Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

11,2 δισ. ευρώ δημόσιες επενδύσεις ενίσχυσαν το 2023 την πραγματική οικονομία – Κατέγραψε υψηλές επιδόσεις

«Το 2023 η εθνική οικονομία κατέγραψε υψηλές επιδόσεις και παρουσίασε δυναμική ανάπτυξη στην οποία οι δημόσιες επενδύσεις συνέβαλαν καθοριστικά», αναφέρει χαρακτηριστικά σε σχετική ανακοίνωσή του το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και σημειώνει ότι «το 2023 εκτελέστηκε το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) στο σύνολό του (ποσοστό 100%), ενισχύοντας την πραγματική οικονομία με συνολικούς πόρους ύψους 11,2 δισ. ευρώ, αυξημένους κατά 176 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με το 2022».

Ειδικότερα:

– Στο εθνικό σκέλος, εκταμιεύτηκαν πόροι ύψους 1,72 δισ. ευρώ (ποσοστό 100,22%).

– Στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος, οι πληρωμές ανήλθαν σε 7,4 δισ. ευρώ (ποσοστό 100,11%).

– Στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, οι τελικές πληρωμές έφτασαν τα 2,1 δισ. ευρώ (ποσοστό 100,84%). Ταυτόχρονα, εκταμιεύτηκε η 3η δόση ευρωπαϊκών πόρων 3,6 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προς τη χώρα μας για επιχορηγήσεις και δάνεια, που συνδέεται άμεσα με την επίτευξη των οροσήμων των κρίσιμων έργων και μεταρρυθμίσεων που υλοποιήθηκαν.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι ο αρχικός προϋπολογισμός του ΠΔΕ 2023 αυξήθηκε κατά 800 εκατ. ευρώ, μέσω συμπληρωματικών προϋπολογισμών, προκειμένου να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες στην αποκατάσταση των φυσικών καταστροφών (450 εκατ. ευρώ) και στην εκτέλεση των συγχρηματοδοτούμενων έργων του ΕΣΠΑ (350 εκατ. ευρώ).

Τα αιτήματα πληρωμής προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα Προγράμματα ΕΣΠΑ και τα Λοιπά Προγράμματα ανήλθαν στα 4,074 δισ. ευρώ, καλύπτοντας τον ετήσιο στόχο (4,008 δισ. ευρώ) και ενισχύοντας σημαντικά τα δημόσια έσοδα.

Καθοριστικό παράγοντα για την αποτελεσματική εκτέλεση του ΠΔΕ αποτέλεσε η εκτέλεση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ κατά το τελευταίο έτος υλοποίησης της προγραμματικής περιόδου 2014-2020. Τα Προγράμματα εκτελέστηκαν στο σύνολό τους (23,4 δισ. ευρώ σε όρους Δημόσιας Δαπάνης) αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο πόρο για τη χρηματοδότηση έργων στις δημόσιες υποδομές, σε επενδυτικά επιχειρηματικά σχέδια και σε δράσεις για το ανθρώπινο δυναμικό και την κοινωνική συνοχή. Σημειώνεται ότι, ο αρχικός προϋπολογισμός του ΕΣΠΑ 2014-2020 αυξήθηκε κατά 2 δισ. ευρώ μέσω του προγράμματος REACT-EU για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας.

Οι τελικοί πίνακες απορρόφησης ανά Πρόγραμμα θα είναι διαθέσιμοι τους επόμενους μήνες όταν ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες υποβολής των εναπομεινάντων αιτημάτων πληρωμής.

Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε σχετικά: «Το 2023 η ελληνική οικονομία κατέγραψε σημαντικές επιδόσεις ενώ η απορρόφηση των εθνικών και κοινοτικών πόρων οδήγησε στην επιτυχή εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Το 2024, με την αποτελεσματική αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων μέσω του ΕΣΠΑ 2021-2027 και του Ταμείου Ανάκαμψης, η οικονομία αναμένεται να σημειώσει ακόμα μεγαλύτερη άνοδο. Συνεχίζουμε δυναμικά, για μια οικονομία βιώσιμη και ανθεκτική που στηρίζει τις επενδύσεις και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας».

Ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Δημήτρης Σκάλκος δήλωσε: «Το 2023 αποτέλεσε μία χρονιά-ορόσημο για τα Προγράμματα του ΕΣΠΑ καθώς ολοκληρώθηκε η προγραμματική περίοδος 2014-2020 με την αξιοποίηση του συνόλου των διαθέσιμων κοινοτικών πόρων που χρηματοδότησαν, έγκαιρα και με διαφανή και αποτελεσματικό τρόπο, έργα και δράσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας. Η ελληνική οικονομία πλέον πορεύεται μπροστά με σταθερά βήματα, έχοντας την αναγκαία ώθηση από πολυάριθμες και σημαντικές εθνικές και κοινοτικές δημόσιες επενδύσεις».

