Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ανίτα Ρατσβελισβίλι στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: Η Εθνική Λυρική Σκηνή έγινε η οικογένειά μου

«Είμαι πολύ ευτυχισμένη που σε αυτό το σημείο της καριέρας μου επιστρέφω στην Αθήνα και στην Εθνική Λυρική Σκηνή που αγαπώ τόσο πολύ για να ερμηνεύσω έναν ρόλο που ονειρευόμουν πάντα» δηλώνει, στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η κορυφαία μεσόφωνος από τη Γεωργία, Ανίτα Ρατσβελισβίλι, η οποία ετοιμάζεται να κάνει το πολυαναμενόμενο ντεμπούτο της στον ρόλο της Σαρλότ στον «Βέρθερο» του Ζυλ Μασνέ. Ένα καλλιτεχνικό γεγονός διεθνούς ακτινοβολίας που παρουσιάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή από τις 23 Μαρτίου και για έξι παραστάσεις στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ, σε σκηνοθεσία του αείμνηστου Σπύρου Α. Ευαγγελάτου (αναβίωση σκηνοθεσίας: Ιων Κεσούλης), υπό τη διεύθυνση του διεθνώς καταξιωμένου Καναδού αρχιμουσικού Ζακ Λακόμπ, με τον σπουδαίο Ιταλό τενόρο Φραντσέσκο Ντεμούρο να ερμηνεύει τον ρόλο του τίτλου.

   Από το ιστορικό ντεμπούτο της στη Σκάλα του Μιλάνου ως επιλογή του Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ, η Ρατσβελισβίλι, μια πραγματική σταρ της όπερας, διαγράφει θεαματική πορεία στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα του πλανήτη με τεράστια επιτυχία και διθυραμβικές κριτικές από τα μεγαλύτερα ΜΜΕ του κόσμου. Μέσα σε μια δεκαετία κατάφερε να ξεχωρίσει διεθνώς με την επιβλητική και δυναμική σκηνική παρουσία της, την εντυπωσιακής ποιότητας και όγκου φωνή της και την αφοσίωσή της στη λυρική τέχνη.

   Η Ανίτα Ρατσβελισβίλι μίλησε στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και στη Νάντια Μπακοπούλου για τη Σαρλότ, τον ρόλο των ονείρων της, τη στενή σχέση που έχει αναπτύξει με την Εθνική Λυρική Σκηνή που πλέον θεωρεί οικογένειά της, για τη δύσκολη περίοδο μετά την εγκυμοσύνη της που έπρεπε να μάθει να τραγουδά από την αρχή, καθώς και για την αγάπη της για την Ελλάδα και την επιθυμία της να τραγουδήσει στα ελληνικά σύντομα.

   -Σε μία παλαιότερη συνέντευξη που είχατε δώσει στο ΑΠΕ, όταν ερμηνεύατε την Κάρμεν το 2018, στο Ηρώδειο, μάς είχατε πει ότι είναι σημαντικό για έναν λυρικό τραγουδιστή να επιλέγει το σωστό ρεπερτόριο για τον ίδιο. Συγκεκριμένα, είχατε δηλώσει ότι εσείς επιλέγετε πάντα ρόλους που δεν είναι πάνω από τις δυνατότητές σας και που είναι κατάλληλοι όχι μόνο για τη φωνή σας αλλά και για το μυαλό και την ψυχή σας. Αυτό συνέβη και με τον ρόλο της Σαρλότ;

   Η Σαρλότ είναι ένας ρόλος που ονειρευόμουν για πολλά χρόνια γιατί λατρεύω την μουσική που έχει γράψει ο Ζυλ Μασνέ. Νιώθω μεγάλη χαρά πάντα να ερμηνεύω οποιονδήποτε ρόλο στα έργα του. Όταν μοιράστηκα με την Εθνική Λυρική Σκηνή αυτή την επιθυμία μου προσπάθησαν να κάνουν τα πάντα ώστε να γίνει πραγματικότητα και είμαι ευγνώμων γι’ αυτό. Διαπιστώνω ότι αυτός ο ρόλος έχει τρομερό ενδιαφέρον και είναι πολύ ταιριαστός τόσο για τη φωνή μου όσο και για την ψυχή μου. Είμαι πραγματικά ευτυχισμένη που ερμηνεύω τον ρόλο των ονείρων μου.

   -Είναι η πρώτη φορά που ερμηνεύετε τον συγκεκριμένο ρόλο. Πόσο απαιτητικός είναι;

