ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εγκαινιάζεται σήμερα από τον πρωθυπουργό το αναστηλωμένο και αποκατεστημένο ανάκτορο του Φιλίππου Β΄ της Μακεδονίας, στις Αιγές

Με την έλευσή του το 2024 άνοιξε μία πόρτα στο πολύ μακρύ παρελθόν, την οποία στο εξής μπορούν να διαβούν οι πολίτες και να φτάσουν έως και 2300 χρόνια πίσω. Στο υπερυψωμένο τμήμα της πλαγιάς της Βεργίνας, «προσκυνητές της ιστορίας» θα μπορούν πλέον να ξεναγούνται στο Ανάκτορο του Φιλίππου B’ στις Αιγές, το οποίο εγκαινιάζεται σήμερα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και από την ερχόμενη Κυριακή θα είναι ανοιχτό για το κοινό.
Μετά από 16 χρόνια εργασιών αναστήλωσης, συντήρησης, στερέωσης, αποκατάστασης, ανασκαφής και τεκμηρίωσης του τεράστιου τεχνικού έργου, το μεγαλύτερο οικοδόμημα που έχει δει η κλασική αρχαιότητα, αυτό που ο καθηγητής Βόλφραμ Χέφνερ (Wolfram Hoepfner) είχε χαρακτηρίσει «Παρθενώνα της Μακεδονίας» και στο οποίο μέσα, χωράει τρεις φορές ο Παρθενώνας, παραπέμπει ξανά στην αρχική του εικόνα.
Το πιο λαμπρό οικοδόμημα της Μακεδονίας, ανοίγει τις πύλες του στον κόσμο για να θυμίσει κάποιες από τις ένδοξες στιγμές του:
Την ανέγερσή του στα μέσα του 4ου π.Χ. αιώνα από τον Φίλιππο Β’ με σκοπό να ορίσει την εικόνα του νέου κόσμου… «Εγώ ο ηγεμόνας και ο κόσμος μου συνυπάρχουμε σε αυτό το κτίριο, το ανάκτορο των Αιγών», είχε πει χαρακτηριστικά, δικαιολογώντας την ιδέα που τον οδήγησε στη δημιουργία της πόλης και του ανακτόρου.
Εκεί οργάνωσε και μεταρρύθμισε το βασίλειο των Μακεδόνων και προετοίμασε το έδαφος γι’ αυτό που συνέβη στη συνέχεια με τον γιο του Αλέξανδρο, που δημιούργησε την οικουμένη.
Εκεί ανακηρύχθηκε ο Μέγας Αλέξανδρος βασιλιάς το 336 π.Χ., μετά τη δολοφονία του πατέρα του. Οι ίδιες κολώνες που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης, είναι αυτές που «άκουσαν» τους Μακεδόνες να χτυπούν θριαμβικά με τα δόρατα τις ασπίδες τους, καθώς φώναζαν ρυθμικά το όνομά του.
Με αφετηρία το ίδιο σημείο, μόλις δύο χρόνια αργότερα, έγινε το ξεκίνημα της εκστρατείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου για τα βάθη της Ανατολής, όπου μαζί με τους δεκάδες χιλιάδες οπλίτες και ιππείς, κουβάλησαν μαζί τους στην άκρη του κόσμου την εικόνα της κλασικής Ελλάδας, της Μακεδονίας, των Αιγών.
Στα μέσα του 2ου προχριστιανικού αιώνα το ανάκτορο καταστράφηκε παραδειγματικά, μετά την οριστική κατάλυση του βασιλείου από τους Ρωμαίους του Μέτελλου, το 148 π.Χ.
Ό,τι απέμεινε από τη λιθαρπαγή, που συνεχίστηκε για αιώνες, αποκαλύφθηκε με την ανασκαφή που ξεκίνησε το 1865 και συνεχίστηκε τον 20ό αιώνα, τη δεκαετία του 1930 και τις δεκαετίες του 1950-1960. Τα σημερινά εγκαίνια σηματοδοτούν την «ανάσταση» του μνημείου.
