Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρωτογενές πλεόνασμα 2,116 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό το α’ εξάμηνο

Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2,116 δισ. ευρώ καταγράφηκε στον προϋπολογισμό το α’ εξάμηνο εφέτος, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 415 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 3,425 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2022.

Σύμφωνα επίσης με τα οριστικά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού που δημοσιοποίησε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το ύψος των καθαρών εσόδων ανήλθε σε 30,875 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,206 δισ. ευρώ ή 4,1% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2023. Η υπερεκτέλεση αυτή, οφείλεται κυρίως: (α) στα αυξημένα φορολογικά έσοδα του εξαμήνου και (β) στην είσπραξη ποσού 603 εκατ. ευρώ από ANFAs, που δεν είχε προβλεφθεί στην εισηγητική έκθεση.

Αντιθέτως, δεν εισπράχθηκε το τίμημα ύψους 1,496 δισ. ευρώ για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών, που είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί τον Ιούνιο, καθόσον η σχετική διαδικασία για την έγκριση της σύμβασης είναι σε εξέλιξη.

Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 34,263 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,793 δισ. ευρώ ή 5,5% έναντι του στόχου.

Συγκεκριμένα, τα έσοδα των μειζόνων κατηγοριών του κρατικού προϋπολογισμού έχουν ως ακολούθως:

1. Τα έσοδα της κατηγορίας «Φόροι» ανήλθαν σε 27,214 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,154 δισ. ευρώ ή 8,6% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση. Τμήμα της αύξησης αυτής, ποσού περίπου 470 εκατ. ευρώ, αφορά στην παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας έως το τέλος του Φεβρουαρίου 2023, ενώ είχε εκτιμηθεί ότι το ποσό αυτό θα εισπραττόταν τον Δεκέμβριο 2022. Το υπόλοιπο ποσό της υπερεκτέλεσης προέρχεται από την καλύτερη απόδοση των φόρων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις έως και το τέλος Φεβρουαρίου 2023, όσο και από την καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων τρέχοντος έτους.

Ειδικότερα για τους κυριότερους φόρους της κατηγορίας αυτής παρατηρούνται τα εξής:

*Τα έσοδα από ΦΠΑ ανήλθαν σε 11,042 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 571 εκατ. ευρώ.

*Τα έσοδα των ΕΦΚ ανήλθαν σε 3,227 δισ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 62 εκατ. ευρώ.

*Τα έσοδα των φόρων ακίνητης περιουσίας ανήλθαν σε 1,567 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 53 εκατ. ευρώ.

*Τα έσοδα των φόρων εισοδήματος ανήλθαν σε 7,479 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 787 εκατ. ευρώ.

2. Τα έσοδα της κατηγορίας «Κοινωνικές Εισφορές» ανήλθαν σε 29 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 1 εκατ. ευρώ.

3. Τα έσοδα της κατηγορίας «Μεταβιβάσεις» ανήλθαν σε 4,407 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 40 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση, εξαιτίας των μειωμένων εσόδων ΠΔΕ και παρά την είσπραξη ποσού 603 εκατ. ευρώ από ANFAs όπως προαναφέρθηκε. Από το άνω εισπραττόμενο ποσό, ποσό 1,926 δισ. ευρώ αφορά σε έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι μειωμένα κατά 664 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

4. Τα έσοδα της κατηγορίας «Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών» ανήλθαν σε 441 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 1,508 δισ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση, εξαιτίας κυρίως της μη είσπραξης του τιμήματος ύψους 1,496 δισ. ευρώ για τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού.

5. Τα έσοδα της κατηγορίας «Λοιπά τρέχοντα έσοδα» ανήλθαν σε 2,171 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,189 δισ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση, εξαιτίας κυρίως των αυξημένων εσόδων από επιστροφές δαπανών κατά 642 εκατ. ευρώ και από τόκους καταθέσεων στην Τράπεζα της Ελλάδος κατά 260 εκατ. ευρώ. Από το ποσό αυτό, ποσό 257 εκατ. ευρώ αφορά σε έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι αυξημένα κατά 162 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 3,388 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 586 εκατ. ευρώ από τον στόχο (2,802 δισ. ευρώ), μέρος των οποίων οφείλεται στην επιστροφή ΦΠΑ τον Μάρτιο, στον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων (ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.) ποσού περίπου 220 εκατ. ευρώ, που προκύπτει από έσοδα που έχουν εισπραχθεί από τον ΔΑΠΕΕΠ και αποδοθεί στο κράτος από τον Προσωρινό Μηχανισμό Επιστροφής Μέρους Εσόδων Αγοράς Επόμενης Ημέρας.

