Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτέλεση προϋπολογισμού 10μήνου: Στα 6,08 δισ. ευρώ το πρωτογενές πλεόνασμα

Σημαντική υπέρβαση έναντι του στόχου παρουσιάζει τόσο το πρωτογενές πλεόνασμα στο 10μηνο, όσο και τα φορολογικά έσοδα, κάτι που φέρνει πιο κοντά την χορήγηση έκτακτου επιδόματος, όπως έχουν δεσμευθεί τόσο ο πρωθυπουργός, όσο και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στην περίπτωση που δημιουργηθεί επιπλέον – των προβλεφθέντων – δημοσιονομικός χώρος.

Σύμφωνα με το επεξηγηματικό σημείωμα του υπουργείου Οικονομικών, ο πραγματικός επιπλέον δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται διαμορφώνεται σε 300 εκατ. ευρώ για το 10μηνο.

Συγκεκριμένα όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το υπουργείο Οικονομικών «για τον μήνα Οκτώβριο, όπου υποβάλλονται από τις επιχειρήσεις οι τριμηνιαίες περιοδικές δηλώσεις που αντανακλούν, μεταξύ άλλων, τον αυξημένο κύκλο εργασιών λόγω της τουριστικής κίνησης της καλοκαιρινής περιόδου, καθώς και τα αυξημένα έσοδα του Φόρου Εισοδήματος, η υπέρβαση έναντι της εισηγητικής έκθεσης του Προϋπολογισμού 2023 είναι 832 εκατ. ευρώ, ωστόσο σημαντικό μέρος αυτών έχουν ληφθεί υπόψη στους στόχους του Προσχεδίου Προϋπολογισμού. Συγκεκριμένα, σε σχέση με τους αναθεωρημένους στόχους του Προσχεδίου Προϋπολογισμού και του Draft Budgetary Plan, η υπέρβαση για τον μήνα Οκτώβριο (και συνεπώς για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2023) ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ.

Το πρωτογενές πλεόνασμα για το 10μηνο διαμορφώνεται στα 6,08 δισ. ευρώ και η υπέρβαση των φορολογικών εσόδων, κυρίως λόγω τουρισμού, ανέρχεται σε 867 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικά σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου για τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2023, προκύπτουν τα εξής: παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 477 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 3.484 εκατ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2023 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023 και ελλείμματος 4.770 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 6.084 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1.746 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 350 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2022.

Την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2023, το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 53.929 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 867 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, παρά τα μειωμένα έσοδα ΠΔΕ, καθώς και τη μη είσπραξη: α) του τιμήματος, ύψους 1.496 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών, που είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί κατά τον μήνα Ιούνιο, καθόσον η σχετική διαδικασία για την έγκριση της σύμβασης είναι σε εξέλιξη και β) της τρίτης δόσης ύψους 1.718 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), που είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί κατά τον μήνα Σεπτέμβριο. Αντιθέτως, στις υπόλοιπες κατηγορίες εσόδων σημειώθηκε υπερεκτέλεση, που οφείλεται κυρίως στα αυξημένα φορολογικά έσοδα του δεκάμηνου, καθώς και στην είσπραξη ποσού 603 εκατ. ευρώ από ANFAs, που δεν είχαν προβλεφθεί στον Προϋπολογισμό 2023.

Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 50.821 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 3.921 εκατ. ευρώ ή 8,4% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Τμήμα της αύξησης αυτής, ποσού 470 εκατ. ευρώ περίπου, αφορά στην παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2023, ενώ είχε εκτιμηθεί ότι το ποσό αυτό θα εισπραττόταν κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2022. Το υπόλοιπο ποσό της υπερεκτέλεσης προέρχεται από την καλύτερη απόδοση των φόρων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023, καθώς και από την καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων τρέχοντος έτους.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 5.550 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 545 εκατ. ευρώ από τον στόχο (5.005 εκατ. ευρώ), μέρος των οποίων οφείλεται στην επιστροφή ΦΠΑ, κατά τον μήνα Μάρτιο, στον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων (ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.) ποσού 220 εκατ. ευρώ περίπου, που προκύπτει από έσοδα που έχουν εισπραχθεί από τον ΔΑΠΕΕΠ και αποδοθεί στο Κράτος από τον Προσωρινό Μηχανισμό Επιστροφής Μέρους Εσόδων Αγοράς Επόμενης Ημέρας.

Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 2.808 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 881 εκατ. ευρώ από τον στόχο (3.690 εκατ. ευρώ).

Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου.

Ειδικότερα, τον Οκτώβριο 2023 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 5.633 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 844 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου.

Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 5.905 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 832 εκατ. ευρώ ή 16,4% έναντι του στόχου. Εκτιμάται ότι η υπερεκτέλεση αυτή οφείλεται σε αυξημένα έσοδα ΦΠΑ, καθόσον το μήνα Οκτώβριο υποβάλλονται οι τριμηνιαίες περιοδικές δηλώσεις που αντανακλούν, μεταξύ άλλων, τον αυξημένο κύκλο εργασιών λόγω της τουριστικής κίνησης της καλοκαιρινής περιόδου, καθώς και τα αυξημένα έσοδα του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 564 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 16 εκατ. ευρώ από τον στόχο (581 εκατ. ευρώ).

Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 107 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 18 εκατ. ευρώ από τον στόχο (90 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2023 ανήλθαν στα 54.406 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 2.140 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (56.546 εκατ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Επίσης είναι αυξημένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, κατά 767 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων δαπανών τόκων κατά 2.132 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη και αντίρροπες μεταβολές σε λοιπές κατηγορίες δαπανών.

Στο σκέλος του Τακτικού Προϋπολογισμού οι πληρωμές παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου κατά 941 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στην υποεκτέλεση των επιχορηγήσεων προς τους ΟΚΑ κατά 1.174 εκατ. ευρώ.

Ως αξιοσημείωτες πληρωμές μπορούν να αναφερθούν: η επιχορήγηση προς την Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. ύψους 786 εκατ. ευρώ, προς εξυπηρέτηση των αναγκών του Market Pass και της επέκτασης αυτού, η απόδοση προς το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης ύψους 367 εκατ. ευρώ των υπερκερδών παραγωγών ενέργειας, για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 30ή Ιουνίου 2022, καθώς και οι φετινές πληρωμές επιδότησης Diesel θέρμανσης ύψους 100 εκατ. ευρώ. Όλες οι προαναφερθείσες πληρωμές καλύφθηκαν με ανακατανομή πιστώσεων από το αποθεματικό για προώθηση δράσεων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης (πιστώσεις υπό κατανομή).

Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 7.730 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας υστέρηση ύψους 1.199 εκατ. ευρώ, λόγω της υποεκτέλεσης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας κατά 1.844 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες του ΠΔΕ περιλαμβάνουν ποσό ύψους 116 εκατ. ευρώ προς εξυπηρέτηση μέτρων COVID-19, με σημαντικότερα εξ αυτών, την ενίσχυση των φορέων υγείας με επικουρικό προσωπικό για την ανταπόκριση στις ανάγκες λόγω της πανδημίας COVID-19 στις Περιφέρειες, τη στήριξη των νεοφυών επιχειρήσεων στο πλαίσιο του Elevate Greece, τη δημιουργία δικτύου νοσηλευτών για τη λήψη δειγμάτων βιολογικού υλικού και τη νοσηλευτική βοήθεια στα ύποπτα κρούσματα κορωνοϊού κατ’ οίκον και την επιχορήγηση υφιστάμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου, που διατηρούν φυσικό κατάστημα, για την ανάπτυξη, αναβάθμιση και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος.

