Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022: Γιάννης Χουβαρδάς και «Η άλλη πλευρά της Καταιγίδας»

Με μια συναρπαστική πρωτότυπη σύνθεση του Γιάννη Χουβαρδά κάνει πρεμιέρα το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στην Πειραιώς 260, την Τετάρτη 1 Ιουνίου 2022 και για επτά συνολικά παραστάσεις.

Η σαιξπηρική Καταιγίδα συναντά το Χόλιγουντ της «Χρυσής Εποχής» και τον ιδιοφυή δημιουργό Όρσον Ουέλς· το δε κοινό προσκαλείται σε ένα μαγικό ταξίδι τόσο στον κόσμο του θεάτρου όσο και αυτόν του κινηματογράφου.

Πράγματι, το κείμενο που υπογράφει ο Γιάννης Χουβαρδάς μεταφέρει την ποίηση του πρωτοτύπου σ’ ένα μυθικό, αλλά και κοντινό σ’ εμάς περιβάλλον, ένα κινηματογραφικό στούντιο, αντλώντας την έμπνευσή του από δύο κύκνεια άσματα: το τελευταίο θεατρικό έργο του Άγγλου δραματουργού, την Καταιγίδα (The Tempest), που πολύ συχνά απαντάται στα ελληνικά ως Τρικυμία, και την τελευταία, ανολοκλήρωτη ταινία του Όρσον Ουέλς Η άλλη πλευρά του ανέμου.

«Ουέλς και Σαίξπηρ είναι ονόματα συγγενικά», σημειώνει ο Γιάννης Χουβαρδάς. «Ο Ουέλς ασχολήθηκε εξαντλητικά με τον Σαίξπηρ σκηνοθετώντας έργα του στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Ο Σαίξπηρ έγραψε αυτό το θείο έργο, την Καταιγίδα του, που στη θεματική του, την πλοκή του και στους χαρακτήρες του ταυτίζεται, σε πολλά σημεία, εκπληκτικά με τη ζωή και το έργο του Ουέλς. Ήταν μοιραίο ότι κάποτε αυτή η συγγένεια θα γεννούσε ένα νόθο, αλλά με ιδιαίτερη προσωπικότητα, παιδί».

Ολόκληρο το έργο, άλλωστε, είναι μια φαντασμαγορική μίξη θεάτρου και κινηματογράφου, μ’ ένα λαμπερό σύνολο ηθοποιών απ’ όλες τις γενιές του ελληνικού θεάτρου – Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Έκτορας Λυγίζος, Άρης Μπαλής, Ελένη Μπούκλη, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Αντώνης Μυριαγκός, Δημήτρης Παπανικολάου, Δημήτρης Πασσάς, Δημήτρης Πιατάς, Άλκηστις Πουλοπούλου, Χάρης Φραγκούλης και ο βετεράνος Γιάννης Βογιατζής.

Ο κόσμος του Πρόσπερο, το «μαγικό νησί» του, είναι την ίδια στιγμή ο κόσμος του Όρσον Ουέλς. Και τα υπόλοιπα σαιξπηρικά πρόσωπα, όμως, παραπέμπουν σε αναγνωρίσιμες θρυλικές μορφές χολιγουντιανών ταινιών – από τη Ρίτα Χέιγουορθ και τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, μέχρι το δίδυμο Χοντρός και Λιγνός, αλλά και τους Βίνσεντ Πράις, Πίτερ Λόρε, Φρεντ Αστέρ και τη χορευτική παρτενέρ του τελευταίου, Τζίντζερ Ρότζερς. Από την παράσταση περνούν, επίσης, όλα τα είδη του κινηματογράφου εποχής (νουάρ, ρομαντική κομεντί, τρόμου, μιούζικαλ κ.ά.).

Η μαγεία συνιστά κεντρικό θέμα στην Καταιγίδα, καθώς είναι το στοιχείο που δένει την πλοκή. Η δε αποκήρυξή της συνδέεται με την απόσυρση του Σαίξπηρ από τη θεατρική συγγραφή. Η μαγεία, όμως, είναι και άλλο ένα στοιχείο που συνδέει το κύκνειο άσμα του Σαίξπηρ με τη ζωή και το έργο του ταχυδακτυλουργού, ανάμεσα στις άλλες ιδιότητές του, Όρσον Ουέλς, εκπέμποντας μια αύρα της ύλης που παλεύει να γίνει πνεύμα.

