Connect with us

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Bonne nuit Παρίσι…Good morning Λος Άντζελες!

Bonne nuit Παρίσι…Good morning Λος Άντζελες! 
Το Παρίσι παρέδωσε την Ολυμπιακή σημαία στην δήμαρχο του Λος Άντζελες , Κάρεν Μπας , σηματοδοτώντας το σκηνικό για τους επόμενους Αγώνες το 2028 σε μια τελετή λήξης που παρουσίασε.

Ολοκληρώθηκε η Τελετή Λήξης των 33ων Ολυμπιακών Αγώνων. Ξεκίνησε  με την είσοδο  του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν και του προέδρου της ΔΟΕ Τόμας Μπαχ, ακούστηκε ο Ύμνος της Γαλλίας, η περίφημη «Μασσαλιώτιδα»,  από την Orchester Divertimento του μαέστρου Ζάχια Ζιουανί, ενώ η γαλλική σημαία υψώθηκε προς την οροφή του Σταδίου από τη Γαλλία.
Ενώ εκείνη της Έναρξης των Αγώνων (26/7) έγινε για πρώτη φορά στην Ιστορία εκτός σταδίου, κατά μήκος του ποταμού Σηκουάνα με τη ναυτική παρέλαση των αθλητών, απόψε (11/8) η Τελετή Λήξης- η οποία χρειάστηκε 35 ημέρες πρόβας- επέστρεψε παραδοσιακά σε στάδιο και συγκεκριμένα στο «Stade de France». Πολύ μακριά από το εξαιρετικά ποπ και queer πνεύμα της Τελετής Έναρξης.

 Η είσοδος Πλατανιώτη και Καραλή
Πιο σύντομη από την Τελετή Έναρξης-που ξεκίνησε στις 20:30 και ολοκληρώθηκε μετά τις 00:30-, η Τελετή Λήξης ξεκίνησε στις 22:00 -και ολοκληρώθηκε λίγο μετά τη 01:00-με την «επιστροφή» των αθλητών στο στάδιο, με την ελληνική ομάδα -παραδοσιακά- να μπαίνει πρώτη με σημαιοφόρους την Ευαγγελία Πλατανιώτη και τον Μανώλη Καραλή.
Συνολικά 206 σημαιοφόροι των συμμετεχόντων Ολυμπιακών αποστολών και εκείνοι της Ολυμπιακής ομάδας προσφύγων, εισήλθαν  με τη σειρά τους στο στάδιο, παρελαύνοντας σε μια σκηνή που συμβολικά αναπαριστά έναν…επίπεδο κύκλο. Εννέα χιλιάδες αθλητές και συνοδοί βρέθηκαν στο κέντρο του αγωνιστικού χώρου, ως πρωταγωνιστές του προγράμματος.

 «Κάτω από τον ουρανό του Παρισιού»
Η τελετή Έναρξης ξεκίνησε με εικόνες από το Παρίσι, την Τελετή Έναρξης, μεγάλες στιγμές από τούς Αγώνες και το τραυγούδι «Κάτω από τον ουρανό του Παρισιού»  από την Ζαχό ντε Σαγκαζάν, με τη Χορωδία της Ακαδημίας Handel-Hendrix, στον Κήπο του Κεραμεικού, όπου βρίσκεται το αερόστατο με την Ολυμπιακή Φλόγα.

 Ο βωμός έσβησε μόλις ο Μαρσάν πήρε το φανάρι με την Ολυμπιακή Φλόγα  
Ο Λεόν Μαρσάν, ο «βασιλιάς» της κολύμβησης στο Παρίσι 2024, με πέντε μετάλλια, τέσσερα εκ των οποίων χρυσά, νυτμένος με κοστούμι είναι εκείνος που ανέλαβε να μεταφέρει την Ολυμπιακή Φλόγα στο στάδιο από την καρδιά του Λούβρου.
Μόλις ο Γάλλος κολυμβητής πήρε στα χέρια του το φανάρι με την Ολυμπιακή Φλόγα  το αερόστατο-βωμός σταμάτησε να λάμπει, μέχρι να  λάμψει ξανά για τους Παραολυμπιακούς Αγώνες (28 Αυγούστου-8 Σεπτεμβρίου).

 Τα μετάλλια στις  γυναίκες του Μαραθωνίου
Μετά την ολοκήρωση της εισόδου των αθλητών από όλες τις Ολυμπιακές αποστολές και το άκουσμα εμβληματικών τραγουδιών, ο πρόεδρος της ΔΟΕ Τόμας Μπαχ και ο πρόεδρος τoυ World Athletics Σεμπάστιαν Κόε, έκαναν-παραδοσιακά- την απονομή στις τρεις γυναίκες που βρέθηκαν το βάθρο νικητών του Μαραθωνίου.

 Η αποθέωση των εθελοντών 
Ακολούθησε η είσοδος των ανθρώπων που εκπροσώπησαν τους εθελοντές στους Αγώνες του Παρισιού. Ο αριθμός των εθελοντών ήταν απόλυτα μοιρασμένος σε άνδρες και γυναίκες, με το 20% να προέρχεται από 150 διαφορετικές χώρες.
Δέχθηκαν τις ευχαριστίες  από τα νέα μέλη στην επιτροπή αθλητών (AC) της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (ΔΟΕ), Άλισον Φέλιξ (ΗΠΑ, Στίβος),την Κιμ Μπούι (Γερμανία, Γυμναστική), την Τζέσικα Φοξ (Αυστραλία, Κάνοε) και τον Μάρκους Ντάνιελ (Νέα Ζηλανδία, Τένις), των οποίων η θητεία λήγει στους Ολυμπιακούς Αγώνες Μπρίσμπεϊν 2032.
Ήταν η στιγμή που τα φώτα στράφηκαν στους εθελοντές, πριν …πέσει η νύχτα στο στάδι.