Στο μεταξύ από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την ορθή ερμηνεία των παραπάνω στοιχείων διευκρινίζει τα ακόλουθα:

Όπως αποτυπώνεται στο δελτίο εκτέλεσης Προϋπολογισμού, τα έσοδα από φόρους σε ταμειακή βάση την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου σε σχέση με την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού του 2023 εμφανίζονται αυξημένα κατά 3.921 εκατ. ευρώ, ωστόσο (α) τμήμα της αύξησης αυτής, ποσού 470 εκατ. ευρώ περίπου, αφορά στην παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2023 και προσμετρείται δημοσιονομικά στο έτος 2022, (β) επίσης ποσό 367 εκατ. ευρώ αφορά στην απόδοση των φόρων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023 και προσμετρείται δημοσιονομικά στο έτος 2022, ενώ (γ) οι επιστροφές εσόδων που μετρούν αρνητικά στο δημοσιονομικό αποτέλεσμα εμφανίζονται αυξημένες κατά 545 εκατ. ευρώ από τον στόχο. Συνεπώς, από τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού προκύπτει καλύτερη απόδοση των φορολογικών εσόδων έως τον Οκτώβριο που αφορούν το τρέχον έτος κατά 2,539 εκατ. ευρώ σε σχέση με την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού του 2023.

Σημειώνεται ότι τα στοιχεία εκτέλεσης των εσόδων έως και τον μήνα Σεπτέμβριο έχουν ενσωματωθεί στο Draft Budgetary Plan, που κατατέθηκε στα μέσα Οκτωβρίου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα οποία είναι παρόμοια με αυτά που έχουν προβλεφθεί στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού.

Σημειώνεται, ωστόσο, ότι το δελτίο εκτέλεσης Κρατικού Προϋπολογισμού παρουσιάζει τις διαφορές σε σχέση με την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023 και όχι με το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού ή το Draft Budgetary Plan.

Συνεπώς για τους μήνες Ιανουάριο-Σεπτέμβριο η διαφορά με το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, στο οποίο έχουν ενσωματωθεί τόσο η εκτέλεση των εσόδων, όσο και των δαπανών είναι μηδενική.

Για τον μήνα Οκτώβριο, όπου υποβάλλονται από τις επιχειρήσεις οι τριμηνιαίες περιοδικές δηλώσεις που αντανακλούν, μεταξύ άλλων, τον αυξημένο κύκλο εργασιών λόγω της τουριστικής κίνησης της καλοκαιρινής περιόδου, καθώς και τα αυξημένα έσοδα του Φόρου Εισοδήματος, η υπέρβαση έναντι της εισηγητικής έκθεσης του Προϋπολογισμού 2023 είναι 832 εκατ. ευρώ, ωστόσο σημαντικό μέρος αυτών έχουν ληφθεί υπόψη στους στόχους του Προσχεδίου Προϋπολογισμού. Συγκεκριμένα, σε σχέση με τους αναθεωρημένους στόχους του Προσχεδίου Προϋπολογισμού και του Draft Budgetary Plan, η υπέρβαση για τον μήνα Οκτώβριο (και συνεπώς για την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2023) ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι στο Προσχέδιο Προϋπολογισμού και το Draft Budgetary Plan έχουν ληφθεί υπόψη όλα τα επιπλέον μέτρα που έχουν υλοποιηθεί εντός του 2023 (βλέπε πρώτο συμπληρωματικό προϋπολογισμό 700 εκατ. ευρώ για market pass, δαπάνες υγείας, μισθολόγιο μελών ΔΕΠ, κόστος αυτοδιοικητικών εκλογών κ.λπ.), όσα έχουν εξαγγελθεί στη ΔΕΘ και υλοποιούνται το επόμενο διάστημα (ενίσχυση συνταξιούχων που έχουν προσωπική διαφορά, market pass για τις πληγείσες περιοχές, επίδομα θέρμανσης, επιστροφή ΕΦΚ Diesel στους αγρότες, αύξηση ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος κτλ.), καθώς και οι αποζημιώσεις για τις φυσικές καταστροφές (βλέπε δεύτερο συμπληρωματικό προϋπολογισμό 600 εκατ. ευρώ). Συνολικά όπως αποτυπώνεται στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, οι δαπάνες κρατικού προϋπολογισμού σε δεδουλευμένη βάση για το 2023 εμφανίζονται αυξημένες 2,8 δισ. ευρώ έναντι των προβλέψεων της εισηγητικής έκθεσης.

