Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενέργεια: Γιατί αναμένεται να συνεχισθεί η αστάθεια στις τιμές φυσικού αερίου

Θα συνεχίσουν να ανεβοκατεβαίνουν οι τιμές του φυσικού αερίου και το φετινό χειμώνα, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις αναλυτών.

Καθώς η περίοδος θέρμανσης τις επόμενες μήνες στην Ευρώπη, η ζήτηση φυσικού αερίου θα αυξηθεί σιγά-σιγά στην ήπειρο και μένει να δει κανείς τι θα γίνει με τις τιμές. Οι χώρες είναι καλά προετοιμασμένες για πιθανές εμπλοκές στην προμήθεια, καθώς οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου είναι κατά 93% πλήρεις.

Παρ’ όλα αυτά, οι ειδικοί προειδοποιούν για έντονες διακυμάνσεις των τιμών. «Παρά τα υψηλά αποθέματα της ΕΕ, η πρόβλεψή μας για τις τιμές δείχνει υψηλές τιμές μέχρι το 2024 και το 2025», γράφουν οι Bjarne Schieldrop και Ole Rodahl Hvalbye από τη σουηδική τράπεζα SEB.

Το συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης TTF, το οποίο καθορίζει την τάση για το ευρωπαϊκό επίπεδο τιμών, βρίσκεται σήμερα σχεδόν στα 38 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh). Στις αρχές του έτους, βρισκόταν ακόμη περίπου στα 32 ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 16% από τότε.

Οι αναλυτές του Bloomberg αναμένουν ένα εύρος μεταξύ 35 και 40 ευρώ ανά MWh για την περίοδο θέρμανσης. Η αναλύτρια της UBS, Nayoung Kim, γράφει σε σχόλιο αγοράς ότι αναμένει η τιμή να διαμορφωθεί στα χαμηλά επίπεδα των 40 μονάδων το τέταρτο τρίμηνο.

Αυτό οφείλεται κυρίως στους γεωπολιτικούς κινδύνους. Μετά την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου αντιδρούν πολύ ευαίσθητα ακόμη και στις μικρότερες διαταραχές της παραγωγής, ακόμη και αν αυτές δεν επηρεάζουν άμεσα τις προμήθειες στην Ευρώπη.

Το 2021, δηλαδή πριν από τον πόλεμο, η Ρωσία ήταν ο σημαντικότερος προμηθευτής φυσικού αερίου, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 45% των ευρωπαϊκών εισαγωγών φυσικού αερίου. Σχεδόν το 30 τοις εκατό των προμηθειών προέρχεται τώρα από τη Νορβηγία.

Οι ναυτιλιακές παραδόσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τις ΗΠΑ έχουν επίσης αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία. Αντιπροσώπευαν σχεδόν το 20% των εισαγωγών φυσικού αερίου της ΕΕ πέρυσι.

Εμπόριο LNG: οι αγορές φυσικού αερίου γίνονται όλο και πιο πολύπλοκες

Ωστόσο, η Ευρώπη ανταγωνίζεται με τους πελάτες της Ασίας για αυτές τις παραδόσεις πλοίων LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο). Οι αγορές φυσικού αερίου που κάποτε ήταν περιφερειακές γίνονται ολοένα και περισσότερο διασυνδεδεμένες μέσω του εμπορίου LNG, πράγμα που σημαίνει ότι ακόμη και τα προβλήματα εφοδιασμού στην άλλη άκρη του κόσμου γίνονται πρόβλημα για τους Ευρωπαίους.

Εν τω μεταξύ, η ζήτηση από την Ασία συνεχίζει να αυξάνεται. Σύμφωνα με την αναλύτρια της Commerzbank Barbara Lambrecht, η ασιατική ζήτηση για εισαγωγές αυξήθηκε κατά 10% πέρυσι και παρόμοια αύξηση αναμένεται και για το τρέχον έτος. Αυτό αποτελεί «σημαντικό παράγοντα στήριξης για την ευρωπαϊκή τιμή του φυσικού αερίου», γράφει η ίδια.

Σύμφωνα με την Lambrecht, η Κίνα και η Ινδία είναι οι κινητήριοι μοχλοί πίσω από την άνω του μέσου όρου ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Στην Ευρώπη, από την άλλη πλευρά, η ζήτηση αναμένεται να παραμείνει στάσιμη κατά το τρέχον έτος.

