Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024 – Πτώση βάσεων για τις περιζήτητες σχολές

Πτώση βάσεων στις υψηλόβαθμες σχολές και άνοδο στις πιο χαμηλόβαθμες «έδειξαν» τα στατιστικά στοιχεία των βάσεων εισαγωγής για το 2024, που ανακοινώθηκαν χθες, Πέμπτη 25 Ιουλίου, νωρίτερα μάλιστα από κάθε άλλη χρονιά. Γενικά, άνοδος σημειώθηκε στο 38% των τμημάτων, με το υπολοιπόμενο 62% των τμημάτων να έχει καταγράψει πτώση.

 

Τα ποσοστά επιτυχίας

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων ανήλθε σε 73.161 (61.985 ΓΕΛ και 11.176 ΕΠΑΛ) και συνολικά, εισήχθησαν στα ΑΕΙ, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στην ΑΣΠΑΙΤΕ, στην ΑΣΤΕ, στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος 63.412 υποψήφιοι ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.

 

Πιο αναλυτικά, το ποσοστό επιτυχίας των υποψηφίων των ΓΕΛ ανήλθε στο 69,7% και το αντίστοιχο ποσοστό των υποψηφίων των ΕΠΑΛ στο 37,61%.

 

Οι top και bottom 5 σχολές

 

Την υψηλότερη βάση εισαγωγής για το 2024 είχε και φέτος, όπως και πέρυσι, η σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, με 19.335 μόρια, παρά την πτώση της βάσης κατά 615 μόρια σε σχέση με πέρυσι. Γενικότερα, στην πρώτη πεντάδα των τμημάτων με τις υψηλότερες βάσεις εισαγωγής συναντώνται δύο τμήματα Αρχιτεκτονικής και ένα Ιατρικής.

 

Πιο αναλυτικά, τα τμήματα με τις υψηλότερες βάσεις εισαγωγής είναι τα εξής:

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ στην Αθήνα, με βάση εισαγωγής τα 19.335 μόρια.

Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, στη Θεσσαλονίκη, με βάση εισαγωγής τα 18.895 μόρια.

Ιατρική του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), με βάση εισαγωγής τα 18.775 μόρια.

Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών, με βάση εισαγωγής τα 18.554 μόρια.

Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με βάση εισαγωγής τα 18.550 μόρια.

 

Από την άλλη, η χαμηλότερη βάση εισαγωγής που κατεγράφη αυτή τη χρονιά ήταν τα 6.860 μόρια του τμήματος Περιφερειακής και Οικονομικής Ανάπτυξης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών στην ‘Αμφισσα.

Αναλυτικότερα τα πέντε τμήματα με τις χαμηλότερες βάσεις για φέτος είναι:

Περιφερειακής και Οικονομικής Ανάπτυξης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών (‘Αμφισσα), με βάση εισαγωγής τα 6.860 μόρια.

Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Γρεβενά), με βάση εισαγωγής τα 7.415 μόρια.

Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Κοζάνη), με βάση εισαγωγής τα 7.550 μόρια

Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με βάση εισαγωγής τα 7.570 μόρια.

Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Χίο, με βάση εισαγωγής τα 7.830 μόρια.

 

Πώς κινήθηκαν οι βάσεις στις περιζήτητες σχολές

 

Πτωτικά κινήθηκαν οι βάσεις εισαγωγής για τις περισσότερες από τις περιζήτητες σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Αναλυτικότερα, οι νομικές σχολές κατέγραψαν πτώση της τάξεως των 100 μορίων (Νομική Αθηνών) έως 325 μορίων (Νομική Κομοτηνής – Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης), ενώ πτώση κατέγραψαν και τα τμήματα Ψυχολογίας, της τάξεως των 180 έως 250 μορίων, με εξαίρεση το τμήμα Ψυχολόγων ΣΣΑΣ στη Θεσσαλονίκη, που κατέγραψε πτώση 610 μορίων.

 

Οι Ιατρικές σχολές επίσης κατέγραψαν πτώση της τάξεως των 225 έως 325 μορίων.

 

Πτωτικά κινήθηκαν οι βάσεις και στις περισσότερες Πολυτεχνικές σχολές, πτώσεις που κινήθηκαν μέχρι και τα 400-700 μόρια.

 

Ίδια, πτωτική, εικόνα και τα περισσότερα τμήματα Πληροφορικής, της τάξεως των 225 έως 740 μορίων. Ειδικά το τμήμα πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στη Λαμία κατέγραψε πτώση της τάξεως των 1.425 μορίων. Στον αντίποδα, το τμήμα Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στην Καστοριά κατέγραψε άνοδο της τάξεως των 1.280 μορίων.

