Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Η καταιγίδα, ο John Wick και ένα βολιβιανό διαμάντι

Ακόμη και για μια χώρα 50 εκατομμυρίων θα ήταν υπερβολή η επιλογή των γραφείων διανομής να βγάλουν έντεκα νέες ταινίες αυτή την εβδομάδα, καθώς ήδη έχουν συσσωρευθεί πολλές ταινίες αυτό τον μήνα και ταυτόχρονα έχει ξεκινήσει και το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου. Παρά την καταιγίδα από πρεμιέρες, διακρίνεται ένα πραγματικό κινηματογραφικό διαμάντι από τη Βολιβία, το «Utama, Το Σπίτι μας», ενώ ενδιαφέρον έχουν και η ρομαντική κομεντί «Ο Άντρας των Ονείρων μου» και το ιρανικό δράμα «Η Λέιλα και τα Αδέρφια της». Το νεανικό κοινό αναμένεται να τραβήξει η τέταρτη συνέχεια της βίαιης περιπέτειας «John Wick: Κεφάλαιο 4» με τον Κιάνου Ριβς, ενώ σε επανέκδοση προβάλλεται και η διάσημη αιρετική ταινία του Πιέρ Πάολο Παζολίνι «Salo, 120 Μέρες στα Σόδομα».

   Ο Άντρας των Ονείρων μου

   (“Ι’m Your Man”) Ρομαντική κομεντί, γερμανικής παραγωγής του 2021, σε σκηνοθεσία Μαρία Σρέιντερ, με τους Μάρεν Έγκερτ, Νταν Στίβενς, Σάντρα Χίλερ, Βόλφγκανγκ Χουμπς κα.

   Πρωτότυπη φουτουριστική ρομαντική δραμεντί, άξιο δείγμα ενός σκεπτόμενου σινεμά, χωρίς να βαραίνει το θέμα της, να μπαίνει σε τεχνολογικές ατραπούς ή να χρειάζεσαι ψυχαναλυτή για να σου εξηγήσει το τι βλέπεις.

   Η Μαρία Σρέιντερ, έχοντας μπροστά της ένα καλογραμμένο σενάριο, που σε κάνει να γελάσεις και να συγκινηθείς και βεβαίως να σκεφτείς, θα κάνει ένα διαφορετικό είδος επιστημονικής φαντασίας που, αντιθέτως με τα συνηθισμένα, θα εξερευνήσει τα μυστικά της καρδιάς, αναδεικνύοντας τα συναισθήματα, τις αγωνίες και τα υπαρξιακά προβλήματα, με ανάλαφρο τρόπο, χωρίς βαθυστόχαστες αναλύσεις, αλλά μιλώντας απλά, για έναν κόσμο που έχει χαλάσει.

   Μια επιστήμονας, με σκοπό να χρηματοδοτήσει τις έρευνές της, θα πρέπει να ζήσει τρεις εβδομάδες με ένα ανθρωποειδές ρομπότ, το οποίο έχει φτιαχτεί για να ικανοποιεί κάθε της ανάγκη, να είναι ο ιδανικός σύντροφος. Στο τέλος του πειράματος η Άλμα θα πρέπει να κάνει μια αναφορά για το πως κρίνει το ρομπότ και αν η διάθεσή του στην αγορά θα έχει θετική επίδραση στο κοινωνικό σύνολο.

   Η Σρέιντερ, από την αρχή μας βάζει στο κλίμα της ταινίας της, καθώς στο πρώτο ραντεβού της Άλμα με το ρομπότ, η πρώτη τον δοκιμάζει και αυτό (με τη μορφή ενός συμπαθέστατου άντρα) ανταποκρίνεται άψογα. Είναι ό,τι θέλει μία συνηθισμένη μοναχική γυναίκα. Είναι έξυπνος, αστείος, διορατικός, γοητευτικός, εκτιμά τα ενδιαφέροντά της και γνωρίζει μέχρι και το αγαπημένο της ποίημα. Παρότι εκείνη παραμένει ψυχρή και δύσπιστη, το ρομπότ συνεχίζει να προσπαθεί για την ευτυχία της, να μαθαίνει από την Άλμα, να βελτιώνεται.

   Το κλισέ για την υπέροχη γυναίκα ρομπότ αντιστρέφεται, όπως και η γενικευμένη πεποίθηση ότι η τεχνολογία και η επιστήμη μπορούν να θεραπεύσουν τα πάντα, ακόμη και τα θέματα καρδιάς. Ή ότι το πάτημα ενός κουμπιού μπορεί να φέρει την ευτυχία.

   Όπως υποστηρίζει και στην αναφορά της η Άλμα, «η ανθρώπινη ιστορία είναι γεμάτη από υποτιθέμενες βελτιώσεις των οποίων οι τρομερές συνέπειες γίνονται σαφείς μόνο δεκαετίες ή και αιώνες αργότερα… Είναι αναμενόμενο ότι όποιος ζει με ανθρωποειδή μακροπρόθεσμα θα γίνει ανίκανος να διατηρήσει την κανονική ανθρώπινη επαφή»

   Το σχέδιο απορρίπτεται και η σκηνοθέτις λέει τα πράγματα με το όνομά τους και ταυτόχρονα διατηρεί την ευδιάθετη ατμόσφαιρα στην ταινία της, στην οποία συμβάλει και η καλή χημεία του πρωταγωνιστικού ζευγαριού, η Μάρεν Έγκερτ (Αργυρή Άρκτος Ερμηνείας στην Μπερλινάλε του 2021) και ο ανερχόμενος Άγγλος ηθοποιός Νταν Στίβενς.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Με σκοπό να χρηματοδοτήσει τις έρευνες της, μια επιστήμονας δέχεται την πρόταση να πάρει μέρος σε ένα απίστευτο πείραμα. Για τρεις εβδομάδες θα πρέπει να συγκατοικήσει με ένα ανθρωποειδές ρομπότ, τον Τομ, ο οποίος είναι σχεδιασμένος για να ικανοποιεί κάθε της ανάγκη.

   Utama, Το Σπίτι μας

   (“Utama”) Δραματική ταινία, βολιβιανής και διεθνούς συμπαραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία του Αλεχάντρο Λοάιζα Γκρίσι, με τους Χόσε Καλκίνα, Λουίσα Κουίσπε, Καντελάρια Κουίσπε κα.

   Ένα χαμηλόφωνο λιτό δράμα, μια ωδή στην απλότητα της ζωής, την ίδια την πραγματική ζωή. Κινηματογραφικό διαμάντι από την άγνωστη παραγωγή της Βολιβίας και από τον σκηνοθέτη Αλεχάντρο Λουάιζα Γκρίσι, που κέρδισε με την «Utama» του το Βραβείο στο φεστιβάλ του Σάντανς.

   Όμως, μικρή σημασία έχουν τα βραβεία, μπροστά στο μεγαλείο του κινηματογραφικού έργου του Γκρίσι, που αγγίζει την απλή καθημερινή ιστορία του, με ένα μαγικό άγγιγμα, κινηματογραφεί στα όρια του ντοκιμαντέρ, για να μιλήσει για τη ζωή των ιθαγενών στα βόρεια ορεινά της Βολιβίας. Για να μας αφυπνίσει πως σε λίγο «θα κουραστεί και ο χρόνος» με όσα κάνει η αναπτυγμένη ή αναπτυσσόμενη ανθρωπότητα, σε βάρος απλών φτωχών ανθρώπων. Εν προκειμένω των ιθαγενών αγροτών και κτηνοτρόφων που ζουν κάτω από τα άγρια βουνά της λατινοαμερικάνικης χώρας, δεν πειράζουν κανένα, η ζωή τους είναι ταυτισμένη με τη φύση.

