Παλάτσιο διανέμονται στα σχολεία των ΗΠΑ.

   Πάντως, ο Φόρστερ, περιόρισε στο μέτρο του δυνατού όλες αυτές τις υπερβολικές γλυκάδες, τα στερεότυπα της πολιτικής ορθότητας και τους μελοδραματισμούς, εκμεταλλευόμενος και το στόρι που θέλει μια γιαγιά για να συνεφέρει τον εγγονό της από τα συναισθηματικά του αδιέξοδα, να του διηγείται τη δική της ιστορία όταν ήταν παιδί, στην κατεχόμενη από τους ναζί, Γαλλία και τη θυσία ενός αγοριού για να τη σώσει από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

   Ο πολύπειρος Φόρστερ («Ένας Άνθρωπος που τον Έλεγαν Όττο», «Quantum of Solace», «Ψάχνοντας τη Χώρα του Ποτέ»), χωρίς να βγάζει από το πρώτο πλάνο τα θετικά μηνύματα καλοσύνης και ανεκτικότητας, θα προσθέσει και στιγμές αγωνίας, αλλά και μιας τρυφερότητας, που θα συγκινήσει το νεανικό κοινό.

   Με δυο κουβέντες, μία καλοκουρδισμένη ταινία, για όλη την οικογένεια, που βρίθει από ουμανιστικά διδάγματα και θα προσφέρει τελικώς και δυο ώρες ψυχαγωγίας, ενώ ικανοποιητικά γράφουν στη μεγάλη οθόνη και οι νεαροί πρωταγωνιστές.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Τζούλιαν παλεύει να βρει πού ανήκει από τότε που αποβλήθηκε από το σχολείο του, εξαιτίας της συμπεριφοράς του σε ένα άλλο παιδί. Για να αλλάξει τη ζωή του, η γιαγιά του Τζούλιαν αποκαλύπτει τελικά τη δική της ιστορία θάρρους: κατά τη διάρκεια της νιότης της στην κατεχόμενη από τους Ναζί Γαλλία, ένα αγόρι την προστατεύει από θανάσιμο κίνδυνο. Βρίσκουν την αγάπη σε έναν εκπληκτικό, μαγικό κόσμο δικής τους δημιουργίας, ενώ η μητέρα του αγοριού ρισκάρει τα πάντα για να την κρατήσει ασφαλή.

   Προβάλλεται ακόμη η ταινία:

   Ο Φίλος μου το Ρομπότ

   (“Robot Dreams”) Παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, ισπανογαλλικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία του Πάμπλο Μπέργκερ. Μια ευχάριστη έκπληξη, που αξιοποιεί το όμορφο σενάριο, το οποίο, σημειωτέον, δεν διαθέτει διαλόγους. Απλό παραδοσιακό σχέδιο, χωρίς εντυπωσιασμούς και ψηφιακές υπερβολές, αλλά κυρίως αγνά συναισθήματα και ένας ύμνος για τη φιλία. Ενός μοναχικού σκύλου στο Μανχάταν, της δεκαετίας του ’80, που έχει βαρεθεί και δημιουργεί το δικό του φίλο, ένα ρομπότ, με το οποίο γίνονται αχώριστοι. Βραβείο καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου 2023 και αρκετές ακόμη διακρίσεις σε πολλά φεστιβάλ, ενώ μπορεί να διεκδικήσει και το Όσκαρ.

   Χάρης Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Ωδή στους κασκαντέρ, αραχνοφοβία και λυρικός Παρατζάνοφ

Η εντυπωσιακή υποδοχή του κοινού στην ταινία τρόμου των Unboxholics, «Μην Ανοίγεις την Πόρτα», σημειώνοντας μία, πέρα του αναμενόμενου, επιτυχία στα ταμεία των 115 κινηματογράφων που προβλήθηκε, πιάνοντας πάνω από 27.000 εισιτήρια την πρώτη μέρα προβολής της – κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες λόγω των προπωλήσεων – προσγειώνει απότομα τις πρεμιέρες της πρώτης εβδομάδας του Μαΐου σε τέσσερις. Με δεδομένο και την έξοδο του Πάσχα, δυο είναι από τις καινούργιες ταινίες που μπορούν να συναγωνιστούν το ελληνικό horror, «Ο Κασκαντέρ» με τον Ράιαν Γκόσλινκ και το παιδικό animation «Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα». Το ενδιαφέρον της έχει όμως και η γαλλική ταινία τρόμου «Στον Ιστό του Τρόμου», ενώ για τους φανατικούς σινεφίλ υπάρχει και η επανέκδοση του λυρικού αριστουργήματος «Το Χρώμα του Ροδιού», του φημισμένου Σεργκέι Παρατζάνοφ.