Συνεπώς, η Lambrecht πιστεύει ότι η κατάσταση στην αγορά φυσικού αερίου εξακολουθεί να είναι αρκετά χαλαρή προς το παρόν, εν μέρει λόγω της ισχυρής προσφοράς. Σύμφωνα με την υπηρεσία πληροφοριών Bloomberg, οι ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου που ταξιδεύουν στις θάλασσες και αναζητούν αγορά πώλησης είναι σημαντικά υψηλότερες από ό,τι συνήθως.

Ωστόσο, υπάρχει τώρα η απειλή διακοπών από τη Νορβηγία: Στα τέλη Αυγούστου ξεκίνησε εκεί μια περίοδος συντήρησης, η οποία θα διαρκέσει περίπου τρεις εβδομάδες. Σύμφωνα με το Bloomberg, οι προμήθειες φυσικού αερίου από τη Νορβηγία θα είναι περίπου κατά ένα τρίτο χαμηλότερες από τις συνήθεις κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Ο βαθμός στον οποίο οι διακοπές στην προμήθεια από τη Νορβηγία επηρεάζουν τις ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου ήταν ήδη εμφανής στις αρχές Ιουνίου. Τότε, απροσδόκητες διακοπές στη νορβηγική παραγωγή φυσικού αερίου προκάλεσαν εκτόξευση της τιμής κατά 13% μέσα σε μία ημέρα.

Σε αντίθεση με τις διακοπές τον Ιούνιο, η επερχόμενη περίοδος συντήρησης δεν προκαλεί έκπληξη. Επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο. Ωστόσο, οι κίνδυνοι των διακυμάνσεων των τιμών είναι ιδιαίτερα υψηλοί αυτή τη φορά, προειδοποιεί η Florence Schmit, Ευρωπαία στρατηγικός σύμβουλος ενέργειας της Rabobank.

«Οποιαδήποτε απόκλιση από την προγραμματισμένη περίοδο συντήρησης μπορεί να προκαλέσει σημαντικές διακυμάνσεις στη διαθεσιμότητα του φυσικού αερίου και συνεπώς και στις τιμές της αγοράς, ειδικά φέτος», δήλωσε στο Bloomberg.

Η Ευρώπη παραμένει εξαρτημένη από τη Ρωσία

Η ευρωπαϊκή τιμή του φυσικού αερίου έχει ήδη αντιδράσει έντονα στους γεωπολιτικούς κινδύνους τις τελευταίες εβδομάδες. Στις αρχές Αυγούστου, η τιμή σκαρφάλωσε σε πάνω από 40 ευρώ ανά MWh, το υψηλότερο επίπεδο του έτους. Αιτία ήταν η προέλαση των ουκρανικών στρατευμάτων στη ρωσική περιοχή του Κουρσκ. Εκεί βρίσκεται ένα σημαντικό σημείο τροφοδοσίας φυσικού αερίου.

Αν και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες προσπάθησαν να αξιοποιήσουν άλλες πηγές φυσικού αερίου μετά την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Ρωσία εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό προμηθευτή φυσικού αερίου. Σε ολόκληρη την ΕΕ, το 14% των εισαγωγών φυσικού αερίου εξακολουθεί να προέρχεται από τη Ρωσία το 2023.

Το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, η Ρωσία αντικατέστησε μάλιστα τις ΗΠΑ ως ο δεύτερος σημαντικότερος εξαγωγέας φυσικού αερίου για την ΕΕ, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας συμβούλων Bruegel με έδρα τις Βρυξέλλες.

Σύμφωνα με το Bloomberg, περίπου το ήμισυ του ρωσικού φυσικού αερίου για την ΕΕ ρέει μέσω ουκρανικών αγωγών. Υπάρχει ακόμη συμφωνία διαμετακόμισης φυσικού αερίου μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας, αλλά πρόκειται να λήξει στο τέλος του τρέχοντος έτους.

Ευρωπαίοι αξιωματούχοι βρίσκονται σε συνομιλίες για τη διατήρηση της ροής φυσικού αερίου μέσω του αγωγού ακόμη και μετά τη λήξη της συμφωνίας. Το Κίεβο, από την άλλη πλευρά, έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν επιθυμεί την παράταση της συμφωνίας.

«Εάν διακοπούν οι ροές ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας, η Αυστρία, η Σλοβακία και η Τσεχική Δημοκρατία θα αντιμετωπίσουν έναν δύσκολο χειμώνα», λέει η Νατάσα Φίλντινγκ, αναλύτρια φυσικού αερίου στο πρακτορείο τιμών εμπορευμάτων Argus, αναφερόμενη στις κύριες χώρες-καταναλωτές. Οι περιφερειακοί προμηθευτές φυσικού αερίου έχουν προετοιμαστεί για αυτό το ενδεχόμενο και έχουν δημιουργήσει εναλλακτικές επιλογές εφοδιασμού. Ωστόσο, θα γινόταν πιο ακριβή γι’ αυτούς η προμήθεια αερίου από τη Δύση.