 

Ανάμεικτη είναι η εικόνα σε ό,τι αφορά τις Οικονομικές σχολές, με τις βάσεις εισαγωγής να κυμαίνονται είτε πτωτικά από 75 μόρια (Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης – Πάντειο Πανεπιστήμιο) έως 550 μόρια (Οικονομικής Επιστήμης – Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών), είτε ανοδικά, από 40 μόρια (Οικονομικών Επιστημών Ρεθύμνου – Πανεπιστήμιο Κρήτης) έως 955 (Οικονομικών Επιστημών Καστοριάς – Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας).

 

Μεγαλύτερη άνοδος και μεγαλύτερη πτώση

 

Τη μεγαλύτερη άνοδο σε αριθμό μορίων κατέγραψαν τα τμήματα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και της Αθήνας. Πιο αναλυτικά, η πρώτη πεντάδα τμημάτων με τη μεγαλύτερη άνοδο έχει ως εξής:

Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ, βάση εισαγωγής: 14.310, αύξηση κατά 4.500 μόρια.

Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (‘Αρτα), βάση εισαγωγής: 15.250, αύξηση κατά 3.460 μόρια.

Μουσικών Σπουδών ΕΚΠΑ, βάση εισαγωγής: 14.510 μόρια, αύξηση κατά 3.380 μόρια.

Νοσηλευτικής Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (Τρίπολη), βάση εισαγωγής: 11.950 μόρια, αύξηση 1.680 μόρια.

Μηχανολόγων Μηχανικών Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (Ηράκλειο), βάση εισαγωγής: 11.395 μόρια, άνοδος 1.595 μόρια.

 

Στον αντίποδα, οι τρεις από τις πέντε σχολές που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση σε αριθμό μορίων είναι στρατιωτικές σχολές. Αναλυτικότερα:

Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Αεροπορίας, βάση εισαγωγής: 13.155 μόρια, πτώση κατά 3.160 μόρια.

Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (Σώματα), βάση εισαγωγής 12.415 μόρια, πτώση κατά 3.140 μόρια.

Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας Ιονίου Πανεπιστημίου (Κέρκυρα), βάση εισαγωγής: 14.820 μόρια, πτώση κατά 2.900 μόρια.

Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (ΣΜΥΝ), βάση εισαγωγής: 11.080, πτώση κατά 2.620 μόρια.

Φιλολογίας ΑΠΘ, βάση εισαγωγής: 11.495 μόρια, πτώση κατά 2.499 μόρια.

 

Αθηνά Καστρινάκη

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΕΛΛΑΔΑ

Σε αποκλιμάκωση οι τιμές καυσίμων και ηλεκτρικής ενέργειας

Σημαντική αποκλιμάκωση στις τιμές των υγρών καυσίμων σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται τον φετινό Απρίλιο, απόρροια του συνδυασμού της πτώσης των διεθνών τιμών και της ισχυροποίησης του ευρώ έναντι του δολαρίου.

Έτσι η αμόλυβδη είναι 12 % φθηνότερη σε σχέση με πέρυσι και το πετρέλαιο κίνησης πωλείται επίσης 13 % χαμηλότερα ενώ 7 % ακριβότερο είναι το υγραέριο κίνησης. Ευνοϊκή είναι η περίοδος και για τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας που είναι κατά τι αυξημένες σε σχέση με πέρυσι αλλά καταγράφουν σημαντική πτώση 33 % σε σχέση με την αρχή του έτους.

Η μέση τιμή της αμόλυβδης σύμφωνα με τις τελευταίες τιμοληψίες του υπουργείου Ανάπτυξης (11 Απριλίου) διαμορφώνεται στο 1,755 ευρώ ανά λίτρο έναντι 1,794 στην αρχή του χρόνου και 1,962 τον Απρίλιο του 2024. Αντίστοιχα το πετρέλαιο κίνησης είναι στο 1,522 ευρώ από 1,578 τον Ιανουάριο και 1,715 ευρώ πέρυσι.

Αιτίες της πτώσης είναι η διεθνής αναταραχή που προκάλεσε η επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ και οι ανησυχίες για επιβράδυνση της διεθνούς οικονομίας, άρα και της ζήτησης για καύσιμα.

