Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανακαίνιση σπιτιών: Φορολογικά κίνητρα έως και 16.000 ευρώ κερδίζουν όσοι παίρνουν αποδείξεις

Φορολογικά κίνητρα για ανακαίνιση σπιτιών προβλέπει το φορολογικό νομοσχέδιο που τέθηκε χθες σε διαβούλευση από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Το ύψος της μείωσης του φόρου μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 3.200 ευρώ σε ετήσια βάση και για πέντε συνεχή χρόνια, αρχής γενομένης από την 1η Ιανουαρίου 2024.

Σύμφωνα αυτά προβλέπονται στην διάταξη που περιλαμβάνεται στο φορολογικό νομοσχέδιο, η φορολογική έκπτωση σχεδόν διπλασιάζει σε σχέση με αυτή που ισχύει σήμερα για δαπάνες ενεργειακής, λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης κτιρίων. Βέβαια, το ισχυρό αυτό κίνητρο ισχύει υπό την προϋπόθεση ότι οι φορολογούμενοι θα ζητούν αποδείξεις για υλικά και αμοιβές εργασίας και να εξοφλούν τις δαπάνες με ηλεκτρονικό χρήμα, ενώ παράλληλα επιχειρείται ένα χτύπημα της φοροδιαφυγής στον κλάδο της οικοδομής.

Με τη νέα ρύθμιση, η έκπτωση φόρου αποκτά πλέον μόνιμο χαρακτήρα, ενώ μετράνε όχι μόνο οι αμοιβές για τις εργασίες αλλά και οι αποδείξεις για τις αγορές υλικών. Επίσης αναγνωρίζεται για έκπτωση φόρου το 100% της δαπάνης και όχι μόνο το 40%.

Το ανώτατο ποσό της έκπτωσης, με βάση τα όσα ισχύουν σήμερα, φθάνει τα 1.600 ευρώ το χρόνο για τέσσερα χρόνια ή έως 6.400 ευρώ για την 4ετια καθώς το φορολογικό κίνητρο ανέρχεται σε ποσοστό 40% του ύψους των δαπανών για τη λήψη των υπηρεσιών, με ανώτατο συνολικό όριο δαπανών τα 16.000 ευρώ.

Έτσι, λοιπόν με βάση τη νέα ρύθμιση που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2024, οι δαπάνες που θα πραγματοποιηθούν για την αγορά αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, τα οποία δεν έχουν ήδη ενταχθεί ή δεν θα ενταχθούν σε πρόγραμμα αναβάθμισης κτιρίων, μειώνουν, ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο 5 ετών, τον φόρο εισοδήματος των φυσικών προσώπων, μέχρι του αναλογούντος για κάθε φορολογικό έτος φόρου, με ανώτατο συνολικά όριο δαπάνης τις 16.000 ευρώ.

Αυτό σημαίνει ότι εάν κάποιος δαπανήσει 16.000 ευρώ το 2024 για την ανακαίνιση του σπιτιού του, θα γλιτώσει φόρο εισοδήματος συνολικού ύψους 16.000 ευρώ, ποσό το οποίο επιμερίζεται ισόποσα σε πέντε χρόνια αρχής γενόμενης με το εκκαθαριστικό του 2025 έως το εκκαθαριστικό της φορολογικής δήλωσης του 2029.

Για παράδειγμα, ο φορολογούμενος που θα δαπανήσει 10.000 ευρώ το 2024 για να επισκευάσει την κατοικία του και ο φόρος εισοδήματος που θα κληθεί να πληρώσει με το εκκαθαριστικό της φορολογικής δήλωσης του 2025 ανέρχεται σε 3.000 ευρώ θα δει το λογαριασμό της φορολογικής δήλωσης να ξεφουσκώνει στα 1.000 ευρώ λόγω της έκπτωσης των 2.000 ευρώ (10.000/5=2.000) που προβλέπεται για τις δαπάνες ανακαίνισης του ακινήτου του.

Προκειμένου να λάβει σάρκα και οστά η προβλεπόμενη ρύθμιση, για τους φορολογούμενους, είναι η έκδοση αποδείξεων και τιμολογίων για την προμήθεια υλικών και τις εργασίες της επισκευής ή ανακαίνισης που έγιναν στο ακίνητο και η εξόφλησή τους με ηλεκτρονικά μέσα.

Δικαιούχοι – επιλέξιμες δαπάνες

Με τη νέα απόφαση που θα εκδοθεί μετά την ψήφιση της νέας διάταξης:

1. Οι επιλέξιμες δαπάνες κάθε έτους μειώνουν τον φόρο του φυσικού προσώπου που έχει δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας στο κτίριο στο οποίο πραγματοποιούνται οι «επιλέξιμες δαπάνες» που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμισή του για το οικείο φορολογικό έτος.

