Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φοροαπαλλαγές το 7% του ΑΕΠ – Εκτοξεύθηκαν στα 15,55 δισ. ευρώ το 2023

Πριν από λίγο καιρό, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, είχε ανοίξει θέμα με τις φοροαπαλλαγές, ζητώντας ουσιαστικά από την κυβέρνηση να τις επανεξετάσει από μηδενική βάση, προκειμένου να περιοριστούν.

Η κυβέρνηση, απαντώντας σε αυτή την παρέμβαση του Γιάννη Στουρνάρα, ουσιαστικά έκοψε κάθε συζήτηση για τις φοροαπαλλαγές, τονίζοντας πως δεν υπάρχει θέμα κατάργησης κάποιων εξ αυτών και ουσιαστικά είπε ότι δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι.

Όμως αν δει κάποιος τα στοιχεία από τον κρατικό προϋπολογισμό θα διαπιστώσει ότι οι 1.064 φοροαπαλλαγές που υπάρχουν κοστίζουν περίπου 15,55 δισ. ευρώ, σχεδόν δηλαδή το 7% του ΑΕΠ.

Αν το δει κάποιος από άλλη σκοπιά θα διαπιστώσει ότι εκατομμύρια φορολογούμενοι γλίτωσαν αυτό το ποσό. Οι εν λόγω φοροαπαλλαγές και εκπτώσεις εφαρμόζονται στη φορολογία εισοδήματος, τον ΕΝΦΙΑ, τις μεταβιβάσεις ακινήτων, τις γονικές παροχές, τις κληρονομιές, τον ΦΠΑ και τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης.

Με την ανάλυση των στοιχείων από τον ειδικό τόμο που συνοδεύει τον νέο προϋπολογισμό διαπιστώνεται ότι μέσα σε ένα έτος στη λίστα των φοροαπαλλαγών προστέθηκαν άλλες 17, κάτι που σημαίνει ότι το ύψος των φοροαπαλλαγών και εκπτώσεων ανέβηκε κατά επιπλέον 2,67 δισ. ευρώ.

Σε ένα μεγάλο βαθμό, αυτή η αύξηση αποδίδεται στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Οι νέες τιμές ζώνης που εφαρμόστηκαν το 2022 σε όλη τη χώρα ανέβασαν την αντικειμενική αξία των ακινήτων των εταιρειών οι οποίες εξαιρούνται από τον ειδικό φόρο ακινήτων (ΕΦΑ).

Ο ΕΦΑ επιβάλλεται με συντελεστή 15% επί της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων. Από τη στιγμή που αυξήθηκε η αξία των ακινήτων, αυξήθηκε και το ποσό του φόρου από την πληρωμή του οποίου απαλλάχθηκαν 10.113 επιχειρήσεις. Έτσι, το ύψος της απαλλαγής από τον ΕΦΑ από 3,7 δισ. ευρώ που ήταν το 2022 έφθασε στα 5,3 δισ. ευρώ το 2023 (αύξηση 1,6 δισ. ευρώ).

Όπως δείχνουν τα στοιχεία, μετά το τέλος των μνημονίων και το σημαντικό «μαχαίρι» που μπήκε στις φοροαπαλλαγές, περιορίζοντας τες δραστικά, τόσο σε ό,τι αφορά το ύψος, όσο και τον αριθμό τους, τα τελευταία τέσσερα χρόνια και ειδικά μετά την πανδημία η κατάσταση άλλαξε άρδην.

Έτσι, λοιπόν προστέθηκαν στη λίστα των απαλλαγών και εκπτώσεων 245 νέες ρυθμίσεις με το συνολικό κόστος για τον προϋπολογισμό να αυξάνεται κατά 6,6 δισ. ευρώ και από 8,96 δισ. ευρώ που ήταν το Σεπτέμβριο του 2019, εκτινάχθηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο στα 15,55 δισ. ευρώ.

