Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Φρέσκος Γούντι Άλεν και τεχνητή νοημοσύνη

Η φθινοπωρινή αστάθεια ταιριάζει με το κινηματογραφικό σύμπαν του Γούντι Άλεν. Η πρεμιέρα της πεντηκοστής ταινίας του διάσημου σκηνοθέτη «Γυρίσματα της Τύχης» είναι γεγονός και αποτελεί την πιο ενδιαφέρουσα επιλογή ανάμεσα στις τρεις καινούργιες ταινίες, που βγαίνουν απόψε στους κινηματογράφους όλης της χώρας. Το ευρύτερο κοινό αναμένεται να τραβήξει και η περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας «Ο Δημιουργός», που πραγματεύεται το ζήτημα της τεχνητής νοημοσύνης και έχει για πρωταγωνιστή τον Τζον Ουάσινγκτον, ενώ αποκλειστικά στους φανατικούς των ταινιών τρόμου απευθύνεται το «Saw X», η δέκατη ταινία του γνωστού φραντσάιζ. Σε επανέκδοση, το αριστουργηματικό «Άμλετ» του Γκριγκόρι Κόζιντσεφ, που συμπληρώνει 60 χρόνια από την πρώτη της προβολή και το βραβευμένο με το Μέγα Βραβείο στις Κάννες «Μία αιωνιότητα και μία μέρα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

   Γυρίσματα της Τύχης

   (“Coup de Chance”) Ρομαντική κομεντί, γαλλοβρετανική παραγωγή του 2023, σε σκηνοθεσία Γούντι Άλεν, με τους Μελβίλ Πουπό, Λου ντε Λαάζ, Νίλις Σνάιντερ, Βαλερί Λεμερσιέ, Σάρα Μαρτέν, Νιλς Σνάιντερ, Γκρεγκορί Γκαντεμπουά κα.

   Αν ο Κλιντ Ίστγουντ είναι ο «γερόλυκος» του παγκόσμιου κινηματογράφου, πώς χαρακτηρίζεται ο Γούντι Άλεν, που συνεχίζει στα 87 του χρόνια να γυρίζει ταινίες και μάλιστα χωρίς να δείχνει την ηλικία του;

   Στην πεντηκοστή ταινία του, που έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ Βενετίας, έχει την αντοχή να μεταφέρει την αγαπημένη του Νέα Υόρκη στο Παρίσι, σε μια παραγωγή που μιλά γαλλικά, έχει γαλλική φινέτσα και μάλλον το απαραίτητο οξυγόνο για τον ίδιο τον σκηνοθέτη.

   Ο ιδιοφυής σκηνοθέτης, θα κρατήσει το γνώριμο ύφος του, παραδίδοντας μία δηλητηριώδη ρομαντική κομεντί, που εξελίσσεται σε θρίλερ, αλλά χωρίς να ξεφεύγει από το γουντιαλενικό πνεύμα, τον αιώνιο προβληματισμό για τις ανθρώπινες σχέσεις και όλα τα συμπαρομαρτούντα.

   Το σενάριο του Άλεν, θέλει μία καλοπαντρεμένη ευκατάστατη νεαρή διανοούμενη γυναίκα, την Φανί, να συναντά τυχαία έναν συμμαθητή της από το λύκειο, έναν επίδοξο συγγραφέα. Αυτός της εξομολογείται ότι παραμένει ερωτευμένος μαζί της από τα σχολικά τους χρόνια και η Φανί, παρότι δεν θα ‘πρεπε να απατήσει τον επηρμένο, κτητικό, ευπαρουσίαστο και με ύποπτες πηγές εσόδων, σύζυγό της, θα προχωρήσει σε μια παράνομη σχέση, ανοίγοντας το καταστροφικό κουτάκι μιας θανατηφόρας ζήλιας.

   Ο Άλεν, χωρίς να κρύβεται, ακολουθεί την πετυχημένη συνταγή του «Match Point», παραλλάσσοντάς το, για να μιλήσει για τις σχέσεις και ως εκ τούτου, για την απιστία, τα ηθικά διλήμματα, τον τυφλό έρωτα και την εξουσία του χρήματος.

   Έχοντας το αίσθημα της αδικίας για όσα τον κατηγορούν, ο Άλεν θα συνεχίσει να υπερασπίζεται τους ανθρώπους που ακολουθούν το πάθος τους, να συμπαραστέκεται δίπλα σε αυτούς που βλέπουν το τρένο να έρχεται κατά πάνω τους και συνεχίζουν να πηγαίνουν κατά πάνω του, να ακολουθούν τα βαθιά αισθήματά τους. Και βεβαίως να στέκεται απέναντι σε όλους αυτούς τους καυχησιάρηδες, τους λεφτάδες, που νομίζουν ότι μπορούν να εξουσιάζουν τους ανθρώπους και να επιβάλουν τις πεποιθήσεις τους.

