Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κυρ. Μητσοτάκης: Η Ελλάδα παρουσιάζει την τρίτη καλύτερη επίδοση μεταξύ των 27 ως προς τον ρυθμό ανάπτυξης

Κάνοντας τον εβδομαδιαίο απολογισμό του κυβερνητικού έργου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα αναφέρθηκε στην πορεία της οικονομίας και τις προβλέψεις της Κομισιόν, στην έκτακτη βοήθεια στους συμπολίτες μας τον Δεκέμβριο, στο πρόγραμμα «Μόνιμη Μείωση Τιμής» και τους ελέγχους στην αγορά, στην αναβάθμιση των τμημάτων επειγόντων περιστατικών 9 νοσοκομείων, στην εθνική δράση κατά της παιδικής παχυσαρκίας, στο νέο δικαστικό μέγαρο Πειραιά, στο πρόγραμμα «Ανακαινίζω-Ενοικιάζω», στον ψηφιακό μετασχηματισμό Προξενικών Υπηρεσιών, στο πόρισμα για τη διαχείριση υδάτων και αντιπλημμυρικής προστασίας στη Θεσσαλία από την ολλανδική εταιρεία HVA International, και στην πορεία της αρωγής στους συμπολίτες μας που έχουν πληγεί από τις πλημμύρες.