Η μεγάλη αυτή διαφορά οφείλεται στις ενισχύσεις που χορηγήθηκαν την περίοδο της πανδημίας για τη στήριξη των εργαζόμενων, επαγγελματιών, επιχειρήσεων και ιδιοκτητών ακινήτων (αποζημιώσεις ειδικού σκοπού, απαλλαγή από εισφορά αλληλεγγύης, «κουρεμένα» ενοίκια και τεκμήρια, επιστρεπτέες προκαταβολές), καθώς και σε νέες φοροελαφρύνσεις που προστέθηκαν στη λίστα τα τελευταία χρόνια, όπως η αύξηση του αφορολόγητου ορίου για τις γονικές παροχές στα 800.000 ευρώ, οι μειώσεις φόρου στα εισοδήματα μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση, οι απαλλαγές από το τέλος επιτηδεύματος, εκπτώσεις στον ΕΝΦΙΑ κ.α..

Με τις φοροαπαλλαγές να αποτελούν το 25% των φορολογικών εσόδων του προϋπολογισμού τα στοιχεία δείχνουν τα εξής:

1. Φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων: Ισχύουν 239 απαλλαγές και εκπτώσεις που συνολικά κοστίζουν 5,396 δις. ευρώ. Οι φοροαπαλλαγές που χρησιμοποιήθηκαν από τα φυσικά πρόσωπα ξεπερνούν τις 10,2 εκατ. περιπτώσεις με το μεγαλύτερο τμήμα και συγκεκριμένα ποσό ύψους 3,85 δισ. ευρώ να αφορά στο αφορολόγητο όριο που ισχύει για μισθωτούς, συνταξιούχους και αγρότες.

2. Φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων: Εφαρμόζονται 206 απαλλαγές και εκπτώσεις ύψους 1,846 ευρώ δις. ευρώ για 48.248 επιχειρήσεις.

3. Φορολογία κεφαλαίου: Ισχύουν 87 εκπτώσεις και απαλλαγές και χρησιμοποιήθηκαν για περισσότερες από 4,9 εκατ. περιπτώσεις. Οι εκπτώσεις στον ΕΝΦΙΑ, στον Ειδικό Φόρο Ακινήτων, στις μεταβιβάσεις, γονικές παροχές, κληρονομιές και δωρεές ύψους κοστίζουν στον προϋπολογισμό 5,514 δις. ευρώ.

4. ΦΠΑ: Εφαρμόζονται 75 εκπτώσεις και φοροαπαλλαγές με το όφελος για επιχειρήσεις, επαγγελματίες και καταναλωτές να φθάνει τα 939,1 εκατ. ευρώ. Τις μεγαλύτερες φοροαπαλλαγές έχουν οι υπηρεσίες ιδιωτικής εκπαίδευσης που γλιτώνουν 455,5 εκατ. ευρώ.

5. Τέλη χαρτοσήμου: Εφαρμόζονται 76 εκπτώσεις με κόστος 73,97 εκατ. ευρώ.

6. Φόρος ασφαλίστρων: Οι 5 απαλλαγές κοστίζουν 544,38 εκατ. ευρώ.

7. Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης: Το κόστος των 43 φοροαπαλλαγών ανέρχεται σε 1,047 δις. ευρώ με τη μερίδα του λέοντος να έχουν τα ενεργειακά προϊόντα με 511 εκατ. ευρώ και η αιθυλική αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά με 533 εκατ. ευρώ.

8. Τέλη ταξινόμησης οχημάτων: Οι 26 απαλλαγές κοστίζουν 166 εκατ. ευρώ.

9. Τέλη κυκλοφορίας οχημάτων: Το ποσό των απαλλαγών ανήλθε σε 11,844 εκατ. ευρώ.

NEWSIT

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Eκλογές στη Γαλλία: Νίκη της αριστεράς θα προκαλέσει έξοδο από την ΕΕ – Δηλώσεις του Γάλλου ΥΠΟΙΚ

Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας, Μπρούνο Λε Μερ (Bruno Le Maire) προειδοποίησε ότι ένας νέος αριστερός συνασπισμός που έρχεται στην εξουσία στη Γαλλία (στις εκλογές της 30ης Ιουνίου – 7ης Ιουλίου) θα οδηγήσει στην έξοδο της χώρας από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το πρόγραμμα του Λαϊκού Μετώπου, το οποίο αποτελείται από τέσσερα αριστερά κόμματα, είναι «πλήρης τρέλα» με εγγυημένη την οικονομική κατάρρευση, δήλωσε ο Λε Μερ στον ραδιοφωνικό σταθμό Franceinfo την Παρασκευή.