   Είναι ένας πολύ απαιτητικός ρόλος, με πολλές προκλήσεις, γεμάτος μουσικότητα, με αρκετές αποχρώσεις και δυναμικές. Αποτελεί μία νέα πρόκληση για μένα ως ηθοποιό επίσης, καθώς η Σαρλότ είναι μία νεαρή εύθραυστη ύπαρξη και αυτό είναι κάτι εντελώς καινούριο σε σχέση με τους ρόλους που συνηθίζω να ερμηνεύω. Για παράδειγμα, η Κάρμεν, η Δαλιδά, ή η ‘Αμνερις ήταν όλες γυναίκες δυναμικές που ήξεραν ακριβώς τί ήθελαν να κάνουν και είχαν τη δύναμη να το πραγματοποιήσουν. Όμως η περίπτωση της Σαρλότ είναι διαφορετική επειδή είναι ένας χαρακτήρας παγιδευμένος στις κοινωνικές επιταγές, που αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στο καθήκον και την πραγματική αγάπη. Υποσχέθηκε στην μητέρα της να παντρευτεί έναν άνδρα που θα φροντίσει εκείνη και την οικογένειά της, ωστόσο αυτό της δημιουργεί πρόβλημα γιατί η ίδια είναι ερωτευμένη με τον Βέρθερο που της έχει κλέψει την καρδιά. Οπότε η πρόκληση για μένα σε αυτό το πρότζεκτ είναι να «χτίσω» από την αρχή έναν εύθραυστο μεν χαρακτήρα που όμως την ίδια στιγμή είναι αρκετά δυνατός ώστε να κάνει το καθήκον του και να μην ακολουθήσει μόνο τον δρόμο που του δείχνει η καρδιά του. Γι’ αυτό και δουλεύω πολύ σκληρά σε συνεργασία με τους υπόλοιπους συντελεστές προκειμένου να δημιουργήσω κάτι πραγματικά καινούριο.

   -Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στο έργο του Ζυλ Μασνέ και που θεωρείτε ότι το κάνει αγαπητό στο κοινό;

   Πρώτα απ’ όλα η μουσική του που είναι απίστευτα όμορφη. Ο Μασνέ δημιούργησε ένα υπέροχο έργο που ισορροπεί ανάμεσα στα σκοτεινά συναισθήματα των χαρακτήρων και την ρομαντική τους πλευρά. Είναι εκπληκτικός συνθέτης. Ήξερε ακριβώς τι έπρεπε να γράψει προκειμένου να αναδείξει το εύρος της φωνής του κάθε ερμηνευτή και τις αποχρώσεις του έργου. Μπορούσε κάθε φορά να δημιουργεί τη μαγεία και τη σωστή ατμόσφαιρα. Γι’ αυτό και ο Βέρθερος είναι μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του γαλλικού ρεπερτορίου.

   -Ο «Βέρθερος» είναι η τελευταία όπερα που σκηνοθέτησε ο Σπύρος Α. Ευαγγελάτος, μια εμβληματική μορφή του θεάτρου και της όπερας στην Ελλάδα, που διατέλεσε για πολλά χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής και πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΛΣ. Για τους Έλληνες λάτρεις της όπερας και του θεάτρου, είναι σημαντική η αναβίωση της σκηνοθεσίας του σε αυτή την παραγωγή. Εσείς πώς βιώσατε αυτή την εμπειρία;

   Πραγματικά λυπάμαι που δεν βρίσκεται πλέον μαζί μας. Δυστυχώς δεν είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ μαζί του, αλλά έχω ακούσει εξαιρετικά πράγματα για εκείνον και το έργο του. Ο «Βερθερος» είναι μια ιδιοφυής παράσταση όπου όλα δένουν αρμονικά. Νιώθω πραγματικά τυχερή που συμμετέχω σε αυτή την παραγωγή και είμαι μ’ έναν τρόπο μέρος της δημιουργίας και της κληρονομιάς του ακόμα και αν αυτός δεν βρίσκεται πια στη ζωή.

   -Η συνεργασία σας με την Εθνική Λυρική Σκηνή ξεκίνησε το 2018 με την «Κάρμεν» στο Ηρώδειο και συνεχίστηκε με το ρεσιτάλ στη Ρωμαϊκή Αγορά (2020) και το All Star γκαλά Βέρντι (2022). Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχετε χτίσει μία σχέση εμπιστοσύνης με την ΕΛΣ;

   Η Εθνική Λυρική Σκηνή είναι από τα καλύτερα λυρικά θέατρα της Ευρώπης. Η ποιότητα της δουλειάς της είναι απίστευτη και πάντα συζητάω γι’ αυτό με συναδέλφους μου σε διάφορα μεγάλα θέατρα του κόσμου. Δημιουργεί πάντα ενδιαφέρουσες παραγωγές, έχει ένα εκλεκτό δυναμικό που απαρτίζεται από εξαιρετικούς λυρικούς ερμηνευτές και μουσικούς. Κάθε φορά που επιστρέφω εδώ είναι μία ευχάριστη και σημαντική επαγγελματική εμπειρία για μένα. Αυτό που θαυμάζω ιδιαίτερα στην ΕΛΣ είναι ότι σέβεται την τέχνη της όπερας και τους καλλιτέχνες. Και αυτό είναι πραγματικά άξιο θαυμασμού. Στα περισσότερα λυρικά θέατρα δεν υπάρχει πια αυτό. Είναι μία ρουτίνα, μια δουλειά που πρέπει βγει στο τέλος της μέρας. Δεν αισθάνεσαι ότι συμβαίνει κάτι ιδιαίτερο. Αντίθετα εδώ, νιώθεις ότι αυτοί οι άνθρωποι γνωρίζουν τί κάνουν, εκτιμούν την τέχνη και τη σκληρή δουλειά σου και στο δείχνουν με κάθε τρόπο. Και κατά συνέπεια κάνεις και εσύ το ίδιο. Γιατί άλλωστε αυτή είναι και η ομορφιά της συγκεκριμένης δουλειάς. Το θέατρο είναι οικογένεια. Και εγώ νιώθω ότι η Εθνική Λυρική Σκηνή έγινε η οικογένεια μου. Αγαπώ κάθε άτομο που δουλεύει εκεί. Και η συνεργασία μου μαζί της θα συνεχίσει για όσο μπορώ να δουλεύω. Έχουμε ήδη συζητήσει για κάποια επόμενα πρότζεκτ τα οποία δεν μπορώ ν’ αποκαλύψω ακόμη, αλλά ανυπομονώ να πραγματοποιηθούν.