2. Δικαιούχοι της μείωσης φόρου είναι και τα φυσικά πρόσωπα που έχουν δικαίωμα ψιλής κυριότητας επί ακινήτου, με την προϋπόθεση ότι τα πρόσωπα αυτά χρησιμοποιούν το εν λόγω ακίνητο είτε ως κύρια ή δευτερεύουσα κατοικία είτε ως έδρα ή υποκατάστημα για την άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.

3. Στις ανωτέρω περιπτώσεις δικαιούχος της μείωσης είναι μόνο το πρόσωπο στο όνομα του οποίου εκδίδεται το σχετικό παραστατικό.

4. Στην περίπτωση δαπανών των κοινόχρηστων χώρων, οι οποίες εξοφλούνται από τον διαχειριστή πολυκατοικίας/συγκροτήματος ιδιοκτησιών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών, αυτές θα λαμβάνονται υπόψη για τους δικαιούχους ανάλογα με τα χιλιοστά συνιδιοκτησίας τους, με βάση σχετική βεβαίωση που θα χορηγείται από τον διαχειριστή και στην οποία θα καταχωρείται ο ΑΤΑΚ του ακινήτου το οποίο βρίσκεται εντός του κτιρίου για το οποίο πραγματοποιείται η σχετική δαπάνη.

Ποιες δαπάνες μετράνε

Οι δαπάνες λήψης υπηρεσιών οι οποίες αναγνωρίζονται είναι οι εξής:

Α. Ενεργειακές

– Τοποθέτηση θερμομόνωσης.
– Αντικατάσταση κουφωμάτων, υαλοπινάκων και εξωτερικών προστατευτικών φύλλων.
– Εγκατάσταση ή αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης/ ψύξης καθώς και των αναγκαίων υποδομών και στοιχείων ώστε να καθίσταται πλήρως λειτουργικό.
– Εγκατάσταση διατάξεων αυτόματου ελέγχου της λειτουργίας του συστήματος θέρμανσης/ψύξης.
– Εγκατάσταση συστήματος αυτοπαραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος (με ενεργειακό συμψηφισμό), καθώς και συστημάτων ηλεκτρικών συσσωρευτών (μπαταρίες) όταν συνδυάζονται με φωτοβολταϊκά συστήματα.
– Εγκατάσταση συστήματος παραγωγής ζεστού νερού με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).
– Εγκατάσταση συστήματος μηχανικού αερισμού με ανάκτηση θερμότητας.
– Αναβάθμιση φωτισμού των κοινόχρηστων χώρων πολυκατοικίας.

Β. Λειτουργικές-αισθητικές

– Τοποθέτηση/αντικατάσταση υδραυλικής εγκατάστασης.
– Τοποθέτηση/αντικατάσταση ηλεκτρολογικής εγκατάστασης.
– Συντήρηση/επισκευή στέγης.
– Επισκευή τοιχοποιίας/Χρωματισμού εσωτερικά και εξωτερικά των κτιρίων.
– Τοποθέτηση σταθερών ή κινητών συστημάτων σκίασης.
– Αναβάθμιση ή εγκατάσταση ανελκυστήρα.
– Εγκατάσταση οικιακών σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
– Αλλαγή ή επισκευή δαπέδων.

Προϋποθέσεις

Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη μείωση φόρου αποτελούν σωρευτικά:

1. Η απόδειξη πραγματοποίησης των δαπανών αυτών με νόμιμα παραστατικά (Τιμολόγιο ή στοιχείο λιανικής πώλησης για την παροχή υπηρεσιών) , στα οποία θα πρέπει να αναφέρεται διακριτά το είδος και η αξία της παρεχόμενης υπηρεσίας τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ) του προσώπου καθώς και τα στοιχεία του ακινήτου (ΑΤΑΚ), εκτός αν πρόκειται για κοινόχρηστα, για τα οποία αρκεί μόνο η δ/νση του ακινήτου,

2. Η εξόφληση των δαπανών, ανεξαρτήτως του ύψους αυτών, να έχει πραγματοποιηθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών πληρωμών ( κάρτες, POS, ebanking , ηλεκτρονικό πορτοφόλι κ.λπ.).
Τα ποσά των «επιλέξιμων δαπανών» δηλώνονται σε ειδικό κωδικό του εντύπου Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

NEWSIT

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το 30% όλων των επαγγελματικών χώρων αναμένεται να είναι coworking spaces έως το 2030

Στα 37 δισ. δολάρια εκτιμάται ότι θα ανέλθει η αξία της διεθνούς αγοράς Coworking Spaces (συνεργατικών χώρων εργασίας) μέχρι το 2028, γνωρίζοντας ανάπτυξη και στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζει την περαιτέρω ανάπτυξή της στην εγχώρια αγορά η ελληνική εταιρεία ViOS που δραστηριοποιείται στον τομέα των Coworking Spaces με την έναρξη λειτουργίας του νέου κτηρίου, τρίτου κατά σειρά, συνεργατικών χώρων εργασίας στο Μαρούσι, με στόχο να εξυπηρετήσει ανάγκες των σύγχρονων επαγγελματιών με έμφαση στην ευημερία, την τεχνολογία και την καινοτομία.