   Ο Κασκαντέρ

   (“The Fall Guy”) Κωμική περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Λιτς, με τους Ράιαν Γκόσλινγκ, Έμιλι Μπλαντ, Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, Χάνα Γουάντινγκχαμ, Γουίνστον Ντιουκ, Λι Μέιτζορς, Στέφανι Σου κα.

   Αυθεντική χολιγουντιανή – με την καλή έννοια – διασκέδαση και μαζί μία ωδή στους επαγγελματίες κασκαντέρ από τον Ντέιβιντ Λιτς, του αλλόκοτου «Bullet Train» και του κατασκοπικού «Atomic Blonde», ενός σκηνοθέτη ταινιών δράσης και για είκοσι χρόνια με προϋπηρεσία ως κασκαντέρ.

   Ταινία που βασίζεται στην καλτ ομότιτλη τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του ’80 με πρωταγωνιστή τον Λι Μέιτζορς, ο οποίος κρατά εδώ ένα μικρό ρόλο τιμής ένεκεν, ενώ είναι φανερό ότι όλοι οι συντελεστές, αν μη τι άλλο, το γλεντούν με την ψυχή τους.

   Ένα εκρηκτικό μπλογκμπάστερ και συνάμα ευγενικών προθέσεων φιλμ, στην επιτυχία του οποίου συμβάλλουν και ο σκηνοθέτης, που γνωρίζει πολύ καλά την ψυχολογία του κεντρικού πρωταγωνιστή και η πλούσια παραγωγή, που δεν φείδεται προκειμένου να καλύψει εντυπωσιακά και πειστικά τις σκηνές δράσης, καθώς και οι ηθοποιοί και ειδικά ο Ράιαν Γκόσλινγκ, που μπαίνει στο πετσί του ήρωα, όπως και ο Μπραντ Πιτ στην ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο «Κάποτε στο Χόλιγουντ».

   Ο Κολτ είναι ένας κασκαντέρ, και όπως συμβαίνει σε όλους τους συναδέλφους του, τον ανατινάζουν, τον πυροβολούν, τον χτυπάνε με αυτοκίνητα, τον ρίχνουν από παράθυρα και τον πετάνε από δυσθεώρητα ύψη, για τη διασκέδαση του κοινού. Έχοντας επιβιώσει από ένα ατύχημα, που παραλίγο να του κοστίσει την καριέρα του, αυτός ο ήρωας – εργάτης του σινεμά και που σκέφτεται να αποσυρθεί, καλείται να εντοπίσει έναν αγνοούμενο κινηματογραφικό αστέρα, που ντουμπλάρει στις επικίνδυνες σκηνές της ταινίας, να λύσει μια σκοτεινή υπόθεση συνωμοσίας και να κερδίσει ξανά τον έρωτα της ζωής του, ενώ συνεχίζει να εργάζεται σαν κασκαντέρ.

   Γοητευτική κωμική περιπέτεια, μια σωστή γιορτή των μπλογκμπάστερ και των ψευδαισθήσεων του σινεμά, αλλά και ένα μεγάλο «ευχαριστώ» προς όλους αυτούς τους ανώνυμους εργάτες της κινηματογραφικής βιομηχανίας και ειδικά για τους υποτιμημένους κασκαντέρ. Είναι όμως και μια απολαυστική περιπέτεια δράσης, άψογα κουρδισμένη, χειμαρρώδους ροής και προσεγμένης αφήγησης, με τις καλοδεχούμενες σινεφιλικές αναφορές.