   Από την ταινία δεν λείπουν ούτε οι έξυπνοι διάλογοι, ούτε η ενδιαφέρουσα πλοκή, οι ολοκληρωμένοι χαρακτήρες και η υποδειγματική αφήγηση, αν και όπως σχεδόν συμβαίνει σε όλες τις τελευταίες ταινίες τού Άλεν, δημιουργείται το αίσθημα της εμμονής, της επανάληψης, μια θεματολογία που φαίνεται ότι έχει εξαντληθεί. Ο διοπτροφόρος σκηνοθέτης, όμως, βρίσκει τρόπο να ανανεώνει τα θέματα που τον απασχολούν, τουλάχιστον αυτή τη φορά, καθοριστικά.

   Όμως, το φιλμ θα ήταν απλώς καλοδεχούμενο, αν δεν υπήρχε η τεράστια μορφή ενός άλλου «γερόλυκου», του Βιτόριο Στοράρο («Κονφορμίστας», «Αποκάλυψη Τώρα» κλπ), του διευθυντή φωτογραφίας που μπορεί να πάρει το ασήμαντο και να το κάνει, αν μη τι άλλο, αξιοπρόσεκτο, πόσο δε μάλλον όταν μιλάμε για μια ακόμη δημιουργία του Γούντι Άλεν.

   Αν και οι ερμηνείες κινούνται απλώς σε ένα επαρκές επίπεδο, σίγουρα δεν αποτελούν εμπόδιο για την εξέλιξη της ταινίας, δεν ξεστρατίζουν το ενδιαφέρον του θεατή. Εξαίρεση αποτελεί η έμπειρη Βαλερί Λεμερσιέ που εντάσσεται με ευκολία στο σύμπαν του Γούντι Άλεν και των υπέροχων δεύτερων χαρακτήρων, με τους οποίους εμπλουτίζει τις ταινίες του.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η Φανί και ο Ζαν μοιάζουν το τέλειο παντρεμένο ζευγάρι. Στην πραγματικότητα ο Ζαν είναι ελεγκτικός και κτητικός. Όταν η Φανί πέφτει τυχαία πάνω σε έναν παλιό συμμαθητή της, τον Αλέν, θα αρχίσει να τον συναντά κρυφά, κινώντας τις υποψίες του Ζαν.

   Ο Δημιουργός

   (“The Creator”) Περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Γκάρεθ Έντουαρντς, με τους Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον, Τζέμα Τσαν, Κεν Γουατανάμπι, Άλισον Τζάνεϊ, Μπενεντίκτ Γουόνγκ, Στέιργκιλ Σίμπσον κα.

   Εντυπωσιακά εικονογραφημένο, χορταστικό, με ένα στόρι για το επίκαιρο και σοβαρό ζήτημα της τεχνητής νοημοσύνης και έναν χαρισματικό πρωταγωνιστή, το φιλμ του Γκάρεθ Έντουαρντς είναι μία τυπικά καλή περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, για ένα μέλλον που απ’ ότι φαίνεται δεν είναι και πολύ μακριά.

   Ο Έντουαρντς, που γνωρίζει καλά το είδος («Monsters», «Rogue One: A Star Wars Story»), αλλά δεν μας είχε δείξει τίποτα το ιδιαίτερο, μέχρι στιγμής, πέρα από τις τεχνικές του γνώσεις, θα προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα, για να αναδείξει τους κινδύνους που κρύβονται πίσω από την τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης.

   Ένας πρώην πράκτορας των ειδικών δυνάμεων, που θρηνεί την εξαφάνιση της συζύγου του, επιστρατεύεται για να βρει και να εξοντώσει τον ασύλληπτο αρχιτέκτονα ενός προγράμματος Τεχνητής Νοημοσύνης, τον Δημιουργό. Έναν κατασκευαστή που μπορεί να καταστρέψει την ανθρωπότητα κι έχει ως βασικό και θανάσιμο όπλο ένα δημιούργημα της τεχνητής νοημοσύνης, με τη μορφή ενός μικρού παιδιού.

   Ο Έντουαρντς, πατώντας σε στέρεες βάσεις αλλά και σε συνταγές, θυμίζοντας σε πολλές σκηνές του σημαντικές ταινίες του είδους, θα στήσει μία ενδιαφέρουσα χορταστική περιπέτεια, που έχει απ’ όλα, από κυνηγητά, μάχες και ίντριγκα, μέχρι την αντιπαράθεση της φυσικής ομορφιάς, ταξιδεύοντάς μας σε πολλά μέρη της γης, με φουτουριστικές εικόνες. Και ταυτόχρονα, μια ταινία επιστημονικής φαντασίας, για ένα ζήτημα που ήδη απασχολεί την παγκόσμια κοινή γνώμη και τη ζοφερή εξέλιξή του.

   Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι παρουσιάζεται ως θανάσιμη απειλή ένα ρομπότ με μορφή αθώου, φαινομενικά, παιδιού, θέλοντας να καταδείξει τους κινδύνους που κρύβουν οι τεχνολογικές ανακαλύψεις – εν προκειμένω η τεχνητή νοημοσύνη – και ειδικά όταν εμφανίζονται ως κάτι καλό και χρήσιμο. Όλα αυτά, όμως, παρουσιάζονται απλοϊκά, δίχως να εμβαθύνει, να μπαίνει στον πυρήνα του ζητήματος, την εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης από ανεξέλεγκτα κέντρα, που δεν έχουν σχέση με παρανοϊκούς εγκληματίες, αλλά από ισχυρά συμφέροντα – μία εξέλιξη που μπορεί να επηρεάσει καθοριστικά το μέλλον της ανθρωπότητας, ακόμη και στην καθημερινότητά της.