NEWSIT

Ενέργεια: Γιατί αναμένεται να συνεχισθεί η αστάθεια στις τιμές φυσικού αερίου

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα δημιουργική εποχή για την “Romanos” στο Λιμάνι της Πάτρας

Το ιστορικό Ναυτιλιακό Γραφείο της Πάτρας “Ρωμάνος” μέσα από το διαδίκτυο παρουσίασε τη νέα του επένδυση που ενισχύει σημαντικά την εμπορική δραστηριότητα στο Λιμάνι της Πάτρας. Νέοι εντελώς σύγχρονοι χώροι, νέα οργάνωση και νέες θαλάσσιες διαδρομές, αφού η Πάτρα έχει πλέον ροές προς Ευρώπη, Ασία και Αφρική.
Θυμίζουμε ότι λίγα χρόνια πριν, δεν λειτουργούσε εμπορικό τμήμα στο λιμάνι της Πάτρας. Το άνοιξαν, ο τότε  Διευθύνων Σύμβουλος κ. Ν. Κοντοές και οι επιχειρηματίες Δ. Πλέσσας και Σπ. Ρωμάνος,  Χρειάστηκαν πολλές προσπάθειες αλλά και 9 ολόκληροι  μήνες για να γνωματεύσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες ότι τα roll– trailers δεν χρειάζονται… πινακίδες κυκλοφορίας και μπορούν να ενταχθούν στο μεταφορικό έργο εντός του λιμένα, όπως συνέβαινε σε κάθε άλλο λιμάνι της Ευρώπης και της χώρας, πλην Πατρών!

Με την γνωμάτευση αυτή η Τουρκική εταιρεία UN RoRo ενοικιάζει 15 στρέμματα στο λιμάνι και ξεκινά μεταφορικό  έργο Κωνσταντινούπολη – Πάτρα – Τεργέστη.

Έτος 2025. Δανοί έχουν ήδη από το 2019 εξαγοράσει την UN RoRo. Πρόκειται για την δυναμική εταιρεία DFDS, η οποία έχει σπουδαίο μεταφορικό έργο στις βόρειες θάλασσες της Ευρώπης και αποφασίζει να μπει και στην αγορά της Μεσογείου. Βαφτίζει την δραστηριότητα της BU Med και σε συνεργασία με το ναυτιλιακό  Πρακτορείο ΡΩΜΑΝΟΣ, ένα από τα ιστορικότερα της Πάτρας με διαδρομή 75 χρόνων, ενοικιάζονται κι άλλοι χώροι, φτάνοντας τα 26,5 στρέμματα.

Η Ρωμάνος επενδύει σε σύγχρονες και με ιδιαίτερη αισθητική εγκαταστάσεις. Με ένα εντυπωσιακό Port office, αναβαθμίζει εντυπωσιακά χώρους του Λιμένα, περνώντας το μήνυμα ότι τα μεγάλα πρότζεκτ, απαιτούν αντίστοιχες επενδύσεις στήριξης.

Η διαρκώς αυξανόμενη συνεργασία DFDS – Ρωμάνου οφείλεται στην μετατροπή τη Πάτρας σε ναυτιλιακό κόμβο. Πάνω από 20 διαφορετικά πλοία της DFDS έχουν καταπλεύσει στην Πάτρα, ενώ πέραν της κύριας γραμμής με Τουρκία και Ιταλία, έχουν ήδη ανοιχθεί δυο νέες γραμμές με το λιμάνι της Sete (Γαλλία) και της Damietta  (Aίγυπτος). Δηλαδή η Πάτρα, είναι πλέον λιμάνι τριών ηπείρων, Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής!

H άνοδος της σύμπραξης DFDS – ΡΩΜΑΝΟΣ  θα φέρει στην γραμμή της Τουρκίας με την Πάτρα και τον Όμιλο Γκριμαλντι που θα νοικιάσει και αυτός άλλα 15 στρέμματα. Παράλληλα και ο ΟΛΠΑ βελτιώνει αισθητά τις υπηρεσίες του και τους χώρους του, ανταποκρινόμενος στις νέες απαιτήσεις που έχουν προκύψει.

