Warning: Use of undefined constant ‘WP_MEMORY_LIMIT’ - assumed '‘WP_MEMORY_LIMIT’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/taneamas.gr/wp-config.php on line 61

Warning: Use of undefined constant ’256M’ - assumed '’256M’' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/taneamas.gr/wp-config.php on line 61
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Πρόστιμο 41,7 εκατ. ευρώ σε πέντε τράπεζες και την Ελληνική Ένωση Τραπεζών – Taneamas.gr
Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Πρόστιμο 41,7 εκατ. ευρώ σε πέντε τράπεζες και την Ελληνική Ένωση Τραπεζών

Πρόστιμο ύψους 41.756.180,10 ευρώ σε πέντε τραπεζικά ιδρύματα και την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, επέβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού για εναρμονισμένη πρακτική στα διατραπεζικά συστήματα και στις υπηρεσίες πληρωμών και ηλεκτρονικών συναλλαγών. Επιπλέον, υποχρεώνονται οι τράπεζες να μειώσουν από την 1η Ιανουαρίου 2024 το ύψος της προμήθειας DAF ανά συναλλαγή ανάληψης μετρητών από ΑΤΜ με τη χρήση καρτών, που έχουν εκδοθεί από άλλα ιδρύματα και το ανώτατο όριο να διατηρηθεί για χρονικό διάστημα τριών ετών. Σημειώνεται ότι τα πρόστιμα είναι αποτέλεσμα συμβιβασμού στο πλαίσιο υπαγωγής στη διαδικασία Διευθέτησης Διαφορών.

Πρόστιμο ύψους 41,7 εκατ.ευρώ επιβλήθηκε σε πέντε τράπεζες και στην ΕΕΤ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού – Διευκρινίσεις από τραπεζικές πηγές

Ι. Λιανός: Οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα των αγωγών αποζημίωσης για παραβάσεις διατάξεων του ανταγωνισμού

 Κ. Σκρέκας: Τα πρόστιμα στις τράπεζες επιβεβαιώνουν την αποφασιστικότητα της Πολιτείας για την εφαρμογή της νομοθεσίας

Αναλυτικά η απόφαση έχει ως εξής:

Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΑ), με την υπ’ αριθ. 838/2023 Ομόφωνη Απόφασή της, κατά την απλοποιημένη διαδικασία Διευθέτησης Διαφορών του άρθρου 29α του ν. 3959/2011, ως ισχύει και σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 790/2022 απόφασή της, αποδέχθηκε τις σχετικές Προτάσεις Διευθέτησης Διαφοράς που υπέβαλαν οι εταιρείες «ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (εφεξής «Τράπεζα Πειραιώς»), «ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.» (εφεξής «Εθνική Τράπεζα»), «ΑΛΦΑ ΤΡΑΠΕΖΑ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ» (εφεξής «Alpha Bank»), «ΤΡΑΠΕΖΑ EUROBANK ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (εφεξής «Eurobank»), «ATTICA BANK ΑΝΩΝΥΜΗ ΤΡΑΠΕΖΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (εφεξής «Attica Bank»), καθώς και η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΡΑΠΕΖΩΝ (εφεξής «ΕΕΤ») κατόπιν έκθεσης του εισηγητή κ. Φώτη και επέβαλε μειωμένα πρόστιμα για την τέλεση των διαπιστωθεισών, βάσει του σκεπτικού της απόφασης, παραβάσεων του άρθρου 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ,συνολικού ύψους 41.756.180,10 ευρώ. 

Οι ως άνω εμπλεκόμενες στη διαδικασία εταιρείες, για τις οποίες συλλέχθηκαν αποδεικτικά στοιχεία ικανά να στοιχειοθετήσουν παράβαση των άρθρων 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ στο πλαίσιο οριζόντιας σύμπραξης, εκδήλωσαν εγγράφως το ενδιαφέρον τους για διερεύνηση της δυνατότητας υπαγωγής τους στη ΔΔΔ και κατέθεσαν σχετικό αίτημα, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 16 της ανακοίνωσης για τη Διαδικασία Διευθέτησης Διαφορών.

Η ολομέλεια της επιτροπής επέβαλε στις εμπλεκόμενες τράπεζες ως μέτρο συμπεριφοράς, κατ’ άρθρο 25 παρ. 1 στοιχ. γ΄, τη μείωση της προμήθειας που εφαρμόζεται στις συναλλαγές ανάληψης μετρητών από ATM με τη χρήση καρτών που έχουν εκδοθεί από άλλα ιδρύματα («off-us» αναλήψεις), λαμβάνοντας υπόψη κοστολογικές μελέτες ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων. 