Ο διοικητής του Ταμείου Ανάκαμψης. Ορέστης Καβαλάκης δήλωσε: «Το 2023 έκλεισε με πληρωμές του Ταμείου Ανάκαμψης μέσω ΠΔΕ άνω των 2 δισ. ευρώ, εκπληρώνοντας τον στόχο που είχε τεθεί. Τα έργα και οι δράσεις του Ταμείου Ανάκαμψης συμβασιοποιούνται, προχωρούν και υλοποιούνται, αυξάνοντας συνεχώς την απορρόφηση των πολύτιμων αυτών ευρωπαϊκών πόρων».

Ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΤΠΑ-ΤΣ, Γιώργος Ζερβός δήλωσε: «Η επίτευξη όλων των τεθέντων στόχων για τις πληρωμές του ΕΣΠΑ, τόσο για το κλείσιμο της περιόδου 2014-2020 όσο και για τα Προγράμματα του 2021-2027, καταδεικνύει τον άρτιο σχεδιασμό των αρμόδιων Υπηρεσιών του Υπουργείου, προς όφελος της εθνικής οικονομίας και τελικά των πολιτών της χώρας».

Η ειδική γραμματέας Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΚΤ ,Νίκη Δανδόλου δήλωσε: «Με τις πληρωμές και τους στόχους, τόσο για τα Προγράμματα ΕΣΠΑ 2014-2020 όσο και του ΕΣΠΑ 2021-2027, να επιτυγχάνονται στο τέλος της χρονιάς που μόλις έκλεισε, το 2024 κάνει ποδαρικό με καλούς οιωνούς για την εθνική οικονομία».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα δημιουργική εποχή για την “Romanos” στο Λιμάνι της Πάτρας

Το ιστορικό Ναυτιλιακό Γραφείο της Πάτρας “Ρωμάνος” μέσα από το διαδίκτυο παρουσίασε τη νέα του επένδυση που ενισχύει σημαντικά την εμπορική δραστηριότητα στο Λιμάνι της Πάτρας. Νέοι εντελώς σύγχρονοι χώροι, νέα οργάνωση και νέες θαλάσσιες διαδρομές, αφού η Πάτρα έχει πλέον ροές προς Ευρώπη, Ασία και Αφρική.
Θυμίζουμε ότι λίγα χρόνια πριν, δεν λειτουργούσε εμπορικό τμήμα στο λιμάνι της Πάτρας. Το άνοιξαν, ο τότε  Διευθύνων Σύμβουλος κ. Ν. Κοντοές και οι επιχειρηματίες Δ. Πλέσσας και Σπ. Ρωμάνος,  Χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες αλλά και 9 ολόκληροι  μήνες για να γνωματεύσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες ότι τα roll– trailers δεν χρειάζονται… πινακίδες κυκλοφορίας και μπορούν να ενταχθούν στο μεταφορικό έργο εντός του λιμένα, όπως συνέβαινε σε κάθε άλλο λιμάνι της Ευρώπης και της χώρας, πλην Πατρών!

Με την γνωμάτευση αυτή η Τουρκική εταιρεία UN RoRo ενοικιάζει 15 στρέμματα στο λιμάνι και ξεκινά μεταφορικό  έργο Κωνσταντινούπολη – Πάτρα – Τεργέστη.

Έτος 2025. Δανοί έχουν ήδη από το 2019 εξαγοράσει την UN RoRo. Πρόκειται για την δυναμική εταιρεία DFDS, η οποία έχει σπουδαίο μεταφορικό έργο στις βόρειες θάλασσες της Ευρώπης και αποφασίζει να μπει και στην αγορά της Μεσογείου. Βαφτίζει την δραστηριότητα της BU Med και σε συνεργασία με το ναυτιλιακό  Πρακτορείο ΡΩΜΑΝΟΣ, ένα από τα ιστορικότερα της Πάτρας με διαδρομή 75 χρόνων, ενοικιάζονται κι άλλοι χώροι, φτάνοντας τα 26,5 στρέμματα.

Η Ρωμάνος επενδύει σε σύγχρονες και με ιδιαίτερη αισθητική εγκαταστάσεις. Με ένα εντυπωσιακό Port office, αναβαθμίζει εντυπωσιακά χώρους του Λιμένα, περνώντας το μήνυμα ότι τα μεγάλα πρότζεκτ, απαιτούν αντίστοιχες επενδύσεις στήριξης.