   -Πρόσφατα γίνατε μητέρα. Είπατε σε μία συνέντευξή σας ότι μετά την εγκυμοσύνη σας χρειάστηκε να μάθετε να τραγουδάτε από την αρχή. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία για εσάς;

   Ειλικρινά απαίσια. Ίσως να ήταν η πιο δύσκολη περίοδος της καριέρας μου. Προσπαθούσαμε με τον σύζυγο μου να κάνουμε παιδί για έξι χρόνια και ξαφνικά συνέβη και γίναμε οι πιο ευτυχισμένοι άνθρωποι στον κόσμο όταν αποκτήσαμε την κόρη μας. Ωστόσο τότε άρχισαν να προκύπτουν διάφορες δυσκολίες που δεν είχα φανταστεί μέχρι τότε και άλλες συνάδελφοι μου που αντιμετώπισαν τα ίδια δεν μιλούσαν ανοιχτά γι’ αυτό. Μετά τη γέννηση της κόρης μας, δεν ήξερα πώς να τραγουδάω πια. Η φωνή ήταν εκεί, είχε όμως χάσει την επαφή με το σώμα. Ένιωθα εντελώς άχρηστη και πως όλη η σκληρή δουλειά που είχα κάνει από τα 17 μου χρόνια είχε πάει χαμένη. Ήταν μία σοκαριστική εμπειρία για μένα, έπρεπε να μάθω να τραγουδάω ξανά από το μηδέν. Αναγκάστηκα να αρνηθώ πολλές προτάσεις από μεγάλα θέατρα μέχρι να μπορέσω να επανέλθω. Με τη στήριξη του συντρόφου μου και δασκάλων φωνητικής κατάφερα να ξαναβρώ τον εαυτό μου και είμαι ευγνώμων γι’ αυτό. Όμως ο φόβος ότι δεν θα μπορέσω να ελέγξω πάλι το σώμα μου και τη φωνή μου παραμένει, αλλά είναι κάτι που δουλεύω μέσα μου και προσπαθώ να ζω με αυτό. Είμαι απλά χαρούμενη που επέστρεψα και μπορώ να κάνω και πάλι τη δουλειά μου.

   -Πώς θα χαρακτηρίζατε τη δική σας διαδρομή; Όταν αφήσατε τη Γεωργία φανταζόσασταν την επιτυχία που θ’ ακολουθούσε;

   Πρέπει να παραδεχτώ ότι ήμουν πολύ τυχερή. Από τότε που έφυγα από τη Γεωργία είχα γύρω μου υπέροχους ανθρώπους που πραγματικά πίστεψαν σε μένα και με στήριξαν στα πρώτα μου βήματα όπως ο Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ, δίνοντας μου τα απαραίτητα εφόδια για να γίνω αυτό που είμαι σήμερα. Ποτέ δεν πίστεψα ότι θα κάνω καριέρα στη Σκάλα ούτε ότι θα με αποθέωναν στη Mετροπόλιταν. Και ειλικρινά θεωρώ τον εαυτό μου απίστευτα τυχερό. Βέβαια πίσω από όλα αυτά κρύβεται πολύ σκληρή δουλειά η οποία δεν σταματάει ποτέ για έναν λυρικό τραγουδιστή. Θέλω συνεχώς να εξελίσσομαι.

   -Τις φορές που επισκεφτήκατε την Ελλάδα, είχατε την ευκαιρία να περιηγηθείτε στην Αθήνα ή σε άλλες περιοχές;

