Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Καμύ ταξιδεύει στην Ιταλία και στην Ελλάδα – 110 χρόνια από τη γέννηση του

O Αλμπέρ Καμύ γεννήθηκε στο Μοντοβί της Αλγερίας το 1913 και σκοτώθηκε σε τροχαίο δυστύχημα το 1960 στο Σανς της Γαλλίας μαζί με τον εκδότη του Μισέλ Γκαλιμάρ. Τρία χρόνια νωρίτερα είχε τιμηθεί με Νόμπελ για το μυθιστοριογραφικό, το θεατρικό και το δοκιμιογραφικό του έργο. Το 1935 ο Καμύ ίδρυσε το «Theatre du Travail», όπου εργάστηκε ως διασκευαστής, ηθοποιός και θεωρητικός, ενώ έγινε διάσημος με τα μυθιστορήματά του «Ο ξένος» (1942), «Η πανούκλα» (1947) και «Ο ευτυχισμένος θάνατος» (δημοσιεύτηκε μεταθανατίως, το 1970). Στην εδραίωση της φήμης του συνέβαλαν επίσης το θεατρικό «Καλιγούλας» (ανέβηκε το 1947) και τα δοκίμια «Ο μύθος του Σισύφου» (1942) και «Ο επαναστατημένος άνθρωπος» (1951). Όλα αυτά είναι έργα που γεννιούνται και προετοιμάζονται στα ημερολόγια τα οποία κρατούσε ο συγγραφέας από την εποχή της ίδρυσης του «Theatre du Travail» μέχρι και τον θάνατό του.

      Φέτος συμπληρώνονται 110 χρόνια από τη γέννηση του Καμύ και δεν είναι ασφαλώς τυχαίο το γεγονός πως πολύ πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη ο τρίτος τόμος των ημερολογιακών του εγγραφών με τίτλο «Σημειωματάρια. Μάρτιος 1951-Δεκέμβριος 1959», σε μετάφραση Νίκης Καρακίτσου – Dougé και Μαρίας Κασαμπαλόγλου – Roblin, οι οποίες έχουν μεταφράσει επαξίως και τους δύο προηγούμενους τόμους. Ο αμέσως προηγούμενος τόμος, υπό τον τίτλο «Σημειωματάρια. Ιανουάριος 1942-Μάρτιος 1951», κάλυπτε το σύνολο των χρόνων του Καμύ στην Αλγερία, καθώς και ένα μικρό μέρος (από το 1940 και μετά) από την εποχή της παραμονής του στο Παρίσι (ο πρώτος τόμος των «Σημειωματαρίων» είχε ως πλαίσιο αναφοράς το διάστημα 1935-1942). Πρόκειται για την περίοδο της χρυσής του νιότης, εκείνο όμως που κυριαρχεί στην αφήγηση δεν είναι το προσωπικό στοιχείο. Η μεγάλη έγνοια του Καμύ είναι η τέχνη και με αυτήν καταγίνεται συνεχώς στα ημερολόγιά του, όπου κάποιες φορές παραθέτει ολόκληρα αποσπάσματα από τα προαναγγελλόμενα βιβλία του. Ο έρωτας, ο θάνατος, η αυτοκτονία, η φτώχια, το άχθος της καταναγκαστικής εργασίας, η γλώσσα και η έκφραση είναι τα θέματα που επανέρχονται τακτικά σε αυτές τις εσωτερικές εξομολογήσεις. Δύο όμως είναι τα απαραγνώριστα κεφάλαια στον τρόπο σκέψης του Καμύ: η ακατάβλητη επιθυμία του για ζωή (μια επιθυμία που αποκτά εντατικό χαρακτήρα) και το πάθος του για το γράψιμο, που τον συνέχει από πολύ νωρίς. Το γράψιμο κινητοποιεί με τη δημιουργική του δύναμη τη ζωή και η ζωή τροφοδοτεί με την ακατάσχετη ορμή της το γράψιμο. Μόνο έτσι μπορεί να έρθει για τον Καμύ η ισορροπία στον κόσμο, μόνο έτσι είναι δυνατόν να αποκτήσει νόημα η καθημερινότητα.

