Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Κλειδί» για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας ο νέος αναπτυξιακός νόμος

Ως εξαιρετικά σημαντικός στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας εκτιμάται ότι είναι ο ρόλος του νέου αναπτυξιακού νόμου, καθώς αποτελεί ιδιαιτέρως ελκυστικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων, ενώ από την ψήφισή του και έπειτα θα αποτελεί το κατεξοχήν θεσμικό πλαίσιο για την παροχή κρατικών ενισχύσεων προς τις ιδιωτικές επενδύσεις στην Ελλάδα, όπως χαρακτηριστικά σημειώνουν πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Περαιτέρω επισημαίνουν ότι η ανάγκη ουσιαστικής αναμόρφωσης των ρυθμίσεων του Αναπτυξιακού Νόμου ήταν επιτακτική, καθώς έπρεπε να αποτυπώνονται οι νέοι στόχοι για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Οι πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίχθηκε είναι το Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία (έκθεση Επιτροπής Πισσαρίδη), το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Ελλάδα 2.0), ο Νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων, οι στόχοι του ΕΣΠΑ ’21 – ’27, η στρατηγική για τη βιομηχανία (Industry 4.0) καθώς και η προσαρμογή στις ανάγκες της σημερινής ελληνικής και διεθνούς πραγματικότητας.

Στον νέο αναπτυξιακό νόμο, ο οποίος παρουσιάστηκε σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνι Γεωργιάδη και τον αναπλ. υπουργό, Νίκο Παπαθανάση, εισάγονται 12 νέα καθεστώτα ενισχύσεων, τα οποία θα επιτρέψουν στην επιχειρηματική κοινότητα να σχεδιάσει, να αναπτύξει και να υλοποιήσει επενδυτικές πρωτοβουλίες και καινοτόμες ιδέες σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας, ακόμα και τους πιο σύγχρονους.

Τα νέα καθεστώτα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αποτυπώνουν την εθνική αναπτυξιακή πολιτική και δίνουν τη δυνατότητα και την ευελιξία στους επενδυτές να δημιουργούν και ταυτόχρονα να προσαρμόζονται στις ανάγκες του νέου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, στα δεδομένα της σημερινής πραγματικότητας. Οι άξονες της κυβερνητικής πολιτικής στους οποίους αυτά κινούνται, συνολικά, είναι: Πράσινη μετάβαση – ενεργειακός μετασχηματισμός και κυκλική οικονομία, ψηφιακός μετασχηματισμός, αύξηση της απασχόλησης, ενίσχυση δεξιοτήτων και κοινωνική συνοχή, προώθηση της έρευνας, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας, ενίσχυση τουρισμού και εναλλακτικών μορφών του, καθώς και αγροδιατροφή (μεγέθυνση και εκσυγχρονισμός).

Τέλος, στον νέο αναπτυξιακό νόμο προβλέπονται νέες ρυθμίσεις σχετικά με τις διαδικασίες αξιολόγησης ένταξης στα καθεστώτα ενίσχυσης και ελέγχου υλοποίησης των ιδιωτικών επενδύσεων, αντιμετωπίζονται γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, ενώ εξασφαλίζεται η επιτάχυνση της υλοποίησης νέων επενδύσεων.
ΑΠΕ-ΜΠΕ.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παράθυρο για «ιδιωτικοποίηση» του νέου επικουρικού ταμείου – Τι θα σημάνει για ασφαλισμένους και αγορές

Παράθυρο για «ιδιωτικοποίηση» του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) με συνέπειες τόσο για τα αποθεματικά των ασφαλισμένων όσο και της αγοράς κεφαλαίων αφήνει επικείμενη εξαγγελία για “αυτόνομη επενδυτική λειτουργία”, σύμφωνα με παράγοντες της κοινωνικής ασφάλισης με γνώση του θέματος με τις οποίες ήλθε σε επαφή το newsit.gr.