   Ο Λιτς, προσφέρει μία απολαυστική έκθεση από τα βασικά κόλπα των κασκαντέρ, όπως τα πυροτεχνήματα, τις φωτιές, τα εκπαιδευμένα σκυλιά, τα περίφημα κυνηγητά αυτοκινήτων, με τα ατυχήματα που κόβουν την ανάσα, τα εικονικά όπλα, τις χορογραφίες μάχης, τις τούμπες στο κενό και άλλα πολλά, φτάνοντας στα όρια της παρωδίας και ταυτόχρονα τοποθετώντας τους χαρακτήρες στο σημείο που πρέπει και με την κατάλληλη ψυχοσύνθεση, ενώ παραπέμπει και σε πολλές γνωστές ταινίες δράσης.

   Και είναι τόσο προσηλωμένος στο θέμα του και στον ήρωά του ο Λιτς, που ξεφεύγει από τη γνωστή αυταρέσκεια που τον διακρίνει, για να αποθεώσει τα υπέροχα ακροβατικά και τις επικίνδυνες σκηνές των αφανών ηρώων – κασκαντέρ, ακόμη και εις βάρος της πλοκής, που χρησιμοποιείται περισσότερο ως πρόσχημα, για την ανάδειξη του πυρήνα του θέματός του που δεν είναι άλλο από τους ανθρώπους που πέφτουν στη φωτιά από ύψη που προκαλούν ίλιγγο, μόνο και μόνο για να έχουν οι σκηνοθέτες δυο πλάνα, προς εντυπωσιασμό του κοινού.

   Και όλα αυτά χωρίς να χάνει η ταινία το χιούμορ της ή να ξεπέφτει σε χοντράδες ή εξυπνάδες, που θα ευχαριστήσουν τα ταπεινά ένστικτα του κοινού μίας υπερπαραγωγής, αλλά αντιμετωπίζοντας τους ταπεινούς εργάτες της βιομηχανίας του θεάματος, όπως τους αρμόζει, ως απαραίτητους για να βγει το τελικό αποτέλεσμα.

   Ο Ράιαν Γκόσλινγκ, ως νέος καθιερωμένος ποπ σταρ, θα βάλει όλο το κέφι του και τη γοητεία του σε πλήρη εφαρμογή, μεταδίδει όλη την αγάπη του προς τους κασκαντέρ, ενώ αποκτά και την πρέπουσα χημεία με την Έμιλι Μπλαντ, η οποία βάζει τη γυναικεία πινελιά και τον ρομαντισμό.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Έχοντας επιβιώσει από ένα ατύχημα που παραλίγο να του κοστίσει την καριέρα του, ένας κασκαντέρ πρέπει να εντοπίσει έναν αγνοούμενο κινηματογραφικό αστέρα, να λύσει μία σκοτεινή υπόθεση συνωμοσίας και να κερδίσει ξανά τον έρωτα της ζωής του.

   Στον Ιστό του Τρόμου

   (“Infested”) Ταινία τρόμου, γαλλικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Σεμπαστιάν Βανιτσέκ, με τους Τεό Κρίστιν, Σοφία Λεσάφρ, Ζερόμ Νιλ, Λίζα Νιαρκό, Φίνεγκαν Όλντφιλντ κα.

   Οι ταινίες τρόμου είναι το πιο δημοφιλές κινηματογραφικό είδος, ίσως μαζί με τα παιδικά animation, καθώς η παραγωγή τους, πολλές φορές ιδιαιτέρως οικονομική, μπορεί να φέρει εύκολο κέρδος, με δεδομένο ότι υπάρχει ένα φανατικό ευρύ κοινό που δύσκολα χάνει ταινία. Οι περισσότερες είναι του σωρού, ενώ ελάχιστες είναι αυτές που πραγματικά αξίζουν και μπορούν να σταθούν και στο κοινό που δεν ελκύεται από τον τρόμο.

   Η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου νεαρού σκηνοθέτη Σεμπαστιάν Βανιτσέκ, μία αραχνοφοβία αλά γαλλικά, βρίσκεται σίγουρα μακριά από τις πρώτες κι έχει το ενδιαφέρον της. Ο Βανιτσέκ, ωστόσο, παρότι δείχνει ότι έχει την κινηματογραφική ματιά, το ταλέντο και την όρεξη, πρέπει να διανύσει αρκετή απόσταση ακόμη για να ενταχθεί στους ολοκληρωμένους σκηνοθέτες, που η υπογραφή του θα είναι αρκετή για να σπεύσουμε.

