Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιες μειώσεις βλέπουν από σήμερα οι καταναλωτές στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Ξεκινάει σήμερα Παρασκευή 1η Μαρτίου, η εφαρμογή των τεσσάρων νέων δραστικών κυβερνητικών μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την τόνωση του υγιούς ανταγωνισμού στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας. 

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης από τη μείωση του μέτρου των εκπτώσεων προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές θα δουν μειώσεις σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα που φτάνουν έως και 18,1%.

Ειδικά για το βρεφικό γάλα, όπως αναφέρεται, επειδή πωλείται χωρίς προωθητικές ενέργειες, οι μειώσεις (περίπου 15%) θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι, ενώ σταδιακή μείωση των τιμών στις τιμές των νωπών θα επιφέρει και η εφαρμογή του net-pricing.

Επιπλέον από την εφαρμογή της μεταρρύθμισης για την αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων, μόνο το Φεβρουάριο, η εφαρμογή της συνεισέφερε στον περιορισμό τους κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο.

Στην ανακοίνωση σημειώνεται: «Η Ελλάδα λαμβάνει στοχευμένα μέτρα που για πρώτη φορά εφαρμόζονται σε επίπεδο Ευρώπης. Οι διαρθρωτικές παρεμβάσεις όπως τις έχει εξειδικεύσει ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, αποδεικνύουν την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης να υλοποιεί πρακτικά μέτρα που μεταρρυθμίζουν τη δομή της αγοράς του λιανεμπορίου και διορθώνουν στρεβλές εμπορικές πρακτικές. Βασικός σκοπός όλων των σχετικών κυβερνητικών πρωτοβουλιών είναι η μόνιμη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στα  προϊόντα  των σούπερ μάρκετ προς όφελος του καταναλωτή».

Με την ανακοίνωσή του το υπουργειο Ανάπτυξης ενημερώνει σχετικά με τα τέσσερα νέα κυβερνητικά μέτρα δημοσιοποιώντας και αναλυτικούς πίνακες.

ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΝΕΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ – ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ:

Μείωση εκπτώσεων προμηθευτών προς σούπερ μάρκετ και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με μείωση των τιμών τιμοκαταλόγων 

Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στη μεταρρύθμιση που υποχρεώνει τους προμηθευτές να μειώσουν κατά 30% τις προσφορές προς τις εταιρείες λιανεμπορίου, με την υποχρέωση να μειώσουν ισόποσα τις τιμές τιμοκαταλόγου, οδήγησε σε μειώσεις σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα (1.500 είχαν φτάσει στο ΥΠΑΝ έως την ώρα έναρξης του Υπουργικού Συμβουλίου). 

Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες). 

Η μεταρρύθμιση έχει επιφέρει σημαντική μέση μείωση τιμών χονδρικής στις επτά κατηγορίες προϊόντων. Συγκεκριμένα, στις βρεφικές και παιδικές πάνες η μέση μείωση τιμής είναι 18,1%, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner 17%, στις οδοντόκρεμες 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 15,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων 16%, στα καθαριστικά παντός είδους 15,8% και στα σαπούνια 12,7%.

Μέση μείωση τιμών χονδρικής ανά κατηγορία προϊόντος: 

Κατηγορία προϊόντος Μέση μείωση

Βρεφικές και παιδικές πάνες -18,1%

Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,0%

Απορρυπαντικά πιάτων -16,0%

Καθαριστικά παντός είδους -15,8%

Απορρυπαντικά ρούχων -15,6%

Οδοντόκρεμες -15,1%

Σαπούνια -12,7%

Ενδεικτικά, η μέση μείωση τιμής στις ακόλουθες μάρκες είναι οι εξής: Pampers (βρεφικές και παιδικές πάνες) 18,9%, Colgate (οδοντόκρεμες) 18,8%, Ariel (απορρυπαντικά ρούχων) 19,5%, Syoss (σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner) 23,0%, Αva (απορρυπαντικά πιάτων) 17,5% και Old Spice (σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner) 20,4%. 

