Connect with us

AUTO

Η εξέλιξη των συστημάτων ασφαλείας και οι καινοτομίες του παρελθόντος, που έσωσαν εκατομμύρια ζωές

Τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού στα σύγχρονα αυτοκίνητα σώζουν ζωές και αποτελούν απαραίτητο εξοπλισμό για όλα τα μοντέλα. Έχουν διεισδύσει σε μεγάλο βαθμό ακόμη και στα αυτοκίνητα της κατηγορίας Α, αυξάνοντας κατά πολύ τα επίπεδα ασφάλειας.

Ωστόσο, σήμερα όλα τα αυτοκίνητα, ακόμη και αυτά των προηγούμενων δεκαετιών έχουν μια σειρά από συστήματα που τα κάνουν ασφαλή. Με την πάροδο του χρόνου έχουν εξελιχθεί και κατάφεραν να σώσουν μέσα από τις καινοτομίες της εποχής εκατομμύρια ζωές. Από το σύστημα που δεν αφήνει τους τροχούς να μπλοκάρουν την ώρα ενός βίαιου φρεναρίσματος (ABS) μέχρι και το πιο προηγμένο, που με την βοήθεια μιας κάμερας προειδοποιεί για επικείμενη σύγκρουση με το μπροστινό όχημα.

Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν αξίζει να επισημάνουμε μερικά συστήματα που έχουν αλλάξει τη ζωή των οδηγών. Ξεκινώντας από τους υαλοκαθαριστήρες που αν και υπήρχε ως επινόηση από το 1903 (γίνονταν μέχρι τότε μηχανικά), τη δεκαετία του 1920 εμφανίστηκαν οι πρώτοι ηλεκτρικοί υαλοκαθαριστήρες που απομάκρυναν το νερό από το παρμπρίζ. Αργότερα στο σύστημα ενσωματώθηκαν τα μπεκ πλυστικού υγρού. Αρχικά ήταν στο πάνω μέρος του καπό, όμως σταδιακά εξελίχθηκαν και στα σύγχρονα οχήματα έχουν ενσωματωθεί στους βραχίονες.

Τα δισκόφρενα ήταν μια άλλη καινοτομία της εποχής. Παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο Citroen DS το 1955 και σήμερα θεωρούνται ο ιδανικότερος και αποτελεσματικότερος τρόπος ακινητοποίησης ενός αυτοκινήτου. Θεωρούνται άκρως αποτελεσματικά και πάνω σε αυτά έχουν προσαρμοστεί μια σειρά από συστήματα.

Ένα από αυτά τα συστήματα είναι το ΑΒS. Το περιβόητο σύστημα αντιμπλοκαρίσματος. Κάποιες δοκιμές είχαν ξεκινήσει το 1961, αλλά τελικά πιστώθηκε ως ηλεκτρονικά ελεγχόμενο από την Bosch στην Mercedes-Benz από το 1978. Η σπουδαιότητά του στην ποιότητα του φρεναρίσματος είναι τέτοια που από το 2004 έγινε υποχρεωτικό σε όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη.

Μια ακόμη καινοτομία που αποδείχθηκε σωτήρια είναι η ζώνη ασφαλείας. Η πρώτη ζώνη τριών σημείων που παρουσιάστηκε σε επιβατικό αυτοκίνητο ήταν από την Volvo το 1959, ενώ από το 1963 αποτελούσε στάνταρ στοιχείο εξοπλισμού όλων των μοντέλων της. Φυσικά σήμερα υπάρχουν σε όλα τα αυτοκίνητα και δεν πρέπει ένας οδηγός να διανύσει ούτε ένα μέτρο αν δεν την φορέσει. Αντίστοιχες ζώνες ασφαλείας υπάρχουν και στα πίσω καθίσματα.

