Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο πριν, κατά και μετά τους περιορισμούς

Στην πιο ώριμη αλλά και κρίσιμή φάση του βρίσκεται το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα καθώς online αγορές πραγματοποίησε το Α΄ τρίμηνο του 2021 το 60% των καταναλωτών (στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ) με την αύξηση να αγγίζει το 22% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Περισσότερο φως στη νέα συνήθεια αγορών που, κατά τα φαινόμενα, ήρθε για να μείνει «ρίχνει» η νέα ποσοτική έρευνα της Plushost σε συνεργασία με τη Focus Bari, η οποία μελετά τη σχέση των καταναλωτών με το e-Commerce πριν, κατά και μετά τα περιοριστικά μέτρα σε 24 διαφορετικούς κλάδους της Αγοράς.

Πιο συγκεκριμένα, οι κατηγορίες που εκτοξεύτηκαν την περίοδο της καραντίνας είναι τα Καλλυντικά / Αρώματα (+17%), τα Ρούχα & Υποδήματα (+12%), τα Εσώρουχα / Πιτζάμες (+12%), τα Παιχνίδια (+10%), τα Φάρμακα / Συμπληρώματα (+8%), τα Είδη Δώρων (+8%), ο Αθλητικός Εξοπλισμός (+8%), τα Βιβλία (+7%) και η Αθλητική Ένδυση / Υπόδηση (+6%).

Ποιο είδος καταστήματος προτίμησαν για online αγορές;

Είναι προφανές ότι ανάλογα με την κατηγορία του προϊόντος, διαφοροποιείται και το είδος καταστήματος από το οποίο πραγματοποιούν οι καταναλωτές τις ηλεκτρονικές τους αγορές. Σαφέστατα καταγράφεται η σημαντικότητα της πλατφόρμας του Skroutz που από aggregator εγκαθίσταται πλέον στο ρόλο του market place, οριζόντια στο σύνολο των κατηγοριών και του καταναλωτή, ανεξάρτητα από τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του.

Στο σύνολο των online αγορών προηγούνται λοιπόν οι παραγγελίες από Skroutz/Best Price με ποσοστό 28% ενώ ακολουθούν κατά πόδας (27%) οι επώνυμες αλυσίδες με e-shop και φυσικά καταστήματα που προσφέρουν πολλά διαφορετικά brands.

Η μάχη των Φύλων

Στους Άνδρες κυριαρχούν οι αγορές από Skroutz/BestPrice καθώς το 30% δηλώνει ότι «προτιμά να αγοράζει από τις μεγάλες πλατφόρμες» ενώ στις Γυναίκες προηγούνται με 29% οι επώνυμες αλυσίδες με e-shop και φυσικά καταστήματα που προσφέρουν πολλά διαφορετικά brands. Οι κάτοικοι της Περιφέρειας, ψωνίζουν από Skroutz/BestPrice σε μεγαλύτερο βαθμό, έναντι των κατοίκων της Αττικής που δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση στις επώνυμες αλυσίδες.

Κριτήρια επιλογής e-shop

Αναμενόμενα, η τελική τιμή του προϊόντος συνιστά τον καθοριστικό παράγοντα, βάσει του οποίου οι καταναλωτές επιλέγουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα έναντι κάποιου άλλου.

Η διαφορά μάλιστα είναι συντριπτική έναντι όλων των υπόλοιπων κριτηρίων με 1 στους 3 καταναλωτές να τον επικαλούνται ως τον κύριό τους λόγο για e-αγορά, ενώ το 65% τον αναφέρει στα top 5 σημαντικότερα κριτήρια. Σχεδόν 1 στους 2 αγοραστές τοποθετεί μέσα στα πρώτα 5 σημαντικότερα κριτήρια επιλογής e-shop, τα δωρεάν μεταφορικά και την άμεση διαθεσιμότητα του προϊόντος.

Με μικρή διαφορά ακολουθεί η ασφάλεια της πλατφόρμας του e-shop (2o μεγαλύτερο ποσοστό top κριτήριου μετά την τελική τιμή με 12%, 4ο κατά σειρά σημαντικότητας σε επίπεδο top-5).

Τα θετικά σχόλια και οι αξιολογήσεις από τρίτους παίζουν και αυτά έναν ρόλο καθώς ισοψηφούν με την Εμπειρία, ενώ ο χρόνος αποστολής του προϊόντος συνιστά και αυτός αξιοσημείωτο λόγο αγοράς. Μικρότερη σημασία έχουν η δυνατότητα χρήσης κάρτας και η Μεγάλη Ποικιλία, η δυνατότητα δωρεάν επιστροφής και αντικατάστασης, η ευκολία χρήσης του e-shop, η επωνυμία του ηλεκτρονικού καταστήματος, η ταχύτητά του και η ύπαρξη και φυσικού καταστήματος. Η δυνατότητα παράδοσης αυθημερόν με επιπλέον κόστος αποτελεί κριτήριο για τον μικρότερο αριθμό των ερωτηθέντων.

