Connect with us

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Νέα εποχή για την ανάπτυξη του yachting στην Ελλάδα

Μία νέα εποχή για τα τουριστικά δεδομένα της χώρας μας αναμένεται να σηματοδοτήσει για το 2023 η ανάπτυξη του yachting στην Ελλάδα. 
Ο  κ. Αντώνης Στελλιάτος, που επανεξελέγη την περασμένη Κυριακή στην προεδρία της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τονίζει ότι το 2023 θα είναι μία πολύ καλή χρονιά για τη χώρα μας που δεν θα έχει προηγούμενο. 
Ωστόσο παρατηρεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή που αντιμετωπίζουν τα περισσότερα σκάφη που δραστηριοποιούνται στο ελλαδικό χώρο είναι το θέμα της έλλειψης θέσεων ελλιμενισμού.
Δηλώνει ότι πολλά από τα σκάφη που δεν βρίσκουν θέσεις σε εγκαταστάσεις τα οποία δεν είναι δηλωμένα ως τουριστικά λιμάνια, είτε σταθμεύουν σε καρνάγια ή σε λιμάνια που δεν προσφέρουν υπηρεσίες αντίστοιχες μιας μαρίνας.
Τονίζει ότι το 2022 οι ναυλώσεις των σκαφών ιστιοφόρων και καταμαράν στη χώρα μας, που ανέρχονται σε 5.500, άγγιξαν το 100% έως τα τέλη Νοεμβρίου, ενώ προσθέτει  ότι αν δεν υπάρξει κάποιος απρόβλεπτος παράγοντας σε σχέση με νέα περιοριστικά μέτρα για τα κρούσματα πανδημίας covid  από την Κίνα, η  Ελλάδα μπαίνει δυναμικά στον στίβο της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.
“Το 2023 θα είναι μια χρονιά ρεκόρ”, τονίζει  ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι οι δημοφιλέστεροι προορισμοί το 2022 ήταν οι Κυκλάδες αλλά και το Ιόνιο που λόγω και του ανοίγματος του Ισθμού της Κορίνθου, πρόσφεραν στους περισσότερους ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο μια ανεπανάληπτη εμπειρία. 
Αναφερόμενος στις επιπτώσεις στον κλάδο από τον ρωσο – ουκρανικό πόλεμο είπε ότι υπήρξαν πολλές ακυρώσεις ναυλοσυμφώνων από Ρώσους και Ουκρανούς αλλά και Αμερικανούς ναυλωτές, χωρίς ωστόσο αυτό να έχει αντίκτυπο στο τελικό αποτέλεσμα. 
Σχετικά με το κόστος των ναυλώσεων, ο κ. Στελλιάτος λέει ότι η ναύλωση ενός καταμαράν αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα ανέρχεται σε 5.000 με 10.000 ευρώ την εβδομάδα και για ένα ιστιοπλοϊκό από 3.500 έως 4.500 ευρώ την εβδομάδα, τιμές στις οποίες δεν περιλαμβάνονται πλήρωμα ή skipper (πλοηγός σκαφών αναψυχής).
Τα προβλήματα 
Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ αναφερόμενος στο νέο νόμο  για το yachting που ψηφίστηκε τον Απρίλιο στη Βουλή, είπε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση βοηθάει στην ανάπτυξη του κλάδου ωστόσο εξέφρασε τη διαφωνία του με δύο συγκεκριμένα άρθρα της νομοθετικής ρύθμισης (8 και 9), με τα οποία όπως δηλώνει δίνεται το δικαίωμα σε σκάφη με τρίτη σημαία να κάνουν ναυλώσεις στην Ελλάδα χωρίς να διαθέτουν επαγγελματική άδεια και φορολογικό αντιπρόσωπο, ενώ προσθέτει ότι τα σκάφη αυτά δεν πληρώνουν ΝΑΤ και έχουν και μειωμένο ΦΠΑ.
Υπογραμμίζει ωστόσο ότι από την άλλη πλευρά για κάθε ναυλοσύμφωνο που συνάπτουν τα 5.500 ελληνικά σκάφη αυτό πηγαίνει στην εφορία, στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΔΑΕ), στο λιμεναρχείο και στο υπουργείο Ναυτιλίας.
Ο κ. Στελλιάτος τονίζει ότι ο κλάδος των επαγγελματικών σκαφών προσφέρει στην ελληνική οικονομία το 1,42% του ΑΕΠ, ενώ ανέφερε ότι το 2022 δόθηκαν 30 εκατ. ευρώ στο ΝΑΤ και 10 εκατ. ευρώ στον Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).
Σημειώνεται ότι στον ΕΦΚΑ περιλαμβάνονται τα πληρώματα για τα σκάφη κάτω από 24 μέτρα που δεν χρειάζονται ναυτολόγιο.
Νέο ΔΣ στην Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού  
Κατά τη Γενική Συνέλευση της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού  στις 15 Ιανουαρίου 2023, επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης ο κ. Αντώνης Στελλιάτος, ενώ εκλέχθηκε νέο Δ.Σ. με τριετή θητεία, από 1/2/2023 έως 31/1/2026, η σύνθεση του οποίου, μετά τη συγκρότησή του σε σώμα, έχει ως εξής: πρόεδρος Αντώνης Στελλιάτος, πρώτος αντιπρόεδρος Εμμανουήλ Στεφανάκης, δεύτερος αντιπρόεδρος Σταύρος Κυριακούλης, τρίτος αντιπρόεδρος Διογένης Βενετόπουλος, γενικός γραμματέας Βασίλειος-Ηλίας Μαυρόγιαννης, ειδικός γραμματέας Παναγιώτης-Νικόλαος Λεμός, ταμίας Απόστολος Παπαδόπουλος, μέλος – επίτιμος πρόεδρος Γιώργος Βερνίκος και μέλος Διονύσιος Πυλαρινός.