Τα συνολικά έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 2,183 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 502 εκατ. ευρώ από τον στόχο (2,685 δισ. ευρώ).

Τον Ιούνιο, το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 4,623 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 1,741 δισ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, εξαιτίας κυρίως της μη είσπραξης του τιμήματος παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού, καθώς και των μειωμένων εσόδων ΠΔΕ. Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 5,305 δισ. ευρώ, μειωμένα έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 1,614 δισ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, τα έσοδα ανά μείζονα κατηγορία του κρατικού προϋπολογισμού για τον Ιούνιο, έχουν ως ακολούθως:

1. Τα έσοδα της κατηγορίας «Φόροι» ανήλθαν σε 4,349 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 237 εκατ. ευρώ ή 5,8% έναντι του στόχου. Ειδικότερα για τους κυριότερους φόρους της κατηγορίας αυτής παρατηρούνται τα εξής:

*Τα έσοδα από ΦΠΑ ανήλθαν σε 1,625 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 55 εκατ. ευρώ.

*Τα έσοδα των ΕΦΚ ανήλθαν σε 594 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 11 εκατ. ευρώ.

*Τα έσοδα των φόρων ακίνητης περιουσίας ανήλθαν σε 261 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 6 εκατ. ευρώ.

*Τα έσοδα των φόρων εισοδήματος ανήλθαν σε 1,321 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 154 εκατ. ευρώ.

2. Τα έσοδα της κατηγορίας «Κοινωνικές Εισφορές» ανήλθαν σε 5 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τον στόχο.

3. Τα έσοδα της κατηγορίας «Μεταβιβάσεις» ανήλθαν σε 240 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 761 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση. Ποσό 228 εκατ. ευρώ αφορά σε έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι μειωμένα κατά 734 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

4. Τα έσοδα της κατηγορίας «Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών» ανήλθαν σε 68 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 1,52 δισ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση, εξαιτίας της μη είσπραξης του τιμήματος παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού.

5. Τα έσοδα της κατηγορίας «Λοιπά τρέχοντα έσοδα» ανήλθαν σε 642 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 431 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση, λόγω κυρίως της είσπραξης ποσού 260 εκατ. ευρώ που αφορά σε τόκους καταθέσεων στην Τράπεζα της Ελλάδος. Ποσό 3 εκατ. ευρώ αφορά σε έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι μειωμένα κατά 10 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 682 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 127 εκατ. ευρώ από τον στόχο (555 εκατ. ευρώ).

Τα συνολικά έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 231 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 744 εκατ. ευρώ από τον στόχο (975 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού το α’ εξάμηνο, ανήλθαν στα 33,337 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 596 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (33,933 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση, ενώ παρουσιάζονται αυξημένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 κατά 530 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων πληρωμών τόκων κατά 1,438 δισ. ευρώ.

Στο σκέλος του τακτικού προϋπολογισμού, οι πληρωμές παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου κατά 654 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των πληρωμών για δαπάνες εξοπλιστικών προγραμμάτων ύψους 668 εκατ. ευρώ.

Αξιοσημείωτα γεγονότα είναι η επιχορήγηση προς την Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. ύψους 503 εκατ. ευρώ προς εξυπηρέτηση των αναγκών του Market Pass, η απόδοση προς το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης ύψους 367 εκατ. ευρώ των υπερκερδών παραγωγών ενέργειας- για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 30η Ιουνίου 2022- καθώς και οι φετινές πληρωμές επιδότησης Diesel θέρμανσης ύψους 100 εκατ. ευρώ. Όλες οι προαναφερθείσες πληρωμές πραγματοποιήθηκαν με ανακατανομή πιστώσεων από το αποθεματικό για προώθηση δράσεων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης (πιστώσεις υπό κατανομή).

Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 4,708 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας υπέρβαση στόχου ύψους 58 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες του ΠΔΕ περιλαμβάνουν ποσό ύψους 72 εκατ. ευρώ προς εξυπηρέτηση μέτρων COVID-19, με σημαντικότερα εξ αυτών, την ενίσχυση των φορέων υγείας με επικουρικό προσωπικό για την ανταπόκριση στις ανάγκες λόγω της πανδημίας στις περιφέρειες, τη στήριξη των νεοφυών επιχειρήσεων στο πλαίσιο του Elevate Greece, και την επιχορήγηση υφιστάμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου που διατηρούν φυσικό κατάστημα, για την ανάπτυξη, αναβάθμιση και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πότε επιστρέφουν τα εορταστικά καλάθια

Επιστρέφουν τα εορταστικά καλάθια προκειμένου οι καταναλωτές να αγοράσουν τα δώρα και να γεμίσουν το τραπέζι των Χριστουγέννων με χαμηλότερο κόστος και η πρεμιέρα αναμένεται να είναι μέσα στο πρώτο 15νθήμερο του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με το ΕΡΤnews.

Το καλάθι των Χριστουγέννων, συγκεκριμένα θα κάνει πρεμιέρα στις 11 Δεκεμβρίου 2024 και θα είναι σε εφαρμογή μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου 2025. Σε αυτό οι καταναλωτές μπορούν να βρουν διάφορα τρόφιμα τα οποία συνήθως βρίσκουμε πάνω σε ένα χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Οι πληροφορίες λένε ότι δεν θα υπάρχουν αλλαγές σε σχέση με πέρυσι. Πρόκειται για τα 6 προϊόντα όπως το αρνί, το κατσίκι, η γαλοπούλα, το τσουρέκι, η βασιλόπιτα και η σοκολάτα.

Πέρα από το καλάθι για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, θα υπάρχει και το καλάθι για το χριστουγεννιάτικο δέντρο.

Συγκεκριμένα και αυτό το καλάθι θα κάνει πρεμιέρα 11 Δεκεμβρίου. Σε αυτό θα συμπεριλαμβάνονται επιτραπέζια παιχνίδια, παζλ, κούκλες, κουκλόσπιτα, βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας, οχήματα και τηλεκατευθυνόμενα, αθλητικά, ηλεκτρονικά και μουσικά παιχνίδια, καθώς και λούτρινα παιχνίδια, και είναι τα βασικά που μπορεί αν βρει ένας γονιός ή ένας νονός για τα παιδιά.

NEWSIT

Πότε επιστρέφουν τα εορταστικά καλάθια

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στις αγορές για 11 δισ. ευρώ η Ελλάδα το 2025

Με “όπλα” τις νέες αναβαθμίσεις από τους οίκους αξιολόγησης και την δημοσιονομική σταθερότητα, το Ελληνικό Δημόσιο “βάζει πλώρη” για τις αγορές το 2025 επιδιώκοντας να αντλήσει 11 δισ. ευρώ.

Η παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές ομολόγων την ερχόμενη χρονιά αναμένεται να είναι εντονότερη σε σχέση με φέτος, εξαιτίας των αυξημένων χρηματοδοτικών αναγκών του κρατικού Προϋπολογισμού.

Όπως προκύπτει από την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού που κατέθεσε χθες στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, ο καθαρός δανεισμός του Δημοσίου το 2025 θα είναι σχεδόν διπλάσιος σε σύγκριση με φέτος και προβλέπεται ότι θα φθάσει τα 8,5 δισ. ευρώ από 4,07 δισ. ευρώ το 2024. Για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών το Δημόσιο θα αντλήσει από την αγορά ομολόγων 11 δισ. ευρώ από 9 δισ. περίπου που προβλέπεται να αντλήσει φέτος.