      Το ζήτημα της τέχνης και της έκφρασης παραμένει βαθιά σφηνωμένο στον νου του Καμύ και στον τόμο με τις ημερολογιακές εγγραφές του από την περίοδο 1951-1959. Κάτω από ποιες ακριβώς συνθήκες γράφει κάποιος, ποιος είναι ο δημόσιος ρόλος του συγγραφέα και ποιες οι σχέσεις του με τους σύγχρονους και τους παλαιότερους, πώς μεταπηδά ένας δεξιοτέχνης σαν τον Καμύ από το μυθιστόρημα στο θέατρο και τανάπαλιν και τι ακριβώς είναι πιθανό να προσδοκά το κοινό από τα γραπτά του;

       Ο Καμύ κινείται αυτή τη φορά ανάμεσα στη Γαλλία και στην Αλγερία, αναλογίζεται κάθε τόσο τον γενέθλιο τόπο του, μνημονεύοντας την αγάπη του και ταυτοχρόνως την ανησυχία του για την κατάσταση της υγείας της μητέρας του και αφιερώνει πολλές λυρικές σελίδες στην Ελλάδα (η Ακρόπολη και οι Δελφοί) και στην Ιταλία (η Ρώμη και οι ιταλικές εξοχές), θαυμάζοντας τόσο το μεγαλείο της φύσης όσο και το ιστορικό βάθος του πολιτισμού των δύο χωρών, μολονότι προτιμά σαφώς το αρχαιοελληνικό από το ρωμαϊκό παρελθόν μια και του φαίνεται πως οι Ρωμαίοι υπήρξαν ψυχροί αντιγραφείς των αρχαίων Ελλήνων, εμποδίζοντας τους σύγχρονους Ευρωπαίους να επικοινωνήσουν χωρίς βαρετές μεσολαβήσεις με το ατόφιο μέταλλο της ελληνικής αρχαιότητας. 

       Το τραγικό, οι μυθικοί ήρωες της αρχαιοελληνικής τραγωδίας, το παράλογο, η αποστροφή για κάθε πολιτικό δογματισμό (των οιωνδήποτε επαναστατικών φρονημάτων συμπεριλαμβανομένων), η εμπύρετη προετοιμασία του «Πρώτου Ανθρώπου», του μυθιστορήματος το οποίο είχε στα σκαριά και δεν πρόλαβε να αποτελειώσει (ο άνθρωπος ως γυμνή, ανεξάρτητη από ετεροβαρείς προσδιορισμούς διαθεσιμότητα), αλλά και η αντιφατική γοητεία του Νίτσε, που ξεπροβάλλει επίμονα στα χαρτιά του, ή η πίστη στον Θεό και η αθεΐα, σε συνδυασμό με τα διαρκή και (ανυποχώρητα) οντολογικά ερωτήματα για την τύχη της ανθρώπινης ύπαρξης, συμπληρώνουν την πορεία του Καμύ μέσω των ημερολογιακών εγγραφών του, συνοψίζοντας τα θεμελιώδη μοτίβα της λογοτεχνίας, του θεάτρου και της δοκιμιογραφίας του. Εκείνο, όμως, το οποίο πρωτίστως απολαμβάνουμε διαβάζοντας τα «Σημειωματάρια» είναι ο λόγος του: λόγος φιλοσοφικός και συνάμα εκστατικός, ποιητικός και παράλληλα πολιτικός, ένθερμος και την ίδια ώρα ψυχρόαιμος και αποστασιοποιημένος. Ένας γραφιάς με βούλα και σφραγίδα. 