Η τιμή το σημαντικότερο κριτήριο

Η τελική τιμή του προϊόντος παραμένει το σημαντικότερο κριτήριο ανεξαρτήτως κοινού.

Ø Για το αντρικό κοινό η άμεση διαθεσιμότητα του προϊόντος είναι το 2ο σημαντικότερο κριτήριο, ενώ στους πιο «ανυπόμονους» κατατάσσονται και οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, 55-64 και 65+ ετών

Ø Η ασφάλεια της πλατφόρμας είναι κάτι που απασχολεί τις Γυναίκες σε σημαντικά μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με τους Άνδρες

Ø Οι αξιολογήσεις / θετικά σχόλια από τρίτους είναι ιδιαίτερα σημαντικό κριτήριο για τους νεαρότερους σε ηλικία 16-34 ετών

Ø Η δυνατότητα πληρωμής χωρίς κάρτα είναι αρκετά σημαντικότερο κριτήριο για τους κατοίκους εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης

Ο τρόπος πληρωμής

Πολύ ενδιαφέρον έχουν και τα ευρήματα για τον τρόπο πληρωμής. Διερευνήθηκε το σύνολο των εναλλακτικών (χρεωστική, πιστωτική, e-wallet, αντικαταβολή, κατάθεση κλπ) και συνδέθηκαν με όλα τα βασικά δημογραφικά χαρακτηριστικά (φύλο, ηλικία, αστικότητα). To βασικό συμπέρασμα είναι ότι η «Αντικαταβολή» παραμένει ο «βασιλιάς» των μεθόδων πληρωμής (63% πριν την πανδημία, 56% στην καραντίνα, 57% στο σύστημα click in shop και 59% σήμερα). Ήδη πριν από την έναρξη της πανδημίας η πληρωμή με χρήση Χρεωστικής κάρτας ήταν διαδεδομένη, ωστόσο κατά την περίοδο της πανδημίας η πληρωμή με κάρτα φαίνεται να εντάχθηκε στο «ρεπερτόριο» και καταναλωτών που έως τότε προτιμούσε την αντικαταβολή. Συνολικά η χρήση κάρτας ενισχύθηκε σημαντικά μέσα στην περίοδο της πανδημίας.

Το Last Mile και το κόστος των μεταφορικών

Γενικά φαίνεται ότι το κόστος μεταφορικών είναι κάτι που δεν «κάθεται» καλά στους καταναλωτές, οι οποίοι προσπαθούν να το αποφεύγουν είτε συμπληρώνοντας το ποσό της ελάχιστης παραγγελίας (κάτι που θεωρούν δεδομένο ότι όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα πρέπει να προσφέρουν από ένα επίπεδο αξίας αγορών και άνω), είτε επιλέγοντας καταστήματα που προσφέρουν δωρεάν μεταφορικά ανεξαρτήτως ύψους παραγγελίας, ακόμη και αν χρειαστεί να περιμένουν μερικές ημέρες παραπάνω (ειδικότερα οι Γυναίκες και οι καταναλωτές 35-54 ετών).

Οι Άνδρες και οι μεγαλύτερες ηλικίες 55+ είναι πιο αυστηροί με τα e-shops ως προς την τήρηση των χρόνων αποστολής της παραγγελίας τους. Το 75% θεωρούν ότι σε παραγγελίες μεγάλης αξίας, τα μεταφορικά πρέπει να είναι δωρεάν ανεξαρτήτως του όγκου/βάρους της παραγγελίας. Το 45% δεν θα επέλεγαν κατάστημα που δεν τηρεί τους χρόνους παράδοσης ενώ 1 στους 3 θα προτιμούσαν να αγοράσουν ένα προϊόν από κατάστημα με δωρεάν μεταφορικά έστω και αν περιμένουν περισσότερες ημέρες για την παραλαβή.