Επίσης, η ολομέλεια αποδέχθηκε την πρόταση της ΕΕΤ για εφαρμογή, εντός εξαμήνου από τη δημοσίευση της απόφασης Διευθέτησης, εσωτερικού προγράμματος συμμόρφωσης. Ειδικότερα, αποδέχθηκε την εφαρμογή εσωτερικού προγράμματος συμμόρφωσης στην ΕΕΤ, στο οποίο θα περιλαμβάνονται η επικαιροποίηση της υπάρχουσας Πολιτικής Ελεύθερου Ανταγωνισμού, η διαρκής εκπαίδευση και ενημέρωση ως προς θέματα του ελεύθερου ανταγωνισμού των στελεχών της ΕΕΤ και των μελών των επιτροπών αυτής, η εσωτερική ανά εξάμηνο αξιολόγηση των πεπραγμένων υπό την προοπτική του ελεύθερου ανταγωνισμού, η έγκαιρη λήψη γνωμοδοτικών τοποθετήσεων ειδικών του χώρου, για ζητήματα που άπτονται του δικαίου του ανταγωνισμού, η θεσμοθετημένη ανταλλαγή σχετικών απόψεων με αντίστοιχες αλλοδαπές ενώσεις και η ένταξη ειδικής ενότητας στον ετήσιο απολογισμό, η οποία θα είναι στη διάθεση της επιτροπής.

Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, από τα διαθέσιμα αποδεικτικά στοιχεία προκύπτει ότι τα εν λόγω τραπεζικά ιδρύματα ενεπλάκησαν σε πρακτικές που αποτελούν, κατά περίπτωση, εξ αντικειμένου ή εκ του αποτελέσματος παραβάσεις των άρθρων 1 του Ν.3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ και συγκεκριμένα:

ΑΙ) Ενιαία και διαρκής παράβαση από τις αρχές του 2018 μέχρι σήμερα, η οποία συνίσταται στις ακόλουθες πρακτικές:

1. εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, Alpha Bank και Eurobank, αναφορικά με τη μετάπτωση σε νέο μοντέλο τιμολόγησης (υιοθέτηση της χρέωσης direct access fee – DAF)  για τις συναλλαγές ανάληψης μετρητών από ΑΤΜ (α) με κάρτες εξωτερικού και (β) με κάρτες εγχώριων παρόχων υπηρεσιών πληρωμών («ΠΥΠ») εκτός του συστήματος DIASATM,

2. ανταλλαγή πληροφοριών που συνιστά εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα και Eurobank, αναφορικά με το σκοπούμενο ύψος της χρέωσης DAFγια συναλλαγές ανάληψης μετρητών από ATM(α) με κάρτες εξωτερικού και (β) με κάρτες εγχώριων ΠΥΠ εκτός του συστήματος DIASATM,

* συμφωνία ή/και εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, AlphaBank, Eurobankκαι Attica Bank αναφορικά με τη μετάπτωση σε νέο  μοντέλο τιμολόγησης (υιοθέτηση της χρέωσης DAF) στις συναλλαγές ανάληψης μετρητών από ΑΤΜ με τη χρήση καρτών εκδόσεως εγχώριων ΠΥΠ εντός του συστήματος DIASATM,

1. ανταλλαγή πληροφοριών η οποία συνιστά εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, AlphaBank, Eurobankκαι Attica Bank αναφορικά με το σκοπούμενο ύψος της χρέωσης DAF για συναλλαγές ανάληψης μετρητών από ATM με κάρτες εγχώριων ΠΥΠ που συμμετέχουν στο σύστημα DIASATM,

2. ανταλλαγή πληροφοριών η οποία συνιστά εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, AlphaBank, Eurobankκαι Attica Bank, με τη συμμετοχή  της ΕΕΤ ως «παράγοντας διευκόλυνσης» (facilitator), με αντικείμενο τόσο την επιβολή ή μη issuing fee όσο και το ύψος της εν λόγω χρέωσης.

ΑΙΙ) Ενιαία και διαρκής παράβαση από τις αρχές του 2018 έως τα τέλη του 2019, κατά περίπτωση, η οποία συνίσταται στις ακόλουθες πρακτικές:

1. ανταλλαγή πληροφοριών η οποία συνιστά εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, AlphaBank, Eurobank και Attica Bank με αντικείμενο την ενδεχόμενη εισαγωγή χρεώσεων σε τραπεζικά προϊόντα και υπηρεσίες, που σχετίζονται με έκδοση και αποδοχή καρτών πληρωμών, λογαριασμούς πληρωμών, συναλλαγές ταμείου, δάνεια και λοιπές συναλλαγές,

2. ανταλλαγή πληροφοριών η οποία συνιστά εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ, κατά περίπτωση, των Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, AlphaBank, Eurobank, Attica Bank και ΕΕΤ (η τελευταία ως «παράγοντας διευκόλυνσης» – facilitatorστην εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των πέντε ανωτέρω τραπεζών) με αντικείμενο την ενδεχόμενη εισαγωγή συγκεκριμένων χρεώσεων σε τραπεζικές εργασίες  ή/και κατά περίπτωση, τον πιθανολογούμενο χρόνο εισαγωγής τους ή/και το ύψος συγκεκριμένων χρεώσεων,

Β) Ανταλλαγή πληροφοριών η οποία συνιστά εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, AlphaBank και Eurobank με αντικείμενο τους όρους τιμολόγησης της εταιρίας VIVA για την εκτέλεση μεταφορών πίστωσης μέσω του συστήματος DIAS CREDIT TRANSFER, καθώς και λοιπούς όρους συναλλαγών, από τον Αύγουστο του 2018 μέχρι τις αρχές του 2019 (κατά περίπτωση).