   Μου αρέσει πολύ να κυκλοφορώ στους δρόμους της Αθήνας, αγαπώ την ενέργεια αυτής της πόλης. Έχω επισκεφτεί φυσικά την Ακρόπολη και το Μουσείο της όπως και την Εθνική Βιβλιοθήκη. Αυτή τη φορά μένω στο κέντρο, άλλες φορές έχει τύχει να μείνω στην Κηφισιά και στην Γλυφάδα για να είμαι κοντά στη θάλασσα. Μου αρέσει επίσης να οδηγώ πολύ και να ανακαλύπτω μόνη μου την πόλη. Στο παρελθόν είχα επισκεφτεί τη Σαντορίνη με τον σύντροφό μου για λίγες μέρες και ήταν από τις ωραιότερες διακοπές της ζωή μας. Στην Ελλάδα υπάρχουν τόσα όμορφα μέρη ν’ ανακαλύψεις. Αγαπώ τον πολιτισμό της, τους ανθρώπους, το ελληνικό φαγητό, τα πάντα. Στη Γεωργία διδαχτήκαμε ελληνική ιστορία, οπότε ήταν μεγάλη τύχη για μένα να επισκεφτώ αυτή την πανέμορφη χώρα. Μάλιστα, έχω αρχίσει να μαθαίνω και λίγα ελληνικά. Είναι δύσκολη αλλά υπέροχη γλώσσα. Θέλει πολλή προσπάθεια από μέρους μου αλλά πιστεύω ότι θα τα καταφέρω. Έχουμε συζητήσει και ένα ενδιαφέρον πρότζεκτ με την Εθνική Λυρική Σκηνή για το μέλλον, όπου ίσως τραγουδήσω στα ελληνικά, κάτι που εύχομαι να πραγματοποιηθεί σύντομα.

   -Έχετε όνειρα για το μέλλον;

   Στο επαγγελματικό κομμάτι δεν μπορώ να πω ότι ονειρεύομαι κάτι συγκεκριμένο. Λατρεύω τη δουλειά μου και νιώθω ευλογημένη που μπορώ και την κάνω και μακάρι να είμαι υγιής ώστε να την κάνω για όσο περισσότερο γίνεται. Σε προσωπικό επίπεδο, το όνειρό μου είναι ν’ αποκτήσω ακόμα ένα παιδί, αν τα καταφέρω. Αυτό θα ήθελα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πλούσιο σε εκδηλώαεις το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αισχύλεια 2024, που κατά κύριο λόγο πραγματοποιείται στο Παλαιό Ελαιουργείο – Παραλία Ελευσίνας

Πλήθος ξεχωριστών εκδηλώσεων και αξιόλογους καλλιτέχνες φιλοξενεί και φέτος το Φεστιβάλ Αισχύλεια, ένα από τα πλέον συνεπή και μακροβιότερα στην ελληνική επικράτεια, που φέτος συμπληρώνει 49 χρόνια.

Το Φεστιβάλ Αισχύλεια, που διοργανώνει ο Δήμος Ελευσίνας, έχει συμβάλλει τα μέγιστα στην εξωστρέφεια της πόλης η οποία στέφθηκε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2023, με πλήθος σημαντικών εκδηλώσεων, που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία και έκαναν ακόμα πιο δυνατό το στίγμα της στον διεθνή πολιτιστικό χάρτη.

Το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αισχύλεια 2024, το οποίο παρουσιάστηκε σήμερα σε συνέντευξη Τύπου στον ΙΑΝΟ, περιλαμβάνει αυστηρά επιλεγμένες θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, κινηματογραφικές προβολές, προτάσεις πολιτισμού, που αναδεικνύουν τη σύγχρονη έκφραση και δημιουργία. Οι εκδηλώσεις κατά κύριο λόγο θα πραγματοποιηθούν στο εμβληματικό Παλαιό Ελαιουργείο, με φόντο την παραλία της Ελευσίνας, έναν χώρο που έχει άρρηκτα συνδεθεί με τα Αισχύλεια και έχει αγαπήσει το φιλότεχνο κοινό.

Η αυλαία του φετινού Φεστιβάλ Αισχύλεια 2024 ανοίγει την Παρασκευή 30 Αυγούστου από τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας, που κατά παράδοση φιλοξενεί την πρώτη εκδήλωση του Φεστιβάλ, όπου θα πραγματοποιήσει συναυλία ο Σταύρος Λάντσιας με το κουαρτέτο του, με τίτλο «Ο δικός μου Ennio Morricone».

Ο καταξιωμένος Κύπριος πιανίστας και συνθέτης Σταύρος Λάντσιας παρουσιάζει την πολυαναμενόμενη τελευταία δισκογραφική του δουλειά με τίτλο «My Ennio Morricone», ανοίγοντας ένα παράθυρο στο μουσικό σύμπαν του αγαπημένου του συνθέτη, με αξέχαστες μελωδίες που έχουν «ντύσει» εμβληματικές ταινίες όπως Cinema Paradiso, Once Upon a Time in the West και πολλές άλλες, μέσα από ευρηματικές ενορχηστρώσεις και εμπνευσμένες εκτελέσεις από χαρισματικούς σολίστες.

Την Κυριακή 1η Σεπτεμβρίου το πρόγραμμα συνεχίζεται στο Παλαιό Ελαιουργείο, όπου το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει την παράσταση «Βάκχες» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου, με τους Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη, Μαριάννα Δημητρίου, Αλεξία Καλτσίκη, Θέμη Πάνου, Αργύρη Πανταζάρα, Γιάννη Κόραβο, Διονύση Πιφέα, Φώτη Στρατηγό, κά.