   Ο Γκρίσι, εστιάζει σε ένα γηραιό ζευγάρι Κέτσουα κτηνοτρόφων, που πλήττεται μαζί με τους λίγους εναπομείναντες χωρικούς, από μία μακρά ξηρασία η οποία απειλεί τον τρόπο της ζωής τους. Ο ερχομός του αγαπημένου εγγονού τους από την πόλη θα αναστατώσει τη ζωή τους, αλλά στο τέλος, θα σημαδέψει τον ίδιο η κληρονομιά που θα του αφήσει ο ετοιμοθάνατος παππούς του, ένα μικρό κουτάκι, με παλιές φωτογραφίες, κάτι παιδικά δόντια, τρεις φακές χρυσού και κάτι κουρελάκια….

   Μια κληρονομιά που κρύβει τόση ανθρωπιά, τόση αγάπη και ευγένεια, αλλά και τη προσήλωση σε έναν τρόπο ζωής που μπορεί να ξαναζωντανέψει ακόμη και την ετοιμοθάνατη γη, που πλήττεται βάναυσα από την «περιβόητη» ανάπτυξη, από μεγαλόπνοα σχέδια πλουτισμού.

   Συνταρακτικό φιλμ, που δεν κρύβει κάποιο μυστήριο ή εκπλήξεις, δραματικές εξάρσεις ή σκηνοθετικά ευρήματα, ακολουθώντας ταπεινά τη ζωή αυτών των ηρωικών και στωικών ανθρώπων. Και ταυτόχρονα με εικόνες που μαγνητίζουν και έχουμε ανάγκη για να θυμηθούμε τις ρίζες και τον προορισμό μας, την υπέροχη φωτογραφία να αναδεικνύει το φυσικό περιβάλλον, το σπίτι αυτών των ανθρώπων που δεν το εγκαταλείπουν, για να μη χαθεί ο τόπος τους, οι μνήμες τους, για να μη χάσουν την ανθρώπινη υπόστασή τους.

   Συγκινητικές και οι ερμηνείες των ερασιτεχνών ηθοποιών, που με ένα βλέμμα τους, μία κίνησή τους δείχνουν τη γνήσια αγάπη τους για τον συνάνθρωπό τους, τον τόπο τους.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Στα ορεινά της Βολιβίας, ένα ηλικιωμένο ζευγάρι Κέτσουα έχει για χρόνια την ίδια καθημερινή ρουτίνα. Όταν μια ασυνήθιστα μακρά ξηρασία απειλεί συνολικά τον τρόπο ζωής τους, ο Βιργίνιο και η Σίσα αντιμετωπίζουν το δίλημμα να αντισταθούν ή να ηττηθούν από το πέρασμα του χρόνου. Με την άφιξη του εγγονού τους, Κλέβερ, οι τρεις τους θα αντιμετωπίσουν – ο καθένας με το δικό του τρόπο – το περιβάλλον και το ίδιο το νόημα της ζωής.

   Η Λέιλα και τα Αδέρφια της

   (“Baradaran -e Leila”) Δραματική ταινία, ιρανικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Σαΐντ Ρουστάγι, με τους Ταρανέ Αλιντουστί, Σαΐντ Πουρσαμίμι, Ναβίντ Μοχαμαντζάντεχ, Πεϊμάν Μοααντί κα.

   Η ιρανική σχολή δεν έχει μόνο ένα λαμπρό παρόν αλλά και ένα ακόμη πιο υποσχόμενο μέλλον, διαθέτοντας ένα φυτώριο σκηνοθετών, απ’ το οποίο ξεχωρίζει ο 38χρονος Σαΐντ Ρουστάγι («Life and a Day», «6.5 Εκτός Ελέγχου»). Ένας σκηνοθέτης, που με την τρίτη του, αυτή, ταινία, αποδεικνύει το ταλέντο του και κυρίως την πίστη του στην ανθρωπιά και τη δύναμη των γυναικών.

   Ένα αξιολάτρευτο φιλμ, που κέρδισε το βραβείο FIPRESCI στο τελευταίο φεστιβάλ των Καννών, μία γεμάτη ζωντάνια οικογενειακή πινακοθήκη, που μπαινοβγαίνει από την τραγωδία στο γκροτέσκο, που ζει μέσα στα πάθη και στη μικροπρέπεια, αδυνατεί να κατανοήσει τη μιζέρια της.

   Η Λεϊλά, μία σαραντάχρονη γυναίκα που σε όλη τη ζωή της φροντίζει τους γονείς και τα ανεπρόκοπα αδέλφια της, καταστρώνει ένα σχέδιο για να σώσει την οικογένειά της από την οικονομική ασφυξία, μέχρι που θα ανακαλύψει ότι ο πατέρας της κρύβει ένα θησαυρό, κάτι που θα προκαλέσει το χάος στην ήδη δυσαρμονική οικογένεια.

   Το φίλμ, μπορεί να μιλά για μία μέση οικογένεια του Ιράν και τη μεσαία τάξη, που αναπτύχθηκε τα τελευταία χρόνια, αλλά σύντομα άρχισε η κατάρρευσή της με τον πλούτο να συγκεντρώνεται στους λίγους, αλλά μάλλον απευθύνεται σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.

   Μια τραγωδία, για τα βάσανα των ηρώων του, που προκύπτουν από πραγματικές αιτίες, ανθρώπινες ιστορίες και παιχνίδια της εξουσίας. Τα τέσσερα αδέλφια αντιπροσωπεύουν τις πτυχές μίας ανδροκρατούμενης κοινωνίας, ένα κομμάτι του συστήματος, μία αλυσίδα που δεν οδηγεί πουθενά, παρά μόνο στα δεσμά της κοινωνίας. Υπάρχει, όμως και η γυναικεία σοφία, αυτή η δύναμη που μπορεί να σπάσει αυτή την αλυσίδα, να δώσει πνοή, να ενώσει τις κατακερματισμένες κοινωνίες.

   Μία ταινία, με εξαιρετικούς ρυθμούς – αν και ο νεανικός ενθουσιασμός του σκηνοθέτη ορισμένες φορές τον κάνουν ανοικονόμητο, σκηνοθετημένη με φινέτσα και δίνοντας τον απαραίτητο χώρο στους ηθοποιούς (με πρώτη αυτή την χαρισματική Ταρανέ Αλιντουστί να κλέβει την καρδιά μας) να αναπτύξουν τους θαυμαστούς χαρακτήρες.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Στα 40 της, η Λέιλα έχει περάσει όλη της τη ζωή φροντίζοντας τους γονείς και τα τέσσερα αδέλφια της. Ενώ έχουν απεγνωσμένη ανάγκη από οικονομική υποστήριξη, η Λέιλα καταστρώνει ένα σχέδιο για να σώσει την οικογένεια από τη φτώχεια, για ν’ ανακαλύψει όμως ότι ο πατέρας τους κρύβει έναν οικογενειακό θησαυρό. Αυτή η αποκάλυψη θα φέρει χάος στην ήδη εύθραυστη δυναμική της οικογένειας και οι πράξεις κάθε μέλους θα τους οδηγήσουν πιο κοντά στην καταστροφή.

