Connect with us

AUTO

Οι αλλαγές στους κανονισμούς για το 2023

Ενώ οι κανονισμοί της Φόρμουλα Ένα παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ίδιοι το 2023, ύστερα από τις… σαρωτικές διαφοροποιήσεις τους την περυσινή χρονιά, υπάρχουν ακόμη αλλαγές στη «νομοθεσία» του πρωταθλήματος σε τεχνικό και αθλητικό επίπεδο που αξίζει να αναφερθούν ενόψει της νέας σεζόν. Αναλυτικά:

1. Νέα μέτρα για το “porpoising”
Επειδή ορισμένες ομάδες αντιμετώπισαν πέρυσι το φαινόμενο του “porpoising” (σ.σ. τα μονοθέσια ταλαντώνονταν και αναπηδούσαν στις υψηλές ταχύτητες, φαινόμενο που αποδόθηκε στα ελληνικά ως «δελφινισμός») με την έλευση των μονοθεσίων με τις νέες προδιαγραφές της Φόρμουλα Ένα, στα οποία χρησιμοποιείται το αεροδυναμικό φαινόμενο που είναι γνωστό ως “ground effect”, ένα σύνολο μέτρων ευελιξίας και παρακολούθησης με βάση το πάτωμα των αυτοκινήτων τέθηκε σε εφαρμογή για το δεύτερο μισό της σεζόν του 2022 και άλλα ετοιμάζονται για το 2023.

Εν ολίγοις, τέσσερις επιπλέον αλλαγές θα μπουν φέτος στο… παιχνίδι: οι άκρες του δαπέδου έχουν ανυψωθεί κατά 15 χιλιοστά, το ύψος του «λαιμού» του διαχύτη έχει αυξηθεί, η ακαμψία της άκρης του διαχύτη έχει αυξηθεί και θα τοποθετηθεί ένας επιπλέον αισθητήρας για την αποτελεσματικότερη παρακολούθηση του φαινομένου του “porpoising”.

Αυτές οι προσαρμογές θα πρέπει, θεωρητικά, να καταστήσουν το σημαντικό “porpoising”… παρελθόν και, ως εκ τούτου, να διατηρήσουν την προσοχή στη συναρπαστική δράση που πρόσφεραν πέρυσι οι αλλαγές κανονισμών στη Φόρμουλα Ένα.


2. Πιο δυνατά roll hoops μετά το ατύχημα του Ζου
Παράλληλα με τις αλλαγές που στοχεύουν στην καταπολέμηση του “porpoising”, υπάρχουν τροποποιήσεις στα πρότυπα ασφαλείας για τα roll hoops των μονοθεσίων της Φόρμουλα Ένα μετά το τρομακτικό ατύχημα που βίωσε ο Γκουανγιού Ζου στην εκκίνηση του βρετανικού γκραν πρι, με αποτέλεσμα η Alfa Romeo να αναποδογυρίσει και να συρθεί κατά μήκος της πίστας.

Οι τεχνικοί κανονισμοί του 2023 ορίζουν πλέον ότι απαιτείται μια στρογγυλεμένη κορυφή στο roll hoop, η οποία θα μειώσει την πιθανότητα αυτό να «σκάψει» το έδαφος κατά τη διάρκεια ατυχήματος, ενώ διασφαλίζουν επίσης και ένα ελάχιστο ύψος για το σημείο εφαρμογής της δοκιμής πιστοποίησης.

Επιπλέον, θα υπάρξει μια νέα δοκιμή φυσικής πιστοποίησης, όπου το φορτίο σπρώχνει το roll hoop προς τα εμπρός.


3. Μείωση στο ελάχιστο βάρος του μονοθεσίου
Το βάρος του μονοθεσίου της Φόρμουλα Ένα ήταν ένα σημαντικό σημείο συζήτησης ενόψει της σεζόν του 2022, με τις ομάδες να παλεύουν να φτάσουν όσο το δυνατόν πιο κοντά στο όριο των 798 κιλών (χωρίς καύσιμα), εν μέσω μιας από τις μεγαλύτερες αλλαγές κανονισμών στην ιστορία του αθλήματος.

