AUTO
Τα μεγαλύτερα, ψηλότερα και δυνατότερα οχήματα είναι πιο ασφαλή στους δρόμους

Τα τελευταία χρόνια τα αυτοκίνητα έχουν γίνει πιο βαριά, ψηλότερα και πιο δυνατά. Όμως σε μια σύγκρουση δύο αυτοκινήτων, όταν το ένα ζυγίζει τουλάχιστον το διπλάσιο βάρος από το άλλο, οι επιβάτες του οχήματος που είναι πιο ελαφρύ έχουν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να υποστούν σοβαρούς τραυματισμούς, από την περίπτωση που τα δύο οχήματα έχουν το ίδιο βάρος. Αυξημένη κατά 30% είναι πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού για έναν πεζό ή ποδηλάτη που χτυπιέται από αυτοκίνητο του οποίου το καπό είναι 10 εκατοστά υψηλότερο από τον μέσο όρο των αυτοκινήτων. Αυτά είναι τα συμπεράσματα μιας νέας μελέτης του ινστιτούτου Vias που εξέτασε όλα τα ατυχήματα που συνέβησαν μεταξύ 2017 και 2021.
Για αυτήν τη μεγάλης κλίμακας μελέτη, αναλύθηκαν όλα τα ατυχήματα της συγκεκριμένης περιόδου. Αυτή η μελέτη ανέλυσε την επίδραση των χαρακτηριστικών ενός αυτοκινήτου (μάζα, ύψος, ηλικία, κ.λπ.), αλλά και τη σοβαρότητα των τραυματισμών που υπέστησαν οι επιβάτες του και οι επιβάτες του άλλου αυτοκινήτου, τη σοβαρότητα των τραυματισμών μεταξύ των ευάλωτων χρηστών του δρόμου και τα χαρακτηριστικά οχήματος που επηρεάζουν τη σοβαρότητα των τραυματισμών σε περίπτωση ατυχήματος.
Η μάζα του οχήματος έχει τόσο προστατευτική όσο και «επιθετική» επίδραση. Οι επιβάτες βαρύτερων οχημάτων είναι λιγότερο πιθανό να τραυματιστούν σοβαρά ή θανάσιμα, ενώ οι επιβάτες που βρίσκονται σε ένα μικρότερο και ελαφρύτερο όχημα είναι πιο πιθανό να υποστούν σοβαρούς ή θανατηφόρους τραυματισμούς. Ας πάρουμε το παράδειγμα μιας σύγκρουσης ενός αυτοκινήτου 1600 κιλών και ενός ελαφρύτερου αυτοκινήτου 1300 κιλών. Ο κίνδυνος θανατηφόρων τραυματισμών μειώνεται κατά 50% για τους επιβάτες του βαρύτερου αυτοκινήτου και αυξάνεται κατά σχεδόν 80% για τους επιβάτες του ελαφρύτερου αυτοκινήτου.
Σε περίπτωση αύξησης της μάζας κατά 300 κιλά ο κίνδυνος θανατηφόρων τραυματισμών είναι επίσης 30% υψηλότερος για τους ευάλωτους χρήστες. Αν πάρουμε δύο αυτοκίνητα με διαφορετικά χαρακτηριστικά, δηλαδή ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης βάρους περίπου 1000 κιλών και ένα μεγάλο σεντάν βάρους 2000 κιλών. Οι επιβάτες του ελαφρού οχήματος είναι περίπου 3 φορές πιο πιθανό να υποστούν σοβαρούς τραυματισμούς από την περίπτωση που και τα δύο οχήματα έχουν παρόμοια μάζα και κιλά.
Οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου με 50 kW περισσότερη ισχύ από ένα άλλο όχημα έχουν 65% λιγότερες πιθανότητες να υποστούν θανατηφόρο τραυματισμό από τους επιβάτες μικρότερου οχήματος. Από την άλλη πλευρά, οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου που χτυπιέται από όχημα με ισχύ 50 kW υψηλότερη από τον μέσο όρο της ισχύς έχουν 125% περισσότερες πιθανότητες να υποστούν θανατηφόρο τραυματισμό.
Αυτό το αποτέλεσμα εξηγείται από το γεγονός ότι η ισχύς και η μάζα του οχήματος συνδέονται στενά (τα βαρύτερα οχήματα είναι κατά μέσο όρο πιο ισχυρά) και από το γεγονός ότι η υψηλότερη ισχύς συχνά συμβαδίζει με ένα πιο επιθετικό στυλ οδήγησης. σπορ.