   Ο Τζον Ουάσινγκτον, μπορεί να μην είναι πλέον ο ταλαντούχος ανερχόμενος, γεμάτος ορμή, ηθοποιός που ανακαλύψαμε στην εξαιρετική «Παρείσφρηση» του Σπάικ Λι, αλλά παραμένει χαρισματικός και ικανός να δώσει υπόσταση σε έναν ανολοκλήρωτο χαρακτήρα.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ Ο Τζόσουα, ένας σκληροτράχηλος πρώην πράκτορας των ειδικών δυνάμεων που θρηνεί την εξαφάνιση της συζύγου του, επιστρατεύεται για να βρει και να σκοτώσει τον Δημιουργό, τον μόνιμα ασύλληπτο αρχιτέκτονα ενός προγράμματος Τεχνητής Νοημοσύνης που έχει κατασκευάσει ένα μυστηριώδες όπλο με τη δύναμη όχι μόνο να τερματίσει τον πόλεμο αλλά και να καταστρέψει την ανθρωπότητα. Ο Τζόσουα μαζί με μία ομάδα από ελίτ μυστικούς πράκτορες θα διανύσουν εχθρικά εδάφη και θα βρεθούν στη σκοτεινή καρδιά μιας περιοχής που κατοικείται από «πλάσματα» Τεχνητής Νοημοσύνης.

   Saw X

   (“Saw X”) Ταινία τρόμου, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Κέβιν Γκρούτερτ, με τους Τόμπιν Μπελ, Σόνι Σμιθ, Στίβεν Μπραντ κα.

   Πέρασαν κιόλας περίπου 20 χρόνια από την πρώτη ταινία του τρομό-φραντσάιζ «Saw» και σε αυτή τη διάρκεια είδαμε αρκετές συνέχειες, που πάντα απευθύνονταν στο πολυπληθές νεανικό και φανατικό κοινό του είδους. Έτσι, φτάσαμε στη δέκατη ταινία που δεν ξεχνάει το παρελθόν της, τα βασικά της γνωρίσματα, καθώς κυριαρχεί και πάλι ο σαδισμός.

   Το φιλμ του Γκρούτερτ αποτελεί συνέχεια της πρώτης ταινίας του 2004 και πρίκουελ της επομένης, δίνοντας τουλάχιστον μία γερή δόση περιέργειας στους φαν του φραντσάιζ.

   Ο Τζον Κρέιμερ, που είναι άρρωστος και απελπισμένος, θα ταξιδέψει στο Μεξικό για μια παρακινδυνευμένη πειραματική θεραπεία, με την ελπίδα ότι θα θεραπευθεί από τον καρκίνο, μόνο που θα ανακαλύψει ότι πρόκειται για μια απάτη, από ανθρώπους που εκμεταλλεύονται τους πιο ευάλωτους. Εντάξει, η ταξική αναφορά είναι μάλλον μία απλώς πρόφαση μέχρι να έρθει ο σαδιστής παρανοϊκός δολοφόνος και όλα να μπουν σε μια σειρά, με τα κλισέ του είδους να κυριαρχούν. Τα ποτάμια αίματος, οι αρρωστημένες εικόνες και ο σαδισμός του παρανοϊκού εγκληματία θα προκαλέσουν τον τρόμο, αλλά και την αποστροφή.

   Ο καλός καρατερίστας Τόνι Μπιλ είναι και πάλι εκεί και ανταποκρίνεται στον κεντρικό ρόλο, ενώ δίπλα του η Σόνι Σμιθ δείχνει να βρίσκεται έξω από τα νερά της.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ένας άρρωστος και απελπισμένος Τζον Κρέιμερ ταξιδεύει στο Μεξικό για μια επικίνδυνη και πειραματική ιατρική διαδικασία με την ελπίδα μιας θαυματουργής θεραπείας για τον καρκίνο του, μόνο για να ανακαλύψει ότι ολόκληρη η επέμβαση είναι μια απάτη με σκοπό την εξαπάτηση των πιο ευάλωτων.

   Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

   Άμλετ

   (“Hamlet”) Η καλύτερη μεταφορά του φημισμένου έργου του Σαίξπηρ, ακόμη και απ’ αυτή του Λόρενς Ολιβιέ, σε σκηνοθεσία του Γκριγκόρι Κόζιντσεφ, που επαναπροβάλλεται σε ψηφιακές κόπιες, με αφορμή τα 60 χρόνια από την πρεμιέρα της, που είχε ενθουσιάσει την κριτική και το κοινό. Ο σοβιετικός σκηνοθέτης, θα μείνει απόλυτα πιστός στο θεατρικό κείμενο, επιχειρώντας να διερευνήσει τις πράξεις του σαιξπηρικού ήρωα μέσα από μία ιστορική και υπαρξιακή οπτική. Μια σπουδαία στιγμή για το σοβιετικό σινεμά, μια υπερπαραγωγή (τα γυρίσματα κράτησαν δύο χρόνια), χάρμα οφθαλμών, στην οποία συμμετείχαν ο Μπόρις Πάστερνακ, για τη μετάφραση του έργου και τη φροντίδα των διαλόγων, ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς στη μουσική, ενώ πρωταγωνιστεί και χτυπά στα ίσια ακόμη και τον Λόρενς Ολιβιέ, ο Ινοκέντι Σμοκτουνόφσκι.