«Το μεγαλύτερο μνημείο στον ελλαδικό χώρο, που καταλαμβάνει 15.000 τ.μ. και μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο του φτάνει στις 25.000 τ.μ., στην ουσία δεν υπήρχε», δήλωσε πρόσφατα σε συνέντευξή της στον ΣΚΑΙ 100.3 η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, εξηγώντας ότι μέχρι το 2007 που ξεκίνησε δειλά, αλλά αποφασιστικά, η αναστήλωση του συγκεκριμένου μνημείου, δεν φαινόταν τίποτα. «Δεν είχαμε δηλαδή ένα μνημείο το οποίο σωζόταν εν μέρει στην τρίτη του διάσταση. Ήταν ένα μνημείο που είχε τα μέλη του διάσπαρτα σε μια μεγάλη ακτίνα, γύρω από τον βασικό του πυρήνα, αλλά ήταν στην πραγματικότητα επίπεδο», είπε χαρακτηριστικά.
Η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη έως το τέλος του 2023 της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, είναι αυτή που θα ξεναγήσει τον πρωθυπουργό. Η ίδια αφήνει πίσω της ένα σπουδαίο έργο στη βασιλική πρωτεύουσα των Μακεδόνων, τις Αιγές. Πλέον ο επισκέπτης μπορεί να ξεναγηθεί στο Μουσείο των Αιγών, κάνοντας ένα πρώτο βήμα στην ιστορία της Μακεδονίας και στον κόσμο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Στη συνέχεια μπορεί να δει τους βασιλικούς τάφους, μία ολόκληρη νεκρόπολη 500 στρεμμάτων με 540 τύμβους. Ενώ επιπλέον, στο εξής θα μπορεί να επισκεφτεί και το ανάκτορο του Φιλίππου για να κατανοήσει ολοκληρωμένα την ατμόσφαιρα της αρχαιότητας.
«Το ανάκτορο δεν είναι σπίτι, δεν ήταν ποτέ σπίτι. Πρόκειται για το κέντρο της πολιτικής, θρησκευτικής, δικαστικής και στρατιωτικής εξουσίας του Φιλίππου του Β’. Αυτός πήρε τους θεσμούς των πόλεων του νότου, δηλαδή την αυτοδιοικούμενη πόλη με Βουλή και Δήμο, και τους μπόλιασε στην ιδέα του βασιλείου. Έτσι, άρχισε να δημιουργεί πόλεις στις οποίες μαζεύονταν πληθυσμοί και παραχωρούνταν κλήροι», είχε δηλώσει παλιότερα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Αγγελική Κοτταρίδη.
«Κτίριο λιτό και λειτουργικό και συγχρόνως μνημειακό και επιβλητικό, το αρχετυπικό οικοδόμημα χαρακτηρίζεται από την πολυτέλεια των υλικών, την εφευρετικότητα και την τελειότητα της εκτέλεσης, τα απροσδόκητα επιτεύγματα της τεχνολογίας και, συγχρόνως, από τη γεωμετρική καθαρότητα της φόρμας που διαμορφώνει ένα σύνολο απαράμιλλης ηρεμίας, κομψότητας και αρμονίας, όπου όλα υποτάσσονται στη γοητεία του μέτρου», αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού.
«Με το μνημειώδες πρόπυλο, που παραπέμπει σε ιερό, τις εντυπωσιακές διώροφες στοές της πρόσοψης που ανοίγονται στην πόλη και προσκαλούν τους πολίτες να κάνουν χρήση του χώρου τους, το μέγα περιστύλιο, γύρω από το οποίο οργανώνονται οι χώροι των συμποσίων, τη θόλο που σύμφωνα με τις επιγραφές ήταν ιερό του Πατρώου Ηρακλή, τη βιβλιοθήκη/αρχείο και το μικρότερο δυτικό περιστύλιο που εξυπηρετούσε βοηθητικές χρήσεις (παλαίστρα κλπ.) το «βασίλειον» καθίδρυμα των Αιγών στέγαζε όλες εκείνες τις δομές που ήταν απαραίτητες για την άσκηση της πολυεπίπεδης δημόσιας εξουσίας. Με 16 δωρικούς κίονες σε κάθε πλευρά του, το μέγα περιστύλιο των Αιγών, που εικονοποιεί την έννοια του τετραγώνου, είναι το πρώτο του είδους του. Έχοντας έκταση 4.000 τ.μ., χωρούσε τουλάχιστον 8.000 άτομα και μπορούσε να λειτουργήσει ως τόπος συνάθροισης των Μακεδόνων. Ο τόπος συνάθροισης των πολιτών παίρνει εικόνα αυλής και η λέξη “ αυλή” γίνεται συνώνυμη με την έννοια της βασιλείας», συνεχίζει η ανακοίνωση.