Καθώς η νέα εποχή της Φόρμουλα Ένα εξελίσσεται, μια μείωση κατά 2 κιλά -ήτοι στα 796 κιλά- εφαρμόζεται για το 2023, όπερ σημαίνει ότι οι σχεδιαστές θα προσπαθήσουν να μειώσουν ακόμη περισσότερο το βάρος των νέων μονοθεσίων τους.


4. Αλλαγές στους καθρέφτες για να βελτιωθεί η ορατότητα των οδηγών
Σε μια προσπάθεια να βελτιωθεί η ορατότητα των οδηγών προς τα πίσω, θα υπάρξει μια αλλαγή στους καθρέφτες των μονοθεσίων της Φόρμουλα Ένα για το 2023, με το πλάτος της ανακλαστικής επιφάνειας να αυξάνεται κατά 50 χιλιοστά και από τα 150 να φτάνει τα 200 χιλιοστά.

Μετά από τεστ της Red Bull και της Mercedes σε Ουγγαρία και Βέλγιο, αντίστοιχα την περυσινή σεζόν, όλες οι ομάδες δοκίμασαν μεγαλύτερους καθρέφτες στο ολλανδικό γκραν πρι και οι σχετικές αλλαγές έχουν πλέον περιληφθεί στους κανονισμούς.


5. Διπλασιασμός των αγώνων σπριντ
Μια συναρπαστική εξέλιξη για το 2023 βλέπει τον αριθμό των αγώνων σπριντ να διπλασιάζεται από τρία σε έξι. Αζερμπαϊτζάν (Baku City Circuit), Αυστρία (Red Bull Ring), Βέλγιο (Spa-Francorchamps), Κατάρ (Losail Circuit), ΗΠΑ (Circuit of The Americas) και Σάο Πάουλο (Interlagos) είναι οι… έδρες που επελέγησαν, ύστερα από εκτεταμένη έρευνα για την καταλληλότητά τους.

Στο μεταξύ, το επίδομα ζημιών από ατυχήματα στους αγώνες σπριντ θα είναι πλέον ένα προκαθορισμένο ποσό ανά ομάδα, για κάθε αγωνιστικό τριήμερο που περιλαμβάνει αγώνα σπριντ. Το… τίμημα για κάθε αγώνα σπριντ θα διπλασιαστεί και θα φτάσει τις 300.000 λίρες από το 2023 και μετά, ενώ όλα άλλα τα επιδόματα για ζημιές σε αγώνες σπριντ θα καταργηθούν.

Παράλληλα, οι κανονισμοί αναφορικά με το καθεστώς parc ferme στα τριήμερα με αγώνα σπριντ είναι υπό εξέταση για το 2023, με στόχο να απλουστευθεί η διαδικασία για το «κλείδωμα» του στησίματος των μονοθεσίων, αφού η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) επικαλέστηκε μια «σημαντική αύξηση σε αιτήματα που αφορούν το καθεστώς parc ferme» ανάμεσα στα δοκιμαστικά της Παρασκευής και τον αγώνα σπριντ του Σαββάτου.


6. Μείωση ωρών εργασίας στα πάντοκ
Ο αριθμός των ωρών εργασίας για τα μέλη των ομάδων της Φόρμουλα Ένα στα τριήμερα των αγώνων θα μειωθεί τις επόμενες σεζόν. Έτσι, η τρίτη από τις τρεις «περιορισμένες περιόδους» ή “Restricted Periods” (σ.σ. τίθεται σε ισχύ το απόγευμα της Παρασκευής) θα αρχίζει φέτος μια ώρα νωρίτερα, ενώ άλλη μια ώρα θα «κοπεί» στη σεζόν του 2024. Μετά την εξέλιξη αυτή, το 2023 η RP3 της Παρασκευής θα ξεκινάει 14 ώρες πριν από την έναρξη του τρίτου μέρους των ελεύθερων δοκιμαστικών (FP3), ενώ το 2024 η χρονική απόσταση ανάμεσα στην RP3 και το FP3 θα ανέβει στις 15 ώρες.