   John Wick: Κεφάλαιο 4

   (“John Wick: Chapter 4”) Περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Τσαντ Σταχέλσκι, με τους Κιάνου Ριβς, Ίαν Μακ Σέιν, Ντόνι Γιεν, Σκοτ Άτκινς, Μπιλ Σκάρσγκαρντ, Κλάνσι Μπράουν, Λόρενς Φίσμπερν, Μάρκο Ζαρόρ, Λανς Ρέντιγκ κα.

   Να που φτάσαμε στο τέταρτο φιλμ του πετυχημένου φραντσάιζ, που απέκτησε εδώ και μια δεκαετία περισσότερους φανατικούς θαυμαστές και απ’ όσους έχει ξεκάνει ο Τζον Γουίκ ή καλύτερα Κιάνου Ριβς, ο οποίος, μαζί με την καριέρα του, κατάφερε να ανανεώσει και τις παρεξηγημένες – ίσως και όχι αδικαιολόγητα – ταινίες δράσης, πολεμικών τεχνών, βίας και αίματος.

   Στις Ηνωμένες Πολιτείες μπορεί να παραμιλούν από ενθουσιασμό, με το τελευταίο κεφάλαιο των περιπετειών του Τζον Γουίκ, αλλά το πιθανότερο αυτό γίνεται από την ένδεια που παρατηρείται στο συγκεκριμένο είδος και γενικότερα από την αμερικάνικη παραγωγή, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα Όσκαρ που κέρδισε πριν λίγες ημέρες η απλώς ενδιαφέρουσα ή σωστότερα περίεργη ταινία «Τα Πάντα Όλα».

   Ωστόσο, πρέπει να παραδεχθούμε ότι το «John Wick: Κεφάλαιο 4» παραμένει πιστό και συνεπές σε αυτό που ξεκίνησε πριν έντεκα χρόνια, δηλαδή μία αυθεντική κινηματογραφική διασκέδαση, με δυνατές δόσεις ξέφρενης βίας, πελάγη αίματος, ελκυστικές, στυλιζαρισμένες σκηνές μαχών, έναν γοητευτικό ήρωα, σκοτεινό και συνάμα ρομαντικό. Ένα φιλμ που ανάμεσα στις χορογραφημένες μπουνοκλωτσιές, χαρίζει και στιγμές αυτοσαρκασμού, ενός «βρόμικου» χιούμορ, που τις περισσότερες φορές βρίσκει στόχο. Εντάξει, κάποιοι θα πουν και για τις σεναριακές ακροβασίες, ορισμένους χάρτινους χαρακτήρες ίσως και για πολλά άλλα. Ποιος νοιάζεται όμως, όταν η διασκέδαση και η αδρεναλίνη φτάνει στα ύψη;

   Το στόρι ξεκινά από τη Νέα Υόρκη, για να απλωθεί στην Οσάκα, το Παρίσι και το Βερολίνο, τρεις πόλεις που παίζουν σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια του Γουίκ να εκδικηθεί την Υψηλή Τράπεζα και ταυτόχρονα να εξασφαλίσει την ελευθερία του. Όσο η ιστορία προχωρά, τόσο περισσότερα μαθαίνουμε για το παρελθόν του Γουίκ, χωρίς όμως να καταλαβαίνουμε τα πάντα γι’ αυτόν. Άλλωστε προέχει το ξεκαθάρισμα με την Υψηλή Τράπεζα και με έναν εγκληματία με αγγελικό πρόσωπο.

   Περιπέτεια εκδίκησης και απελευθέρωσης, που έχει για μια ακόμη φορά τη χάρη της, τα ζητούμενα να είναι πάντα εκεί και τα στάνταρ μίας απενοχοποιημένης διασκέδασης κοντά τριών ωρών (μάλλον υπερβολικής διάρκειας), αν και ορισμένες φορές φαίνεται να σκοντάφτει σε κάποιες λακκούβες σοβαροφάνειας, χωρίς όμως ιδιαίτερα προβλήματα. Η δράση, που ξεκινά σχεδόν άμεσα και φτάνει μέχρι το εντυπωσιακό φινάλε, η συμμετοχή δεύτερων χαρακτήρων, που εμπλουτίζουν το βίαιο μοτίβο και δίνουν ανάσα στον Κιάνου Ριβς, ο οποίος φαίνεται ιδανικός για τις ταινίες του είδους, καθώς μπορεί να μην πολυξέρει να «παίζει», αλλά γνωρίζει να ποζάρει στον φακό και να καλύπτει τις απαιτήσεις του σκηνοθέτη Τσαντ Σταχέλσκι, ενός πρώην κασκαντέρ, που βρήκε τον προορισμό του και μαζί το χρυσό δισκοπότηρο της βίαιης περιπέτειας.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο John βρίσκει τον τρόπο να νικήσει την Υψηλή Τράπεζα. Πριν όμως κερδίσει την ελευθερία του, ο Wick πρέπει να αντιμετωπίσει έναν εχθρό με πανίσχυρες συμμαχίες σε όλη την υφήλιο και δυνάμεις που θα μετατρέψουν παλιούς φίλους σε εχθρούς.

   Μια Απροσδόκητη Σχέση

   (“A Good Person”) Δραματική ταινία, αμερικάνικης και καναδικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Ζακ Μπραφ, με τους Μόργκαν Φρίμαν, Φλόρενς Πιου, Σελέστ Ο’Κόνορ, Μόλι Σάνον κα.

   Καλοβαλμένο κοινωνικό δράμα, για την απώλεια, τη συγχώρεση, τη φιλία και την ελπίδα, γυρισμένη με εγκαρδιότητα από τον ηθοποιό και σκηνοθέτη των συμπαθέστατων ταινιών «Garden State» και «Εκδίκηση με Στιλ» Ζακ Μπραφ.

   Ταινία χαρακτήρων και συναισθημάτων, που θα βασιστεί πάνω στην υποκριτική δεινότητα του Μόργκαν Φρίμαν και την ανερχόμενη Φλόρενς Πιου, στο καλογραμμένο όσο και συμβατικό σενάριο, τη στρωτή αφήγηση.

   Το στόρι εστιάζει σε μία νεαρή κοπέλα, την Άλισον, η ζωή της οποίας πάει πρίμα, με έναν υπέροχο αρραβωνιαστικό, μια στρωμένη καριέρα, υποστηρικτική οικογένεια και πολλούς και καλούς φίλους. Μέχρι που η ζωή της θα καταρρεύσει από ένα ασύλληπτο τραγικό δυστύχημα, απ’ την οποία θα βγει ζωντανή, αλλά με τη ζωή της να έχει καταρρεύσει. Ωστόσο, η απρόσμενη φιλία με τον επίδοξο πεθερό της θα της δώσει την ευκαιρία να ξανασταθεί στα πόδια της.