         Μέση μείωση τιμής σε 108 διαφορετικά brands:

# Brands Κατηγορία Μέση μείωση

1 HARPIC Καθαριστικά παντός είδους -41,9%

2 WC NET Καθαριστικά παντός είδους -39,7%

3 SYOSS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -23,0%

4 AROMA Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -22,6%

5 BEARFRUITS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -22,2%

6 FA Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -21,0%

7 BIOTEN Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -20,7%

8 OLD SPICE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -20,4%

9 BARNANGEN Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditione-20,0%

10 ORZENE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,6%

11 AXE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,6%

12 ARIEL Απορρυπαντικά ρούχων -19,5%

13 FINISH Απορρυπαντικά πιάτων -19,3%

14 LOREAL Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,1%

15 GOT2B Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,1%

16 SAFE NIGHTS Βρεφικές και παιδικές πάνες -19,1%

17 GLISS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,1%

18 BABYLINO Βρεφικές και παιδικές πάνες -19,0%

19 TRESEMME Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -19,0%

20 PAMPERS Βρεφικές και παιδικές πάνες -18,9%

21 NIVEA Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -18,8%

22 COLGATE Οδοντόκρεμες -18,8%

23 Herbal Essences Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -18,5%

24 CILLIT Καθαριστικά παντός είδους -18,5%

25 PLANET Απορρυπαντικά πιάτων -18,3%

26 BOT THERAPY Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -18,1%

27 ELVIVE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -18,1%

28 FRUCTIS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -18,1%

29 HIMALAYA Οδοντόκρεμες -18,0%

30 WELLAFLEX Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,9%

31 ΕΥΡΗΚΑ Απορρυπαντικά ρούχων -17,9%

32 DIXAN Απορρυπαντικά ρούχων -17,8%

33 ULTREX Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,6%

34 AVA Απορρυπαντικά πιάτων -17,5%

35 LUX Σαπούνια -17,5%

36 NOXZEMA Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,5%

37 TOPINE Καθαριστικά παντός είδους -17,3%

38 HEAD & SHOULDERS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -17,0%

39 FABULOSO Καθαριστικά παντός είδους -16,8%

40 JOHNSON BATH Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -16,8%

41 ΜΕΓΑ Σαπούνια -16,7%

42 NEUTRO ROBERTS Οδοντόκρεμες -16,7%

43 BOROTALCO Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -16,7%

44 AIM Οδοντόκρεμες -16,6%

45 PANTENE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -16,6%

46 STR8 Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -16,3%

47 PERSIL Απορρυπαντικά ρούχων -16,0%

48 ESSEX Απορρυπαντικά ρούχων -15,9%

49 PALMOLIVE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -15,9%

50 AROMATICS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -15,7%

51 WASH&GO Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -15,5%

52 OMINO Απορρυπαντικά ρούχων -15,4%

53 AFROSO Καθαριστικά παντός είδους -15,2%

54 OVERLAY Καθαριστικά παντός είδους -15,2%

55 SANEX Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -15,1%

56 VIAKAL Καθαριστικά παντός είδους -15,1%

57 FISSAN Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -15,1%

58 OMO Απορρυπαντικά ρούχων -14,9%

59 ORAL B Οδοντόκρεμες -14,9%

60 BIONOL Καθαριστικά παντός είδους -14,6%

61 SEPTONA Σαπούνια -14,4%

62 NEOMAT Απορρυπαντικά ρούχων -14,4%

63 DETTOL Σαπούνια -14,2%

64 KLINEX Καθαριστικά παντός είδους -14,2%

65 DUCK Καθαριστικά παντός είδους -14,1%

66 FAIRY Απορρυπαντικά πιάτων -14,1%

67 DOVE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -14,0%

68 BATISTE Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -13,9%

