Connect with us

AUTO

Τα αυτοκίνητα κυψελών υδρογόνου και η ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσουν τον μέλλον της αυτοκίνησης

Τα αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου υδρογόνου διαφέρουν ριζικά από τα βενζινοκίνητα, πετρελαιοκίνητα, υβριδικά ή ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μάλιστα οι περισσότεροι τα χαρακτηρίζουν ως μια κατηγορία μόνα τους. Σήμερα αποτελούν την μειοψηφία με λίγες μονάδες σε κάθε χώρα, όμως το μέλλον τους αναμένεται να είναι λαμπρό.

Δεν έχουν καμία σχέση με τα αυτοκίνητα υγραερίου LPG και η λειτουργία τους είναι πολύ διαφορετική από αυτήν. Βρίσκονται πιο κοντά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού δεν έχουν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αντίθετα υπάρχει κυψέλη καυσίμου, η οποία παράγει ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιώντας υδρογόνο. Για να κινηθεί θα πρέπει ο οδηγός να γεμίσει τη δεξαμενή του με υδρογόνο από μια αντλία και η μόνη εκπομπή ρύπων είναι νερό (H2O). Με δεδομένο ότι το υδρογόνο είναι ένα στοιχείο που βρίσκεται παντού στον πλανήτη, δεν είναι πιθανό να εξαντληθεί όπως η βενζίνη ή το ντίζελ.

Τα αυτοκίνητα υδρογόνου είναι σήμερα σπάνια, αλλά αναλυτές αναφέρουν ότι αυτό μπορεί να αλλάξει στο μέλλον. Ήδη κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν στην συγκεκριμένη τεχνολογία και έχουν θέσει ως πλάνο να βγάλουν σύντομα στην παραγωγή αντίστοιχα οχήματα.

Η λειτουργία τους είναι απλή και η μόνη υποχρέωση του οδηγού είναι να γεμίζει τη δεξαμενή του με υδρογόνο, όπως κάνει σήμερα με τα ορυκτά καύσιμα. Η δεξαμενή βρίσκεται σε ασφαλές μέρος και προστατεύεται επαρκώς. Τροφοδοτείται στην κυψέλη καυσίμου, η οποία παράγει ηλεκτρική ενέργεια, όπου μέσα από μια χημική αντίδραση που παίρνουν μέρος υδρογόνο και οξυγόνο, παράγεται ηλεκτρική ενέργεια. Μέσα στην κυψέλη καυσίμου υπάρχει ένα υγρό με θετικά φορτισμένη άνοδο στη μία πλευρά και μια αρνητικά φορτισμένη καθόδου στην άλλη. Όπως λειτουργεί μια μπαταρία. Στην κυψέλη τα άτομα υδρογόνου χωρίζονται σε πρωτόνια και ηλεκτρόνια. Το πρώτο μετατρέπεται σε προϊόν εξάτμισης (καθαρό νερό) και το δεύτερο παρέχει την ισχύ για τον ηλεκτροκινητήρα του αυτοκινήτου. Υπάρχει επίσης μια μπαταρία, η οποία λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί και μια μπαταρία σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Όμως πρώτα η κυψέλη καυσίμου συχνά στέλνει ενέργεια απευθείας στους κινητήρες και η επιπλέον ενέργεια αποθηκεύεται στην μπαταρία.

Οι ηλεκτροκινητήρες που χρησιμοποιούνται είναι ίδιοι με τους ηλεκτροκινητήρες των σημερινών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με μία διαφορά. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παίρνουν την ενέργεια αποκλειστικά από την μπαταρία, ενώ σε ένα αυτοκίνητο υδρογόνου προέρχεται από γεννήτρια που χρησιμοποιεί υδρογόνο και μόνο η επιπλέον ενέργεια αποθηκεύεται στην μπαταρία.

Αυτό σημαίνει ότι ένα αυτοκίνητο υδρογόνου μπορεί να κινηθεί άμεσα με υδρογόνο, αλλά και να αποθηκεύσει ηλεκτρική ενέργεια. Το κύριο πλεονέκτημα των αυτοκινήτων υδρογόνου είναι ότι δεν παράγουν εκπομπές ρύπων, παρά μόνο νερό, ενώ η τεχνολογία τους βγάζει από το άγχος τις αυτοκινητοβιομηχανίες όσον αφορά τα όρια των εκπομπών ρύπων.

Το υδρογόνο μπορεί να μπει στην δεξαμενή μέσω αντλίας. Όμως για να γίνει αυτό, θα πρέπει στο βενζινάδικο να υπάρχει μεγάλη υποδοχή αποθήκευσης υδρογόνου, γεγονός που με τα σημερινά δεδομένα αποτελεί απαγορευτική επένδυση. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι η τιμή του υδρογόνου είναι πολύ ακριβή. Αν αυτά τα προβλήματα ξεπεραστούν, τότε η συγκεκριμένη τεχνολογία θα μπορέσει να αναπτυχθεί και να κερδίσει έδαφος σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση.