      Β. Χατζηβασιλείου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εκλεκτοί μουσικοί της ΚΟΑ στο πνεύμα της Εβδομάδας των Παθών με μελωδίες από τη Βιέννη, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Τη Μεγάλη Δευτέρα, 29 Απριλίου, εκλεκτοί μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, μας εισάγουν στο πνεύμα της Εβδομάδας των Παθών με μελωδίες από τη…Βιέννη, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Το κουαρτέτο εγχόρδων τετART-on (Μόρφω Παπαδημητρίου – βιολί, Κώστας Καραγεωργόπουλος – βιολί, Αλέξανδρος Παπανικολάου – βιόλα,Ήβη Παπαθανασίου – βιολοντσέλο) μας καλεί στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο με ένα πρόγραμμα που συγκινεί.

Ερμηνεύονται έργα συνθετών που έζησαν και έδρασαν στη μουσική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Τρεις συνθέτες, τρεις διαφορετικές εποχές, μία πόλη.

Ξεκινώντας από το Τέταρτο Κουαρτέτο Εγχόρδων του Μπετόβεν. Σύνθεση θυελλώδη, γεμάτη ένταση.

Στη συνέχεια, παρουσιάζεται μια εκδοχή του κατανυκτικού κουαρτέτου εγχόρδων Fratres, του 88χρονου σήμερα Εσθονού συνθέτη Άρβο Περτ.

Τέλος, με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννηση του «συνθέτη του Θεού» Άντον Μπρούκνερ, θα ακουστεί το Κουαρτέτο εγχόρδων του σε ντο ελάσσονα.

Το πρόγραμμα

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770 – 1827)

Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.4 σε ντο ελάσσονα, έργο 18 αρ.4

ΑΡΒΟ ΠΕΡΤ (γεν. 1935)

Fratres (εκδοχή για κουαρτέτο εγχόρδων)

ΑΝΤΟΝ ΜΠΡΟΥΚΝΕΡ (1824 – 1896)

Κουαρτέτο εγχόρδων σε ντο ελάσσονα

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Κουαρτέτο εγχόρδων τετART-on

Μόρφω Παπαδημητρίου, βιολί

Κώστας Καραγεωργόπουλος, βιολί

Αλέξανδρος Παπανικολάου, βιόλα

Ήβη Παπαθανασίου, βιολοντσέλο

Στις 19:00, μία ώρα πριν την έναρξη της συναυλίας, θα προηγηθεί ξενάγηση στους χώρους του Μουσείου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αλκίνοος Ιωαννίδης: Τραγούδησε τον «Προσκυνητή» στο πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης

Τον «Προσκυνητή» ερμήνευσε ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο διάσημο πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη. Ο Έλληνας τραγουδοποιός ανέβασε βίντεο στο TikTok.

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, εμφανίστηκε με την κιθάρα του σε μία αίθουσα του πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης, όπου τραγούδησε μία πιο τις διαχρονικές επιτυχίες του, τον «Προσκυνητή».

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης ανέβασε το συγκεκριμένο βίντεο στο προφίλ του στο TikTok.

https://www.tiktok.com/embed/v2/7359300828349369633?lang=el-GR&referrer=https%3A%2F%2Fwww.newsit.gr%2Flifestyle%2Falkinoos-ioannidis-tragoudise-ton-proskyniti-sto-panepistimio-Columbia-tis-neas-yorkis%2F4062373%2F&embedFrom=oembed

Ο σπουδαίος καλλιτέχνης ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη για μία σόλο συναυλία που θα δώσει στις 22 Απριλίου, στο Columbia, ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου.

NEWSIT

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Eden in Ancient Olympia»: Η Τζόυς ΝτιΝτονάτο στέλνει ηχηρό μήνυμα για την προστασία του πλανήτη

Η παγκοσμίου φήμης τραγουδίστρια της όπερας Τζόυς ΝτιΝτονάτο βρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας πριν από λίγες ημέρες για να κινηματογραφήσει το «Eden», ένα ρηξικέλευθο πρότζεκτ που αποσκοπεί στην αφύπνιση του κοινού σχετικά με την κλιματική κρίση. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στις 6, 7 και 8 Απριλίου, και η ταινία είναι προγραμματισμένη να κυκλοφορήσει παγκοσμίως τον Ιούλιο, παράλληλα με τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι.