ΑΠΕ ΜΠΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όλα τα νέα μέτρα για το στεγαστικό – Οι όροι του «Σπίτι Μου ΙΙ» και του «Αναβαθμίζω το Σπίτι Μου» για 40.000 δικαιούχους

Πακέτο 13 μέτρων  ανακοίνωσε σήμερα (13.9.24)  η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη και ο Υφυπουργός Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, την εξειδίκευση των νέων μέτρων για τη στέγαση, τα οποία εξήγγειλε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, από το βήμα της ΔΕΘ το περασμένο Σάββατο (7.9.2024).

Συγκεκριμένα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πακέτο των 45 μέτρων, που ανακοίνωσε, εξήγγειλε για το ζήτημα της στέγασης πως ξεκινά το Πρόγραμμα Σπίτι Μου ΙΙ, ύψους 2 δισ. με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, για να αποκτήσουν πρώτη κατοικία πάνω από 15.000 νέοι ή νέα ζευγάρια ηλικίας έως και 50 ετών, με επιτόκιο μισό από το εμπορικό.

Επίσης θα «τρέξει» πρόγραμμα 400 εκατομμυρίων για δάνεια έως 20.000 ευρώ με μηδενικό επιτόκιο και στόχο την ενεργειακή αναβάθμιση χιλιάδων παλαιών κατοικιών.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των κκ Ζαχαράκη και Παπαθανάση τα νέα προγράμματα έχουν ως εξής:

1. Το Πρόγραμμα Σπίτι Μου ΙΙ

Το νέο Πρόγραμμα Στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας (Σπίτι ΙΙ) για περίπου 20.000 δικαιούχους (το οποίο θα ανοίξει τον Ιανουάριο του 2025) θα προβλέπει:

  • 50% άτοκο δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης Νέο Πρόγραμμα Στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας
  • 50% έντοκο τραπεζικό δάνειο

Τα πλεονεκτήματα θα είναι τα εξής:

  • Χαμηλό επιτόκιο μεσοσταθμικά
  • Διευρυμένα ηλικιακά κριτήρια δικαιούχων (έως 50 ετών)
  • Διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια 50% έντοκο τραπεζικό δάνειο

Για τους τρίτεκνους και πολύτεκνους προβλέπεται 75% άτοκο δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης και 25% έντοκο τραπεζικό δάνειο. Θα αφορά ακίνητα αξίας έως 250.000 ευρώ (αξία συμβολαίου), έως 150 τ.μ. και κατασκευής έως και το 2007. Το ποσό του δανείου θα ανέρχεται έως και στα 190.000 ευρώ και έως το 90% του συμβολαίου. Η διάρκεια δανείου θα ανέρχεται από 3 έως 30 έτη.

Αφορά άτομα ή ζευγάρια από 25 έως 50 ετών με εισόδημα:

  • έως 20.000 ευρώ για άγαμους
  • έως 28.000 ευρώ για ζευγάρια + 4.000 ευρώ / παιδί
  • έως 31.000 ευρώ για μονογονεϊκή οικογένεια + 5.000 ευρώ / παιδί

2. Πρόγραμμα Αναβαθμίζω το Σπίτι Μου

Το πρόγραμμα -το οποίο θα ανοίξει τον Ιανουάριο του 2025- προβλέπει 100% επιδότηση ενοικίου του τραπεζικού δανείου για όλους και αφορά πάνω από 20.000 δικαιούχους. Το πρόγραμμα είναι ανοιχτό σε όλα τα φυσικά πρόσωπα – ιδιοκτήτες κατοικίας (κύριας ή δευτερεύουσας) και προβλέπει χαμηλότοκα δάνεια για ενεργειακή αναβάθμιση.

To ποσό του δανείου θα ανέρχεται έως και στα 25.000 ευρώ.