 Ο «χρυσός εξερευνητής», η ελληνική σημαία και ο εθνικός μας ύμνος
Το «Stade de France»  βυθίστηκε στο σκοτάδι για την έναρξη της παράστασης, που ονομάζεται «Records»,  «μεταφέροντας» θεατές και τηλεθεατές σε έναν άλλο κόσμο, με πρωταγωνιστή χαρακτήρα τον «χρυσό εξερευνητή».
Ντυμένος όλος σε χρυσό  από τον νεαρό Ελβετό σχεδιαστή Κέβιν Γκερμανιέρ, εμνηνεύτηκε  από τον Γάλλο breakdancer Αρτούρ Καρντέ.

Κατεβαίνοντας από την οροφή του σταδίου  ο «χρυσός εξερευνητής», εμπνευσμένος, από πολλές αναφορές από τη γαλλική ιστορική κληρονομιά, ξεκινώντας από την ιδιοφυΐα της Βαστίλης, καθώς και από πλάσματα της επιστημονικής φαντασίας και βιντεοπαιχνίδια.
Στην εκεί εξερεύνησή του του παραδόθηκε η ελληνική σημαία  υπό το άκουσμα του εθνικού μας ύμνου.
«Καθώς η αρχαία Ελλάδα ήταν ένας χώρος ανακάλυψης για τον Πιερ ντε Κουμπερντέν  και τους συνεργάτες του όταν ανακάλυψε και αναβίωσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Έτσι γεννήθηκε η ιστορία μας, ο χαρακτήρας μας βοήθησε άλλους εξερευνητές να ξυπνήσουν τα απομεινάρια των Αγώνων και να τα ξαναχτίσουν, γιατί μια μέρα η ανθρωπότητα δημιούργησε αυτό το μνημείο και αξίζει να συνεχίσουμε να το κρατάμε ζωντανό. Τότε εμφανίστηκε ο τίτλος της τελετής: Ρεκόρ, με την τιμητική έννοια των αθλητικών κατορθωμάτων», ανάφεραν οι διοργανωτές.
Όλα αυτά πριν αποκαλυφθεί το…άγαλμα της Νίκης της Σαμοθράκης.

 Τα αποσπάσματα από το Ολυμπιακό συνέδριο του Παρισιού στη Σορβόννη
Στη συνέχεια ακούστηκαν αποσπάσματα από το Ολυμπιακό συνέδριο του Παρισιού για την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων, στις 16 Ιουνίου 1894, στη Σορβόννη, με πρωτοβουλία του Πιερ ντε Κουμπερντέν, και από την ανακοίνωση της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής  τον Οκτώβριο  1894 :
«Οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα είναι διεθνείς αγώνες, πραγματικά παγκόσμια πρωταθλήματα, στα οποία θα εκπροσωπούνται όλα τα αθλήματα και οι σωματικές ασκήσεις που ασκούνται σήμερα, όπως οι Ολυμπιάδες της Αρχαίας Ελλάδας.
Θέλουμε να πάρουμε από αυτό το μοντέλο των παλαιών αγώνων της Ολυμπίας, τη διπλή αρχή της ομοσπονδίας και της περιοδικότητας. Θα γίνουν το 1896 στην Αθήνα, το 1900 στο Παρίσι και μετά κάθε τέσσερα χρόνια στις διάφορες πρωτεύουσες του Σύμπαντος.
Θα θυμόμαστε επίσης ότι δυνάμει ενός νόμου που τηρούνταν πάντα με θρησκευτικό δεσμό, η εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων ήταν εποχή ιερής εκεχειρίας για όλους τους Έλληνες.
Ας συγκεντρώσουμε τα διαφορετικά έθνη για τους φιλικούς αγώνες του αθλητισμού και είθε η πιστή τήρηση των κανόνων που διέπουν τα παιχνίδια μας να ανοίξει τις ψυχές τους σε αυτό το αίσθημα αμοιβαίου σεβασμού, που είναι το πρώτο θεμέλιο της διατήρησης της ειρήνης μεταξύ των λαών! »

 Το πάρτι ξεκίνησε
Οι αθλητές έκαναν χώρο στη σκηνή για να ανεβεί τo γαλλικό συγκρότημα Phoenix και να ξεκινήσει το πάρτι. Ένα φαντασμαγορικό σόου φως και ήχου. Η Βελγίδα Αντζελ «εντάχθηκε» στη συνέχεια τους Phœnix, πριν ανέβουν στη σκηνή οι Kaminsky, Air και Βάντα Vannda. Ακολούθησε
η αμερικάνικη πινελιά με Ezra Koenig, ενώ σειρά πήραν εικόνες από το εντυπωσιακό ταξίδι της Ολυμπιακής Φλόγας, που είχε ξεκινήσει στις 16 Απριλίου από την Αρχαία Ολυμπία.
Τα κοστούμια ερμηνευτών, ακροβατών, χορευτών, εξ ολοκλήρου ανακυκλωμένα από τον Κέβιν Γκερμανιέρ (εκτός από τα ρούχα των σταρ που ντύθηκαν από τον χορηγό Dior), ήταν στην παλέτα χρυσού, μαύρου και στρας.
Υπεύθυνη για τη μουσική συνοδεία της παράστασης ήταν η συμφωνική ορχήστρα Divertimento, με τα παιδιά της σχολής master του Fontainebleau.

