Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας στο nationalopera.gr/GNOTV

Η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει την παράσταση Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας αποκλειστικά στην GNO TV. Η παράσταση θα είναι διαθέσιμη στο nationalopera.gr/GNOTV από τις 16 Ιουλίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021 με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους, στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης.

Στα ταραχώδη χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, μια παραγνωρισμένη ηρωίδα του Αγώνα συνομιλεί με τον εαυτό της, την εποχή της και το σύγχρονο κοινό. Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας αφηγείται με τον δικό του τρόπο -σε τέσσερις πράξεις με λόγο και μουσική- την ιστορία της Θρακιώτισσας καπετάνισσας και ηρωίδας της Ελληνικής Επανάστασης Δόμνας Βισβίζη.

Ανάμεσα στα στημόνια των ιστορικών γεγονότων -χρόνια με ρομαντικές ιδέες, πατριωτικά οράματα, πικρές διαψεύσεις-, περνούν σαν κλωστές τα συμβάντα της ταραγμένης της προσωπικής ζωής: μητρότητα, χηρεία, οικονομική καταστροφή. Η Δόμνα υφαίνει τη μοίρα της μόνη της, μια «ευπειθής πατριώτισσα» που θυσίασε βιος και οικογένεια για «να χτιστεί το χρυσό παλάτι της Ελευθερίας». Στη νέα Ελλάδα, ανέστια και άπορη, με κόπο έλαβε μια στάλα βοήθεια. Ποτέ δεν ζήτησε, ούτε έλαβε τιμές για την προσφορά της στην πατρίδα. Πέρασε τα ύστερα χρόνια σε ένα σπιτάκι δίπλα στη θάλασσα του Πειραιά. Ίσως, το τελευταίο απόγευμα πριν φύγει από τη ζωή στα 67 της χρόνια, άναψε το καντήλι στο δωμάτιο και, λίγο πριν πέσει η νύχτα, άκουσε από το παράθυρο να φυσά ένα γνώριμο αεράκι φερμένο ψηλά από το Αιγαίο.

Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας χρησιμοποιεί ως πρώτη ύλη ιστορικά τεκμήρια (αρχειακές καταγραφές, μαρτυρίες της εποχής, έγγραφα, ημερολόγια πλοίου, επιστολές), τα οποία και επεξεργάζεται με ποικίλο συγγραφικό τρόπο, από τον δημοτικό δεκαπεντασύλλαβο ως τη βιωματική γραφή, με σκοπό να αποδώσει την εξωτερική πραγματικότητα των γεγονότων και την εσωτερική ζωή των προσώπων.

Την ιστορία της Δόμνας Βισβίζη, σε μορφή μονολόγου με χορικά στάσιμα, αποδίδει με ευαισθησία η ηθοποιός Σύρμω Κεκέ και συνθέτει, με τα μέσα του μουσικού θεάτρου, μια γυναικεία δημιουργική ομάδα που αποτελείται από τη δημοσιογράφο/συγγραφέα Μάρω Βασιλειάδου, τη συνθέτρια Μάρθα Μαυροειδή, που συνυφαίνει με γνώση παραδοσιακά και σύγχρονα ακούσματα, και τη σκηνοθέτρια Μαρία Μαγκανάρη. Συμμετέχει επταμελές μουσικό σύνολο και το γυναικείο φωνητικό σύνολο chórεs.