Η διαρκώς αυξανόμενη συνεργασία DFDS – Ρωμάνου οφείλεται στην μετατροπή τη Πάτρας σε ναυτιλιακό κόμβο. Πάνω από 20 διαφορετικά πλοία της DFDS έχουν καταπλεύσει στην Πάτρα, ενώ πέραν της κύριας γραμμής με Τουρκία και Ιταλία, έχουν ήδη ανοιχθεί δυο νέες γραμμές με το λιμάνι της Sete (Γαλλία) και της Damietta  (Aίγυπτος). Δηλαδή η Πάτρα, είναι πλέον λιμάνι τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής!

H άνοδος της σύμπραξης DFDS – ΡΩΜΑΝΟΣ  θα φέρει στην γραμμή της Τουρκίας με την Πάτρα και τον Όμιλο Γκριμαλντι που θα νοικιάσει και αυτός άλλα 15 στρέμματα. Παράλληλα και ο ΟΛΠΑ βελτιώνει αισθητά τις υπηρεσίες του και τους χώρους του, ανταποκρινόμενος στις νέες απαιτήσεις που έχουν προκύψει.

Αυτό που ξεκίνησε το 2018 στο λιμάνι της Πάτρας με το εμπορευματικό του μέρος, είναι φανερό ότι εξελίσσεται όλο και καλύτερα και όταν αρχίσει να υλοποιείται το master plan από τον ΟΛΠΑ, η Πάτρα θα μπορέσει να διεκδικήσει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές.
Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα

Στην διήμερη ετήσια Σύνοδο (24-25/6) του ΝΑΤΟ στην Χάγη – η οποία μπορεί να εξελιχθεί και σε μία συνάντηση μόλις λίγων ωρών – το μείζον ζήτημα είναι η απαίτηση των ΗΠΑ για αύξηση των ετήσιων δαπανών για εξοπλισμούς και αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ κάθε χώρας μέλους.

Την μετατροπή αυτής της απαίτησης σε απόφαση έχει αναλάβει με ιδιαίτερο ενθουσιασμό είναι αλήθεια, ο Γεν. Γραμματέας του ΝΑΤΟ ο κ. Ρούτε. Όπως μεταδίδουν τα διεθνή ΜΜΕ ήδη η Ισπανία με την κάθετη αντίρρησή της στην απόφαση αυτή, έχει πετύχει την εξαίρεσή της ενώ κάτι ανάλογο φαίνεται να «παίζει» και με το Βέλγιο. Κάτι έχει «ψελλίσει» και η Ελλάδα, αλλά τίποτα περισσότερο.

Είναι αλήθεια ότι σε μία «Ενωμένη (;) Ευρώπη» με οικονομίες διαφορετικών δυνατοτήτων όσο αφορά στο ισοζύγιο εσόδων/δαπανών στις τρέχουσες συνθήκες κρίσης, εμπορικών συγκρούσεων και αβεβαιότητας, η προσθήκη μιας επιπλέον δαπάνης από 3,5% έως και 2,5% του ΑΕΠ ετησίως είναι δημοσιονομικά ανατρεπτική… «αλλαγή» οικονομικής πολιτικής. Και έχει συνέπειες.

Για την Ελλάδα είναι διπλά σημαντική καθώς η «προσθήκη» αυτή μέσα στην δεκαετία του 2030 και μετά, «χτυπάει» ακριβώς στην πλέον ευαίσθητη και δύσκολο να αξιολογηθεί φάση αποπληρωμής του χρέους του δεύτερου και του τρίτου μνημονίου.

Για να ήμαστε σαφείς, σήμερα ο Προϋπολογισμός «δουλεύει» με τις προδιαγραφές του τρίτου μνημονίου που για να εξασφαλίσει την έξωθεν καλή μαρτυρία, όσο αφορά την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, δηλαδή την «ομαλή» αποπληρωμή του χρέους, βαδίζει στις ράγες αφ’ ενός της εξασφάλισης ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 2% του ΑΕΠ και πάνω. Και αφ’ εταίρου στην απαγκίστρωση (μέσω Ηρακλή Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και τιτλοποιήσεων) των τραπεζών από το ιδιωτικό χρέος.

Μέχρι το 2030 – 32, η επιτυχής ενεργός διαχείριση χρέους του ΟΔΔΗΧ σε συνδυασμό με τους δύο προαναφερθέντες όρους της αναδιάρθρωσης του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους, θα έχει απαλλάξει το χρέος από το πρώτο διακρατικό δάνειο των 52 δις ευρώ (εκτός απροόπτου). Και έτσι θα αρχίσει να «ξεχρεώνει» τις μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις απέναντι στον EFSF/ESM, που είναι το βασικό κομμάτι του χρέους και αρχίζουν να πληρώνονται από την επόμενη δεκαετία (2032) για αρκετές δεκαετίες.