Ο κίνδυνος θανατηφόρου τραυματισμού μεταξύ των ευάλωτων χρηστών του δρόμου αυξάνεται καθώς αυξάνεται το ύψος του καπό του οχήματος που τους χτυπά. Έτσι, ένας πεζός ή ποδηλάτης που χτυπηθεί από ψηλό αυτοκίνητο που βρίσκεται κοντά στα 90 εκατοστά διατρέχει 30% υψηλότερο κίνδυνο θανατηφόρου τραυματισμού από ότι εάν χτυπηθεί από όχημα με καπό που είναι 10 εκατοστά χαμηλότερα.
Η μεγάλη ηλικία ενός οχήματος αυξάνει τις πιθανότητες σοβαρού ατυχήματος. Έτσι, σε σύγκριση με ένα καινούριο αυτοκίνητο (0-3 ετών), ο κίνδυνος σοβαρών τραυματισμών αυξάνεται κατά 60% για τους επιβάτες ενός παλιού αυτοκινήτου.
Οι επιβάτες ενός φορτηγού ή ψηλού pick-up είναι λιγότερο πιθανό να τραυματιστούν σοβαρά ή να σκοτωθούν από τους επιβάτες ενός αυτοκινήτου. Ο κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού μειώνεται κατά 65% για τους επιβάτες ενός pick-up, αυξάνεται κατά 50% για τους επιβάτες αυτοκινήτου που εμπλέκονται σε ατύχημα με pick-up, ενώ για έναν πεζό ή ποδηλάτη που χτυπιέται από pick-up, ο κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού αυξάνεται κατά 90%.
Οι επιβάτες των SUV διατρέχουν λιγότερο κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού ή θανάτου από τους επιβάτες που βρίσκονται μέσα σε αυτοκίνητα. Οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου που εμπλέκονται σε ατύχημα με ένα SUV έχουν υψηλότερο κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού. Επομένως, ο κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού μειώνεται κατά 25% για τους επιβάτες SUV και αυξάνεται κατά 20% για τους επιβάτες αυτοκινήτου που εμπλέκονται σε ατύχημα με SUV.
Τα τελευταία 20 χρόνια, τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου εξελίσσονται όλο και περισσότερο προς όφελος των επιβατών και εις βάρος των αντιπάλων. Ετσι η μέση μάζα των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 30% (από 1186 κιλά το 2000 σε 1521 κιλά το 2021), η μέση ισχύς των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί κατά 60% (από 65 kW το 2000 σε 103 kW το 2021) και το μέσο ύψος των καπό αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 15% (από 73 εκ. σε 83 εκ.).
Κυριάκος Παρασίδης
ΑΠΕ-ΜΠΕ
AUTO
Υπ. Υποδομών και Μεταφορών: Ενίσχυση και παράταση του Β΄ Κύκλου του Προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2»

Ενισχύεται το Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», που αφορά στη χορήγηση κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων από ιδιώτες, με τροποποίηση Κοινής Υπουργικής Απόφασης, η οποία προβλέπει παράταση του Προγράμματος έως τον Απρίλιο του 2024, σημαντική αύξηση της χρηματοδότησης και τροποποίηση του πλαισίου, ώστε να επιταχυνθεί ο ρυθμός απορρόφησης των κονδυλίων και η διαδικασία καταβολής των επιδοτήσεων.
Ειδικότερα, με την ΚΥΑ που υπέγραψαν οι υπουργοί Υποδομών & Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης, οι υφυπουργοί Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς, Υποδομών & Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου και Περιβάλλοντος & Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου, τροποποιείται ο Β΄ Κύκλος του Προγράμματος ως εξής:
– Αυξάνεται ο προϋπολογισμός της δράσης στα 65 εκατ. ευρώ και παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς αδιάθετων πόρων από μία κατηγορία οχημάτων σε άλλη, για την οποία οι πόροι έχουν εξαντληθεί.
– Ορίζεται προθεσμία 45 ημερών για την υποβολή δελτίου παραγγελίας οχήματος από τον δικαιούχο, με καταβολή προκαταβολής ή συμφωνητικού χρονομίσθωσης με προκαταβολή. Η ρύθμιση αφορά αιτήσεις που έχουν ήδη εγκριθεί και συμπεριληφθεί ή θα συμπεριληφθούν σε απόφαση υπαγωγής. Σημειώνεται ότι σε περίπτωση μη υποβολής των ανωτέρω, η αίτηση θα απορρίπτεται και το ποσό της επιδότησης θα αποδεσμεύεται.
– Περιορίζεται το χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση της αγοράς τού ηλεκτρικού οχήματος από 12 σε 8 μήνες, από την ημερομηνία υπαγωγής στο Πρόγραμμα.
