Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Onassis Dance Days 2024: Παραστάσεις χορού με όρους σύγχρονης τελετουργίας

Τι είναι χορός; Σε αυτό το απλό ερώτημα αγαπούν να απαντούν λοξά καλλιτέχνες, ανεξαρτήτως εθνικότητας, ηλικίας, αρτιμέλειας, χορευτικών ή μη καταβολών, στους οποίους δίνει βήμα το Onassis Dance Days (ODD). Το ανατρεπτικό φεστιβάλ νέων χορογράφων της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, που εδώ και έντεκα χρόνια μας δίνει την ευκαιρία να αντιληφθούμε πώς εξελίσσεται η σύγχρονη χορευτική δημιουργία, εντός και εκτός συνόρων, επιστρέφει με πιο πυκνό πρόγραμμα στο τριήμερο από τις 23 έως τις 25 Φεβρουαρίου και βάζει τη μουσική στο τέρμα, απογειώνοντας την έννοια του sound design.

   Το ODD, όπως κάθε χρόνο, ρίχνει φως στους Έλληνες χορογράφους που ήδη παρελαύνουν στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ ή θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια, ενώ περιλαμβάνει ένα αξιοσημείωτο παράλληλο πρόγραμμα. Ταυτόχρονα, συστήνει στο ελληνικό κοινό ένα διεθνές όνομα που φιγουράρει σε όλα τα σπουδαία φεστιβάλ της Ευρώπης. Για φέτος, αυτή είναι η Βελγίδα εικαστικός Miet Warlop, η οποία θα παρουσιάσει το «One Song», μια εκστατική περφόρμανς χορού που είναι συγχρόνως ζωντανή συναυλία και αθλητικός μαραθώνιος.

   Σπρωξίδια, headbanging και stage diving ως πηγή έμπνευσης

   «Οι φετινές συμμετοχές στο φεστιβάλ επιλέχθηκαν σταδιακά και ιδιοσυγκρασιακά» αναφέρουν στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων οι επιμελητές του φεστιβάλ, Ιλειάνα Δημάδη και Κωνσταντίνος Τζάθας. «Καθοριστική ήταν η παράσταση της Βελγίδας Miet Warlop, την οποία είδαμε στην πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ της Αβινιόν, το καλοκαίρι του 2022: ένα σύγχρονο έργο τέχνης εν κινήσει, βαθιά συγκινητικό -ένας θρήνος για τον εκλιπόντα αδερφό της- και, μαζί, ένα ξόρκι υπέρ της ζωής, με τη μορφή αθλητικών επιδείξεων αλλά και χορογραφημένης συναυλίας, από μια ομάδα μουσικών-χορευτών. Μοναδική εμπειρία -εκστατική σχεδόν. Ήταν η τέλεια απάντηση σε μια συζήτηση που είχαμε εδώ και καιρό με την διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου: “Να προτείνουμε παραστάσεις χορού που να ενώνονται, με όρους σύγχρονης τελετουργίας, οι χορευτές, οι μουσικοί, οι ρυθμοί, οι ιδρώτες, οι ιδέες, οι ήχοι και, μαζί, το κοινό”».

   Κάπως έτσι, όπως εξηγούν, επέλεξαν, μέσα από ανοιχτό κάλεσμα (open call), έργα για την άναρχη κίνηση του συναυλιακού πλήθους, με τα σπρωξίδια, τα headbanging και το stage diving ως πηγή έμπνευσης («Slamming» της Ξένιας Κογχυλάκη με τον Γιώργο Πούλιο στη μουσική), για τα όρια μεταξύ χορού, rave, εξομολόγησης και ομαδικής θεραπείας («We all need therapy» του Πάνου Μαλακτού με τον Die Arkitekt συμπρωταγωνιστή), για το αδυσώπητο σφυροκόπημα του ήχου και του χρόνου («Runway» της Χριστιάνας Κοσιάρη με τον Jan Van Angelopoulos στο sound design)… Απευθείας ανάθεση ήταν το ηχο-αυτοβιο-χορογραφικό «All of my love», το νέο έργο της Ιωάννας Παρασκευοπούλου, την οποία, όπως λένε, μετά τη μεγάλη επιτυχία του «MOS», του πρώτου της έργου στη Στέγη που περιοδεύει αδιάκοπα εδώ και δύο χρόνια, θέλησαν να συνεχίσουν να υποστηρίζουν.

   Μια δυναμική πλατφόρμα εξωστρέφειας

   Για την Ιλειάνα Δημάδη και τον Κωνσταντίνο Τζάθα, το Onassis Dance Days υποστηρίζει κάτι που δεν είναι αυτονόητο: «τον σύγχρονο χορό στην Ελλάδα ως το πιο δυναμικό και υβριδικό πεδίο των σύγχρονων παραστατικών τεχνών και, μαζί, το πιο εξαγώγιμο είδος καλλιτεχνικής έκφρασης σε επίπεδο διεθνούς διπλωματίας, το οποίο ήδη πρεσβεύουν διεθνώς ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης και ο Χρήστος Παπαδόπουλος, τις περισσότερες φορές σε παραγωγή και με την υποστήριξη της Στέγης». 