Ένα ακόμη σύστημα ασφαλείας είναι τα προσκέφαλα που αποδεικνύονται σημαντικά κατά τη διάρκεια σύγκρουσης, σταθεροποιώντας τον αυχένα. Αρκεί να βρίσκονται στο σωστό ύψος. Τα πρωτοπαρουσίασε σε μοντέλο της η Volvo το 1968.

Ο αερόσακος ως πατέντα υπήρχε από τη δεκαετία του 1960. Όμως μετά από πολύχρονες βελτιώσεις από την Bosch, το 1980 παρουσιάστηκε από την Mercedes στην S-Class που κυκλοφόρησε ως το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με τον αερόσακο να ανοίγει σε κάποιο βαθμό σύγκρουσης. Σήμερα όλα τα οχήματα έχουν μπροστινούς αερόσακους, αλλά και πολλά εξ αυτών περιλαμβάνουν και πλευρικούς. Μέχρι και αερόσακος στο κέντρο μεταξύ οδηγού και συνοδσηγού υπάρχει για να μην έρχονται σε επαφή οδηγός και συνοδηγός κατά τη διάρκεια σύγκρουσης.

Εξέλιξη του ABS είναι το ESP που δεν επιτρέπει το αυτοκίνητο να ξεφύγει από την προκαθορισμένη τροχιά, φρενάροντας τον κάθε τροχό ξεχωριστά, βελτιώνοντας στο έπακρο το φρενάρισμα. Ως σύστημα ασφαλείας είναι υποχρεωτικό για τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη από το 2014.

Σήμερα τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) προσφέρουν πολλά περισσότερα απ’ ότι είχε ο σκεφτεί ανθρώπινος νους πριν από αρκετά χρόνια. Πλέον ένα σύγχρονο αυτοκίνητο μπορεί να βλέπει εμπρός εμπόδια, να διακρίνει πεζούς και ποδηλάτες και να ενεργεί μόνο του ανάλογα, να φρενάρει όταν διαπιστώσει ότι υπάρχει εμπόδιο, να φρενάρει επίσης μόνο του όταν κάνει ο οδηγός οπισθοπορεία και εκείνη την στιγμή κάθετα υπάρχει εμπόδιο ή αυτοκίνητο, να διατηρεί την πορεία του στην λωρίδα κυκλοφορίας του, να ανάβει μόνο του τα φώτα, ακόμη και αν χρειάζεται μεγάλη σκάλα, να επικοινωνεί με άλλα αυτοκίνητα για να συγκεντρώνει χρήσιμες πληροφορίες για την κατάσταση του δρόμου ή να διακρίνει την κατάσταση του οδηγού και να του προτείνει να ξεκουραστεί ή να αναλαμβάνει την οδήγηση για κάποια απόσταση (σε μερικά εξελιγμένα ηλεκτρικά πολυτελή ηλεκτρικά αυτοκίνητα). Όλα αυτά είναι μέρος της επόμενης γενιάς αυτοκινήτων και της αυτόνομης οδήγησης, επιπέδου 4 και 5 όπου ο οδηγός απλά θα βρίσκεται μέσα στο αυτοκίνητο και αυτό θα τον πηγαίνει στον προορισμό του χωρίς να χρειάζεται να κάνει κάτι.

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

AUTO

Με εργοστάσια παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη θα υπάρξει μείωση των ρύπων κατά 37%

Αν η παραγωγή των μπαταριών που προορίζονται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πραγματοποιείται στην Ευρώπη, θα υπάρξει μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 37% της εφοδιαστικής αλυσίδας, σε σχέση με την σημερινή παραγωγή η οποία γίνεται στην Κίνα. Αυτό αναφέρει μελέτη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E), η οποία ανεβάζει το ποσοστό της μείωσης στο 60% αν χρησιμοποιηθεί ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Σε περίπτωση που υλοποιηθεί αυτός ο στόχος θα εξοικονομηθούν περίπου 133 Mt CO2 μεταξύ 2024 και 2030, γεγονός που ισοδυναμεί με τις συνολικές ετήσιες εκπομπές ρύπων της Τσεχίας.