Ενδεικτικά η τιμή διυλιστηρίου για την αμόλυβδη την προηγούμενη εβδομάδα υποχώρησε κατά 8 λεπτά το λίτρο, στα 53 λεπτά στις 11 Απριλίου έναντι 61 στις 4 Απριλίου. Στην τιμή διυλιστηρίου προστίθενται οι φόροι, τα περιθώρια κέρδους χονδρικής και λιανικής καθώς και τα περιθώρια κέρδους για να προκύψει η τελική τιμή στην αντλία.

Θετική για τον καταναλωτή είναι και η ενίσχυση του ευρώ έναντι του δολαρίου καθώς οι διεθνείς τιμές αργού και προϊόντων εκφράζονται σε δολάρια.

Στην ηλεκτρική ενέργεια – που τροφοδοτεί πλέον εκτός από τις οικιακές συσκευές και την κίνηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων οι εξελίξεις έχουν ως εξής: η μέση λιανική τιμή υποχώρησε τον Απρίλιο στα 13,8 λεπτά ανά κιλοβατώρα από 17,4 τον Ιανουάριο (μείον την επιδότηση που δόθηκε από το κράτος) ενώ πέρυσι τον Απρίλιο ήταν 0,11 λεπτά.

Η περίοδος ευνοεί την πτώση των τιμών λόγω υπερβάλλουσας παραγωγής από από ανανεώσιμες πηγές και χαμηλής ζήτησης. Συνδυασμός που προκαλεί ακόμη και προβλήματα ευστάθειας στο δίκτυο και αναγκάζει τους διαχειριστές των δικτύων να προχωρούν σε περικοπές της παραγωγής από ανανεώσιμες πηγές. Η εξέλιξη των τιμών κατά το πρώτο μισό του Απριλίου δείχνει ότι – αν δεν ανατραπεί η τάση – θα υπάρξει συνέχεια στην αποκλιμάκωση των τιμών το Μάιο.

ΑΠΕ ΜΠΕ

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Τροχαίο στην Εγνατία: Οι κάμερες «συνέλαβαν» το αφρενάριστο φορτηγό του Ουκρανού – Δεν έχει καταγραφεί αυτοκίνητο να του κόβει τον δρόμο

Νέα στοιχεία βλέπουν το φως της δημοσιότητας σχετικά με το φονικό τροχαίο στα διόδια του Πολύμυλου στην Εγνατία Οδό το μεσημέρι της Μεγάλης Τρίτης (15.4.2025).

Οι κάμερες στα διόδια του Πολύμυλου καταστράφηκαν εντελώς από τη φωτιά, ωστόσο το τροχαίο πρόλαβε να καταγραφεί στους server και πλέον οι Αρχές έχουν εικόνα για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες σκοτώθηκε το ζευγάρι των Ελλήνων που είχε έρθει για το Πάσχα από την Ελβετία. Στο βίντεο έχει καταγραφεί το τροχαίο μέχρι τη στιγμή που ξεσπά η φωτιά.

Η Αστυνομία και ο εισαγγελέας απέκτησαν πριν λίγες ώρες πρόσβαση στους server της Εγνατίας Οδού. Από τα πλάνα φαίνεται πως κανένα από τα δύο εμπλεκόμενα αυτοκίνητα δεν έκανε όπισθεν.

Συγκεκριμένα, καταγράφεται με ευκρίνεια ο οδηγός του πρώτου αυτοκινήτου να κόβει ταχύτητα, σχεδόν να σταματά, για να περάσει από τον σταθμό του e-pass. Το αυτοκίνητο ξεκινά να κινείται και πάλι και τότε πέφτει με ταχύτητα πάνω του – και πάνω στο άλλο όχημα – η νταλίκα.

Το φορτηγό φαίνεται να μην κόβει ταχύτητα καθόλου, παρά το γεγονός ότι επικρατούσε πυκνή ομίχλη στην περιοχή.

Ωστόσο, ο ταχογράφος του φορτηγού έχει καταστραφεί εντελώς από τη φωτιά και είναι αδύνατον σε αυτή τη φάση να διαπιστωθεί με πόσα χιλιόμετρα έτρεχε ο οδηγός της νταλίκας.

Στον 38χρονο οδηγό ασκήθηκε ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία με το άρθρο 290 του ΠΚ, δηλαδή επικίνδυνη οδήγηση που προκάλεσε θανατηφόρο τροχαίο, που είναι κακούργημα.