Αναλυτικά η ανάρτηση του πρωθυπουργού

Έχω την εντύπωση πως οι περισσότερες ειδήσεις για τις οποίες θα σας μιλήσω σήμερα δεν έχουν λάβει την προσοχή που τους αξίζει στην πολιτική επικαιρότητα. Ίσως αυτό ισχύει κάθε εβδομάδα, καθώς μικρά βήματα προς το καλύτερο δεν τραβούν το ενδιαφέρον όσο θα θέλαμε. Ελπίζω όμως ότι αξίζουν την προσοχή σας και σας ευχαριστώ που αφιερώνετε λίγο από τον χρόνο σας για να διαβάσετε τα βήματα που κάναμε αυτή την εβδομάδα!
Σήμερα λοιπόν θα σας μιλήσω για την πορεία της οικονομίας και τις προβλέψεις της Κομισιόν, για την έκτακτη βοήθεια στους συμπολίτες μας τον Δεκέμβριο, την πρόοδο στο πρόγραμμα «Μόνιμη Μείωση Τιμής» και τους ελέγχους στην αγορά, την αναβάθμιση των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών 9 νοσοκομείων, την Εθνική Δράση κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας, το νέο Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά, το πρόγραμμα «Ανακαινίζω-Ενοικιάζω», τον ψηφιακό μετασχηματισμό Προξενικών Υπηρεσιών, το πόρισμα για τη διαχείριση υδάτων και αντιπλημμυρικής προστασίας στη Θεσσαλία από την ολλανδική εταιρεία HVA International, και φυσικά την πρόοδο της αρωγής στους συμπολίτες μας που έχουν πληγεί από τις πλημμύρες.
Επιτρέψτε μου όμως να ξεκινήσω με καλά νέα από το μέτωπο της οικονομίας. Σύμφωνα με τις φθινοπωρινές προβλέψεις της Κομισιόν, η Ελλάδα παρουσιάζει την τρίτη καλύτερη επίδοση μεταξύ των 27 ως προς τον ρυθμό ανάπτυξης που θα παραμείνει πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης έως και το 2025. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «βλέπει» σταδιακή μείωση του ελλείμματος, βελτίωση του πλεονάσματος και περαιτέρω αποκλιμάκωση του χρέους. Είχε και άλλες θετικές προβλέψεις η έκθεση της Κομισιόν: θα συνεχιστεί η αύξηση της απασχόλησης, η ανεργία θα πέσει κάτω από το 10% και -στο θέμα που καίει πιο πολύ τα ελληνικά νοικοκυριά- ο πληθωρισμός θα αρχίσει αν υποχωρεί έστω και αργά, θα κινηθεί πάντως σε χαμηλότερα επίπεδα από τον μέσο όρο στην ΕΕ.
Η δημοσιονομικά ισορροπημένη πολιτική μας αποδίδει, φαίνεται και από τη σταθερά καλή πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού και όπως έχω δεσμευτεί, το πλεόνασμα της ανάπτυξης θα επιστρέφει στην κοινωνία για την ενίσχυση πρωτίστως των πιο ευάλωτων που πλήττονται περισσότερο από το υψηλό επίπεδο τιμών, κυρίως των τροφίμων.
Τον Δεκέμβριο λοιπόν θα δοθούν 352 εκ. ευρώ ως έκτακτο επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης, χωρίς να παρεκκλίνουμε από τους στόχους του προϋπολογισμού. Συνολικά 2,3 εκ. πολίτες (οικογένειες με παιδιά και τα άτομα με ειδικές ανάγκες -δικαιούχοι των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ και χαμηλοσυνταξιούχοι) θα λάβουν την έκτακτη στήριξη, συμπληρωματικά των παρεμβάσεων που έχουν ήδη εξαγγελθεί για τον Δεκέμβριο, όπως είναι το αυξημένο κατά 8% ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, τα 150 ευρώ στους συνταξιούχους χωρίς προσωπική διαφορά , το επίδομα θέρμανσης , το Youth Pass και το Market Pass στη Θεσσαλία και τον Έβρο.
Ξέρω ότι η απάντηση στην ακρίβεια δεν είναι τα μέτρα προσωρινού και επιδοματικού χαρακτήρα. Είναι όμως εξαιρετικά χρήσιμα και απαραίτητα, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες παρεμβάσεις μας για συγκράτηση των τιμών στα ράφια. Όπως το πρόγραμμα Μόνιμη Μείωση Τιμών που συμπεριλαμβάνει πλέον 848 κωδικούς -σχεδόν 200 περισσότερους από την περασμένη Κυριακή- σε 37 βασικές κατηγορίες προϊόντων. Παράλληλα, συνεχίζονται οι έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ -μόνο τις τελευταίες ημέρες μπήκαν πρόστιμα 1,6 εκ. ευρώ σε δύο πολυεθνικές εταιρείες για αθέμιτη κερδοφορία. Κανείς δεν είναι υπεράνω του νόμου. Θα προστατεύσουμε τους πολίτες από όσους νομίζουν ότι θα κερδοσκοπήσουν σε βάρος τους, εκμεταλλευόμενοι τις συνέπειες του εισαγόμενου πληθωρισμού.
