AUTO
Η εξέλιξη των συστημάτων ασφαλείας και οι καινοτομίες του παρελθόντος, που έσωσαν εκατομμύρια ζωές
Τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού στα σύγχρονα αυτοκίνητα σώζουν ζωές και αποτελούν απαραίτητο εξοπλισμό για όλα τα μοντέλα. Έχουν διεισδύσει σε μεγάλο βαθμό ακόμη και στα αυτοκίνητα της κατηγορίας Α, αυξάνοντας κατά πολύ τα επίπεδα ασφάλειας.
Ωστόσο, σήμερα όλα τα αυτοκίνητα, ακόμη και αυτά των προηγούμενων δεκαετιών έχουν μια σειρά από συστήματα που τα κάνουν ασφαλή. Με την πάροδο του χρόνου έχουν εξελιχθεί και κατάφεραν να σώσουν μέσα από τις καινοτομίες της εποχής εκατομμύρια ζωές. Από το σύστημα που δεν αφήνει τους τροχούς να μπλοκάρουν την ώρα ενός βίαιου φρεναρίσματος (ABS) μέχρι και το πιο προηγμένο, που με την βοήθεια μιας κάμερας προειδοποιεί για επικείμενη σύγκρουση με το μπροστινό όχημα.
Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν αξίζει να επισημάνουμε μερικά συστήματα που έχουν αλλάξει τη ζωή των οδηγών. Ξεκινώντας από τους υαλοκαθαριστήρες που αν και υπήρχε ως επινόηση από το 1903 (γίνονταν μέχρι τότε μηχανικά), τη δεκαετία του 1920 εμφανίστηκαν οι πρώτοι ηλεκτρικοί υαλοκαθαριστήρες που απομάκρυναν το νερό από το παρμπρίζ. Αργότερα στο σύστημα ενσωματώθηκαν τα μπεκ πλυστικού υγρού. Αρχικά ήταν στο πάνω μέρος του καπό, όμως σταδιακά εξελίχθηκαν και στα σύγχρονα οχήματα έχουν ενσωματωθεί στους βραχίονες.
Τα δισκόφρενα ήταν μια άλλη καινοτομία της εποχής. Παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο Citroen DS το 1955 και σήμερα θεωρούνται ο ιδανικότερος και αποτελεσματικότερος τρόπος ακινητοποίησης ενός αυτοκινήτου. Θεωρούνται άκρως αποτελεσματικά και πάνω σε αυτά έχουν προσαρμοστεί μια σειρά από συστήματα.
Ένα από αυτά τα συστήματα είναι το ΑΒS. Το περιβόητο σύστημα αντιμπλοκαρίσματος. Κάποιες δοκιμές είχαν ξεκινήσει το 1961, αλλά τελικά πιστώθηκε ως ηλεκτρονικά ελεγχόμενο από την Bosch στην Mercedes-Benz από το 1978. Η σπουδαιότητά του στην ποιότητα του φρεναρίσματος είναι τέτοια που από το 2004 έγινε υποχρεωτικό σε όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη.
Μια ακόμη καινοτομία που αποδείχθηκε σωτήρια είναι η ζώνη ασφαλείας. Η πρώτη ζώνη τριών σημείων που παρουσιάστηκε σε επιβατικό αυτοκίνητο ήταν από την Volvo το 1959, ενώ από το 1963 αποτελούσε στάνταρ στοιχείο εξοπλισμού όλων των μοντέλων της. Φυσικά σήμερα υπάρχουν σε όλα τα αυτοκίνητα και δεν πρέπει ένας οδηγός να διανύσει ούτε ένα μέτρο αν δεν την φορέσει. Αντίστοιχες ζώνες ασφαλείας υπάρχουν και στα πίσω καθίσματα.
Ένα ακόμη σύστημα ασφαλείας είναι τα προσκέφαλα που αποδεικνύονται σημαντικά κατά τη διάρκεια σύγκρουσης, σταθεροποιώντας τον αυχένα. Αρκεί να βρίσκονται στο σωστό ύψος. Τα πρωτοπαρουσίασε σε μοντέλο της η Volvo το 1968.