Αυτό που ξεκίνησε το 2018 στο λιμάνι της Πάτρας με το εμπορευματικό του μέρος, είναι φανερό ότι εξελίσσεται όλο και καλύτερα και όταν αρχίσει να υλοποιείται το master plan από τον ΟΛΠΑ, η Πάτρα θα μπορέσει να διεκδικήσει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο στις θαλάσσιες μεταφορές.
Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα

Στην διήμερη ετήσια Σύνοδο (24-25/6) του ΝΑΤΟ στην Χάγη – η οποία μπορεί να εξελιχθεί και σε μία συνάντηση μόλις λίγων ωρών – το μείζον ζήτημα είναι η απαίτηση των ΗΠΑ για αύξηση των ετήσιων δαπανών για εξοπλισμούς και αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ κάθε χώρας μέλους.

Την μετατροπή αυτής της απαίτησης σε απόφαση έχει αναλάβει με ιδιαίτερο ενθουσιασμό είναι αλήθεια, ο Γεν. Γραμματέας του ΝΑΤΟ ο κ. Ρούτε. Όπως μεταδίδουν τα διεθνή ΜΜΕ ήδη η Ισπανία με την κάθετη αντίρρησή της στην απόφαση αυτή, έχει πετύχει την εξαίρεσή της ενώ κάτι ανάλογο φαίνεται να «παίζει» και με το Βέλγιο. Κάτι έχει «ψελλίσει» και η Ελλάδα, αλλά τίποτα περισσότερο.

Είναι αλήθεια ότι σε μία «Ενωμένη (;) Ευρώπη» με οικονομίες διαφορετικών δυνατοτήτων όσο αφορά στο ισοζύγιο εσόδων/δαπανών στις τρέχουσες συνθήκες κρίσης, εμπορικών συγκρούσεων και αβεβαιότητας, η προσθήκη μιας επιπλέον δαπάνης από 3,5% έως και 2,5% του ΑΕΠ ετησίως είναι δημοσιονομικά ανατρεπτική… «αλλαγή» οικονομικής πολιτικής. Και έχει συνέπειες.

Για την Ελλάδα είναι διπλά σημαντική καθώς η «προσθήκη» αυτή μέσα στην δεκαετία του 2030 και μετά, «χτυπάει» ακριβώς στην πλέον ευαίσθητη και δύσκολο να αξιολογηθεί φάση αποπληρωμής του χρέους του δεύτερου και του τρίτου μνημονίου.

Για να ήμαστε σαφείς, σήμερα ο Προϋπολογισμός «δουλεύει» με τις προδιαγραφές του τρίτου μνημονίου που για να εξασφαλίσει την έξωθεν καλή μαρτυρία, όσο αφορά την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, δηλαδή την «ομαλή» αποπληρωμή του χρέους, βαδίζει στις ράγες αφ’ ενός της εξασφάλισης ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 2% του ΑΕΠ και πάνω. Και αφ’ εταίρου στην απαγκίστρωση (μέσω Ηρακλή Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και τιτλοποιήσεων) των τραπεζών από το ιδιωτικό χρέος.

Μέχρι το 2030 – 32, η επιτυχής ενεργός διαχείριση χρέους του ΟΔΔΗΧ σε συνδυασμό με τους δύο προαναφερθέντες όρους της αναδιάρθρωσης του δημόσιου και ιδιωτικού χρέους, θα έχει απαλλάξει το χρέος από το πρώτο διακρατικό δάνειο των 52 δις ευρώ (εκτός απροόπτου). Και έτσι θα αρχίσει να «ξεχρεώνει» τις μεγάλες δανειακές υποχρεώσεις απέναντι στον EFSF/ESM, που είναι το βασικό κομμάτι του χρέους και αρχίζουν να πληρώνονται από την επόμενη δεκαετία (2032) για αρκετές δεκαετίες.

Με άλλα λόγια μια απόφαση του ΝΑΤΟ, εφ’ όσον γίνει αποδεκτή από την κυβέρνηση και στην συνέχεια από την Βουλή, θα φορτώσει τον Προϋπολογισμό και την δύσκολη περίοδο έναρξης αποπληρωμής του χρέους προς τον ESM, με άλλο ένα 2,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο και μονίμως για «αμυντικές» δαπάνες, επιπρόσθετα στα πρωτογενή πλεονάσματα που θα πρέπει να συνεχίσουν, για να πληρώνεται ασφαλώς το χρέος !