Περαιτέρω, η εμπλοκή της ΕΕΤ στις διαπιστωθείσες παραβάσεις συνίσταται στις ακόλουθες πρακτικές:

Α) Σε σχέση με την ανωτέρω υπό ΑΙ) ενιαία και διαρκή παράβαση, η οποία ως προς την ΕΕΤ εκτείνεται από τα τέλη του 2018 έως τα μέσα του 2019:

1. απόφαση ένωσης επιχειρήσεων αναφορικά με τη μετάπτωση σε νέο μοντέλο τιμολόγησης (υιοθέτηση της χρέωσης Direct Access Fee) που εφαρμόζεται από τις τράπεζες – μέλη της για συναλλαγές ανάληψης μετρητών από ΑΤΜ με τη χρήση καρτών εκδόσεως εγχώριων ΠΥΠ εντός του συστήματος DIASATM,

2. συμμετοχή (ως «παράγοντας διευκόλυνσης» – facilitator) σε ανταλλαγή πληροφοριών η οποία συνιστά εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των τραπεζών – μελών της, Τράπεζας Πειραιώς, Εθνικής Τράπεζας, Alpha Bank, Eurobank και Attica Bank, με αντικείμενο τόσο την επιβολή ή μη από τις τράπεζες μέλη issuing fee όσο και το ύψος της εν λόγω χρέωσης. 

Β) Σε σχέση με την ανωτέρω υπό ΑΙΙ) ενιαία και διαρκή παράβαση, η οποία ως προς την ΕΕΤ εκτείνεται από τις αρχές του 2018 έως τα τέλη του 2019:

1. Απόφαση ένωσης επιχειρήσεων με αντικείμενο α)την ενδεχόμενη εισαγωγή χρεώσεων σε τραπεζικά προϊόντα και υπηρεσίες, που σχετίζονται με έκδοση και αποδοχή καρτών πληρωμών, λογαριασμούς πληρωμών, συναλλαγές ταμείου, δάνεια και λοιπές συναλλαγές και β)τον καθορισμό όρων συναλλαγής σχετικά με την ενδεχόμενη εισαγωγή ομοιόμορφων πακέτων τραπεζικών υπηρεσιών,

2. συμμετοχή (ως «παράγοντας διευκόλυνσης» – facilitator) σε ανταλλαγή πληροφοριών η οποία συνιστά εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των τραπεζών – μελών της, Τράπεζας Πειραιώς, Εθνικής Τράπεζας, AlphaBank, Eurobank και Attica Bank με αντικείμενο την ενδεχόμενη εισαγωγή από τις τράπεζες μέλη της συγκεκριμένων χρεώσεων για τραπεζικές εργασίες ή/και κατά περίπτωση, τον πιθανολογούμενο χρόνο εισαγωγής τους ή/και το ύψος συγκεκριμένων χρεώσεων.

Γ) Απόφαση ένωσης επιχειρήσεων αναφορικά με την άρνηση εισδοχής της εταιρίας VIVA ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ως  μέλους στην Ελληνική Ένωση Τραπεζών. Η διάρκεια της παράβασης εκτείνεται από τα μέσα του 2015 έως τα τέλη του 2019.

Δ) Απόφαση ένωσης επιχειρήσεων αναφορικά με την παρεμπόδιση συμμετοχής της VIVA ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ στο σύστημα DIAS CREDIT TRANSFER ως έμμεσο μέλος. Η διάρκεια της παράβασης εκτείνεται από τις αρχές μέχρι τα μέσα του 2018. 

Η Ολομέλεια της επιτροπής, δυνάμει της παρ. 35 της υπ’ αρ. 790/2022 Απόφασής της, αποφάσισε την αποδοχή, σύμφωνα με το σκεπτικό της έκθεσης του εισηγητή, των προτάσεων Διευθέτησης Διαφοράς που υπέβαλαν οι εμπλεκόμενες εταιρείες και η ΕΕΤ και την έκδοση Απόφασης σύμφωνα με την οποία:

Α. Διαπιστώνει ότι οι επιχειρήσεις Τράπεζα Πειραιώς, Εθνική Τράπεζα, Alpha Bank, Eurobank και Attica Bank, καθώς και η ΕΕΤ παραβίασαν τα άρθρα 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ λόγω της συμμετοχής τους σε απαγορευμένες συμπράξεις μέσω των πρακτικών που περιγράφησαν ανωτέρω. 

Β. Υποχρεώνει τις προαναφερόμενες επιχειρήσεις και την ΕΕΤ να παύσουν, εφόσον δεν το έχουν ήδη πράξει, και να παραλείπουν στο μέλλον τις διαπιστωθείσες παραβάσεις των άρθρων 1 του Ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ.