Ο αερόσακος ως πατέντα υπήρχε από τη δεκαετία του 1960. Όμως μετά από πολύχρονες βελτιώσεις από την Bosch, το 1980 παρουσιάστηκε από την Mercedes στην S-Class που κυκλοφόρησε ως το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με τον αερόσακο να ανοίγει σε κάποιο βαθμό σύγκρουσης. Σήμερα όλα τα οχήματα έχουν μπροστινούς αερόσακους, αλλά και πολλά εξ αυτών περιλαμβάνουν και πλευρικούς. Μέχρι και αερόσακος στο κέντρο μεταξύ οδηγού και συνοδσηγού υπάρχει για να μην έρχονται σε επαφή οδηγός και συνοδηγός κατά τη διάρκεια σύγκρουσης.
Εξέλιξη του ABS είναι το ESP που δεν επιτρέπει το αυτοκίνητο να ξεφύγει από την προκαθορισμένη τροχιά, φρενάροντας τον κάθε τροχό ξεχωριστά, βελτιώνοντας στο έπακρο το φρενάρισμα. Ως σύστημα ασφαλείας είναι υποχρεωτικό για τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη από το 2014.
Σήμερα τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) προσφέρουν πολλά περισσότερα απ’ ότι είχε ο σκεφτεί ανθρώπινος νους πριν από αρκετά χρόνια. Πλέον ένα σύγχρονο αυτοκίνητο μπορεί να βλέπει εμπρός εμπόδια, να διακρίνει πεζούς και ποδηλάτες και να ενεργεί μόνο του ανάλογα, να φρενάρει όταν διαπιστώσει ότι υπάρχει εμπόδιο, να φρενάρει επίσης μόνο του όταν κάνει ο οδηγός οπισθοπορεία και εκείνη την στιγμή κάθετα υπάρχει εμπόδιο ή αυτοκίνητο, να διατηρεί την πορεία του στην λωρίδα κυκλοφορίας του, να ανάβει μόνο του τα φώτα, ακόμη και αν χρειάζεται μεγάλη σκάλα, να επικοινωνεί με άλλα αυτοκίνητα για να συγκεντρώνει χρήσιμες πληροφορίες για την κατάσταση του δρόμου ή να διακρίνει την κατάσταση του οδηγού και να του προτείνει να ξεκουραστεί ή να αναλαμβάνει την οδήγηση για κάποια απόσταση (σε μερικά εξελιγμένα ηλεκτρικά πολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητα). Όλα αυτά είναι μέρος της επόμενης γενιάς αυτοκινήτων και της αυτόνομης οδήγησης, επιπέδου 4 και 5 όπου ο οδηγός απλά θα βρίσκεται μέσα στο αυτοκίνητο και αυτό θα τον πηγαίνει στον προορισμό του χωρίς να χρειάζεται να κάνει κάτι.
Κυριάκος Παρασίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ
AUTO
Συρρικνώνεται η ευρωπαϊκή αγορά των αυτοκινήτων
Δεν κρύβει την ανησυχία του για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen Oliver Blume. Σε συνέντευξή του στην κυριακάτικη εφημερίδα Bild am Sonntag, ο Όλιβερ Μπλουμ, είπε ότι «η πίτα έχει γίνει μικρότερη και έχουμε περισσότερους καλεσμένους στο τραπέζι».
Το αφεντικό της VW ανησυχεί γιατί η ευρωπαϊκή αγορά συρρικνώνεται εν μέσω σκληρότερου ανταγωνισμού, αναφέρει το Reuters.
Πρόγραμμα περικοπών
Ο διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen, ο οποίος πιέζει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη για να εφαρμόσει ένα άνευ προηγουμένου πρόγραμμα περικοπών στην εγχώρια αγορά της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, δήλωσε ότι απαιτείται αλλαγή στη στρατηγική επειδή η ευρωπαϊκή αγορά συρρικνώνεται ενώ ο ανταγωνισμός αυξάνεται.
«Πωλούνται λιγότερα αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Την ίδια στιγμή, νέοι ανταγωνιστές από την Ασία πιέζουν δυναμικά στην αγορά», τόνισε.