3. Πρόγραμμα Ανακαινίζω – Νοικιάζω

Προβλέπονται αλλαγές για τη βελτίωση της στόχευσης του προγράμματος. Οι δικαιούχοι θα πρέπει:

  • Να έχουν το 50% και άνω της επικαρπίας ή της πλήρους κυριότητα

  • Να έχουν Οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα έως 40.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία έως 300.000 ευρώ

  • Να έχουν ακίνητο που πρέπει να είναι μέχρι 100 τ.µ. και να µην έχει δηλωθεί ως πρώτη κατοικία, ή ως μισθωμένο θα προβλέπει επιδότηση για την πραγματοποίηση δαπανών επισκευής και ανακαίνισης επί του ακινήτου τους, ύψους μέχρι 13.330 ευρώ.

Η επιδότηση θα ανέρχεται στο 60% και θα ανέρχεται έως και τα 80.000 ευρώ.

4. Κοινωνική Αντιπαροχή

Το έργο αφορά στην ανέγερση κατοικιών σε ακίνητα του Δημοσίου µέσω διαγωνιστικών διαδικασιών και µε δαπάνες του αναδόχου και εκμίσθωση διαμερισμάτων.

Μέσω του προγράμματος θα αξιοποιηθεί το δημόσιο αποθεματικό κατοικιών. Έχει γίνει προκαταρκτική επιλογή 15 οικοπέδων ιδιοκτησίας ΔΥΠΑ, τα οποία είναι ώριμα προς αξιοποίηση. Οι δικαιούχοι μισθωτές θα επιλέγονται µε βάση προκαθορισμένα αντικειμενικά κοινωνικά κριτήρια. Θα επιτρέπεται και η υπογραφή συμβάσεων μίσθωσης µε δικαίωμα προαίρεσης για την εξαγορά τους από δικαιούχους (rent to own).

5. Πρόγραμμα «Κάλυψη»

Δικαιούχοι είναι άτομα ηλικίας 25 – 39 ετών, οι οποίοι περιλαμβάνονται στους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.

Το πρόγραμμα καλύπτει και δαπάνες επισκευών των φθορών που διαπιστώνονται στα ακίνητα.

6. Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους

Με τη νέα πρόσκληση προβλέπεται αύξηση του Π/Υ από 10 εκατ. σε 15 εκατ. ευρώ ανά διετία και αναμένεται αύξηση του αριθμού των νοικοκυριών από 558 σε 700.

7. Κοινωνική Στέγαση για τις πλέον ευάλωτες ομάδες

Το έργο έχει ως αντικείμενο τη δημιουργία και αξιοποίηση αποθέματος κατοικιών για τις πλέον ευάλωτες ομάδες µε στόχο την αντιμετώπιση του αποκλεισμού τους.

Οι δικαιούχοι είναι ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού που απειλούνται από ή βιώνουν έλλειψη στέγης.

8. Στέγαση Δημοσίων Υπαλλήλων

Η κυβέρνηση έχει ήδη συγκεντρώσει και καταγράψει σε συνεργασία µε ΕΕΤΑΑ ακίνητα σε δήμους και περιφέρειες µε έντονο στεγαστικό έλλειμμα (πχ ορεινές, ημιορεινές, παραμεθόριες και νησιωτικές) για τη στέγαση δημοσίων υπαλλήλων (κυρίως εκπαιδευτικών, ιατρικού-νοσηλευτικού προσωπικού, σωμάτων ασφαλείας και λοιπού εποχικού προσωπικού).

Φέτος οι ανάγκες στέγασης σε 31 νησιωτικούς δήμους ανέρχονται σε 3.086. Ειδικότερα, το μεγαλύτερο πλήθος εντοπίζεται στη Σαντορίνη (464), ενώ το μικρότερο στο Ληξούρι (4)

Εξετάζεται η πιθανότητα να δοθούν κίνητρα φορολογικά αλλά και η αύξηση του οικιστικού αποθέματος σε συνεννόηση και συνέργεια µε τους δήμους, την ΕΤΑΔ, το ΤΑΙΠΕΔ.

