ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ξεκίνησε η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων – Aυτόματη η διαδικασία για μισθωτούς και συνταξιούχους

Ξεκίνησε χθες, Πέμπτη 25/4/2024, η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος για το έτος 2023, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους την Παρασκευή 26/7/2024.
Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων, στις φετινές δηλώσεις έχουν υλοποιηθεί οι παρακάτω νέες λειτουργικότητες:
1. Αυτόματη υποβολή δήλωσης για 1,3 εκ. φορολογουμένους
Φέτος, για πρώτη φορά, πάνω από 1,3 εκ. φορολογούμενοι, κυρίως μισθωτοί και συνταξιούχοι, δεν θα χρειαστεί να υποβάλουν οι ίδιοι τη δήλωσή τους, αφού θα είναι προσυμπληρωμένη από την ΑΑΔΕ με το σύνολο των στοιχείων που διαθέτει.
Οι φορολογούμενοι που, με βάση τα στοιχεία τους, έχουν επιλεγεί για την παραπάνω διαδικασία, θα λάβουν ειδοποίηση από την ΑΑΔΕ στο e-mail τους, στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp.
Εφόσον οι φορολογούμενοι αυτοί θεωρούν ότι τα στοιχεία είναι ακριβή και δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία που δεν έχουν προσυμπληρωθεί, δεν χρειάζεται να κάνουν κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί από την ΑΑΔΕ, με εσωτερική διαδικασία, την Τρίτη 2/7/2024, μετά τη λήξη της αρχικής προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να υποβάλουν νωρίτερα τη δήλωσή τους.
Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή ελλείπουν στοιχεία, οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή/και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της. Ειδικότερα:
α) μέχρι την Δευτέρα 1/7/2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση
β) από την Τρίτη 2/7 μέχρι την Παρασκευή 26/7/2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).
Για τη διευκόλυνσή τους, στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:
– τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και
– το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.
2. Επιπλέον προσυμπληρωμένα δεδομένα
Εμφανίζονται πλέον προσυμπληρωμένα, με δυνατότητα τροποποίησης, στις φορολογικές δηλώσεις:
– τα στοιχεία εισοδημάτων από βραχυχρόνιες μισθώσεις στο έντυπο Ε2,
– τα ποσά δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής (συμπεριλαμβανομένων αυτών που αφαιρούνται από το εισόδημα ή υπολογίζονται διπλά για τον σχηματισμό του απαιτούμενου ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής) στους κωδικούς 049-050 του εντύπου Ε1.
Περαιτέρω στο E1 έχει ενσωματωθεί ο υπολογισμός του ετήσιου ελάχιστου εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας (άρθρα 28Α έως 28Δ ΚΦΕ).
3. Νέα Ψηφιακά Αρχεία
Προσφέρονται δύο επιπλέον ψηφιακά αρχεία, για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων:
– Σύνοψη της Πράξης Προσδιορισμού Φόρου (εκκαθαριστικό), που περιλαμβάνει τις βασικές πληροφορίες για τα εισοδήματα του φορολογούμενου και την ταυτότητα οφειλής για την εξόφληση του φόρου ή τις πληροφορίες για την επιστροφή φόρου. Επιπλέον, από τις 13/5/2024, η Πράξη Προσδιορισμού Φόρου και η Σύνοψή της θα φέρουν QR Code, για την επαλήθευση της γνησιότητάς τους.
– Σύνοψη του Ε1, που περιλαμβάνει μόνο τους συμπληρωμένους κωδικούς της δήλωσης
Επιπλέον, το Ε3 ανασχεδιάστηκε για ευκολότερη συμπλήρωση. Όπως και πέρυσι, εφαρμόζεται η προσυμπλήρωση, με δυνατότητα τροποποίησης, επιμέρους κωδικών του εντύπου, με βάση τα στοιχεία που έχουν διαβιβαστεί στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
4. Ενημερώσεις φορολογουμένων
– Οι φορολογούμενοι που:
α) έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ, καθώς και
β) όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής,
θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το β’ 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει γι αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.
– Οι φορολογούμενοι που δηλώνουν εξαρτώμενα μέλη (στον Πίνακα 8 του εντύπου Ε1), θα ενημερώνονται άμεσα, μέσω της εφαρμογής, για την υποχρέωση του εξαρτώμενου μέλους να υποβάλει προηγουμένως τη δήλωσή του.
5. Υποχρεωτική δήλωση ΙΒΑΝ για κατοίκους Ελλάδας
Για τη διευκόλυνση των επιστροφών φόρων:
– Γίνεται υποχρεωτική η καταχώριση IBAN στην ψηφιακή πύλη myAADE για όλους τους φορολογικούς κατοίκους Ελλάδας που μέχρι σήμερα δεν έχουν δηλώσει IBAN, πριν από την υποβολή της φορολογικής δήλωσης.