Ο 38χρονος οδηγός του φορτηγού, με καταγωγή από την Ουκρανία, που προκάλεσε τη φονική καραμπόλα αναμένεται να απολογηθεί το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής. Ο ίδιος σύμφωνα με πληροφορίες φέρεται να ισχυρίζεται ότι του έκοψε τον δρόμο ένα αυτοκίνητο την ώρα που πήγαινε να περάσει από τα διόδια και για να αποφύγει το αυτοκίνητο έκοψε το τιμόνι αριστερά και έτσι συνέβη το δυστύχημα.

Στην εικόνα που έχουν καταγράψει οι κάμερες ασφαλείας δεν φαίνεται όχημα να μπαίνει στον δρόμο της νταλίκας.

Αξίζει να σημειωθεί πως, ο Ουκρανός οδηγός, που ήταν ιδιαίτερα ενεργός στα social media, έκανε συχνά live μεταδόσεις από τους δρόμους και έτσι η αστυνομία εξετάζει αν ήταν απασχολημένος με το κινητό τηλέφωνό του και δεν κοιτούσε τον δρόμο.

Σε δηλώσεις του στο MEGA, ο διευθύνων σύμβουλος της Εγνατίας Οδού Kωνσταντίνος Κουτσούκος, αναφερόμενος στο δυστύχημα είπε μεταξύ άλλων: «Το μήκος των λωρίδων που έχουμε στον συγκεκριμένο σταθμό μας έχει μήκος 70 μέτρων. Το φορτηγό από τη μία πλευρά του σταθμού τη διαπέρασε, έσπασε ό,τι υπήρχε από εξοπλισμό, προφανώς χτύπησε τα οχήματα και βρέθηκε στην άλλη πλευρά.

Αντιλαμβάνομαι ότι όταν υπάρχει τέτοια σφοδρότητα για να φθάσει ένα φορτηγό να διαπεράσει όλα αυτά και να φθάσει στην άλλη πλευρά του σταθμού, η ταχύτητα πρέπει να ήταν μεγάλη». Για το γεγονός ότι στο σημείο παρουσιάζεται συχνά το φαινόμενο της ομίχλης ο κ. Κουτσούκος είπε ότι, «εμείς έχουμε κάποια ειδικά φώτα στον σταθμό και υπάρχουν και ηλεκτρονικές σημάνσεις πριν φθάσει κάποιος στον σταθμό».

ΝΕWSIT

Τροχαίο στην Εγνατία: Οι κάμερες «συνέλαβαν» το αφρενάριστο φορτηγό του Ουκρανού – Δεν έχει καταγραφεί αυτοκίνητο να του κόβει τον δρόμο

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Κορυφώνεται η έξοδος των εκδρομέων του Πάσχα – Αυξημένη η κίνηση στα λιμάνια της Αττικής (βίντεο)

Αυξημένη είναι σήμερα Μ.Πέμπτη η κίνηση στα λιμάνια της Αττικής, ενόψει της εξόδου των εκδρομέων του Πάσχα για τα νησιά των Κυκλάδων, τα Δωδεκάνησα και την Κρήτη.

Για σήμερα από το λιμάνι του Πειραιά έχουν προγραμματιστεί 20 απόπλοι, ενώ σύμφωνα με το σύστημα κρατήσεων των εταιρειών αναμένεται να αναχωρήσουν τουλάχιστον 22.190 επιβάτες.

Από το λιμάνι της Ραφήνας θα αποπλεύσουν 10 πλοία με επιπλέον 4 δρομολόγια για Μαρμάρι, ενώ θα αναχωρήσουν τουλάχιστον 9.800 επιβάτες.

Από το λιμάνι του Λαυρίου θα πραγματοποιηθούν 10 απόπλοι, ενώ θα αναχωρήσουν 2.843 επιβάτες.

Το Λιμενικό Σώμα έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την διευκόλυνση των επιβατών, ενώ καλό είναι οι εκδρομείς του Πάσχα να είναι νωρίτερα στην αποβάθρα αναχώρησης του πλοίου για την καλύτερη εξυπηρέτησή τους.

Χθες Μ.Τετάρτη από το λιμάνι του Πειραιά πραγματοποιήθηκαν 16 απόπλοι επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων, ενώ αναχώρησαν 18.558 επιβάτες.

Από το λιμάνι της Ραφήνας αναχώρησαν 11 πλοία με 5.615 επιβάτες, ενώ από το λιμάνι του Λαυρίου απέπλευσαν 6 επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία με 1.348 επιβάτες.

Π.Τσ.

ΦΩΤΟ: ΑΠΕ-ΜΠΕ/Αλέξανδρος Μπελτές

ΒΙΝΤΕΟ: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΕΜΟΥΝΔΟΣ

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