69 VIDAL Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -13,8%

70 ROL Απορρυπαντικά ρούχων -13,8%

71 CIF Απορρυπαντικά πιάτων -13,8%

72 SOFLAN Απορρυπαντικά ρούχων -13,7%

73 SWIFFER Καθαριστικά παντός είδους -13,2%

74 PRODERM Απορρυπαντικά ρούχων -13,1%

75 TESORI Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -13,0%

76 AJAX Καθαριστικά παντός είδους -13,0%

77 JOHSON BABY SHAMPOO Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -12,6%

78 NATURA Σαπούνια -12,5%

79 SENSODYNE Οδοντόκρεμες -12,4%

80 MR MUSCLE Καθαριστικά παντός είδους -11,9%

81 PARODONTAX Οδοντόκρεμες -11,8%

82 ARKADI Απορρυπαντικά ρούχων -11,7%

83 PRONTO Καθαριστικά παντός είδους -11,6%

84 GLORY Σαπούνια -11,4%

85 SKIP Απορρυπαντικά ρούχων -11,3%

86 TIMOTEI Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -11,2%

87 ECOVER Απορρυπαντικά πιάτων -11,2%

88 BIO Καθαριστικά παντός είδους -11,0%

89 SHOUT Καθαριστικά παντός είδους -11,0%

90 ΠΑΠΟΥΤΣΑΝΗΣ ΣΑΠΟΥΝΙ Σαπούνια -11,0%

91 Agnotis Βρεφικές και παιδικές πάνες -10,9%

92 GLYCERINE Σαπούνια -10,8%

93 JOHNSON KIDS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -10,5%

94 CHICCO Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -10,3%

95 AQUAFRESH Οδοντόκρεμες -10,2%

96 FORNET Καθαριστικά παντός είδους -10,2%

97 HD Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -9,8%

98 ROLI Καθαριστικά παντός είδους -9,8%

99 LE PETIT MARSEILLAIS Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -9,5%

100 SVELTO Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -8,8%

101 MEA NATURA Σαμπουάν, αφρόλουτρα και conditioner -8,7%

102 KARAVAKI Σαπούνια -8,6%

103 TIDE Απορρυπαντικά ρούχων -8,3%

104 ENDLESS Απορρυπαντικά πιάτων -7,4%

105 CHLOROACTIVE Καθαριστικά παντός είδους -7,4%

106 ARLEM Σαπούνια -6,8%

107 NINJAMAS Βρεφικές και παιδικές πάνες -5,3%

108 CREST Οδοντόκρεμες -4,9%

Πλαφόν στο μικτό κέρδος του βρεφικού γάλακτος

Στην παρέμβαση για το βρεφικό γάλα ορίστηκε πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Αυτό ισούται με το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων.

Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση επιφέρει μειώσεις στις αρχικές τιμές προμήθειας μεσοσταθμικά περίπου στο 15% στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας. Δεδομένου ότι το βρεφικό γάλα πωλείται χωρίς προωθητικές ενέργειες, οι μειώσεις αυτές (περίπου 15%) θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι.

Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων

Το μέτρο που απαγορεύει στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες στα προϊόντα αυτά, αφορά σχεδόν το σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ. Εξαιρούνται τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά (π.χ. ρούχα).

Χαρακτηριστικό είναι σε ότι τον Φεβρουάριο 2024, μετά την εφαρμογή του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι (Φεβρουάριος 2023) ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων. Η εφαρμογή της ρύθμισης συνεισέφερε στον περιορισμό των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο.

Net – Pricing σε νωπά προϊόντα

Το τελευταίο κυβερνητικό μέτρο υποχρεώνει τους προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών.

Το μέτρο αυτό συμβάλλει στη μεγαλύτερη διαφάνεια στην τιμολόγηση των νωπών προϊόντων. Η εφαρμογή net-pricing εκτιμάται ότι θα φέρει σταδιακά μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στο ράφι.

Με τις παραπάνω παρεμβάσεις διορθώνονται κατεστημένες πρακτικές και δυσλειτουργίες δεκαετιών που νόθευαν τον ανταγωνισμό και  αλλοίωναν το κριτήριο του καταναλωτή. Βασική προτεραιότητα της ελληνικής κυβέρνησης είναι η προστασία όλων των καταναλωτών και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς που θα οδηγήσει σε αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.