   Καλοζυγισμένη ταινία, που συνδυάζει την ανθρώπινη τραγωδία με την ελπίδα, την ανάγκη της ανθρώπινης επαφής, των καλών αισθημάτων, που επιζητά τη συγκίνηση και την παίρνει, παρά τη συμβατική προσέγγιση του Μπραφ, ο οποίος δεν αποφεύγει τα κλισέ των δραμεντί, αλλά τουλάχιστον τα χρησιμοποιεί με μέτρο.

   Ο ρόλος του χαροκαμένου και καλόκαρδου πεθερού ταιριάζει γάντι στον Φρίμαν, ενώ η Φλόρενς Πιου παραδίδει τον καλύτερο ίσως ρόλο της, ενώ δίπλα τους στέκονται εξαιρετικά οι δεύτεροι ρόλοι.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο πόνος της απώλειας φέρνει κοντά τον Ντάνιελ και τη νεαρή Άλισον, επιζήσασα μιας ασύλληπτης τραγωδίας που στέρησε τη ζωή της κόρης του Ντάνιελ. Όσο ο Ντάνιελ μεγαλώνει την έφηβη εγγονή του και η Άλισον αναζητά την εξιλέωση, ανακαλύπτουν πως η φιλία, η συγχώρεση και η ελπίδα μπορούν να βρεθούν στα πιο αναπάντεχα μέρη.

   Φαντάσματα της Επανάστασης

   Ιστορική κωμική σάτιρα, ελληνικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Θάνου Αναστόπουλου, με τους Γιώργο Χωραφά, Πηνελόπη Τσιλίκα, Πάολο Ρόσι, Αινεία Τσαμάτη, Νίκο Γεωργάκη, Θεοδώρα Τζήμου κα.

   Η ιδέα μπορεί να είναι αρκούντως ενδιαφέρουσα, για την ταινία του Θάνου Αναστόπουλου, αλλά η καλοδεχούμενη σαρκαστική οπτική του, δεν βρίσκει πάντα τον στόχο, ενώ η σάτιρα και η κωμωδία, σε συνδυασμό με το δράμα της ιστορίας και το ψευδοντοκιμαντέρ αποδεικνύονται μία ιδιαιτέρως παρακινδυνευμένη επιλογή. Τόσο, που σχεδόν χάνεται η ουσία πίσω από φιλοσοφικά τσιτάτα ή κάποια ιστορικά παράδοξα, όπως είναι η επίδραση του ελληνικού διαφωτισμού στο ρωμαίικο.

   Ένας Έλληνας σκηνοθέτης, που βρίσκεται στην Τεργέστη, για ένα ντοκιμαντέρ που αφορά τον Ρήγα Φεραίο, στη διάρκεια μίας επίσκεψής του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, θα ξυπνήσει τέσσερα φαντάσματα του 18ου αιώνα, που αποφασίζουν να τον ακολουθήσουν στην πόλη.

   Πρόκειται για έναν μεθυσμένο αχθοφόρο που, όσες επαναστάσεις και αν βίωσε, παραμένει ένας φτωχός λιμενεργάτης και παρατηρητής των γεγονότων, ένα νεαρό μούτσο, μια δυναμική ανεξάρτητη γυναίκα, την Ελευθερία, που έχασε τον αγαπημένο της στην πολιορκία του Μεσολογγίου και τον πλούσιο έμπορο Δημήτριο Καρυτσιώτη, που όντως μεγαλούργησε τον 18ο αιώνα στην Τεργέστη.

   Ο Αναστόπουλος, που ζει εδώ και 15 χρόνια στην Τεργέστη, θέλοντας να διηγηθεί αντισυμβατικά την ιστορία, με ειρωνική διάθεση, θα σαρκάσει τα κακώς κείμενα της Ιστορίας, για όλα αυτά που μας πλήγωσαν. Πέρα από τους ονειροπόλους υπήρχαν και οι συμφεροντολόγοι, οι αφέντες, οι προδότες, οι διαψεύσεις, οι διχόνοιες. Και μπορεί να «θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία», αλλά και ο κινηματογράφος θέλει περισσότερα από μια καλή ιδέα για να μην χαθεί η ουσία. Για να μην εξελιχθούν οι χαρακτήρες σε καρικατούρες, τα γεγονότα σε παράξενα σκετς, ειδικά όταν η προβολή τους μας πάει στο σήμερα.

   Κάποιες έξυπνες ιδέες του σκηνοθέτη, η ανάπλαση της Τεργέστης του 18ου αιώνα, όπου άνθισε η μεγάλη ελληνική παροικία, από Ρωμιούς που διέφυγαν από την Ελλάδα και στη συνέχεια στήριξαν τις προσπάθειες για ελευθερία και το συμπαθητικό παιχνίδι της πραγματικότητας με τη φαντασία του παρελθόντος με το παρόν, έχουν το ενδιαφέρον τους. Όμως, κάπου εκεί, χάνεται και η ισορροπία, το αντισυμβατικό μοντέλο αφήγησης ξεφεύγει προς το γκροτέσκο, με τους διαλόγους να είναι «μια ζέστη -μια κρύο» και οι ηθοποιοί να κάνουν ό,τι μπορούν, αλλά να μένουν πολλές φορές ξεκρέμαστοι.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ένας Έλληνας σκηνοθέτης βρίσκεται στην Τεργέστη, κινηματογραφώντας ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τα βήματα του Ρήγα Φεραίου στην Ευρώπη του Διαφωτισμού. Στη διάρκεια μιας επίσκεψης του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, μια ομάδα φαντασμάτων του 18ου αιώνα αποφασίζει να τον ακολουθήσει στην πόλη.

   Στο Τέλος Ξυρίζουν τον Γαμπρό

   Κωμωδία, ελληνικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Στράτου Μαρκίδη, με τους Γιάννη Τσιμιτσέλη, Ελένη Καστάνη, Λευτέρη Ελευθερίου, Κατερίνα Στικούδη, Ναταλία Δραγούμη, Κατερίνα Τσαβάλου, Τάσο Παλαντζίδη, Θεοφανία Παπαθωμά, Δημήτρη Μαυρόπουλο κα.

   Η λαϊκή κωμωδία γνώρισε δόξες σε Ευρώπη και Ελλάδα, κατά το παρελθόν. Ακόμη και η φάρσα, είχε τις καλές τις στιγμές, έδωσε πολύ γέλιο, αξιοποιώντας χαρισματικούς κωμικούς. Τα τελευταία σχεδόν τριάντα χρόνια, με την έλευση και της ιδιωτικής τηλεόρασης, κάποιοι επιμένουν να θεωρούν λαϊκή φαρσοκωμωδία, τη μεταφορά τηλεοπτικών σειρών στον κινηματογράφο, ακολουθώντας φτηνές συνταγές, κακογραμμένα σενάρια, τη συμμετοχή τηλεοπτικών περαστικών «αστέρων». Ταινίες, που κάνουν πολλές βιντεοταινίες της δεκαετίας του ’80 να μοιάζουν αξιοπρεπείς.

   Εδώ, ο Στράτος Μαρκίδης («Λάρισα Εμπιστευτικόν», «I Love Καρδίτσα»), για μια ακόμη φορά, επιμένει στις γνώριμες συνταγές – προσθέστε και το απαραίτητο ελληνικό καλοκαιράκι σε ένα νησί, με τις παραλίες και τα αποκαλυπτικά μαγιό, διάφορες εκκεντρικές χαριτωμένες ατραξιόν και μία εξωφρενική ιστορία και έτοιμο το πακετάκι, να καλύπτει δεκάδες κινηματογραφικές αίθουσες.

