ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Μικρή Γοργόνα και άλλες οκτώ ταινίες από σήμερα στα σινεμά
Πέμπτη σήμερα (25.05.2023) και νέες ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά.
Πρεμιέρα κάνουν από απόψε η ταινία «Στα Άκρα», ένα το κοινωνικό θρίλερ επιβίωσης του Ισπανού Χουάν Μπότο και η μεταφορά στη μεγάλη οθόνη του παραμυθιού του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν «Η Μικρή Γοργόνα», διά χειρός Ρομπ Μάρσαλ.
Συνολικά οκτώ ταινίες «βγαίνουν» σήμερα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Στα Άκρα (On the Fringe)
Κοινωνικό δράμα, ισπανικής και βελγικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Χουάν Ντιέγκο Μπότο, με τους Λουίς Τοσάρ, Πενέλοπε Κρουζ, Αντέλφα Κάλβο, Κριστιάν Τσέκα κα.
Κοινωνικό δράμα, που ο ρεαλισμός του συγκλονίζει και μετατρέπεται σε ένα θρίλερ επιβίωσης, αν και αφορά μια ιστορία καθημερινή, ένα καυτό ζήτημα που απασχολεί όλο και μεγαλύτερα κομμάτια του πληθυσμού σε πολλά σημεία του πλανήτη και ιδίως, στην Ευρώπη.
Πρόκειται για το σκηνοθετικό και αρκούντως ενθαρρυντικό, ντεμπούτο του Χουάν Ντιέγκο Μπότο, με το οποίο αποτίει φόρο τιμής στο κίνημα κατά των εξώσεων και το δικαίωμα στη στέγαση, που ξεκίνησε στη Βαρκελώνη το 2009 και που έλαβε παγκόσμιες διαστάσεις. Μια ταινία που έκανε πρεμιέρα στο τμήμα Οριζόντων του φεστιβάλ Βενετίας πέρσι και είχε μια πετυχημένη πορεία στη συνέχεια.
Η περιθωριοποίηση μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας, τόσο στην Ισπανία όσο και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ήρθε με το σοκαριστικό χτύπημα των θεμέλιων της βάσης της ζωής, που είναι ένα πιάτο φαΐ κι ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι. Τα τραγικά αποτελέσματα των επιλογών, ενός επιθετικού ακραίου καπιταλισμού, που θεωρεί το δικαίωμα στη στέγαση υπερβολικό προνόμιο, όπως καταγγέλλει, αλλά με έναν ξεχωριστό τρόπο, η ταινία.
Η κερδοσκοπία, τα ανάλγητα προγράμματα διάσωσης των σπιτιών και οι ιδιωτικοποιήσεις που ακολουθήθηκαν, πολλές φορές έμειναν στο περιθώριο, εξαφανίστηκαν από τη δημόσια εικόνα. Μόνο στην Ισπανία πάνω 400.000 σπίτια βγήκαν στο σφυρί τα τελευταία δέκα χρόνια. Πίσω από τον εντυπωσιακό αριθμό βρίσκονται οικογένειες που διαλύθηκαν, κατεστραμμένοι άνθρωποι, παιδιά με βαριά ψυχικά τραύματα.
Αυτό καταγράφει με την κάμερά του ο Μπότο. Και μαζί, τους χιλιάδες ανθρώπους που έδωσαν μάχες, στάθηκαν αλληλέγγυοι στους πληγέντες. Ένας απ’ αυτούς είναι και ο κεντρικός ήρωας της ταινίας, που δίνει καθημερινές μάχες για τη σωτηρία των σπιτιών, αλλά τώρα θα πρέπει να κάνει ότι μπορεί μέσα σε ένα 24ώρο για να βρει την κόρη μίας μετανάστριας που πήραν οι αρχές με την αιτιολογία της αμέλειας.
