ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Επανακάμπτει το 2023 ο τουρισμός από τα Βαλκάνια
Δυναμικά φαίνεται να επανακάμπτει φέτος η αγορά των Βαλκανίων που αποτελεί βασικό τροφοδότη κυρίως της Βόρειας Ελλάδας αλλά και μια πηγή τουριστών που συνδέονται στενά με τη χώρα μας, την αγαπούν και ανήκουν στην κατηγορία των repeaters. Ήδη η ώθηση δόθηκε το 2022, μια δύσκολη χρονιά, ειδικά λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της ενεργειακής κρίσης, που τελικά φάνηκε να ξεπερνά σε ορισμένες περιπτώσεις και τα πιο αισιόδοξα σενάρια.
Με τη σεζόν φέτος να ξεκινά ουσιαστικά αρχές Ιουνίου, το 2023 εκ των πραγμάτων φαίνεται πως θα δώσει καλύτερα αποτελέσματα, παρόλο που ακόμη είναι νωρίς για εκτιμήσεις, καθώς πέρσι η σεζόν άρχισε μετά τα μέσα Ιουνίου όπως εξηγεί μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος.
To 2022 ήταν μια χρονιά που ξεκίνησε με κάποιες αναμενόμενες δυσκολίες αλλά και έκτακτες αρνητικές καταστάσεις και αβεβαιότητες. Καταβλήθηκαν όμως μεγάλες προσπάθειες από τον ΕΟΤ , το Υπουργείο Τουρισμού και τους επαγγελματίες του τουρισμού και τελικά το 2022 ήταν μια από τις καλύτερες χρονιές για τον ελληνικό τουρισμό, σύμφωνα με τον Γιώργο Σταφυλάκη, προϊστάμενο Γραφείου ΕΟΤ Ρουμανίας. «Οι δυσκολίες για τις αγορές των Βαλκανίων ήταν σαφέστατα μεγαλύτερες συγκριτικά με την κεντρική και δυτική Ευρώπη γιατί επηρεάστηκαν αρνητικά για μακρύ χρονικό διάστημα από τις συνθήκες που δημιούργησε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Επί της ουσίας η τουριστική περίοδος για τις αγορές των Βαλκανίων ξεκίνησε με καθυστέρηση 1,5 περίπου μήνα και με μεγάλη αβεβαιότητα ως προς την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης», αναφέρει.
Ειδικότερα για τη Ρουμανία, όπως επισημαίνει ο κ.Σταφυλάκης, η μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης που πραγματοποιήθηκε τον Μάιο στο Βουκουρέστι με την καταλυτική συμβολή του υπουργού Τουρισμού Β. Κικίλια, αποδείχθηκε εξαιρετικά αποτελεσματική. Έγινε στον κατάλληλο χρόνο, έδωσε απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα των Ρουμάνων πολιτών και τους απελευθέρωσε από όλες τις ανησυχίες τους αναφορικά με την Ελλάδα. Η διαχείριση που έγινε στις οδικές συνοριακές εισόδους ήταν αποτελεσματική και ξεπεράστηκαν προβλήματα που τα προηγούμενα χρόνια «παρήγαγαν» αρνητικές ειδήσεις για τη χώρα μας. Αποτέλεσμα ήταν να εκτιναχθεί η ζήτηση για την Ελλάδα από τα μέσα Ιουνίου και μετά και παρά τις δυσκολίες εξεύρεσης καταλυμάτων λόγω της υψηλότατης ζήτησης last minute, οι Ρουμάνοι επέμειναν στην βασική τους επιλογή για την Ελλάδα.
Σε αριθμούς αυτό μεταφράστηκε ως εξής: Την κύρια τουριστική περίοδο του 2022 (2ο και 3ο τρίμηνο) επισκέφθηκαν την Ελλάδα 100.000 περισσότεροι Ρουμάνοι τουρίστες σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019 και στο 11μηνο του 2022 (Ιανουάριος-Νοέμβριος) ο συνολικός αριθμός επισκεπτών από Ρουμανία έφθασε τους 1.363.500. Οι εισπράξεις στο 9μηνο είναι αυξημένες κατά 20% περίπου σε σχέση με το 2019.