Η πραγματικότητα του θεάτρου και οι ψευδαισθήσεις του καθώς και οι στιγμές που αποτυπώνει η κάμερα, μπλέκονται με την αληθινή ζωή σε ένα παιχνίδι/παράσταση που αφήνει να  αιωρείται το ερώτημα του ποιητή αν η μαγεία είναι τελικά το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα τα όνειρα.

Και να που ερωτεύτηκαν στ’ αλήθεια!

Ζωή και τέχνη επιτέλους συναντήθηκαν!

Λίγα λόγια για την Καταιγίδα του Σαίξπηρ

Ο Πρόσπερο, Δούκας του Μιλάνου, που ασχολείτο με μυστικιστικές μελέτες, χάνει τον θρόνο του, καθώς ο αδερφός του, Αντόνιο, με τη βοήθεια του βασιλιά της Νάπολης Αλόνσο, σφετερίστηκε την περιουσία και την εξουσία του. Έτσι καταλήγει σε ένα ερημονήσι μαζί με τη μικρή του κόρη, Μιράντα. Δώδεκα χρόνια αργότερα, ο Πρόσπερο έχει εξελιχθεί σε μεγάλο μάγο, που ελέγχει στοιχεία της φύσης και ξωτικά, όπως το αγαθό πνεύμα Άριελ. Μαζί τους στο νησί και υπηρέτης του Πρόσπερο και της Μιράντα, ο ιθαγενής Κάλιμπαν.

Ωστόσο, η μοίρα ευνοεί τον Πρόσπερο και όσοι συνωμότησαν εναντίον του για το θρόνο του Μιλάνου θα ναυαγήσουν στο νησί του μετά από μια σφοδρή καταιγίδα που προκάλεσε ο ίδιος με τις μαγικές του δυνάμεις. Εκεί παρασύρονται από τις παραισθήσεις που τους προκαλεί, μέχρι που ανακαλύπτουν ότι ο λόγος που βασανίζονται οφείλεται στο ότι αδίκησαν παλιότερα τον Πρόσπερο, στον οποίο και θέλουν πια να επιστρέψουν το Δουκάτο για να τους συγχωρέσει. Στο μεταξύ, η Μιράντα αρραβωνιάζεται τον Φερδινάνδο, γιο του Αλόνσο, και ο Πρόσπερο θα επιστρέψει ως Δούκας στο Μιλάνο, αφού πρώτα αποκηρύξει την υψηλή τέχνη της μαγείας και απελευθερώσει τον Άριελ.

Λίγα λόγια για τη ζωή και το έργο του Όρσον Ουέλς

O Όρσον Ουέλς είναι σκηνοθέτης θεάτρου και κινηματογράφου, ηθοποιός, σεναριογράφος και παραγωγός, και ο άνθρωπος που έμελλε να αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον κινηματογράφο μέχρι σήμερα. Γεννημένος στην πόλη Κενόσα του Ουισκόνσιν το 1915, ο Ουέλς θεωρείται παιδί θαύμα, με ασχολίες όπως το πιάνο, το σχέδιο, η υποκριτική, η ποίηση και η ταχυδακτυλουργική. Χάρη στον πατέρα του, επιτυχημένο εφευρέτη και βιομήχανο, έρχεται από νωρίς σε επαφή με τον κόσμο του θεάματος ενώ σε ηλικία 11 ετών έχει κάνει τον γύρο του κόσμου δύο φορές. Μετά τις σπουδές του κάνει τα πρώτα του βήματα ως ηθοποιός σε πειραματικό θέατρο της Ιρλανδίας, ενώ στα τέλη της δεκαετίας του ’30 τον βρίσκουμε να ανεβάζει παραστάσεις στη Νέα Υόρκη.

Διάσημος, ωστόσο γίνεται μεταφορικά και κυριολεκτικά από μια «παρεξήγηση». Βρισκόμαστε στο 1938, όταν διασκευάζοντας ο ίδιος για το ραδιοφωνικό δίκτυο CBS ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας (Ο πόλεμος των κόσμων του Herbert George Wells) πείθει τους ακροατές του ότι η γη δέχεται επίθεση από εξωγήινους και αρχίζουν να τρέχουν στους δρόμους πανικόβλητοι. Μετά από αυτό, δεν αργεί να τον ανακαλύψει το Χόλιγουντ, αλλά και να τον εμπιστευτεί, δίνοντάς του την ευκαιρία να γυρίσει το κορυφαίο έργο του, και μια από τις σημαντικότερες ταινίες όλων των εποχών, τον Πολίτη Κέιν (1941).