Με άλλα λόγια μια απόφαση του ΝΑΤΟ, εφ’ όσον γίνει αποδεκτή από την κυβέρνηση και στην συνέχεια από την Βουλή, θα φορτώσει τον Προϋπολογισμό και την δύσκολη περίοδο έναρξης αποπληρωμής του χρέους προς τον ESM, με άλλο ένα 2,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο και μονίμως για «αμυντικές» δαπάνες, επιπρόσθετα στα πρωτογενή πλεονάσματα που θα πρέπει να συνεχίσουν, για να πληρώνεται ασφαλώς το χρέος !

Σε μία οικονομία δηλαδή όπως η ελληνική της οποίας το μεγαλύτερο μέρος των επενδυτικών δαπανών από πλευράς δημοσίου εξαρτάται από τον ευρωπαϊκό παράγοντα (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης) και όχι από τις άμεσες ξένες επενδύσεις (FDI) και σε συνθήκες «πολεμικής ετοιμότητας» για την Ε.Ε. (αυτό λέει η απόφαση του ΝΑΤΟ), θα πρέπει να αφαιρεθούν πόροι από την οικονομία και να δανεισθεί το δημόσιο ακόμα περισσότερο για να ανταποκριθεί σε μία πρωτοφανή και διαρκή αύξηση μη παραγωγικών δαπανών.

Λόγω του ιστορικού της οικονομίας της Ελλάδας, αυτού που οδήγησε στα τρία μνημόνια και την βίαιη αναδιάρθρωση του χρέους, είναι προφανές ότι το μονοπάτι οδηγεί και πάλι σε μία αναβίωση της απειλής του χρέους, καθώς η οικονομία δεν διαθέτει ενδογενείς πόρους για να καλύψει την νέα υπερδιπλάσια απαίτηση για τις «αμυντικές» δαπάνες. Και αυτό θα συμβεί ακριβώς την στιγμή που η οικονομία με όλα όσα έχουν προηγηθεί, έχει αρχίσει να κάνει τις αγορές να την βγάζουν διστακτικά από την περιοχή κινδύνου και προσοχής…

Χωρίς να γνωρίζουμε κάτι από αυτά που ίσως συζητούνται ήδη στα υπουργικά γραφεία, μπορούμε από αυτές τις γραμμές να υποθέσουμε με σχετική βεβαιότητα, ότι αν η Αθήνα αποδεχθεί την υπερδιπλάσια αύξηση των σημερινών «αμυντικών» δαπανών με χρόνο επίτευξης το 2035, στο ΥΠΟΙΚ και πιο συγκεκριμένα στον ΟΔΔΗΧ θα πρέπει να ξεκινήσουν από αύριο για να σχεδιάσουν «άμυνες» διαχείρισης για την νέα απειλή χρέους.

Και αυτό δεν μπορεί παρά να έχει δημοσιονομικά «χαρακτηριστικά» ενός 4ου Μνημόνιο άμυνας, απέναντι στην έναρξη ενός νέου κύκλου αύξησης του δημόσιου δανεισμού. Από τώρα μέχρι… τα εγγόνια μας.

NEWSIT

Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών

Μπορεί η κυβέρνηση να έχει απορρίψει σε όλους τους τόνους οποιαδήποτε μείωση του ΦΠΑ, τουλάχιστον σε διακριτό χρονικό ορίζοντα (ή αλλιώς μέχρι το 2027), αλλά δεν φαίνεται να ισχύει το ίδιο για άλλους έμμεσους φόρους και συγκεκριμένα τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης (ΕΦΚ).

Έγκυρες πηγές του newsit.gr αναφέρουν πως μελετάται από αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών με αρμοδιότητα τη διεξαγωγή μελετών μία αυξο- μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) με κριτήριο του πόσο υγιεινά είναι τα προϊόντα στα οποία επιβάλλονται.

Συγκεκριμένα, εξετάζεται μία αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε ανθυγιεινά προϊόντα, όπως τα καπνικά και αλκοολούχα προϊόντα και μία μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα λιγότερο ανθυγιεινά ή αμιγώς υγιεινά προϊόντα.

Σε αυτή την περίπτωση αφενός θα μειώνονταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και άρα οι τελικές τιμές σε μία μερίδα των ειδών πλατιάς κατανάλωσης, τα οποία είναι και υγιεινά, ενώ θα αυξανόταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και ενδεχομένως και οι τελικές τιμές για τα ανθυγιεινά.

Έτσι, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα ενισχυόταν η κατανάλωση των υγιεινών προϊόντων χωρίς να υπάρχουν δημοσιονομικές απώλειες, ενώ παράλληλα θα εισακουόταν το αίτημα πλατύτερων κοινωνικών στρωμάτων για μείωση των έμμεσων φόρων στην κατανάλωση, οι οποίοι είναι κατά κανόνα άδικοι καθώς είναι ίδιοι ανεξάρτητα από το εισόδημα του καταναλωτή.

NEWSIT

Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών

 

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