Το έργο συντήρησης, στερέωσης, αποκατάστασης και αναστήλωσης του μνημείου που πραγματοποιήθηκε από την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας με αυτεπιστασία. Διήρκεσε από το 2007 μέχρι το 2023 ως συγχρηματοδοτούμενο έργο διαδοχικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων, με συνολικό προϋπολογισμό 20.300.000 ευρώ.
Επιστημονικά και διοικητικά υπεύθυνη του έργου σε όλες τις φάσεις ήταν η Δρ Αγγελική Κοτταρίδη, αρχαιολόγος και επιβλέποντες της τελικής φάσης ήταν οι: Ολυμπία Φελεκίδου, πολιτικός μηχανικός-αναστηλώτρια, Κική Κυρηττοπούλου, αρχιτέκτων, Εύα Κοντογουλίδου, αρχαιολόγος, Κώστας Τζίμπουλας, συντηρητής αρχαιοτήτων, Γιώργος Κωνσταντινόπουλος, εργατοτεχνίτης. Ο αριθμός των εργαζομένων ΙΔΟΧ κυμάνθηκε από 70-160.
Β. Καζαντζίδου
Φωτο: ΥΠΠΟ
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θεματικές περιηγήσεις στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, με ελεύθερη είσοδο, το βράδυ της Πανσελήνου (9/8)

Το Σάββατο 9 Αυγούστου το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα υποδεχθεί την πανσέληνο, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, από τις 20:00 έως τα μεσάνυχτα και με θεματικές περιηγήσεις από αρχαιολόγους του Μουσείου.
Από τις 20:00 έως τις 24:00 τα βλέμματα, οι σκέψεις και τα βήματα των επισκεπτών θα οδηγηθούν σε επιλεγμένα εκθέματα των μονίμων και των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου και σε έναν νυχτερινό περίπατο γύρω από αυτό, με ιστορίες που θα ξεδιπλώσουν οι ακόλουθοι αφηγητές:
– Δρ Κωνσταντίνος Νικολέντζος, προϊστάμενος Διεύθυνσης Συλλογών και Εκθέσεων
«Ιστορίες λάμψης και μυστηρίου στην Προϊστορία: Χρυσός και κεχριμπάρι αλλιώς»
Αίθουσες 5 και 4.
Από τις 20:00 έως τις 21:00.
Αριθμός συμμετεχόντων 20.
Απαραίτητες οι δηλώσεις συμμετοχής, κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης (τηλ.: 213 214 4856).
– Δρ Κάτια Μαντέλη, προϊσταμένη Τμήματος Προϊστορικών και Ανατολικών Αρχαιοτήτων
«Οι φάσεις της σελήνης στη ζωή των νεολιθικών κοινωνιών»
Αίθουσα 5.
Από τις 21:15 έως τις 22:00.
Αριθμός συμμετεχόντων 20.
Απαραίτητες οι δηλώσεις συμμετοχής, κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης (τηλ.: 213 214 4856).
– Δρ Κωνσταντίνος Πασχαλίδης, αρχαιολόγος Τμήματος Εκπαίδευσης, επιμελητής Αρχαιοτήτων.
«Ιστορικός περίπατος γύρω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το περιπετειώδες χρονικό δύο αιώνων σε ένα σημείο της πόλης»
Συνάντηση στα σκαλιά του Μουσείου επί της οδού Πατησίων.
Από τις 20:30 έως τις 22:00.
Η συμμετοχή είναι ελεύθερη. Οι περιηγήσεις θα πραγματοποιηθούν στα ελληνικά. Έναρξη δηλώσεων συμμετοχής στις 2/8/2025. Ώρα έναρξης εισόδου επισκεπτών (με ελεύθερη είσοδο) στις 20:00. Ώρα τελευταίας εισόδου επισκεπτών στις 23:45. Οι εκθεσιακοί χώροι του Μουσείου θα είναι επισκέψιμοι έως τις 24:00.
Ε.Μ.
* Επισυνάπτεται φωτογραφία
Πηγή: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πανσέληνος του Αυγούστου σε μνημεία, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους

Το υπουργείο Πολιτισμού διοργανώνει και φέτος τις εκδηλώσεις της Αυγουστιάτικης Πανσελήνου, υπό τον συντονισμό της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, προσφέροντας ελεύθερη είσοδο σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους, τη νύχτα της Πανσελήνου, το Σάββατο 9 Αυγούστου 2025.