   Μία αιωνιότητα και μία μέρα

   Η τιμημένη, με το Μέγα Βραβείο του Φεστιβάλ των Καννών το 1998, ανθρωπιστική αλληγορία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, επαναπροβάλλεται σε ψηφιακές κόπιες. Ο Αγγελόπουλος, μπορεί να μην βρίσκεται στην ακμή του, αλλά έχει σαφώς ωριμάσει και κάνει έναν απολογισμό, μέσα από τον ήρωά του, έναν διάσημο συγγραφέα, τον Αλέξανδρο, που είναι βαριά άρρωστος, αλλά η συνάντησή του με ένα μικρό αγόρι, μετανάστη από την Αλβανία, θα τον ωθήσει σε ένα ταξίδι του μυαλού, συνδέοντας το παρελθόν, με το παρόν και τα ξεχασμένα όνειρά του. Οι γνώριμες εμμονές του Αγγελόπουλου, με σπάνιας ομορφιάς σεκάνς, πλάνα που μαγεύουν, αλλά και αποσπασματική αφήγηση, πολλές φορές υποταγμένη στη βιρτουοζιτέ του σκηνοθέτη. Στο σενάριο έχουν συνεργαστεί και οι Τονίνο Γκουέρα, Πέτρος Μάρκαρης, η φωτογραφία είναι των Γιώργου Αρβανίτη και Ανδρέα Σινάνου, οι αξέχαστες μελωδίες της Ελένης Καραΐνδρου και πρωταγωνιστούν οι Μπρούνο Γκανς, Ιζαμπέλ Ρενό, Δέσποινα Μπεμπεδέλη, Ελένη Γερασιμίδου, Φαμπρίτσιο Μπεντιβόλιο, Αχιλλέας Σκέβης, ενώ τη φωνή του στον Γκανς δανείζει ο Πέτρος Φυσσούν.

   Χάρης Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πρώτο Φεστιβάλ Κωμωδίας στη Λάρισα: Ένα διήμερο γεμάτο γέλιο με 10 υπέροχους stand-up comedians

Έχοντας πλέον εδραιωθεί ως μία από τις κύριες μορφές διασκέδασης, το stand-up έχει κατακτήσει τα τελευταία χρόνια και την Ελλάδα. Φεστιβάλ κωμωδίας διοργανώνονται σε διάφορες πόλεις της χώρας, μικρές και μεγάλες, και η Λάρισα δεν μπορεί να λείπει από αυτή τη λίστα. Με κάθε επισημότητα σας προσκαλούμε στο πρώτο φεστιβάλ κωμωδίας που θα διεξαχθεί στις 9 και 10 Μαΐου στη Λάρισα, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού, στον ζεστό και φιλόξενο χώρο του Skyland. Μετά το πασχαλινό φαγοπότι, ένα διήμερο γεμάτο γέλιο θα μας βοηθήσει να κάψουμε τις περιττές θερμίδες και να επιστρέψουμε στην καθιερωμένη ρουτίνα αδυνατίσματος πριν την εξόρμηση στις παραλίες. 2 ημέρες, 10 κωμικοί, 1 σκηνή και πολλές καρέκλες που περιμένουν να γεμίσουν με την παρουσία σας. Μόνο η δική σας στήριξη μπορεί να μετατρέψει το φεστιβάλ σε θεσμό και να βάλει τη Λάρισα για τα καλά στο χάρτη της κωμωδίας!Συμμετέχουν οι: Κωνσταντίνος Ραβνιωτόπουλος, Αριστοτέλης Ρήγας, Blink Mike, Αλέξανδρος Τιτκώβ, Γιώργος Καραμανλής, Νίκος Τραγάκης, Πιέρρος Πατουχέας, Κατερίνα Τσακνάκη, Αποστόλης Κωστούλης, Αλέξανδρος Ωμέγας.Line up