Το έργο χαρακτηρίζεται από αυστηρή συνοχή στη μορφή αλλά και από τεράστια εσωτερική δύναμη, και ταυτόχρονα φανερώνει το ενδιαφέρον του ποιητή για τον μυστικισμό και την έκσταση. Βασικά δραματικά θέματα της τραγωδίας είναι οι δυνατότητες της ψυχής, η ανθρώπινη αρετή, η αυτοσυνείδηση, η σύνεση και η πλάνη, το λογικό και το άλογο στοιχείο, που εμφανίζονται μέσα από την αντίθεση ανάμεσα στον άνθρωπο και τον θεό, την ίδια αντίθεση από την οποία προκύπτει η τραγική σύγκρουση του δράματος.

Στις 5 και 6 Σεπτεμβρίου, στην ενότητα «Το Φεστιβάλ Συστήνει» και στο πλαίσιο των Μουσικών Κύκλων του, παρουσιάζονται αξιόλογα μουσικά σχήματα που αξίζει να ακούσετε: Την Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου η Banda Entopica, η παραδοσιακή μπάντα δρόμου με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ενώνει κλαρίνο, τρομπέτα, ακορντεόν και νταούλι σε ένα σύμπλεγμα παραδοσιακής και μοντέρνας βαλκανικής μουσικής, ενώ την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου τον λόγο έχουν οι Usurum & Lamda, δύο από τις πιο αντιπροσωπευτικές μπάντες της νέας μουσικής σκηνής, με ήχο που ξεχωρίζει.

Την Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου τη σκυτάλη παίρνει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος με τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη, σε μετάφραση, ελεύθερη απόδοση κειμένου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα. Στον ρόλο του Χρεμύλου ο Μάνος Βακούσης που τιμήθηκε πρόσφατα με το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου «Κάρολος Κουν». Στον θίασο συμμετέχει, στο ρόλο της Ελπινίκης, η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου. Στο μουσικό μέρος της παράστασης παίρνουν μέρος οι Χατζηφραγκέτα, η Nalyssa Green και ο Τελευταίος Καλεσμένος. Στην Παράβαση του έργου εμφανίζεται η ιστορικός- καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Ευθυμίου.

Τη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου τον λόγο έχει η ευφάνταστη εκδήλωση «Τα παιδιά της Ελευσίνας παίζουν ακόμη βόλους», με σκοπό την προβολή δημιουργών της πόλης. Πρόκειται για μια μουσική συναυλία στην οποία συμμετέχουν Ελευσίνιοι μουσικοί από όλα τα είδη μουσικής, κλασική, έντεχνη, ροκ, παραδοσιακή, λαϊκή, αλλά και ραπ και τέκνο και με παράλληλη προβολή από μικρά φιλμάκια που τη σκηνοθεσία και το μοντάζ επιμελούνται Ελευσίνιοι σκηνοθέτες, όπως και κείμενα συνδετικά επίσης με την επιμέλεια Ελευσίνιων συγγραφέων.

Την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου έρχεται η εμβληματική τραγωδία του Ευριπίδη, «Ηρακλής Μαινόμενος», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ένας σπουδαίος θίασος με τους Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, Γιώργο Γάλλο, Στεφανία Γουλιώτη, Ηρώ Μπέζου, ‘Αννα Καλαϊτζίδου, Γιάννη Κλίνη, Αινεία Τσαμάτη, Νίκο Μήλια, Γκαλ Ρομπίσα, Μπάμπη Γαλιατσάτο, Θανάση Ραφτόπουλο, Αντώνη Αντωνόπουλο, καθώς και τον διαπρεπή μουσικό Φώτη Σιώτα σε εξέχοντα ρόλο επί σκηνής, μας βυθίζει στην υπαρξιακή αγωνία της εμβληματικής τραγωδίας του Ευριπίδη, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Δημήτρη Καραντζά.

Την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου μια παράσταση για παιδιά και όσους αισθάνονται παιδιά, Οι «Μαγικές Σβούρες», που φέτος γιορτάζουν 20 χρόνια διαρκούς παρουσίας στο θέατρο για παιδιά, και η «ΜΕΛΙΣΜΑ Events», παρουσιάζουν, σε σκηνοθεσία και διασκευή για παιδιά του Δημήτρη Αδάμη, το «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Σαίξπηρ. Η Αγγελική Λάμπρη εμφανίζεται στον ρόλο της Βασίλισσας των Ξωτικών Τιτάνιας, ενώ στον ρόλο του Μάστορα Πάτου ο Στέλιος Πετράκης. Μια παράσταση που συνδυάζει την κωμωδία με τη μαγεία και το όνειρο.

Την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου τα Αισχύλεια 2024 φιλοξενούν την εκρηκτική κωμωδία του Μολιέρου «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής», σε σκηνοθεσία και διασκευή των Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια. Μετά από τον «Δον Ζουάν» το 2009 στο Εθνικό Θέατρο και τον «Ταρτούφο» το 2016, συνεχίζουν τη μελέτη τους πάνω στον κορυφαίο Γάλλο δραματουργό, ο οποίος, μέσα πάντα από το πρίσμα της κωμωδίας, φώτισε τα σκοτάδια της ανθρώπινης ψυχής, κατανόησε την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση και δημιούργησε χαρακτήρες με οικουμενική εμβέλεια και έργα που παραμένουν επίκαιρα μέχρι σήμερα. Παίζουν οι Αιμίλιος Χειλάκης, Αθηνά Μαξίμου, Μυρτώ Αλικάκη, Θοδωρής Ρωμανίδης, Νίκος Γκέλια, Βίκυ Διαμαντοπούλου, Γιώργος Ζυγούρης, Δημήτρης Φιλιππίδης.