Με τις παραπάνω ρυθμίσεις περιορίζεται το πλήθος των αιτήσεων που παραμένουν ανενεργές και απελευθερώνονται πόροι για την υποβολή νέων αιτήσεων από ιδιώτες ή νομικά πρόσωπα, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν άμεσα στην αγορά ηλεκτρικού οχήματος.
Προς αυτή την κατεύθυνση, παρατείνεται κατά τέσσερις (4) μήνες η προθεσμία υποβολής αιτήσεων στο Πρόγραμμα, από 31/12/2023 σε 30/4/2024.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
AUTO
Τρεις ελληνικές περιφέρειες κατατάσσονται στις πλέον θανατηφόρες σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ

Τρεις ελληνικές περιφέρειες κατατάσσονται στις πλέον θανατηφόρες σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για το 2021, που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, το 2021 σημειώθηκαν 19.917 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα στους δρόμους της ΕΕ, που ισοδυναμούν με 45 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους.
Η περιφέρεια στην ΕΕ με το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από τροχαία δυστυχήματα ήταν το Severozapaden στη βορειοδυτική Βουλγαρία (133). Συνολικά, υπήρχαν 20 περιφέρειες της ΕΕ με τουλάχιστον 80 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους. Αυτές οι περιοχές βρίσκονταν κυρίως στη Ρουμανία (έξι περιφέρειες), τη Βουλγαρία (τρεις περιφέρειες) και στην Ελλάδα τρεις περιφέρειες: η Πελοπόννησος (109), το Βόρειο Αιγαίο (103) και η Στερεά Ελλάδα (89). Ακολουθούν η Κροατία, η Πολωνία και η Πορτογαλία με δύο περιφέρειες η καθεμία, με τις υπόλοιπες περιοχές να βρίσκονται σε Βέλγιο και Ιταλία.
Μερικά από τα υψηλότερα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων καταγράφηκαν σε αγροτικές περιοχές, ενώ οι αστικές περιοχές και οι πρωτεύουσες έτειναν να αναφέρουν πολύ χαμηλότερα ποσοστά.
Τα χαμηλότερα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων καταγράφηκαν σε αστικές περιοχές, όπως οι Βρυξέλλες με 7 θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους, η Βιέννη (8), η Στοκχόλμη και η Βρέμη (9).
ΑΠΕ-ΜΠΕ
AUTO
Μειώθηκαν οι πωλήσεις των plug-in υβριδικών και των ντίζελ οχημάτων στην ΕΕ τον Οκτώβριο

Τον Οκτώβριο, η αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων της ΕΕ επεκτάθηκε σημαντικά, με τις νέες ταξινομήσεις να αυξάνονται κατά 14,6%, στις 855.484 μονάδες.
Αυτή η ανοδική τάση είχε σαν αποτέλεσμα να σημειωθεί ο δέκατος πέμπτος συνεχόμενος μήνας ανάπτυξης, με αξιοσημείωτες διψήφιες ποσοστιαίες αυξήσεις σε τρεις από τις μεγαλύτερες αγορές: Τη Γαλλία (+21,9%), την Ιταλία (+20%) και την Ισπανία (+18,1%). Ωστόσο, η γερμανική αγορά αυτοκινήτου ανέφερε μια πιο μέτρια ετήσια αύξηση 4,9%, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ACEA.
Από τον Ιανουάριο έως τον Οκτώβριο, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 16,7%, φθάνοντας συνολικά σχεδόν τις εννέα εκατομμύρια μονάδες. Όλες οι αγορές αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτού του δεκάμηνου εκτός από την Ουγγαρία. Συγκεκριμένα, οι τέσσερις μεγαλύτερες αγορές: Ιταλία (+20,4%), Ισπανία (+18,5%), Γαλλία (+16,5%) και Γερμανία (+13,5%) συνέβαλαν σε αυτή τη θετική τάση.
Τον Οκτώβριο, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε στο 14,2%, από 12% τον ίδιο μήνα πέρσι. Το μερίδιο από το έτος μέχρι ανέρχεται πλέον στο 14%, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το σωρευτικό μερίδιο του ντίζελ. Τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξασφάλισαν τη δεύτερη θέση με μερίδιο αγοράς σχεδόν 29%, ενώ τα βενζινοκίνητα διατήρησαν το προβάδισμά τους, αν και μειώθηκαν στο 33,4% τον Οκτώβριο.