Πέμπτη, 9 Μαΐου

Blink Mike
Γιώργος Καραμανλής
Πιέρρος Πατουχέας
Αποστόλης ΚωστούληςΠαρουσιάζει ο Κωνσταντίνος ΡαβνιωτόπουλοςΠαρασκευή 10 Μαΐου
Αριστοτέλης Ρήγας
Αλέξανδρος Τιτκώβ
Νίκος Τραγάκης
Κατερίνα Τσακνάκη
Αλέξανδρος ΩμέγαςΤηλέφωνο επικοινωνίας: 6983311965Γενική είσοδος: 12€Εισιτήριο διημέρου: 20€Σημεία προπώλησης: 
Στίλβη, Ασκληπιού 33
Underground tales, Πανός 12Α
Snuff tobacco store, Κατάστημα 1: Φιλελλήνων 53 + Κατάστημα 2: Παπασταύρου 4Χορηγός επικοινωνίας: Αντιδημαρχία Πολιτισμού Δήμου ΛαρισαίωνΤο φεστιβάλ θα λάβει χώρα στο Skyland live music venue, Φαρσάλων 24.Οι πόρτες ανοίγουν στις 20:30.
Χορηγοί:
Ntoulas sound, 28ης Οκτωβρίου 56
The Web Larisa, Ηλιοδώρου 4
Las Ramblas, Απόλλωνος 8
Vesta, Καποδιστρίου 4
Monk, Απόλλωνος 13
Λόκαλ, Τσιόγκα Τάκη 3
Στίλβη, Ασκληπιού 33
Red bricks kitchen pub, Λαπιθών 7
Walk the line tattoo, Ασκληπιού 34
Στο περίπου, Πατρόκλου 4
Οπτικά Παπαϊωάννου, Κούμα 11
Fabric studios, Γρυμπογιάννη 2
Halo Creative Design Lab, Ηπείρου 72
Owls club, Νιρβάνα 19Διοργανωτές του φεστιβάλ είναι το Larissa Comedy Festival, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού και το Skyland.Σελίδες Larissa Comedy Festival
https://www.facebook.com/profile.php?id=61558470801053
https://www.instagram.com/larissacomedyfestival/Σελίδα Αντιδημαρχίας Πολιτισμού
https://www.facebook.com/profile.php?id=61555618316077Σελίδες Skyland
https://www.facebook.com/profile.php?id=100067957302794
https://www.instagram.com/skyland_live_music_venue/Λινκ εκδήλωσης στο facebook: 
https://www.facebook.com/events/411063448357740
Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Ωδή στους κασκαντέρ, αραχνοφοβία και λυρικός Παρατζάνοφ

Η εντυπωσιακή υποδοχή του κοινού στην ταινία τρόμου των Unboxholics, «Μην Ανοίγεις την Πόρτα», σημειώνοντας μία, πέρα του αναμενόμενου, επιτυχία στα ταμεία των 115 κινηματογράφων που προβλήθηκε, πιάνοντας πάνω από 27.000 εισιτήρια την πρώτη μέρα προβολής της – κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες λόγω των προπωλήσεων – προσγειώνει απότομα τις πρεμιέρες της πρώτης εβδομάδας του Μαΐου σε τέσσερις. Με δεδομένο και την έξοδο του Πάσχα, δυο είναι από τις καινούργιες ταινίες που μπορούν να συναγωνιστούν το ελληνικό horror, «Ο Κασκαντέρ» με τον Ράιαν Γκόσλινκ και το παιδικό animation «Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα». Το ενδιαφέρον της έχει όμως και η γαλλική ταινία τρόμου «Στον Ιστό του Τρόμου», ενώ για τους φανατικούς σινεφίλ υπάρχει και η επανέκδοση του λυρικού αριστουργήματος «Το Χρώμα του Ροδιού», του φημισμένου Σεργκέι Παρατζάνοφ.

   Ο Κασκαντέρ

   (“The Fall Guy”) Κωμική περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Λιτς, με τους Ράιαν Γκόσλινγκ, Έμιλι Μπλαντ, Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, Χάνα Γουάντινγκχαμ, Γουίνστον Ντιουκ, Λι Μέιτζορς, Στέφανι Σου κα.

   Αυθεντική χολιγουντιανή – με την καλή έννοια – διασκέδαση και μαζί μία ωδή στους επαγγελματίες κασκαντέρ από τον Ντέιβιντ Λιτς, του αλλόκοτου «Bullet Train» και του κατασκοπικού «Atomic Blonde», ενός σκηνοθέτη ταινιών δράσης και για είκοσι χρόνια με προϋπηρεσία ως κασκαντέρ.

   Ταινία που βασίζεται στην καλτ ομότιτλη τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του ’80 με πρωταγωνιστή τον Λι Μέιτζορς, ο οποίος κρατά εδώ ένα μικρό ρόλο τιμής ένεκεν, ενώ είναι φανερό ότι όλοι οι συντελεστές, αν μη τι άλλο, το γλεντούν με την ψυχή τους.

   Ένα εκρηκτικό μπλογκμπάστερ και συνάμα ευγενικών προθέσεων φιλμ, στην επιτυχία του οποίου συμβάλλουν και ο σκηνοθέτης, που γνωρίζει πολύ καλά την ψυχολογία του κεντρικού πρωταγωνιστή και η πλούσια παραγωγή, που δεν φείδεται προκειμένου να καλύψει εντυπωσιακά και πειστικά τις σκηνές δράσης, καθώς και οι ηθοποιοί και ειδικά ο Ράιαν Γκόσλινγκ, που μπαίνει στο πετσί του ήρωα, όπως και ο Μπραντ Πιτ στην ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο «Κάποτε στο Χόλιγουντ».