Παράλληλα, ο ίδιος αντιμετωπίζει τα δικά του οικογενειακά προβλήματα, καθώς η σύζυγός του θεωρεί ότι την παραμελεί, τρέχοντας διαρκώς για τους «άλλους», ενώ ο έφηβος θετός γιος του, αντιδρά στα πάντα. Όμως, η περιπέτεια που θα ζήσουν μαζί, τη διάσωση του παιδιού από τις διαλυμένες κοινωνικές δομές και τη σωτηρία του σπιτιού μιας αγωνίστριας φτωχής μάνας, θα τους φέρει ανέλπιστα κοντά, καθώς το παιδί θα συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορεί να κλείνει τα μάτια σε αυτό που συμβαίνει.
Ο πρωτοεμφανιζόμενος Μπότο, αποφεύγοντας τις ευκολίες για ένα δακρύβρεχτο δράμα και δουλεύοντας με ακρίβεια πάνω στους χαρακτήρες, θα αφηγηθεί δεξιοτεχνικά και ψυχωμένα την ιστορία του, θα αναπτύξει με μέτρο και οργανικά το αίσθημα της απόγνωσης, θα βάλει στο επίκεντρο την ευθύνη που έχει το άτομο.
Ταυτόχρονα, συνεχώς ανεβάζει στροφές, αυξάνει την ένταση και την αγωνία, το φιλμ του μεταβάλλεται σε ένα θρίλερ, που θα μπορούσε να έχει ως θέμα μια ληστεία, όπως είναι και η αρπαγή ενός σπιτιού.
Μια ταινία, που καταφέρνει και να συγκινήσει με την αυθεντικότητα της ανθρωπιάς της και τη συμβολή των υπέροχων πρωταγωνιστών Λουίς Τοσάρ και Πενέλοπε Κρουζ, η οποία συνεχίζει να δείχνει την ευαισθησία της για τα κοινωνικά προβλήματα, ενώ θα μπορούσε να βολτάρει στα πλατό του Χόλιγουντ, παριστάνοντας τον «μελαχρινό πικάντικο πειρασμό» και να βγάζει εκατομμύρια.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Μια αντίστροφη μέτρηση για τρεις διαπλεκόμενους χαρακτήρες που προσπαθούν να μην καταρρεύσουν και να περάσουν 24 ζωτικές ώρες που θα αλλάξουν τη ζωή τους.
Η Μικρή Γοργόνα (The Little Mermaid)
Μιούζικαλ φαντασίας, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Ρομπ Μάρσαλ, με τους Χέιλ Μπέιλι, Τζόνα Χάουερ-Κινγ, Νταβίντ Ντιγκς, Μελίσα ΜακΚάρθι, Χαβιέρ Μπαρδέμ κα.
Χαριτωμένη διασκευή, σε live action της κλασικής ταινίας κινουμένων σχεδίων της Disney, από τον έμπειρο Ρομπ Μάρσαλ («Σικάγο», «Οι Πειρατές της Καραϊβικής: Σε Άγνωστα Νερά», «Η Μαίρη Πόπινς Επιστρέφει») και σε σενάριο του ιδίου και του Ντέιβιντ Μαγκί («Η Ζωή του Πι»).
Έτσι, το φημισμένο παραμύθι που έγραψε ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν το 1837 επανέρχεται στη μεγάλη οθόνη, αυτή τη φορά με μια πιο σύγχρονη ματιά, αναδεικνύοντας τη γυναικεία θέληση για ανεξαρτησία.
Η Άριελ, μια ζωηρή γοργόνα, που διψά για περιπέτεια, λαχταρά να μάθει περισσότερα για τον κόσμο έξω από τη θάλασσα και ερωτεύεται τον πρίγκιπα Έρικ. Αυτό, όμως απαγορεύεται στις γοργόνες, κάτι που θα αναγκάσει την Άριελ να κάνει μία συμφωνία με την κακιά μάγισσα της θάλασσας Ούρσουλα, για να ακολουθήσει την καρδιά της. Μια συμφωνία που θα βάλει σε κίνδυνο την ίδια και το στέμμα του πατέρα της, βασιλιά Τρίτωνα.