   Αν και μικρή σημασία έχει το στόρι της ταινίας, οι σεναριογράφοι σκέφτηκαν ότι θα γελάσει ο κόσμος με τον επικείμενο γάμο μίας ώριμης γυναίκας με έναν νεαρό από την Γεωργία (ο Τσιμιτσέλης), σε ένα χωριό της Κω και την ταραχή που θα προκαλέσει στους εκκεντρικούς συγχωριανούς.

   Η τηλεοπτική αισθητική, το αναμάσημα όλων των κλισέ της κακής ελληνικής νοοτροπίας, σε μορφή ανεκδοτολογίας και οι νάιλον χαρακτήρες να κυριαρχούν, σε μία χοντροκομμένη φάρσα με σεξιστική διάθεση.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η απόφαση της Πόπης να παντρευτεί έναν νεότερο άντρα Γεωργιανής καταγωγής αναστατώνει την μικρή κοινωνία ενός χωριού στην Κω. Τα παιδιά της, η αδερφή της και οι εκκεντρικοί συγχωριανοί δεν θα κάτσουν με σταυρωμένα τα χέρια, βάζοντας σκοπό να αποτρέψουν τον γάμο, ακόμα κι αν χρειαστεί να φτάσουν στα άκρα.

   Ακόμη προβάλλονται οι ταινίες:

   Τα Αβγά και τα Πασχάλια

   (“Die Häschenschule – Der große Eierklau”) Κουνελοπεριπέτειες, γερμανικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία της Ούτε φον Μούνχαου – Πολ. Παιδικό animation που απευθύνεται κυρίως σε νηπιακό κοινό. Ένας πονηρός κούνελος συνωμοτεί με τις αλεπούδες για να καταστρέψει όλα τα πασχαλινά αβγά και να εξαλείψει το Πάσχα διά παντός, ενώ δυο αγαθά κουνέλια θα προσπαθήσουν να σώσουν τα αβγά και τα Πασχάλια. Όπως γίνεται ευκόλως αντιληπτό είναι το πρώτο φιλμ που βάζει σε πασχαλινή διάθεση το παιδικό κοινό. Η ταινία προβάλλεται μεταγλωττισμένο στα ελληνικά, με τις φωνές των Κωνσταντίνου Ρεπάνη, Βασιλικής Σούτη κα.

   Οι Ξεχασμένοι

   (“Los Olvidados”) Ταινία τρόμου από την Αργεντινή (παραγωγής… 2017) που μπορεί να έχει την πλάκα της, περισσότερο ενδιαφέρον από πολλές «αμερικανιές» του είδους, αλλά και αρκετές ανατριχιαστικές εικόνες σαδιστικής φρίκης. Το στόρι θέλει ένα γκρουπ νεαρών, που θέλει να κάνει ένα ντοκιμαντέρ για ένα τουριστικό θέρετρο, που χάθηκε κάτω από τεράστιες ποσότητες νερού, όταν έσπασε ένα φράγμα, να συναντά στα ερείπια τους χειρότερους εφιάλτες του. B-movie τρόμου, που απευθύνεται στους φανατικούς και στους συλλέκτες του κινηματογραφικού τρόμου.

   Broken Circle

   Ελληνική δραματική ταινία – αχαλίνωτης – επιστημονικής φαντασίας, που γύρισε το 2022 ο Δημήτρης Κατής, ο οποίος είναι υπεύθυνος και για το σενάριο, το μοντάζ, τη μουσική και την παραγωγή. Στην Αρχαία Ελλάδα, την εποχή του Αγαμέμνονα, Οδυσσέα και Αχιλλέα, λίγο πριν τον Τρωικό πόλεμο, τα γεγονότα ανατρέπονται και η σειρά των πραγμάτων αλλάζει τροπή. Δύο νέοι σε ένα ερωτικό παιχνίδι αγάπης παγιδευμένοι στη ρωγμή του χρόνου… Με τους Χρήστο Γλυκό, Χρήστο Αμβράζη, Βάγια Κωφού, Νεκτάριο Παπαλεξίου, Δημήτρη Μαζιώτη κα.

   Salo, 120 Μέρες στα Σόδομα

   (“SALO, le 120 giornate di Sodoma”) Το πλέον προκλητικό και αμφιλεγόμενο φιλμ του Πιέρ Πάολο Παζολίνι, που γύρισε το 1975, λίγο πριν τον δολοφονήσουν, σε επανέκδοση με ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια. Το αιρετικό φιλμ του Παζολίνι, αποτελεί ελεύθερη διασκευή του ομώνυμου βιβλίου του μαρκήσιου ντε Σαντ, η δράση του οποίου μεταφέρθηκε στη δημοκρατία του Σαλό, τις τελευταίες ημέρες της φασιστικής Ιταλίας. Σκηνές απίστευτης ωμότητας, για την εποχή, που σοκάρουν ακόμη και σήμερα, συνθέτουν την αντίληψη του Παζολίνι για την Κόλαση, σε μια ταινία που θα αποτελούσε μέρος μιας νέας τριλογίας. Η ταινία γίνεται ακόμη πιο επίκαιρη σήμερα, καθώς πριν από λίγο καιρό η υπόθεση της δολοφονίας του σπουδαίου σκηνοθέτη φαίνεται να ανοίγει και πάλι, με δεδομένο ότι προέκυψαν νέα στοιχεία, που αμφισβητούν την έκβαση της πρώτης δίκης.

  (Φωτογραφία από την ταινία «John Wick: Κεφάλαιο 4»)

   Χάρης Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πρώτο Φεστιβάλ Κωμωδίας στη Λάρισα: Ένα διήμερο γεμάτο γέλιο με 10 υπέροχους stand-up comedians

Έχοντας πλέον εδραιωθεί ως μία από τις κύριες μορφές διασκέδασης, το stand-up έχει κατακτήσει τα τελευταία χρόνια και την Ελλάδα. Φεστιβάλ κωμωδίας διοργανώνονται σε διάφορες πόλεις της χώρας, μικρές και μεγάλες, και η Λάρισα δεν μπορεί να λείπει από αυτή τη λίστα. Με κάθε επισημότητα σας προσκαλούμε στο πρώτο φεστιβάλ κωμωδίας που θα διεξαχθεί στις 9 και 10 Μαΐου στη Λάρισα, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού, στον ζεστό και φιλόξενο χώρο του Skyland. Μετά το πασχαλινό φαγοπότι, ένα διήμερο γεμάτο γέλιο θα μας βοηθήσει να κάψουμε τις περιττές θερμίδες και να επιστρέψουμε στην καθιερωμένη ρουτίνα αδυνατίσματος πριν την εξόρμηση στις παραλίες. 2 ημέρες, 10 κωμικοί, 1 σκηνή και πολλές καρέκλες που περιμένουν να γεμίσουν με την παρουσία σας. Μόνο η δική σας στήριξη μπορεί να μετατρέψει το φεστιβάλ σε θεσμό και να βάλει τη Λάρισα για τα καλά στο χάρτη της κωμωδίας!Συμμετέχουν οι: Κωνσταντίνος Ραβνιωτόπουλος, Αριστοτέλης Ρήγας, Blink Mike, Αλέξανδρος Τιτκώβ, Γιώργος Καραμανλής, Νίκος Τραγάκης, Πιέρρος Πατουχέας, Κατερίνα Τσακνάκη, Αποστόλης Κωστούλης, Αλέξανδρος Ωμέγας.Line up