ΑΠΕ ΜΠΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα δημιουργική εποχή για την “Romanos” στο Λιμάνι της Πάτρας

Το ιστορικό Ναυτιλιακό Γραφείο της Πάτρας “Ρωμάνος” μέσα από το διαδίκτυο παρουσίασε τη νέα του επένδυση που ενισχύει σημαντικά την εμπορική δραστηριότητα στο Λιμάνι της Πάτρας. Νέοι εντελώς σύγχρονοι χώροι, νέα οργάνωση και νέες θαλάσσιες διαδρομές, αφού η Πάτρα έχει πλέον ροές προς Ευρώπη, Ασία και Αφρική.
Θυμίζουμε ότι λίγα χρόνια πριν, δεν λειτουργούσε εμπορικό τμήμα στο λιμάνι της Πάτρας. Το άνοιξαν, ο τότε  Διευθύνων Σύμβουλος κ. Ν. Κοντοές και οι επιχειρηματίες Δ. Πλέσσας και Σπ. Ρωμάνος,  Χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες αλλά και 9 ολόκληροι  μήνες για να γνωματεύσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες ότι τα roll– trailers δεν χρειάζονται… πινακίδες κυκλοφορίας και μπορούν να ενταχθούν στο μεταφορικό έργο εντός του λιμένα, όπως συνέβαινε σε κάθε άλλο λιμάνι της Ευρώπης και της χώρας, πλην Πατρών!

Με την γνωμάτευση αυτή η Τουρκική εταιρεία UN RoRo ενοικιάζει 15 στρέμματα στο λιμάνι και ξεκινά μεταφορικό  έργο Κωνσταντινούπολη – Πάτρα – Τεργέστη.

Έτος 2025. Δανοί έχουν ήδη από το 2019 εξαγοράσει την UN RoRo. Πρόκειται για την δυναμική εταιρεία DFDS, η οποία έχει σπουδαίο μεταφορικό έργο στις βόρειες θάλασσες της Ευρώπης και αποφασίζει να μπει και στην αγορά της Μεσογείου. Βαφτίζει την δραστηριότητα της BU Med και σε συνεργασία με το ναυτιλιακό  Πρακτορείο ΡΩΜΑΝΟΣ, ένα από τα ιστορικότερα της Πάτρας με διαδρομή 75 χρόνων, ενοικιάζονται κι άλλοι χώροι, φτάνοντας τα 26,5 στρέμματα.

Η Ρωμάνος επενδύει σε σύγχρονες και με ιδιαίτερη αισθητική εγκαταστάσεις. Με ένα εντυπωσιακό Port office, αναβαθμίζει εντυπωσιακά χώρους του Λιμένα, περνώντας το μήνυμα ότι τα μεγάλα πρότζεκτ, απαιτούν αντίστοιχες επενδύσεις στήριξης.

Η διαρκώς αυξανόμενη συνεργασία DFDS – Ρωμάνου οφείλεται στην μετατροπή τη Πάτρας σε ναυτιλιακό κόμβο. Πάνω από 20 διαφορετικά πλοία της DFDS έχουν καταπλεύσει στην Πάτρα, ενώ πέραν της κύριας γραμμής με Τουρκία και Ιταλία, έχουν ήδη ανοιχθεί δυο νέες γραμμές με το λιμάνι της Sete (Γαλλία) και της Damietta  (Aίγυπτος). Δηλαδή η Πάτρα, είναι πλέον λιμάνι τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής!

H άνοδος της σύμπραξης DFDS – ΡΩΜΑΝΟΣ  θα φέρει στην γραμμή της Τουρκίας με την Πάτρα και τον Όμιλο Γκριμαλντι που θα νοικιάσει και αυτός άλλα 15 στρέμματα. Παράλληλα και ο ΟΛΠΑ βελτιώνει αισθητά τις υπηρεσίες του και τους χώρους του, ανταποκρινόμενος στις νέες απαιτήσεις που έχουν προκύψει.

Αυτό που ξεκίνησε το 2018 στο λιμάνι της Πάτρας με το εμπορευματικό του μέρος, είναι φανερό ότι εξελίσσεται όλο και καλύτερα και όταν αρχίσει να υλοποιείται το master plan από τον ΟΛΠΑ, η Πάτρα θα μπορέσει να διεκδικήσει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές.
Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα

Στην διήμερη ετήσια Σύνοδο (24-25/6) του ΝΑΤΟ στην Χάγη – η οποία μπορεί να εξελιχθεί και σε μία συνάντηση μόλις λίγων ωρών – το μείζον ζήτημα είναι η απαίτηση των ΗΠΑ για αύξηση των ετήσιων δαπανών για εξοπλισμούς και αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ κάθε χώρας μέλους.