9. Απογραφή, ψηφιοποίηση και αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

Σκοπός του προγράμματος είναι:

  • Φυσική και ψηφιακή απογραφή τουλάχιστον 1.600 ακινήτων αδιάθετων υπολοίπων στεγαστικών προγραμμάτων αποκατάστασης ευπαθών ομάδων σε όλη τη χώρα,
  • Καταγραφή των ακινήτων στο κτηματολόγιο,
  • Αποτύπωση τυχόν νομικών εκκρεμοτήτων
  • Πρόταση αξιοποίησης, ανάλογα µε την κατηγορία των ακινήτων και την χωροταξική γεωγραφική τους θέση.

10. Επίδομα Φοιτητικής Στέγασης

Σκοπός είναι η αύξηση επιδόματος φοιτητικής στέγης  έως και 2.500 ευρώ. Το επίδομα καταβάλλεται στους φοιτητές των ΑΕΙ που διαμένουν εκτός του νομού της κυρίας κατοικίας τους υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται από τις ισχύουσες διατάξεις.

11. Μελέτη, Κατασκευή, Λειτουργία & Συντήρηση Φοιτητικών Εστιών, µε ΣΔΙΤ

Τα έργα ΣΔΙΤ για την κατασκευή των φοιτητικών κατοικιών, συνδέονται άμεσα µε το μέλλον των Πανεπιστημίων, µε την αναβάθμιση της έρευνας, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής διδασκόντων και φοιτητών, τη διεθνοποίηση των Ιδρυμάτων και την τόνωση της τοπικής οικονομίας.

12. Επίδομα Στέγασης Ανασφάλιστων Υπερηλίκων

Το επίδομα στεγαστικής συνδρομής χορηγείται σε άτομά άνω των 67 ετών που είναι ανασφάλιστα και μισθώνουν κύρια κατοικία. Το ύψος του επιδόματος ισούται µε το ποσό του συμφωνηθέντος μισθώματος µε ανώτατο όριο το ποσό των 362 ευρώ.

Δικαιούχοι είναι ανασφάλιστα άτομα ή ζεύγος ανασφαλίστων, που έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος.

Το ετήσιο φορολογητέο, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο, εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 4.320 ευρώ, για τα δε ανασφάλιστα ζεύγη το ποσό των 8.640 ευρώ. Δεν λαμβάνουν σύνταξη από οποιοδήποτε ασφαλιστικό φορέα της ημεδαπής ή αλλοδαπής, µε εξαίρεση τη σύνταξη του ν. 1296/1982 (Α’128), και το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφαλίστων Υπερηλίκων.

13. Επίδομα Στέγασης

Πρόκειται για ένα προνομιακό πρόγραμμα επιδότησης ενοικίου για τα νοικοκυριά που μισθώνουν την κύρια κατοικία τους.

Προβλέπονται ειδικά εισοδηματικά, περιουσιακά κριτήρια και κριτήρια διαμονής.

Το επίδομα παρέχει 70 έως 210 ευρώ το μήνα, ανάλογα µε τη σύνθεση του νοικοκυριού. Η αίτηση έχει διάρκεια έξι μήνες.

Με τις αλλαγές που ανακοινώθηκαν, αυξάνεται το επίδομα στέγασης από τα 70 ευρώ σε 125 ευρώ και 75 ευρώ.

Πύλη Στεγαστικής Πολιτικής

Η Πύλη (Portal) Στεγαστικής Πολιτικής θα δημιουργηθεί, μέχρι το τέλος του 2024, µε στόχο την ενημέρωση των πολιτών αναφορικά µε τα εξής:

  • Βασικά χαρακτηριστικά των στεγαστικών προγραμμάτων (π.χ. όροι και προϋποθέσεις, γεωγραφική κάλυψη, δικαιούχοι κ.λπ.)
  • Διαδικασία αιτήσεων και επιλογή ανακατεύθυνσης (link) στην εκάστοτε φορέα υλοποίησης (φόρμα αίτησης)
  • Απολογισμός και στατιστικά στοιχεία σχετικά µε την πρόοδο του εκάστοτε προγράμματος (π.χ. φάση υλοποίησης, απορρόφηση).