   Σύμφωνα με τους ίδιους, περίπου σαράντα χορογράφοι έχουν δώσει το «παρών» τα τελευταία δώδεκα χρόνια στο Onassis Dance Days, με το ετήσιο αυτό φεστιβάλ χορού της Στέγης να «λειτουργεί ως μια δυναμική πλατφόρμα εξωστρέφειας, ένας βατήρας για να σπάσουν οι Έλληνες καλλιτέχνες τα σύνορα της χώρας, να περιοδεύσουν στο εξωτερικό και να λάβουν διακρίσεις σε διεθνείς διοργανώσεις χορού -κάτι που συμβαίνει ανελλιπώς, κάθε χρόνο». «Από πέρυσι, με μια διάθεση διεθνοποίησης αλλά και όσμωσης, ξεκινήσαμε να συστήνουμε, στο πλαίσιο του φεστιβάλ, και έναν ξένο καλλιτέχνη» δηλώνουν.

   Όσο για το αν πιστεύουν πως η τέχνη του χορού έχει τη θέση που της αξίζει στην Ελλάδα, η Ιλειάνα Δημάδη και ο Κωνσταντίνος Τζάθας θεωρούν ότι υπάρχουν κάποιες εξαιρετικές αλλά σκόρπιες πρωτοβουλίες τόσο για την υποστήριξη της έρευνας όσο και για την παρουσίαση του σύγχρονου χορού και λιγότερες για την εξωστρέφειά του. «Ο σύγχρονος ελληνικός χορός είναι ένα μεγάλο πολιτιστικό και δημιουργικό κεφάλαιο το οποίο διαθέτει σημαντικό δυναμικό για περαιτέρω ανάπτυξη και εξέλιξη, τόσο σε επίπεδο πόρων και παραγωγής όσο και σε επίπεδο ανάπτυξης κοινού» τονίζουν.

   Με τα λόγια των δημιουργών

   Αν κάτι διατρέχει το πρόγραμμα του Onassis Dance Days 2024, είναι η ορμή μιας νέας γενιάς καλλιτεχνών που πειραματίζεται με νέα μέσα και πυροδοτεί συζητήσεις έχοντας ως πηγή έμπνευσης την πραγματικότητα, αφού καταπιάνεται με θέματα όπως η απώλεια, η αγάπη, ο φόβος του γήρατος και η ψυχική υγεία. Οι τέσσερις χορογράφοι που συμμετέχουν στο φετινό φεστιβάλ- Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Ξένια Κογχυλάκη, Χριστιάνα Κοσιάρη και Πάνος Μαλακτός, μίλησαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το τι σημαίνει γι’ αυτούς/ές το Onassis Dance Days, για όσα τους/τις ενέπνευσαν και για τον τρόπο με τον οποίο προετοίμασαν τα έργα τους.

   Ιωάννα Παρασκευοπούλου, MOS & All of My Love

   Φέτος, το ODD επανασυστήνει μία από τις πιο ανερχόμενες Ελληνίδες χορογράφους, την Ιωάννα Παρασκευοπούλου, που απέσπασε πέρυσι τη διάκριση του διεθνούς δικτύου Aerowaves, παρουσιάζοντας δύο ηχοκινητικά έργα της: το βραβευμένο «MOS» και το νέο της και άκρως προσωπικό πρότζεκτ «All of My Love» σε παγκόσμια πρεμιέρα, το οποίο τραγουδάει ήδη από τον τίτλο, κλείνοντας το μάτι σε όσους και όσες κάποτε χόρεψαν το άσμα ασμάτων των Led Zeppelin.

   Για την ίδια, το ODD είναι «μια σημαντική ετήσια συνάντηση που δίνει την ευκαιρία σε νέους δημιουργούς να παρουσιάσουν τις δουλειές τους». Είναι η τρίτη φορά που συμμετέχει στο φεστιβάλ. «Η πρώτη ήταν κατά τη διάρκεια της πανδημίας με την παρουσίαση του βίντεο πρότζεκτ “All she likes is popping bubble wrap”. Πριν δύο χρόνια, ακολούθησε η παρουσίαση του ντουέτου “MOS” που θα επαναληφθεί και φέτος. Τώρα, ετοιμάζω ένα σόλο με τίτλο “All of My Love”, δοκιμάζοντας να επικοινωνήσω μέσα από ένα πιο προσωπικό μονοπάτι. Βλέπω το φεστιβάλ σαν ένα πείραμα και μια διαδικασία μέσω της οποίας ανακαλύπτω ποια είναι η γλώσσα, τα εργαλεία και η ανάγκη μου.

   Με απασχολεί η απώλεια και ο θάνατος κυριολεκτικά και μεταφορικά όπως και ποιο είναι το παρόν μου. Μέσα από συνειρμικές διαδικασίες και ανακαλώντας μνήμες από το παρελθόν, επανέφερα αισθήσεις και συνέλεξα υλικά, φωτογραφίες και βίντεο με στόχο να ανασυνθέσω το παρελθόν για να δημιουργήσω ένα παρόν. Δημιούργησα μια συνθήκη επιστολής προς ένα αγαπημένο μου πρόσωπο για να αποτυπώσω όσα έχουν εγγραφεί στο συνειδητό και στο ασυνείδητό μου, να θέσω ερωτήματα και να μείνω μετέωρη φυσικά σε ένα σύμπαν που υπάρχει με και χωρίς εμάς» αναφέρει.