Προστατεύουμε όμως και τα χρήματα των φορολογουμένων από τους επιτήδειους που νομίζουν ότι μπορούν να κλέβουν τους Δημόσιους Οργανισμούς. Συγχαίρω την Ελληνική Αστυνομία που εξιχνίασε κακουργηματική απάτη, με πάνω από 71.000 παράνομες εκτελέσεις συνταγογραφήσεων, από τις οποίες επήλθε ζημία άνω των 8 εκ. ευρώ στον ΕΟΠΥΥ. Πληροφορήθηκα ότι φέρονται να έχουν συμμετάσχει στο «κόλπο» 227 εταιρίες με την υπόθεση να βρίσκεται πλέον στα χέρια του εισαγγελέα.
Πάμε τώρα σε μια σημαντική θετική είδηση που αφορά τη δημόσια υγεία: την εβδομάδα που μας πέρασε, έπεσαν οι υπογραφές στις συμβάσεις για την αναβάθμιση των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών και των υποδομών σε 9 Νοσοκομεία της Βόρειας Ελλάδας (Βέροιας, Νάουσας, Γιαννιτσών, Έδεσσας, Γρεβενών, Καστοριάς, του «Μαμάτσειου» στην Κοζάνη, του «Μποδοσάκειου» στην Πτολεμαΐδα και του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ»). Ο εκσυγχρονισμός των υποδομών των νοσοκομείων είναι σημαντικός γιατί θα οδηγήσει σε αναβάθμιση των υπηρεσιών αλλά και σε καλύτερες συνθήκες εργασίας για το προσωπικό. Ανάλογες ανακαινίσεις θα γίνουν σε Νοσηλευτικά ιδρύματα σε όλη την Ελλάδα, ένα έργο-μαμούθ που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η αναβάθμιση των ΤΕΠ των νοσοκομείων μας, ήταν άλλωστε μία από τις βασικές προεκλογικές μας δεσμεύσεις.
Μένω στον τομέα της υγείας: χθες ανακοινώσαμε την έναρξη της Εθνικής Δράσης κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας, που επίσης χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Γιατί είναι σημαντική αυτή η δράση, ίσως αναρωτιέστε. Επιτρέψτε μου να σας δώσω λίγα μόνο στοιχεία: σήμερα στην Ελλάδα το 37,5% των παιδιών ηλικίας 2-14 ετών αντιμετωπίζουν υπερβαρότητα ή παχυσαρκία. Αυτό έχει επιπτώσεις στην υγεία τους, με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων, αλλά και στην ποιότητα της ζωής τους. Στόχος του προγράμματος είναι να μειώσει το ποσοστό αυτό από το 37,5% στο 24,5% μέχρι το 2025. Περιλαμβάνει δράσεις σε επίπεδο παιδιατρικής φροντίδας, αλλά και παρεμβάσεις σχολικών προγραμμάτων, εκμάθηση υγιεινών διατροφικών προτύπων, ενθάρρυνση σωματικής δραστηριότητας, δωρεάν πρόσβαση σε διατροφολόγους, ψυχολογική υποστήριξη, ενημέρωση και ευαισθητοποίηση με έμφαση στην πρόληψη. Η καταπολέμηση της παιδικής παχυσαρκίας είναι θέμα δημόσιας υγείας αλλά ταυτόχρονα αποτελεί βήμα για την καταπολέμηση κοινωνικών ανισοτήτων. Γιατί δυστυχώς, η παιδική παχυσαρκία είναι ταυτόχρονα σύμπτωμα αλλά και αιτία κοινωνικών ανισοτήτων. Είναι καθήκον μας να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να δώσουμε στα παιδιά μας κάθε εφόδιο για το μέλλον τους και για την καλή υγεία τους.
Φεύγω από την Υγεία, για να σας πω για ένα ακόμα έργο το οποίο υλοποιείται με πόρους του ΤΑΑ και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ύψους 81,2 εκ. ευρώ. Αυτό δεν είναι άλλο από το νέο Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά, το πρώτο «πράσινο» δημόσιο κτήριο στη χώρα μας, συνολικής δόμησης περίπου 36.000 τ.μ. όπου θα στεγαστούν όλα τα δικαστήρια και οι δικαστικές υπηρεσίες του Πειραιά. Θα κατασκευαστεί μέσω ΣΔΙΤ, μόλις 500 μ. από τη γραμμή του ΜΕΤΡΟ και του ΗΣΑΠ, με μεγάλους χώρους πρασίνου και θα έχει ενεργειακή κατανάλωση τουλάχιστον 20% χαμηλότερη από τα κατώτατα όρια που έχουν οριστεί από την εθνική και την ευρωπαϊκή νομοθεσία! Οι υπογραφές για το συμβόλαιο ανέγερσης και αγοράς «έπεσαν» την περασμένη Δευτέρα και αναμένεται να παραδοθεί μέσα στο 2025. Θα πρόκειται για ένα ασφαλές, σύγχρονο και λειτουργικό Δικαστικό Μέγαρο -όπως είπε και ο Δήμαρχος του Πειραιά- αντάξιο της ιστορίας και του κύρους του Μεγάλου Λιμανιού των Πειραιωτών, του Δικαστικού και Δικηγορικού κόσμου. Και δεν θα είναι το μόνο στη χώρα.