Κλείνουν εργοστάσια
Η Volkswagen ανακοίνωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να κάνει ένα άνευ προηγουμένου βήμα στην 87χρονη ιστορία, να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία και να τερματίσει τις εγγυήσεις θέσεων εργασίας σε έξι από τα εργοστάσιά της, σε μια προσπάθεια να επιτύχει το σχέδιο μείωσης του κόστους κατά 10 δισ. ευρώ.
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης εντείνει τα μέτρα μείωσης του κόστους που δεν αποκλείουν πλέον το κλείσιμο εργοστασίων ή τις απολύσεις στη Γερμανία. Αυτό έχει πυροδοτήσει κριτική και αντιστάσεις από πολιτικούς και εργατικά συνδικάτα.
Επίσης, οι 680.000 υπάλληλοι της VW σε όλο τον κόσμο, χάνουν το πρόγραμμα ασφάλειας της εργασίας που ισχύει από το 1994 και αποτρέπει τις περικοπές θέσεων εργασίας μέχρι το 2029.
Σπύρος Ρέκκας
ΑΠΕ-ΜΠΕ
AUTO
Στροφή των Ευρωπαίων καταναλωτών για αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Μια δύσκολη υπόθεση αποδεικνύεται η πώληση μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Αν και πριν λίγο καιρό η ζήτηση ήταν μικρή, εντούτοις αυτή το τελευταίο διάστημα έχει ανέβει αρκετά, ακολουθώντας μια σταθερά ανοδική πορεία.
Τον φετινό Ιανουάριο το μερίδιο πωλήσεων μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά κυμάνθηκε στο 4,01%. Από τότε τα πράγματα έχουν βελτιωθεί και τον φετινό Ιούνιο έφθασε στο 5,30%. Ποσοστό που αποτελεί το μεγαλύτερο που έχει σημειωθεί μέχρι σήμερα.
Παρά την οριακή άνοδο των πωλήσεων καινούριων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, η ζήτηση για μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθεί να είναι μειωμένη. Ένας σημαντικός λόγος είναι οι αυξημένες τιμές πώλησης, αλλά και τα γνωστά προβλήματα των ηλεκτρικών πρώτης γενιάς που ήταν η μικρή αυτονομία. Σε αυτή την εξίσωση θα πρέπει να βάλουμε και την έλλειψη υποδομών φόρτισης που αποτελεί πρόβλημα όχι μόνο για τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και για τα καινούρια.
Το μεγαλύτερο ποσοστό πωλήσεων καταγράφεται στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ηλικίας έως τεσσάρων ετών. Είναι και αυτά που φέρουν καλύτερη τεχνολογία, αλλά έχουν και αρκετά μεγάλες αυτονομίες. Τα συγκεκριμένα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά BEV αύξησαν τον Ιούνιο το μερίδιο αγοράς τους κατά 36,7% σε σχέση με τον φετινό Ιανουάριο, δείχνοντας παράλληλα την τάση και την στροφή των Ευρωπαίων καταναλωτών προς τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Κυριάκος Παρασίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ
AUTO
Tο 28,6% των αυτοκινήτων έλαβαν παρατηρήσεις για την κατάσταση των ελαστικών τους, σε προληπτικό έλεγχο στα διόδια των Μεγάρων
Tο 28,6% των αυτοκινήτων έλαβαν παρατηρήσεις για την κατάσταση των ελαστικών τους, ενώ στο 21,4% των οχημάτων βρέθηκαν ελλείψεις στα φωτιστικά σώματα που είχαν να κάνουν με καμένο λαμπτήρα ή με την κατάσταση των φωτιστικών σωμάτων. Αυτά ήταν μερικά από τα συμπεράσματα που βγήκαν κατά τη διάρκεια ελέγχων που πραγματοποίησαν σε εκατοντάδες τυχαία διερχόμενα αυτοκίνητα στον σταθμό διοδίων των Μεγάρων, το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» σε συνεργασία με την «Ολυμπία Οδό», στην καθιερωμένη δράση ενημέρωσης των οδηγών «Pit Stop για την Οδική Ασφάλεια».