Το έξοχο παραμύθι για τη δύναμη της αγάπης, εδώ παίρνει διαστάσεις γυναικείας χειραφέτησης, ενώ αξιοπρόσεκτη είναι και η τοποθέτηση στον ρόλο της Άριελ μίας αφροαμερικανίδας, της ανερχόμενης 23χρονης τραγουδίστριας της ποπ και της μαύρης μουσικής Χέιλ Μπέιλι. Μια επιλογή, που δεν επηρεάζει τον μύθο και μεταδίδει την πεποίθηση ότι το παραμύθι ανήκει σε όλους και ιδιαιτέρως στους πιο καταπιεσμένους, όπως είναι οι αφροαμερικάνοι. Βεβαίως, κάποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι πίσω από την επιλογή της Μπέιλι, βρίσκονται και οι υπολογισμοί για την εμπορική επιτυχία της ταινίας.
Το φιλμ του Μάρσαλ, που τραβά λίγο περισσότερο απ’ όσο θα έπρεπε φτάνοντας τα 135 λεπτά, διαθέτει όλα τα στοιχεία του παραμυθιού, ενώ ταυτόχρονα δίνει μία αίσθηση ανανέωσης, η δουλειά που έχει γίνει στα γραφικά και στη φωτογραφία είναι ικανοποιητική, τα τραγούδια και η μουσική του Άλαν Μένκεν συμβάλουν στην ατμόσφαιρα και απευθύνονται κατά κύριο λόγο στις νεαρές ηλικίες, ενώ η μεταγλώττιση είναι ελαφρώς κατώτερη από την αυθεντική εκτέλεση.
Γλυκύτατη και γεμάτη ζωντάνια η Χέιλ Μπέιλι, επαρκέστατες οι ερμηνείες του υπόλοιπου καστ, ενώ τον ρόλο του βασιλιά Τρίτωνα κρατά ο επιβλητικός Χαβιέρ Μπαρδέμ.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η μικρότερη από τις κόρες του Βασιλιά Τρίτωνα και η πιο τολμηρή, η ζωηρή νεαρή γοργόνα Άριελ, λαχταράει να μάθει περισσότερα για τον κόσμο πέρα από τη θάλασσα κι ενώ επισκέπτεται την επιφάνεια, ερωτεύεται τον γεμάτο ζωντάνια Πρίγκιπα Έρικ. Παρόλο που οι γοργόνες απαγορεύεται να αλληλεπιδρούν με τους ανθρώπους, η Άριελ πρέπει να ακολουθήσει την καρδιά της. Κάνει συμφωνία με την κακιά μάγισσα της θάλασσας Ούρσουλα, αλλά τελικά βάζει τη ζωή της – και το στέμμα του πατέρα της – σε κίνδυνο.
Απίστευτο κι Όμως Αληθινό (Incroyable mais Vrai)
Κωμωδία, γαλλικής και βελγικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Κουεντίν Ντουπιέ, με τους Αλέν Σαμπά, Λέα Ντρικέρ, Μπενουά Μαζιμέλ κα.
Περίεργη σκωπτική κωμωδία από τον Παριζιάνο ιδιοσυγκρασιακό σκηνοθέτη Κουεντίν Ντουπιέ, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βερολίνου.
Ένα σύντομης διάρκειας φιλμ (70 λεπτών), μια ιδιότυπη σουρεαλιστική κωμωδία, απ’ έναν σκηνοθέτη που αρέσκεται να αφηγείται παράξενες εξωπραγματικές ιστορίες και στοχεύει περισσότερο στο κωμικό υπονοούμενο, παρά στα όσα διαδραματίζονται στην οθόνη.
Το στόρι, που υπογράφει ο ίδιος ο Ντουπιέ, αφορά ένα μεσήλικο ζευγάρι, που μετακομίζει σε ένα ωραίο σπίτι και σε ένα ήσυχο προάστιο, με τον μεσίτη να τους λέει ότι έχει ένα έξτρα κομφόρ, μια καταπακτή, που παίζει με τον χρόνο και χαρίζει νεότητα.