Τι υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ Πάρης Λουτριώτης 
Την ανάγκη ο συντελεστής ΦΠΑ να διαμορφωθεί στο 13% από το 24%, στις ναυλώσεις των σκαφών αναψυχής άνευ πληρώματος, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ , ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών ‘Ανευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ), Πάρης Λουτριώτης ο οποίος και αυτός επανέρχεται στο θέμα των θέσεων έλλειψης ελλιμενισμού.
Προσθέτει ότι οι ναυλώσεις των σκαφών άνευ πληρώματος το  2022 ήταν αυξημένες κατά 70% σε σχέση με το 2019 ενώ το 2023 αναμένει πληρότητα κατά 100%.
Για το θέμα των θέσεων ελλιμενισμού υποστηρίζει ότι μετά την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου σε ιδιώτη επενδυτή το πρόβλημα στην Αττική με τις θέσεις ελλιμενισμού έγινε πιο έντονο. Επισήμανε ότι ο διαχειριστικός φορέας της συγκεκριμένης μαρίνας θα ξεκινήσει έργα από 1ης Μαρτίου και σύμφωνα με τις υποχρεώσεις το 20% από τα επαγγελματικά θα παραμείνουν ενώ τα υπόλοιπα θα πρέπει να αποχωρήσουν.  Προσθέτει ότι οι ανάγκες ελλιμενισμού για τα επαγγελματικά σκάφη άνευ πληρώματος ανέρχονται αυτή τη στιγμή σε 2.500 ενώ αναμένεται να προστεθούν άλλα 30 νέα σκάφη που έρχονται στην Ελλάδα. 
Οι τουριστικοί λιμένες σε Ευρώπη και η έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία της διαΝΕΟσις στην Ευρώπη υπάρχουν σήμερα περίπου 11.000 τουριστικοί λιμένες που διαθέτουν περίπου 1,1 εκατομμύρια θέσεις ελλιμενισμού, με τις Βόρειες χώρες να έχουν κατά κανόνα περισσότερους, αλλά μικρότερους λιμένες από τις Νότιες. 
Το πόσους λιμένες έχει κάθε χώρα, βεβαίως, επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως η μορφολογία και το μήκος της ακτογραμμής της, το αν έχει πλωτά ποτάμια και, βεβαίως, η κουλτούρα του λαού της ως προς τη θαλάσσια αναψυχή. Το 38% των Δανών διαθέτουν ένα σκάφος αναψυχής, για παράδειγμα, την ώρα που το αντίστοιχο ποσοστό στη Γαλλία είναι μόλις 5%.
Κάτι επίσης ενδιαφέρον και αξιοσημείωτο: σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες πλην της Ιταλίας, υπάρχουν λιγότερες θέσεις ελλιμενισμού από ό,τι τα δηλωμένα σκάφη αναψυχής, κάτι που δημιουργεί το εύλογο ερώτημα: πού ελλιμενίζονται τα υπόλοιπα; Το μεγαλύτερο μέρος της απάντησης έχει να κάνει με το ότι τα σκάφη με εξωλέμβιες μηχανές χρησιμοποιούνται μόνο μερικές περιόδους του χρόνου και δεν καταλαμβάνουν θέσεις ελλιμενισμού το υπόλοιπο διάστημα (σταθμεύουν στην ξηρά). Και πάλι, όμως, οι θέσεις ελλιμενισμού που υπάρχουν διαθέσιμες στην Ελλάδα καλύπτουν μόνο το 41,8% του υπόλοιπου στόλου σκαφών αναψυχής. Από ό,τι φαίνεται, τα υπόλοιπα σκάφη βρίσκουν θέσεις σε εγκαταστάσεις που δεν είναι δηλωμένες ως τουριστικοί λιμένες (πάνω από 40 λιμάνια στην Ελλάδα εξυπηρετούν και σκάφη αναψυχής, έστω και χωρίς να τους προσφέρουν υπηρεσίες αντίστοιχες μιας μαρίνας), είτε στα επονομαζόμενα “ορφανά λιμάνια” που δεν είναι καθόλου καταγεγραμμένα.
Aύξηση των mega-yachts
Η κατηγορία των mega-yachts (σκάφη μήκους άνω των 24 μέτρων) απευθύνονται σε άτομα υψηλού εισοδήματος. Όπως αναφέρεται στην έρευνα, διαΝΕΟσις ένα mega-yacht μήκους 40-60 μέτρων σημαίνει δαπάνες σχεδόν 100.000 ευρώ την εβδομάδα, ποσό που περιλαμβάνει τη ναύλωση (περίπου τα μισά), τις προμήθειες του σκάφους, τα κόστη του πληρώματος και τις δαπάνες των επιβατών. Είναι ένα υποσύνολο της αγοράς που όμως αυξάνεται ραγδαία -πλέον υπάρχουν 8.538 mega-yachts στον κόσμο, και περίπου 350 από αυτά βρίσκονται στην Ελλάδα. 
Είναι ενδιαφέρον, δε, ότι η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πολύ μεγάλων σκαφών αναψυχής (μήκους άνω των 40 μέτρων) στον κόσμο. Σύμφωνα με σχετική έρευνα από τα σχεδόν 4.795 τέτοια σκάφη στον κόσμο, τα 407 ανήκουν σε πολίτες των ΗΠΑ, που έχουν τα περισσότερα, με τους Ρώσους να ακολουθούν (168) και στην τρίτη θέση βρίσκουμε, ίσως αναπάντεχα, τους Έλληνες (107).
Π.Τσ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Σεϋχέλλες στην Ικαρία: Η παραλία που φιγουράρει στη λίστα με τις καλύτερες παραλίες της Ελλάδας