Υπενθυμίζεται πως χθες (12.5.2024) ο Υφυπουργός Εργασίας, Πάνος Τσακλόγλου δήλωσε πως «στο ΤΕΚΑ έχουν ήδη εγγραφεί πάνω από 350.000 άτομα τα οποία έχουν εγγραφεί και σχεδόν 150.000 επιχειρήσεις που τους απασχολούν, ενώ τα υπό διαχείριση κεφάλαια είναι ακόμα σχετικά χαμηλά, περίπου 140 εκατ. ευρώ – ποσό που αυξάνει με γοργούς ρυθμούς». «Αυτή τη στιγμή προετοιμάζεται το default χαρτοφυλάκιο για τους ασφαλισμένους του ΤΕΚΑ και χρειάζεται μια νομοθετική ρύθμιση που θα φέρουμε σύντομα στη Βουλή για να μεταφερθούν τα κεφάλαια του Ταμείου από το Κοινό Κεφάλαιο της Τράπεζας της Ελλάδος και να ξεκινήσει η αυτόνομη επενδυτική λειτουργία του ΤΕΚΑ», σημείωσε.

Αξιόπιστες πηγές του newsit.gr αναφέρουν πως κάτι τέτοιο θα μπορούσε να σημαίνει -αν όχι την έξοδο του ΤΕΚΑ από το καθεστώς του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (πράγμα το οποίο θεωρείται από τις ίδιες πηγές εξαιρετικά δύσκολο)- την ρητή εξαίρεση του, όπως για παράδειγμα με το Enterprise Greece.

Σε αυτή την περίπτωση, το ΤΕΚΑ θα έμενε μεν υπό την εποπτεία του Δημοσίου (και θα παρέμεναν οι εγγυήσεις του Δημοσίου για το ύψος των μελλοντικών επικουρικών συντάξεων), πλην όμως θα λειτουργούσε σαν ιδιωτικός φορέας σε σχέση με το καθεστώς προσλήψεων, αμοιβών και επενδύσεων αποθεματικών.

Συγκεκριμένα, μία τέτοια ενδεχόμενη εν μέρει «ιδιωτικοποίηση» του ΤΕΚΑ θα έφερνε τις εξής συνέπειες.

  1. Την «αποδέσμευση» των ρευστών διαθεσίμων του ΤΕΚΑ από την Τράπεζα της Ελλάδας, στην οποία είναι υποχρεωμένο ως φορέας της γενικής κυβέρνησης να τα αποταμιεύει.
  2. Την δυνατότητα επένδυσης των αποταμιεύσεων του ΤΕΚΑ (από τις εισφορές των ασφαλισμένων και των εργοδοτών) έως και του 100% σε μετοχές και ομόλογα. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν στο newsit.gr πως το πιθανότερο με βάση τις διεθνείς καλύτερες πρακτικές – σενάριο προβλέπει επένδυση του 60% των αποθεματικών σε μετοχές (το μεγαλύτερο μέρος των οποίων σε ελληνικές στην περίπτωση του ΤΕΚΑ) και το άλλο 40% σε ομόλογα.
  3. Την πρόσληψη προσωπικού εκτός ΑΣΕΠ και την αμοιβή του εκτός ενιαίου μισθολογίου του Δημοσίου, δηλαδή με όρους ιδιωτικού τομέα.

Αντίθετα, με βάση το υφιστάμενο καθεστώς, το ΤΕΚΑ ως φορέας της γενικής κυβέρνησης είναι υποχρεωμένος να έχει κατατεθειμένο το σύνολο των ρευστών διαθεσίμων του στην ΤτΕ και να επενδύει το 77% αυτών στο Κοινό Κεφάλαιο, σε καταθέσεις και ελληνικά κρατικά ομόλογα, ενώ το 23% μόνο μπορεί να επενδυθεί σε κινητές αξίες.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ: Πάνω από 1,5 εκατ. φορολογούμενοι πιάστηκαν στα τεκμήρια το 2023 – Μισθωτοί και συνταξιούχοι η πλειοψηφία

Πάνω από 1,5 εκατ. φορολογούμενοι «πιάστηκαν» στα τεκμήρια της ΑΑΔΕ το 2023, με εισοδήματα τα οποία υπολείπονταν σε σχέση με τον προσδιορισμό βάση περιουσιακών στοιχείων.