Την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν σε συνεργασία με το Θέατρο του Νέου Κόσμου προτείνουν τις «Ικέτιδες» του Αισχύλου, 60 χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή τους στην Επίδαυρο. Οι «Ικέτιδες» είναι έργο ποιητικό αλλά και βαθιά πολιτικό. Στους ανδρικούς ρόλους η Λυδία Κονιόρδου (Δαναός), ο Γιάννης Τσορτέκης (Κήρυκας των Αιγυπτίων) και ο Άκης Σακελλαρίου (Πελασγός). Η μεγάλη πρωτοτυπία του έργου έγκειται στο γεγονός ότι η κεντρική ηρωίδα είναι συλλογική. Οι πενήντα Δαναΐδες εκπροσωπούν για τον Αισχύλο όλο το γυναικείο φύλο. Κορυφαίες Δαναΐδες είναι η Λένα Παπαληγούρα και η Λουκία Μιχαλοπούλου, ενώ ο Χορός συμπληρώνεται από ηθοποιούς-απόφοιτες αλλά και σπουδάστριες του Θεάτρου Τέχνης (λόγος), μέλη της γυναικείας χορωδίας Chóres της Μαρίνας Σάττι (τραγούδι) και χορεύτριες της ομάδας «Και όμως κινείται» (χορός-ακροβατικά).

Τη Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου η βραδιά θα είναι διαφορετική: Θα είναι παράλληλα συναυλία, πανηγύρι, καλλιτεχνική σύμπραξη, πολιτική θέση, με τίτλο «Το τοπικό είναι παγκόσμιο, το συλλογικό η μόνη αντεξουσία». Δύο κοινότητες, δύο κολεκτίβες, δύο ιστορικές συλλογικότητες, οι Χαΐνηδες και οι Social Waste, λειτουργώντας αμεσοδημοκρατικά, δημιουργούν σύγχρονο τραγούδι και όχι στείρες απομιμήσεις (ή «μοντέρνες» επανεκτελέσεις) κόντρα στον συγκινησιακό εκβιασμό και τη συνθηματολογία των καιρών. Ρυθμοί, ηχοχρώματα, όργανα της Μεσογείου, των Βαλκανίων, και όχι μόνο, συμπλέκονται και στροβιλίζονται σ’ ένα μυσταγωγικό εκστατικό δρώμενο.

Το εντυπωσιακό opening act θα κάνει ο Χρήστος Τσιούνης, ο οποίος μας συστήθηκε ως τραγουδοποιός τον Σεπτέμβριο του 2021 με το άλμπουμ «Βασιλικάκι», την πρώτη του δισκογραφική δουλειά, με δέκα τραγούδια σε στίχους και μουσική του ίδιου. Ξεκίνησε το ταξίδι της δημιουργίας έχοντας αντλήσει από την παραδοσιακή, αλλά και αστική μουσική του τόπου μας, τους ήχους και τα ιδιώματά τους, με ακούσματα τόσο από τη Δύση όσο και από την Ανατολή, σε συνδυασμό με την αγάπη του για την ποίηση και την «αυτόματη γραφή». Στο μουσικό ταξίδι που θα παρουσιάσει στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας συνοδοιπόροι του θα είναι αγαπημένοι φίλοι και συνεργάτες μουσικοί.

Την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου μια από τις σημαντικότερες ερμηνεύτριες της νέας γενιάς, η Ελεονώρα Ζουγανέλη, μας καλεί να βαδίσουμε μαζί της «Σε άλλα μονοπάτια». Με ακουστική διάθεση και μια μπάντα που δημιουργήθηκε ειδικά για την παράσταση αυτή, η χαρισματική τραγουδίστρια θα περιπλανηθεί αυτή τη φορά στους δρόμους του λαϊκού μας τραγουδιού με αφετηρία το «Μονοπάτι» του Γιώργου Μουζάκη, δίνοντας νέα πνοή σε διαλεχτά λαϊκά, ελαφρά και αρχοντορεμπέτικα και θα φτάσει μέχρι το σήμερα του λαϊκού μας τραγουδιού, κάνοντας και κάποιες «στάσεις» σε λαϊκά τραγούδια της Μεσογείου. Όλα αυτά με μια εξαμελή ομάδα μουσικών υπό την καθοδήγηση του εξαιρετικού μουσικού Θωμά Κωνσταντίνου.

Κινηματογραφικές προβολές

Το κινηματογραφικό πρόγραμμα προβολών περιλαμβάνει ταινίες ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, οι οποίες προβάλλονται από τις 23 ως τις 26 Σεπτεμβρίου στον Θερινό Κινηματογράφο στην παραλία της Ελευσίνας.