Γ. Επιβάλλει πρόστιμα για την τέλεση των διαπιστωθεισών παραβάσεων των άρθρων 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ, ανάλογα με το σχετικό κύκλο εργασιών, ως ακολούθως:

* Τράπεζα Πειραιώς: 12.993.482,86 ευρώ

* Εθνική Τράπεζα: 9.978.799,18 ευρώ

* Alpha Bank: 9.110.682,91 ευρώ

* Eurobank: 7.976.790,63 ευρώ

* Attica Bank: 143.181,65 ευρώ

* ΕΕΤ: 1.553.242,87 ευρώ.

Δ. Υποχρεώνει τις προαναφερόμενες επιχειρήσεις να μειώσουν από την 1η Ιανουαρίου 2024 το ύψος της προμήθειας DAF ανά συναλλαγή ανάληψης μετρητών από ΑΤΜ με τη χρήση καρτών που έχουν εκδοθεί από άλλα ιδρύματα, ώστε αυτό να διαμορφωθεί κατ’ ανώτατο όριο ως ακολούθως:

* Τράπεζα Πειραιώς: έως το ύψος των 2,00 ευρώ, από το ισχύον ποσό των 3,00 ευρώ,

* Εθνική Τράπεζα: έως το ύψος των 1,90 ευρώ, από το ισχύον ποσό των 2,60 ευρώ,

* Alpha Bank: έως το ύψος των 1,80 ευρώ, από το ισχύον ποσό των 2,50 ευρώ,

* Eurobank: έως το ύψος των 1,80 ευρώ, από το ισχύον ποσό των 2,50 ευρώ

* Attica Bank: έως το ύψος των 1,50 ευρώ, από το ισχύον ποσό των 2,00 ευρώ,

Ε. Υποχρεώνει εκάστη εκ των προαναφερόμενων επιχειρήσεων όπως διατηρήσουν τα ως άνω επίπεδα προμήθειας DAF για χρονικό διάστημα τριών ετών από την εφαρμογή του μέτρου, με ρήτρα επανεξέτασης από την ΕΑ έως δύο επιπλέον έτη, μετά τη λήξη των τριών ετών και με δυνατότητα επιβολής προστίμου από την επιτροπή σε περίπτωση μη συμμόρφωσης προς το ανωτέρω μέτρο συμπεριφοράς. 

ΣΤ. Αποδέχεται την πρόταση της ΕΕΤ  για εφαρμογή, εντός εξαμήνου από τη δημοσίευση της απόφασης διευθέτησης, εσωτερικού προγράμματος συμμόρφωσης, προς τον σκοπό της παράλειψης στο μέλλον των διαπιστωθεισών παραβάσεων των άρθρων 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ.

ΑΠΕ ΜΠΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΦΚΑ: Τον Ιούνιο το «άνοιγμα» της πλατφόρμας για ρυθμίσεις χρεών έως 30.000 ευρώ

Τον Ιούνιο αναμένεται να ανοίξει η ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων επαγγελματιών και αγροτών (με οφειλές στον ΕΦΚΑ έως 30.000 ευρώ και 10.000 ευρώ αντίστοιχα) με στόχο την ένταξη στη νέα ρύθμιση.

Όπως δήλωσε το περασμένο Σάββατο (27.04.24), ο υφυπουργός Εργασίας, Πάνος Τσακλόγλου το «επόμενο δίμηνο» (δηλαδή έως τα τέλη Ιουνίου) θα είναι «έτοιμες» οι τράπεζες για να τρέξει η διαδικασία εκείνη η οποία θα πιστοποιεί πως οι καταθέσεις των οφειλετών δεν ξεπερνούν τα 12.000 ευρώ. Κύκλοι του Υπ. Εργασίας ανέφεραν στο newsit.gr πως η ολοκλήρωση της σχετικής προετοιμασίας από τις τράπεζες είναι βασική προϋπόθεση για ανοίξει η πλατφόρμα των αιτήσεων.

Μάλιστα, ο κ. Τσακλόγλου επισήμανε πως θα λαμβάνεται υπόψιν η «μέση κατάθεση κατά την προηγούμενη χρονιά». Οι ίδιες πηγές ανέφεραν πως αυτό σημαίνει πως αν ένας οφειλέτης αιτηθεί να ενταχθεί στην εν λόγω ρύθμιση την 1η Ιουλίου 2024, ο ΕΦΚΑ σε συνεργασία με τις τράπεζες θα διερευνήσει τις καταθέσεις του από την 1η Ιουλίου 2023 έως και την ημερομηνία υποβολής της αίτησης.

Αν διαπιστωθεί πως οι καταθέσεις του, κατά μέσο όρο στο προηγούμενο 12μηνο, δεν ξεπερνούν στο παραπάνω διάστημα τα 12.000 ευρώ, θα μπορεί να ενταχθεί στη ρύθμιση, ενώ το αντίθετο θα συμβαίνει αν τα ξεπερνούν.