   Ο Βανιτσέκ, στήνει ένα κλειστοφοβικό και σκοτεινό φιλμ τρόμου, εγκλωβίζοντας τους χαρακτήρες της ιστορίας του στον ιστό της αράχνης και ταυτόχρονα επιχειρεί να αναδείξει τον αλληγορικό χαρακτήρα της ταινίας του, για την ξενοφοβία στη Γαλλία, την μη αποδοχή των αραβόφωνων και γενικότερα τη δεύτερη γενιά μεταναστών, όπως και ένα κοινωνικό σχόλιο για τα τεράστια τσιμεντένια συγκροτήματα κατοικιών στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού, όπου πλέον η εγκληματικότητα συναντά το περιθώριο και μια γενιά που είναι έτοιμη να εκραγεί.

   Το στόρι, τοποθετεί σε μία τεράστια πολυκατοικία στα προάστια του Παρισιού έναν εργατικό νεαρό, τον Κάλεμπ, που πουλά αθλητικά παπούτσια στη μαύρη αγορά κι έχει αδυναμία στα μικρά εξωτικά ζώα και ζωύφια, η συλλογή των οποίων είναι παράνομη. Το τελευταίο του απόκτημα είναι μία αράχνη, που εν αγνοία του, μεταφέρθηκε λαθραία από μια έρημο της Μέσης Ανατολής και είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνη για τον άνθρωπο. Η αράχνη θα χρειαστεί μόλις μία στιγμή για να δραπετεύσει και να μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε μια φριχτή παγίδα θανάτου. Την ίδια ώρα η αστυνομία σφραγίζει το κτίριο, εγκλωβίζοντας τους κατοίκους. Ο μόνος τρόπος για να επιβιώσουν είναι η αναζήτηση ενός σημείου διαφυγής.

   Ο Βανιτσέκ δεν πρωτοτυπεί ιδιαίτερα, όμως, βρίσκει έναν αποτελεσματικό βηματισμό, με ρυθμό και σωστή κλιμάκωση της αγωνίας, αποφεύγοντας τις υπερβολικά φρικιαστικές εικόνες και προτείνοντας περισσότερο τις ανατριχίλες που προκαλεί στους περισσότερους η παρουσία των αραχνών και ειδικά σε ένα κλειστοφοβικό σκηνικό. Η μικρή ιστορία για τους πανικόβλητους χαρακτήρες της ταινίας, με τους καυγάδες ανάμεσα στον Κάλεμπ και την αδελφή του και τον καλύτερο φίλο του, δείχνουν μία αυθεντικότητα και μεταφέρουν το κλίμα που επικρατεί στα τσιμεντένια παρισινά γκέτο, ενώ το σασπένς αυξάνεται συνεχώς από τα κομψά και μετρημένα εφέ, τη σκοτεινή διεύθυνση φωτογραφίας και τον ευγενικό χαρακτήρα του πρωταγωνιστή.

   Όταν οι αστυνομικές δυνάμεις αποκλείουν το κτίριο και μπλοκάρουν τους ήρωες εντός μίας αραχνοΰφαντης παγίδας θανάτου θα έρθει και το ανεπαίσθητο και ίσως διφορούμενο κοινωνικό σχόλιο για τους μετανάστες στο Παρίσι, ενώ παράλληλα κλιμακώνεται η αγωνία για τη διάσωση των ηρώων.

   Οι νεαροί πρωτόβγαλτοι ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν είναι ορεξάτοι και μεταφέρουν την απαραίτητη ένταση και το κλίμα ανησυχίας, αν και τελικά οι αράχνες είναι αυτές που κερδίζουν την αναγνώριση και τον τρόμο μας.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Καλέμπ, ένας μοναχικός νεαρός άντρας με αδυναμία στα εξωτικά ζώα, φέρνει στο διαμέρισμα του μια δηλητηριώδη αράχνη που ανήκει σε ένα σπάνιο και πολύ επικίνδυνο είδος. Η αράχνη θα χρειαστεί μόλις μια στιγμή για να δραπετεύσει και να μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε μια φριχτή παγίδα θανάτου.

   Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

   Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

   (“The Garfield Movie”) Αρκετά διασκεδαστική παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία του έμπειρου και εξειδικευμένου στο animation Μαρκ Ντίταλ («Ο Αυτοκράτορας έχει Κέφια»). Το φιλμ, που βασίζεται στο γνωστό κόμικ με ήρωα τον Γκάρφιλντ, είναι κεφάτο, διαθέτει έξυπνες ατάκες και αρκετή πλάκα, για τον τεμπελάκο και φαταούλα γατούλη.

   Μετά από μια αναπάντεχη συνάντηση με τον εξαφανισμένο εδώ και καιρό πατέρα του -έναν απεριποίητο γάτο του δρόμου με το όνομα Βικ-, ο Γκάρφιλντ και ο σκυλοφίλος του, Όντι, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την άνετη ζωή τους στο υπέροχο σπιτικό τους και να ακολουθήσουν τον Βικ σε μια ξεκαρδιστική, ριψοκίνδυνη ληστεία.

   Η ταινία, που θα ευχαριστηθεί η πιτσιρίκαρία, αλλά θα ξεσκάσει και τους μεγαλύτερους, προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά, με τις φωνές των Κωνσταντίνου Λάγκου (Γκάρφιλντ), Βασίλη Μήλιου, Κώστα Τερζάκη, Σοφία Τσάκα, Κωνσταντίνου Ρεπάνη, Στεφανία Φιλιάδη κα.

   Το Χρώμα του Ροδιού

   (“Sayat Nova”) Το αριστούργημα που γύρισε ο φημισμένος σοβιετικός σκηνοθέτης Σεργκέι Παρατζάνοφ το 1968 και που αναστάτωσε κοινό και κριτικούς με τις ποιητικές απίστευτης αρμονίας και σύνθεσης λυρικές εικόνες του. Για 75 αξιομνημόνευτα λεπτά, με σταθερή κάμερα, χωρίς διαλόγους, μαγικές εικόνες – νοηματικά αυτοδύναμες και χωρισμένη σε οχτώ ενότητες, η θρυλική ταινία, που αποκαταστάθηκε το 2014 από τον Μάρτιν Σκορσέζε και την Cineteca di Bologna, αφηγείται τη βιογραφία του Γεωργιανού τροβαδούρου Σαγιάτ Νόβα (1712-1795) από τα παιδικά του χρόνια και την ανακάλυψη του έρωτα, έως την είσοδό του σε μοναστήρι και τον θάνατό του. Κλασική αξία, που αξίζει να ανακαλύψουν και οι νεότεροι σινεφίλ.

   (Φωτογραφία από την ταινία «Ο Κασκαντέρ»)