– Αντίστοιχα, γίνεται υποχρεωτική η καταχώριση IBAN για τους φορολογικούς κατοίκους αλλοδαπής που δεν έχουν δηλώσει ΙΒΑΝ και για τους οποίους θα προκύψει δικαίωμα επιστροφής φόρου από τη δήλωση.
6. Επιτάχυνση επιστροφών και συμψηφισμών φόρου
Επιπλέον, επιταχύνονται ακόμα περισσότερο οι συμψηφισμοί και οι επιστροφές φόρου, καθώς και οι πληρωμές των ποσών, ως εξής:
– Επιστροφές φόρου εισοδήματος σε φορολογούμενους που δεν έχουν φορολογικές ή ασφαλιστικές οφειλές ή δέσμευση ενημερότητας, θα αποστέλλονται στην Τράπεζα της Ελλάδος για άμεση επιστροφή σε εβδομαδιαία βάση.
– Επιστροφές φόρου εισοδήματος σε φορολογούμενους που δεν έχουν ασφαλιστικές οφειλές ή δέσμευση ενημερότητας και έχουν φορολογικές οφειλές, θα συμψηφίζονται κεντρικά το πρώτο και το τρίτο δεκαήμερο κάθε μήνα, αρχής γενομένης από 12/5/2024. Όσοι συμψηφισμοί δεν θα μπορούν να διενεργηθούν κεντρικά, θα διεκπεραιώνονται στο συντομότερο δυνατό χρόνο από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, ΔΟΥ / ΚΕΒΕΙΣ.
– Οφειλές από το φόρο εισοδήματος θα συμψηφίζονται κατά προτεραιότητα με δικαιώματα επιστροφής, που υπάρχουν ή θα γεννηθούν μέχρι τις 31/7/2024, ώστε σε περίπτωση εξόφλησης του φόρου εισοδήματος μέσω του συμψηφισμού, να χορηγείται η έκπτωση 3%.
Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, η προθεσμία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων μετατίθεται στις 26 Ιουλίου 2024.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ληξιπρόθεσμες οφειλές: Ποιο είναι το σχέδιο για να «ξαλαφρώσουν» οι λίστες της ΑΑΔΕ από τα ανεπίδεκτα είσπραξης

Τέλος σε ένα φαινόμενο πολλών ετών, όπου οι λίστες των οφειλετών που δημοσιοποιούσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), ήταν «φορτωμένες» με ονόματα φυσικών και νομικών προσώπων που ανακυκλώνονταν κάθε χρόνο, θέλει να βάλει διάταξη σχετική με τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Η διάταξη, η οποία περιέχεται στο νομοσχέδιο για τον νέο Τελωνειακό Κώδικα που βρίσκεται σε διαβούλευση, φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που χαρακτηρίζονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που δεν μπορούν να εισπραχθούν, ανοίγοντας τον δρόμο στην ΑΑΔΕ για την εκκαθάριση ενός χαρτοφυλακίου δισεκατομμυρίων.
Η ρύθμιση δεν αλλάζει τον βασικό νόμο του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, αλλά φέρνει σημαντικές διοικητικές βελτιώσεις καθώς αυστηροποιεί τα κριτήρια, επιταχύνει τις διαδικασίες και διευρύνει τις αρμοδιότητες των φορέων της ΑΑΔΕ για τον χαρακτηρισμό οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στο newsit.gr, στόχος είναι να μειωθούν ουσιαστικά τα «νεκρά» χρέη που ξεπερνούν τα 26 δισ. ευρώ, δίνοντας προτεραιότητα στην είσπραξη των πιο πρόσφατων και ρεαλιστικά ανακτήσιμων οφειλών.
Σύμφωνα με την διάταξη, η νέα διαδικασία αξιολογεί τις παλιές οφειλές με σειρά παλαιότητας, ξεκινώντας από τις παλαιότερες.
Ο έλεγχος γίνεται με βάση την περιουσία του οφειλέτη. Μια οφειλή θα μπορεί να χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτη είσπραξης, εφόσον η συνολική αξία των ακινήτων (και εμπράγματων δικαιωμάτων) δεν υπερβαίνει το 5% του ποσού της οφειλής και το όριο των 100.000 ευρώ, όπως προκύπτει από εκτίμηση ή από τον ΕΝΦΙΑ. Αν η αξία υπερβαίνει τα 100.000 ευρώ, τότε ως ανεπίδεκτη θεωρείται η οφειλή μετά την αφαίρεση του διπλάσιου αυτής της αξίας.