NEWSIT

Όλα τα νέα μέτρα για το στεγαστικό – Οι όροι του «Σπίτι Μου ΙΙ» και του «Αναβαθμίζω το Σπίτι Μου» για 40.000 δικαιούχους

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα Κόκκινα δάνεια και η αντιμετώπιση τους

Τι είναι «κόκκινο δάνειο»;

Είναι η οφειλή ενός προσώπου ή εταιρείας η οποία δεν εξυπηρετείται για συνεχόμενο μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ένα δάνειο γίνεται μη εξυπηρετούμενο, «κόκκινο», όπως έχει επικρατήσει να χαρακτηρίζεται, όταν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο δανειολήπτης είναι απίθανο να αποπληρώσει το δάνειο ή εάν δεν έχει καταβάλλει τις συμφωνηθείσες δόσεις για χρονικό διάστημα πάνω από 90 ημέρες (αν και στις περισσότερες περιπτώσεις η πρακτική είναι τα δάνεια να κατηγοριοποιούνται ως «κόκκινα» μετά τις 180 μέρες). Αυτό συμβαίνει όταν το άτομο μείνει άνεργο  ή κλείσει η επιχείρησή του ή δεν καταφέρνει να ανταπεξέλθει οικονομικά στις ρυθμίσεις και τις υποχρεώσεις του και άρα δεν μπορεί να αποπληρώσει την οφειλή του -από δάνεια ιδιωτών και επιχειρηματικά- όπως έχει συμφωνηθεί.

Ένα δάνειο δεν «κοκκινίζει» έτσι απλά.

Η επίσημη καταγγελία και το κλείσιμο των δανειακών λογαριασμών ακολουθούν μετά από την περίοδο αδυναμίας εξυπηρέτησης της οφειλής από τον δανειολήπτη και την  επανειλημμένη λήψη οχλήσεων από τον πιστωτή.

Δεν πρέπει να μας τρομάζει η λέξη «κοκκίνισμα». «Κόκκινο δάνειο» δεν σημαίνει πλειστηριασμός, δεν σημαίνει έξωση, δεν σημαίνει πτώχευση.

Φυσικά και υπάρχει η μερίδα των πολιτών που αδιαφορούν, που αποφεύγουν την επικοινωνία με τους πιστωτές, και τους εκπροσώπους τους. Συμβαίνει πολλές φορές αμφότεροι να είναι εριστικοί και να μην καταλήγουν ποτέ σε συμφωνία, δεδομένων των ανέφικτων απαιτήσεων των δυο πλευρών.

Στην MARK CONSULTING εξειδικευόμαστε στην προσέγγιση της εύρεσης της συμβατής με την κάθε περίπτωση αλλά και εφικτής λύσης, ώστε να επιτευχθεί η επιθυμητή συμφωνία και να ρυθμιστεί οριστικά η οφειλή.

Στεκόμαστε δίπλα στους οφειλέτες και πελάτες μας, όχι μόνο μέχρι την οριστική συμφωνία, αλλά παρακολουθούμε την πορεία αυτής, ως μιας μορφής «after sales service» προκειμένου να φτάσουν οι πελάτες μας στην ημέρα της ολοσχερούς αποπληρωμής της συμφωνηθείσας ρύθμισης και την λήψη της εξοφλητικής βεβαίωσης.

Δυστυχώς δεν είναι όλα ρόδινα και οι λύσεις δεν είναι πάντα αναίμακτες.

Τα πολυπόθητα «κουρέματα» τελούν σε συνάρτηση με την οικονομική επιφάνεια, την κατάσταση, αλλά και το διασφαλιστικό περιθώριο που παρέχει στους πιστωτές η περιουσία των οφειλετών.