   Ο Κολτ είναι ένας κασκαντέρ, και όπως συμβαίνει σε όλους τους συναδέλφους του, τον ανατινάζουν, τον πυροβολούν, τον χτυπάνε με αυτοκίνητα, τον ρίχνουν από παράθυρα και τον πετάνε από δυσθεώρητα ύψη, για τη διασκέδαση του κοινού. Έχοντας επιβιώσει από ένα ατύχημα, που παραλίγο να του κοστίσει την καριέρα του, αυτός ο ήρωας – εργάτης του σινεμά και που σκέφτεται να αποσυρθεί, καλείται να εντοπίσει έναν αγνοούμενο κινηματογραφικό αστέρα, που ντουμπλάρει στις επικίνδυνες σκηνές της ταινίας, να λύσει μια σκοτεινή υπόθεση συνωμοσίας και να κερδίσει ξανά τον έρωτα της ζωής του, ενώ συνεχίζει να εργάζεται σαν κασκαντέρ.

   Γοητευτική κωμική περιπέτεια, μια σωστή γιορτή των μπλογκμπάστερ και των ψευδαισθήσεων του σινεμά, αλλά και ένα μεγάλο «ευχαριστώ» προς όλους αυτούς τους ανώνυμους εργάτες της κινηματογραφικής βιομηχανίας και ειδικά για τους υποτιμημένους κασκαντέρ. Είναι όμως και μια απολαυστική περιπέτεια δράσης, άψογα κουρδισμένη, χειμαρρώδους ροής και προσεγμένης αφήγησης, με τις καλοδεχούμενες σινεφιλικές αναφορές.

   Ο Λιτς, προσφέρει μία απολαυστική έκθεση από τα βασικά κόλπα των κασκαντέρ, όπως τα πυροτεχνήματα, τις φωτιές, τα εκπαιδευμένα σκυλιά, τα περίφημα κυνηγητά αυτοκινήτων, με τα ατυχήματα που κόβουν την ανάσα, τα εικονικά όπλα, τις χορογραφίες μάχης, τις τούμπες στο κενό και άλλα πολλά, φτάνοντας στα όρια της παρωδίας και ταυτόχρονα τοποθετώντας τους χαρακτήρες στο σημείο που πρέπει και με την κατάλληλη ψυχοσύνθεση, ενώ παραπέμπει και σε πολλές γνωστές ταινίες δράσης.

   Και είναι τόσο προσηλωμένος στο θέμα του και στον ήρωά του ο Λιτς, που ξεφεύγει από τη γνωστή αυταρέσκεια που τον διακρίνει, για να αποθεώσει τα υπέροχα ακροβατικά και τις επικίνδυνες σκηνές των αφανών ηρώων – κασκαντέρ, ακόμη και εις βάρος της πλοκής, που χρησιμοποιείται περισσότερο ως πρόσχημα, για την ανάδειξη του πυρήνα του θέματός του που δεν είναι άλλο από τους ανθρώπους που πέφτουν στη φωτιά από ύψη που προκαλούν ίλιγγο, μόνο και μόνο για να έχουν οι σκηνοθέτες δυο πλάνα, προς εντυπωσιασμό του κοινού.

   Και όλα αυτά χωρίς να χάνει η ταινία το χιούμορ της ή να ξεπέφτει σε χοντράδες ή εξυπνάδες, που θα ευχαριστήσουν τα ταπεινά ένστικτα του κοινού μίας υπερπαραγωγής, αλλά αντιμετωπίζοντας τους ταπεινούς εργάτες της βιομηχανίας του θεάματος, όπως τους αρμόζει, ως απαραίτητους για να βγει το τελικό αποτέλεσμα.

   Ο Ράιαν Γκόσλινγκ, ως νέος καθιερωμένος ποπ σταρ, θα βάλει όλο το κέφι του και τη γοητεία του σε πλήρη εφαρμογή, μεταδίδει όλη την αγάπη του προς τους κασκαντέρ, ενώ αποκτά και την πρέπουσα χημεία με την Έμιλι Μπλαντ, η οποία βάζει τη γυναικεία πινελιά και τον ρομαντισμό.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Έχοντας επιβιώσει από ένα ατύχημα που παραλίγο να του κοστίσει την καριέρα του, ένας κασκαντέρ πρέπει να εντοπίσει έναν αγνοούμενο κινηματογραφικό αστέρα, να λύσει μία σκοτεινή υπόθεση συνωμοσίας και να κερδίσει ξανά τον έρωτα της ζωής του.

   Στον Ιστό του Τρόμου

   (“Infested”) Ταινία τρόμου, γαλλικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Σεμπαστιάν Βανιτσέκ, με τους Τεό Κρίστιν, Σοφία Λεσάφρ, Ζερόμ Νιλ, Λίζα Νιαρκό, Φίνεγκαν Όλντφιλντ κα.

   Οι ταινίες τρόμου είναι το πιο δημοφιλές κινηματογραφικό είδος, ίσως μαζί με τα παιδικά animation, καθώς η παραγωγή τους, πολλές φορές ιδιαιτέρως οικονομική, μπορεί να φέρει εύκολο κέρδος, με δεδομένο ότι υπάρχει ένα φανατικό ευρύ κοινό που δύσκολα χάνει ταινία. Οι περισσότερες είναι του σωρού, ενώ ελάχιστες είναι αυτές που πραγματικά αξίζουν και μπορούν να σταθούν και στο κοινό που δεν ελκύεται από τον τρόμο.