Την μετατροπή αυτής της απαίτησης σε απόφαση έχει αναλάβει με ιδιαίτερο ενθουσιασμό είναι αλήθεια, ο Γεν. Γραμματέας του ΝΑΤΟ ο κ. Ρούτε. Όπως μεταδίδουν τα διεθνή ΜΜΕ ήδη η Ισπανία με την κάθετη αντίρρησή της στην απόφαση αυτή, έχει πετύχει την εξαίρεσή της ενώ κάτι ανάλογο φαίνεται να «παίζει» και με το Βέλγιο. Κάτι έχει «ψελλίσει» και η Ελλάδα, αλλά τίποτα περισσότερο.

Είναι αλήθεια ότι σε μία «Ενωμένη (;) Ευρώπη» με οικονομίες διαφορετικών δυνατοτήτων όσο αφορά στο ισοζύγιο εσόδων/δαπανών στις τρέχουσες συνθήκες κρίσης, εμπορικών συγκρούσεων και αβεβαιότητας, η προσθήκη μιας επιπλέον δαπάνης από 3,5% έως και 2,5% του ΑΕΠ ετησίως είναι δημοσιονομικά ανατρεπτική… «αλλαγή» οικονομικής πολιτικής. Και έχει συνέπειες.

Για την Ελλάδα είναι διπλά σημαντική καθώς η «προσθήκη» αυτή μέσα στην δεκαετία του 2030 και μετά, «χτυπάει» ακριβώς στην πλέον ευαίσθητη και δύσκολο να αξιολογηθεί φάση αποπληρωμής του χρέους του δεύτερου και του τρίτου μνημονίου.

Για να ήμαστε σαφείς, σήμερα ο Προϋπολογισμός «δουλεύει» με τις προδιαγραφές του τρίτου μνημονίου που για να εξασφαλίσει την έξωθεν καλή μαρτυρία, όσο αφορά την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, δηλαδή την «ομαλή» αποπληρωμή του χρέους, βαδίζει στις ράγες αφ’ ενός της εξασφάλισης ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 2% του ΑΕΠ και πάνω. Και αφ’ εταίρου στην απαγκίστρωση (μέσω Ηρακλή Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και τιτλοποιήσεων) των τραπεζών από το ιδιωτικό χρέος.

Μέχρι το 2030 – 32, η επιτυχής ενεργός διαχείριση χρέους του ΟΔΔΗΧ σε συνδυασμό με τους δύο προαναφερθέντες όρους της αναδιάρθρωσης του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους, θα έχει απαλλάξει το χρέος από το πρώτο διακρατικό δάνειο των 52 δις ευρώ (εκτός απροόπτου). Και έτσι θα αρχίσει να «ξεχρεώνει» τις μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις απέναντι στον EFSF/ESM, που είναι το βασικό κομμάτι του χρέους και αρχίζουν να πληρώνονται από την επόμενη δεκαετία (2032) για αρκετές δεκαετίες.

Με άλλα λόγια μια απόφαση του ΝΑΤΟ, εφ’ όσον γίνει αποδεκτή από την κυβέρνηση και στην συνέχεια από την Βουλή, θα φορτώσει τον Προϋπολογισμό και την δύσκολη περίοδο έναρξης αποπληρωμής του χρέους προς τον ESM, με άλλο ένα 2,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο και μονίμως για «αμυντικές» δαπάνες, επιπρόσθετα στα πρωτογενή πλεονάσματα που θα πρέπει να συνεχίσουν, για να πληρώνεται ασφαλώς το χρέος !

