Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πέτσογλου Ιορδάνης: Αποδείξεις με Ηλεκτρονικά Μέσα – Γρίφος Οι Νέες Διατάξεις

Ανατροπές στο μέτρο των ηλεκτρονικών αποδείξεων που θα εμφανιστούν στις φετινές φορολογικές δηλώσεις έφερε με το πρόσφατο ψηφισθέν νομοσχέδιο το Υπουργείο Οικονομικών. Στα μαλακά πλέον πέφτουν όσοι φορολογούμενοι δεν έπιασαν το όριο του 30%.

Συγκεκριμένα:

Από 1.1.2020 και εφεξής, στο εισόδημα (μισθωτής εργασίας, συντάξεων και επιχειρηματικής δραστηριότητας) επί του οποίου εφαρμόζεται ο συντελεστής 30% για την ανεύρεση του απαιτούμενου ποσού αποδείξεων που πρέπει να δαπανηθούν με ηλεκτρονικά μέσα, δεν προστίθενται (πέραν της εισφοράς αλληλεγγύης και του ποσού της διατροφής που δίδεται στον διαζευγμένο ή την διαζευγμένη σύζυγο ή σε μέρος συμφώνου συμβίωσης ή και εξαρτώμενο τέκνου) τα παρακάτω εισοδήματα:

– Οι έκτακτες αποζημιώσεις, αμοιβές, επιχορηγήσεις και οικονομικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 και αποτελούν εισόδημα.

– Οι Αποζημιώσεις απόλυσης εργαζομένων και το ασφάλισμα που καταβάλλεται στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλίστρων.

– Το επίδομα εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων και το επίδομα αναζήτησης εργασίας.

– Η αγροτική επιδότηση πρόωρης συνταξιοδότησης.

– Η είσπραξη ασφαλιστικής αποζημίωσης ή οικονομικής ενίσχυσης, λόγω διάλυσης αλιευτικού σκάφους.

Η παραπάνω διάταξη δεν αφορά μόνο στο έτος 2020 αλλά και στα επόμενα φορολογικά έτη.

Ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, κατά παρέκκλιση των διατάξεων θα ισχύσουν τα εξής:

Το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα παραμένει στο 30% επί του εισοδήματος , ωστόσο το ποσό του φόρου που θα επιβληθεί ως επιπλέον επιβάρυνση στο φόρο εισοδήματος των φορολογουμένων υπολογίζεται πλέον με δύο διαφορετικούς τρόπους.

1ος Τρόπος – Σε περίπτωση που το δηλωθέν ποσό με ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι υψηλότερο του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία – συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία, ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1 του άρθρου 15 του ΚΦΕ προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή έντεκα τοις εκατό (11%).

Παράδειγμα.

Για εισόδημα 8.000 ευρώ το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα (30%) είναι 2.400 ευρώ ενώ το (20%) είναι 1.600 ευρώ. Σε περίπτωση που έχουμε δαπάνες 2.000 ευρώ εφαρμόζεται ο 1ος τρόπος και ο φορολογούμενος θα επιβαρυνθεί με 44 ευρώ ( Διαφορά 400 ευρώ χ 11%) έναντι 88 ευρώ με βάση την προηγούμενη διάταξη.

2ος Τρόπος – Σε περίπτωση που το δηλωθέν ποσό με ηλεκτρονικές συναλλαγές υπολείπεται του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία – συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία, ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1 του άρθρου 15 του ΚΦΕ προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του είκοσι τοις εκατό (20%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία – συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%) και επιπροσθέτως κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου ποσού δαπανών και του είκοσι τοις εκατό (20%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία – συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή έντεκα τοις εκατό (11%). 

          Παράδειγμα.

Για εισόδημα 8.000 ευρώ το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα (30%) είναι 2.400 ευρώ ενώ το (20%) είναι 1.600 ευρώ. Σε περίπτωση που έχουμε δαπάνες 1.200 ευρώ εφαρμόζεται ο 2ος τρόπος και ο φορολογούμενος θα επιβαρυνθεί με 88 ευρώ στην ( Διαφορά 400 ευρώ χ 22%) και με 88 ευρώ στην ( Διαφορά 800 ευρώ χ 11%) συνολικά 176 ευρώ επιβάρυνση έναντι 264ευρώ με βάση την προηγούμενη διάταξη.

Σε κάθε περίπτωση, η προσαύξηση του φόρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%).