Για να συμπληρωθεί η κίνηση, ο αριθμός των εξαιρέσεων από την απαγόρευση εργασίας -ή τζόκερ- που επιτρέπονται για την RP1 (απόγευμα Τετάρτης) και την RP2 (απόγευμα Πέμπτης) θα μειωθεί επίσης στο μισό, από οκτώ σε τέσσερις για την RP1 και από έξι σε τρεις για την RP2. Το 2024 προγραμματίζεται ακόμη μια… περικοπή γι’ αυτές τις εξαιρέσεις, οι οποίες θα μειωθούν σε δύο, τόσο για την RP1 όσο και για την RP2.


7. Δοκιμές στο σύστημα διεξαγωγής των δοκιμαστικών και το DRS
Ένα «αναθεωρημένο σύστημα διεξαγωγής των δοκιμαστικών» (“Revised Qualifying Format” ή RQF) θα λάβει χώρα σε μέχρι δύο αγώνες το 2023 «με σκοπό να αξιολογηθεί εάν οι αναθεωρήσεις είναι κατάλληλες για επόμενα πρωταθλήματα» – σύμφωνα με τους ενημερωμένους κανονισμούς.

Βάσει αυτού, θα επιβάλλεται η υποχρεωτική χρήση ελαστικών για κάθε ένα από τα τρία μέρη των επίσημων δοκιμαστικών: σκληρή γόμα μόνο στο Q1, μέση μόνο στο Q2 και, τελικά, μαλακά ελαστικά μόνο στο Q3. Τα ενδιάμεσα λάστιχα και τα ελαστικά βροχής θα επιτρέπονται, αν οι περίοδοι του RQF κριθούν βροχερές.

Σε αγώνες με RQF, κάθε οδηγός μπορεί να χρησιμοποιήσει όχι περισσότερα από 11 σετ ελαστικών για ξηρό καιρό, τέσσερα σετ ενδιάμεσων ελαστικών και τρία σετ ελαστικών για βροχερό καιρό. Σε ένα… συνηθισμένο αγωνιστικό τριήμερο, κάθε «πιλότος» έχει στη διάθεσή του 13 σετ «στεγνών» ελαστικών, τέσσερα σετ ενδιάμεσων και τρία σετ ελαστικών βροχής.

Όσον αφορά στο DRS, θα αξιολογηθεί επίσης η ενεργοποίησή του μετά την εκκίνηση, την επανεκκίνηση του αγώνα ή την επανεκκίνησή του με αυτοκίνητο ασφαλείας, με την Επιτροπή της Φόρμουλα Ένα να διερευνά την πιθανότητα να τη μεταθέσει κατά ένα γύρο νωρίτερα στην έναρξη ενός γκραν πρι ή ενός αγώνα σπριντ ή στην επανεκκίνηση με αυτοκίνητο ασφαλείας.

Η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) ανακοίνωσε ότι «αυτό θα δοκιμαστεί στη διάρκεια κάθε αγώνα σπριντ το 2023, με σκοπό να τεθεί σε εφαρμογή για όλους τους αγώνες το 2024».


8. Τροποποιήσεις γύρω από τις αλλαγές του κιβωτίου ταχυτήτων
Ενώ οι αλλαγές στα πιστοποιημένα κιβώτια ταχυτήτων των ομάδων επιτρέπονταν στο παρελθόν μόνο «για την επίλυση προβλημάτων αξιοπιστίας» ή «για εξοικονόμηση κόστους, στην έναρξη κάθε σεζόν», επιτρέπονται πλέον οι τροποποιήσεις «σε περίπτωση που υλικά, διαδικασίας ή ιδιόκτητα μέρη καθίστανται μη διαθέσιμα».

Ωστόσο, σε όλες τις περιπτώσεις πρέπει να παρέχεται σαφής τεκμηρίωση που θα δικαιολογεί την αλλαγή, πρέπει να λαμβάνεται προηγούμενη έγκριση από τη FIA και η τροποποίηση δεν πρέπει να δίνει κάποιο πλεονέκτημα στην απόδοση. Στη συνέχεια μια περίληψη της τροποποίησης θα διανεμηθεί σε όλες τις ομάδες από τη FIA.