Όλοι σας, ελπίζω, έχετε ακούσει για το πρόγραμμα «Σπίτι μου», το πρόγραμμα δηλαδή χορήγησης χαμηλότοκων ή άτοκων στεγαστικών δανείων για νέους και νέα ζευγάρια. Αυτό είναι όμως ένας μόνο βραχίονας της στεγαστικής μας πολιτικής. Ένας άλλος είναι το πρόγραμμα «Ανακαινίζω-Ενοικιάζω», μέσω του οποίου το κράτος θα επιδοτεί το κόστος ανακαίνισης κλειστών κατοικιών/διαμερισμάτων έως 100 τμ, με την προϋπόθεση να μην έχουν δηλωθεί ως πρώτη κατοικία και να βρίσκονται σε οικιστική περιοχή. Η επιδότηση θα φτάνει έως τα 4.000 ευρώ, το οποίο είναι το 40% του μέγιστου ποσού ανακαίνισης. Μετά την ανακαίνιση, οι ιδιοκτήτες θα προχωρούν σε εκμίσθωση του ακινήτου με χαμηλό ενοίκιο για τουλάχιστον 3 χρόνια. Έτσι, παλιά διαμερίσματα «ξαναζωντανεύουν» με κρατική επιδότηση, μπαίνουν στην αγορά, και συνεισφέρουν στη λύση του πιεστικού προβλήματος εξεύρεσης φθηνής αλλά αξιοπρεπούς στέγης. Η συνολική δαπάνη θα είναι 50 εκ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και, έχοντας πια ολοκληρώσει τον σχεδιασμό μας, μπορώ να σας πω ότι η πρόσκληση για τους 12.500 δικαιούχους θα βγει μέχρι το τέλος Δεκέμβριου.
Πάμε όμως για λίγο στο εξωτερικό, όπου ζουν πολλοί Έλληνες, των οποίων την καθημερινότητα οφείλουμε να διευκολύνουμε με όποιον τρόπο μπορούμε. Ένας τρόπος είναι και μέσω του προγράμματος Ψηφιακού Μετασχηματισμού Προξενικών Υπηρεσιών. Στις ιστοσελίδες όλων των προξενικών αρχών θα υπάρχει πλέον ένας Εικονικός Βοηθός (Virtual Assistant), που θα «μιλάει» Ελληνικά, Αγγλικά και άλλες 17 γλώσσες και θα απαντά στις ερωτήσεις των πολιτών. Επιπλέον, από το τέλος Νοεμβρίου ενεργοποιείται η Ψηφιακή Υπηρεσία Διαχείρισης Αιτημάτων για 150 Προξενικές Υπηρεσίες που μπορούν να διεκπεραιωθούν ηλεκτρονικά ή να κλείνεται ραντεβού όταν χρειάζεται παρουσία του πολίτη στην Προξενική Αρχή. Με την ψηφιοποίηση δεν πετυχαίνουμε μόνο τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των Ελλήνων του εξωτερικού, αλλά και την αποσυμφόρηση των ελληνικών Προξενικών Αρχών και τη μείωση του κόστους λειτουργίας τους.
Έρχομαι τώρα στα της Θεσσαλίας μας. Παραδόθηκε στους συναρμόδιους υπουργούς το πρώτο πόρισμα από την πραγματογνωμοσύνη που έκανε στην περιοχή η ολλανδική εταιρεία HVA International, ειδική στη διαχείριση υδάτων και αντιπλημμυρικής προστασίας. Σας είχα γράψει για αυτήν πριν μερικές βδομάδες. Δεν θα παραθέσω εδώ μία προς μία τις επισημάνσεις τους, θα το κάνω άλλωστε την προσεχή Τετάρτη στη Βουλή. Το δια ταύτα του πορίσματος πάντως είναι ότι πολιτεία και πολίτες πρέπει να αλλάξουμε ολόκληρη την προσέγγισή μας γύρω από τη διαχείριση των υδάτων και των πλημμυρών αλλά και να αποδεχτούμε το γεγονός ότι ο ανασχεδιασμός αυτός θα πάρει χρόνο και θα κοστίσει χρήματα. Θα το κάνουμε με την πεποίθηση ότι η περιβαλλοντική και οικονομική καταστροφή που υπέστη η περιφέρεια Θεσσαλίας θα λειτουργήσει σαν εφαλτήριο για να οργανώσουμε ξανά και καλύτερα από μηδενικής βάσης τα έργα διαχείρισης υδάτων, αντιπλημμυρικής προστασίας, καλλιεργειών, δόμησης και κρίσιμων υποδομών στις περιοχές που κρίνονται ως οι πλέον ευπαθείς και ευάλωτες σε νέα πλημμυρικά φαινόμενα.
Ως προς τις αποζημιώσεις των πληγέντων, προχωρήσαμε την Παρασκευή στην 17η καταβολή πρώτης αρωγής σε πλημμυροπαθείς. Συνολικά έχουν καταβληθεί 108,1 εκ. ευρώ προς 29.130 αιτούντες από τη Θεσσαλία και από περιοχές της Στερεάς Ελλάδας. Ενώ ο ΕΛΓΑ επίσης την Παρασκευή πίστωσε 104 εκ. ευρώ στους λογαριασμούς περίπου 30.000 αγροτών.
Δεν έχουμε ξεχάσει φυσικά ούτε τους εργαζόμενους πυρόπληκτων και πλημμυροπαθών επιχειρήσεων, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας έχουν τεθεί σε αναστολή. Καταβλήθηκαν μέχρι στιγμής 2.497.896 ευρώ ως αποζημίωση ειδικού σκοπού για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο σε 6.681 δικαιούχους.
Θα κλείσω τη σημερινή ανασκόπηση με μια είδηση που μπορεί να μην αφορά το κυβερνητικό έργο, όμως με χαροποίησε ιδιαίτερα, καθώς δείχνει τον δυναμισμό των Ελλήνων παραγωγών και την υψηλή ποιότητα των ελληνικών προϊόντων: λευκό κρασί από αμπελώνα-πρότυπο της δυτικής Μακεδονίας συμπεριλήφθηκε στην πιο γνωστή λίστα με τα 100 κορυφαία κρασιά παγκοσμίως για το 2023. Η επιλογή έγινε από ειδικούς που αξιολογούν οινοποιεία, περιοχές και σοδειές σε όλο τον κόσμο. Αυτή η μικρή ίσως είδηση αντικατοπτρίζει ακριβώς την Ελλάδα που θέλουμε και μπορούμε να δημιουργήσουμε. Μία Ελλάδα που παράγει και εξάγει ποιοτικά προϊόντα με μοναδικά χαρακτηριστικά, και μάλιστα από περιοχές σε μετάβαση όπως η δυτική Μακεδονία.