Οι αυξημένες δανειακές ανάγκες το 2025 προκύπτουν καταρχάς από την αύξηση του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση στα περίπου 4,4 δισ. ευρώ από 3 δισ. το 2024. Στο έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού θα πρέπει να προστεθούν αλλά 3,7 δισ. ευρώ τα οποία αφορούν τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλα 1,7 δισ. από την συμμετοχή του Δημοσίου σε Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου εταιρειών κλπ. Στον καθαρό δανεισμό 8,5 δισ. ευρώ αν προστεθούν κατά τα χρεολύσια των 5,5 δισ. ευρώ που πρέπει να καταβάλει το Δημόσιο για την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους προκύπτει το σύνολο των χρηματοδοτικών αναγκών οι οποίες ανέρχονται σε 14 δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση στον Προϋπολογισμό οι ανάγκες αυτές θα καλυφθούν κατά τα 11 δισ. ευρώ με μακροπρόθεσμο δανεισμό (προσφυγή στις αγορές ομολόγων) και τα υπόλοιπα 3 δισ. ευρώ από την ανάλωση των υψηλών διαθεσίμων του Δημοσίου.

Τούτων δοθέντων, η δανειακή στρατηγική για το επόμενο έτος αναμένεται να είναι περιορισμένη αναφορικά με το συνολικό ποσό εκδόσεων. Συγκεκριμένα, η στόχευση της δανειακής στρατηγικής θα είναι η διασφάλιση της συνεχούς εκδοτικής παρουσίας του Ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων, η περαιτέρω παροχή εκδόσεων υψηλής ρευστότητας με διατήρηση κατά το δυνατόν της ήδη εκτεταμένης φυσικής ωρίμανσής τους, η μείωση των περιθωρίων δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου καθώς και η περαιτέρω διασφάλιση της συνέπειας του Ελληνικού Δημοσίου ως κρατικού εκδότη με χαρακτηριστικά χώρας της Ευρωζώνης. Ταυτόχρονα, θα αξιοποιηθούν στον μέγιστο δυνατό βαθμό οι υφιστάμενες θέσεις και τα χαρακτηριστικά του ελληνικού χαρτοφυλακίου δημόσιου χρέους, στο πλαίσιο των εν γένει ευκαιριών που παρέχονται στο βραχυχρόνιο τμήμα της ευρωπαϊκής καμπύλης.

Στο πλαίσιο αυτό θα επιδιωχθεί στο πλαίσιο λειτουργίας της πρωτογενούς αγοράς, πλέον της εκδοτικής δραστηριότητας, η εφαρμογή πολιτικής διαχείρισης χαρτοφυλακίου μέσω της οποίας θα διασφαλίζονται ο αναγκαίος χώρος για τη συνεχή παρουσία του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές, η περαιτέρω μείωση του κινδύνου αναχρηματοδότησης, η παροχή της αναγκαίας ρευστότητας και η βελτίωση της λειτουργίας της δευτερογενούς αγοράς των ελληνικών ομολόγων, με ταυτόχρονη αξιοποίηση της εκάστοτε κλίσης της ελληνικής καμπύλης αποδόσεων για τη διασφάλιση βέλτιστου αποτελέσματος αναφορικά με το κόστος δανεισμού.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων

Στο τραπέζι του Υπουργείου Ενέργειας βρίσκεται το σενάριο της ενεργοποίηση του Μηχανισμού Ανάκτησης Εσόδων από την Αγορά Επόμενης Ημέρας και την Ενδοημερήσια Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας (με στόχο την επιδότηση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος) που εφαρμόστηκε την περίοδο της ενεργειακής κρίσης του 2022 – 2023, σύμφωνα με όσα επιβεβαιώνουν κύκλοι του Υπουργείου Ενέργειας στο newsit.gr

Σύμφωνα με το σενάριο, αυτό θα τεθεί ένα ανώτατο όριο στο κόστος ηλεκτροπαραγωγής ανά τεχνολογία και με τα έσοδα που θα συγκεντρώνονται, θα επιδοτηθούν οι λογαριασμοί στο ηλεκτρικό ρεύμα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Χθες (17.11.24), στο κυριακάτικο μήνυμα του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως «δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε να περάσουν στον καταναλωτή οι υπερβολικές αυξήσεις στις τιμές χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος που παρατηρούνται πάλι τις τελευταίες μέρες στην νοτιοανατολική Ευρώπη λόγω αστοχιών της Ενιαίας Αγοράς Ενέργειας».

Όσον αφορά τον εν λόγω μηχανισμό, ο οποίος είχε εφαρμοσθεί μεταξύ Ιουλίου 2022 και Δεκεμβρίου 2023, στόχο έχει (ex-post) ανάκτηση των «υπερκερδών» της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

NEWSIT

Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