Πέμπτη, 9 Μαΐου

Blink Mike
Γιώργος Καραμανλής
Πιέρρος Πατουχέας
Αποστόλης ΚωστούληςΠαρουσιάζει ο Κωνσταντίνος ΡαβνιωτόπουλοςΠαρασκευή 10 Μαΐου
Αριστοτέλης Ρήγας
Αλέξανδρος Τιτκώβ
Νίκος Τραγάκης
Κατερίνα Τσακνάκη
Αλέξανδρος ΩμέγαςΤηλέφωνο επικοινωνίας: 6983311965Γενική είσοδος: 12€Εισιτήριο διημέρου: 20€Σημεία προπώλησης: 
Στίλβη, Ασκληπιού 33
Underground tales, Πανός 12Α
Snuff tobacco store, Κατάστημα 1: Φιλελλήνων 53 + Κατάστημα 2: Παπασταύρου 4Χορηγός επικοινωνίας: Αντιδημαρχία Πολιτισμού Δήμου ΛαρισαίωνΤο φεστιβάλ θα λάβει χώρα στο Skyland live music venue, Φαρσάλων 24.Οι πόρτες ανοίγουν στις 20:30.
Χορηγοί:
Ntoulas sound, 28ης Οκτωβρίου 56
The Web Larisa, Ηλιοδώρου 4
Las Ramblas, Απόλλωνος 8
Vesta, Καποδιστρίου 4
Monk, Απόλλωνος 13
Λόκαλ, Τσιόγκα Τάκη 3
Στίλβη, Ασκληπιού 33
Red bricks kitchen pub, Λαπιθών 7
Walk the line tattoo, Ασκληπιού 34
Στο περίπου, Πατρόκλου 4
Οπτικά Παπαϊωάννου, Κούμα 11
Fabric studios, Γρυμπογιάννη 2
Halo Creative Design Lab, Ηπείρου 72
Owls club, Νιρβάνα 19Διοργανωτές του φεστιβάλ είναι το Larissa Comedy Festival, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού και το Skyland.Σελίδες Larissa Comedy Festival
https://www.facebook.com/profile.php?id=61558470801053
https://www.instagram.com/larissacomedyfestival/Σελίδα Αντιδημαρχίας Πολιτισμού
https://www.facebook.com/profile.php?id=61555618316077Σελίδες Skyland
https://www.facebook.com/profile.php?id=100067957302794
https://www.instagram.com/skyland_live_music_venue/Λινκ εκδήλωσης στο facebook: 
https://www.facebook.com/events/411063448357740
Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Ωδή στους κασκαντέρ, αραχνοφοβία και λυρικός Παρατζάνοφ

Η εντυπωσιακή υποδοχή του κοινού στην ταινία τρόμου των Unboxholics, «Μην Ανοίγεις την Πόρτα», σημειώνοντας μία, πέρα του αναμενόμενου, επιτυχία στα ταμεία των 115 κινηματογράφων που προβλήθηκε, πιάνοντας πάνω από 27.000 εισιτήρια την πρώτη μέρα προβολής της – κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες λόγω των προπωλήσεων – προσγειώνει απότομα τις πρεμιέρες της πρώτης εβδομάδας του Μαΐου σε τέσσερις. Με δεδομένο και την έξοδο του Πάσχα, δυο είναι από τις καινούργιες ταινίες που μπορούν να συναγωνιστούν το ελληνικό horror, «Ο Κασκαντέρ» με τον Ράιαν Γκόσλινκ και το παιδικό animation «Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα». Το ενδιαφέρον της έχει όμως και η γαλλική ταινία τρόμου «Στον Ιστό του Τρόμου», ενώ για τους φανατικούς σινεφίλ υπάρχει και η επανέκδοση του λυρικού αριστουργήματος «Το Χρώμα του Ροδιού», του φημισμένου Σεργκέι Παρατζάνοφ.

   Ο Κασκαντέρ

   (“The Fall Guy”) Κωμική περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Λιτς, με τους Ράιαν Γκόσλινγκ, Έμιλι Μπλαντ, Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, Χάνα Γουάντινγκχαμ, Γουίνστον Ντιουκ, Λι Μέιτζορς, Στέφανι Σου κα.

   Αυθεντική χολιγουντιανή – με την καλή έννοια – διασκέδαση και μαζί μία ωδή στους επαγγελματίες κασκαντέρ από τον Ντέιβιντ Λιτς, του αλλόκοτου «Bullet Train» και του κατασκοπικού «Atomic Blonde», ενός σκηνοθέτη ταινιών δράσης και για είκοσι χρόνια με προϋπηρεσία ως κασκαντέρ.

   Ταινία που βασίζεται στην καλτ ομότιτλη τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του ’80 με πρωταγωνιστή τον Λι Μέιτζορς, ο οποίος κρατά εδώ ένα μικρό ρόλο τιμής ένεκεν, ενώ είναι φανερό ότι όλοι οι συντελεστές, αν μη τι άλλο, το γλεντούν με την ψυχή τους.

   Ένα εκρηκτικό μπλογκμπάστερ και συνάμα ευγενικών προθέσεων φιλμ, στην επιτυχία του οποίου συμβάλλουν και ο σκηνοθέτης, που γνωρίζει πολύ καλά την ψυχολογία του κεντρικού πρωταγωνιστή και η πλούσια παραγωγή, που δεν φείδεται προκειμένου να καλύψει εντυπωσιακά και πειστικά τις σκηνές δράσης, καθώς και οι ηθοποιοί και ειδικά ο Ράιαν Γκόσλινγκ, που μπαίνει στο πετσί του ήρωα, όπως και ο Μπραντ Πιτ στην ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο «Κάποτε στο Χόλιγουντ».

   Ο Κολτ είναι ένας κασκαντέρ, και όπως συμβαίνει σε όλους τους συναδέλφους του, τον ανατινάζουν, τον πυροβολούν, τον χτυπάνε με αυτοκίνητα, τον ρίχνουν από παράθυρα και τον πετάνε από δυσθεώρητα ύψη, για τη διασκέδαση του κοινού. Έχοντας επιβιώσει από ένα ατύχημα, που παραλίγο να του κοστίσει την καριέρα του, αυτός ο ήρωας – εργάτης του σινεμά και που σκέφτεται να αποσυρθεί, καλείται να εντοπίσει έναν αγνοούμενο κινηματογραφικό αστέρα, που ντουμπλάρει στις επικίνδυνες σκηνές της ταινίας, να λύσει μια σκοτεινή υπόθεση συνωμοσίας και να κερδίσει ξανά τον έρωτα της ζωής του, ενώ συνεχίζει να εργάζεται σαν κασκαντέρ.