   Ξένια Κογχυλάκη, Slamming (work in progress)

   Μια παράσταση χορού πάνω στην άναρχη και βουτηγμένη στην αδρεναλίνη συμπεριφορά του πλήθους μιας ροκ/πανκ συναυλίας. Tο νέο χορογραφικό τρίο της Ξένιας Κογχυλάκη προσεγγίζει τους χορούς του πλήθους, όχι ως κάτι που πρέπει να αποκρυπτογραφηθεί, αλλά ως τόπους εμπειρίας, ερευνώντας τη σημασία της συλλογικής κίνησης ως πρακτική αντίστασης. «Το Onassis Dance Days αποτελεί ένα από τα λίγα φεστιβάλ χορού της Ελλάδας που υποστηρίζει τη δημιουργία νέων χορογραφικών έργων με διάθεση εξωστρέφειας και σύνδεσης της ελληνικής χορευτικής σκηνής με σκηνές της Ευρώπης. Είναι η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά που συμμετέχω στο φεστιβάλ, γεγονός που έχει προσφέρει μια συνέχεια στο έργο μου. Το “Slamming” έρχεται λοιπόν ως οργανική συνέχεια με την προηγούμενη δουλειά μου, και έχει ως σημείο εκκίνησης τις κινητικές πρακτικές που συναντιούνται στο συναυλιακό πλήθος, εξερευνώντας τις χορογραφικές τους προεκτάσεις επί σκηνής. Σε συνεργασία με την Ειρήνη Γεωργίου και τη Noumissa Sidibé μοιραστήκαμε δύο μήνες εντατικών προβών, ενώ μέρος της προετοιμασίας του έργου πραγματοποιήθηκε στο BIT Teatergarasjen, στο Μπέργκεν της Νορβηγίας στο πλαίσιο του προγράμματος Transmissions» σημειώνει η ίδια.

   Χριστιάνα Κοσιάρη, RUNWAY

   Εμπνευσμένο από βηματισμούς πασαρέλας (European, New York, Dramatic Catwalks, κ.α), το «Runway» διερευνά τις συμπεριφορές και τις μεταμορφώσεις μιας γυναίκας, βάσει των κυρίαρχων προτύπων ομορφιάς της εποχής. Τα catwalks παραλλάσσονται σε μια μορφή silly walks, καθώς η ερμηνεύτρια βαδίζει, τρέχει, σκοντάφτει, βάφεται, φτιάχνει τα μαλλιά της, παραπατάει στα τακούνια της και επανισορροπεί σε έναν αγώνα ταχύτητας κόντρα στη φθορά του χρόνου και του τρόμου που αυτός προκαλεί. Για την Χριστιάνα Κοσιάρη, το Onassis Dance Days δίνει «την ευκαιρία σε νέους και νέες χορογράφους να παρουσιάσουν την δουλειά τους σε ένα ασφαλές περιβάλλον που εμπνέει την έρευνα, τη συζήτηση με μέντορες, την καθοδήγηση στην πορεία της δημιουργίας και τη δικτύωση για την μετέπειτα πορεία του έργου». «Αποτελεί σημαντικό βήμα στην εξέλιξη της πορείας μου, ως νέας χορογράφου, καθώς μου δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσω το έργο μου και να επικοινωνήσω αυτά που με απασχολούν ως καλλιτέχνη τόσο σε ανθρώπους που αγαπάνε το χορό όσο και σε curators και programmers της Ελλάδας και του εξωτερικού» προσθέτει.

   Όπως εξηγεί, η σκέψη για το έργο αυτό σε ανεπτυγμένη μορφή προέκυψε όταν φοιτούσε στην U(R)TOPIAS Ακαδημία Χορογραφίας, στο πλαίσιο της Ελευσίνας- Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2023, κατά τη διάρκεια ενός masterclass του Γάλλου χορογράφου Olivier Dubois. «Ο Olivier μας ζήτησε, μέσα σε πολύ λίγες μέρες, να συντάξουμε την περιγραφή ενός έργου, να μιλήσουμε γι’ αυτό στους συναδέλφους μας και να το παρουσιάσουμε στη σκηνή, σαν να πρόκειται για κάτι ήδη έτοιμο. Εκεί ανακάλυψα ότι αυτό που ήθελα να ερευνήσω ήταν ο χρόνος ως μια διαδικασία πολύπλοκη και ταυτόχρονα τρομακτική. Η ομορφιά που χάνεται, ο φόβος του γήρατος που συνάδει με τον φόβο του θανάτου, είναι θέματα που απασχολούν την ύπαρξή μας και οι τρόποι για να τα ξορκίσουμε ποικίλλουν. Τρεφόμαστε υγιεινά, γυμναζόμαστε, παρεμβαίνουμε αισθητικά σε μια προσπάθεια να κρατήσουμε το σώμα πιο κοντά στη νεότητά του, χρησιμοποιούμε κρέμες αντιγήρανσης, ορούς, μάσκες ομορφιάς, προκειμένου να καθυστερήσουμε -και ει δυνατόν να αναβάλλουμε για πάντα-τα σημάδια γήρατος. 

   Μετά από αυτό το masterclass, άρχισα να ερευνώ περισσότερο την έννοια της ομορφιάς, τόσο ως στερεότυπο ανά τους αιώνες αλλά και πως αποτυπώνεται δομικά στα fashion shows. Η πρώτη μου σκέψη ήταν ότι μια παράδοξη πασαρέλα μπορεί να αποδώσει την ιδέα που ήθελα ν’ αναδείξω: πώς επιζητώντας αποδοχή, επιλέγουμε να προβάλλουμε την εικόνα μας σε διάφορους χώρους και καταστάσεις. Εκτός από τα fashion shows, άρχισα να παρακολουθώ τις σύγχρονες τάσεις και μεθόδους ομορφιάς στα social media (TikTok, Instagram) και βέβαια ταινίες και βιβλιογραφία που ανέλυαν τα κοινωνικά πρότυπα ομορφιάς, την επίδραση της ψυχολογίας στην εξωτερική εμφάνιση και το σώμα ως σημείο που κατασκευάζει την ταυτότητα του ατόμου» δηλώνει.