Οι οφειλές  πρέπει να αντιμετωπίζονται εγκαίρως, διαφορετικά οι οφειλέτες κινδυνεύουν να απωλέσουν μέρος ή και το σύνολο της περιουσίας τους καθώς δεν είναι πάντα δυνατό να προστατευτούν μέσω της νομικής κάλυψης.

Στην MARK CONSULTING, πριν καταθέσουμε οποιοδήποτε αίτημα αποπληρωμής ή ρύθμισης και χρησιμοποιώντας την πολυετή εμπειρία μας στην αναδιάρθρωση οφειλών, αξιολογούμε τα δεδομένα,  παρουσιάζουμε την πραγματική κατάσταση στους πελάτες μας,  προτείνοντάς τους παράλληλα τις εναλλακτικές τους, και τους βοηθάμε να αποφασίσουν τον πιο ασφαλή και πρόσφορο τρόπο αποπληρωμής / ρύθμισης του χρέους, για τους ίδιους.

Δεν είναι όλες οι περιπτώσεις ίδιες, ούτε όλες οι λύσεις για όλους. Κάθε περίπτωση αξιολογείται ανάλογα με τους λόγους και τις συνθήκες που οδήγησαν στην αδυναμία εξυπηρέτησης του δανείου, και όχι με βάση την πολυπλοκότητα των εργαλείων που απαιτούνται να χρησιμοποιηθούν από τους ειδικούς.

Για παράδειγμα, η ρύθμιση του εξωδικαστικού μηχανισμού του Ν. 4738 μέσω της πλατφόρμας του Υπουργείου Οικονομικών μπορεί να δώσει λύση σε μια κατηγορία δανειοληπτών προσφέροντας μακροχρόνιες ρυθμίσεις και δυνατότητα περιορισμού του χρέους, κατά περίπτωση.

Με απλά λόγια, ενώ το άκουσμα του «κόκκινου δανείου» δεν πρέπει να μας τρομάζει, ωστόσο πρόκειται για μια κατάσταση η οποία χρήζει της άμεσης προσοχής των οφειλετών προκειμένου να αντιμετωπιστεί έγκαιρα και ριζικά, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλότητα και η καθημερινότητα των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.

Ρώνα Μαργιολάκη

Partner

Mark Consulting P. C.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μητσοτάκης: Δεν πάμε για αυξήσεις στο νερό, θα παραμείνει φθηνό, δεν θα πειράξουμε τα τιμολόγια

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι δεν θα έρθουν αυξήσεις στο νερό, λέγοντας χαρακτηριστικά πως: «Δεν πάμε για αυξήσεις στο νερό».

«Το νερό στην Ελλάδα ήταν και θα παραμείνει φθηνό για τις λογικές καταναλώσεις, δεν θα πειράξουμε τα τιμολόγια, το μάξιμουμ είναι η αναπροσαρμογή στο επίπεδο του πληθωρισμού, κανείς δεν πρόκειται να το προσέξει στο λογαριασμό του» σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παράλληλα τόνισε, σε συνέντευξή του στο Talk Radio, πως: «Η Αττική δεν αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή πρόβλημα λειψυδρίας, αυτό το νερό αντέχει ακόμα για 4 κακούς χειμώνες. Στατιστικά η πιθανότητα είναι πολύ μικρή αλλά θα το αντιμετωπίσουμε άμεσα με την μεταφορά νερού από την τεχνητή λίμνη Κρεμαστών. Τα νησιά μας έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα το οποίο καλύπτεται σε πρώτη φάση με αφαλατώσεις αλλά χρειάζεται πιο αποτελεσματικό πρόγραμμα. Μιλάμε πάντα για ύδρευση όχι για την άρδευση».

Πρόσθεσε ότι «το 85% του νερού που καταναλώνεται στη χώρα πηγαίνει για την άρδευση, δηλαδή για τη γεωργία ή ύδρευση είναι κάτι παραπάνω από το 10% του νερού».

NEWSIT

Μητσοτάκης: Δεν πάμε για αυξήσεις στο νερό, θα παραμείνει φθηνό, δεν θα πειράξουμε τα τιμολόγια

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