Πρόκειται για το ViOS Co-Lab, που απλώνεται σε μια έκταση 5.000 τετραγωνικών μέτρων με 650 θέσεις εργασίας, με πλήρως επιπλωμένους χώρους και ευέλικτες λύσεις εργασίας. Το κτήριο διαθέτει κοινόχρηστη αίθουσα συνεδριάσεων, τηλεφωνικούς θαλάμους και quiet working area, ενώ οι εγκαταστάσεις ευεξίας που βρίσκονται σε κοντινό κτήριο περιλαμβάνουν γυμναστήριο, σάουνα και δωμάτιο διαλογισμού. Επίσης, το Co-Lab προσφέρει υπερ-υψηλές ταχύτητες στο διαδίκτυο, έξυπνα συστήματα φωτισμού και προηγμένες λύσεις επικοινωνίας για τη διασύνδεση των ομάδων. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το ViOS Co-Lab συνδυάζει προηγμένα μέτρα ασφάλειας και υγιεινής, όπως η απολύμανση αέρα με υπεριώδεις λαμπτήρες και η παρακολούθηση των επιπέδων CO2 στον αέρα. Η ViOS είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία του κλάδου που απέκτησε το διεθνές πιστοποιητικό WELL που αποτελεί ένα διεθνώς αναγνωρισμένο πρότυπο που αξιολογεί και πιστοποιεί χώρους εργασίας με βάση την επίδρασή τους στην υγεία, την ευεξία και την ποιότητα ζωής των ανθρώπων που τους χρησιμοποιούν. Επιπλέον, έχει λάβει την πιστοποίηση A Energy Level Plus, ευθυγραμμίζοντας τις υποδομές της με τα κριτήρια ESG (Environmental, Social, Governance). Η ViOS, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, δεν περιορίζεται μόνο στη δημιουργία ενός εργασιακού περιβάλλοντος υψηλής ποιότητας, αλλά επενδύει ενεργά στην ανάπτυξη των περιοχών στις οποίες δραστηριοποιείται. Μέσω της δημιουργίας χώρων που προσελκύουν επαγγελματίες και επιχειρήσεις, η ViOS συμβάλλει στην αναβάθμιση των περιοχών της, δίνοντας έμφαση στην τοπική ανάπτυξη και την κοινωνική δυναμική.

Στα 37 δισ. δολάρια θα ανέλθει η αξία της διεθνούς αγοράς Coworking Spaces

Στα 37 δισ. δολάρια εκτιμάται ότι θα ανέλθει η αξία της διεθνούς αγοράς Coworking Spaces (συνεργατικών χώρων εργασίας) μέχρι το 2028. Το Global Coworking Survey της GCUC επισημαίνει ότι το 69% των εργαζομένων σε coworking χώρους έχουν αναπτύξει νέες δεξιότητες, ενώ το 68% έχουν βελτιώσει τις υπάρχουσες δεξιότητές τους. Το 30% όλων των επαγγελματικών χώρων αναμένεται να είναι coworking spaces έως το 2030, καθώς οι οργανισμοί αντιλαμβάνονται τη στρατηγική αξία που έχουν αυτοί οι χώροι για την παραγωγικότητα, την καινοτομία και την ευημερία των εργαζομένων. Τα coworking spaces προσφέρουν στους επαγγελματίες την ευκαιρία να εργαστούν σε ένα περιβάλλον που συνδυάζει τα πλεονεκτήματα της απομακρυσμένης εργασίας με την υποδομή ενός παραδοσιακού γραφείου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγορά εμπορικών ακινήτων – Συνεχίζεται η ανοδική πορεία που ξεκίνησε το 2019

Σταθερά ανοδική πορεία γνωρίζει η αγορά εμπορικών ακινήτων στην χώρα μας με τις προοπτικές να συγκλίνουν ότι θα συνεχιστεί και την επόμενη πενταετία, με την πλειοψηφία των επενδύσεων στην ελληνική αγορά να εστιάζει σε κτίρια γραφείων και τουριστικά ακίνητα.