Στην ίδια διάταξη εξαιρείται από την προσαύξηση του φόρου ένα πολύ μεγάλο μέρος φορολογούμενων οι οποίο έχουν πληγεί λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας, όπου προβλέπεται ότι το «πέναλτι» για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις δε θα ισχύσει στις ακόλουθες περιπτώσεις:

1) Πληττόμενοι για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020 λόγω της πανδημίας και είναι φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα.

2) Πληττόμενοι για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020 λόγω της πανδημίας και είναι φυσικά πρόσωπα των οποίων η σύμβαση εργασίας ανεστάλη.

3) Πληττόμενοι για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020 λόγω της πανδημίας και είναι φυσικά πρόσωπα των οποίων η σύμβαση ναυτολόγησης ανεστάλη.

4) Πληττόμενοι για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020 λόγω της πανδημίας και είναι φυσικά πρόσωπα τα οποία εντάχθηκαν στον μηχανισμό ενίσχυσης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ».

5) Πληττόμενοι για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα λόγω της πανδημίας και είναιφυσικά πρόσωπα τα οποία είναι ιδιοκτήτες ακινήτων, που έλαβαν μειωμένο μίσθωμα εντός του 2020, για το οποίο έχει υποβληθεί έστω και μία εγκεκριμένη δήλωση COVID.

6) Φορολογούμενοι που είχαν συμπληρώσει το εξηκοστό (60ό) έτος της ηλικίας τους στις 31 Δεκεμβρίου 2019.

Τέλος για το 2020 και τα επόμενα ισχύει ταυτόχρονα η εξαίρεση (μόνιμη) από το μέτρο της συλλογής αποδείξεων με ηλεκτρονικά μέσα, στις ακόλουθες περιπτώσεις:

(1) Φορολογούμενοι που έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό (70ο) έτος της ηλικίας τους.

(2) Άτομα με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω.

(3) Όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση.

(4) Οι φορολογικοί κάτοικοι αλλοδαπής, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα.

(5) Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαβιούν ή εργάζονται στην αλλοδαπή.

(6) Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

(7) Οι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.

(8) Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους. Ως τουριστικοί τόποι ορίζονται όσοι περιλαμβάνονται στο π.δ. 899/1976, όπως τροποποιήθηκε με το π.δ. 664/1977.

(9) Οι φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).

(10) Οι φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των έξι (6) μηνών).

(11) Όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα.

(12) Οι φυλακισμένοι.

Πέτσογλου Ι. Ιορδάνης

Λογιστής – Φοροτεχνικός

Διευθύνων Σύμβουλος

ALPHA Λογιστική

Accounting Office

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Kοινωνικός Τουρισμός 2024 – 2025: Τα νέα κριτήρια μοριοδότησης των δικαιούχων

Αντίστροφη μέτρηση μετρά για τη δημοσίευση της κοινής υπουργικής απόφασης για το νέο πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού για την περίοδο 2024 – 2025, αρχής γενομένης από αυτό το καλοκαίρι.

Τα βασικά σημεία της εν λόγω ΚΥΑ αποκάλυψε χθες το newsit.gr σε ο,τι έχει κυρίως να κάνει με το ύψος της επιδότησης στους 300.000 ωφελούμενους και δικαιούχους του κοινωνικού τουρισμού από το φετινό καλοκαίρι μέρχι τον Ιούνιο του 2025.

Νεότερες πληροφορίες διευκρινίζουν ακριβώς τα κριτήρια της μοριοδότησης.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές του newsit.gr, τα κριτήρια της μοριοδότησης θα έχουν ως εξής:

– Ιδιότητα ΑμεΑ σε ποσοστό 50% και άνω: 50 μόρια

– Ιδιότητα μονογονέα: 10 μόρια

– Αριθμός ανηλίκων τέκνων (ηλικίας έως 18 μηνών): 15 μόρια για κάθε τέκνο

Κρίσιμος χρόνος συνδρομής των παραπάνω κριτηρίων είναι ο χρόνος λήξης της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων συμμετοχής στη δημόσια πρόσκληση.

– Ύψος ετήσιου συνολικού οικογενειακού εισοδήματος, ανεξαρτήτως από την πηγή της προέλευσής του, πραγματικού και τεκμαρτού, του φορολογικού έτους 2022, ως εξής:

-έως 10.000,99 ευρώ: 30 μόρια

– από 10.001,0 έως 20.000,99 ευρώ: 20 μόρια,

– Από 20.001,00 έως 30.000,000 ευρώ: 10 μόρια.