9. Μια κίνηση για να ξεκαθαρίσει η σύγχυση γύρω από τις ποινές θέσεων στην εκκίνηση
Οι ποινές θέσεων στην εκκίνηση ήρθαν στο επίκεντρο στο περυσινό ιταλικό γκραν πρι. Τότε αρκετοί οδηγοί πήραν ποινές που σχετίζονταν με αλλαγές εξαρτημάτων στη μονάδα ισχύος ή του κιβωτίου ταχυτήτων, με αποτέλεσμα να έρθουν τα… πάνω κάτω στη σειρά εκκίνησης. Αφού προκλήθηκε κάποια σύγχυση αναφορικά με το πως θα εφαρμόζονταν αυτές οι ποινές θέσεων στην εκκίνηση, ενημερώθηκε η σχετική διατύπωση στους κανονισμούς.

Η σχετική ενότητα αναφέρει τώρα: «Οι οδηγοί που έχουν καταταγεί και οι οποίοι έχουν πάρει αθροιστικά ποινές μεγαλύτερες των 15 θέσεων στην εκκίνηση ή οι οποίοι έχουν τιμωρηθεί να εκκινήσουν από τις τελευταίες θέσεις, θα εκκινήσουν πίσω από κάθε άλλον οδηγό που έχει καταταγεί. Η σχετική θέση τους θα καθοριστεί σύμφωνα με την κατάταξη τους στα δοκιμαστικά».


10. Μεγαλύτερη ευελιξία στην ψύξη του καυσίμου
Είναι μία μικρή αλλαγή στα χαρτιά που θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στην αξιοπιστία το 2023, ειδικά σε αγώνες που διεξάγονται σε πιο υψηλές θερμοκρασίες, με κάποια επιπλέον ελευθερία να δίνεται στις ομάδες αναφορικά με την ψύξη του καυσίμου. Ύστερα από θέματα με τη θερμοκρασία καυσίμου που προέκυψαν αρκετές φορές στη διάρκεια της σεζόν του 2022, κατά την οποία το καύσιμο δεν έπρεπε να είναι πιο κρύο από τους 20 βαθμούς Κελσίου, από το 2023 η θερμοκρασία καυσίμου δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερη των 10 βαθμών κάτω από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος, σε κάθε στιγμή που το μονοθέσιο βρίσκεται εν κινήσει αφού φύγει από το γκαράζ. Σε κρύο καιρό, θα ισχύει συνολική ελάχιστη θερμοκρασία 10 βαθμών Κελσίου. Η θερμοκρασία περιβάλλοντος θα καταγράφεται μια ώρα πριν από μια περίοδο δοκιμαστικών ή τρεις ώρες πριν από τον αγώνα από μετεωρολογική υπηρεσία που θα ορίζεται από τη FIA.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΝΤΟΓΕΩΡΓΟΣ

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

AUTO

Οι οδηγοί που διαπράττουν παραβάσεις διασυνοριακής οδήγησης στα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν θα μπορούν πλέον να διαφεύγουν της δίωξης

Οι οδηγοί αυτοκινήτων και φορτηγών που διαπράττουν παραβάσεις διασυνοριακής οδήγησης στα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν θα μπορούν πλέον να διαφεύγουν της δίωξης, μετά από αυστηρότερους κανόνες επιβολής προστίμων. To Eυρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξε σε προσωρινή συμφωνία επί της πρότασης για την τροποποίηση της οδηγίας του 2015 σχετικά με τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών για τροχαίες παραβάσεις και οι οποίες σχετίζονται με την οδική ασφάλεια.

Στόχος της αναθεωρημένης οδηγίας είναι να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί μη μόνιμοι κάτοικοι μιας χώρας τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας κατά την οδήγηση σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ. Αρκεί να επισημάνουμε ότι το 2019, στο 40% των διασυνοριακών παραβάσεων ο δράστης είτε δεν εντοπίστηκε είτε δεν επιβλήθηκε το πρόστιμο.

Στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030, η Επιτροπή δεσμεύτηκε εκ νέου για τον φιλόδοξο στόχο να προσεγγίσει τους μηδενικούς θανάτους και τους μηδενικούς σοβαρούς τραυματισμούς στο οδικό δίκτυο της ΕΕ έως το 2050 (Όραμα μηδενικών απωλειών), καθώς και για τον μεσοπρόθεσμο στόχο να μειωθούν οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί κατά 50% έως το 2030. Ωστόσο, οι θάνατοι από τα τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 4% πέρυσι σε σχέση με το 2021, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Επιτροπής. Το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να είναι κατά 9% χαμηλότερο από το προ της πανδημίας επίπεδο, αλλά ο ρυθμός βελτίωσης δεν επαρκεί για την επίτευξη των προαναφερθέντων στόχων.

Εκτός από την υπερβολική ταχύτητα και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών, η συνεργασία μεταξύ των κρατών προτείνεται να καλύπτει παραβάσεις που θα έχουν σχέση με τη μη τήρηση επαρκούς απόστασης από το προπορευόμενο όχημα, το επικίνδυνο προσπέρασμα, την παράνομη στάθμευση, την οδήγηση σε μονόδρομο, τη μη τήρηση της ΛΕΑ, τη μη τήρηση των περιορισμών πρόσβασης οχημάτων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, όπως σχολικές ζώνες, ζώνες πεζών, ποδηλατόδρομους και ζώνες χαμηλών/μηδενικών εκπομπών και την αντικανονική φόρτωση του οχήματος.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο πρέπει τώρα να εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία τους, οπότε οι νέοι κανόνες θα δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, στη συνέχεια, οι χώρες θα έχουν στη διάθεσή τους δυόμισι χρόνια για να τις μεταφέρουν στην εθνική τους νομοθεσία. Το νέο Κοινοβούλιο, που θα εκλεγεί τον Ιούνιο του 2024, θα συνεχίσει τις εργασίες για την εν λόγω νομοθεσία.

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

AUTO

Η Bentley ανακηρύχθηκε ο πιο εμβληματικός κατασκευαστής αυτοκινήτων στα βραβεία «Most Admired Companies» της Βρετανίας

Η Bentley ανακηρύχθηκε ο πιο εμβληματικός κατασκευαστής αυτοκινήτων στα βραβεία «Most Admired Companies» της Βρετανίας αποσπώντας τον διάσημο τίτλο για τρίτη φορά μέσα σε πέντε χρόνια.

Η ετήσια μελέτη «Most Admired Companies» μετρά περισσότερα από 30 χρόνια και επιβραβεύει τις καλύτερες επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα. Η Bentley κατέκτησε την πρώτη θέση στην εκτεταμένη μελέτη 250 κορυφαίων βρετανικών επιχειρήσεων σε 25 τομείς. Τα στελέχη του κλάδου κλήθηκαν να ψηφίσουν ανάμεσα σε 13 βασικά κριτήρια και η Bentley κατέλαβε την 1η θέση σε 8 από αυτές τις 13 κατηγορίες.

K.Π.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

AUTO

Τα καθαρότερα και πιο πράσινα αυτοκίνητα θα συμβάλουν στη μείωση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος

Όλες οι έρευνες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η επιβάρυνση του περιβάλλοντος από την χρήση των αυτοκινήτων θα μειωθεί δραστικά αν ο στόλος των οχημάτων έχει καλύτερα περιβαλλοντικά κριτήρια. Η πρώτη επιλογή για την επίτευξη του στόχου είναι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία όμως δεν έχουν την αναμενόμενη ανταπόκριση από τους υποψήφιους αγοραστές αυτοκινήτων κυρίως λόγω των υψηλών τιμών πώλησης, της περιορισμένης αυτονομίας και τις ελλείψεις στο δίκτυο φόρτισης τους.