Κατά τη διάρκεια της δράσης στελέχη των δύο οργανισμών και εθελοντές, πραγματοποίησαν σύντομους οπτικούς ελέγχους στα ελαστικά, τα φώτα, τους υαλοκαθαριστήρες των οχημάτων που μετείχαν στην έρευνα, ενώ παράλληλα έδωσαν συμβουλές για την ασφαλή φόρτωση και υπενθύμισαν τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας που πρέπει να υπάρχει μέσα στο όχημα (τρίγωνο, κιβώτιο πρώτων βοηθειών, πυροσβεστήρα και ανακλαστικό γιλέκο).
Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων που ελέγχθηκαν ήταν 9,3 έτη, όταν η μέση ηλικία του στόλου στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη από 17 έτη, ενώ στο 28,6 % των περιπτώσεων σημειώθηκαν παρατηρήσεις για την κατάσταση των ελαστικών που στην πλειονότητα τους όμως δεν ήταν σοβαρές.
Στο 21,4% των οχημάτων βρέθηκαν ελλείψεις στα φωτιστικά σώματα που είχαν να κάνουν με καμένο λαμπτήρα ή με την κατάσταση των φωτιστικών σωμάτων, ενώ σχεδόν όλοι οι οδηγοί ήταν προετοιμασμένοι για να ταξιδέψουν έχοντας φροντίσει για την περιοδική συντήρηση του αυτοκινήτου τους.
Στην πλειοψηφία τους οι οδηγοί είχαν μαζί τους τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας (πυροσβεστήρα, φαρμακείο, προειδοποιητικό τρίγωνο). Το 14,3% όμως αυτών δεν είχαν ανακλαστικό γιλέκο ή κιβώτιο πρώτων βοηθειών και το 7,1% τρίγωνο ή πυροσβεστήρα στο αυτοκίνητό τους. Όλα τα οχήματα είχαν ασφαλιστήριο και το 92,9% είχε περάσει ΚΤΕΟ.
Στο 28,6% των αυτοκινήτων διαπιστώθηκε ότι υπήρχαν ελεύθερες αποσκευές εντός της καμπίνας. Έτσι, δόθηκαν συμβουλές για την ορθή τοποθέτηση των αποσκευών μόνο στο χώρο αποσκευών κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Επιπλέον οι συμμετέχοντες στη δράση είχαν την ευκαιρία να κατανοήσουν με άμεσο και βιωματικό τρόπο την αναγκαιότητα χρήσης της ζώνης για όλους τους επιβάτες, δοκιμάζοντας τον προσομοιωτή πρόσκρουσης του Ινστιτούτου που βρίσκονταν στο σημείο. Επίσης σε ειδικό σταθμό ενημέρωσης δίνονταν πληροφορίες από εξειδικευμένο προσωπικό για την ορθή και ασφαλή χρήση των παιδικών καθισμάτων και για την ασφαλή μεταφορά των παιδιών με το αυτοκίνητο. Στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι τα βρέφη/παιδιά θα πρέπει να κάθονται σε κατάλληλο παιδικό κάθισμα μέχρι να φτάσουν σε ύψος τα 150 εκ. όταν μεταφέρονται ως επιβάτες.
Κυριάκος Παρασίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ6 ημέρες ago
Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Κυρ. Μητσοτάκης: Η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να μεταμορφώσει τη χώρα μας
-
ΔΙΕΘΝΗ6 ημέρες ago
Πολύνεκροι βομβαρδισμοί του Ισραήλ σε Γάζα και Λίβανο
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Γαλλία – Η τελική κατάθεση της Ζιζέλ Πελικό: Αυτή είναι δίκη δειλών, είμαι ψυχικά εξαντλημένη
-
ΕΛΛΑΔΑ6 ημέρες ago
Φιλοθέη: Διαρρήκτες προσπάθησαν να εισβάλουν σε σπίτι Αμερικανού διπλωμάτη
-
ΔΙΕΘΝΗ6 ημέρες ago
Φον ντερ Λάιεν: Το Κίεβο μπορεί να «υπολογίζει» στην ΕΕ μετά τις «φρικτές» επιθέσεις της Ρωσίας
-
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ6 ημέρες ago
Ο Τσιτσιπάς παρέμεινε στο Νο 11 του κόσμου
-
ΕΛΛΑΔΑ6 ημέρες ago
Ο καιρός τύπου «Π» φέρνει βροχές, καταιγίδες και χιόνια στα ορεινά – Σε υψηλά επίπεδα η θερμοκρασία