Όπως αναφέρει η Κορίνα Σαΐα, διευθύνων σύμβουλος της Premier Realty οι τιμές σημειώνουν σημαντική αύξηση από το 2019 και μετά. Ειδικότερα με βάση τα στοιχεία του «Σπιτογάτου», οι τιμές των γραφείων ανά τετραγωνικό μέτρο έχουν αυξηθεί κατά 47,3% στο κέντρο της Αθήνας, κατά 40,6% στα ανατολικά προάστια, κατά 49,9% στα νότια προάστια και κατά 33,3% στην δυτική Αθήνα. Η ζήτηση παραμένει ισχυρή για βιώσιμα, ενεργειακά αποδοτικά κτίρια γραφείων σε προνομιακές τοποθεσίες, ενώ τα υπόλοιπα γραφεία ενδέχεται να παρουσιάσουν μικρή μείωση της ζήτησης τα επόμενα χρόνια. Κατά την ίδια περίοδο, οι τιμές για τις αποθήκες και τους αποθηκευτικούς χώρους έχουν επίσης σημειώσει αξιοσημείωτες αυξήσεις: 45,7% στο κέντρο της Αθήνας, 52% στα ανατολικά προάστια, 39,3% στα νότια προάστια και 28,4% στην δυτική Αθήνα.

Σε απόλυτους όρους, οι τιμές των εμπορικών χώρων ανά τετραγωνικό μέτρο έχουν αυξηθεί από το 2019 έως το 2024, με το κέντρο της Αθήνας να σημειώνει αύξηση από 8 ευρώ σε 10,4 ευρώ, τα ανατολικά προάστια από 5 ευρώ σε 7,7 ευρώ, τα νότια προάστια από 7,8 ευρώ σε 10,7 ευρώ και τη Δυτική Αθήνα από 5,4 ευρώ σε 7,6 ευρώ.

Οι νέες τάσεις

Μια αναδυόμενη τάση στην ελληνική αγορά εμπορικών ακινήτων, τονίζει η Κορίνα Σαΐα, είναι η στροφή προς τα έξυπνα κτίρια. Η παγκόσμια αγορά έξυπνων κτιρίων αποτιμάται σε 108 δισ. δολάρια το 2023. Ένα έξυπνο κτίριο χρησιμοποιεί το διαδίκτυο (IoT) και αυτοματοποιημένες τεχνολογίες για τον έλεγχο διαφόρων συστημάτων, όπως ο φωτισμός, η ασφάλεια, η θέρμανση, ο εξαερισμός και ο κλιματισμός. Σύμφωνα με την κ. Σαΐα, μια άλλη τάση είναι η ανάπτυξη έργων μικτής χρήσης, τα οποία συνδυάζουν διαφορετικούς τύπους ακινήτων -όπως κατοικίες, χώρους λιανικού εμπορίου και γραφείων και κινηματογράφους- μέσα σε ένα ενιαίο συγκρότημα. Τα έργα μικτής χρήσης κερδίζουν δημοτικότητα επειδή προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα ενοικιαστών, συνεπή ταμειακή ροή και προωθούν τη βιωσιμότητα, ενώ διατηρούν χαμηλά ποσοστά κενών κατοικιών, προσφέροντας κατοικίες σε διάφορες τιμές.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ έως τις 18 Οκτωβρίου

Συνολικά 81.898.634 ευρώ θα καταβληθούν σε 88.834 δικαιούχους, από τις 14 έως τις 18 Οκτωβρίου 2024, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων καταβολών του e-ΕΦΚΑ και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ).

Ειδικότερα, όπως αναφέρει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης σε ανακοίνωσή του:

Από τον e-ΕΦΚΑ:

– στις 14 Οκτωβρίου, θα καταβληθούν 218.634 ευρώ σε 176 δικαιούχους για παροχές σε χρήμα του τ. ΟΑΕΕ,

– στις 18 Οκτωβρίου, θα καταβληθούν 13.380.000 σε 27.980 δικαιούχους για λοιπές παροχές σε χρήμα (μητρότητας, κυοφορίας, ασθενείας, ατυχήματος και έξοδα κηδείας) και

– από τις 14 μέχρι τις 18 Οκτωβρίου, θα καταβληθούν 17.300.000 ευρώ σε 800 δικαιούχους σε συνέχεια έκδοσης αποφάσεων για εφάπαξ.

Από τη ΔΥΠΑ θα καταβληθούν:

– 18.000.000 ευρώ σε 30.000 δικαιούχους για επιδόματα ανεργίας και λοιπά επιδόματα,

– 2.000.000 ευρώ σε 2.800 μητέρες για επιδοτούμενη άδεια μητρότητας,

– 20.000.000 ευρώ σε 19.000 δικαιούχους στο πλαίσιο επιδοτούμενων προγραμμάτων απασχόλησης,

– 4.500.000 ευρώ σε 8.000 δικαιούχους για προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα και

– 6.500.000 ευρώ σε 78 δικαιούχους του προγράμματος «Σπίτι μου».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