ΑΠΕ ΜΠΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Hλεκτρικό ρεύμα: Προς νέα άλμα η τιμή χονδρικής – Παρατείνεται ο «καύσωνας» στα τιμολόγια

Νέο άλμα στην τιμή της χονδρικής στο ηλεκτρικό ρεύμα αναμένεται σήμερα με το “δείκτη” να δείξει πιθανότατα τα 550 ευρώ τη μεγαβατώρα.

Αυτή η νέα άνοδος της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος οφείλεται στην πολύ υψηλής ζήτησης λόγω του καύσωνα, αλλά και των προβλημάτων στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης.

Αυτή τη στιγμή καταγράφεται τιμή χονδρικής στο ρεύμα στα 190,13 ευρώ/MWh με μέγιστη στα 550 ευρώ/MWh στις 8 και 9 το βράδυ.

Σημειώνεται ότι και χθες η τιμή είχε σκαρφαλώσει στα 184,79 ευρώ/MWh με μέγιστη τιμή τα 500 ευρώ/MWh.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στο Υπουργείο Ενέργειας, η αύξηση στην τιμή ενέργειας είναι αποτέλεσμα μια μοναδικής συγκυρίας.

Και αυυτό γιατί είναι σε συντήρηση το καλώδιο της Ιταλίας, έχει συντήρηση το καλώδιο μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας με αποτέλεσμα να καθορίζει την τιμή η Ουγγαρία που είναι πολύ ψηλά και ένα πυρηνικό εργοστάσιο της Βουλγαρίας είναι εκτός λειτουργίας.

Παράλληλα, από το Υπουργείο Ενέργειας ως λόγος για την άνοδο των τιμών αναφέρεται και ο καύσωνας, ενώ η Ελλάδα έχει βάλει να λειτουργούν όλες οι μονάδες παραγωγής ενέργειας, ενώ μέρος αυτής εξάγεται καθώς είναι πολύ υψηλές οι τιμές.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ηλεκτρικό ρεύμα: Ουγγαρία, Ουκρανία και Κοζλοντούι ανέβασαν 60% την τιμή χονδρικής στην Ελλάδα

Έκρηξη στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος προκαλεί ένας συνδυασμός έκτακτων παραγόντων. Ενδεικτικό είναι ότι σήμερα (11.7.2024) η τιμή χονδρικής στην ελληνική αγορά έφτασε τα 184 ευρώ ανά μεγαβατώρα, σημειώνοντας ημερήσια άνοδο 60%. Πρόκειται για μια τιμή που δεν έχουμε δει από την ενεργειακή κρίση των προηγουμένων ετών.