-Νέος δικαιούχος ή δικαιούχος που συμμετείχε αλλά δεν επελέγη λόγω μοριοδότησης στα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού περιόδων 2022 – 2023 και 2023 – 2024 της ΔΥΠΑ: 20 μόρια.

Επιλεγόμενοι από τη διαδικασία μοριοδότησης είναι εκείνοι οι δικαιούχοι που συγκεντρώνουν τη μέγιστη βαθμολογία μέχρι πληρώσεως αθροιστικά με τους ωφελούμενους του προβλεπόμενου αριθμού.

Μετά τη μοριοδότηση οι δικαιούχοι κατατάσσονται σε προσωρινό Μητρώο Δικαιούχων – Ωφελουμένων, στο οποίο αναγράφονται:

– Ο κωδικός αριθμός της αίτησης συμμετοχής τους, τα τέσσερα τελευταία ψηφία του ΑΦΜ και τα τέσσερα τελευταία ψηφία του ΑΜΚΑ

– Τα τέσσερα τελευταία ψηφία του ΑΜΚΑ των ωφελουμένων μελών ανά δικαιούχο

– Τα μόρια που αντιστοιχούν σε καθένα από τα κριτήρια μοριοδότησης, ο συνολικός αριθμός μορίων, η σειρά κατάταξης των δικαιούχων με βάση τη συνολική μοριοδότηση των κριτηρίων. Ο αριθμός κατάταξης των ωφελουμένων είναι ίδιος με τον αριθμό κατάταξης των δικαιούχων.

– Ένδειξη για την έκδοση της επιταγής κοινωνικού τουρισμού για τους επιλεγόμενους δικαιούχους και τους ωφελούμενους αυτών που πληρούν τις προϋποθέσεις.

Για τους υποψηφίους που δεν πληρούν ή που δεν αποδεικνύεται ότι πληρούν τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις, όπως αυτές εξειδικεύονται από τη δημόσια πρόσκληση, συντάσσεται προσωρινός πίνακας αποκλειομένων, με αναφορά του λόγου αποκλεισμού τους.

Μέλη που δηλώθηκαν ως ωφελούμενα στην αίτηση, χωρίς να πληρούν τις προϋποθέσεις, δεν θα ληφθούν υπόψιν κατά την κατάρτιση του προσωρινού μητρώου δικαιούχων – ωφελουμένων, αλλά θα συμπεριληφθούν σε ξεχωριστό μητρώο αποκλειόμενων μελών.

Το προσωρινό μητρώο δικαιούχων – ωφελουμένων και οι προσωρινοί πίνακες αποκλειόμενων αιτούντων και μελών αναρτώνται στον ιστότοπο της ΔΥΠΑ.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΛΣΤΑΤ: Έσπασε το «φράγμα» των 3 εκατομμυρίων οικονομικά μη ενεργών πολιτών στην Ελλάδα

Έσπασε το Μάρτιο για πρώτη φορά το «φράγμα» των 3 εκατομμυρίων οικονομικά μη ενεργών πολιτών (συνταξιούχοι κλπ.), σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Οικονομικά μη ενεργοί είναι τα άτομα που δε χαρακτηρίζονται απασχολούμενοι ή άνεργοι, δηλαδή κατά βάση οι συνταξιούχοι και ανήλθαν στους 2.966.414.

Παράλληλα, προμημονιακά επίπεδα έπεσε το πλήθος των ανέργων σύμφωνα με όσα προκύπτουν από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το Μάρτιο του 2024.

Συγκεκριμένα, βάσει των μετρήσεων της ΕΛΣΤΑΤ, οι άνεργοι έπεσαν στους 492.867 το Μάρτιο του 2024.

Μία αναδρομή στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα προηγούμενα χρόνια και πιο συγκεκριμένα το Μάρτιο του 2010 (δηλαδή δύο μήνες πριν ψηφιστεί το πρώτο Μνημόνιο) δείχνει πως οι άνεργοι ανερχόνταν σε 576.399 ενώ το Μάρτιο του 2009 (δηλαδή δεκατέσσερις μήνες πριν το πρώτο Μνημόνιο) ανερχόνταν σε 446.559.

Παράλληλα, οι απασχολούμενοι το Μάρτιο του 2024 (4.325.848 ) είναι περισσότεροι από οποιονδήποτε αντίστοιχο μήνα μετά το 2010.