   Πάνος Μαλακτός, We All Need Therapy

   Μια εξομολόγηση κρίσης πανικού παίρνει τη μορφή δημόσιας ψυχοθεραπείας, στα όρια μεταξύ χορού, παράστασης, θεάτρου, rave και ομαδικής θεραπείας. «Δεν είχα ασχοληθεί ποτέ με την ψυχοθεραπεία. Ούτε πίστευα ότι υπάρχουν κρίσεις πανικού. Μέχρι που μου συνέβη» δηλώνει ο Κύπριος χορογράφος και περφόρμερ, προ(σ)καλώντας μας σε ένα άκρως εξομολογητικό «rave as therapy happening», με τον ίδιο και τον μουσικό Die Arkitekt ζωντανά στη σκηνή.

   «Έχω κάνει αιτήσεις χρηματοδότησης γι’ αυτό το πρότζεκτ συνολικά πέντε φορές. Τρεις φορές στις πολιτιστικές υπηρεσίες της Κύπρου και δύο φορές στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Τελικά, δύο χρόνια αργότερα, η αίτησή μου έγινε δεκτή τόσο από την Πλατφόρμα Χορογραφίας της Κύπρου όσο και από τη Στέγη κι έτσι βρίσκομαι τώρα στην Αθήνα παρουσιάζοντας την τελική εκδοχή του “W.A.N.T.” (We All Need Therapy)» εξηγεί ο Πάνος Μαλακτός και προσθέτει: «Πίστευα από την αρχή σε αυτό το πρότζεκτ και γι’ αυτό επέμενα να κάνω αιτήσεις χρηματοδότησης. Το “We All Need Therapy” προέκυψε σαν ιδέα μετά από χρόνια αποτυχιών στη χορευτική μου καριέρα, στις σχέσεις μου, την ερωτική μου ζωή και τελικά στην ψυχική μου υγεία. Στο τέλος της μέρας όλα τα παραπάνω συνδέονται μεταξύ τους. Ξεκίνησα λοιπόν ψυχανάλυση κι έτσι άρχισα να εμβαθύνω όλο και περισσότερο στα ζητήματα της ψυχικής υγείας και στον αντίκτυπο που έχει στον κόσμο. Συνειδητοποίησα ότι δεν ήμουν ο μόνος που αντιμετώπιζα κρίσεις πανικού, άγχος και πολλά άλλα. Άρχισα να ανοίγομαι και να συζητάω για τα θέματα ψυχικής υγείας που αντιμετώπιζα με φίλους, με αγνώστους και τώρα με ένα ευρύτερο κοινό μέσω του Onassis Dance Days».

      Νάντια Μπακοπούλου

      *Photo Credit: Pinelopi Gerasimou

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πλούσιο σε εκδηλώαεις το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αισχύλεια 2024, που κατά κύριο λόγο πραγματοποιείται στο Παλαιό Ελαιουργείο – Παραλία Ελευσίνας

Πλήθος ξεχωριστών εκδηλώσεων και αξιόλογους καλλιτέχνες φιλοξενεί και φέτος το Φεστιβάλ Αισχύλεια, ένα από τα πλέον συνεπή και μακροβιότερα στην ελληνική επικράτεια, που φέτος συμπληρώνει 49 χρόνια.

Το Φεστιβάλ Αισχύλεια, που διοργανώνει ο Δήμος Ελευσίνας, έχει συμβάλλει τα μέγιστα στην εξωστρέφεια της πόλης η οποία στέφθηκε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2023, με πλήθος σημαντικών εκδηλώσεων, που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία και έκαναν ακόμα πιο δυνατό το στίγμα της στον διεθνή πολιτιστικό χάρτη.

Το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αισχύλεια 2024, το οποίο παρουσιάστηκε σήμερα σε συνέντευξη Τύπου στον ΙΑΝΟ, περιλαμβάνει αυστηρά επιλεγμένες θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, κινηματογραφικές προβολές, προτάσεις πολιτισμού, που αναδεικνύουν τη σύγχρονη έκφραση και δημιουργία. Οι εκδηλώσεις κατά κύριο λόγο θα πραγματοποιηθούν στο εμβληματικό Παλαιό Ελαιουργείο, με φόντο την παραλία της Ελευσίνας, έναν χώρο που έχει άρρηκτα συνδεθεί με τα Αισχύλεια και έχει αγαπήσει το φιλότεχνο κοινό.

Η αυλαία του φετινού Φεστιβάλ Αισχύλεια 2024 ανοίγει την Παρασκευή 30 Αυγούστου από τον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας, που κατά παράδοση φιλοξενεί την πρώτη εκδήλωση του Φεστιβάλ, όπου θα πραγματοποιήσει συναυλία ο Σταύρος Λάντσιας με το κουαρτέτο του, με τίτλο «Ο δικός μου Ennio Morricone».