 Οι έξι αθλητές εκπρόσωποιτων 5 ηπείρων και των προσφύγων
Από το πάρτι και τη σμουσική στις ομιλίες. Στη σκηνή  ανέβηκαν ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής «Παρίσι 2024» Τόνι Εστανγκέ και ο πρέοδρο της ΔΟΕ Τόμας Μπαχ, μαζί με έξι αθλητές, που εκπροσωπούν τις πέντε ηπείρους και την Ολυμπιακή Ομάδα των Προσφύγων.
Σίντι Νγκαμπά -πυγμάχος, χάλκινο μετάλλιο, που εκπροσωπεί την Ολυμπιακή Ομάδα Προσφύγων
Σουν Γινγκσά -Πινγκ Πονγκ, τρία χρυσά μετάλλια, δύο ασημένια μετάλλια, εκπροσωπώντας την Ασία
Ελιούντ Κιπτσόγκε,  Μαραθωνοδρόμος, δύο χρυσά μετάλλια, ένα ασημένιο μετάλλιο, ένα χάλκινο μετάλλιο, εκπροσωπώντας την Αφρική
Μιγιαίν Λόπες -παλαιστής, πέντε χρυσά μετάλλια, που εκπροσωπεί την Αμερική
Τεντί Ρινέ, τζούντοκα, πέντε χρυσά μετάλλια, δύο χάλκινα μετάλλια, εκπροσωπώντας την Ευρώπη
Έμα ΜακΚέον, κολυμβήτρια , έξι χρυσά μετάλλια, τρία ασημένια μετάλλια, πέντε χάλκινα μετάλλια, εκπροσωπώντας την Ωκεανία

 Οι ομιλίες Τόνι Εστανγκέ και Τόμας Μπαχ

Τόνι Εστανγκέ: «Σε εσάς, αθλητές, τι να πω; Ξέραμε ότι θα ήσασταν λαμπροί, αλλά ήσασταν μαγικοί. Μας κάνατε χαρούμενους, μας κάνατε να νιώθουμε ζωντανοί. Εκ μέρους δισεκατομμυρίων ανθρώπων που λατρεύουν  τον αθλητισμό σε όλες τις πέντε ηπείρους, σας ευχαριστώ πολύ. Θα επανενωθούμε στο LA28 και οι Αγώνες θα συνεχίσουν να μεγαλώνουν».

Τόμας Μπαχ: «Παρά όλες τις εντάσεις στον κόσμο μας, ήρθατε εδώ από τις 206 εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές και την Ολυμπιακή Ομάδα Προσφύγων της ΔΟΕ, για να κάνετε την Πόλη του Φωτός να λάμψει περισσότερο από ποτέ πριν. Οι εμφανίσεις σας  ήταν καταπληκτικές. Συναγωνιστήκατε σκληρά ο ένας εναντίον τον άλλον. Κάθε αγώνας στα όρια της τελειότητας. Κάθε παράσταση πυροδότησε ενθουσιασμό σε όλο τον κόσμο. Μας δείξατε τι μεγαλείο είμαστε ικανοί εμείς οι άνθρωποι. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες Παρίσι 2024 ήταν μια γιορτή των αθλητών και του αθλητισμού στα καλύτερά του. Οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες που πραγματοποιήθηκαν πλήρως στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων της Ολυμπιακής Ατζέντας μας: πιο νεανικοί , πιο αστικοί, πιο περιεκτικοί, πιο βιώσιμοι. Οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες με πλήρη ισότητα των φύλων.
Αυτοί ήταν συγκλονιστικοί Ολυμπιακοί Αγώνες από την αρχή μέχρι το τέλος – ή τολμώ να πω: Ολυμπιακοί Αγώνες του Σηκουάνα».

 Μία σκέψη για την Ελλάδα
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο  live που έκανε η γαλλική εφημερίδα Equipe στη διάρκεια της ομιλίας του  Τόμας Μπαχ έγραψε: «Μια σκέψη για την Ελλάδα. Δεν θα θέλαμε να χαλάσουμε το πάρτι, αλλά… οι ελληνικές αρχές διέταξαν σήμερα το βράδυ την εκκένωση της πόλης του Μαραθώνα, κοντά στην Αθήνα, λόγω των πυρκαγιών. Θλιβερός συβολισμός καθώς τελειώνουν αυτοί οι Αγώνες…»

 Ο Ολυμπιακός Ύμνος
Ακολούθησε ο Ολυμπιακός Ύμνος  που συντέθηκε για τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1896 από τον Κερκυραίο συνθέτη Σπύρο Σαμάρα, σε ποίηση και στίχους του Κωστή Παλαμά.
« Αρχαίο Πνεύμα αθάνατον, αγνέ πατέρα του ωραίου, του μεγάλου και τ’ αληθινού, κατέβα, φανερώσου κι άστραψε εδώ πέρα στη δόξα της δικής σου γης και τ’ ουρανού.
Στο δρόμο και στο πάλεμα και στο λιθάρι, στων ευγενών Αγώνων λάμψε την ορμή, και με το αμάραντο στεφάνωσε κλωνάρι και σιδερένιο πλάσε και άξιο το κορμί.
και σιδερένιο πλάσε και άξιο το κορμί.
Κάμποι, βουνά και θάλασσες φέγγουν μαζί σου σαν ένας λευκοπόρφυρος μέγας ναός. Και τρέχει στο ναό εδώ προσκυνητής σου, Και τρέχει στο ναό εδώ προσκυνητής σου, Αρχαίο Πνεύμ’ αθάνατο, κάθε λαός, κάθε λαός Αρχαίο Πνεύμ’ αθάνατο, κάθε λαός.