23/9: «Πίσω απ’ τις θημωνιές»

Σκηνοθεσία Ασημίνας Προέδρου

24/9: «Φόνισσα»

Σκηνοθεσία Εύας Νάθενα

25/9: Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας ταξιδεύει στο Φεστιβάλ Αισχύλεια.

26/9: «Πολύδροσο»

Σκηνοθεσία Αλέξανδρου Βούλγαρη

Γενική είσοδος: 5 ευρώ. Ώρα Έναρξης: 21.15

Ώρα έναρξης εκδηλώσεων: 21.00

Γενική Είσοδος: 12 ευρώ, μειωμένο: 5 ευρώ.

Η έναρξη προπώλησης εισιτηρίων, θα ανακοινωθεί στο site http://aisxylia.gr/

Ε. Μ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει στις Σπέτσες το πιλοτικό εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει στις Σπέτσες, από τις 26 Αυγούστου έως 5 Σεπτεμβρίου, το Πιλοτικό Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής. Μια δράση που απευθύνεται σε νέους μαέστρους και συνθέτες, στους οποίους προσφέρεται μία ολοκληρωμένη εμπειρία διεύθυνσης και πρωτογενούς δημιουργίας, αντίστοιχα.

Ιδανική θερμοκοιτίδα του εγχειρήματος το οποίο θεμελιώνεται το καλοκαίρι του 2024 (από 26 Αυγούστου έως 5 Σεπτεμβρίου), οι ανακαινισμένοι χώροι της Αναργυρείου και Κοργιαλενείου Σχολής των Σπετσών. Σε αυτό το περιβάλλον θα μπουν οι βάσεις για ένα σταθερό εκπαιδευτικό και καλλιτεχνικό θεσμό μέθεξης, ανταλλαγής και γόνιμου διαλόγου νέων μουσικών, τόσο με τους καταξιωμένους συναδέλφους τους από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, όσο και από διεθνούς ακτινοβολίας μαέστρους, σολίστες και συνθέτες.

Πρόκειται για ένα καταιγιστικό 10ημερο εντατικών masterclasses, ομαδικών αλλά και one-on-one όταν απαιτείται, μία μοναδική εμπειρία ερμηνείας και διεύθυνσης νέων αλλά και εμβληματικών έργων, ανοίγοντας έτσι έναν κόσμο συνέργειας αλλά και ζωντανής ερμηνείας που επιτρέπει τη δοκιμασία μιας σύνθεσης και ενός αρχιμουσικού στις πραγματικές συνθήκες που η ιστορία της παλαιότερης Ορχήστρας της χώρας εγγυάται.

Ο σκοπός του εργαστηρίου αυτού είναι διττός: Αφενός η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, κάνοντας χρήση του εξαιρετικού μουσικού δυναμικού της αλλά και των συνεργατών της, επιθυμεί να φτιάξει ένα διεθνή πυρήνα δημιουργίας, πειραματισμού και ανανέωσης, όπου νέες και πρωτότυπες ιδέες θα μπορούν να πραγματοποιούνται, δίνοντας μια μοναδική ευκαιρία σε νέους συνθέτες, σπουδαστές σύνθεσης και μουσικούς, αφετέρου η Κ.Ο.Α. επιθυμεί να καλύψει το κενό που υπάρχει στην Ελλάδα όσον αφορά στην ουσιαστική μελέτη τη σύγχρονης μουσικής δημιουργίας, με τη σφραγίδα του πιο έγκυρου φορέα συμφωνικής μουσικής στην Ελλάδα.

Από τη λειτουργία αυτού του πιλοτικού εργαστηρίου, η ΚΟΑ αναμένει να εντοπίσει τις βέλτιστες πρακτικές, ώστε αυτό να μετατραπεί σε μόνιμο θεσμό διεθνούς κύρους και ακτινοβολίας, και κυρίως να καταστεί μια δημιουργική θερμοκοιτίδα για τους νέους συνθέτες και μουσικούς.

Η διάχυση της καλής ποιοτικής μουσικής, όπως και η καθολική προσβασιμότητα σε αυτήν, αποτελεί πάντοτε προτεραιότητα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

Ο Κύκλος Διεύθυνσης Ορχήστρας, και ο Κύκλος Σύνθεσης φέρουν την υπογραφή του αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού και του συνθέτη Γιάννη Κυριακίδη.

Στους συμμετέχοντες, η Κ.Ο.Α. εκτός από την υψηλού επιπέδου διοργάνωση, προσφέρει μια πλήρη και επαγγελματική οπτικοακουστική καταγραφή.

Το Εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί στα Αγγλικά.

Για περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα,καθώς και για το περιεχόμενο και τη διαδικασία των αιτήσεων, ακολουθήστε τον σύνδεσμο:

https://www.koa.gr/en/pages/pilot-laboratory-for-contemporary-music-of-the-athens-state-orchestra/

Μ.Μπάλτα

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

O Λεωνίδας Καβάκος σε μία μοναδική συναυλία σήμερα στην αρχαία Μεσσήνη

«Θα προσπαθήσουμε να είμαστε αντάξιοι και της μουσικής που θα παίξουμε και του χώρου στον οποίο θα βρισκόμαστε. Και φαντάζομαι ότι και ο Πέτρος Θέμελης από εκεί που είναι, θα χαίρεται και θα νιώθει περηφάνια» δήλωσε ο Λεωνίδας Καβάκος στους δημοσιογράφους μία μέρα πριν την εμφάνισή του στην αρχαία Μεσσήνη.