Ατμοσφαιρική ρύπανση είναι η ρύπανση της ατμόσφαιρας, δηλαδή,η προσθήκη ουσιών (ρύπων) στην ατμόσφαιρα που υπό φυσιολογικές συνθήκες δε θα υπήρχαν. Στη σύγχρονη εποχή, συχνά η ρύπανση είναι αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας.

Η ανθρωπογενής ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλείται κυρίως από τρεις ανθρώπινες δραστηριότητες, τη βιομηχανία, τις μεταφορές και τα νοικοκυριά. Σε μια τυπική πόλη, η βιομηχανία ευθύνεται για το 50% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, τα μέσα μεταφοράς για το 35%, ενώ τα νοικοκυριά για το 15%. Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι πιθανό να φτάσει σε επίπεδα που δημιουργούν ανεπιθύμητες συνθήκες διαβίωσης. Για την περιγραφή της κατάστασης αυτής έχει επικρατήσει ο όρος νέφος.

Η ρύπανση της ατμόσφαιρας αποτελεί σοβαρό υγειονομικό, περιβαλλοντικό, κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα, γιατί τα αέρια που τη ρυπαίνουν, όπως το διοξείδιο του άνθρακα έχουν σοβαρές συνέπειες, όπως την υπερθέρμανση της γης, αναπνευστικά προβλήματα και άλλα προβλήματα υγείας. Η τρύπα του όζοντος προκλήθηκε από τη χρήση των χλωροφθορανθράκων, απαγορευμένων σήμερα χημικών ενώσεων που χρησιμοποιούνταν στην ψυκτική και τα σπρέι.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση γίνεται κυρίως από οξείδια, όπως οξείδια του αζώτου, του θείου, του άνθρακα και άλλα, και από αιθάλη (άκαυστος άνθρακας σε αέρια μείγμα αέρα). Τα οξείδια του αζώτου προκαλούν το φωτοχημικό νέφος, συνήθως στα κέντρα μεγαλουπόλεων ή και στις γύρω περιοχές. Τα οξείδια του θείου και του άνθρακα αντιδρούν με τους υδρατμούς των νεφών δημιουργώντας όξινη βροχή, η οποία προσβάλλει τα δάση, ενώ το θειϊκό οξύ (συστατικό της όξινης βροχής) προσβάλλει τα μάρμαρα μετατρέποντάς τα σε γύψο. Το διοξείδιο του άνθρακα, αλλά και άλλα αέρια που παράγονται από ατελείς καύσεις, όπως άκαυστοι υδρογονάνθρακες, συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Στις πόλεις που βρίσκονται κοντά σε εργοστάσια παραγωγής ενέργειας όπου γίνεται καύση ορυκτών καυσίμων, όπως το πετρέλαιο ή ο λιγνίτης, υπάρχουν αρκετά αναπνευστικά περιστατικά, ενώ τα κρούσματα καρκίνου του πνεύμονα είναι αυξημένα.

Τα αιωρούμενα σωματίδια αποτελούν έναν σημαντικό ρύπο της εποχής μας και επηρεάζουν μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού από οποιονδήποτε άλλο ρύπο. Προκαλούνται από διάφορες κατηγορίες πηγών και διαθέτουν μεγάλο εύρος μορφολογικών, χημικών και φυσικών χαρακτηριστικών. Συνήθως η ταξινόμηση τους γίνεται ανάλογα με την αεροδυναμική διάμετρο, σε PM10 (αεροδυναμική διάμετρος μικρότερη των 10 μm) και PM2.5 (αεροδυναμική διάμετρος μικρότερη των 2,5 μm). Τα PΜ10 σωματίδια μπορούν να προσκολληθούν βαθειά μέσα στους πνεύμονες ενώ τα ακόμα μικρότερα και πιο επιβλαβή σωματίδια PM2.5 μπορούν να διαπεράσουν τους πνεύμονες και να εισχωρήσουν στην κυκλοφορία του αίματος. Χρόνια έκθεση σε σωματιδιακή ρύπανση συμβάλλει στην αύξηση του κινδύνου για ανάπτυξη καρδιαγγειακών και αναπνευστικών νοσημάτων καθώς και καρκίνου του πνεύμονα.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση γίνεται προσπάθεια να αντιμετωπιστεί και με πολιτικές αποφάσεις σε κεντρικό ή περιφερειακό επίπεδο. Μία απόπειρα έγινε με το Πρωτόκολλο του Κιότο σε διεθνές επίπεδο και άλλες δραστηριότητες του ΟΗΕ. Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης καθιερώθηκε ο καταλύτης στα αυτοκίνητα και ο ιονισμός στις καμινάδες των εργοστασίων. Οι καταλύτες αποτρέπουν την εκπομπή των άκαυστων αερίων και οξειδίων που παράγουν οι μηχανές εσωτερικής καύσης, ενώ ο ιονισμός στις καμινάδες μειώνει την εκπομπή των βλαβερών αερίων κατά 90%. Επιπλέον στην αντιμετώπιση της ρύπανσης συμβάλλει και η στροφή στις καθαρές πηγές ενέργειας.