Βασική αιτία για την κατάσταση των τιμών είναι τα όσα συμβαίνουν στην Ουγγαρία και επηρεάζουν και τις υπόλοιπες χώρες της ευρύτερης περιοχής ως «ντόμινο». Η Ουγγαρία αναγκάζεται να εξάγει μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικού ρεύματος στη γειτονική Ουκρανία, η οποία έχει χάσει μεγάλο μέρος των μονάδων παραγωγής της λόγω του πολέμου.

Παράλληλα, υπάρχει τεχνικό πρόβλημα στη διασύνδεση της Ουγγαρίας με τη Σερβία που δεν της επιτρέπει να καλύψει εύκολα τα όποια κενά, όπως και περιορισμένες δυνατότητες στην αντίστοιχη διασύνδεση με την Αυστρία.

Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι το γεγονός ότι δεν λειτουργεί προσωρινά ο πυρηνικός σταθμός Κοζλοντούι στη Βουλγαρία που υπό κανονικές συνθήκες παρέχει σημαντική ποσότητα φθηνής ενέργειας.

Σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες ανά την Ευρώπη, τα παραπάνω φαινόμενα οδηγούν σε ιδιαίτερη άνοδο των τιμών. Εκτός της Ελλάδας, και η Βουλγαρία με τη Ρουμανία έχουν αυτές τις ημέρες αντίστοιχα υψηλές τιμές.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι η κατάσταση δεν θα συνεχιστεί επί μακρόν και αναμένουν ομαλοποίηση εντός των επομένων ημερών.

Πάντως, η πρόβλεψη είναι ότι οι τιμές θα είναι «τσιμπημένες» για το υπόλοιπο του καλοκαιριού.

Στην ελληνική αγορά αυτό σημαίνει καταρχήν ότι θα επηρεαστούν σε ένα βαθμό τα τιμολόγια λιανικής για τον Αύγουστο. Υπό πιο φυσιολογικές συνθήκες αναμενόταν να διατηρηθούν σε αντίστοιχα επίπεδα με τον Ιούλιο. Τώρα όμως αυτή η σειρά ακριβών ημερών στη χονδρική ενδεχομένως να αλλάξει τα πράγματα.

Ήδη στη χονδρική ο μέσος όρος τον Ιούλιο είναι περίπου 15% υψηλότερος από τον προηγούμενο μήνα, ξεπερνώντας τα 113 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Απομένει να φανεί τι θα ισχύσει στο υπόλοιπο του Ιουλίου ώστε να σχηματιστεί η πλήρης εικόνα για τον Αύγουστο.

Τέλος, αξίζει να προσθέσουμε ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρείται «ντόμινο» τιμών στις ευρωπαϊκές αγορές. Στο παρελθόν και εκτός της ενεργειακής κρίσης, υπήρχαν αρκετές φορές που έκτακτα γεγονότα επηρέασαν το σύνολο των αγορών.

Παλαιότερα υπήρχαν τα προβλήματα της Γαλλίας με τους πυρηνικούς της αντιδραστήρες, ενώ πιο πρόσφατα είχαν σημειωθεί δυσλειτουργίες σε χώρες των Βαλκανίων. Πρόκειται για φυσιολογικά φαινόμενα σε μια ευρωπαϊκή αγορά ολοένα και πιο ενσωματωμένη, καθώς οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις αναπτύσσονται διαρκώς.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί μένει ψηλά η τιμή της βενζίνης – Οι 5 λόγοι που πληρώνουμε ακόμη ακριβά τη μετακίνηση με αυτοκίνητο

Καθώς κλιμακώνεται η θερινή τουριστική περίοδος, σημειώνονται ενδείξεις αύξησης των τιμών της βενζίνης. Μαζί με την αναζωπύρωση των τιμών της βενζίνης αναζωπυρώνεται η συζήτηση για τη δυνατότητα ή μη μείωσης της τιμής, μέσω μίας κυβερνητικής παρέμβασης, πχ μίας μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης, προκειμένου να ανακουφιστούν οι καταναλωτές.