Αναφορικά με την τουριστική κίνηση από Βουλγαρία, που σχετίζεται κυρίως με οδικό τουρισμό, φαίνεται πως ήταν μειωμένη σε σχέση με το 2019. Άλλωστε, σε σχέση με τη Ρουμανία, είναι μικρότερη αγορά με αρκετά χαμηλότερη δαπάνη ανά ταξίδι αλλά και με ένα πιο ανομοιογενές μείγμα ταξιδιωτών (λόγω της εγγύτητας υπάρχει μια συνεχής σχεδόν ροή επισκεπτών με διαφορετική διάρκεια παραμονής και επίπεδο δαπάνης). Είναι λογικό , όπως σημειώνει ο κ.Σταφυλάκης, οι ανατιμήσεις και οι υψηλότερες τιμές των προσφορών τελευταίας στιγμής, να επηρέασαν τους ταξιδιώτες με χαμηλότερους προϋπολογισμούς. Στο 11μηνο του 2022 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 1.780.000 ταξιδιώτες από την Βουλγαρία.
Οι Σέρβοι τουρίστες ήταν λιγότεροι από ένα εκατομμύριο αλλά είναι μια ομάδα τουριστών που πραγματικά αγαπούν την Ελλάδα, έχουν συναισθηματικούς δεσμούς με τη χώρα και θέλουν να την επισκέπτονται κάθε χρόνο, με προτίμηση τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Και φέτος όμως, οι Σέρβοι δίνουν “ ψήφο εμπιστοσύνης” στη χώρα μας, όπως τονίζει ο κ.Τάσιος και ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα ενώ η σεζόν αναμένεται να πάει πολύ καλύτερα, αφού θα αρχίσει από την 1η Ιουνίου. «Οι Σέρβοι καλύπτουν όλες τις κατηγορίες πελατών και επιλέγουν όλα τα είδη καταλυμάτων, ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ανάλογα με την αγοραστική δύναμη του καθένα. Ο κύριος όγκος τους κατευθύνεται κυρίως σε Χαλκιδική και Πιερία και είναι τουρίστες που έρχονται ως επί το πλείστον στη χώρα μας οδικώς.
«Γενικότερα το 2023 τα Βαλκάνια μπαίνουν σε μια κανονικότητα, όπως θα λέγαμε, καθώς πέρσι η σεζόν άρχισε περίπου από τα μέσα Ιουνίου», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΠΟΞ.
Ακόμη πιο δυναμικά στο “ κάδρο” της διεκδίκησης της αγοράς των Βαλκανίων μπαίνει και η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, που ήδη έχει ένα φανατικό “ κοινό” Ρουμάνων (ιδιαίτερα στη Σαμοθράκη αλλά και τη Θάσο) αλλά και Βούλγαρων επισκεπτών που την επιλέγουν καθόλη τη διάρκεια του χρόνου (σ.σ. ιδιαίτερα μεγάλη αναμένεται να είναι και η προσέλευση στις εκδηλώσεις για το Καρναβάλι της Ξάνθης). «Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τη δυναμική που υπάρχει από τις χώρες των Βαλκανίων, αναφέρει ο εντεταλμένος σύμβουλος τουρισμού της ΠΑΜ-Θ Θανάσης Τσώνης, και ειδικά το πόσο σημαντικός είναι για εμάς ο οδικός τουρισμός. Ειδικά μετά την πανδημία, μπήκαμε με ακόμη μεγαλύτερη ορμή στη διαδικασία να αναπτύξουμε το τουριστικό μας προϊόν και να δείξουμε ότι η Περιφέρειά μας διαθέτει αμέτρητες επιλογές που σχετίζονται τόσο με τις νέες τάσεις στον τουρισμό, όσο και με τις διαχρονικές. Για το λόγο αυτό, εκτός από τη συμμετοχή μας στις εκθέσεις Τουρισμού, διοργανώσαμε ειδικές εκδηλώσεις σε Σερβία, Ρουμανία, Βουλγαρία και Πολωνία, προκειμένου να προβάλουμε και να αναδείξουμε κάθε πλευρά του τόπου μας, επενδύοντας σε αγορές που έχουν πολύ καλές προοπτικές αλλά και το πλεονέκτημα της εγγύτητας».
Το 2023 αναμένεται να είναι μια από τις καλύτερες χρονιές
Οι πράκτορες γενικά βλέπουν ότι το 2023 θα είναι μια από τις καλύτερες χρονιές για τον τουρισμό και πιστεύουμε ότι αυτή θα είναι η εικόνα και για την Ελλάδα, σημειώνει ο κ.Σταφυλάκης.