Σε μία οικονομία δηλαδή όπως η ελληνική της οποίας το μεγαλύτερο μέρος των επενδυτικών δαπανών από πλευράς δημοσίου εξαρτάται από τον ευρωπαϊκό παράγοντα (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης) και όχι από τις άμεσες ξένες επενδύσεις (FDI) και σε συνθήκες «πολεμικής ετοιμότητας» για την Ε.Ε. (αυτό λέει η απόφαση του ΝΑΤΟ), θα πρέπει να αφαιρεθούν πόροι από την οικονομία και να δανεισθεί το δημόσιο ακόμα περισσότερο για να ανταποκριθεί σε μία πρωτοφανή και διαρκή αύξηση μη παραγωγικών δαπανών.

Λόγω του ιστορικού της οικονομίας της Ελλάδας, αυτού που οδήγησε στα τρία μνημόνια και την βίαιη αναδιάρθρωση του χρέους, είναι προφανές ότι το μονοπάτι οδηγεί και πάλι σε μία αναβίωση της απειλής του χρέους, καθώς η οικονομία δεν διαθέτει ενδογενείς πόρους για να καλύψει την νέα υπερδιπλάσια απαίτηση για τις «αμυντικές» δαπάνες. Και αυτό θα συμβεί ακριβώς την στιγμή που η οικονομία με όλα όσα έχουν προηγηθεί, έχει αρχίσει να κάνει τις αγορές να την βγάζουν διστακτικά από την περιοχή κινδύνου και προσοχής…

Χωρίς να γνωρίζουμε κάτι από αυτά που ίσως συζητούνται ήδη στα υπουργικά γραφεία, μπορούμε από αυτές τις γραμμές να υποθέσουμε με σχετική βεβαιότητα, ότι αν η Αθήνα αποδεχθεί την υπερδιπλάσια αύξηση των σημερινών «αμυντικών» δαπανών με χρόνο επίτευξης το 2035, στο ΥΠΟΙΚ και πιο συγκεκριμένα στον ΟΔΔΗΧ θα πρέπει να ξεκινήσουν από αύριο για να σχεδιάσουν «άμυνες» διαχείρισης για την νέα απειλή χρέους.

Και αυτό δεν μπορεί παρά να έχει δημοσιονομικά «χαρακτηριστικά» ενός 4ου Μνημόνιο άμυνας, απέναντι στην έναρξη ενός νέου κύκλου αύξησης του δημόσιου δανεισμού. Από τώρα μέχρι… τα εγγόνια μας.

NEWSIT

Πώς επιστρέφει από άλλη «πόρτα», η απειλή του χρέους για την Ελλάδα

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών

Μπορεί η κυβέρνηση να έχει απορρίψει σε όλους τους τόνους οποιαδήποτε μείωση του ΦΠΑ, τουλάχιστον σε διακριτό χρονικό ορίζοντα (ή αλλιώς μέχρι το 2027), αλλά δεν φαίνεται να ισχύει το ίδιο για άλλους έμμεσους φόρους και συγκεκριμένα τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης (ΕΦΚ).

Έγκυρες πηγές του newsit.gr αναφέρουν πως μελετάται από αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών με αρμοδιότητα τη διεξαγωγή μελετών μία αυξο- μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης (ΕΦΚ) με κριτήριο του πόσο υγιεινά είναι τα προϊόντα στα οποία επιβάλλονται.

Συγκεκριμένα, εξετάζεται μία αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε ανθυγιεινά προϊόντα, όπως τα καπνικά και αλκοολούχα προϊόντα και μία μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα λιγότερο ανθυγιεινά ή αμιγώς υγιεινά προϊόντα.

Σε αυτή την περίπτωση αφενός θα μειώνονταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και άρα οι τελικές τιμές σε μία μερίδα των ειδών πλατιάς κατανάλωσης, τα οποία είναι και υγιεινά, ενώ θα αυξανόταν οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης και ενδεχομένως και οι τελικές τιμές για τα ανθυγιεινά.

Έτσι, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα ενισχυόταν η κατανάλωση των υγιεινών προϊόντων χωρίς να υπάρχουν δημοσιονομικές απώλειες, ενώ παράλληλα θα εισακουόταν το αίτημα πλατύτερων κοινωνικών στρωμάτων για μείωση των έμμεσων φόρων στην κατανάλωση, οι οποίοι είναι κατά κανόνα άδικοι καθώς είναι ίδιοι ανεξάρτητα από το εισόδημα του καταναλωτή.

NEWSIT

Στα σκαριά αλλαγές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης – Κριτήριο η υγεία των καταναλωτών

 

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