 Η παράδοση στο Λος Άντζελες και ο Τομ Κρουζ
Σειρά είχε η παράδοση στο Λος Άντζελες, την πόλη που θα φιλοξενήσει τους επόμενους Θερινούς Αγώνες το 2028, 44 χρόνια μετά τη διοργάνωση του 1984.
Όπως επιτάσσει η παράδοση, η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, παρέδοσε συμβολικά την Ολυμπιακή σημαία στον Τόμας Μπαχ, ο οποίος με τη σειρά του την έδωσε στη δήμαρχο του  Λος Άντζελες, Κάρεν Μπας, την πρώτη μαύρη δήμαρχο που πήρε τη σημαία και ήταν συνοδευόμενη από τη Σιμόν Μπαίλς.
Αμέσως άρχισε μια παράσταση διάρκειας περίπου δώδεκα λεπτών που σχεδίασε ο Μπεν Γουίνστον, Βρετανός παραγωγός και σκηνοθέτης, ο οποίος στα 42 του χρόνια έχει ήδη λάβει 13 βραβεία Emmy στην καριέρα του.
Η τραγουδίστρια Γκαμπρέλα Γουίλσον, γνωστή και ως H.E.R, τραγούσησε τον αμερικανικό ύμνο,
ενώ ο Τομ Κρουζ σε μία νέα «Mission: Impossible» (επικίνδυνη αποστολή), …πηδήξει από την κορυφή του σαδίου για να πάρει την Ολυμπιακή σημαία  και ανεβαίνοντας σε μία μηχανή να …ξεκινήσει το ταξίδι για το Λες Άντζελες. Με ένα βίνεο που έχει γυριστει και στις δύο μεριές του Ατλαντικού, δείχοντας τον κορυφαίο πρωταγωνιστή να περνάει από τα εμβηματικά σημαία του Παρισιού, να πέφτει με αξελίπτωτο για να φτάσει στο Χόλιγουντ, πριν δώσει με τη σειρά του την Ολυμπιακή σημαία  σε άλλους διάσημους αθλητές, Κέιτ Κόρτνεϊ,  Μάικλ Τζόνσον, Τζάκερ Ίτον.
Η Κόρντει πήγε στο κέντρο της πόλης στο LA Memorial Coliseum, το οποίο ήταν ένας χώρος το 1932 και το 1984, ο Τζόνσον πέρασε μέσα από τις γειτονιές του Λος Άντζελες και ο Ίτον  ολοκλήρωση τη «σκυταλοδρομία» σημαίας στην παγκοσμίου φήμης Venice Beach.
Ένα βίντεο που παιζόταν υπό τους ήχους των Red Hot Chili Peppers, τους οποίους διαδέχθηκε η Μπίλι Άϊλις και αργότερα ο Σνουπ Ντογκ, όλοι τους από την ηλιόλουστη Καλιφόρνια.

 Το σβήσιμο της Ολυμπιακής Φλόγας
Όλα αυτά πριν το μεγάλο φινάλε.  Το αποκορύφωμα. Ο Λεόν Μαρσάν έφτασε στο Stade de France με το φανάρι που είχε την Ολυμπιακή Φλόγα. Δίπλα στους έξι αθλητές που εκπροσωπούσαν  τις πέντε ηπείρους και τους πρόσφυγες, και τον Λεόν Μαρσάν, ο Τόμας Μπαχ κήρυξε τη λήξη των Ολυμιακών Αγώνων, με τους αθηλτές να φυσάνε για το σβήσιμο της Φλόγας, καλώντας για το ραντεβού στο Λος Άντζελες.
«Σύμφωνα με την παράδοση, καλώ τη νεολαία του κόσμου να συγκεντρωθεί σε τέσσερα χρόνια από τώρα στο Λος Άντζελες των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, για να γιορτάσει μαζί μας τους Αγώνες της XXXIV Ολυμπιάδας», είπε ο πρόεδρος της ΔΟΕ.

Πριν ακουστεί το περίφημο κλασικό τραγούδι του Φρανκ Σινάτρα «My Way»-που βασίστηκε αρχικά στο γαλλικό τραγούδι Comme d’habitude- από την Γαλλίδα Yseult , και πυροτεχνήματα καλύψουν τον ουρανό στο Stade de France.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες 2028 άρχισαν ήδη να μετράνε αντίστροφα

 A. Bαζογιάννης

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Continue Reading
Advertisement

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Ο Ιβάν… πίσω από τον Γιοβάνοβιτς

Με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, άρχισε η θητεία του Ιβάν Γιοβάνοβιτς στην εθνική Ελλάδας. Το αντιπροσωπευτικό συγκρότημα, πέτυχε δύο νίκες στις ισάριθμες πρώτες αγωνιστικές για την League Β του Nations League, επικρατώντας στο «Γεώργιος Καραϊσκάκης» της Φινλανδίας με 3-0 και στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας με 2-0.