   Η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου νεαρού σκηνοθέτη Σεμπαστιάν Βανιτσέκ, μία αραχνοφοβία αλά γαλλικά, βρίσκεται σίγουρα μακριά από τις πρώτες κι έχει το ενδιαφέρον της. Ο Βανιτσέκ, ωστόσο, παρότι δείχνει ότι έχει την κινηματογραφική ματιά, το ταλέντο και την όρεξη, πρέπει να διανύσει αρκετή απόσταση ακόμη για να ενταχθεί στους ολοκληρωμένους σκηνοθέτες, που η υπογραφή του θα είναι αρκετή για να σπεύσουμε.

   Ο Βανιτσέκ, στήνει ένα κλειστοφοβικό και σκοτεινό φιλμ τρόμου, εγκλωβίζοντας τους χαρακτήρες της ιστορίας του στον ιστό της αράχνης και ταυτόχρονα επιχειρεί να αναδείξει τον αλληγορικό χαρακτήρα της ταινίας του, για την ξενοφοβία στη Γαλλία, την μη αποδοχή των αραβόφωνων και γενικότερα τη δεύτερη γενιά μεταναστών, όπως και ένα κοινωνικό σχόλιο για τα τεράστια τσιμεντένια συγκροτήματα κατοικιών στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού, όπου πλέον η εγκληματικότητα συναντά το περιθώριο και μια γενιά που είναι έτοιμη να εκραγεί.

   Το στόρι, τοποθετεί σε μία τεράστια πολυκατοικία στα προάστια του Παρισιού έναν εργατικό νεαρό, τον Κάλεμπ, που πουλά αθλητικά παπούτσια στη μαύρη αγορά κι έχει αδυναμία στα μικρά εξωτικά ζώα και ζωύφια, η συλλογή των οποίων είναι παράνομη. Το τελευταίο του απόκτημα είναι μία αράχνη, που εν αγνοία του, μεταφέρθηκε λαθραία από μια έρημο της Μέσης Ανατολής και είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνη για τον άνθρωπο. Η αράχνη θα χρειαστεί μόλις μία στιγμή για να δραπετεύσει και να μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε μια φριχτή παγίδα θανάτου. Την ίδια ώρα η αστυνομία σφραγίζει το κτίριο, εγκλωβίζοντας τους κατοίκους. Ο μόνος τρόπος για να επιβιώσουν είναι η αναζήτηση ενός σημείου διαφυγής.

   Ο Βανιτσέκ δεν πρωτοτυπεί ιδιαίτερα, όμως, βρίσκει έναν αποτελεσματικό βηματισμό, με ρυθμό και σωστή κλιμάκωση της αγωνίας, αποφεύγοντας τις υπερβολικά φρικιαστικές εικόνες και προτείνοντας περισσότερο τις ανατριχίλες που προκαλεί στους περισσότερους η παρουσία των αραχνών και ειδικά σε ένα κλειστοφοβικό σκηνικό. Η μικρή ιστορία για τους πανικόβλητους χαρακτήρες της ταινίας, με τους καυγάδες ανάμεσα στον Κάλεμπ και την αδελφή του και τον καλύτερο φίλο του, δείχνουν μία αυθεντικότητα και μεταφέρουν το κλίμα που επικρατεί στα τσιμεντένια παρισινά γκέτο, ενώ το σασπένς αυξάνεται συνεχώς από τα κομψά και μετρημένα εφέ, τη σκοτεινή διεύθυνση φωτογραφίας και τον ευγενικό χαρακτήρα του πρωταγωνιστή.

   Όταν οι αστυνομικές δυνάμεις αποκλείουν το κτίριο και μπλοκάρουν τους ήρωες εντός μίας αραχνοΰφαντης παγίδας θανάτου θα έρθει και το ανεπαίσθητο και ίσως διφορούμενο κοινωνικό σχόλιο για τους μετανάστες στο Παρίσι, ενώ παράλληλα κλιμακώνεται η αγωνία για τη διάσωση των ηρώων.

   Οι νεαροί πρωτόβγαλτοι ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν είναι ορεξάτοι και μεταφέρουν την απαραίτητη ένταση και το κλίμα ανησυχίας, αν και τελικά οι αράχνες είναι αυτές που κερδίζουν την αναγνώριση και τον τρόμο μας.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Καλέμπ, ένας μοναχικός νεαρός άντρας με αδυναμία στα εξωτικά ζώα, φέρνει στο διαμέρισμα του μια δηλητηριώδη αράχνη που ανήκει σε ένα σπάνιο και πολύ επικίνδυνο είδος. Η αράχνη θα χρειαστεί μόλις μια στιγμή για να δραπετεύσει και να μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε μια φριχτή παγίδα θανάτου.

   Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

   Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

   (“The Garfield Movie”) Αρκετά διασκεδαστική παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία του έμπειρου και εξειδικευμένου στο animation Μαρκ Ντίταλ («Ο Αυτοκράτορας έχει Κέφια»). Το φιλμ, που βασίζεται στο γνωστό κόμικ με ήρωα τον Γκάρφιλντ, είναι κεφάτο, διαθέτει έξυπνες ατάκες και αρκετή πλάκα, για τον τεμπελάκο και φαταούλα γατούλη.