   Γοητευτική κωμική περιπέτεια, μια σωστή γιορτή των μπλογκμπάστερ και των ψευδαισθήσεων του σινεμά, αλλά και ένα μεγάλο «ευχαριστώ» προς όλους αυτούς τους ανώνυμους εργάτες της κινηματογραφικής βιομηχανίας και ειδικά για τους υποτιμημένους κασκαντέρ. Είναι όμως και μια απολαυστική περιπέτεια δράσης, άψογα κουρδισμένη, χειμαρρώδους ροής και προσεγμένης αφήγησης, με τις καλοδεχούμενες σινεφιλικές αναφορές.

   Ο Λιτς, προσφέρει μία απολαυστική έκθεση από τα βασικά κόλπα των κασκαντέρ, όπως τα πυροτεχνήματα, τις φωτιές, τα εκπαιδευμένα σκυλιά, τα περίφημα κυνηγητά αυτοκινήτων, με τα ατυχήματα που κόβουν την ανάσα, τα εικονικά όπλα, τις χορογραφίες μάχης, τις τούμπες στο κενό και άλλα πολλά, φτάνοντας στα όρια της παρωδίας και ταυτόχρονα τοποθετώντας τους χαρακτήρες στο σημείο που πρέπει και με την κατάλληλη ψυχοσύνθεση, ενώ παραπέμπει και σε πολλές γνωστές ταινίες δράσης.

   Και είναι τόσο προσηλωμένος στο θέμα του και στον ήρωά του ο Λιτς, που ξεφεύγει από τη γνωστή αυταρέσκεια που τον διακρίνει, για να αποθεώσει τα υπέροχα ακροβατικά και τις επικίνδυνες σκηνές των αφανών ηρώων – κασκαντέρ, ακόμη και εις βάρος της πλοκής, που χρησιμοποιείται περισσότερο ως πρόσχημα, για την ανάδειξη του πυρήνα του θέματός του που δεν είναι άλλο από τους ανθρώπους που πέφτουν στη φωτιά από ύψη που προκαλούν ίλιγγο, μόνο και μόνο για να έχουν οι σκηνοθέτες δυο πλάνα, προς εντυπωσιασμό του κοινού.

   Και όλα αυτά χωρίς να χάνει η ταινία το χιούμορ της ή να ξεπέφτει σε χοντράδες ή εξυπνάδες, που θα ευχαριστήσουν τα ταπεινά ένστικτα του κοινού μίας υπερπαραγωγής, αλλά αντιμετωπίζοντας τους ταπεινούς εργάτες της βιομηχανίας του θεάματος, όπως τους αρμόζει, ως απαραίτητους για να βγει το τελικό αποτέλεσμα.

   Ο Ράιαν Γκόσλινγκ, ως νέος καθιερωμένος ποπ σταρ, θα βάλει όλο το κέφι του και τη γοητεία του σε πλήρη εφαρμογή, μεταδίδει όλη την αγάπη του προς τους κασκαντέρ, ενώ αποκτά και την πρέπουσα χημεία με την Έμιλι Μπλαντ, η οποία βάζει τη γυναικεία πινελιά και τον ρομαντισμό.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Έχοντας επιβιώσει από ένα ατύχημα που παραλίγο να του κοστίσει την καριέρα του, ένας κασκαντέρ πρέπει να εντοπίσει έναν αγνοούμενο κινηματογραφικό αστέρα, να λύσει μία σκοτεινή υπόθεση συνωμοσίας και να κερδίσει ξανά τον έρωτα της ζωής του.

   Στον Ιστό του Τρόμου

   (“Infested”) Ταινία τρόμου, γαλλικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Σεμπαστιάν Βανιτσέκ, με τους Τεό Κρίστιν, Σοφία Λεσάφρ, Ζερόμ Νιλ, Λίζα Νιαρκό, Φίνεγκαν Όλντφιλντ κα.

   Οι ταινίες τρόμου είναι το πιο δημοφιλές κινηματογραφικό είδος, ίσως μαζί με τα παιδικά animation, καθώς η παραγωγή τους, πολλές φορές ιδιαιτέρως οικονομική, μπορεί να φέρει εύκολο κέρδος, με δεδομένο ότι υπάρχει ένα φανατικό ευρύ κοινό που δύσκολα χάνει ταινία. Οι περισσότερες είναι του σωρού, ενώ ελάχιστες είναι αυτές που πραγματικά αξίζουν και μπορούν να σταθούν και στο κοινό που δεν ελκύεται από τον τρόμο.

   Η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου νεαρού σκηνοθέτη Σεμπαστιάν Βανιτσέκ, μία αραχνοφοβία αλά γαλλικά, βρίσκεται σίγουρα μακριά από τις πρώτες κι έχει το ενδιαφέρον της. Ο Βανιτσέκ, ωστόσο, παρότι δείχνει ότι έχει την κινηματογραφική ματιά, το ταλέντο και την όρεξη, πρέπει να διανύσει αρκετή απόσταση ακόμη για να ενταχθεί στους ολοκληρωμένους σκηνοθέτες, που η υπογραφή του θα είναι αρκετή για να σπεύσουμε.

   Ο Βανιτσέκ, στήνει ένα κλειστοφοβικό και σκοτεινό φιλμ τρόμου, εγκλωβίζοντας τους χαρακτήρες της ιστορίας του στον ιστό της αράχνης και ταυτόχρονα επιχειρεί να αναδείξει τον αλληγορικό χαρακτήρα της ταινίας του, για την ξενοφοβία στη Γαλλία, την μη αποδοχή των αραβόφωνων και γενικότερα τη δεύτερη γενιά μεταναστών, όπως και ένα κοινωνικό σχόλιο για τα τεράστια τσιμεντένια συγκροτήματα κατοικιών στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού, όπου πλέον η εγκληματικότητα συναντά το περιθώριο και μια γενιά που είναι έτοιμη να εκραγεί.

   Το στόρι, τοποθετεί σε μία τεράστια πολυκατοικία στα προάστια του Παρισιού έναν εργατικό νεαρό, τον Κάλεμπ, που πουλά αθλητικά παπούτσια στη μαύρη αγορά κι έχει αδυναμία στα μικρά εξωτικά ζώα και ζωύφια, η συλλογή των οποίων είναι παράνομη. Το τελευταίο του απόκτημα είναι μία αράχνη, που εν αγνοία του, μεταφέρθηκε λαθραία από μια έρημο της Μέσης Ανατολής και είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνη για τον άνθρωπο. Η αράχνη θα χρειαστεί μόλις μία στιγμή για να δραπετεύσει και να μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε μια φριχτή παγίδα θανάτου. Την ίδια ώρα η αστυνομία σφραγίζει το κτίριο, εγκλωβίζοντας τους κατοίκους. Ο μόνος τρόπος για να επιβιώσουν είναι η αναζήτηση ενός σημείου διαφυγής.

   Ο Βανιτσέκ δεν πρωτοτυπεί ιδιαίτερα, όμως, βρίσκει έναν αποτελεσματικό βηματισμό, με ρυθμό και σωστή κλιμάκωση της αγωνίας, αποφεύγοντας τις υπερβολικά φρικιαστικές εικόνες και προτείνοντας περισσότερο τις ανατριχίλες που προκαλεί στους περισσότερους η παρουσία των αραχνών και ειδικά σε ένα κλειστοφοβικό σκηνικό. Η μικρή ιστορία για τους πανικόβλητους χαρακτήρες της ταινίας, με τους καυγάδες ανάμεσα στον Κάλεμπ και την αδελφή του και τον καλύτερο φίλο του, δείχνουν μία αυθεντικότητα και μεταφέρουν το κλίμα που επικρατεί στα τσιμεντένια παρισινά γκέτο, ενώ το σασπένς αυξάνεται συνεχώς από τα κομψά και μετρημένα εφέ, τη σκοτεινή διεύθυνση φωτογραφίας και τον ευγενικό χαρακτήρα του πρωταγωνιστή.