Το «Eden» είναι κάτι περισσότερο από μια απλή συναυλία. Είναι μια υπερβατική εμπειρία που μιλάει για την επείγουσα ανάγκη προστασίας της φύσης. Έχει συγκινήσει και ενεργοποιήσει το κοινό στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, συνδυάζοντας τη διαχρονική ομορφιά της μπαρόκ και της κλασικής μουσικής με ένα στοχευμένο κάλεσμα για δράση για την προστασία των πολύτιμων οικοσυστημάτων του πλανήτη μας.

Η διοργάνωση αυτού του σημαντικού γεγονότος, λίγες ημέρες πριν από την Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας στην Αρχαία Ολυμπία, έχει βαθιά σημασία. Αυτός ο εμβληματικός τόπος, ως γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων, ενσαρκώνει τις διαχρονικές αξίες της φιλίας, της αριστείας και του σεβασμού. Σε αυτή την ιστορική τοποθεσία, η διεθνούς φήμης μεσόφωνος και η ομάδα της ενώνουν τις δυνάμεις τους με το World Human Forum για να τιμήσουν το πνεύμα του Ολυμπισμού, υπογραμμίζοντας παράλληλα τη σημασία της διατήρησης της ζωής στον πλανήτη μας για τις επόμενες γενιές.

«Οι καιροί αυτοί ζητούν επειγόντως από την ανθρωπότητα να αναδείξει την καλύτερή της πλευρά για να ξεπεράσει τις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Η Αρχαία Ολυμπία, μαζί με αυτή τη διαχρονική και γεμάτη έμπνευση μουσική, φωτίζουν τον δρόμο που χρειάζεται να ακολουθήσουμε για να προχωρήσουμε μπροστά, μαζί. Εδώ, σε αυτόν τον ιερό τόπο, το “Eden” μας καλεί να ενωθούμε με ελπίδα, να υψώσουμε τις φωνές μας σε ένα κοινό σκοπό και να συνδεθούμε βαθύτερα, και με πολύ μεγαλύτερη φροντίδα, με τον κόσμο γύρω μας» σημειώνει η Τζόυς ΝτιΝτονάτο.

Την ΝτιΝτονάτο πλαισιώνει η συναρπαστική ορχήστρα Il Pomo d’Oro, με μουσικούς από όλο τον κόσμο, που διευθύνει ο Μαξίμ Εμελιάνιτσεφ, μεταφέροντας ένα μήνυμα ελπίδας αλλά και ευθύνης. Στην παραγωγή της Αρχαίας Ολυμπίας, που σκηνοθέτησε ο καταξιωμένος Ολιβιέ Σιμοννέ, η σπουδαία λυρική ερμηνεύτρια έχει προσκαλέσει τρία παιδικά χορωδιακά σχήματα: την Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, το σύνολο Chœur ECLATS από τη Γαλλία και τη διαπολιτισμική χορωδία νέων El Sistema Greece. Σε μια ιστορική στιγμή, ενώνονται για να τραγουδήσουν από κοινού τον Ολυμπιακό Ύμνο σε τρεις γλώσσες, στα ελληνικά, τα γαλλικά και τα αγγλικά. Αυτή η συμβολική προσέγγιση ενσαρκώνει το πνεύμα της ενότητας και της συνεργασίας που βρίσκεται στην καρδιά των Ολυμπιακών αξιών.

Η ταινία «Eden in Ancient Olympia» είναι μια πρωτοβουλία του World Human Forum, σε παραγωγή του World Human Forum, του ZDF/ARTE, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της UNITEL.

Η Τζόυς ΝτιΝτονάτο επιστρέφει αύριο (16/4) στην Αρχαία Ολυμπία για να ερμηνεύσει τον Ολυμπιακό Ύμνο στην Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας για το Παρίσι 2024.

ΦΩΤΟ credit WHF Stephan TalneauTalneau

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