Η παραγωγή και η δημιουργία της GNO TV υλοποιούνται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Η μουσική του έργου είναι βαθιά επηρεασμένη από τις μουσικές παραδόσεις της Ελλάδας και των Βαλκανίων. Η συνθέτρια Μάρθα Μαυροειδή σημειώνει: «Η σύνθεση κινείται σε δύο επίπεδα: ένα κυριολεκτικό, με αναφορές στη μουσική της ευρύτερης περιοχής της Θράκης μέσα από την επιλογή των οργάνων, των ρυθμών και των μουσικών δρόμων· και ένα μεταφορικό, αντιμετωπίζοντας τα μουσικά ιδιώματα με ελεύθερο τρόπο και αξιοποιώντας τα ηχοχρώματα των οργάνων για να δημιουργήσει ηχοτοπία που απευθύνονται στο υποσυνείδητο. Η μουσική γραφή είναι πολυεπίπεδη, αναπτύσσοντας ταυτόχρονες μουσικές δράσεις, παράλληλα σύμπαντα που συνυπάρχουν την ίδια χρονική στιγμή, έτσι που η συνείδηση του ακροατή να διαστέλλεται για να τα συμπεριλάβει σε μια ενιαία μουσική εμπειρία. Το νέυ, η λύρα και το σάζι συνομιλούν με το πιάνο, το τσέλο και το κοντραμπάσο, σχηματίζοντας διαρκώς νέες υφές που παλινδρομούν ανάμεσα στη δράση και στον συνειρμό. Η γυναικεία φωνή έχει κεντρικό ρόλο στο έργο, αξιοποιώντας το τραγούδι ως μέσο έκφρασης αυτού που δεν μπορεί να ειπωθεί, αλλά και σαν τρόπο ενδυνάμωσης, μέσα από τη συνήχηση των φωνών σε πολυφωνικά μέρη που συνδυάζουν την παραδοσιακή πολυφωνία με σύγχρονη αρμονία. Το μουσικό έργο είναι ταυτόχρονα και μια ομολογία θαυμασμού μπροστά στην ομορφιά και τον πλούτο της παραδοσιακής μουσικής, και στην τεράστια παρακαταθήκη από συγκλονιστικούς στίχους και μελωδικούς πυρήνες που αέναα κυοφορούν, μια παρακαταθήκη από τον ανώνυμο στιχουργό και μουσικό που κράτησαν την τέχνη στα χέρια τους με φροντίδα και ευαισθησία, για να την εμπλουτίσουν και να την παραδώσουν στους επόμενους».

Για το κείμενο του έργου, η δημοσιογράφος/συγγραφέας Μάρω Βασιλειάδου σημειώνει: «H πρώτη φορά που είδα τη Δόμνα Βισβίζη ήταν σε μια προτομή στο Πεδίον του Άρεως. Μου φάνηκε κάπως βλοσυρή με το σφιχτό κεφαλομάντιλο, στημένη άβολα ανάμεσα στους άντρες της τιμητικής Λεωφόρου των Ηρώων. Δεν την ήξερα. Και ίσως ακόμη να μην τη γνωρίζω πραγματικά, μολονότι έχω περάσει μαζί της σχεδόν δυο χρόνια προσπαθώντας πρώτα να ανασυστήσω τη ζωή της και ύστερα να τη βάλω στο χαρτί. Όμως την αγαπάω σαν να είναι δικός μου άνθρωπος, μια φανταστική προγιαγιά που ήρθε και στάθηκε κοντά στην πραγματική γιαγιά μου: η μία Θρακιώτισσα που ξεριζώθηκε το 1821, η άλλη Μικρασιάτισσα που έχασε τις ρίζες της το 1922. Στο Τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας συναντιούνται οι μοίρες πολλών γυναικών, γιατί η Δόμνα έζησε, μέσα σε μία, πολλές ζωές. Όλες έχουν τη δική της φωνή: η ερωτευμένη νύφη του 1800, η μικρομάνα που νανουρίζει εν πλω τα παιδιά της, η χήρα που αναλαμβάνει το γκουβέρνο ενός πολεμικού πλοίου μέσα στις φωτιές της Επανάστασης, η άπορη που αναζητά το δίκιο της στημένη μερόνυχτα μπροστά στις πόρτες μιας απρόσωπης κρατικής διοίκησης. Ποια από όλες παθιάστηκε από το όραμα της ελευθερίας, ποια φοβήθηκε, ποια μετάνιωσε για τις θυσίες, ποια οργίστηκε, ποια έκλαψε και ύστερα κατάπιε τα δάκρυά της;».

Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Μαρία Μαγκανάρη. Η ίδια υπογραμμίζει: «Όταν πρωτοδιάβασα το έργο της Μάρως Βασιλειάδου διαισθάνθηκα πως κινούνταν σε ανάλογη περιοχή. Η συγγραφέας έφτιαξε μια ηρωίδα που μπαίνει στην Επανάσταση όπως μπαίνει κανείς σ’ ένα όνειρο. Η δική μας Δόμνα είναι γήινη, κουβαλάει τους ήχους, τις μυρωδιές, τις παραδόσεις του τόπου της. Έχει προαισθήματα. Συναντά το πεπρωμένο της με τον τρόπο των ηρώων του δημοτικού τραγουδιού. Στη ζωή της, η Επανάσταση θα δημιουργήσει μια τομή, ή μάλλον ένα ρήγμα: θα υπάρχει πάντα το πριν και το μετά. Ο αγώνας για την ελευθερία θα βιωθεί ως τόπος γυναικείας απελευθέρωσης, αλλά και ως πηγή οδύνης και προσωπικών απωλειών. Το έργο, αν και συγκροτημένο σε πλαίσιο ιστορικό, είναι ένα έργο ποιητικό – ή, ακόμα καλύτερα, είναι ένα τραγούδι. Μας ζητούσε διαρκώς να βιωθεί, να τραγουδηθεί, προκειμένου να φανερώσει τον πλούτο του. Μας αποκάλυπτε τα μυστικά και τις διαδρομές του σιγά σιγά στις πρόβες. Ο γάμος, η μητρότητα, ο πόλεμος, το πένθος, οι αναμνήσεις: οι ήχοι μιας ζωής. Στα χέρια της Μάρθας Μαυροειδή έγιναν ένα συναρπαστικό τραγούδι: Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας».

Καλοκαιρινές παραστάσεις σε Πάρο και Νάξο

Η παράσταση Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας θα παρουσιαστεί στις 27 Ιουλίου στον Πύργο Μπαζαίου στη Νάξο, στο πλαίσιο του «Φεστιβάλ Νάξου 2021», και στις 29 Ιουλίου στο Θέατρο «Αρχίλοχος» στην Πάρο, στο πλαίσιο του «Φεστιβάλ στο Πάρκο 2021».


Πρώτη παρουσίαση / Ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ
Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας
Στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης

Από τις 16 Ιουλίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021 στο nationalopera.gr/GNOTV

Η παραγωγή βιντεοσκοπήθηκε χωρίς την παρουσία κοινού και με όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας από τον Covid-19 στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 24 Απριλίου 2021.

Υπάρχουν διαθέσιμοι ελληνικοί και αγγλικοί υπότιτλοι.

Μουσική: Μάρθα Μαυροειδή

Κείμενο: Μάρω Βασιλειάδου

Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη

Σκηνικό – Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος

Σχεδιασμός φωτισμών: Μαρία Γοζαδίνου

Μουσική διδασκαλία – Διεύθυνση φωνητικού συνόλου: Ειρήνη Πατσέα

Τον ρόλο της Δόμνας Βισβίζη ερμηνεύει η Σύρμω Κεκέ

Μουσικοί: Χάρης Λαμπράκης (νέυ), Νίκος Παραουλάκης (νέυ), Στρατής Ψαραδέλλης (λύρα), Μάρθα Μαυροειδή (σάζι, φωνή), Γιάννης Παπαδόπουλος (πιάνο), Γιώργος Ταμιωλάκης (τσέλο), Γιώργος Βεντουρής (κοντραμπάσο)