Αν και πολλές από τις ταινίες του θεωρούνται πλέον κλασικής αξίας, τα περισσότερα έργα που σκηνοθετεί, συμπεριλαμβανομένου και του Πολίτη Κέιν, δεν γνωρίζουν εμπορική επιτυχία στην εποχή τους. Γρήγορα ο Ουέλς απορρίπτεται από το Χόλιγουντ και η καριέρα του δεν ανακάμπτει ποτέ. Εκείνος όμως επιμένει, σκηνοθετώντας ταινίες κυρίως στην Ευρώπη.

Η συνάντηση του Σαίξπηρ με τον Ουέλς δεν είναι καινούργια. Στη διάρκεια της καλλιτεχνικής του πορείας, ο τελευταίος αναμετριέται αρκετές φορές με τον Σαίξπηρ, είτε ως σκηνοθέτης είτε και ως ηθοποιός, πρωταγωνιστώντας μεταξύ άλλων στον κινηματογραφικό Μακμπέθ (1947), αλλά και στον θεατρικό Οθέλλο(Λονδίνο, 1951) και στον Βασιλιά Ληρ (Νέα Υόρκη, 1956).

Το Η άλλη πλευρά του ανέμου είναι η τελευταία ταινία του, η οποία άρχισε να γυρίζεται το 1970 και ουδέποτε ολοκληρώθηκε μέχρι το 1985 που πέθανε ο σκηνοθέτης. Αντιθέτως σφραγίστηκε χάρη σε μια διαμάχη του Ουέλς με τους χρηματοδότες της, μέχρι το 2018 οπότε το Netflix αγόρασε τα δικαιώματα και κυκλοφόρησε την ταινία μαζί και ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή του Ουέλς με τίτλο Theyll Love Me When ImDead.

Μας πνίγουνε οι λέξεις, οι εικόνες,

Όλα εκείνα που έρχονται από το κενό

Και πάνε στο κενό.

Η γνήσια τελειότητα υπάρχει μόνο στη σιωπή.

Συντελεστές:

Σύλληψη – Κείμενο – Σκηνοθεσία Γιάννης Χουβαρδάς
Συνεργασία στο κείμενο Έρι Κύργια
Σκηνογραφία Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια Ιωάννα Τσάμη
Μουσική σύνθεση και εκτέλεση Θοδωρής Οικονόμου

Σχεδιασμός Βίντεο και μοντάζ βιντεοσκοπημένων σκηνών Παντελής Μάκκας

Σχεδιασμός Φωτισμών και κινηματογράφηση βιντεοσκοπημένων σκηνών Σίμος Σαρκετζής

Σχεδιασμός ζωντανών πλάνων παράστασης Έκτορας Λυγίζος, Παντελής Μάκκας
Χορογραφίες Φωκάς Ευαγγελινός
Κίνηση Μαρκέλλα Μανωλιάδη
Σχεδιασμός Ήχου Κώστας Μπώκος
Μακιγιάζ Αχιλλέας Χαρίτος
Κομμώσεις Δημήτρης Αποστολίδης
Διδασκαλία κλακέτας Θάνος Δασκαλόπουλος
Υπεύθυνη παραγωγής Έφη Πανουργιά
Α’ Βοηθοί σκηνοθέτη Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, Ηλιάνα Καλαδάμη
Β’ βοηθοί σκηνοθέτη Νεφέλη Βλαχοπαναγιώτη, Μάγδα Καυκούλα

Βοηθός στη διάρκεια της προετοιμασίας Μαριλένα Μόσχου
Α’ Βοηθοί σκηνογράφου Ελένη Αραποστάθη, Άννα Ζούλια
Β’ Βοηθός σκηνογράφου Ισμήνη Παπαϊωάννου

Βοηθός σχεδιαστή βίντεο Άννα Μπίζα

Βοηθός ενδυματολόγου Ιφιγένεια Νταουντάκη
Βοηθός σχεδιαστή φωτισμών Εβίνα Βασιλακοπούλου