Ο καταξιωμένος Κύπριος πιανίστας και συνθέτης Σταύρος Λάντσιας παρουσιάζει την πολυαναμενόμενη τελευταία δισκογραφική του δουλειά με τίτλο «My Ennio Morricone», ανοίγοντας ένα παράθυρο στο μουσικό σύμπαν του αγαπημένου του συνθέτη, με αξέχαστες μελωδίες που έχουν «ντύσει» εμβληματικές ταινίες όπως Cinema Paradiso, Once Upon a Time in the West και πολλές άλλες, μέσα από ευρηματικές ενορχηστρώσεις και εμπνευσμένες εκτελέσεις από χαρισματικούς σολίστες.

Την Κυριακή 1η Σεπτεμβρίου το πρόγραμμα συνεχίζεται στο Παλαιό Ελαιουργείο, όπου το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει την παράσταση «Βάκχες» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου, με τους Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη, Μαριάννα Δημητρίου, Αλεξία Καλτσίκη, Θέμη Πάνου, Αργύρη Πανταζάρα, Γιάννη Κόραβο, Διονύση Πιφέα, Φώτη Στρατηγό, κά.

Το έργο χαρακτηρίζεται από αυστηρή συνοχή στη μορφή αλλά και από τεράστια εσωτερική δύναμη, και ταυτόχρονα φανερώνει το ενδιαφέρον του ποιητή για τον μυστικισμό και την έκσταση. Βασικά δραματικά θέματα της τραγωδίας είναι οι δυνατότητες της ψυχής, η ανθρώπινη αρετή, η αυτοσυνείδηση, η σύνεση και η πλάνη, το λογικό και το άλογο στοιχείο, που εμφανίζονται μέσα από την αντίθεση ανάμεσα στον άνθρωπο και τον θεό, την ίδια αντίθεση από την οποία προκύπτει η τραγική σύγκρουση του δράματος.

Στις 5 και 6 Σεπτεμβρίου, στην ενότητα «Το Φεστιβάλ Συστήνει» και στο πλαίσιο των Μουσικών Κύκλων του, παρουσιάζονται αξιόλογα μουσικά σχήματα που αξίζει να ακούσετε: Την Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου η Banda Entopica, η παραδοσιακή μπάντα δρόμου με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ενώνει κλαρίνο, τρομπέτα, ακορντεόν και νταούλι σε ένα σύμπλεγμα παραδοσιακής και μοντέρνας βαλκανικής μουσικής, ενώ την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου τον λόγο έχουν οι Usurum & Lamda, δύο από τις πιο αντιπροσωπευτικές μπάντες της νέας μουσικής σκηνής, με ήχο που ξεχωρίζει.

Την Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου τη σκυτάλη παίρνει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος με τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη, σε μετάφραση, ελεύθερη απόδοση κειμένου και σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα. Στον ρόλο του Χρεμύλου ο Μάνος Βακούσης που τιμήθηκε πρόσφατα με το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου «Κάρολος Κουν». Στον θίασο συμμετέχει, στο ρόλο της Ελπινίκης, η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου. Στο μουσικό μέρος της παράστασης παίρνουν μέρος οι Χατζηφραγκέτα, η Nalyssa Green και ο Τελευταίος Καλεσμένος. Στην Παράβαση του έργου εμφανίζεται η ιστορικός- καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Ευθυμίου.

Τη Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου τον λόγο έχει η ευφάνταστη εκδήλωση «Τα παιδιά της Ελευσίνας παίζουν ακόμη βόλους», με σκοπό την προβολή δημιουργών της πόλης. Πρόκειται για μια μουσική συναυλία στην οποία συμμετέχουν Ελευσίνιοι μουσικοί από όλα τα είδη μουσικής, κλασική, έντεχνη, ροκ, παραδοσιακή, λαϊκή, αλλά και ραπ και τέκνο και με παράλληλη προβολή από μικρά φιλμάκια που τη σκηνοθεσία και το μοντάζ επιμελούνται Ελευσίνιοι σκηνοθέτες, όπως και κείμενα συνδετικά επίσης με την επιμέλεια Ελευσίνιων συγγραφέων.

Την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου έρχεται η εμβληματική τραγωδία του Ευριπίδη, «Ηρακλής Μαινόμενος», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ένας σπουδαίος θίασος με τους Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, Γιώργο Γάλλο, Στεφανία Γουλιώτη, Ηρώ Μπέζου, ‘Αννα Καλαϊτζίδου, Γιάννη Κλίνη, Αινεία Τσαμάτη, Νίκο Μήλια, Γκαλ Ρομπίσα, Μπάμπη Γαλιατσάτο, Θανάση Ραφτόπουλο, Αντώνη Αντωνόπουλο, καθώς και τον διαπρεπή μουσικό Φώτη Σιώτα σε εξέχοντα ρόλο επί σκηνής, μας βυθίζει στην υπαρξιακή αγωνία της εμβληματικής τραγωδίας του Ευριπίδη, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Δημήτρη Καραντζά.

Την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου μια παράσταση για παιδιά και όσους αισθάνονται παιδιά, Οι «Μαγικές Σβούρες», που φέτος γιορτάζουν 20 χρόνια διαρκούς παρουσίας στο θέατρο για παιδιά, και η «ΜΕΛΙΣΜΑ Events», παρουσιάζουν, σε σκηνοθεσία και διασκευή για παιδιά του Δημήτρη Αδάμη, το «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Σαίξπηρ. Η Αγγελική Λάμπρη εμφανίζεται στον ρόλο της Βασίλισσας των Ξωτικών Τιτάνιας, ενώ στον ρόλο του Μάστορα Πάτου ο Στέλιος Πετράκης. Μια παράσταση που συνδυάζει την κωμωδία με τη μαγεία και το όνειρο.