Εξαιρετικά κρίσιμο είναι και ένα ακόμα στοιχείο: το πλήθος του εργατικού δυναμικού, δηλαδή των άθροισμα των απασχολούμενων και ανέργων. Το Μάρτιο του 2024, ανήλθε στους 4.818.715. Πρόκειται για το υψηλότερο πλήθος μετά το Μάρτιο του 2013.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παράθυρο για «ιδιωτικοποίηση» του νέου επικουρικού ταμείου – Τι θα σημάνει για ασφαλισμένους και αγορές

Παράθυρο για «ιδιωτικοποίηση» του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) με συνέπειες τόσο για τα αποθεματικά των ασφαλισμένων όσο και της αγοράς κεφαλαίων αφήνει επικείμενη εξαγγελία για “αυτόνομη επενδυτική λειτουργία”, σύμφωνα με παράγοντες της κοινωνικής ασφάλισης με γνώση του θέματος με τις οποίες ήλθε σε επαφή το newsit.gr.

Υπενθυμίζεται πως χθες (12.5.2024) ο Υφυπουργός Εργασίας, Πάνος Τσακλόγλου δήλωσε πως «στο ΤΕΚΑ έχουν ήδη εγγραφεί πάνω από 350.000 άτομα τα οποία έχουν εγγραφεί και σχεδόν 150.000 επιχειρήσεις που τους απασχολούν, ενώ τα υπό διαχείριση κεφάλαια είναι ακόμα σχετικά χαμηλά, περίπου 140 εκατ. ευρώ – ποσό που αυξάνει με γοργούς ρυθμούς». «Αυτή τη στιγμή προετοιμάζεται το default χαρτοφυλάκιο για τους ασφαλισμένους του ΤΕΚΑ και χρειάζεται μια νομοθετική ρύθμιση που θα φέρουμε σύντομα στη Βουλή για να μεταφερθούν τα κεφάλαια του Ταμείου από το Κοινό Κεφάλαιο της Τράπεζας της Ελλάδος και να ξεκινήσει η αυτόνομη επενδυτική λειτουργία του ΤΕΚΑ», σημείωσε.

Αξιόπιστες πηγές του newsit.gr αναφέρουν πως κάτι τέτοιο θα μπορούσε να σημαίνει -αν όχι την έξοδο του ΤΕΚΑ από το καθεστώς του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (πράγμα το οποίο θεωρείται από τις ίδιες πηγές εξαιρετικά δύσκολο)- την ρητή εξαίρεση του, όπως για παράδειγμα με το Enterprise Greece.

Σε αυτή την περίπτωση, το ΤΕΚΑ θα έμενε μεν υπό την εποπτεία του Δημοσίου (και θα παρέμεναν οι εγγυήσεις του Δημοσίου για το ύψος των μελλοντικών επικουρικών συντάξεων), πλην όμως θα λειτουργούσε σαν ιδιωτικός φορέας σε σχέση με το καθεστώς προσλήψεων, αμοιβών και επενδύσεων αποθεματικών.

Συγκεκριμένα, μία τέτοια ενδεχόμενη εν μέρει «ιδιωτικοποίηση» του ΤΕΚΑ θα έφερνε τις εξής συνέπειες.

  1. Την «αποδέσμευση» των ρευστών διαθεσίμων του ΤΕΚΑ από την Τράπεζα της Ελλάδας, στην οποία είναι υποχρεωμένο ως φορέας της γενικής κυβέρνησης να τα αποταμιεύει.
  2. Την δυνατότητα επένδυσης των αποταμιεύσεων του ΤΕΚΑ (από τις εισφορές των ασφαλισμένων και των εργοδοτών) έως και του 100% σε μετοχές και ομόλογα. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν στο newsit.gr πως το πιθανότερο με βάση τις διεθνείς καλύτερες πρακτικές – σενάριο προβλέπει επένδυση του 60% των αποθεματικών σε μετοχές (το μεγαλύτερο μέρος των οποίων σε ελληνικές στην περίπτωση του ΤΕΚΑ) και το άλλο 40% σε ομόλογα.
  3. Την πρόσληψη προσωπικού εκτός ΑΣΕΠ και την αμοιβή του εκτός ενιαίου μισθολογίου του Δημοσίου, δηλαδή με όρους ιδιωτικού τομέα.

Αντίθετα, με βάση το υφιστάμενο καθεστώς, το ΤΕΚΑ ως φορέας της γενικής κυβέρνησης είναι υποχρεωμένος να έχει κατατεθειμένο το σύνολο των ρευστών διαθεσίμων του στην ΤτΕ και να επενδύει το 77% αυτών στο Κοινό Κεφάλαιο, σε καταθέσεις και ελληνικά κρατικά ομόλογα, ενώ το 23% μόνο μπορεί να επενδυθεί σε κινητές αξίες.

NEWSIT

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