Ανάμεσα τους, περί το 1 εκατ. μισθωτοί και συνταξιούχοι φορολογούμενοι , οι οποίοι πρέπει να πληρώσουν επιπρόσθετους φόρους στην ΑΑΔΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, για το φορολογικό έτος του 2023 για τα εισοδήματα του 2022, οι φορολογούμενοι μειώθηκαν σε 8.893.254 από 8.970.607 το 2021.

Αντίστοιχα, μειώθηκαν και οι φορολογικές δηλώσεις, καθώς υποβλήθηκαν 6.560.865 έναντι 6.605.272 το 2021. Την ίδια στιγμή, τα δηλωθέντα εισοδήματά τους αυξήθηκαν κατά 7,5 δισ. ευρώ σε έναν χρόνο, από τα 84,2 δισ. το 2022, στα 91,7 δισ. ευρώ το 2023.

Τα τεκμήρια

Όπως αναφέρουν τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, στην παγίδα των τεκμηρίων πιάστηκαν 1.542.255 φορολογούμενοι αν και με σημαντική προοδευτική μείωση τα τελευταία πέντε χρόνια, καθώς αριθμούσαν τα 1,9 εκατομμύρια το 2018. Η «ψαλίδα» των εισοδημάτων ήταν ευρεία και πέρυσι, καθώς δήλωσαν 3,3 δισ. ευρώ το 2022, με την ΑΑΔΕ να τους φορολογεί για 8,5 δισ. ευρώ.

Πώς διαμορφώθηκε ο φόρος:

  • Οι 537.068 από τους 2.545.819 μισθωτούς φορολογήθηκαν για τεκμαρτό εισόδημα 1,35 δισ. ευρώ ή, κατά μέσον όρο, από 2.500 ευρώ επιπλέον ο καθένας.
  • Οι 410.608 από τους 2.035.045 συνταξιούχους φορολογήθηκαν για τεκμαρτό εισόδημα 1,15 δισ. ευρώ ή, κατά μέσον όρο, από 2.800 ευρώ «καπέλο» στον καθέναν.
  • Οι 77.002 από τους 307.285 ασκούντες κατ’ επάγγελμα αγρότες φορολογήθηκαν με τεκμαρτό εισόδημα 278,8 εκατ. ευρώ ή επιπλέον 3.620 ευρώ ο καθένας.
  • Οι 319.734 από τους 1.013.359 εισοδηματίες φορολογήθηκαν για τεκμαρτό εισόδημα 1,5 δισ. ευρώ ή, σχεδόν, 4.700 ευρώ επιπλέον ο καθένας.
  • 197.843 από τους 659.357 ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογήθηκαν για τεκμήριο 878 εκατ. ευρώ ή 4.400 ευρώ επιπλέον ο καθένας.

Τι δήλωσαν οι φορολογούμενοι

Σε ό,τι αφορά τους 274.423 ελεύθερους επαγγελματίες, το προηγούμενο έτος δήλωσαν σε ποσοστό 64,2% εισοδήματα έως 10.000 ευρώ.

Τα αναλυτικά τους εισοδήματα που δήλωσαν είναι:

  1. το 45,2% δήλωσε καθαρά κέρδη έως 5.000 ευρώ
  2. το 19,1% δήλωσε καθαρά κέρδη 5.000 – 10.000 ευρώ
  3. το 18,9% δήλωσε 10.000 – 20.000 ευρώ
  4. το 7,6% δήλωσε 20.000 – 30.000 ευρώ
  5. το 5,8% δήλωσε 30.000 – 50.000 ευρώ
  6. το 2% δήλωσε 50.000 – 75.000 ευρώ
  7. το 0,7% δήλωσε 75.000 – 100.000 ευρώ
  8. το 0,6% δήλωσε 100.000 – 200.000 ευρώ
  9. το 0,1% δήλωσε 200.000 – 500.000 ευρώ
  10. το 0,01% δήλωσε άνω των 900.000 ευρώ

Όσον αφορά τους μισθωτούς και συνταξιούχους, δήλωσαν:

  1. το 20,2% εισόδημα έως 5.000 ευρώ
  2. το 25,6% δήλωσε εισόδημα 5.000- 10.000 ευρώ
  3. το 33,7% δήλωσε 10.000 -20.000 ευρώ
  4. το 11,5% εισόδημα 20.000-30.000 ευρώ
  5. το 7% εισόδημα 30.000-50.000 ευρώ
  6. το 1,4% εισόδημα 50.000-75.000 ευρώ
  7. το 0,3% δήλωσαν εισόδημα 75.000-10.000 ευρώ
  8. το 0,2% εισόδημα 100.000-200.000 ευρώ
  9. το 0,02% εισόδημα από 200.000 έως και άνω των 900.000 ευρώ

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΑΑΔΕ – Πρόστιμα: «Ψαλίδι» έως και 50% μέχρι τον Σεπτέμβριο 2024 – Ποιες οι προϋποθέσεις

Έρχεται «κούρεμα» έως και 50% για πρόστιμα της ΑΑΔΕ τα οποία θα επιβληθούν έως και τον προσεχή Σεπτέμβριο, υπό προϋποθέσεις, σύμφωνα με τον νέο φορολογικό κώδικα ο οποίος βρίσκεται ήδη εν ισχύ μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου.

Η ελάφρυνση θα αφορά σε πρόστιμα που θα επιβάλλει η ΑΑΔΕ σε επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που θα υποβληθούν σε έλεγχο έως την 30ή Σεπτεμβρίου 2024 και θα τους υποβληθούν πρόστιμα για παραβάσεις.

Οι εν λόγω παραβάτες θα μπορούν να γλιτώσουν το 50% των προστίμων, κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις, οι οποίες μάλιστα θα ορίζουν και το ύψους του «κουρέματος».

Ειδικότερα:

  • Tο πρόστιμο θα μειωθεί έως και 50%, εάν ο παραβάτης προχωρήσει σε αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου και σε υποβολή σχετικής δήλωσης μέχρι και 10 ημέρες μετά την κοινοποίηση προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου.
  • Το πρόστιμο θα μειωθεί έως και 40%, εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου μετά την κοινοποίηση οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου αλλά πριν την προσφυγή στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ). Η προθεσμία προσφυγής στη ΔΕΔ είναι 30 ημέρες από την κοινοποίηση της έκδοση της οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου.
  • Το πρόστιμο θα μειωθεί έως και 30%, εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου προ της υποβολής προσφυγής σε αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο. Στην περίπτωση αυτή έχει περισσότερο χρόνο, καθώς εάν προσφύγει στη ΔΕΔ (εντός μηνός) η ΔΕΔ θα εκδώσει την απόφαση σε διάστημα έως 120 ημερών (4 μήνες). Ακολούθως, εάν απορριφθεί η προσφυγή, ο ελεγχόμενος έχει τη δυνατότητα προσφυγής στο δικαστήριο, αλλά εάν δεν προχωρήσει και αποδεχτεί την παράβαση, τότε έχει έκπτωση 30%.
  • Το πρόστιμο θα μειωθεί έως και 25%, εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου προ της έναρξης συζήτησης ενώπιον αρμόδιου δικαστηρίου. Ωστόσο, μετά τη μείωση του προστίμου θα πρέπει το 25% της συνολικής οφειλής να καταβληθεί μέσα σε 3 ημέρες από την αποδοχή της σχετικής αίτησης που θα γίνει ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, η ενεργοποίηση της οποίας αναμένεται την 1 Οκτωβρίου 2024. Η συνολική οφειλή, μετά τη μείωση μπορεί να εξοφληθεί σε έως και 12 μηνιαίες δόσεις.
  • Τέλος, εάν ο φορολογούμενος αποδεχτεί τις διαπιστώσεις του ελέγχου, τότε εκτός από τη μείωση του προστίμου, από 25 έως 50%, θα έχει και περιθώριο καταβολής του ποσού σε έως 12 άτοκες δόσεις ενώ παράλληλα θα έχει και περιθώριο ένταξης του ποσού στη ρύθμιση των 48 δόσεων.

NEWSIT

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