Η παραγωγή κυψελών μπαταρίας στην Ευρώπη σε σύγκριση με την αντίστοιχη παραγωγή στην Κίνα θα εξοικονομήσει κατά μέσο όρο 20-40% των εκπομπών άνθρακα. Οι πηγές νικελίου θα είναι 85-95% χαμηλότερες σε εκπομπές ρύπων από την περίπτωση που το μετάλλευμα έρθει από την Ινδονησία, ενώ το λίθιο θα έχει λιγότερες εκπομπές μέχρι και 50% σε σχέση με αυτό που έρχεται από την Κίνα.

Οι μπαταρίες και τα μέταλλα, πλέον, μπαίνουν στα πλάνα της Ευρώπης που θέλει να αυτονομηθεί πάνω σε αυτό τον τομέα. Οι ισχυρές απαιτήσεις βιωσιμότητας θα πρέπει να δραστηριοποιήσουν σε μεγάλο βαθμό την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η οποία θα πρέπει να στηρίξει επενδύσεις σε γιγα-εργοστάσια.

Η Γαλλία, η Γερμανία και η Ουγγαρία έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη πρόοδο όσον αφορά την κατασκευή των συγκεκριμένων εργοστασίων. Στη Γαλλία, η ACC ξεκίνησε την παραγωγή της στο Pas de Calais, ενώ τα εργοστάσια της Verkor στη Δουνκέρκη και της Northvolt στο Schleswig Holstein της Γερμανίας προχωρούν χάρη στις γενναιόδωρες κρατικές επιδοτήσεις.

Η Φινλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Νορβηγία και η Ισπανία διαθέτουν σήμερα αντίστοιχα εργοστάσια με μεγάλη παραγωγική ικανότητα. Όμως η εφοδιαστική αλυσίδα σήμερα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα. Η έκθεση διαπιστώνει ότι η Ευρώπη έχει τη δυνατότητα να κατασκευάσει το 56% της ζήτησης μπαταριών έως το 2030, αλλά μόνο δύο εργοστάσια έχουν ξεκινήσει την εμπορική τους λειτουργία μέχρι στιγμής. Μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, η περιοχή θα μπορούσε επίσης να καλύψει όλες τις ανάγκες της σε επεξεργασμένο λίθιο και να εξασφαλίσει μεταξύ 8% και 27% των ορυκτών μπαταριών από την ανακύκλωση στην Ευρώπη.

«Ο αγώνας μπαταριών μεταξύ Κίνας, Ευρώπης και ΗΠΑ εντείνεται. Η ΕΕ πρέπει να βάλει τέλος σε κάθε αβεβαιότητα σχετικά με τη σταδιακή κατάργηση του κινητήρα της και να θέσει εταιρικούς στόχους για EV για να διαβεβαιώσει τους επενδυτές των gigafactory ότι θα έχουν μια εγγυημένη αγορά για το προϊόν τους», τόνισε μεταξύ άλλων η διευθύντρια για τις αλυσίδες εφοδιασμού οχημάτων και μετακίνησης στην T&E, Julia Poliscanova.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα η Ευρώπη έχει αναπτύξει τεχνογνωσία για την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος στον τομέα της επεξεργασίας λιθίου, με την Γηραιά Ήπειρο να είναι μια από τις κορυφαίες ηπείρους στην ανάπτυξη καθαρών τεχνολογιών άμεσης εξαγωγής λιθίου και η πρώτη ήπειρος που στοχεύει στην εμπορευματοποίηση της διύλισης νικελίου (στη Φινλανδία).