Τον Οκτώβριο, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν σημαντικά, κατά 36,3% φτάνοντας τις 121.808 μονάδες. Αρκετές αγορές συνέβαλαν σε αυτή την επέκταση με τριψήφιες ποσοστιαίες αυξήσεις, ιδιαίτερα το Βέλγιο (+147,3%) και η Δανία (+100,7%). Μετά από επιβράδυνση τον Σεπτέμβριο, η Γερμανία -η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία- αυξήθηκε μέτρια (+4,3%) τον Οκτώβριο. Αυτό ανεβάζει τον όγκο από το έτος μέχρι σήμερα σε 1,2 εκατομμύρια μονάδες, σημειώνοντας αξιοσημείωτο κέρδος 53,1% σε σύγκριση με πέρσι και κατακτώντας μερίδιο 14% στην αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ κατά τη διάρκεια του δεκάμηνου.
Οι νέες ταξινομήσεις υβριδικών-ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 38,6% τον Οκτώβριο, λόγω της σημαντικής ανάπτυξης στις τρεις κορυφαίες αγορές της περιοχής: Γερμανία (+57,9%), Γαλλία (+40,1%) και Ιταλία (+28%). Αυτό συνέβαλε σε σωρευτική αύξηση 29,8%, φτάνοντας συνολικά 2,2 εκατομμύρια μονάδες που πωλήθηκαν το πρώτο δεκάμηνο, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το ένα τέταρτο της αγοράς.
Οι πωλήσεις plug-in υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 5% σε ετήσια βάση στις 72.002 μονάδες τον περασμένο μήνα. Παρά τις αξιοσημείωτες αυξήσεις στο Βέλγιο (+70,2%) και τη Γαλλία (+34,2%), αυτό ήταν ανεπαρκές για να αντισταθμίσει την πτώση της Γερμανίας (-49%), τη μεγαλύτερη αγορά για αυτήν την πηγή ενέργειας. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο αγοράς των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων μειώθηκε από 10,2% σε 8,4% τον Οκτώβριο.
Τον Οκτώβριο, η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ αυξήθηκε κατά 8,1%, αν και το μερίδιο αγοράς της μειώθηκε από 35,4% σε 33,4% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρσι. Η σημαντική αύξηση των πωλήσεων σε βασικές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Ιταλίας (+21%), της Γαλλίας (+17,4%), της Ισπανίας (+7,7%) και της Γερμανίας (+7,5%), συνέβαλε στην αύξηση αυτή.
Από την άλλη πλευρά, η αγορά αυτοκινήτων ντίζελ της ΕΕ συνέχισε την πτώση της τον Οκτώβριο, σημειώνοντας πτώση κατά 13,2%. Αυτή η πτώση ήταν εμφανής στις περισσότερες αγορές του μπλοκ, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: Γαλλία (-29,4%), Ισπανία (-20,2%), Γερμανία (-4,6%) και Ιταλία (-3,7%). Τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα έχουν πλέον μερίδιο αγοράς 12%, από 15,9% τον Οκτώβριο του περασμένου έτους.
Η European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) αντιπροσωπεύει τους 14 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων με έδρα την Ευρώπη: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford Ευρώπης, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group , JLR, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group και Volvo Group.
Σπύρος Ρέκκας
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΔΙΕΘΝΗ6 ημέρες ago
Ταϊλάνδη: Γαμπρός σκότωσε σύζυγο, πεθερά και κουνιάδα στη γαμήλια δεξίωση
-
ΕΛΛΑΔΑ3 ημέρες ago
Ένταση στη δίκη για τη φονική παράσυρση της Έμμας – Τι κατέθεσε η συνοδηγός του αυτοκινήτου
-
ΕΛΛΑΔΑ6 ημέρες ago
Συνελήφθη στην Ανάβυσσο Ουκρανός κατάσκοπος που «δούλευε» για την ρωσική FSB
-
ΕΛΛΑΔΑ2 ημέρες ago
Θεσσαλονίκη: Την ενοχή του 27χρονου που παρέσυρε και σκότωσε την 21χρονη Έμμα πρότεινε ο εισαγγελέας – «Πετάχτηκε απότομα, τα έχασα»
-
ΕΛΛΑΔΑ6 ημέρες ago
Σύλληψη ιερέα για ασέλγεια σε ανήλικο παιδί σε νησί του Αργοσαρωνικού
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ2 ημέρες ago
Αναστασία Αναστασούδη: Στο Meatball το χιούμορ και το γέλιο είναι εν αφθονία
-
ΕΛΛΑΔΑ6 ημέρες ago
Πλατεία Κλαυθμώνος: Άγνωστοι «έγδυσαν» το Χριστουγεννιάτικο δέντρο – Έκλεψαν τα μισά στολίδια
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ5 ημέρες ago
Πρόστιμο 1 εκατ. στην «Jacobs» για αθέμιτη κερδοφορία