Ωστόσο, αποκλείουν, επί του παρόντος, οποιαδήποτε μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες με τους οποίους ήλθε σε επαφή το newsit.gr, αν και η Ελλάδα έχει τον 4ο πιο υψηλό τέτοιο φόρο της βενζίνης μεταξύ των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Από την άλλη μεριά, δεν διαφαίνεται καμία πρόθεση μείωσης των τιμών της βενζίνης από τις εταιρείες προμήθειας βενζίνης ή τους βενζινοπώλες.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές οι λόγοι για τους οποίους δεν πέφτει η τιμή της βενζίνης -είτε μέσω κάποιας κρατικής παρέμβασης, είτε μέσω παρεμβάσεων ή αλλαγών στην αγορά,. στην Ελλάδα είναι οι εξής:

1. Η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης δεν θα έφερνε τελικά μείωση της τελικής τιμής

Όσον αφορά την πλευρά της κυβέρνησης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μία μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη ή του ΦΠΑ μόνο πρόσκαιρα θα οδηγούσε σε μείωση της τιμής της, καθώς η σημερινή υψηλή ζήτηση θα οδηγούσε και πάλι την τιμή της βενζίνης στο προ μείωσης του ειδικού φόρου επίπεδο.

Έστω για παράδειγμα, πως ο εν λόγω φόρος μειωνόταν από τα 0,70 ευρώ ανά λίτρο που είναι σήμερα στα 0,50 ευρώ ανά λίτρο.

Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε άμεσα σε μείωση της τιμής της βενζίνης κατά το αντίστοιχο ποσό, δηλαδή κατά 0,20 ευρώ λίτρο, οδηγώντας την από τα 1,8 ευρώ ανά λίτρο που είναι σήμερα περίπου στην Αθήνα στα 1,60 ευρώ ανά λίτρο. Δηλαδή θα συντελούνταν άμεσα μία μείωση της τάξεως του 11%.

Γνωρίζοντας, όμως, η αγορά πως οι Έλληνες καταναλωτές μπορούν να πληρώσουν τιμή 1,8 ευρώ ανά λίτρο (όπως συμβαίνει), θα οδηγηθούμε σταδιακά και πάλι στην τιμή 1,8 ευρώ ανά λίτρο, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις. Μ’ άλλα λόγια, θα κέρδιζαν οι εταιρείες διύλισης και οι βενζινοπώλες, αλλά όχι οι καταναλωτές.

2. Η μείωση των φορολογικών εσόδων θα έπληττε τη δυνατότητα του δημοσίου να χρηματοδοτήσει αναγκαίες δαπάνες

Μ΄ άλλα λόγια, οι καταναλωτές δεν θα είχαν τελικά κανένα κέρδος από μία μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης της βενζίνης, ενώ το κράτος θα έχανε κρίσιμα φορολογικά έσοδα, τα οποία είναι κρίσιμα για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων δημοσίων δαπανών χωρίς να απειλούνται οι δημοσιονομικοί στόχοι της χώρας.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, από τα 68 δισ. ευρώ των ετήσιων φορολογικών εσόδων, τα 7 δισ. ευρώ προέρχονται από ειδικούς φόρους κατανάλωσης (ποτά, καπνό, βενζίνη κλπ), εκ των οποίων κοντά στο 1/2 δηλαδή 3,5 δισ. ευρώ αφορά σε ενεργειακά προϊόντα, με σημαντικότερο εξ αυτών την βενζίνη.

3. Στόχος της κυβέρνησης (και της ΕΕ) είναι η αποτροπή της αύξησης εισαγωγών γιατί επιδεινώνεται το ήδη βεβαρυμμένο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών

Η επιβολή αυτών των ειδικών φόρων πέραν της δημοσιονομικής σημασίας, έχει και μία ακόμα, ευρύτερη οικονομική σημασία: Αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα κατανάλωσης των παραπάνω προϊόντων (δηλαδή της βενζίνης, των καπνικών προϊόντων) και άρα αποτρεπτικό παράγοντα για την εισαγωγή τους, καθώς κάθε αύξηση της εισαγωγής τους επιδεινώνει το ολοένα και πιο βεβαρυμένο έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών.

Κάθε επιδείνωση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ελλάδας αυξάνει την “ευαισθησία” της σε εξωτερικούς χρηματοοικονομικούς κινδύνους, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, ειδικά σε συνθήκες αποσταθεροποίησης σαν τις σημερινές (πόλεμος στην Ουκρανία, στη Μέση Ανατολή, πολιτική κρίση στη Γαλλία).