E-shops Vs φυσικά καταστήματα

Οι βασικότεροι λόγοι πραγματοποίησης online αγορών αντί της επίσκεψης στο φυσικό κατάστημα αποτελούν για περίπου 3 στους 4 e-shoppers:

Ø Ο χρόνος

Ø Η άνεση

Ø Καλύτερες τιμές στα e-shops

To Omni-channel είναι μια απαίτηση της εποχής και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι οι καταναλωτές στην πλειονότητά τους επιθυμούν να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν πράγματα όπως:

· Να επιστρέφουν την online παραγγελία τους στο φυσικό κατάστημα

· Να μπορούν να ελέγχουν ηλεκτρονικά τη διαθεσιμότητα των φυσικών καταστημάτων

· Να εντοπίζουν ηλεκτρονικά την τοποθεσία των φυσικών καταστημάτων

Online ads: στοιχεία που κάνουν engaged τους καταναλωτές

Η ανάγκη για το προϊόν καθαυτό σε συνάρτηση με το αν προέρχεται από γνωστό/έμπιστο κατάστημα και από την προσφορά/έκπτωση που παρέχεται τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή είναι αυτά που καθορίζουν το αν κάποιος θα κάνει «κλικ» σε μια διαφήμιση και αν εν τέλει θα πραγματοποιήσει την αγορά άμεσα.

Στάσεις ως προς τις online αγορές

Οι ηλεκτρονικές αγορές δίνουν τη δυνατότητα σύγκρισης πολλών διαφορετικών καταστημάτων για το ίδιο προϊόν και αυτό είναι κάτι που σίγουρα οι καταναλωτές, ανεξαρτήτως δημογραφικού προφίλ, εκμεταλλεύονται στο έπακρο. Οι νεαρότεροι καταναλωτές 16-34 ετών, είναι πιο πιθανό να εγγραφούν και να κάνουν λογαριασμό σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για να πραγματοποιήσουν μια αγορά. Παρά το γεγονός ότι οι online αγορές είναι πιο διαδεδομένες από ποτέ, 1 στους 2 καταναλωτές θεωρεί ότι στα φυσικά καταστήματα θα ενημερωθεί καλύτερα για το προϊόν από ότι στο online κατάστημα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πότε επιστρέφουν τα εορταστικά καλάθια

Επιστρέφουν τα εορταστικά καλάθια προκειμένου οι καταναλωτές να αγοράσουν τα δώρα και να γεμίσουν το τραπέζι των Χριστουγέννων με χαμηλότερο κόστος και η πρεμιέρα αναμένεται να είναι μέσα στο πρώτο 15νθήμερο του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με το ΕΡΤnews.

Το καλάθι των Χριστουγέννων, συγκεκριμένα θα κάνει πρεμιέρα στις 11 Δεκεμβρίου 2024 και θα είναι σε εφαρμογή μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου 2025. Σε αυτό οι καταναλωτές μπορούν να βρουν διάφορα τρόφιμα τα οποία συνήθως βρίσκουμε πάνω σε ένα χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Οι πληροφορίες λένε ότι δεν θα υπάρχουν αλλαγές σε σχέση με πέρυσι. Πρόκειται για τα 6 προϊόντα όπως το αρνί, το κατσίκι, η γαλοπούλα, το τσουρέκι, η βασιλόπιτα και η σοκολάτα.

Πέρα από το καλάθι για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, θα υπάρχει και το καλάθι για το χριστουγεννιάτικο δέντρο.

Συγκεκριμένα και αυτό το καλάθι θα κάνει πρεμιέρα 11 Δεκεμβρίου. Σε αυτό θα συμπεριλαμβάνονται επιτραπέζια παιχνίδια, παζλ, κούκλες, κουκλόσπιτα, βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας, οχήματα και τηλεκατευθυνόμενα, αθλητικά, ηλεκτρονικά και μουσικά παιχνίδια, καθώς και λούτρινα παιχνίδια, και είναι τα βασικά που μπορεί αν βρει ένας γονιός ή ένας νονός για τα παιδιά.

NEWSIT

Πότε επιστρέφουν τα εορταστικά καλάθια

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στις αγορές για 11 δισ. ευρώ η Ελλάδα το 2025

Με “όπλα” τις νέες αναβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης και την δημοσιονομική σταθερότητα, το Ελληνικό Δημόσιο “βάζει πλώρη” για τις αγορές το 2025 επιδιώκοντας να αντλήσει 11 δισ. ευρώ.

Η παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές ομολόγων την ερχόμενη χρονιά αναμένεται να είναι εντονότερη σε σχέση με φέτος, εξαιτίας των αυξημένων χρηματοδοτικών αναγκών του κρατικού Προϋπολογισμού.

Όπως προκύπτει από την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού που κατέθεσε χθες στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, ο καθαρός δανεισμός του Δημοσίου το 2025 θα είναι σχεδόν διπλάσιος σε σύγκριση με φέτος και προβλέπεται ότι θα φθάσει τα 8,5 δισ. ευρώ από 4,07 δισ. ευρώ το 2024. Για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών το Δημόσιο θα αντλήσει από την αγορά ομολόγων 11 δισ. ευρώ από 9 δισ. περίπου που προβλέπεται να αντλήσει φέτος.