Μετρώντας πέντε τέρματα ενεργητικό, κανένα παθητικό και θετική εικόνα σε αμφότερες τις συγκεκριμένες αναμετρήσεις, οι Ελληνες διεθνείς, φαίνεται πως απέκτησαν εκ νέου ισχυρό κίνητρο για διάκριση, μετά την αποτυχία πρόκρισης στα τελικά του EURO 2024. Αυτό όμως, που είναι ορατό και διά γυμνού οφθαλμού, είναι το εξαιρετικό κλίμα που υπάρχει στο εσωτερικό της ομάδας. Και αυτό πιστώνεται κατά κύριο λόγο στην επιδραστικότητα του Γιοβάνοβιτς, αλλά και στην ποιότητα χαρακτήρα της συγκεκριμένης «φουρνιάς» ποδοσφαιριστών. Με παραστάσεις και καριέρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η συντριπτική πλειονότητα αυτών των παικτών, αποδεικνύουν πως έχουν ξεφύγει από τα ελληνικά ποδοσφαιρικά δεδομένα.

Από τα χρόνια των κορυφαίων διδασκάλων του παγκοσμίου ποδοσφαίρου, των αειμνήστων, Βαλερί Λομπανόφσκι και Ρίνους Μίχελς, οι οποίοι ουσιαστικά άλλαξαν την φιλοσοφία στο λαοφιλέστερο των παιχνιδιών, η θετική ψυχολογία των παικτών, αποτελούσε «ακρογωνιαίο λίθο» στο «κτίσιμο» μίας ομάδας. Και από εκείνα τα χρόνια, δηλαδή περίπου μισό αιώνα νωρίτερα, επινοήθηκε και τηρήθηκε «ευλαβικά», ένας «άγραφος νόμος».

Για να επιχειρήσεις να δημιουργήσεις μία καλή ομάδα, με υψηλές προσδοκίες και προοπτική, πρέπει να βρεις οπωσδήποτε τρεις ποδοσφαιριστές «κλειδιά». Εναν κεντρικό αμυντικό, έναν δημιουργό (σ.σ. το παλιό «δεκάρι») και έναν επιθετικό που βάζει την μπάλα στα δίχτυα.

Και παρά το γεγονός, πως παραμένει άγνωστο εάν ο Σέρβος προπονητής είναι «θιασώτης» αυτού του… αξιώματος, όλα δείχνουν ότι έχει βρει αυτούς τους ποδοσφαιριστές. Ο Γιοβάνοβιτς είχε «πέσει με τα μούτρα στην δουλειά», πολύ πριν ανακοινωθεί η πρόσληψη του και συγκεκριμένα από την ημέρα που «έδωσε τα χέρια» με τον Μάκη Γκαγκάτση, τον νέο πρόεδρο της ΕΠΟ, ο οποίος -επίσης- δεν είχε αναλάβει τα καθήκοντα του. Γιατί όταν ο Γιοβάνοβιτς δίνει τα χέρια, είναι σαν να έχει υπογράψει το συμβόλαιο του.

Ο Γιοβάνοβιτς λοιπόν, με την βοήθεια των συνεργατών του «κτένισε» την υφήλιο, προκειμένου να ενημερωθεί για όλους τους Ελληνες παίκτες, οι οποίοι παίζουν σε ομάδες του εξωτερικού. Παρακολουθούσε διαρκώς το «μεταγραφικό παζάρι» και σχημάτισε πλήρη εικόνα, έτσι ώστε να καταλήξει στην επιλογή της πρώτης αποστολής. Αριστος γνώστης της ψυχολογίας, ο έμπειρος κόουτς, φρόντισε να ενισχύσει το φρόνημα των διεθνών, ενώ παράλληλα έβαλε εαυτόν σε «δεύτερη μοίρα», επισημαίνοντας ότι ο προπονητής σε μία εθνική ομάδα «περισσότερο επιλέγει, παρά προπονεί».

Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε και η τοποθέτηση του Γιοβάνοβιτς, ο οποίος δήλωσε πως θα ήταν «τουλάχιστον κακό, για να μην πω κάτι χειρότερο, εάν δεν ήξερα τον Εθνικό Υμνο της Ελλάδας». Ωστόσο, αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που ο Σέρβος τεχνικός, έδειξε χωρίς δισταγμό τα αισθήματα που τρέφει για την Ελλάδα. Ηταν 4 Απριλίου 1999, όταν στο περιθώριο του ντέρμπι Ηρακλής-Αρης και με αφορμή τους βομβαρδισμούς του ΝΑΤΟ στην Γιουγκολσβαία, μπήκε στον αγωνιστικό χώρο υψώνοντας ένα πλακάτ με την φράση «Στην Ελλάδα κτυπά η καρδιά της καρδιάς μας». Και όπως ήταν λογικό, γνώρισε την αποθέωση από τους χιλιάδες φιλάθλους που ήταν στο «Καυτανζόγλειο» εκείνη την ημέρα…