Εκατόν δεκατέσσερις (114) αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, μουσεία και μνημεία, σε ολόκληρη τη χώρα, θα υποδεχθούν το κοινό, κάτω από το φως του φεγγαριού. Θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις σε εβδομήντα έναν (71) αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, ενώ περίπου σαράντα τέσσερις (44) θα παραμείνουν ανοιχτοί για το κοινό με ελεύθερη είσοδο.
Κατά τη φετινή διοργάνωση, θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις από τις 8 έως και τις 13 Αυγούστου, σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχει αναρτηθεί και το οποίο περιλαμβάνει θεατρικές παραστάσεις, μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις, αστροπαρατήρηση, αφηγήσεις μύθων και ξεναγήσεις, που διοργανώνουν οι υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων, πολλές από αυτές σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και τοπικούς συλλόγους.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θερμό χειροκρότημα για τον «Ριγολέττο» της Λυρικής στο Ηρώδειο

Σε ένα κατάμεστο Ηρώδειο έκανε πρεμιέρα χθες, Κυριακή, ο «Ριγολέττος» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Με το αριστούργημα αυτό του Βέρντι η Λυρική θα ολοκληρώσει τις παραστάσεις όπερας στο Ρωμαϊκό Ωδείο, πριν το κλείσιμό του για τις εργασίες αναστήλωσης.
Η παραγωγή του «Ριγολέττου», παράλληλα, είναι η τελευταία της ΕΛΣ για τη σεζόν 2024/25.
Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Κατερίνα Ευαγγελάτου, η οποία μεταφέρει την ιστορία του έργου στη διεφθαρμένη κοινωνία της ιταλικής επαρχίας της δεκαετίας του 1980. Την αναβίωση της σκηνοθεσίας επιμελήθηκε ο Ίων Κεσούλης.
Το κοινό χειροκρότησε θερμά τους πρωταγωνιστές: τον Δημήτρη Πλατανιά που ερμήνευσε τον ρόλο του Ριγολέττου, τον Λιπαρίτ Αβετισιάν στον ρόλο του Δούκα της Μάντοβας, τη Νίνα Μινασιάν στον ρόλο της Τζίλντας, τον Πέτρο Μαγουλά που ερμήνευσε τον Σπαραφουτσίλε και την Οξάνα Βόλκοβα για την ερμηνεία της ως Μανταλένα.
Ιδιαίτερα θερμό ήταν το χειροκρότημα και για την ορχήστρα της ΕΛΣ, την οποία διηύθυνε ο αρχιμουσικός Ντέρρικ Ινόεϊ και για τη χορωδία της ΕΛΣ, την προετοιμασία της οποίας έχει αναλάβει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
Την Τζοβάννα ερμήνευσε η Χρυσάνθη Σπιτάδη, τον Κόμη του Μοντερόνε ο Μαξίμ Κλονόφσκι, τον Μαρούλλο ο Νίκος Κοτενίδης, τον Ματτέο Μπόρσα ο Γιάννης Καλύβας, τον Κόμη του Τσεπράνο ο Γιώργος Ματθαιακάκης, την Κόμησσα του Τσεπράνο η Διαμάντη Κριτσωτάκη, τον δεσμοφύλακα ο Ιωάννης Κοντέλλης και την ακόλουθο η Αιμιλία Τσιμιδάκη.
Επόμενες παραστάσεις του «Ριγολέττου» στο Ηρώδειο θα πραγματοποιηθούν στις 29, 30, και 31 Ιουλίου (ώρα έναρξης: 21:00).
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ4 ημέρες ago
Απώλεια ακίνητης περιουσίας μέσω πλειστηριασμών και η εκ νέου ανάκτηση των απολεσθέντων ακινήτων.
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Ασφάλεια στην ακτή για να είσαι ήσυχος.
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ5 ημέρες ago
Δίχως χρεώσεις από σήμερα οι αναλήψεις στα ΑΤΜ ελληνικών τραπεζών
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Ο Ντ.Τραμπ αναστέλλει για άλλες 90 ημέρες την επιβολή δασμών στις εισαγωγές από την Κίνα
-
ΕΛΛΑΔΑ3 ημέρες ago
Οριοθετήθηκε η πυρκαγιά στα Μέγαρα – Παραμένουν τα μέτωπα σε Αχαΐα, Πρέβεζα, Χίο, Ζάκυνθο – 15 πυροσβέστες τραυματίστηκαν
-
ΕΠΙΣΤΗΜΗ3 ημέρες ago
Πρόγραμμα Voucher Εργαζομένων – Ανέργων 750€ στην PRACTIKA / Γράψου εύκολα τώρα