Οι ελληνικές Σεϋχέλλες, στην Ικαρία, συμπυκνώνουν ιδανικά την ίδια την ουσία και ταυτότητα του νησιού – τοπίο μαγικό, άγριο και άθικτο και για αυτό απόλυτα αληθινό.

Το ακόμα πιο ενδιαφέρον στην Ικαρία της μακροζωίας με τις πανέμορφες παραλίες, είναι πως η παραλία Σεϋχέλλες δημιουργήθηκε κατά λάθος.

Ήταν το 1985 όταν η κατολίσθηση βράχων κατά τη διάνοιξη του τούνελ για τη δημιουργία δρόμου από και προς το χωριό του Μαγγανίτη οδήγησε στο να κατρακυλήσουν οι βράχοι στο νερό.

Με τα χρόνια το νερό έκανε τη δουλειά του και κάπως έτσι, στην ουσία «από λάθος», σχηματίστηκε μια κορυφαία σε ομορφιά ελληνική παραλία.

Οι ίδιοι οι Ικαριώτες αποκαλούν χαϊδευτικά την παραλία Σεϋχέλλες «τη ακουαμαρίνα του νησιού». Η αλήθεια είναι πως η γαλάζια -με ελαφρούς τόνους σμαραγδί- απόχρωση των νερών της είναι εκθαμβωτική.