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

AUTO

Οι οδηγοί που διαπράττουν παραβάσεις διασυνοριακής οδήγησης στα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν θα μπορούν πλέον να διαφεύγουν της δίωξης

Οι οδηγοί αυτοκινήτων και φορτηγών που διαπράττουν παραβάσεις διασυνοριακής οδήγησης στα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν θα μπορούν πλέον να διαφεύγουν της δίωξης, μετά από αυστηρότερους κανόνες επιβολής προστίμων. To Eυρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξε σε προσωρινή συμφωνία επί της πρότασης για την τροποποίηση της οδηγίας του 2015 σχετικά με τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών για τροχαίες παραβάσεις και οι οποίες σχετίζονται με την οδική ασφάλεια.

Στόχος της αναθεωρημένης οδηγίας είναι να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί μη μόνιμοι κάτοικοι μιας χώρας τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας κατά την οδήγηση σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ. Αρκεί να επισημάνουμε ότι το 2019, στο 40% των διασυνοριακών παραβάσεων ο δράστης είτε δεν εντοπίστηκε είτε δεν επιβλήθηκε το πρόστιμο.

Στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030, η Επιτροπή δεσμεύτηκε εκ νέου για τον φιλόδοξο στόχο να προσεγγίσει τους μηδενικούς θανάτους και τους μηδενικούς σοβαρούς τραυματισμούς στο οδικό δίκτυο της ΕΕ έως το 2050 (Όραμα μηδενικών απωλειών), καθώς και για τον μεσοπρόθεσμο στόχο να μειωθούν οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί κατά 50% έως το 2030. Ωστόσο, οι θάνατοι από τα τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 4% πέρυσι σε σχέση με το 2021, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Επιτροπής. Το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να είναι κατά 9% χαμηλότερο από το προ της πανδημίας επίπεδο, αλλά ο ρυθμός βελτίωσης δεν επαρκεί για την επίτευξη των προαναφερθέντων στόχων.

Εκτός από την υπερβολική ταχύτητα και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών, η συνεργασία μεταξύ των κρατών προτείνεται να καλύπτει παραβάσεις που θα έχουν σχέση με τη μη τήρηση επαρκούς απόστασης από το προπορευόμενο όχημα, το επικίνδυνο προσπέρασμα, την παράνομη στάθμευση, την οδήγηση σε μονόδρομο, τη μη τήρηση της ΛΕΑ, τη μη τήρηση των περιορισμών πρόσβασης οχημάτων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, όπως σχολικές ζώνες, ζώνες πεζών, ποδηλατόδρομους και ζώνες χαμηλών/μηδενικών εκπομπών και την αντικανονική φόρτωση του οχήματος.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο πρέπει τώρα να εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία τους, οπότε οι νέοι κανόνες θα δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, στη συνέχεια, οι χώρες θα έχουν στη διάθεσή τους δυόμισι χρόνια για να τις μεταφέρουν στην εθνική τους νομοθεσία. Το νέο Κοινοβούλιο, που θα εκλεγεί τον Ιούνιο του 2024, θα συνεχίσει τις εργασίες για την εν λόγω νομοθεσία.

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

AUTO

Η Bentley ανακηρύχθηκε ο πιο εμβληματικός κατασκευαστής αυτοκινήτων στα βραβεία «Most Admired Companies» της Βρετανίας

Η Bentley ανακηρύχθηκε ο πιο εμβληματικός κατασκευαστής αυτοκινήτων στα βραβεία «Most Admired Companies» της Βρετανίας αποσπώντας τον διάσημο τίτλο για τρίτη φορά μέσα σε πέντε χρόνια.

Η ετήσια μελέτη «Most Admired Companies» μετρά περισσότερα από 30 χρόνια και επιβραβεύει τις καλύτερες επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα. Η Bentley κατέκτησε την πρώτη θέση στην εκτεταμένη μελέτη 250 κορυφαίων βρετανικών επιχειρήσεων σε 25 τομείς. Τα στελέχη του κλάδου κλήθηκαν να ψηφίσουν ανάμεσα σε 13 βασικά κριτήρια και η Bentley κατέλαβε την 1η θέση σε 8 από αυτές τις 13 κατηγορίες.

K.Π.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