«Φυσικά ο οδικός τουρισμός έχει κυρίαρχη θέση στον εισερχόμενο τουρισμό από τις αγορές των Βαλκανίων λόγω της εγγύτητας αλλά φέτος βλέπουμε όμως ότι σημειώνεται σημαντική αύξηση στον αριθμό των πτήσεων charter προς ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς από περισσότερα αεροδρόμια της Ρουμανίας. Σε αυτά προστέθηκε φέτος και το νέο αεροδρόμιο του Brasov. Στα προγράμματα των tour operators βλέπουμε αύξηση αριθμού πτήσεων charter προς όλους σχεδόν τους ελληνικούς προορισμούς και κυρίως προς Κρήτη, Ζάκυνθο, Κω, Κεφαλονιά, Κέρκυρα, Ρόδο, Σκιάθο. Για πρώτη φορά θα έχουμε πτήσεις και προς Πελοπόννησο (Άραξο). Σε ό,τι αφορά στις αεροπορικές εταιρείες και μετά την κατάρρευση της Blue Air την περασμένη χρονιά, βλέπουμε σημαντική αύξηση δρομολογίων από την Animawings (εταιρεία ελληνορουμανικών συμφερόντων με έδρα στην Ρουμανία στην οποία το μεγαλύτερο ποσοστό κατέχει η Aegean Airlines), ενώ ήδη έχει ανακοινώσει νέα δρομολόγια και η Wizz Air (προς Σκιάθο και Ζάκυνθο). Μετά την περίοδο της πανδημίας, κατά την οποία ο αριθμός των charter με λεωφορεία είχε μειωθεί δραστικά, από φέτος επανεμφανίζονται στις προσφορές των tour operators τα εβδομαδιαία bus charters προς κλασικούς αλλά και νέους προορισμούς, όπως Σαμοθράκη, Πάργα, Σκιάθο, Αλόννησο, Κεφαλονιά, Τολό», προσθέτει ο κ.Σταφυλάκης. «Όλα τα παραπάνω μας δείχνουν ότι τόσο οι tour operators όσο και οι αεροπορικές εταιρείες επενδύουν σημαντικά στην Ελλάδα για το 2023 γιατί φυσικά προεξοφλούν ότι θα είναι μια εξαιρετικά καλή χρονιά», συμπληρώνει. Το κύριο τουριστικό ρεύμα από Ρουμανία αναμένεται όπως πάντα να κινηθεί μέσω του οδικού τουρισμού και κυρίως προς Θάσο, Χαλκιδική, Πιερία, Καβάλα, Λευκάδα, Πάργα, Εύβοια, Σαμοθράκη και άλλους προορισμούς που είναι εύκολα προσβάσιμοι οδικώς.
Νικόλ Καζαντζίδου
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Μαγνησία: Οι εικόνες που έπληξαν τον τουρισμό και οι νέες καμπάνιες για την αναστροφή του κλίματος
Η παραλία του Βόλου, τα τσιπουράδικα, τα σοκάκια της Παλιάς πόλης, το μυθικό βουνό των Κενταύρων το γραφικό Πήλιο… ολόκληρη η Μαγνησία είναι ένας τόπος που συγκεντρώνει δεκάδες λόγους να τον επισκεφθεί κανείς κι όμως, στον απολογισμό αυτής της χρονιάς τα νούμερα θα σημειώσουν πτώση. Τι δεν πήγε καλά φέτος; Μετά τις φυσικές καταστροφές που έπληξαν την Θεσσαλία πέρσι, στο τέλος του καλοκαιριού ήρθε να προστεθεί ένας ακόμη «πονοκέφαλος»: Οι εικόνες με τα νεκρά ψάρια σε ορισμένες παραλίες της περιοχής προς το τέλος του Αυγούστου, έδωσαν ακόμη ένα «χτύπημα» στην τουριστική κίνηση, το οποίο όπως λένε οι επαγγελματίες του κλάδου έγινε γενικευμένα.
«Πολλές φορές ο τρόπος που μεταδίδεται η πληροφορία και εκείνο που περνάει προς τα έξω προκαλεί μεγαλύτερη ζημιά από ό,τι φανταζόμαστε. Όταν βγαίνουμε και λέμε “ψόφια ψάρια στον Βόλο” πιάνει όλη τη Μαγνησία, με αποτέλεσμα να έχουμε ακυρώσεις μέχρι και στο ανατολικό Πήλιο που είναι 55 χλμ μακριά και βλέπει στο Αιγαίο», επισημαίνει μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Γιώργος Ζαφείρης, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας και μέλος του ΔΣ του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
Έτσι, παρόλο που ο Ιούλιος και ο Αύγουστος παρουσίασαν μια εξαιρετική άνοδο σε σχέση με πέρσι και οι επιχειρήσεις του κλάδου δούλεψαν πολύ καλά, στο σύνολο η χρονιά θα κλείσει σημειώνοντας πτώση.