   Όταν οι αστυνομικές δυνάμεις αποκλείουν το κτίριο και μπλοκάρουν τους ήρωες εντός μίας αραχνοΰφαντης παγίδας θανάτου θα έρθει και το ανεπαίσθητο και ίσως διφορούμενο κοινωνικό σχόλιο για τους μετανάστες στο Παρίσι, ενώ παράλληλα κλιμακώνεται η αγωνία για τη διάσωση των ηρώων.

   Οι νεαροί πρωτόβγαλτοι ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν είναι ορεξάτοι και μεταφέρουν την απαραίτητη ένταση και το κλίμα ανησυχίας, αν και τελικά οι αράχνες είναι αυτές που κερδίζουν την αναγνώριση και τον τρόμο μας.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Καλέμπ, ένας μοναχικός νεαρός άντρας με αδυναμία στα εξωτικά ζώα, φέρνει στο διαμέρισμα του μια δηλητηριώδη αράχνη που ανήκει σε ένα σπάνιο και πολύ επικίνδυνο είδος. Η αράχνη θα χρειαστεί μόλις μια στιγμή για να δραπετεύσει και να μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε μια φριχτή παγίδα θανάτου.

   Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

   Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

   (“The Garfield Movie”) Αρκετά διασκεδαστική παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία του έμπειρου και εξειδικευμένου στο animation Μαρκ Ντίταλ («Ο Αυτοκράτορας έχει Κέφια»). Το φιλμ, που βασίζεται στο γνωστό κόμικ με ήρωα τον Γκάρφιλντ, είναι κεφάτο, διαθέτει έξυπνες ατάκες και αρκετή πλάκα, για τον τεμπελάκο και φαταούλα γατούλη.

   Μετά από μια αναπάντεχη συνάντηση με τον εξαφανισμένο εδώ και καιρό πατέρα του -έναν απεριποίητο γάτο του δρόμου με το όνομα Βικ-, ο Γκάρφιλντ και ο σκυλοφίλος του, Όντι, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την άνετη ζωή τους στο υπέροχο σπιτικό τους και να ακολουθήσουν τον Βικ σε μια ξεκαρδιστική, ριψοκίνδυνη ληστεία.

   Η ταινία, που θα ευχαριστηθεί η πιτσιρίκαρία, αλλά θα ξεσκάσει και τους μεγαλύτερους, προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά, με τις φωνές των Κωνσταντίνου Λάγκου (Γκάρφιλντ), Βασίλη Μήλιου, Κώστα Τερζάκη, Σοφία Τσάκα, Κωνσταντίνου Ρεπάνη, Στεφανία Φιλιάδη κα.

   Το Χρώμα του Ροδιού

   (“Sayat Nova”) Το αριστούργημα που γύρισε ο φημισμένος σοβιετικός σκηνοθέτης Σεργκέι Παρατζάνοφ το 1968 και που αναστάτωσε κοινό και κριτικούς με τις ποιητικές απίστευτης αρμονίας και σύνθεσης λυρικές εικόνες του. Για 75 αξιομνημόνευτα λεπτά, με σταθερή κάμερα, χωρίς διαλόγους, μαγικές εικόνες – νοηματικά αυτοδύναμες και χωρισμένη σε οχτώ ενότητες, η θρυλική ταινία, που αποκαταστάθηκε το 2014 από τον Μάρτιν Σκορσέζε και την Cineteca di Bologna, αφηγείται τη βιογραφία του Γεωργιανού τροβαδούρου Σαγιάτ Νόβα (1712-1795) από τα παιδικά του χρόνια και την ανακάλυψη του έρωτα, έως την είσοδό του σε μοναστήρι και τον θάνατό του. Κλασική αξία, που αξίζει να ανακαλύψουν και οι νεότεροι σινεφίλ.

   (Φωτογραφία από την ταινία «Ο Κασκαντέρ»)

   Χάρης Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…” στο Θέατρο Αθήναιον

“Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…”
του Βασίλη Κατσικονούρη

25 και 26 Μαΐου στο Θέατρο Αθήναιον

Μια Θεατρική Παράσταση του “ΘΕΑΤΡΟ52”
σε σκηνοθεσία Ρίτσας Γεωργιάδου

 Το Θέατρο52 παρουσιάζει τον εμβληματικό μονόλογο “Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…” του Βασίλη Κατσικονούρη στο Θέατρο Αθήναιον. Πρόκειται για τον απολογισμό μιας γυναίκας – μάνας, που απευθύνεται στις νεότερες γενιές. 
Είναι η ακύρωση των προσδοκιών της για όσα έζησε και δεν έζησε, καταφεύγοντας στο γλυκόπικρο “πάλι καλά” ως μια τραγική διαπίστωση, αλλά και μια σανίδα σωτηρίας που θα της δώσει δύναμη να προχωρήσει παρακάτω.Ένας μονόλογος ανάμεσα στην κωμωδία και στο δράμα, στον θυμό και στη συγχώρεση, στην τρυφερότητα και στην απόγνωση.
Teaser ΠαράστασηςΠαραγωγή: Θέατρο52Παίζει η Γεωργία Δάρτση
Εύζωνας: Μαρίνα Ψειράκη
Σκηνοθεσία: Ρίτσα Γεωργιάδου
Πρωτότυπη Μουσική Παράστασης: Δημήτρης Μισιρλής
Ποίηση: Άγγελος Σικελιανός
Πιάνο: Σάββας Παυλίδης
Κιθάρες: Δημήτρης Μισιρλής
Τραγούδι: Σταυρούλα Κεσούρη
Βίντεο Εισαγωγής: Βασίλειος Σαρίκος
Φωτογραφίες: Δημήτρης Μισιρλής
Γραφιστική Επιμέλεια: Μαρίνα Ψειράκη
Ηχοληψία: Σταυρούλα Κεσούρη
Σκηνικά: Ζαχαρούλα Βουγιουκλίωτη – Θοδωρής Μανίτσας
Επικοινωνία: Έρη ΧριστοφορίδουΣτο βίντεο της εισαγωγής συμμετέχει η χορεύτρια Κωνσταντίνα Τζηκαλιού.Ευγενική παραχώρηση αξεσουάρ για το βίντεο: “Harley Davidson Thessaloniki”, Κώστας Βάσσος.
Πληροφορίες:
Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…
Κινηματοθέατρο Αθήναιον
Βασ. Όλγας 35
Τηλ. Επικοινωνίας – Πληροφορίες: 
Θέατρο Αθήναιον: 690 646 7283
Θέατρο52: 693 730 4340 
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο, 25 Μαΐου στις 21.00
Κυριακή, 26 Μαΐου στις 21:00
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 10.00€
Προπώληση εισιτηρίων: 
Στο ταμείο του Θεάτρου και στην Goldmall.gr
 
Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