Κατ’ άλλα, υπενθυμίζεται πως για να ενταχθεί ένας οφειλέτης του τέως ΟΑΕΕ, του τέως ΕΤΑΑ ή του τέως ΟΓΑ στη ρύθμιση, θα πρέπει να έχει πληρώσει 20 έτη ασφάλιση.

Για το ποσό της οφειλής από 20.001 ευρώ έως 30.000 ευρώ στα ταμεία, προβλέπεται παρακράτηση 60% στη σύνταξη για την οφειλή 20.001 – 30.000 ευρώ και 60 δόσεις για την εξόφληση της οφειλής έως 20.000 ευρώ.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξεκίνησε η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων – Aυτόματη η διαδικασία για μισθωτούς και συνταξιούχους

Ξεκίνησε χθες, Πέμπτη 25/4/2024, η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος για το έτος 2023, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής τους την Παρασκευή 26/7/2024.

Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων, στις φετινές δηλώσεις έχουν υλοποιηθεί οι παρακάτω νέες λειτουργικότητες:

1. Αυτόματη υποβολή δήλωσης για 1,3 εκ. φορολογουμένους

Φέτος, για πρώτη φορά, πάνω από 1,3 εκ. φορολογούμενοι, κυρίως μισθωτοί και συνταξιούχοι, δεν θα χρειαστεί να υποβάλουν οι ίδιοι τη δήλωσή τους, αφού θα είναι προσυμπληρωμένη από την ΑΑΔΕ με το σύνολο των στοιχείων που διαθέτει.

Οι φορολογούμενοι που, με βάση τα στοιχεία τους, έχουν επιλεγεί για την παραπάνω διαδικασία, θα λάβουν ειδοποίηση από την ΑΑΔΕ στο e-mail τους, στη θυρίδα «Τα Μηνύματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE και στο myAADEapp.

Εφόσον οι φορολογούμενοι αυτοί θεωρούν ότι τα στοιχεία είναι ακριβή και δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία που δεν έχουν προσυμπληρωθεί, δεν χρειάζεται να κάνουν κάποια ενέργεια για την υποβολή της δήλωσής τους, καθώς αυτή θα οριστικοποιηθεί από την ΑΑΔΕ, με εσωτερική διαδικασία, την Τρίτη 2/7/2024, μετά τη λήξη της αρχικής προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων. Σε κάθε περίπτωση, εάν το επιθυμούν, μπορούν να υποβάλουν νωρίτερα τη δήλωσή τους.

Εφόσον τα στοιχεία δεν είναι ακριβή ή ελλείπουν στοιχεία, οι φορολογούμενοι αυτοί υποχρεούνται να τροποποιήσουν ή/και να συμπληρώσουν τα ορθά στοιχεία και να υποβάλουν τη δήλωσή τους, μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής της. Ειδικότερα:

α) μέχρι την Δευτέρα 1/7/2024 μπορούν να υποβάλουν αρχική δήλωση

β) από την Τρίτη 2/7 μέχρι την Παρασκευή 26/7/2024 μπορούν να υποβάλουν τροποποιητική δήλωση, χωρίς κυρώσεις (επέχει θέση αρχικής δήλωσης).

Για τη διευκόλυνσή τους, στην εφαρμογή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος έχει δημιουργηθεί ειδικό ψηφιακό αρχείο, που περιλαμβάνει:

– τα στοιχεία που έχει λάβει υπόψη της η ΑΑΔΕ και

– το φορολογικό αποτέλεσμα, χρεωστικό, μηδενικό ή πιστωτικό, που προκύπτει με βάση αυτά.

2. Επιπλέον προσυμπληρωμένα δεδομένα

Εμφανίζονται πλέον προσυμπληρωμένα, με δυνατότητα τροποποίησης, στις φορολογικές δηλώσεις:

– τα στοιχεία εισοδημάτων από βραχυχρόνιες μισθώσεις στο έντυπο Ε2,

– τα ποσά δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής (συμπεριλαμβανομένων αυτών που αφαιρούνται από το εισόδημα ή υπολογίζονται διπλά για τον σχηματισμό του απαιτούμενου ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής) στους κωδικούς 049-050 του εντύπου Ε1.

Περαιτέρω στο E1 έχει ενσωματωθεί ο υπολογισμός του ετήσιου ελάχιστου εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας (άρθρα 28Α έως 28Δ ΚΦΕ).

3. Νέα Ψηφιακά Αρχεία

Προσφέρονται δύο επιπλέον ψηφιακά αρχεία, για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων:

– Σύνοψη της Πράξης Προσδιορισμού Φόρου (εκκαθαριστικό), που περιλαμβάνει τις βασικές πληροφορίες για τα εισοδήματα του φορολογούμενου και την ταυτότητα οφειλής για την εξόφληση του φόρου ή τις πληροφορίες για την επιστροφή φόρου. Επιπλέον, από τις 13/5/2024, η Πράξη Προσδιορισμού Φόρου και η Σύνοψή της θα φέρουν QR Code, για την επαλήθευση της γνησιότητάς τους.