Αυτό το κλίμα ή καλύτερα την εικόνα που έχει δημιουργηθεί επιθυμούν και προσπαθούν να αντιστρέψουν οι φορείς με νέες καμπάνιες για την τουριστική προβολή και προώθηση του προορισμού.
Κάτι παρόμοιο έγινε και πέρσι τον χειμώνα, καθώς οι τουριστικές επιχειρήσεις ήταν έτοιμες να φιλοξενήσουν τους επισκέπτες τα Χριστούγεννα αλλά έπρεπε να αλλάξει η εικόνα που είχε δημιουργηθεί στον κόσμο, σύμφωνα με τον κ.Ζαφείρη.
«Εμείς περιμένουμε σε συνεργασία με τον ΕΟΤ και την Περιφέρεια Θεσσαλίας αλλά και μέσω ενός κονδυλίου που έχει προαναγγελθεί για την προβολή της Θεσσαλίας, να προχωρήσουμε σε μια ολοκληρωμένη καμπάνια για την περιοχή ενώ στο μεταξύ έχουμε προγραμματίσει και τη συμμετοχή μας σε εκθέσεις τουρισμού εντός και εκτός Ελλάδας», σημειώνει ο κΖαφείρης.
Το μεγαλύτερο πλήγμα στον τουρισμό δόθηκε με την ακύρωση των συνεδρίων και των σχολικών εκδρομών μετά τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις καταστροφές που σημειώθηκαν. Παρόλο που η Μαγνησία επανήλθε, το κακό είχε ήδη γίνει και τα ταξίδια είχαν ήδη ακυρωθεί.
«Πέρσι τον χειμώνα, παρότι στις γιορτές των Χριστουγέννων οι πληρότητες ήταν πολύ υψηλές, ο χειμερινός τουρισμός συνολικά μειώθηκε κατά τουλάχιστον 40% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Μόνον οι σχολικές εκδρομές που ακυρώθηκαν άγγιξαν σε ποσοστό το 70%», αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μαγνησίας. Τώρα το επόμενο στοίχημα είναι τα Χριστούγεννα και φυσικά οι εκδρομές και τα συνέδρια που κλείνουν από νωρίς.
Νικόλ Καζαντζίδου
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
National Geographic: Προβολή της Μήλου στις διεθνείς αγορές
Στα γεωλογικά, αρχαιολογικά, ιστορικά και μορφολογικά ενδιαφέροντα της Μήλου αναφέρεται δημοσίευμα του National Geographic με ιδιαίτερη έμφαση στο Αρχαίο Θέατρο, τις Κατακόμβες, την Αφροδίτη και τα ευρήματα στην Φυλακωπή σημειώνοντας ότι στο νησί “υπάρχουν όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Σε όλη τη βραχώδη ακτογραμμή, θα δείτε όλα τα διαφορετικά χρώματα. Το πράσινο είναι μπεντονίτης, το κόκκινο είναι οξείδιο του σιδήρου, το μπλε είναι αμέθυστος”. Και συμπληρώνει:”Η Μήλος προσφέρει εκπληκτικά τοπία παρόμοια με τη Σαντορίνη αλλά χωρίς πολυκοσμία. Γνωστή για την ηφαιστειακή ιστορία της, διαθέτει μια παλέτα από πολύχρωμους βράχους και πάνω από 70 παρθένες παραλίες, όπως το Σαρακίνικο ,το Κλέφτικο, τον Γέρακα , τη Φυριπλάκα και το Αμμουδαράκι. Το αφιέρωμα περιγράφει και τα γοητευτικά χωριά του νησιού, όπως ο Αδάμαντας, η Πλάκα, το Κλήμα, τα Μανδράκια και τα Πολλώνια, “όπου οι επισκέπτες μπορούν να εξερευνήσουν τον παραδοσιακό ελληνικό πολιτισμό”. Και συμπληρώνει :” Είναι ένας ιδανικός προορισμός για ταξιδιώτες που αναζητούν μια πιο ήρεμη και αυθεντική ελληνική νησιωτική εμπειρία”.