Ωστόσο, η Ελλάδα δεν αποτελεί την απόλυτη “εξαίρεση” στην ΕΕ σε σχέση με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Αν και κατέχει, όπως προαναφέρθηκε, υψηλή θέση στην κατάταξη, η ίδια η ΕΕ έχει επιβάλει σε πανευρωπαϊκό κατώτατο πλαφόν στον εν λόγω φόρο και αυτός ανέρχεται στα 0,36 ευρώ ανά λίτρο.

Εξάλλου, είναι κυρίως οι ανατολικοευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες ανήκουν μεν στην ΕΕ αλλά όχι ακόμα στην ευρωζώνη -και άρα έχουν το δικό τους νόμισμα (πχ Ουγγαρία) – οι οποίες έχουν ακόμα σχετικά χαμηλό ειδικό φόρο κατανάλωσης.

4. Δεν φαίνεται στον ορίζοντα κάποια διακριτή προοπτική ειρήνευσης στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή και μείωσης των διεθνών τιμών

Ταυτόχρονα, από την άλλη μεριά, είναι η γεωπολιτική και γεωοικονομική αβεβαιότητα εκείνη που δεν επιτρέπει κάποια μείωση των διεθνών τιμών της βενζίνης, καθώς δεν διαφαίνεται κάποιος διακριτός ορίζοντας ειρήνευσης στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή, ενώ λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αυξηθεί και το κόστος μεταφοράς πετρελαίου.

5. Η Ελλάδα είναι μία μικρή αγορά που γειτονεύει με μεγάλες αγορές και δεν μπορεί να επηρεάζει σε περιφερειακό επίπεδο τις τιμές

Υπάρχει, όμως, και άλλος ένας παράγοντας -πέρα από την πρόσκαιρη (ή μη) αύξηση των διεθνών τιμών της βενζίνης λόγω των προαναφερθέντων εξελίξεων- που δεν έχει γίνει ευρέως αντιληπτός.

Σύμφωνα με αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, ο παράγοντας, ο οποίος μάλιστα είναι μόνιμος -και όχι συγκυριακός- είναι το γεγονός ότι η ελληνική αγορά αν και μικρή με πληθυσμό μόλις 10 εκατ., γειτονεύει με άλλες εθνικές αγορές γιγάντιες με τεράστια ζήτηση, κάτι που αποτελεί μόνιμη πηγή υψηλών τιμών στη βενζίνη.

Οι αγορές αυτές δεν είναι οι άλλες από την Τουρκία με πληθυσμό 85 εκατ., η Αιγυπτος με πληθυσμό 111 εκατ. αλλά και της Ιταλίας με πληθυσμό 58 εκατ.και της Γαλλίας με 68 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει πως η Ελλάδα, λόγω του μικρού μεγέθους της ως αγορά, δεν μπορεί να επηρεάσει την πορεία των τιμών, ούτε σε περιφερειακό επίπεδο καθώς συνυπάρχει στην ίδια τοπική ζώνη (δηλαδή τη Μεσογειακή “λεκάνη”) με πάρα πολύ μεγαλύτερες εθνικές αγορές. Αυτό σημαίνει, εξηγούν οι ίδιες πηγές, πως ακόμα και αν μειωνόταν η ζήτηση στην Ελλάδα για βενζίνη για οποιαδήποτε λόγο, ελάχιστη επίδραση θα είχε στην τιμή της, καθώς αυτή καθορίζεται εκτός από τους διεθνούς παράγοντες, από ισχυρότατους τοπικούς παράντες.

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως δεν ήταν η Νέα Δημοκρατία, η οποία ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας από το 2019 εκείνη που αύξησε τη φορολογία στην κατανάλωση της βενζίνης.

Ήταν, αναφέρουν τα ίδια στελέχη, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, η οποία το 2010 αύξηση τον ειδικό φόρο κατανάλωσης από τα 0,41 ευρώ ανά λίτρο στα 0,67 ευρώ ανά λίτρο και τον ΦΠΑ από το 19% στο 23%, ενώ ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία αύξησε ξανά το ΦΠΑ στην βενζίνη από το 23% στο 24%, αλλά και τον ειδικό φόρο στα 0,7 ευρώ ανά λίτρο.

NEWSIT

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