– Σύνοψη του Ε1, που περιλαμβάνει μόνο τους συμπληρωμένους κωδικούς της δήλωσης

Επιπλέον, το Ε3 ανασχεδιάστηκε για ευκολότερη συμπλήρωση. Όπως και πέρυσι, εφαρμόζεται η προσυμπλήρωση, με δυνατότητα τροποποίησης, επιμέρους κωδικών του εντύπου, με βάση τα στοιχεία που έχουν διαβιβαστεί στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

4. Ενημερώσεις φορολογουμένων

– Οι φορολογούμενοι που:

α) έχουν επιλεγεί για τη διαδικασία της αυτόματης υποβολής της δήλωσης από την ΑΑΔΕ, καθώς και

β) όσοι έχουν υποβάλει δηλώσεις πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής,

θα ενημερώνονται σε εβδομαδιαία βάση (από το β’ 15νθήμερο Μαΐου) μέσω e-mail και στη θυρίδα τους στο myAADE και το myAADEapp για μεταβολές των στοιχείων που η ΑΑΔΕ έχει λάβει γι αυτούς από τρίτους φορείς (πχ εργοδότες, πιστωτικά ιδρύματα), ώστε να μπορούν να ελέγξουν εάν μεταβάλλεται η φορολογική τους υποχρέωση και να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες.

– Οι φορολογούμενοι που δηλώνουν εξαρτώμενα μέλη (στον Πίνακα 8 του εντύπου Ε1), θα ενημερώνονται άμεσα, μέσω της εφαρμογής, για την υποχρέωση του εξαρτώμενου μέλους να υποβάλει προηγουμένως τη δήλωσή του.

5. Υποχρεωτική δήλωση ΙΒΑΝ για κατοίκους Ελλάδας

Για τη διευκόλυνση των επιστροφών φόρων:

– Γίνεται υποχρεωτική η καταχώριση IBAN στην ψηφιακή πύλη myAADE για όλους τους φορολογικούς κατοίκους Ελλάδας που μέχρι σήμερα δεν έχουν δηλώσει IBAN, πριν από την υποβολή της φορολογικής δήλωσης.

– Αντίστοιχα, γίνεται υποχρεωτική η καταχώριση IBAN για τους φορολογικούς κατοίκους αλλοδαπής που δεν έχουν δηλώσει ΙΒΑΝ και για τους οποίους θα προκύψει δικαίωμα επιστροφής φόρου από τη δήλωση.

6. Επιτάχυνση επιστροφών και συμψηφισμών φόρου

Επιπλέον, επιταχύνονται ακόμα περισσότερο οι συμψηφισμοί και οι επιστροφές φόρου, καθώς και οι πληρωμές των ποσών, ως εξής:

– Επιστροφές φόρου εισοδήματος σε φορολογούμενους που δεν έχουν φορολογικές ή ασφαλιστικές οφειλές ή δέσμευση ενημερότητας, θα αποστέλλονται στην Τράπεζα της Ελλάδος για άμεση επιστροφή σε εβδομαδιαία βάση.

– Επιστροφές φόρου εισοδήματος σε φορολογούμενους που δεν έχουν ασφαλιστικές οφειλές ή δέσμευση ενημερότητας και έχουν φορολογικές οφειλές, θα συμψηφίζονται κεντρικά το πρώτο και το τρίτο δεκαήμερο κάθε μήνα, αρχής γενομένης από 12/5/2024. Όσοι συμψηφισμοί δεν θα μπορούν να διενεργηθούν κεντρικά, θα διεκπεραιώνονται στο συντομότερο δυνατό χρόνο από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, ΔΟΥ / ΚΕΒΕΙΣ.

– Οφειλές από το φόρο εισοδήματος θα συμψηφίζονται κατά προτεραιότητα με δικαιώματα επιστροφής, που υπάρχουν ή θα γεννηθούν μέχρι τις 31/7/2024, ώστε σε περίπτωση εξόφλησης του φόρου εισοδήματος μέσω του συμψηφισμού, να χορηγείται η έκπτωση 3%.

Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, η προθεσμία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων μετατίθεται στις 26 Ιουλίου 2024.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεοχάρης: Aνοίγει σήμερα η πλατφόρμα για τις φορολογικές δηλώσεις – Την Πρωτομαγιά ξεκινούν τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα

Σε λειτουργία από σήμερα η πλατφόρμα για τις φορολογικές δηλώσεις, σύμφωνα με τις δηλώσεις του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρη Θεοχάρη στην ΕΡΤ. 

Ακόμα όπως ξεκαθάρισε ο κ. Χάρης Θεοχάρης δεν θα δοθεί παράταση για τη διασύνδεση ταμειακών με POS, ενώ έκανε γνωστό ότι από 1η Μαΐου ενεργοποιούνται τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα κι ότι από σήμερα ανοίγει η πλατφόρμα για τις φορολογικές δηλώσεις.