Για μερικούς οδηγούς η φόρτιση στο σπίτι είναι βολική και φθηνή και έχουν δεχτεί με χαρά τη νέα τεχνολογία και είναι δύσκολο στο μέλλον να αλλάξει την συνήθειά τους. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που οι κατασκευαστές φαίνεται να επικεντρώνονται κυρίως σε ηλεκτρικά οχήματα. Αυτά μέχρι στιγμής, καθώς στο μέλλον σίγουρα θα δούμε και αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου. Κυρίως στα φορτηγά όπου οι κυψέλες υδρογόνου θα είναι ιδιαίτερα αποδοτικές και θα αποτελέσει μια καλή λύση για γρήγορο ανεφοδιασμό.

Κυριάκος Παρασίδης

Continue Reading
Advertisement

AUTO

Με εργοστάσια παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη θα υπάρξει μείωση των ρύπων κατά 37%

Αν η παραγωγή των μπαταριών που προορίζονται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πραγματοποιείται στην Ευρώπη, θα υπάρξει μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 37% της εφοδιαστικής αλυσίδας, σε σχέση με την σημερινή παραγωγή η οποία γίνεται στην Κίνα. Αυτό αναφέρει μελέτη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E), η οποία ανεβάζει το ποσοστό της μείωσης στο 60% αν χρησιμοποιηθεί ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Σε περίπτωση που υλοποιηθεί αυτός ο στόχος θα εξοικονομηθούν περίπου 133 Mt CO2 μεταξύ 2024 και 2030, γεγονός που ισοδυναμεί με τις συνολικές ετήσιες εκπομπές ρύπων της Τσεχίας.

Η παραγωγή κυψελών μπαταρίας στην Ευρώπη σε σύγκριση με την αντίστοιχη παραγωγή στην Κίνα θα εξοικονομήσει κατά μέσο όρο 20-40% των εκπομπών άνθρακα. Οι πηγές νικελίου θα είναι 85-95% χαμηλότερες σε εκπομπές ρύπων από την περίπτωση που το μετάλλευμα έρθει από την Ινδονησία, ενώ το λίθιο θα έχει λιγότερες εκπομπές μέχρι και 50% σε σχέση με αυτό που έρχεται από την Κίνα.

Οι μπαταρίες και τα μέταλλα, πλέον, μπαίνουν στα πλάνα της Ευρώπης που θέλει να αυτονομηθεί πάνω σε αυτό τον τομέα. Οι ισχυρές απαιτήσεις βιωσιμότητας θα πρέπει να δραστηριοποιήσουν σε μεγάλο βαθμό την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η οποία θα πρέπει να στηρίξει επενδύσεις σε γιγα-εργοστάσια.

Η Γαλλία, η Γερμανία και η Ουγγαρία έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη πρόοδο όσον αφορά την κατασκευή των συγκεκριμένων εργοστασίων. Στη Γαλλία, η ACC ξεκίνησε την παραγωγή της στο Pas de Calais, ενώ τα εργοστάσια της Verkor στη Δουνκέρκη και της Northvolt στο Schleswig Holstein της Γερμανίας προχωρούν χάρη στις γενναιόδωρες κρατικές επιδοτήσεις.

Η Φινλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Νορβηγία και η Ισπανία διαθέτουν σήμερα αντίστοιχα εργοστάσια με μεγάλη παραγωγική ικανότητα. Όμως η εφοδιαστική αλυσίδα σήμερα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα. Η έκθεση διαπιστώνει ότι η Ευρώπη έχει τη δυνατότητα να κατασκευάσει το 56% της ζήτησης μπαταριών έως το 2030, αλλά μόνο δύο εργοστάσια έχουν ξεκινήσει την εμπορική τους λειτουργία μέχρι στιγμής. Μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, η περιοχή θα μπορούσε επίσης να καλύψει όλες τις ανάγκες της σε επεξεργασμένο λίθιο και να εξασφαλίσει μεταξύ 8% και 27% των ορυκτών μπαταριών από την ανακύκλωση στην Ευρώπη.

«Ο αγώνας μπαταριών μεταξύ Κίνας, Ευρώπης και ΗΠΑ εντείνεται. Η ΕΕ πρέπει να βάλει τέλος σε κάθε αβεβαιότητα σχετικά με τη σταδιακή κατάργηση του κινητήρα της και να θέσει εταιρικούς στόχους για EV για να διαβεβαιώσει τους επενδυτές των gigafactory ότι θα έχουν μια εγγυημένη αγορά για το προϊόν τους», τόνισε μεταξύ άλλων η διευθύντρια για τις αλυσίδες εφοδιασμού οχημάτων και μετακίνησης στην T&E, Julia Poliscanova.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα η Ευρώπη έχει αναπτύξει τεχνογνωσία για την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος στον τομέα της επεξεργασίας λιθίου, με την Γηραιά Ήπειρο να είναι μια από τις κορυφαίες ηπείρους στην ανάπτυξη καθαρών τεχνολογιών άμεσης εξαγωγής λιθίου και η πρώτη ήπειρος που στοχεύει στην εμπορευματοποίηση της διύλισης νικελίου (στη Φινλανδία).