Παίζουν Γιάννης Βογιατζής, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Έκτορας Λυγίζος, Άρης Μπαλής, Ελένη Μπούκλη, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Αντώνης Μυριαγκός, Δημήτρης Παπανικολάου, Δημήτρης Πασσάς, Δημήτρης Πιατάς, Άλκηστις Πουλοπούλου, Χάρης Φραγκούλης, Αχιλλέας Χαρίτος

Αγγλικοί υπέρτιτλοι Μενέλαος Καραντζάς

Mε ελληνικούς υπέρτιτλους στην πρεμιέρα, για άτομα με προβλήματα ακοής

NEWSIT

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αλκίνοος Ιωαννίδης: Τραγούδησε τον «Προσκυνητή» στο πανεπιστήμιο Columbia της Νέας Υόρκης

Τον «Προσκυνητή» ερμήνευσε ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο διάσημο πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη. Ο Έλληνας τραγουδοποιός ανέβασε βίντεο στο TikTok.

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, εμφανίστηκε με την κιθάρα του σε μία αίθουσα του πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης, όπου τραγούδησε μία πιο τις διαχρονικές επιτυχίες του, τον «Προσκυνητή».

Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης ανέβασε το συγκεκριμένο βίντεο στο προφίλ του στο TikTok.

https://www.tiktok.com/embed/v2/7359300828349369633?lang=el-GR&referrer=https%3A%2F%2Fwww.newsit.gr%2Flifestyle%2Falkinoos-ioannidis-tragoudise-ton-proskyniti-sto-panepistimio-Columbia-tis-neas-yorkis%2F4062373%2F&embedFrom=oembed

Ο σπουδαίος καλλιτέχνης ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη για μία σόλο συναυλία που θα δώσει στις 22 Απριλίου, στο Columbia, ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου.

NEWSIT

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Eden in Ancient Olympia»: Η Τζόυς ΝτιΝτονάτο στέλνει ηχηρό μήνυμα για την προστασία του πλανήτη

Η παγκοσμίου φήμης τραγουδίστρια της όπερας Τζόυς ΝτιΝτονάτο βρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας πριν από λίγες ημέρες για να κινηματογραφήσει το «Eden», ένα ρηξικέλευθο πρότζεκτ που αποσκοπεί στην αφύπνιση του κοινού σχετικά με την κλιματική κρίση. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στις 6, 7 και 8 Απριλίου, και η ταινία είναι προγραμματισμένη να κυκλοφορήσει παγκοσμίως τον Ιούλιο, παράλληλα με τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι.

Το «Eden» είναι κάτι περισσότερο από μια απλή συναυλία. Είναι μια υπερβατική εμπειρία που μιλάει για την επείγουσα ανάγκη προστασίας της φύσης. Έχει συγκινήσει και ενεργοποιήσει το κοινό στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, συνδυάζοντας τη διαχρονική ομορφιά της μπαρόκ και της κλασικής μουσικής με ένα στοχευμένο κάλεσμα για δράση για την προστασία των πολύτιμων οικοσυστημάτων του πλανήτη μας.

Η διοργάνωση αυτού του σημαντικού γεγονότος, λίγες ημέρες πριν από την Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας στην Αρχαία Ολυμπία, έχει βαθιά σημασία. Αυτός ο εμβληματικός τόπος, ως γενέτειρα των Ολυμπιακών Αγώνων, ενσαρκώνει τις διαχρονικές αξίες της φιλίας, της αριστείας και του σεβασμού. Σε αυτή την ιστορική τοποθεσία, η διεθνούς φήμης μεσόφωνος και η ομάδα της ενώνουν τις δυνάμεις τους με το World Human Forum για να τιμήσουν το πνεύμα του Ολυμπισμού, υπογραμμίζοντας παράλληλα τη σημασία της διατήρησης της ζωής στον πλανήτη μας για τις επόμενες γενιές.

«Οι καιροί αυτοί ζητούν επειγόντως από την ανθρωπότητα να αναδείξει την καλύτερή της πλευρά για να ξεπεράσει τις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Η Αρχαία Ολυμπία, μαζί με αυτή τη διαχρονική και γεμάτη έμπνευση μουσική, φωτίζουν τον δρόμο που χρειάζεται να ακολουθήσουμε για να προχωρήσουμε μπροστά, μαζί. Εδώ, σε αυτόν τον ιερό τόπο, το “Eden” μας καλεί να ενωθούμε με ελπίδα, να υψώσουμε τις φωνές μας σε ένα κοινό σκοπό και να συνδεθούμε βαθύτερα, και με πολύ μεγαλύτερη φροντίδα, με τον κόσμο γύρω μας» σημειώνει η Τζόυς ΝτιΝτονάτο.