Οι αυξημένες δανειακές ανάγκες το 2025 προκύπτουν καταρχάς από την αύξηση του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση στα περίπου 4,4 δισ. ευρώ από 3 δισ. το 2024. Στο έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού θα πρέπει να προστεθούν αλλά 3,7 δισ. ευρώ τα οποία αφορούν τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλα 1,7 δισ. από την συμμετοχή του Δημοσίου σε Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου εταιρειών κλπ. Στον καθαρό δανεισμό 8,5 δισ. ευρώ αν προστεθούν κατά τα χρεολύσια των 5,5 δισ. ευρώ που πρέπει να καταβάλει το Δημόσιο για την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους προκύπτει το σύνολο των χρηματοδοτικών αναγκών οι οποίες ανέρχονται σε 14 δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση στον Προϋπολογισμό οι ανάγκες αυτές θα καλυφθούν κατά τα 11 δισ. ευρώ με μακροπρόθεσμο δανεισμό (προσφυγή στις αγορές ομολόγων) και τα υπόλοιπα 3 δισ. ευρώ από την ανάλωση των υψηλών διαθεσίμων του Δημοσίου.

Τούτων δοθέντων, η δανειακή στρατηγική για το επόμενο έτος αναμένεται να είναι περιορισμένη αναφορικά με το συνολικό ποσό εκδόσεων. Συγκεκριμένα, η στόχευση της δανειακής στρατηγικής θα είναι η διασφάλιση της συνεχούς εκδοτικής παρουσίας του Ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων, η περαιτέρω παροχή εκδόσεων υψηλής ρευστότητας με διατήρηση κατά το δυνατόν της ήδη εκτεταμένης φυσικής ωρίμανσής τους, η μείωση των περιθωρίων δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου καθώς και η περαιτέρω διασφάλιση της συνέπειας του Ελληνικού Δημοσίου ως κρατικού εκδότη με χαρακτηριστικά χώρας της Ευρωζώνης. Ταυτόχρονα, θα αξιοποιηθούν στον μέγιστο δυνατό βαθμό οι υφιστάμενες θέσεις και τα χαρακτηριστικά του ελληνικού χαρτοφυλακίου δημόσιου χρέους, στο πλαίσιο των εν γένει ευκαιριών που παρέχονται στο βραχυχρόνιο τμήμα της ευρωπαϊκής καμπύλης.

Στο πλαίσιο αυτό θα επιδιωχθεί στο πλαίσιο λειτουργίας της πρωτογενούς αγοράς, πλέον της εκδοτικής δραστηριότητας, η εφαρμογή πολιτικής διαχείρισης χαρτοφυλακίου μέσω της οποίας θα διασφαλίζονται ο αναγκαίος χώρος για τη συνεχή παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές, η περαιτέρω μείωση του κινδύνου αναχρηματοδότησης, η παροχή της αναγκαίας ρευστότητας και η βελτίωση της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς των ελληνικών ομολόγων, με ταυτόχρονη αξιοποίηση της εκάστοτε κλίσης της ελληνικής καμπύλης αποδόσεων για τη διασφάλιση βέλτιστου αποτελέσματος αναφορικά με το κόστος δανεισμού.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων

Στο τραπέζι του Υπουργείου Ενέργειας βρίσκεται το σενάριο της ενεργοποίηση του Μηχανισμού Ανάκτησης Εσόδων από την Αγορά Επόμενης Ημέρας και την Ενδοημερήσια Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας (με στόχο την επιδότηση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος) που εφαρμόστηκε την περίοδο της ενεργειακής κρίσης του 2022 – 2023, σύμφωνα με όσα επιβεβαιώνουν κύκλοι του Υπουργείου Ενέργειας στο newsit.gr

Σύμφωνα με το σενάριο, αυτό θα τεθεί ένα ανώτατο όριο στο κόστος ηλεκτροπαραγωγής ανά τεχνολογία και με τα έσοδα που θα συγκεντρώνονται, θα επιδοτηθούν οι λογαριασμοί στο ηλεκτρικό ρεύμα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Χθες (17.11.24), στο κυριακάτικο μήνυμα του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως «δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε να περάσουν στον καταναλωτή οι υπερβολικές αυξήσεις στις τιμές χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος που παρατηρούνται πάλι τις τελευταίες μέρες στην νοτιοανατολική Ευρώπη λόγω αστοχιών της Ενιαίας Αγοράς Ενέργειας».

Όσον αφορά τον εν λόγω μηχανισμό, ο οποίος είχε εφαρμοσθεί μεταξύ Ιουλίου 2022 και Δεκεμβρίου 2023, στόχο έχει (ex-post) ανάκτηση των «υπερκερδών» της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

NEWSIT

Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