Συμμετέχει το γυναικείο φωνητικό σύνολο chórεs

Για τη μετάδοση του έργου Το τραγούδι της κυρα-Δομνίτσας από την GNO TV προπωλούνται εισιτήρια των 5 ευρώ στην www.ticketservices.gr και στο https://tickets.public.gr/

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΕΛΛΑΔΑ

Βόλος: Βρέθηκε σορός άνδρα στη θάλασσα – Ανήκει στον 40χρονο που χτύπησε με ψαροντούφεκο τον πατέρα του

Στον 40χρονο που είχε χτυπήσει με ψαροντούφεκο τον πατέρα του στο κεφάλι στον Βόλο, φαίνεται ότι ανήκει η σορός άνδρα που εντοπίστηκε να επιπλέει στη θάλασσα, το πρωί της Πέμπτης (19.9.24).

Η σορός εντοπίστηκε στα Πευκάκια Βόλου και σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ ανήκει στον 40χρονο που πριν από λίγες ημέρες είχε χτυπήσει με ψαροντούφεκο τον πατέρα του στο κεφάλι.

Άνδρες του Κεντρικού Λιμεναρχείου Βόλου βρέθηκαν αμέσως στην περιοχή και περισυνέλεξαν τη σορό την αποία διασώστες του ΕΚΑΒ, παρέλαβαν και μετέφεραν στο “Αχιλλοπούλειο” Νοσοκομείο Βόλου.

Άμεσα κινητοποιήθηκε το Λιμεναρχείο Βόλου, ενώ στο σημείο έσπευσε και η σήμανση.

Η επίθεση είχε σημειωθεί το πρωί της Τρίτης (17.09.2024) και από τότε ο δράστης παρέμενε άφαντος. Σύμφωνα το σάιτ gegonota.news, κοντά στο σημείο όπου εντοπίστηκε το πτώμα βρέθηκε το μηχανάκι του 40χρονου, με το οποίο είχε εξαφανιστεί και όλα δείχνουν πως ο δράστης της επίθεσης έδωσε τέλος στην ζωή του με αυτόν τον τραγικό τρόπο.

Ο 40χρονος φέρεται να πήδηξε στον γκρεμό με το μηχανάκι του προκειμένου με αυτό να αυτοκτονήσει.

Ο 69χρονος πατέρας του εξακολουθεί να νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση στην ΜΕΘ του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Λάρισας.

Το πρωί της περασμένης Τρίτης (17.09.2024) γιος και πατέρας μάλωσαν, ο γιος πήρε το ψαροντούφεκο που είχε μπροστά μονό καμάκι και έριξε στον πατέρα του στο στήθος. Ο 40χρονος, μάλιστα, κατάφερε και έβγαλε το καμάκι, όπλισε ξανά το ψαροντούφεκο, έριξε και δεύτερη βολή, πετυχαίνοντας τον πατέρα του πίσω από το αυτί, με αποτέλεσμα το καμάκι να βγει από την άλλη πλευρά του κρανίου.

Στο σπίτι πήγε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ που παρέλαβε τον τραυματία και τον μετέφερε στο Νοσοκομείο, ενώ ο άνδρας είχε τις αισθήσεις του, επαφή με το περιβάλλον, μιλούσε και αντιλαμβανόταν τα πάντα. Ο 69χρονος από τον Βόλο μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Λάρισας όπου υποβλήθηκε σε πολύωρη χειρουργική επέμβαση προκειμένου να του αφαιρέσουν το καμάκι από το κεφάλι. Από τότε νοσηλεύεται στη ΜΕΘ σε σοβαρή κατάσταση.

NEWSIT

Στον 40χρονο που χτύπησε με ψαροντούφεκο τον πατέρα του στον Βόλο ανήκει η σορός που εντοπίστηκε στη θάλασσα

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Κακοκαιρία: Προβλήματα στην Καλαμπάκα και σε χωριά του Δήμου Μετεώρων

Προβλήματα στο οδικό δίκτυο έχει προκαλέσει στην Καλαμπάκα και στο Δήμο Μετεώρων η κακοκαιρία που πλήττει με ισχυρές βροχές τις τελευταίες ώρες αρκετές περιοχές της χώρας.