Την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου τα Αισχύλεια 2024 φιλοξενούν την εκρηκτική κωμωδία του Μολιέρου «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής», σε σκηνοθεσία και διασκευή των Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια. Μετά από τον «Δον Ζουάν» το 2009 στο Εθνικό Θέατρο και τον «Ταρτούφο» το 2016, συνεχίζουν τη μελέτη τους πάνω στον κορυφαίο Γάλλο δραματουργό, ο οποίος, μέσα πάντα από το πρίσμα της κωμωδίας, φώτισε τα σκοτάδια της ανθρώπινης ψυχής, κατανόησε την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση και δημιούργησε χαρακτήρες με οικουμενική εμβέλεια και έργα που παραμένουν επίκαιρα μέχρι σήμερα. Παίζουν οι Αιμίλιος Χειλάκης, Αθηνά Μαξίμου, Μυρτώ Αλικάκη, Θοδωρής Ρωμανίδης, Νίκος Γκέλια, Βίκυ Διαμαντοπούλου, Γιώργος Ζυγούρης, Δημήτρης Φιλιππίδης.

Την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν σε συνεργασία με το Θέατρο του Νέου Κόσμου προτείνουν τις «Ικέτιδες» του Αισχύλου, 60 χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή τους στην Επίδαυρο. Οι «Ικέτιδες» είναι έργο ποιητικό αλλά και βαθιά πολιτικό. Στους ανδρικούς ρόλους η Λυδία Κονιόρδου (Δαναός), ο Γιάννης Τσορτέκης (Κήρυκας των Αιγυπτίων) και ο Άκης Σακελλαρίου (Πελασγός). Η μεγάλη πρωτοτυπία του έργου έγκειται στο γεγονός ότι η κεντρική ηρωίδα είναι συλλογική. Οι πενήντα Δαναΐδες εκπροσωπούν για τον Αισχύλο όλο το γυναικείο φύλο. Κορυφαίες Δαναΐδες είναι η Λένα Παπαληγούρα και η Λουκία Μιχαλοπούλου, ενώ ο Χορός συμπληρώνεται από ηθοποιούς-απόφοιτες αλλά και σπουδάστριες του Θεάτρου Τέχνης (λόγος), μέλη της γυναικείας χορωδίας Chóres της Μαρίνας Σάττι (τραγούδι) και χορεύτριες της ομάδας «Και όμως κινείται» (χορός-ακροβατικά).

Τη Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου η βραδιά θα είναι διαφορετική: Θα είναι παράλληλα συναυλία, πανηγύρι, καλλιτεχνική σύμπραξη, πολιτική θέση, με τίτλο «Το τοπικό είναι παγκόσμιο, το συλλογικό η μόνη αντεξουσία». Δύο κοινότητες, δύο κολεκτίβες, δύο ιστορικές συλλογικότητες, οι Χαΐνηδες και οι Social Waste, λειτουργώντας αμεσοδημοκρατικά, δημιουργούν σύγχρονο τραγούδι και όχι στείρες απομιμήσεις (ή «μοντέρνες» επανεκτελέσεις) κόντρα στον συγκινησιακό εκβιασμό και τη συνθηματολογία των καιρών. Ρυθμοί, ηχοχρώματα, όργανα της Μεσογείου, των Βαλκανίων, και όχι μόνο, συμπλέκονται και στροβιλίζονται σ’ ένα μυσταγωγικό εκστατικό δρώμενο.

Το εντυπωσιακό opening act θα κάνει ο Χρήστος Τσιούνης, ο οποίος μας συστήθηκε ως τραγουδοποιός τον Σεπτέμβριο του 2021 με το άλμπουμ «Βασιλικάκι», την πρώτη του δισκογραφική δουλειά, με δέκα τραγούδια σε στίχους και μουσική του ίδιου. Ξεκίνησε το ταξίδι της δημιουργίας έχοντας αντλήσει από την παραδοσιακή, αλλά και αστική μουσική του τόπου μας, τους ήχους και τα ιδιώματά τους, με ακούσματα τόσο από τη Δύση όσο και από την Ανατολή, σε συνδυασμό με την αγάπη του για την ποίηση και την «αυτόματη γραφή». Στο μουσικό ταξίδι που θα παρουσιάσει στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας συνοδοιπόροι του θα είναι αγαπημένοι φίλοι και συνεργάτες μουσικοί.

Την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου μια από τις σημαντικότερες ερμηνεύτριες της νέας γενιάς, η Ελεονώρα Ζουγανέλη, μας καλεί να βαδίσουμε μαζί της «Σε άλλα μονοπάτια». Με ακουστική διάθεση και μια μπάντα που δημιουργήθηκε ειδικά για την παράσταση αυτή, η χαρισματική τραγουδίστρια θα περιπλανηθεί αυτή τη φορά στους δρόμους του λαϊκού μας τραγουδιού με αφετηρία το «Μονοπάτι» του Γιώργου Μουζάκη, δίνοντας νέα πνοή σε διαλεχτά λαϊκά, ελαφρά και αρχοντορεμπέτικα και θα φτάσει μέχρι το σήμερα του λαϊκού μας τραγουδιού, κάνοντας και κάποιες «στάσεις» σε λαϊκά τραγούδια της Μεσογείου. Όλα αυτά με μια εξαμελή ομάδα μουσικών υπό την καθοδήγηση του εξαιρετικού μουσικού Θωμά Κωνσταντίνου.