   Χάρης Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…” στο Θέατρο Αθήναιον

“Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…”
του Βασίλη Κατσικονούρη

25 και 26 Μαΐου στο Θέατρο Αθήναιον

Μια Θεατρική Παράσταση του “ΘΕΑΤΡΟ52”
σε σκηνοθεσία Ρίτσας Γεωργιάδου

 Το Θέατρο52 παρουσιάζει τον εμβληματικό μονόλογο “Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…” του Βασίλη Κατσικονούρη στο Θέατρο Αθήναιον. Πρόκειται για τον απολογισμό μιας γυναίκας – μάνας, που απευθύνεται στις νεότερες γενιές. 
Είναι η ακύρωση των προσδοκιών της για όσα έζησε και δεν έζησε, καταφεύγοντας στο γλυκόπικρο “πάλι καλά” ως μια τραγική διαπίστωση, αλλά και μια σανίδα σωτηρίας που θα της δώσει δύναμη να προχωρήσει παρακάτω.Ένας μονόλογος ανάμεσα στην κωμωδία και στο δράμα, στον θυμό και στη συγχώρεση, στην τρυφερότητα και στην απόγνωση.
Teaser ΠαράστασηςΠαραγωγή: Θέατρο52Παίζει η Γεωργία Δάρτση
Εύζωνας: Μαρίνα Ψειράκη
Σκηνοθεσία: Ρίτσα Γεωργιάδου
Πρωτότυπη Μουσική Παράστασης: Δημήτρης Μισιρλής
Ποίηση: Άγγελος Σικελιανός
Πιάνο: Σάββας Παυλίδης
Κιθάρες: Δημήτρης Μισιρλής
Τραγούδι: Σταυρούλα Κεσούρη
Βίντεο Εισαγωγής: Βασίλειος Σαρίκος
Φωτογραφίες: Δημήτρης Μισιρλής
Γραφιστική Επιμέλεια: Μαρίνα Ψειράκη
Ηχοληψία: Σταυρούλα Κεσούρη
Σκηνικά: Ζαχαρούλα Βουγιουκλίωτη – Θοδωρής Μανίτσας
Επικοινωνία: Έρη ΧριστοφορίδουΣτο βίντεο της εισαγωγής συμμετέχει η χορεύτρια Κωνσταντίνα Τζηκαλιού.Ευγενική παραχώρηση αξεσουάρ για το βίντεο: “Harley Davidson Thessaloniki”, Κώστας Βάσσος.
Πληροφορίες:
Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…
Κινηματοθέατρο Αθήναιον
Βασ. Όλγας 35
Τηλ. Επικοινωνίας – Πληροφορίες: 
Θέατρο Αθήναιον: 690 646 7283
Θέατρο52: 693 730 4340 
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο, 25 Μαΐου στις 21.00
Κυριακή, 26 Μαΐου στις 21:00
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 10.00€
Προπώληση εισιτηρίων: 
Στο ταμείο του Θεάτρου και στην Goldmall.gr
 
Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εκλεκτοί μουσικοί της ΚΟΑ στο πνεύμα της Εβδομάδας των Παθών με μελωδίες από τη Βιέννη, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Τη Μεγάλη Δευτέρα, 29 Απριλίου, εκλεκτοί μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, μας εισάγουν στο πνεύμα της Εβδομάδας των Παθών με μελωδίες από τη…Βιέννη, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Το κουαρτέτο εγχόρδων τετART-on (Μόρφω Παπαδημητρίου – βιολί, Κώστας Καραγεωργόπουλος – βιολί, Αλέξανδρος Παπανικολάου – βιόλα,Ήβη Παπαθανασίου – βιολοντσέλο) μας καλεί στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο με ένα πρόγραμμα που συγκινεί.

Ερμηνεύονται έργα συνθετών που έζησαν και έδρασαν στη μουσική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Τρεις συνθέτες, τρεις διαφορετικές εποχές, μία πόλη.

Ξεκινώντας από το Τέταρτο Κουαρτέτο Εγχόρδων του Μπετόβεν. Σύνθεση θυελλώδη, γεμάτη ένταση.

Στη συνέχεια, παρουσιάζεται μια εκδοχή του κατανυκτικού κουαρτέτου εγχόρδων Fratres, του 88χρονου σήμερα Εσθονού συνθέτη Άρβο Περτ.

Τέλος, με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννηση του «συνθέτη του Θεού» Άντον Μπρούκνερ, θα ακουστεί το Κουαρτέτο εγχόρδων του σε ντο ελάσσονα.

Το πρόγραμμα

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770 – 1827)

Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.4 σε ντο ελάσσονα, έργο 18 αρ.4

ΑΡΒΟ ΠΕΡΤ (γεν. 1935)

Fratres (εκδοχή για κουαρτέτο εγχόρδων)

ΑΝΤΟΝ ΜΠΡΟΥΚΝΕΡ (1824 – 1896)

Κουαρτέτο εγχόρδων σε ντο ελάσσονα

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Κουαρτέτο εγχόρδων τετART-on

Μόρφω Παπαδημητρίου, βιολί

Κώστας Καραγεωργόπουλος, βιολί

Αλέξανδρος Παπανικολάου, βιόλα

Ήβη Παπαθανασίου, βιολοντσέλο

Στις 19:00, μία ώρα πριν την έναρξη της συναυλίας, θα προηγηθεί ξενάγηση στους χώρους του Μουσείου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