Επιστρέφοντας σε αμιγώς αγωνιστικό κλίμα, γίνεται αντιληπτό, ότι ο Γιοβάνοβιτς έχει καταλήξει -τουλάχιστον μέχρι στιγμής- στον άξονα των τριών ποδοσφαιριστών, πάνω στους οποίους μπορεί να «κτίσει» την ομάδα. Πρόκειται για τον Κώστα Κουλιεράκη, έναν κεντρικό αμυντικό με εντυπωσιακή ποδοσφαιρική ευφυϊα, εξαιρετικές ικανότητες, σημαντικότερες δυνατότητες και μεγάλη προοπτική για μία σπουδαία καριέρα στα γήπεδα της «γηραιάς ηπείρου». Ο δεύτερος «πυλώνας», είναι ο Τάσος Μπακασέτας, ένας ποδοσφαιριστής, με άριστη τεχνική κατάρτιση και αντίληψη της χωροταξίας μέσα στο γήπεδο, ο οποίος μπορεί εξ’ ίσου καλά να «φτιάξει» το παιχνίδι, να «μοιράσει» ασιστ και να σκοράρει. Οσον αφορά στο τρίτο μέρος αυτού του άξονα, δεν είναι άλλος από τον -τρόπον τινά- ελληνιστί συνεπώνυμο του Γιοβάνοβιτς, Φώτη Ιωαννίδη. Ο νεαρός επιθετικός έχει κυριολεκτικά «μεταμορφωθεί» την τελευταία διετία, καθώς έχει βελτιωθεί εκπληκτικά σε όλους τους τομείς «εμπλοκής» του, με αποκορύφωμα την εκτελεστική δεινότητα. Δεν είναι άλλωστε, διόλου τυχαία τα δεκάδες εκατομμύρια, που είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν για να τον αποκτήσουν, σύλλογοι από τα κορυφαία πρωταθλήματα της Ευρώπης.

Πριν απ΄όλα αυτά, όμως, ο Ιβάν Γιοβάνοβιτς είναι ένας προπονητής, ο οποίος έχει επιλέξει τους συνεργάτες του με αυστηρά κριτήρια. Και δίπλα στο «σταθερό» επιτελείο του τα τελευταία χρόνια, δηλαδή τους βοηθούς του, Πρέντραγκ Ερακ και Νίκο Κολομπούρδα, προστέθηκε (σ.σ. ή καλύτερα διατηρήθηκε, καθώς η συνεργασία τους σταμάτησε για μερικούς μήνες όταν ο κόουτς αποχώρησε από τον Παναθηναϊκό), ο αναλυτής, Δημήτρης Μπρούσαλης. Μαζί με τον προπονητή φυσικής κατάστασης, Δημήτρη Δανιηλίδη, τον βοηθό του, Χρήστο Καρυδόπουλο και τον προπονητή τερματοφυλάκων, Φάνη Κατεργιαννάκη, συναποτελούν την ομάδα του Γιοβάνοβιτς, με τους οποίους καταστρώνουν τα πλάνα τους και στοχοθετούν, κάνοντας την απαραίτητη αυτοκριτική. Και φυσικά με την αρωγή του Δημήτρη Σαλπιγγίδη και του Βασίλη Τοροσίδη, των δύο πρώην διεθνών ποδοσφαιριστών, που επελέγησαν από την νέα διοίκηση της ΕΠΟ και οι οποίοι βρίσκονται στο πλευρό της εθνικής ομάδας, προκειμένου με την εμπειρία τους να συνδράμουν τα μέγιστα για την εύρυθμη λειτουργία αυτής της «οικογένειας», επιλύοντας παράλληλα, ο,τιδήποτε προκύπτει.

Ο Γιοβάνοβιτς έπαιξε ποδόσφαιρο σε μία κρίσιμη καμπή για την «στρογγυλή Θεά». Ηταν η εποχή που από την απόλυτη -μέχρι και σε βαθμό αυθαιρεσίας ενίοτε- ελευθερία κινήσεων, το ποδόσφαιρο άρχισε να μεταφέρεται σε έναν «πλανήτη» με μεγαλύτερη οργάνωση, ευρύτερο προγραμματισμό και περισσότερα ποδοσφαιρικά «κουτάκια».

Ο Μαρσέλο Μπιέλσα, ένας από τους κορυφαίους προπονητές στα χρονικά, είπε κάποτε ότι η πιό δύσκολη θέση για να καλυφθεί είναι το «8», επισημαίνοντας χαρακτηριστικά: «Την ονόμασα θέση Μόντριτς. Επειδή ο Μόντριτς μπορεί να αμύνεται σαν 6άρι και να επιτίθεται σαν 10άρι». Για όσους λοιπόν δεν γνώρισαν τον ποδοσφαιριστή Γιοβάνοβιτς ήταν αυτό ακριβώς. Δεν άφηνε καμμία φάση χαμένη, έκανε δεκάδες χιλιόμετρα σε κάθε ματς, διέθετε εντυπωσιακή διορατικότητα, εξαιρετική τεχνική κατάρτιση και με λίγα λόγια «έκανε την μπάλα ότι ήθελε», προσπαθώντας κυρίως να βοηθήσει τους συμπαίκτες του στον Ηρακλή Θεσσαλονίκης. Ενα μικρό δείγμα της ποδοσφαιρικής ευφυϊας του Γιοβάνοβιτς, αποτυπώνεται και στο βίντεο από το εκπληκτικό γκολ, που σημείωσε ο Σέρβος το 1991 στην εκτός έδρας αναμέτρηση του Ηρακλή με την Δόξα Δράμας.