Το εξωτικό, α λα Καραϊβική σκηνικό συμπληρώνουν ιδανικά το λευκό ψιλό βότσαλο της παραλίας αλλά και οι εντυπωσιακοί γρανιτένιοι βράχοι που την περιβάλλουν.

Μάλιστα οι επιβλητικοί λευκοί βράχοι δημιουργούν υποθαλάσσιες σπηλιές γύρω από την παραλία.

Όπως καταλαβαίνετε, οι Σεϋχέλλες είναι ιδανικές για εξερευνήσεις και καταδύσεις στο βυθό της θάλασσας (γι’ αυτό μην ξεχάσετε τη μάσκα σας) αλλά και για ηχηρές βουτιές από τους γρανιτένιους βράχους!

Διαβάστε περισσότερα στο exploringgreece.tv

NEWSIT

Continue Reading

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Σαββατοκύριακο στην Κέα: Σούπερ απόδραση 2 ώρες από την Αθήνα

Η Κέα (Τζια) αποτελεί ιδανική επιλογή για εκείνους που θέλουν να αποδράσουν αυτή την περίοδο από το κλεινόν άστυ σε έναν κοντινό νησιωτικό προορισμό.

Το όμορφο Κυκλαδονήσι απέχει περίπου 1 ώρα με το πλοίο από την Αττική και αυτό είναι το μεγάλο του ατού που το καθιστά δημοφιλή προορισμό για σύντομες αποδράσεις.

Το δυτικότερο κατοικημένο νησί των Κυκλάδων, λοιπόν, χαρακτηρίζεται για την κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρά του, για τις πανέμορφες παραλίες και μία γραφική Χώρα.

Οι βασικοί οικισμοί της Κέας ή Τζιας, είναι η Ιουλίδα, στην ουσία η Χώρα και το πιο γραφικό κομμάτι του νησιού, το παραθαλάσσιο Βουρκάρι και το λιμάνι της η Κορησσία.

Η Ιουλίδα αποτελεί τον πιο γραφικό οικισμό του νησιού. Είναι αμφιθεατρικά χτισμένη στις πλαγιές δύο λόφων κι έχει δημιουργηθεί πάνω στα ερείπια αρχαίας πόλης.

Η κυκλαδίτικη αρχιτεκτονική της σε συνδυασμό με τα παραδοσιακά καλντερίμια και το άπλετο φως του ήλιου, καθώς και η απρόσκοπτη θέα στα νερά του Αιγαίου, αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά που κάνουν την Ιουλίδα αγαπημένη επιλογή των ταξιδιωτών.

Διαβάστε περισσότερα στο exploringgreece.tv.

NEWSIT

Continue Reading

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Σημείο αναφοράς στη Σκιάθο το σπίτι-μουσείο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Λίγα μόλις βήματα μακριά από το πολύβουο λιμάνι της Σκιάθου και στην καρδιά του πιο κοσμοπολίτικου σημείου της Χώρας, ένα μικρό δρομάκι προς τα δεξιά οδηγεί στην όμορφη μικρή πλατεία στο μέσο της οποίας, ένα μεγάλο δέντρο χαρίζει απλόχερα τη δροσερή σκιά του στους επισκέπτες του κατάλευκου σπιτιού που περιμένουν να μπουν μέσα και να θαυμάσουν τα υπάρχοντα-εκθέματα του αγίου της ελληνικής λογοτεχνίας, του σπουδαίου Σκιαθίτη Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

    Με απλά λόγια, όπως ήταν άλλωστε και όλη η ζωή του μεγάλου λογοτέχνη Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, είναι το σπίτι-μουσείο που έζησε στην πατρίδα του τα τελευταία χρόνια της ζωής του.

    Το σπίτι του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη από το 1954 πέρασε στον Δήμο Σκιάθου και κι από το 1965 χαρακτηρίστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία, ενώ το 1990 πραγματοποιήθηκαν εργασίες επισκευής και στερέωσης του κτιρίου.

    Το υπέροχο διώροφο σπίτι που είναι κλασικό δείγμα σκιαθίτικης λαϊκής αρχιτεκτονικής, χτίστηκε το 1860 από τον πατέρα του μεγάλου λογοτέχνη, τον ιερωμένο Αδαμάντιο όπως μπορεί να διακρίνει ο κάθε επισκέπτης, στην εντοιχισμένη από τότε επιγραφή στην είσοδο του σπιτιού.

    Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης που γεννήθηκε στις 4 Μαρτίου 1851 στη Χώρα και πέθανε στον τόπο που γεννήθηκε το 1911 είχε μία εξαιρετικά λιτή ζωή ακόμη και στην Αθήνα όπου έζησε ένα μεγάλο μέρος της ζωής του. Είχε πέρα από το σπουδαίο συγγραφικό του έργο να επιδείξει και μία πρωτόγνωρη λιτότητα και στην καθημερινότητά του, ενώ ήταν και βαθιά θρησκευόμενος, κάτι που φαίνεται αποτυπωμένο και στο εσωτερικό του σπιτιού.

    Μια εξωτερική ξύλινη σκάλα στην ανατολική πλευρά οδηγεί τους επισκέπτες στο εσωτερικό του σπιτιού που είναι διώροφο, με ανώγι και κατώγι, ενώ στο ανώγι, μια στενόμακρη είσοδος οδηγεί σε τρία δωμάτια.

    Το ανώγι, δηλαδή ο πρώτος όροφος διατηρείται αυτούσιος με τα αυθεντικά του έπιπλα, αντικείμενα της εποχής και πολλά από τα προσωπικά του αντικείμενα, όπως το μελανοδοχείο του, το σεντούκι του και το κρεβάτι του, ενώ στο σαλόνι με το παραδοσιακό τζάκι και τα αυθεντικά έπιπλα, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης πέρασε τα τελευταία του χρόνια πριν πεθάνει από πνευμονία.

    Στα δεξιά της εισόδου, υπάρχει ένα μικρό σχετικά δωμάτιο, όπου υπάρχουν τα βιβλία και τα θρησκευτικά άμφια του πατέρα του συγγραφέα, του παπα Αδαμάντιου. Το μικρό αυτό δωμάτιο διαθέτει μόνο ένα παράθυρο, ένα κρεβάτι και ένα ντουλάπι χωμένο στον τοίχο, μοιάζοντας περισσότερο με κελί μοναχού. Αυτό τον χώρο ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης το χρησιμοποίησε αργότερα όταν πια είχε επιδεινωθεί πολύ η υγεία του τόσο ως γραφείο όσο και σαν υπνοδωμάτιο.

    Το σαλόνι του σπιτιού με τους χρωματικούς ρόμβους στο ταβάνι, βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την είσοδο και στα αριστερά υπάρχει το τζάκι, που ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης αγαπούσε πολύ σαν χώρο. Πάνω από το τζάκι, δύο μικρά ράφια έχουν ακόμη τις κούπες και τα φλιτζάνια με τα νησιώτικα αυθεντικά σχέδια, που χρησιμοποιούσε ο μεγάλος συγγραφέας.

    Μία εσωτερική ξύλινη σκάλα οδηγεί στην αυλή και στο ισόγειο του σπιτιού, το οποίο χρησιμοποιούνταν από την οικογένεια ως αποθηκευτικός χώρος. Σήμερα, λειτουργεί ως εκθεσιακός χώρος παλαιών και νέων εκδόσεων του Σκιαθίτη συγγραφέα.

    Ο δήμαρχος Σκιάθου Θοδωρής Τζούμας μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ δήλωσε ότι «για μας, για το νησί μας, για τον Πολιτισμό μας, η ανάδειξη του σπιτιού του Αλεξάνδρου Παπαδιαμάντη είναι κορυφαίας σημασίας. Είναι τοπόσημο για τον τόπο μας και μια ολοζώντανη ιστορία που οφείλουμε να την μεταλαμπαδεύσουμε στους επισκέπτες της Σκιάθου και στους νεότερους. Για το νησί, το όνομα Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης είναι ιερό και αξεπέραστο. Τιμούμε στο μέγιστο δυνατό, τον σπουδαίο λογοτέχνη που αποτελεί σημαία για το νησί μας».

    Αξίζει να σημειωθεί ότι το έμβλημα του δήμου Σκιάθου είναι το πρόσωπο του μεγάλου μας συγγραφέα, η πιο σημαντική οδός του νησιού φέρει το όνομά του αλλά και το διεθνές αεροδρόμιο της Σκιάθου ονομάζεται «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης».

 Η. Παπαδημητρίου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