Ο Ντουπιέ μιλά με έναν δικό του τρόπο για τις ανθρώπινες σχέσεις, την παρακμή ενός ζευγαριού, καυτηριάζει τη θέληση για την αιώνια νεότητα, τη βαρύτητα που δίνουν κάποιοι στο φαίνεσθαι, χωρίς να προκαλεί το ξεκαρδιστικό γέλιο, αλλά ένα διαρκές μελαγχολικό μειδίαμα, εκτός από τη σουρεάλ και συνάμα αληθοφανή εκμυστήρευση ενός φίλου του ζεύγους, για το ηλεκτρονικό πέος που του τοποθέτησαν στην Ιαπωνία και τις περιπέτειες που είχε με αυτό.
Μια ταινία, που έχει τη χάρη της και σίγουρα δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη, αλλά και αδυναμίες στην αφήγηση έχει και είναι φανερό ότι απευθύνεται κυρίως στο ενήλικο κοινό και γιατί όχι, στη δεξαμενή των μεσήλικων.
Το πρωταγωνιστικό δίδυμο των Μανουέλ Σαμπά και Λεά Ντρικέρ δεν αποκτά ποτέ την απαραίτητη χημεία, ενώ εμφανώς ξεχωρίζει ο Μπενουά Μαζιμέλ.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Αλέν και η Μαρί μετακομίζουν σε ένα ήσυχο προάστιο. Στα έγκατα του νέου τους σπιτιού, βαθιά στο κελάρι, μια μυστηριώδης καταπακτή θα ανατρέψει τη ζωή τους.
Η Μέθοδος Κομπρομάτ (Kompromat)
Θρίλερ, γαλλικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Ζερόμ Σαλ, με τους Ζιλ Λελούς, Τζοάνα Κούλιγκ, Αλεξέι Γκορμπούνοφ, Ελίσα Λασόφσκι, Ιγκόρ Τζιτζίκιν κα.
Ψυχροπολεμικό θρίλερ, γαλλικής απόδοσης, από τον σχετικά αδιάφορο σκηνοθέτη Ζερόμ Σαλ («Το Ακρωτήρι της Βίας», «Η Οδύσσεια»), που βασίζεται σε μία αληθινή ιστορία. Η παραγωγή, ωστόσο, δεν κατάφερε να εξασφαλίσει την αυτοβιογραφία του Γιοάν Μπαρμπερό και αποφάσισε να μεταφέρει χαλαρά ορισμένα γεγονότα της αληθινής ιστορίας και το κυριότερο να μετατρέψει έναν καφκικό εφιάλτη σε ένα αγωνιώδες αλλά προσχηματικό και παρωχημένο θρίλερ δράσης.
Το στόρι θέλει έναν αφοσιωμένο Γάλλο διπλωμάτη, να τοποθετείται στο παγωμένο Ιρκούτσκ, ως επικεφαλής μιας γαλλικής εταιρίας της Σιβηρίας, έχοντας προβλήματα με τον γάμο του, να βρίσκεται κατηγορούμενος από τις τοπικές αρχές για ένα σοβαρό έγκλημα (κακοποίηση του παιδιού του και παιδική πορνογραφία), έχοντας δώσει ενοχοποιητική κατάθεση και η ίδια του η σύζυγος, που έχει διαφύγει στη Γαλλία. Γρήγορα συνειδητοποιεί ότι πρόκειται για μια στημένη υπόθεση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφαλείας της Ρωσίας και έχει μόνο μία επιλογή, να δραπετεύσει και μία μοναδική βοήθεια, από μία νεαρή Ρωσίδα.