Αν υπάρχει στο σχεδιασμό πρόβλεψη να διατεθούν περισσότερα λεφτά στο ΕΣΥ ήταν μία εκ των ερωτήσεων που έγιναν με τον κ. Θεοχάρη να απαντά «Πότε το ΕΣΥ είναι δημόσιο; Όταν παρέχει σωστές υπηρεσίες και άρα κανένας δεν αμφισβητεί το λόγο ύπαρξης του ή όταν δεν παρέχει σωστές υπηρεσίες και όλοι λένε θα σωθείς μόνο αν πας στις ιδιωτικές κλινικές και ψάχνουν να βρουν τρόπο να αποφύγουν το δημόσιο νοσοκομείο, να πάνε σε ιδιωτικές κλινικές;

Εμείς λέμε στην πρώτη περίπτωση και γι’ αυτό, για παράδειγμα, επαναφέρουμε μια παλιά ψηφισμένη λογική των απογευματινών χειρουργείων, τα οποία επιτέλους θα αφαιρέσουν τις λίστες αναμονής, τις ουρές από το ΕΣΥ και με αυτό τον τρόπο θα μπορέσει να δώσει ξανά αξιόπιστες και σοβαρές υπηρεσίες[…]»

«Δημόσιο δε σημαίνει δεν πληρώνω τίποτα. Πάντα κάποιος πληρώνει. Αυτό είναι δεδομένο. Είτε με τους φόρους μας είτε με τις εισφορές μας ή με οτιδήποτε, αυτό είναι το πρώτο. Το δεύτερο είναι και στο δημόσιο η λογική του να υπάρχει μια συμμετοχή είναι και αυτή μια λογική δημόσια. Δεν πρέπει αυτή η συμμετοχή να καλύπτει όλο το κόστος. Ιδιωτικοποίηση είναι όταν καλύπτεις κόστος και κέρδος Όχι. Η συμμετοχή μπορεί να είναι κάποιο ποσοστό του φαρμάκου, κάποιο μικρό ποσοστό του κόστους μιας εγχείρησης ή οτιδήποτε άλλο. Αυτό δεν είναι δεν ξεφεύγει από τη λειτουργία του δημοσίου[…]»

«Δεν πρέπει να περιμένουν οι άνθρωποι για τα χειρουργεία. Και να μην ξεχνάμε ότι δεν είναι μόνο στη χώρα μας έτσι. Αυτή τη στιγμή καταρρέει το σύστημα υγείας της Βρετανίας. Είναι σε πολύ δύσκολη κατάσταση, της Γαλλίας και της Γερμανίας, ακόμα και της Ολλανδίας έχει τεράστια προβλήματα.

Συνεπώς δεν είναι μόνο ελληνικό το φαινόμενο, αλλά το αφήνω αυτό. Πραγματικά και με χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης κάνουμε μια μεγάλη μεταρρύθμιση και στηρίζουμε στην πράξη το ΕΣΥ. Τώρα είναι το τέλος; Κάναμε αυτό και το λύσαμε το πρόβλημα; Όχι, σε καμία περίπτωση. Είμαστε ακόμα πάρα πολύ πίσω από εκεί που θα θέλαμε, αλλά δεν χρειάζεται και να αυτομαστιγωνόμαστε. Πηγαίνετε στη Γαλλία, σας γράφουν μια εξέταση και περιμένετε τέσσερις έως έξι μήνες να κάνετε την εξέταση, τη διάγνωση».

Στη συνέχεια ο κ. Θεοχάρης ρωτήθηκε αν θα υπάρξει παράταση στη σύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές. «Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία πια. Έχει δοθεί ο απαραίτητος χρόνος. Έχουμε πει και έχουμε εμπεδώσει -νομίζω- ότι δεν δίνουμε παρατάσεις. Αυτό το οικονομικό επιτελείο δε δίνει παρατάσεις. Άρα δε θα δοθεί παράταση. Και για να είμαστε όλοι ξεκάθαροι, η μεθοδολογία μας θα είναι συγκεκριμένη. Ξεκινάμε αμέσως και θα δημοσιοποιήσουμε τον τρόπο με τον οποίο θα γίνουν οι έλεγχοι. Οι έλεγχοι θα γίνουν προφανώς θα ξεκινήσουν από τα μεγάλα ψάρια και θα πηγαίνουν προς τα μικρά ψάρια. Δεν θα ξεκινήσουμε από τους μικρούς για να καταλήξουμε στους μεγάλους, διότι οι μεγάλοι προφανώς έχουν και τους οικονομικούς πόρους και τις δυνατότητες να τελειώσουν, αλλά όταν 94%, σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση μας, έχει ήδη ήδη ολοκληρώσει τη διαδικασία ή έχει κλείσει το ραντεβού για να τελειώσει μέχρι το τέλος Απριλίου από σεβασμό στην προσπάθεια αυτών των ανθρώπων δεν μπορούμε να κάνουμε έκπτωση στο υπόλοιπο 6%».