Σε ό,τι αφορά την κινητή περιουσία του οφειλέτη, η συνολική αξία των κινητών (καταθέσεις, οχήματα κ.λπ.) δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 30.000 ευρώ, όπως προκύπτει από εκτίμηση ή έκθεση κατάσχεσης.
Στην περίπτωση που τα υπερβαίνει, εφαρμόζεται και πάλι η αφαίρεση του διπλάσιου από την οφειλή.
Παράλληλα, προβλέπονται ειδικές περιπτώσεις, όπως οφειλέτες που έχουν αποβιώσει χωρίς κληρονόμους ή περιουσία, καθώς και επιχειρήσεις που έχουν πτωχεύσει πριν από δέκα χρόνια, οι οποίοι μπορούν να ενταχθούν άμεσα στη διαδικασία «παγώματος» των χρεών.
Επιπλέον, με τις αλλαγές, αυξάνονται τα όρια αρμοδιότητας: οι Προϊστάμενοι των ΔΟΥ και των τελωνείων μπορούν να χειρίζονται υποθέσεις έως 300.000 ευρώ, ενώ για μεγαλύτερα ποσά απαιτείται απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ.
Φυσικά, το πλαίσιο συμπληρώνεται από τη δημοσιοποίηση των μεγαλοοφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ (με την τελευταία να λαμβάνει χώρα προ ολίγων ημερών) και την προτεραιοποίηση των ενεργών υποθέσεων. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η πιο αποδοτική λειτουργία της φορολογικής διοίκησης θα βοηθήσει και στην αύξηση των εισπράξεων, απελευθερώνοντας την ΑΑΔΕ από τη δύσκολη διαχείριση των παλιών, «νεκρών» χρεών.
NEWSIT
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών

Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών από την 1η Ιουλίου 2025, με την υποχρεωτική εφαρμογή της πλήρους ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας συμβούλων Nepa Economic Consulting, Κώστας Πατήρης, η αλλαγή αυτή κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά συνοδεύεται από σημαντικές τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Θα υπάρξει αυτοματοποίηση και μεγαλύτερη διαφάνεια, αλλά οι υποδομές δεν είναι ακόμη έτοιμες και δεν είναι όλοι 100% προετοιμασμένοι, σημειώνει. Η προσαρμογή απαιτεί χρόνο, τεχνογνωσία και επενδύσεις σε τεχνικά συστήματα. Γι’ αυτό και, όπως αναφέρει, θα πρέπει να υπάρξει ειδική μέριμνα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τη δημιουργία ενός φορέα η ενός εστιασμένου προγράμματος ΕΣΠΑ ώστε να βοηθηθεί το πέρασμα στην ψηφιοποίηση τους.
Εκτός από το τεχνικό κόστος, η πίεση εντείνεται και από το δημοσιονομικό περιβάλλον. Το ελληνικό Δημόσιο, εκτιμά, διακρατεί οφειλές ύψους 3,7 δισ. ευρώ προς τον ιδιωτικό τομέα, ποσό που πλήττει κυρίως τους προμηθευτές της Υγείας και τις επιχειρήσεις που βασίζονται σε ταμειακή ροή. Υπάρχουν καθυστερήσεις στις πληρωμές, σπάει η αλυσίδα, προσθέτει και υπογραμμίζει ότι το τραπεζικό σύστημα επίσης δεν βοηθά ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, επισημαίνοντας τη σημασία της τήρησης των συμφωνημένων ημερομηνιών πληρωμής.
Σε αναφορά του στη λειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου αναφέρει μεταξύ άλλων ότι παρότι οι πληροφορίες συγκεντρώνονται στο MyData και στο ΓΕΜΗ, η Τράπεζα της Ελλάδος, για παράδειγμα, ζητά ξεχωριστά στοιχεία. Υπάρχει μία πηγή που δίνει συνεχώς και είναι υποχρεωμένη να έχει μπροστά της ημερομηνίες. Αν δεν υπάρξει ενιαία πλατφόρμα, δεν θα λυθεί ποτέ το πρόβλημα, εκτιμά.
Αναφορικά με τον Νόμο 4990/2022 και την ενσωμάτωση της Οδηγίας Whistleblowing για τις επιχειρήσεις με πάνω από 50 εργαζόμενους, ο κ. Πατήρης δηλώνει θετικός: «Είναι υποχρεωτικός και για δημόσιο και για ιδιωτικό τομέα. Προστατεύει τον εργαζόμενο που βλέπει κάτι μη σύννομο και το καταγγέλλει. Είναι θέμα διαφάνειας». Προτρέπει τις επιχειρήσεις να τον εφαρμόσουν, καθώς συμβάλλει σε πιο καθαρό και ελεγχόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Τέλος, στέκεται στη διάκριση «μικρών» και «μεγάλων» λογιστικών γραφείων, την οποία απορρίπτει. «Δεν υπάρχει μικρό και μεγάλο. Υπάρχει: κάνω ή δεν κάνω καλά τη δουλειά μου. Όλοι χρειάζονται πόρους και εργαλεία» υπογραμμίζει. Σημασία έχει η ποιότητα της δουλειάς, λέει, και όχι το μέγεθος του γραφείου. «Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι αναγκαία αλλά όχι ουδέτερη. Η αγορά χρειάζεται ρεαλιστικές γέφυρες προσαρμογής», επισημαίνει ο κ. Πατήρης.