Ο διεθνής σταρ του βιολιού και το Apollωn Ensemble, ένα σχήμα κορυφαίων Ελλήνων μουσικών της νέας γενιάς (Noé Inui-βιολί, Αλέξανδρος Σακαρέλλος-βιολί, Ηλίας Λιβιεράτος-βιόλα, Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν-βιολοντσέλο, Μιχάλης Σέμσης-κοντραμπάσο, Ιάσων Μαρμαράς-τσέμπαλο), που ο ίδιος συγκρότησε, μετά την εντυπωσιακή εμφάνισή τους στην ιστορική Αίθουσα Musikverein της Βιέννης, εμφανίζονται στο Εκκλησιαστήριο της αρχαίας Μεσσήνης σε μία μοναδική συναυλία που διοργανώνει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Σε αυτό τον μοναδικό χώρο πολιτισμού θα ερμηνεύσουν, σήμερα το βράδυ (11 Ιουλίου), τα κοντσέρτα για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, δημιουργώντας έναν συναρπαστικό διάλογο ανάμεσα στην αρχαιοελληνική αισθητική και στην αρμονία και τον ρυθμό της κλασικής μουσικής. Η συναυλία είναι αφιερωμένη στη μνήμη του αρχαιολόγου Πέτρου Θέμελη (1936-2023), με τον οποίο το Μέγαρο είχε προγραμματίσει, ήδη για το καλοκαίρι του 2023, μία πρώτη συναυλία που δεν κατέστη τότε δυνατόν να πραγματοποιηθεί.

«Θεωρώ το Apollωn Ensemble το καλλιτεχνικό μου παιδί. Είναι όλοι τους εξαιρετικοί άνθρωποι και μουσικοί και οι εμπειρίες που έχουμε μέχρι στιγμής είναι μοναδικές και δυνατές. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που η συναυλία με πρωτοβουλία του Μεγάρου θα βιντεοσκοπηθεί από την μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής ταινιών κλασικής μουσικής στον κόσμο, την UNITEL» ανέφερε ο Λεωνίδας Καβάκος.

Ο Πέτρος Θέμελης είχε εστιάσει επί δεκαετίες το ερευνητικό ενδιαφέρον του στην ανάδειξη της πόλης της αρχαίας Μεσσήνης, η οποία αποτελεί σήμερα έναν από τους μεγαλύτερους ενιαίους αρχαιολογικούς χώρους της Ευρώπης, αν όχι του κόσμου. Όπως γράφει σε σημείωμά του: «Η αρχαία Μεσσήνη, πέρα από τις ποικίλες μορφές, υποστάσεις και λειτουργίες της, αποτελεί αυτή καθεαυτή μια τρισδιάστατη δημιουργία που συνομιλεί με το φυσικό περιβάλλον και το παγκόσμιο κοινό που την επισκέπτεται. Ένα περίοπτο έργο τέχνης, μια εξελισσόμενη δημιουργία που συγκροτείται από τα διάσπαρτα μέλη του, αναδύεται σταδιακά μέσα από βαθιές στρώσεις χωμάτων των σκοτεινών αιώνων, ζει στο παρόν μια δεύτερη ζωή που προοιωνίζεται αιώνια».

Σε αυτή τη μαγευτική βραδιά στην καρδιά της Πελοποννήσου, το κοινό θα έχει τη σπάνια ευκαιρία να απολαύσει τέσσερις αριστουργηματικές ορχηστρικές συνθέσεις του Μεγάλου Κάντορα της Λειψίας: τα Κοντσέρτα για βιολί σε λα ελάσσονα, σε μι μείζονα, σε σολ ελάσσονα και σε ρε ελάσσονα. Όλα τα έργα γράφτηκαν από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ κατά το α΄ μισό του 18ου αιώνα και συνδυάζουν, με αριστοτεχνικό τρόπο, το γερμανικό και το ιταλικό ύφος.

Τα τέσσερα έργα που θα παρουσιαστούν στην αρχαία Μεσσήνη, περιλαμβάνονται και στο νέο CD του Λεωνίδα Καβάκου και του Apollωn Ensemble, το οποίο ηχογραφήθηκε στο Μέγαρο τον Σεπτέμβριο του 2023 για την Sony.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών φιλοδοξεί η φετινή συναυλία του Λεωνίδα Καβάκου και του Apollωn Ensemble στο Εκκλησιαστήριο να αποτελέσει την έναρξη μιας σειράς εκδηλώσεων του Μεγάρου στην αρχαία Μεσσήνη.

H συναυλία πραγματοποιείται με τη χορηγία του Ιδρύματος Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Φ. Κωστοπούλου.

Νάντια Μπακοπούλου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