Για τη γαλλική παράδοση, το φιλμ έχει μάλλον μια υπερβολική δόση αμερικάνικης επιρροής, ένα ψυχροπολεμικό μένος, καθώς οι χαρακτήρες των Ρώσων αξιωματούχων είναι τόσο κακοί και μονοδιάστατοι που φτάνουν στα όρια της καρικατούρας. Ο Σαλ, αντί να αναδείξει τους μηχανισμούς κυβερνητικής καταστολής, που παρατηρούνται σε κάθε γωνιά της γης, στήνει ένα, ως ένα σημείο αγωνιώδες, κοινότυπο όμως, θρίλερ, με εξωφρενικές καταστάσεις (ο ήρωας ξεφεύγει από τις πανίσχυρες μυστικές ρωσικές υπηρεσίες διασχίζοντας τη μισή Ρωσία είτε ως επιβάτης λεωφορείου, είτε ως συνεπιβάτης στο αυτοκίνητο ενός κληρικού και στο τέλος βγαίνοντας ζωντανός από ένα άγριο δάσος με λύκους μέσα στα μαύρα σκοτάδια!), ενώ η κριτική που ασκεί στη συντηρητική ρωσική κοινωνία, μοιάζει με χλιαρό ανέκδοτο.
Ο πάντα καλός Ζιλ Λελούς, προσπαθεί να είναι ο χιτσκοκικός ήρωας, σύμφωνα με τον Τριφό, «ένας αθώος σε έναν ένοχο κόσμο», αλλά μάταια, καθώς η ιστορία μπάζει απ’ όλες τις μπάντες, οι καταστάσεις αγγίζουν τη φαιδρότητα και οι «ένοχοι» αθωώνονται λόγω βλακείας.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… O Ματιέ, ένας ασυνήθιστος και αφοσιωμένος διπλωμάτης δέχεται μια απόσπαση στο Ιρκούτσκ ως επικεφαλής μιας εταιρείας στη Σιβηρία. Ελπίζει ότι η αλλαγή αυτή θα είναι καλή για την οικογένειά του και τον γάμο του. Σύντομα όμως, οι επιλογές του τον φέρνουν σε αντίθεση με τις τοπικές αρχές. Ξαφνικά βρίσκεται κατηγορούμενος για ένα τρομερό έγκλημα και πολύ σύντομα συνειδητοποιεί ότι η υπόθεση είναι κατασκευασμένη. Η υπεράσπιση του εαυτού του είναι αδύνατη, οι γαλλικές αρχές δεν μπορούν να τον βοηθήσουν και έχει μόνο μία επιλογή, να δραπετεύσει.
Kandahar: Σημείο Διαφυγής (Kandahar)
Περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Ρικ Ρόμαν Βο, με τους Τζέραρντ Μπάτλερ, Νέιβιντ Νέγκαμπαν, Αλί Φαζάλ, Νίνα Τουσάντ-Γουάιτ κα.
Τι να περιμένει κανείς από τον σκηνοθέτη Ρικ Ρόμαν Βο και τον τυποποιημένο σταρ δυναμικών περιπετειών Τζέραρντ Μπάτλερ, σε ακόμη μία ταινία τους;
Όχι και πολλά, καθώς στη νέα τους περιπέτεια τερατώδους δράσης, μεταφέρουν το «πνεύμα» του «Φύλακα Άγγελου» στο Αφγανιστάν, με ένα σχετικά παρόμοιο στόρι, με αυτό που είδαμε πριν λίγες ημέρες στην τελευταία ταινία «Άρρηκτος Δεσμός».
Όταν αποκαλύπτεται η ταυτότητα ενός πράκτορα της CIA στο Αφγανιστάν και η μυστική του αποστολή, θα έχει 30 ώρες για να δραπετεύσει και θα χρειαστεί τη βοήθεια του διερμηνέα του, του οποίου σκότωσαν το παιδί οι Ταλιμπάν.
Μπορεί οι αμερικάνικες δυνάμεις να έφυγαν κακήν κακώς από το Αφγανιστάν πριν από δυο χρόνια, αλλά φαίνεται ότι ο πόλεμος συνεχίζεται, τουλάχιστον, κινηματογραφικά και δίνει την ευκαιρία για μία θεαματική ρεβάνς.