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Νέα δημιουργική εποχή για την “Romanos” στο Λιμάνι της Πάτρας

Με την γνωμάτευση αυτή η Τουρκική εταιρεία UN RoRo ενοικιάζει 15 στρέμματα στο λιμάνι και ξεκινά μεταφορικό έργο Κωνσταντινούπολη – Πάτρα – Τεργέστη.
Έτος 2025. Δανοί έχουν ήδη από το 2019 εξαγοράσει την UN RoRo. Πρόκειται για την δυναμική εταιρεία DFDS, η οποία έχει σπουδαίο μεταφορικό έργο στις βόρειες θάλασσες της Ευρώπης και αποφασίζει να μπει και στην αγορά της Μεσογείου. Βαφτίζει την δραστηριότητα της BU Med και σε συνεργασία με το ναυτιλιακό Πρακτορείο ΡΩΜΑΝΟΣ, ένα από τα ιστορικότερα της Πάτρας με διαδρομή 75 χρόνων, ενοικιάζονται κι άλλοι χώροι, φτάνοντας τα 26,5 στρέμματα.
Η Ρωμάνος επενδύει σε σύγχρονες και με ιδιαίτερη αισθητική εγκαταστάσεις. Με ένα εντυπωσιακό Port office, αναβαθμίζει εντυπωσιακά χώρους του Λιμένα, περνώντας το μήνυμα ότι τα μεγάλα πρότζεκτ, απαιτούν αντίστοιχες επενδύσεις στήριξης.
Η διαρκώς αυξανόμενη συνεργασία DFDS – Ρωμάνου οφείλεται στην μετατροπή τη Πάτρας σε ναυτιλιακό κόμβο. Πάνω από 20 διαφορετικά πλοία της DFDS έχουν καταπλεύσει στην Πάτρα, ενώ πέραν της κύριας γραμμής με Τουρκία και Ιταλία, έχουν ήδη ανοιχθεί δυο νέες γραμμές με το λιμάνι της Sete (Γαλλία) και της Damietta (Aίγυπτος). Δηλαδή η Πάτρα, είναι πλέον λιμάνι τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής!
H άνοδος της σύμπραξης DFDS – ΡΩΜΑΝΟΣ θα φέρει στην γραμμή της Τουρκίας με την Πάτρα και τον Όμιλο Γκριμαλντι που θα νοικιάσει και αυτός άλλα 15 στρέμματα. Παράλληλα και ο ΟΛΠΑ βελτιώνει αισθητά τις υπηρεσίες του και τους χώρους του, ανταποκρινόμενος στις νέες απαιτήσεις που έχουν προκύψει.
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Τουλάχιστον 35 νεκροί στη Γάζα, ανάμεσά τους και παιδιά σε επιχειρήσεις του Ισραήλ
-
ΕΛΛΑΔΑ3 ημέρες ago
Μέγαρα: 37χρονος μαχαίρωσε τη μητέρα του, την αδελφή του και τον θείο του – Είχε νοσηλευτεί σε ψυχιατρική κλινική
-
ΔΙΕΘΝΗ15 ώρες ago
Απογοητευμένος με τον Βλ. Πούτιν δηλώνει ο Ντ. Τραμπ – Αναμένει απάντηση Χαμάς εντός 24 ωρών
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Το Ιράν αποκλείει ταχεία επανέναρξη των συνομιλιών με τις ΗΠΑ
-
ΕΛΛΑΔΑ3 ημέρες ago
Ξεκινά δίκη «μαμούθ» στη Θεσσαλονίκη: Στο εδώλιο 117 μέλη συμμοριών που κατηγορούνται για 553 κλοπές
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ2 ημέρες ago
Αλλάζει το τοπίο στις συναλλαγές επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών
-
ΔΙΕΘΝΗ3 ημέρες ago
Ντ. Τραμπ: Το Ισραήλ δέχεται να κηρυχθεί κατάπαυση του πυρός 60 ημερών στη Γάζα
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ13 ώρες ago
Το Μπαλέτο της Λυρικής ταξιδεύει στην Ελλάδα με μια απρόσμενη παράσταση χορού μέσα σε ένα φουτουριστικό φορτηγό