Το κύμα κακοκαιρίας σάρωσε νωρίς το πρωί σήμερα, Τετάρτη (18.09.24) την πόλη της Καλαμπάκας, όπου ισχυρές βροχές είχαν ως αποτέλεσμα να μετακινηθούν πολλά φερτά υλικά στους δρόμους της.

Μάλιστα, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στην περιοχή καταγράφηκε μεγάλο ύψος βροχής, που προκάλεσε την πτώση ενός βράχου.

Επίσης, στο χωριό Σκεπάρι έχει αποκοπεί κομμάτι του κεντρικού δρόμου ενώ και κοντά στην Εθνική Οδό Τρικάλων-Ιωαννίνων σημειώθηκαν πλημμυρικά φαινόμενα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν προβλήματα σε επιχείρηση που βρίσκεται στην περιοχή.

Η καταγραφή των προβλημάτων συνεχίζεται από τον Δήμο Μετεώρων.

NEWSIT

Προβλήματα από την κακοκαιρία στην Καλαμπάκα και σε χωριά του Δήμου Μετεώρων

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Πάτρα: Πατέρας ξυλοκόπησε γυμνασιάρχη και οι μαθητές του έκαναν κατάληψη για να του συμπαρασταθούν

Σε κατάληψη προχώρησαν οι μαθητές του 19ου Γυμνασίου στην Πάτρα μετά τον ξυλοδαρμό του γυμνασιάρχη τους από πατέρα συμμαθητή τους χθες Τρίτη (17.09.2024).

Νέες διαστάσεις πήρε η υπόθεση ξυλοδαρμού του γυμνασιάρχη στην Πάτρα καθώς οι μαθητές του σχολείου που έκαναν κατάληψη, αποφάσισαν να διαμαρτυρηθούν για το απίστευτο επεισόδιο βίας.

Η κίνηση των εφήβων προκαλεί συγκίνηση, μιας και δεν είναι συχνό φαινόμενο οι μαθητές να υποστηρίζουν με τέτοιο τρόπο τους καθηγητές τους.

Υπενθυμίζεται πως η επίθεση έγινε χθες όταν ο γιος του δράστη διαπληκτίστηκε με συμμαθητή του. Τότε η μητέρα του πρώτου έφτασε στο σχολείο για να μιλήσει με τον γυμνασιάρχη αλλά φαίνεται πως δεν έμεινε ικανοποιημένη, σύμφωνα με το tempo24.

Τότε ο πατέρας του παιδιού πήγε στο σχολείο και επιτέθηκε στον γυμνασιάρχη.

Η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ για τον ξυλοδαρμό

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Α’ ΕΛΜΕ Αχαΐας καταδίκασε έντονα την επίθεση, τόσο λεκτική όσο και σωματική, προς τον Διευθυντή. Τονίζεται ότι τέτοιες πράξεις υπονομεύουν την τιμή και την αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών και είναι πλήγμα κατά της δημόσιας εκπαίδευσης.

Στην ανακοίνωση του Δ.Σ. υπογραμμίζεται ότι τέτοιες επιθέσεις αντικατοπτρίζουν την κρίση αξιών και θεσμών που αντιμετωπίζει η κοινωνία και οδηγούν στην περαιτέρω υποτίμηση του ρόλου των εκπαιδευτικών. Επισημαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί δίνουν καθημερινό αγώνα για την υπεράσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης, παρότι συχνά βρίσκονται αντιμέτωποι με δύσκολες συνθήκες.

Πηγή: Tempo24

NEWSIT

Πατέρας ξυλοκόπησε γυμνασιάρχη στην Πάτρα και οι μαθητές του έκαναν κατάληψη για να του συμπαρασταθούν

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