   Μετά από μια αναπάντεχη συνάντηση με τον εξαφανισμένο εδώ και καιρό πατέρα του -έναν απεριποίητο γάτο του δρόμου με το όνομα Βικ-, ο Γκάρφιλντ και ο σκυλοφίλος του, Όντι, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την άνετη ζωή τους στο υπέροχο σπιτικό τους και να ακολουθήσουν τον Βικ σε μια ξεκαρδιστική, ριψοκίνδυνη ληστεία.

   Η ταινία, που θα ευχαριστηθεί η πιτσιρίκαρία, αλλά θα ξεσκάσει και τους μεγαλύτερους, προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά, με τις φωνές των Κωνσταντίνου Λάγκου (Γκάρφιλντ), Βασίλη Μήλιου, Κώστα Τερζάκη, Σοφία Τσάκα, Κωνσταντίνου Ρεπάνη, Στεφανία Φιλιάδη κα.

   Το Χρώμα του Ροδιού

   (“Sayat Nova”) Το αριστούργημα που γύρισε ο φημισμένος σοβιετικός σκηνοθέτης Σεργκέι Παρατζάνοφ το 1968 και που αναστάτωσε κοινό και κριτικούς με τις ποιητικές απίστευτης αρμονίας και σύνθεσης λυρικές εικόνες του. Για 75 αξιομνημόνευτα λεπτά, με σταθερή κάμερα, χωρίς διαλόγους, μαγικές εικόνες – νοηματικά αυτοδύναμες και χωρισμένη σε οχτώ ενότητες, η θρυλική ταινία, που αποκαταστάθηκε το 2014 από τον Μάρτιν Σκορσέζε και την Cineteca di Bologna, αφηγείται τη βιογραφία του Γεωργιανού τροβαδούρου Σαγιάτ Νόβα (1712-1795) από τα παιδικά του χρόνια και την ανακάλυψη του έρωτα, έως την είσοδό του σε μοναστήρι και τον θάνατό του. Κλασική αξία, που αξίζει να ανακαλύψουν και οι νεότεροι σινεφίλ.

   (Φωτογραφία από την ταινία «Ο Κασκαντέρ»)

   Χάρης Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…” στο Θέατρο Αθήναιον

“Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…”
του Βασίλη Κατσικονούρη

25 και 26 Μαΐου στο Θέατρο Αθήναιον

Μια Θεατρική Παράσταση του “ΘΕΑΤΡΟ52”
σε σκηνοθεσία Ρίτσας Γεωργιάδου

 Το Θέατρο52 παρουσιάζει τον εμβληματικό μονόλογο “Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…” του Βασίλη Κατσικονούρη στο Θέατρο Αθήναιον. Πρόκειται για τον απολογισμό μιας γυναίκας – μάνας, που απευθύνεται στις νεότερες γενιές. 
Είναι η ακύρωση των προσδοκιών της για όσα έζησε και δεν έζησε, καταφεύγοντας στο γλυκόπικρο “πάλι καλά” ως μια τραγική διαπίστωση, αλλά και μια σανίδα σωτηρίας που θα της δώσει δύναμη να προχωρήσει παρακάτω.Ένας μονόλογος ανάμεσα στην κωμωδία και στο δράμα, στον θυμό και στη συγχώρεση, στην τρυφερότητα και στην απόγνωση.
Teaser ΠαράστασηςΠαραγωγή: Θέατρο52Παίζει η Γεωργία Δάρτση
Εύζωνας: Μαρίνα Ψειράκη
Σκηνοθεσία: Ρίτσα Γεωργιάδου
Πρωτότυπη Μουσική Παράστασης: Δημήτρης Μισιρλής
Ποίηση: Άγγελος Σικελιανός
Πιάνο: Σάββας Παυλίδης
Κιθάρες: Δημήτρης Μισιρλής
Τραγούδι: Σταυρούλα Κεσούρη
Βίντεο Εισαγωγής: Βασίλειος Σαρίκος
Φωτογραφίες: Δημήτρης Μισιρλής
Γραφιστική Επιμέλεια: Μαρίνα Ψειράκη
Ηχοληψία: Σταυρούλα Κεσούρη
Σκηνικά: Ζαχαρούλα Βουγιουκλίωτη – Θοδωρής Μανίτσας
Επικοινωνία: Έρη ΧριστοφορίδουΣτο βίντεο της εισαγωγής συμμετέχει η χορεύτρια Κωνσταντίνα Τζηκαλιού.Ευγενική παραχώρηση αξεσουάρ για το βίντεο: “Harley Davidson Thessaloniki”, Κώστας Βάσσος.
Πληροφορίες:
Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…
Κινηματοθέατρο Αθήναιον
Βασ. Όλγας 35
Τηλ. Επικοινωνίας – Πληροφορίες: 
Θέατρο Αθήναιον: 690 646 7283
Θέατρο52: 693 730 4340 
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο, 25 Μαΐου στις 21.00
Κυριακή, 26 Μαΐου στις 21:00
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 10.00€
Προπώληση εισιτηρίων: 
Στο ταμείο του Θεάτρου και στην Goldmall.gr
 
Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