Την ΝτιΝτονάτο πλαισιώνει η συναρπαστική ορχήστρα Il Pomo d’Oro, με μουσικούς από όλο τον κόσμο, που διευθύνει ο Μαξίμ Εμελιάνιτσεφ, μεταφέροντας ένα μήνυμα ελπίδας αλλά και ευθύνης. Στην παραγωγή της Αρχαίας Ολυμπίας, που σκηνοθέτησε ο καταξιωμένος Ολιβιέ Σιμοννέ, η σπουδαία λυρική ερμηνεύτρια έχει προσκαλέσει τρία παιδικά χορωδιακά σχήματα: την Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, το σύνολο Chœur ECLATS από τη Γαλλία και τη διαπολιτισμική χορωδία νέων El Sistema Greece. Σε μια ιστορική στιγμή, ενώνονται για να τραγουδήσουν από κοινού τον Ολυμπιακό Ύμνο σε τρεις γλώσσες, στα ελληνικά, τα γαλλικά και τα αγγλικά. Αυτή η συμβολική προσέγγιση ενσαρκώνει το πνεύμα της ενότητας και της συνεργασίας που βρίσκεται στην καρδιά των Ολυμπιακών αξιών.

Η ταινία «Eden in Ancient Olympia» είναι μια πρωτοβουλία του World Human Forum, σε παραγωγή του World Human Forum, του ZDF/ARTE, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της UNITEL.

Η Τζόυς ΝτιΝτονάτο επιστρέφει αύριο (16/4) στην Αρχαία Ολυμπία για να ερμηνεύσει τον Ολυμπιακό Ύμνο στην Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας για το Παρίσι 2024.

ΦΩΤΟ credit WHF Stephan TalneauTalneau

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αποχαιρετά τον Γιάννη Φέρτη

Ο Γιάννης Φέρτης, ηθοποιός με ισχυρή παρουσία στο θέατρο, άφησε το αποτύπωμά του και στον ελληνικό κινηματογράφο. Ήταν μία σταθερή αξία του. Υπήρξε ζεν πρεμιέ της οθόνης με έναν δικό του τρόπο, ο οποίος τον απομάκρυνε από τις κορώνες του ανάλαφρου θεάματος ή τις υπερβολές του μελό. Το πηγαίο ταλέντο του ήταν η δημιουργία λιτών χαρακτήρων. Εμφανίστηκε σε ταινίες που του εξασφάλιζαν τους οικονομικούς πόρους για να στηρίξει τα σχέδιά του στο θέατρο. Συνδέθηκε, όμως, και με έργα ανήσυχων δημιουργών κατά την περίοδο μετάβασης του κινηματογράφου μας από τον κλασικό προς το νέο. Ερμήνευσε τον Ορέστη στην «Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη. Στάθηκε με απλότητα κι άνεση δίπλα στη Μπέτυ Αρβανίτη και τον Πέτρο Φυσούν στην ταινία «Ζεστός μήνας Αύγουστος», ένα φιλόδοξο εγχείρημα ελληνικού νουάρ από τον Σωκράτη Καψάσκη. Η ίδια ερμηνευτική σιγουριά τον διέκρινε στο αντιηρωικό και παραγνωρισμένο «Μπλόκο» του Άδωνι Κύρου, αλλά και στο αντιστασιακό δράμα «Με τη λάμψη στα μάτια» του Πάνου Γλυκοφρύδη. Κατά τη δεκαετία του ’80 έπαιξε στο «Ευτυχισμένο πρόσωπο της Λεωνόρας» του Ντίνου Μαυροειδή και στην «Υπόγεια διαδρομή» του Απόστολου Δοξιάδη. Ο τελευταίος ρόλος του στον ελληνικό κινηματογράφο ήταν, το 2008, στη διασκευή του έργου του Κωνσταντίνου Θεοτόκη «Σκλάβοι στα δεσμά τους» από τον Τώνη Λυκουρέση.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αποχαιρετά έναν σπουδαίο καλλιτέχνη εκφράζοντας τα βαθιά συλλυπητήριά του στην οικογένειά του, στους φίλους του και σε όλους όσοι τον αγάπησαν.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