Σε μία οικονομία δηλαδή όπως η ελληνική της οποίας το μεγαλύτερο μέρος των επενδυτικών δαπανών από πλευράς δημοσίου εξαρτάται από τον ευρωπαϊκό παράγοντα (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης) και όχι από τις άμεσες ξένες επενδύσεις (FDI) και σε συνθήκες «πολεμικής ετοιμότητας» για την Ε.Ε. (αυτό λέει η απόφαση του ΝΑΤΟ), θα πρέπει να αφαιρεθούν πόροι από την οικονομία και να δανεισθεί το δημόσιο ακόμα περισσότερο για να ανταποκριθεί σε μία πρωτοφανή και διαρκή αύξηση μη παραγωγικών δαπανών.

Λόγω του ιστορικού της οικονομίας της Ελλάδας, αυτού που οδήγησε στα τρία μνημόνια και την βίαιη αναδιάρθρωση του χρέους, είναι προφανές ότι το μονοπάτι οδηγεί και πάλι σε μία αναβίωση της απειλής του χρέους, καθώς η οικονομία δεν διαθέτει ενδογενείς πόρους για να καλύψει την νέα υπερδιπλάσια απαίτηση για τις «αμυντικές» δαπάνες. Και αυτό θα συμβεί ακριβώς την στιγμή που η οικονομία με όλα όσα έχουν προηγηθεί, έχει αρχίσει να κάνει τις αγορές να την βγάζουν διστακτικά από την περιοχή κινδύνου και προσοχής…

Χωρίς να γνωρίζουμε κάτι από αυτά που ίσως συζητούνται ήδη στα υπουργικά γραφεία, μπορούμε από αυτές τις γραμμές να υποθέσουμε με σχετική βεβαιότητα, ότι αν η Αθήνα αποδεχθεί την υπερδιπλάσια αύξηση των σημερινών «αμυντικών» δαπανών με χρόνο επίτευξης το 2035, στο ΥΠΟΙΚ και πιο συγκεκριμένα στον ΟΔΔΗΧ θα πρέπει να ξεκινήσουν από αύριο για να σχεδιάσουν «άμυνες» διαχείρισης για την νέα απειλή χρέους.

Και αυτό δεν μπορεί παρά να έχει δημοσιονομικά «χαρακτηριστικά» ενός 4ου Μνημόνιο άμυνας, απέναντι στην έναρξη ενός νέου κύκλου αύξησης του δημόσιου δανεισμού. Από τώρα μέχρι… τα εγγόνια μας.

NEWSIT

Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών

Μπορεί η κυβέρνηση να έχει απορρίψει σε όλους τους τόνους οποιαδήποτε μείωση του ΦΠΑ, τουλάχιστον σε διακριτό χρονικό ορίζοντα (ή αλλιώς μέχρι το 2027), αλλά δεν φαίνεται να ισχύει το ίδιο για άλλους έμμεσους φόρους και συγκεκριμένα τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης (ΕΦΚ).

Έγκυρες πηγές του newsit.gr αναφέρουν πως μελετάται από αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών με αρμοδιότητα τη διεξαγωγή μελετών μία αυξο- μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) με κριτήριο του πόσο υγιεινά είναι τα προϊόντα στα οποία επιβάλλονται.

Συγκεκριμένα, εξετάζεται μία αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε ανθυγιεινά προϊόντα, όπως τα καπνικά και αλκοολούχα προϊόντα και μία μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα λιγότερο ανθυγιεινά ή αμιγώς υγιεινά προϊόντα.

Σε αυτή την περίπτωση αφενός θα μειώνονταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και άρα οι τελικές τιμές σε μία μερίδα των ειδών πλατιάς κατανάλωσης, τα οποία είναι και υγιεινά, ενώ θα αυξανόταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και ενδεχομένως και οι τελικές τιμές για τα ανθυγιεινά.

Έτσι, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα ενισχυόταν η κατανάλωση των υγιεινών προϊόντων χωρίς να υπάρχουν δημοσιονομικές απώλειες, ενώ παράλληλα θα εισακουόταν το αίτημα πλατύτερων κοινωνικών στρωμάτων για μείωση των έμμεσων φόρων στην κατανάλωση, οι οποίοι είναι κατά κανόνα άδικοι καθώς είναι ίδιοι ανεξάρτητα από το εισόδημα του καταναλωτή.

NEWSIT

Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών

 

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