Πέραν των γνώσεων περί προπονητικής και γενικότερα της ποδοσφαιρικής «ζωής», ο Γιοβάνοβιτς έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Είναι ένας άνθρωπος, ένας επαγγελματίας, ο οποίος δεν έχει ανάγκη ν’ αποδείξει σε κανένα απολύτως τίποτε. Μετά από τέσσερις δεκαετίες στα γήπεδα, είναι οικονομικά ανεξάρτητος και απαλλαγμένος από συμπλέγματα κατωτερότητας ή/και ανωτερότητας. Εχει κάνει εδώ και καιρό την απομυθοποίηση που οφείλει στον εαυτό του, κάθε άνθρωπος της ηλικίας και της εμπειρίας του, γνωρίζοντας άριστα ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την εξέλιξη και την βελτίωση. Και όχι απλά μία έννοια «της μόδας», όπως συμβαίνει στην σύγχρονη εποχή…

ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

«Δύο στα δύο» για την Εθνική Ελλάδας

Αποστολή… εξετελέσθη! Και μάλιστα με τον καλύτερο τρόπο για την Εθνική Ελλάδας, η οποία μετά τη Φινλανδία (3-0 το Σάββατο), νίκησε και την Ιρλανδία με ένα «καθαρό» 2-0 στο Aviva Stadium του Δουβλίνου, έκανε το «2Χ2» στον 2ο όμιλο της League B του Nations League κι απολαμβάνει την κορυφή στο γκρουπ μαζί με την Αγγλία. Οι Ιωαννίδης και Τζόλης τα γκολ της νίκης για την ελληνική ομάδα, που έχει ξεκινήσει εντυπωσιακά στην εποχή… Γιοβάνοβιτς και με πολύ «σφικτή» και σταθερή εικόνα μετράει ήδη δύο νίκες σε ισάριθμους αγώνες στο Nations League.

Η Ελλάδα άργησε να «μπει» στο ματς, δείχνοντας αρχικά αδυναμία να κρατήσει την μπάλα και να δημιουργήσει καταστάσεις στην άμυνα της Ιρλανδίας. Παρόλα αυτά είχε την πρώτη καλή στιγμή στο 11’, όταν από κόρνερ του Χατζηγιοβάνη, ο Κουλιεράκης έπιασε εξαιρετική κεφαλιά η οποία πέρασε ελάχιστα πάνω απ’ τα δοκάρια του Κέλεχερ.

Στο 26’ ο γκολκίπερ των Ιρλανδών έδειξε πολύ καλά αντανακλαστικά σε απευθείας εκτέλεση φάουλ του Μπακασέτα αποκρούοντας σε κόρνερ, ενώ στο 41’ ο ο Ογκμπένε πέτυχε ένα υπέροχο γκολ με δυνατό αριστερό σουτ έξω απ’ την περιοχή, όμως ο βοηθός έχει σηκώσει τη σημαία του για οφσάιντ.

Οι γηπεδούχοι είχαν την καλύτερή τους στιγμή στο πρώτο ημίχρονο στο 45’ όταν από ωραία ενέργεια του Ογκμπένε από δεξιά και γύρισμα προς τον Μπράουν, το σουτ του τελευταίου έφυγε πολύ πάνω απ’ τα δοκάρια.

Η εκκίνηση του δευτέρου ημιχρόνου ήταν πολύ διαφορετική. Στο 50ό λεπτό η Ελλάδα πήρε προβάδισμα στο σκορ με τον Ιωαννίδη. Από πολύ ωραία κυκλοφορία της μπάλας, ο Μπακασέτας έδωσε στον φορ του Παναθηναϊκού, ο οποίος «ζύγισε» το πόδι του απ’ το όριο της περιοχής και με εξαιρετικό αριστερό πλασέ, έστειλε την μπάλα στο «παραθυράκι» του Κέλεχερ για το 1-0 της «γαλανόλευκης» ομάδας.

Μετά το γκολ η Ελλάδα πήρε τον έλεγχο του αγώνα και πλησίασε σε δεύτερο γκολ με το απευθείας φάουλ του Μπακασέτα στο 69’ που πέρασε πάνω απ’ τα δοκάρια, ενώ στο 83’ από καλοτραβηγμένο φάουλ του Μπακασέτα, ο Τζόλης για εκατοστά δεν πρόλαβε να βάλει το πόδι του για να σκοράρει.

Στο 85’ το σουτ του Ρόμπινσον κόντραρε πάνω στον Τσιμίκα κι έφυγε ελάχιστα δίπλα απ’ τα δοκάρια του Βλαχοδήμου, στην καλύτερη στιγμή των Ιρλανδών στο ματς. Στο 87’ η Ελλάδα «σφράγισε» τη νίκη της με ένα υπέροχο γκολ του Χρήστου Τζόλη. Από μπαλιά του Μπακασέτα στο χώρο, ο άσος της Μπριζ κατέβασε εξαιρετικά την μπάλα, «χόρεψε» τον Κόλινς και με ένα πολύ ωραίο σουτ έκανε το 2-0 για την Ελλάδα, «τελειώνοντας» το ματς.

Διαιτητής: Έσπεν Έσκας (Νορβηγία)
Κίτρινες: 31’ Ομομπαμιντέλε – 58’ Τσιμίκας, 63’ Τζόλης, 74’ Σιώπης

Οι συνθέσεις των δύο ομάδων:
ΙΡΛΑΝΔΙΑ (Χέιμιρ Χάλκγκριμσον): Κέλεχερ, Ο’Σέι, Ομομπαμιντέλε (74’ Ντόχερτι), Κόλινς, Μπρέιντι, Ογκμπένε (84’ Ρόμπινσον), Σμόλμποουν, Μόλουμπι (63’ Φέργκιουσον), Μπράουν, Νάιτ (74’ ΜακΑτίαρ), Σμόντικς (84 Ίνταχ).
ΕΛΛΑΔΑ (Ιβάν Γιοβάνοβιτς): Βλαχοδήμος, Ρότα, Μαυροπάνος, Κουλιεράκης, Τσιμίκας, Μπουχαλάκης (67’ Ζαφείρης), Σιώπης (88’ Ντόη), Χατζηγιοβάνης (67’ Πέλκας), Μπακασέτας, Τζόλης (88’ Βαγιαννίδης), Ιωαννίδης (88’ Παυλίδης).
ΚΩΣΤΑΣ ΓΟΥΛΗΣ

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Με την Ιρλανδία στο Δουβλίνο για το «2Χ2» η Εθνική

Έντεκα μήνες μετά την τελευταία τους συνάντηση στο Aviva Stadium του Δουβλίνου για τα προκριματικά του EURO 2024, Ελλάδα και Ιρλανδία θα τεθούν εκ νέου αντιμέτωπες στο ίδιο γήπεδο την Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου (21:45), αυτή τη φορά για τη 2η αγωνιστική του UEFA Nations League 2024-25.