Εάν η ομάδα κέρδιζε την εξουσία, θα οδηγούσε σε μαζική ανεργία και την αποχώρηση της Γαλλίας από την ΕΕ.

Οι Πράσινοι, οι Σοσιαλιστές, οι Κομμουνιστές και το ακροαριστερό κόμμα Ανυπότακτη Γαλλία ανακοίνωσαν αργά την χθες (13.06.24) ότι θα κατέβουν στο ψηφοδέλτιο ως ενιαία ομάδα, με τις δημοσκοπήσεις να δείχνουν ότι μπορεί να κερδίσει το δεύτερο μεγαλύτερο μπλοκ πίσω από τον Εθνικό Συναγερμό.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δημόσιο: «Αύξηση» στο μισθό όσων υπαλλήλων αορίστου χρόνου βγαίνουν στη σύνταξη

Διάταξη με την οποία προβλέπεται ότι οι υπάλληλοι με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στο Δημόσιο που συνεχίζουν να απασχολούνται μετά την υποβολή αίτησης συνταξιοδότησής τους, διατηρούν το μισθολογικό κλιμάκιο που κατείχαν έως την υποβολή της αίτησης και δεν επιστρέφουν στο εισαγωγικό κλιμάκιο, προβλέπει νομοσχέδιο που έφερε σήμερα στη Βουλή το Υπουργείο Οικονομικών.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την εν λόγω διάταξη ειδικά οι υπάλληλοι με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και συνεχίζουν να απασχολούνται μετά την υποβολή αίτησης συνταξιοδότησής τους, διατηρούν το μισθολογικό κλιμάκιο που κατείχαν έως την υποβολή της αίτησης και δεν εξελίσσονται μισθολογικά σε ανώτερο κλιμάκιο έως τη λύση της εργασιακής τους σχέσης.

Ποσά διαφορών μισθολογικών απολαβών που έχουν καταβληθεί, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, σε υπαλλήλους με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στο Δημόσιο εξαιτίας της μη κατάταξής τους στο εισαγωγικό κλιμάκιο μετά την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησής τους, δεν καταλογίζονται και, αν έχουν ήδη καταλογισθεί, δεν αναζητούνται.

Για τους εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους που παράλληλα είναι και συνταξιούχοι, δεν υπολογίζεται το ποσό της σύνταξης που λαμβάνουν στο μισθολογικό καθεστώς τους.

Κατά τ΄ άλλα συνεχίζουν να ισχύουν οι προηγούμενες διατάξεις (άρθρο 11 του ν. 4354/2015), σύμφωνα με τις οποίες:

  • Για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων όλων των κατηγοριών, από κατώτερο σε ανώτερο μισθολογικό κλιμάκιο, απαιτείται υπηρεσία ως εξής:– Για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Υ.Ε. και Δ.Ε. Υπηρεσία 3 ετών σε κάθε μισθολογικό κλιμάκιο.– Για τους υπαλλήλους των κατηγοριών Τ.Ε. και Π.Ε. υπηρεσία 2 ετών σε κάθε μισθολογικό κλιμάκιο.
  • Για τη μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων από το κατώτερο μισθολογικό κλιμάκιο στο αμέσως ανώτερο, απαιτείται να έχει συμπληρωθεί ο καθορισμένος χρόνος υπηρεσίας στο κατώτερο μισθολογικό κλιμάκιο.

Η κατά την προηγούμενη παράγραφο εξέλιξη του υπαλλήλου γίνεται με πράξη του αρμόδιου για το διορισμό οργάνου, που δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Ως προϋπηρεσία, που αναγνωρίζεται για την εξέλιξη των υπαλλήλων, που υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος, στα προβλεπόμενα μισθολογικά κλιμάκια, λαμβάνεται η υπηρεσία που προσφέρεται σε φορείς ων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στους επίσημους θεσμούς και όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με σχέση εξαρτημένης εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου ή ορισμένου χρόνου. Για υπηρεσίες που παρέχονται με μειωμένο ωράριο εργασίας, αναγνωρίζεται για μισθολογική εξέλιξη τόσος χρόνος, όσος προκύπτει από το πηλίκο της διαίρεσης του συνόλου των ωρών εργασίας δια του αριθμού των ωρών εβδομαδιαίας απασχόλησης που ισχύει για τον αντίστοιχο κλάδο υπαλλήλων.