Κινηματογραφικές προβολές

Το κινηματογραφικό πρόγραμμα προβολών περιλαμβάνει ταινίες ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, οι οποίες προβάλλονται από τις 23 ως τις 26 Σεπτεμβρίου στον Θερινό Κινηματογράφο στην παραλία της Ελευσίνας.

23/9: «Πίσω απ’ τις θημωνιές»

Σκηνοθεσία Ασημίνας Προέδρου

24/9: «Φόνισσα»

Σκηνοθεσία Εύας Νάθενα

25/9: Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας ταξιδεύει στο Φεστιβάλ Αισχύλεια.

26/9: «Πολύδροσο»

Σκηνοθεσία Αλέξανδρου Βούλγαρη

Γενική είσοδος: 5 ευρώ. Ώρα Έναρξης: 21.15

Ώρα έναρξης εκδηλώσεων: 21.00

Γενική Είσοδος: 12 ευρώ, μειωμένο: 5 ευρώ.

Η έναρξη προπώλησης εισιτηρίων, θα ανακοινωθεί στο site http://aisxylia.gr/

Ε. Μ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει στις Σπέτσες το πιλοτικό εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει στις Σπέτσες, από τις 26 Αυγούστου έως 5 Σεπτεμβρίου, το Πιλοτικό Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής. Μια δράση που απευθύνεται σε νέους μαέστρους και συνθέτες, στους οποίους προσφέρεται μία ολοκληρωμένη εμπειρία διεύθυνσης και πρωτογενούς δημιουργίας, αντίστοιχα.

Ιδανική θερμοκοιτίδα του εγχειρήματος το οποίο θεμελιώνεται το καλοκαίρι του 2024 (από 26 Αυγούστου έως 5 Σεπτεμβρίου), οι ανακαινισμένοι χώροι της Αναργυρείου και Κοργιαλενείου Σχολής των Σπετσών. Σε αυτό το περιβάλλον θα μπουν οι βάσεις για ένα σταθερό εκπαιδευτικό και καλλιτεχνικό θεσμό μέθεξης, ανταλλαγής και γόνιμου διαλόγου νέων μουσικών, τόσο με τους καταξιωμένους συναδέλφους τους από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, όσο και από διεθνούς ακτινοβολίας μαέστρους, σολίστες και συνθέτες.

Πρόκειται για ένα καταιγιστικό 10ημερο εντατικών masterclasses, ομαδικών αλλά και one-on-one όταν απαιτείται, μία μοναδική εμπειρία ερμηνείας και διεύθυνσης νέων αλλά και εμβληματικών έργων, ανοίγοντας έτσι έναν κόσμο συνέργειας αλλά και ζωντανής ερμηνείας που επιτρέπει τη δοκιμασία μιας σύνθεσης και ενός αρχιμουσικού στις πραγματικές συνθήκες που η ιστορία της παλαιότερης Ορχήστρας της χώρας εγγυάται.

Ο σκοπός του εργαστηρίου αυτού είναι διττός: Αφενός η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, κάνοντας χρήση του εξαιρετικού μουσικού δυναμικού της αλλά και των συνεργατών της, επιθυμεί να φτιάξει ένα διεθνή πυρήνα δημιουργίας, πειραματισμού και ανανέωσης, όπου νέες και πρωτότυπες ιδέες θα μπορούν να πραγματοποιούνται, δίνοντας μια μοναδική ευκαιρία σε νέους συνθέτες, σπουδαστές σύνθεσης και μουσικούς, αφετέρου η Κ.Ο.Α. επιθυμεί να καλύψει το κενό που υπάρχει στην Ελλάδα όσον αφορά στην ουσιαστική μελέτη τη σύγχρονης μουσικής δημιουργίας, με τη σφραγίδα του πιο έγκυρου φορέα συμφωνικής μουσικής στην Ελλάδα.

Από τη λειτουργία αυτού του πιλοτικού εργαστηρίου, η ΚΟΑ αναμένει να εντοπίσει τις βέλτιστες πρακτικές, ώστε αυτό να μετατραπεί σε μόνιμο θεσμό διεθνούς κύρους και ακτινοβολίας, και κυρίως να καταστεί μια δημιουργική θερμοκοιτίδα για τους νέους συνθέτες και μουσικούς.

Η διάχυση της καλής ποιοτικής μουσικής, όπως και η καθολική προσβασιμότητα σε αυτήν, αποτελεί πάντοτε προτεραιότητα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

Ο Κύκλος Διεύθυνσης Ορχήστρας, και ο Κύκλος Σύνθεσης φέρουν την υπογραφή του αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού και του συνθέτη Γιάννη Κυριακίδη.

Στους συμμετέχοντες, η Κ.Ο.Α. εκτός από την υψηλού επιπέδου διοργάνωση, προσφέρει μια πλήρη και επαγγελματική οπτικοακουστική καταγραφή.

Το Εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί στα Αγγλικά.