Η Εθνική ξεκίνησε τις υποχρεώσεις της σατη διοργάνωση με ευρεία νίκη επί της δυνατής Φινλανδίας (3-0) στο «Γ. Καραϊσκάκης» και αν περάσει και από το Δουβλίνο μπαίνει σε τροχιά διεκδίκησης της πρώτης θέσης του ομίλου μαζί με την Αγγλία, που σε κάθε περίπτωση δεν παύει να είναι το φαβορί του γκρουπ.

Απέναντι στους Σκανδιναβούς το αντιπροσωπευτικό συγκρότημα άφησε καλές εντυπώσεις με τη διάθεση, την ενέργεια και την ταχύτητά του, ενώ η αγωνιστική εικόνα του αναμένεται να βελτιωθεί έτι περαιτέρω όταν οι διεθνείς αφομοιώσουν πλήρως τα «θέλω» του προπονητή τους, Ιβάν Γιοβάνοβιτς.

Σε αγωνιστικό επίπεδο, ο Σέρβος ομοσπονδιακός εκλέκτορας σκέφτεται να παρατάξει την Εθνική με μία-δύο αλλαγές συγκριτικά με την αρχική ενδεκάδα απέναντι στη Φινλανδία. Ο Χατζηγιοβάννης δεν δικαίωσε την επιλογή του προπονητή του να ξεκινήσει βασικός κι αντικαταστάθηκε στο ημίχρονο από τον Κωνσταντέλια, η είσοδος του οποίου γλύκανε πολύ και «άπλωσε» το παιχνίδι της ομάδας, ενώ η ατομική ποιότητά του επέτρεψε ωραίες ατομικές ενέργειες.

Από εκεί και ύστερα, ίσως παιχθεί άλλη μια θέση στη μεσαία γραμμή με αντικατάσταση ενός από τους Μάνταλο ή Μπουχαλάκη, με Ζαφείρη και Σιώπη να τη διεκδικούν.

Από την πλευρά του, ο Χέιμιρ Χάλγκριμσον, στην εντός έδρας ήττα (0-2) από την Αγγλία έπαιξε με τους: Κέλεχερ, Ντόχερτι (57΄ Νάιτ), Κόλμαν (57΄ Ο΄Μπράιεν), Κόλινς, Ο΄Σι, Μπρέιντι (82΄ Φέργκιουσον), Μόλουμπι, Σμόλμπον (75΄ Μπράουνι), Σμόντικς, Ογκμπένε, Ίντα (75΄ ΜακΑτίρ).

Στον τελευταίο αγώνα με τους Ιρλανδούς, στις 13 Οκτωβρίου 2023, η Ελλάδα πραγματοποίησε εξαιρετική εμφάνιση στην πρωτεύουσα Δουβλίνο  και με τα γκολ των Γιακουμάκη, Μασούρα έφυγε με τη νίκη (2-0), ενώ στο πρώτο παιχνίδι η «γαλανόλευκη» είχε επικρατήσει με 2-1 στην OPAP Arena.

Να σημειωθεί ότι οι δύο περσινές αναμετρήσεις με την Ιρλανδία είναι οι μοναδικές σε επίσημες διοργανώσεις, ενώ ανάμεσα στις δύο ομάδες υπάρχουν και τρία φιλικά. Συνολικά, η Εθνική παραμένει αήττητη απέναντι στους Ιρλανδούς καθώς μετρά τέσσερις νίκες και μια ισοπαλία. Μάλιστα, είναι αξιοσημείωτο ότι εκτός έδρας έχει τρεις νίκες σε ισάριθμες επισκέψεις στο Aviva Stadium του Δουβλίνου.

Την αναμέτρηση θα διεθύνει ο Νορβηγός διαιτητής Έσπεν Έσκας, ενώ το «παρελθόν» της Εθνικής με τους Ιρλανδούς έχει ως ακολούθως:

26.04.2000 - φιλικός, Aviva Stadium 

Ιρλανδία - Ελλάδα 0-1 (17΄ Λάκης)

 

20.11.2002 – φιλικός, «Απόστολος Νικολαΐδης»
Ελλάδα – Ιρλανδία 0-0

14.11.2012 – φιλικός, Aviva Stadium
Ιρλανδία – Ελλάδα 0-1 (29΄ Χολέμπας)

16.06.2023 – προκριματικά EURO 2024, AEK Αρένα
Ελλάδα – Ιρλανδία 2-1 (15΄ Μπακασέτας, 49΄ Μασούρας – 29΄ Κόλινς)

13.10.2023 – προκριματικά EURO 2024, Aviva Stadium
Ιρλανδία – Ελλάδα 0-2 (20΄ Γιακουμάκης, 45΄ Μασούρας)

 

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΜΑΝΤΑΡΟΣ

ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