Το αφιέρωμα δημοσιεύθηκε στις 29 Αυγούστου και υπογράφεται από την Elizabeth Warkentin.
https://www.nationalgeographic.com/travel/article/milos-santorini-greece-alternative
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Η Grecotel ενεργός υποστηρικτής δράσεων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
Η Grecotel ενώνει τη φωνή της με την επιστημονική κοινότητα και όσους φροντίζουν να παραδώσουν στην επόμενη γενιά ένα πλανήτη απαλλαγμένο από τα φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής και καλωσορίζει στο Ρέθυμνο το τριήμερο οικολογικό συμπόσιο «ΓΗ: Ένας Βιώσιμος Πλανήτης για όλους – Κάλεσμα για Δράση – Η αλλαγή είναι εφικτή», οι εργασίες του οποίου ξεκίνησαν σήμερα 10 και θα διαρκέσουν έως τις 12 Σεπτεμβρίου 2024. Διοργανωτές του συμποσίου η Ιερά Μητρόπολη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Εθνικό Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας και η Περιφέρεια Κρήτης.
Όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση, η ανάδειξη της Grecotel ως “Μέγα Χορηγού” του συμποσίου στο Ρέθυμνο, σηματοδοτεί τις προθέσεις του ξενοδοχειακού οργανισμού, να στρέψει το βλέμμα στις τοπικές κοινωνίες, που με την παρακίνηση και την ενημέρωση μπορούν να σταθούν απέναντι στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής. H κλιματική αλλαγή απαιτεί συνέργειες αλλά και στήριξη της ακαδημαϊκής κοινότητας και του επιστημονικού προσωπικού της χώρας. Η Grecotel αναγνωρίζοντας το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει, “δηλώνει” ενεργός υποστηρικτής πρωτοβουλιών που μπορούν να καταστήσουν μια ουσιαστική αλλαγή εφικτή και στο μέτωπο της κλιματικής αλλαγής.
Η Grecotel είναι μεταξύ άλλων μέλος του UN Global Compact Network Greece. Το Οικουμενικό Σύμφωνο των Ηνωμένων Εθνών (UN Global Compact) είναι μια εθελοντική πρωτοβουλία, που βασίζεται στη δέσμευση των επιχειρήσεων για εφαρμογή Οικουμενικών Αρχών βιωσιμότητας και ανάληψη δράσεων υποστήριξης των στόχων των Ηνωμένων Εθνών.
Οι εργασίες του Συμποσίου, που τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, θα πραγματοποιηθούν στους χώρους της Ιεράς Μητροπόλεως (ανάμεσά τους και η Μονή Αρκαδίου), του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Παλαιοντολογικού Μουσείου Ρεθύμνου, παράρτημα του Εθνικού Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας, πρόεδρος του οποίου είναι η Φαλή Βογιατζάκη, η ακούραστη οραματίστρια για την προστασία του περιβάλλοντος στην Ελλάδα και ψυχή και αυτής της διοργάνωσης.
Με περισσότερα από 2.000 διεθνή βραβεία και διακρίσεις που έχει λάβει ο όμιλος Δασκαλαντωνάκη-Grecotel, αναγνωρίζεται σήμερα ως ο ηγέτης της ξενοδοχειακής αγοράς, ο μεγαλύτερος ελληνικός τουριστικός όμιλος και μία από τις πλέον δυναμικές ελληνικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της ICAP (Κλαδική Μελέτη για Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις, Νοέμβριος 2023), ο όμιλος κατέχει την πρώτη θέση με μερίδιο 4,5% βάσει αξίας και 3,5% βάσει συνόλου κλινών για τα ξενοδοχεία πολυτελείας.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ4 ημέρες ago
Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων
-
ΔΙΕΘΝΗ3 ημέρες ago
Κυρ. Μητσοτάκης: Η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να μεταμορφώσει τη χώρα μας
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Πολύνεκροι βομβαρδισμοί του Ισραήλ σε Γάζα και Λίβανο
-
ΔΙΕΘΝΗ3 ημέρες ago
Γαλλία – Η τελική κατάθεση της Ζιζέλ Πελικό: Αυτή είναι δίκη δειλών, είμαι ψυχικά εξαντλημένη
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Φιλοθέη: Διαρρήκτες προσπάθησαν να εισβάλουν σε σπίτι Αμερικανού διπλωμάτη
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Φον ντερ Λάιεν: Το Κίεβο μπορεί να «υπολογίζει» στην ΕΕ μετά τις «φρικτές» επιθέσεις της Ρωσίας
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Ο καιρός τύπου «Π» φέρνει βροχές, καταιγίδες και χιόνια στα ορεινά – Σε υψηλά επίπεδα η θερμοκρασία
-
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ4 ημέρες ago
Ο Τσιτσιπάς παρέμεινε στο Νο 11 του κόσμου