Για περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα,καθώς και για το περιεχόμενο και τη διαδικασία των αιτήσεων, ακολουθήστε τον σύνδεσμο:

https://www.koa.gr/en/pages/pilot-laboratory-for-contemporary-music-of-the-athens-state-orchestra/

Μ.Μπάλτα

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

O Λεωνίδας Καβάκος σε μία μοναδική συναυλία σήμερα στην αρχαία Μεσσήνη

«Θα προσπαθήσουμε να είμαστε αντάξιοι και της μουσικής που θα παίξουμε και του χώρου στον οποίο θα βρισκόμαστε. Και φαντάζομαι ότι και ο Πέτρος Θέμελης από εκεί που είναι, θα χαίρεται και θα νιώθει περηφάνια» δήλωσε ο Λεωνίδας Καβάκος στους δημοσιογράφους μία μέρα πριν την εμφάνισή του στην αρχαία Μεσσήνη.

Ο διεθνής σταρ του βιολιού και το Apollωn Ensemble, ένα σχήμα κορυφαίων Ελλήνων μουσικών της νέας γενιάς (Noé Inui-βιολί, Αλέξανδρος Σακαρέλλος-βιολί, Ηλίας Λιβιεράτος-βιόλα, Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν-βιολοντσέλο, Μιχάλης Σέμσης-κοντραμπάσο, Ιάσων Μαρμαράς-τσέμπαλο), που ο ίδιος συγκρότησε, μετά την εντυπωσιακή εμφάνισή τους στην ιστορική Αίθουσα Musikverein της Βιέννης, εμφανίζονται στο Εκκλησιαστήριο της αρχαίας Μεσσήνης σε μία μοναδική συναυλία που διοργανώνει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Σε αυτό τον μοναδικό χώρο πολιτισμού θα ερμηνεύσουν, σήμερα το βράδυ (11 Ιουλίου), τα κοντσέρτα για βιολί του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, δημιουργώντας έναν συναρπαστικό διάλογο ανάμεσα στην αρχαιοελληνική αισθητική και στην αρμονία και τον ρυθμό της κλασικής μουσικής. Η συναυλία είναι αφιερωμένη στη μνήμη του αρχαιολόγου Πέτρου Θέμελη (1936-2023), με τον οποίο το Μέγαρο είχε προγραμματίσει, ήδη για το καλοκαίρι του 2023, μία πρώτη συναυλία που δεν κατέστη τότε δυνατόν να πραγματοποιηθεί.

«Θεωρώ το Apollωn Ensemble το καλλιτεχνικό μου παιδί. Είναι όλοι τους εξαιρετικοί άνθρωποι και μουσικοί και οι εμπειρίες που έχουμε μέχρι στιγμής είναι μοναδικές και δυνατές. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που η συναυλία με πρωτοβουλία του Μεγάρου θα βιντεοσκοπηθεί από την μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής ταινιών κλασικής μουσικής στον κόσμο, την UNITEL» ανέφερε ο Λεωνίδας Καβάκος.

Ο Πέτρος Θέμελης είχε εστιάσει επί δεκαετίες το ερευνητικό ενδιαφέρον του στην ανάδειξη της πόλης της αρχαίας Μεσσήνης, η οποία αποτελεί σήμερα έναν από τους μεγαλύτερους ενιαίους αρχαιολογικούς χώρους της Ευρώπης, αν όχι του κόσμου. Όπως γράφει σε σημείωμά του: «Η αρχαία Μεσσήνη, πέρα από τις ποικίλες μορφές, υποστάσεις και λειτουργίες της, αποτελεί αυτή καθεαυτή μια τρισδιάστατη δημιουργία που συνομιλεί με το φυσικό περιβάλλον και το παγκόσμιο κοινό που την επισκέπτεται. Ένα περίοπτο έργο τέχνης, μια εξελισσόμενη δημιουργία που συγκροτείται από τα διάσπαρτα μέλη του, αναδύεται σταδιακά μέσα από βαθιές στρώσεις χωμάτων των σκοτεινών αιώνων, ζει στο παρόν μια δεύτερη ζωή που προοιωνίζεται αιώνια».

Σε αυτή τη μαγευτική βραδιά στην καρδιά της Πελοποννήσου, το κοινό θα έχει τη σπάνια ευκαιρία να απολαύσει τέσσερις αριστουργηματικές ορχηστρικές συνθέσεις του Μεγάλου Κάντορα της Λειψίας: τα Κοντσέρτα για βιολί σε λα ελάσσονα, σε μι μείζονα, σε σολ ελάσσονα και σε ρε ελάσσονα. Όλα τα έργα γράφτηκαν από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ κατά το α΄ μισό του 18ου αιώνα και συνδυάζουν, με αριστοτεχνικό τρόπο, το γερμανικό και το ιταλικό ύφος.

Τα τέσσερα έργα που θα παρουσιαστούν στην αρχαία Μεσσήνη, περιλαμβάνονται και στο νέο CD του Λεωνίδα Καβάκου και του Apollωn Ensemble, το οποίο ηχογραφήθηκε στο Μέγαρο τον Σεπτέμβριο του 2023 για την Sony.

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών φιλοδοξεί η φετινή συναυλία του Λεωνίδα Καβάκου και του Apollωn Ensemble στο Εκκλησιαστήριο να αποτελέσει την έναρξη μιας σειράς εκδηλώσεων του Μεγάρου στην αρχαία Μεσσήνη.

H συναυλία πραγματοποιείται με τη χορηγία του Ιδρύματος Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια και με την υποστήριξη του Ιδρύματος Φ. Κωστοπούλου.

Νάντια Μπακοπούλου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