Για τον υπολογισμό της αναγνωριζόμενης κατά τα προαναφερθέντα υπηρεσίας το έτος λογίζεται για 300 ημέρες, ο μήνας για είκοσι 25 ημέρες και η εβδομάδα για 6 ημέρες εργασίας. Επιπλέον, ως προς τη μισθολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης λαμβάνεται υπόψη η συνολική εκπαιδευτική τους υπηρεσία σε σχολεία της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την αναγνώριση των ανωτέρω προϋπηρεσιών, είναι να μην έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί για τη χορήγηση καμίας άλλης οικονομικής παροχής ή αναγνώρισης συνταξιοδοτικού δικαιώματος.

Η αναγνώριση των ανωτέρω προϋπηρεσιών πραγματοποιείται με απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου ή άλλου αρμοδίου οργάνου και τα οικονομικά αποτελέσματα ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΦΚΑ: «Παράθυρο» για ξεσκαρτάρισμα και στα ασφαλιστικά χρέη – Οι νεότερες εκτιμήσεις για τα μη εισπράξιμα

Ανοιχτό αφήνουν το ενδεχόμενο να προσδιοριστούν νέα κριτήρια προσδιορισμού των χρεών προς τον ΕΦΚΑ ως ανεπίδεκτα είσπραξης αρμόδια στελέχη του Υπουργείου Εργασίας.

Σημειώνεται πως σύμφωνα με σημερινές πληροφορίες, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) θα προχωρήσει σε ανατροπές στα κριτήρια και τις προϋποθέσεις έτσι ώστε να χαρακτηριστούν τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο ως ανεπίδεκτα είσπραξης.

Συνήθως σε παρόμοιες περιπτώσεις ξεκινά η φορολογική αρχή και έπεται η ασφαλιστική. Αυτό σημαίνει πως το ενδεχόμενο μεταφοράς του νέου μοντέλου χαρακτηρισμού των χρεών από την ΑΑΔΕ στον ΕΦΚΑ είναι ανοιχτό.

Ωστόσο, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν σε ό,τι αφορά τόσο τα φορολογικά (πχ 26 δισ. ευρώ επί συνόλου 107 δισ. ευρώ) και όσο τα ασφαλιστικά χρέη, τα ανεπίδεκτα είσπραξης ποσά είναι πιθανόν πολύ μεγαλύτερα από αυτά που, κατά καιρούς, δημοσιεύει, βάσει πληροφοριών, ο τύπος.

Σημειώνεται πως εισπράξιμα χρέη είναι αυτά που μπορούν να εισπραχθούν – κυρίως με ένδικα μέσα.

Ανεπίδεκτα είναι π.χ. τα χρέη επιχειρήσεων που έχουν κλείσει εδώ και χρόνια και τα περιουσιακά τους στοιχεία έχουν ήδη ρευστοποιηθεί (δηλαδή δεν υπάρχουν), σημειώνουν οι ίδιες, συμπληρώνοντας πως δεν υπάρχει ακόμη αντίστοιχη εκτίμηση για τα χρέη του ΕΦΚΑ.

Ανεπίσημες πάντως εκτιμήσεις αναφέρουν πως τα εκτός ρύθμισης χρέη τα οποία θα μπορούσε να εισπραχθούν ήταν πριν την πανδημία γύρω στα 5 δισ. ευρώ.

Δεδομένου, ότι τα χρέη στο ΚΕΑΟ αυξήθηκαν μεταξύ 2019 – 2024 κατά 30% -35%, ενδεχομένως να έχουν αυξηθεί τα εισπράξιμα κατά το αντίστοιχο ποσοστό, φτάνοντας στα 7 δισ. ευρώ, αναφέρουν αναλυτές στο newsit.gr.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΚΕΑΟ (α’ τρίμηνο του 2024), τα ρυθμισμένα χρέη ανέρχονται 4,5 δισ. ευρώ.

Αυτό σημαίνει πως ως μη εισπράξιμα θα μπορούσαν να θεωρηθούν χρέη ακόμα και στα… 36 δισ. ευρώ ή αλλιώς 3 στα 4 του συνόλου.

NEWSIT

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