Η έκθεση «Οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους» της ACEA( Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) είναι η βασική δημοσίευση για τα πιο πρόσφατα δεδομένα για τα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της Ευρώπης.

Εκτός από την αποκάλυψη του αριθμού των οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης, αυτή η έκθεση περιλαμβάνει επίσης άλλα βασικά δεδομένα, όπως η μέση ηλικία του οχήματος, οι τύποι ισχύος των οχημάτων, η ιδιοκτησία οχήματος και άλλα. Συμπληρώνοντας τις τακτικές ενημερώσεις πωλήσεων αυτοκινήτων, βαν, φορτηγών και λεωφορείων της ACEA, αυτή η έκθεση παρέχει μια πλήρη εικόνα του στόλου των οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης.

Σημαντικά στοιχεία από την έκθεση«Οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους» της ACEA: Υπάρχουν 252 εκατ. αυτοκίνητα στους δρόμους της ΕΕ το 2022, αύξηση 1% από το προηγούμενο έτος 2021. Παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών μπαταριών έφθασαν σε ιστορικά υψηλά το 2022, μόνο το 1,2% των αυτοκινήτων στους δρόμους της ΕΕ είναι ηλεκτρικά με μπαταρία. Υπάρχουν πάνω από 30 εκατ. φορτηγά στους δρόμους της ΕΕ, αύξηση 1,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η Γαλλία πρωτοπορεί με τον μεγαλύτερο αριθμό φορτηγών σε κυκλοφορία.

Πάνω από 6,5 εκατ. φορτηγά κυκλοφορούν τώρα στους δρόμους της ΕΕ, αύξηση σχεδόν 2% από το προηγούμενο έτος. Κατά μέσο όρο, τα φορτηγά παραμένουν τα παλαιότερα από όλους τους τύπους οχημάτων με 14 χρόνια.

Σήμερα υπάρχουν πάνω από 720.000 λεωφορεία στους δρόμους της ΕΕ. Τα ηλεκτρικά μοντέλα με μπαταρία αποτελούν πάνω από το 10% των λεωφορείων σε τρεις χώρες της ΕΕ (Ιρλανδία, Λουξεμβούργο και Ολλανδία).

Η Πολωνία έχει τον μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους, ενώ η Λετονία ακολουθεί με τα λιγότερα.

Η έκθεση καταδεικνύει ότι, ενώ οι νομοθετικοί στόχοι μπορούν να βοηθήσουν στην καθοδήγηση της αλλαγής, αυτό είναι μόνο μέρος του παζλ για την απελευθέρωση των ανθρακούχων οδικών μεταφορών. Η Ευρώπη χρειάζεται ένα ευρύ σύνολο συνθηκών πλαισίου, όπως χρέωση υποδομών και αγοραπωλησίες και φορολογικά κίνητρα, για να τονωθεί η ζήτηση για νέα μοντέλα και να αναπληρωθούν τα οχήματα στους δρόμους της Ευρώπης με τα καθαρότερα και πιο πράσινα μοντέλα.

Σπύρος Ρέκκας

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