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

AUTO

Οι οδηγοί που διαπράττουν παραβάσεις διασυνοριακής οδήγησης στα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν θα μπορούν πλέον να διαφεύγουν της δίωξης

Οι οδηγοί αυτοκινήτων και φορτηγών που διαπράττουν παραβάσεις διασυνοριακής οδήγησης στα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν θα μπορούν πλέον να διαφεύγουν της δίωξης, μετά από αυστηρότερους κανόνες επιβολής προστίμων. To Eυρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξε σε προσωρινή συμφωνία επί της πρότασης για την τροποποίηση της οδηγίας του 2015 σχετικά με τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών για τροχαίες παραβάσεις και οι οποίες σχετίζονται με την οδική ασφάλεια.

Στόχος της αναθεωρημένης οδηγίας είναι να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί μη μόνιμοι κάτοικοι μιας χώρας τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας κατά την οδήγηση σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ. Αρκεί να επισημάνουμε ότι το 2019, στο 40% των διασυνοριακών παραβάσεων ο δράστης είτε δεν εντοπίστηκε είτε δεν επιβλήθηκε το πρόστιμο.

Στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030, η Επιτροπή δεσμεύτηκε εκ νέου για τον φιλόδοξο στόχο να προσεγγίσει τους μηδενικούς θανάτους και τους μηδενικούς σοβαρούς τραυματισμούς στο οδικό δίκτυο της ΕΕ έως το 2050 (Όραμα μηδενικών απωλειών), καθώς και για τον μεσοπρόθεσμο στόχο να μειωθούν οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί κατά 50% έως το 2030. Ωστόσο, οι θάνατοι από τα τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 4% πέρυσι σε σχέση με το 2021, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Επιτροπής. Το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να είναι κατά 9% χαμηλότερο από το προ της πανδημίας επίπεδο, αλλά ο ρυθμός βελτίωσης δεν επαρκεί για την επίτευξη των προαναφερθέντων στόχων.

Εκτός από την υπερβολική ταχύτητα και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών, η συνεργασία μεταξύ των κρατών προτείνεται να καλύπτει παραβάσεις που θα έχουν σχέση με τη μη τήρηση επαρκούς απόστασης από το προπορευόμενο όχημα, το επικίνδυνο προσπέρασμα, την παράνομη στάθμευση, την οδήγηση σε μονόδρομο, τη μη τήρηση της ΛΕΑ, τη μη τήρηση των περιορισμών πρόσβασης οχημάτων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, όπως σχολικές ζώνες, ζώνες πεζών, ποδηλατόδρομους και ζώνες χαμηλών/μηδενικών εκπομπών και την αντικανονική φόρτωση του οχήματος.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο πρέπει τώρα να εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία τους, οπότε οι νέοι κανόνες θα δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, στη συνέχεια, οι χώρες θα έχουν στη διάθεσή τους δυόμισι χρόνια για να τις μεταφέρουν στην εθνική τους νομοθεσία. Το νέο Κοινοβούλιο, που θα εκλεγεί τον Ιούνιο του 2024, θα συνεχίσει τις εργασίες για την εν λόγω νομοθεσία.

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

AUTO

Η Bentley ανακηρύχθηκε ο πιο εμβληματικός κατασκευαστής αυτοκινήτων στα βραβεία «Most Admired Companies» της Βρετανίας

Η Bentley ανακηρύχθηκε ο πιο εμβληματικός κατασκευαστής αυτοκινήτων στα βραβεία «Most Admired Companies» της Βρετανίας αποσπώντας τον διάσημο τίτλο για τρίτη φορά μέσα σε πέντε χρόνια.

Η ετήσια μελέτη «Most Admired Companies» μετρά περισσότερα από 30 χρόνια και επιβραβεύει τις καλύτερες επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα. Η Bentley κατέκτησε την πρώτη θέση στην εκτεταμένη μελέτη 250 κορυφαίων βρετανικών επιχειρήσεων σε 25 τομείς. Τα στελέχη του κλάδου κλήθηκαν να ψηφίσουν ανάμεσα σε 13 βασικά κριτήρια και η Bentley κατέλαβε την 1η θέση σε 8 από αυτές τις 13 κατηγορίες.

K.Π.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