Για τις φορολογικές δηλώσεις για τις οποίες ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα ο κ. Θεοχάρης ανέφερε μεταξύ άλλων «αυτό που κάνουμε φέτος και είναι μια πιστεύω πολύ θετική χειρονομία, είναι ότι τείνουμε ένα χέρι εμπιστοσύνης στους λογιστές και στους φορολογούμενους που κάνουν τις δηλώσεις τους μόνοι τους.

Δηλαδή λέμε ότι επειδή ακριβώς, εθιμικά γιατί δεν υπάρχει στον νόμο, ανοίγουμε κάθε χρονιά 31 Μαρτίου περίπου, αλλά φέτος, επειδή είχαμε να νομοθετήσουμε την αυτόματη υποβολή των δηλώσεων για λογαριασμό του φορολογούμενου, μια σημαντική καινοτομία, και πήρε αυτό κάποιες μέρες, ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα, πήρε ΦΕΚ τη Δευτέρα και συνεπώς η ΑΑΔΕ για να κάνει τις προσαρμογές έπρεπε να περιμένει την ψήφιση αυτή.

Αυτές τις μέρες που πήραμε μέσα στον Απρίλιο, τις δίνουμε προκαταβολικά μέσα στον Ιούλιο. Άρα η προθεσμία που ήταν για 30 Ιουνίου θα πάει 25 -26, όσες μέρες έχουμε πάρει από τον Απρίλιο.»

«Και με αυτόν τον τρόπο λέμε ότι εμείς αναγνωρίζουμε τις δικές μας υποχρεώσεις. Δίνουμε αυτές τις μέρες και από την άλλη περιμένουμε να αναγνωριστεί η ευθύνη των λογιστών και των φορολογουμένων και να ολοκληρώσουν τη διαδικασία αυτή μέσα στους χρόνους που δίνουμε, γιατί δεν θα υπάρξει άλλη παράταση. Άρα θα πάει μέχρι 25 Ιουλίου τελευταία μέρα και μέχρι 31 Ιουλίου να πληρωθεί η πρώτη δόση και για 8 δόσεις μέχρι τον Φεβρουάριο».

Τι γίνεται με τους ελεύθερους επαγγελματίες σημείωσε ότι « όποιος αμφισβητεί το τεκμαρτό πρέπει να αποδείξει ότι ο τρόπος ζωής του ταιριάζει με αυτό το εισόδημα το οποίο λέει ότι έχει. Λέει λοιπόν ότι δεν είχε ούτε 10.000 ευρώ εισόδημα. ΟΚ, αποδεκτό. Πάμε να δούμε. Ζει με 2.000 το χρόνο; ζει με 3.000 το χρόνο; Αυτό πρέπει να μας αποδείξει. Συνεπώς αυτό αποδεικνύεται με ένα μίνι πόθεν έσχες, μίνι μάξι, πείτε το όπως θέλετε, άρα πρέπει να ταιριάζει και ο τρόπος ζωής με αυτό που λες ότι δηλώνεις[…] Κοίταξε να μου λέει ο άλλος ότι ζω με 3.000 και να μου κάνει ταξίδια στο εξωτερικό και να ζει μια ζωή με αυτοκίνητα κτλ. προφανώς δεν θα είναι αποδεκτό».

Για το τι θα γίνει με τα τέλη κυκλοφορίας ανά μήνα ανέφερε ότι «ψηφίζονται τις επόμενες μέρες, από 1η Μαΐου θα μπορεί να ενεργοποιηθεί η διαδικασία αυτή[…] Θα φέρουμε μια ρύθμιση ώστε να ενεργοποιηθεί αυτή η διαδικασία[…] αν κάποιος κινεί το όχημά του και είναι σε ακινησία το πρόστιμο που προβλέπεται είναι 10.000 ευρώ. Είναι μια πολύ σοβαρή παράβαση να κινείσαι με όχημα το οποίο είναι δηλωμένο ως ακίνητο».

Σε άλλο σημείο για τις προμήθειες των τραπεζών σε επαγγελματίες είπε ότι «νομοθετούμε τις επόμενες ημέρες, μετά από εντολή του υπουργού του Κωστή Χατζηδάκη, τη μείωση των προμηθειών για όλες τις συναλλαγές μέχρι 10 ευρώ, ώστε να υπάρχει ένα πλαφόν και από εκεί και πέρα αυτές οι συνεννοήσεις που έγιναν να μοιραστούν μεταξύ των τριών μερών της συναλλαγής: της τράπεζας που έχει την κάρτα και τον πελάτη, του εκκαθαριστή που έχει τον έμπορο και το μηχανάκι και του σχήματος, δηλαδή τη Visa και τη Mastercard κυρίως, αλλά και κάποια άλλα σχήματα[…]».

Πηγή: ΕΡΤ

NEWSIT

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