Τα κυνηγητά, οι πυροβολισμοί, οι εκρήξεις, οι θεαματικές μάχες και οι παλικαριές συνεχίζονται αμείωτα, για την προστασία του πλανήτη από τους «βάρβαρους», όπως και τα κλισέ και οι σχηματικές δραματικές ευκολίες για τη σχέση του Αμερικάνου ήρωα με τον Αφγανό διερμηνέα, που νιώθει προδομένος από την υπερδύναμη.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Όταν η ταυτότητα ενός πράκτορα της CIA αποκαλύπτεται μαζί με την μυστική του αποστολή, θα δώσει μάχη με το χρόνο προκειμένου να δραπετεύσει προτού τον εντοπίσουν οι ειδικές δυνάμεις του Αφγανιστάν. Για να τα καταφέρει, θα χρειαστεί τη βοήθεια του διερμηνέα του, ο οποίος μπορεί να έχασε τον γιο του από τους Ταλιμπάν, αλλά κατηγορεί τις δυτικές δυνάμεις για τη συνέχιση του αιματοκυλίσματος.
Μπάσταρδα
Δραματική ταινία, ελληνικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Νίκου Πάστρα, με τους Ναταλία Σουίφτ, Ζαχαρίας Γουέλα, Αφροδίτη Καποκάκη, Εριφύλη Κιτζόγλου, Χριστίνα Κυπραίου κα.
Το αξιοσημείωτο ντεμπούτο του Νίκου Πάστρα, βραβευμένου μοντέρ, εικονογράφου, γραφίστα και πολλά άλλα, που συνοδεύτηκε με τον Αργυρό Αλέξανδρο στο τμήμα Film Forward του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και δυο υποψηφιότητες Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, αυτές των πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και για τη μουσική του Τζίμη Πολιούδη.
Ο Πάστρας, μαζί με δέκα αποφοίτους της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών, που έβαλαν όλοι απ’ τις οικονομίες τους για να γυριστεί η ταινία χαμηλού προϋπολογισμού – ακόμη και για τα ελληνικά δεδομένα και που πρωταγωνιστούν στην ταινία, θα επιχειρήσει να κάνει μια ωδή στη νεότητα και σε όλες τις εκφάνσεις της. Από την οργή και την αμφισβήτηση των πάντων και σίγουρα τον κόσμο των γονιών τους, μέχρι τον ελεύθερο έρωτα, τις καταχρήσεις, την άρνηση της ενηλικίωσης και την πλάκα.
Τα «μπάσταρδα», πέντε αγόρια και πέντε κορίτσια, μακριά από τα θέλω των γονιών τους, ζουν σαν να μην υπάρχει αύριο, σε ένα απομονωμένο σπίτι στην εξοχή, κάνοντας ό,τι τους γουστάρει, αλλά μέχρι να αρχίσουν οι τριγμοί ανάμεσά τους.
Πειραματισμός, φρεσκάδα, φαντασία, στιγμές ξεφαντώματος, με τα παιδιά να δείχνουν τη φυσικότητά τους, να μιλούν και να κινούνται όπως πολλοί νέοι δίπλα μας, αλλά και αφηγηματικές παραδοξολογίες, κομμάτια ερασιτεχνισμού, σκηνές αμηχανίας και ανολοκλήρωτους χαρακτήρες.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Πέντε αγόρια και πέντε κορίτσια, γύρω στα 20, μακριά από τους κανόνες μιας ασφυκτικής κοινωνίας, φτιάχνουν μια δική τους, κομμένη και ραμμένη στα δικά τους μέτρα. Κάνουν κατάληψη σε ένα μεγάλο απομονωμένο σπίτι στην εξοχή και αποφασίζουν να ζήσουν εκεί, με ό,τι έχουν ως εφόδια, παρακολουθώντας σε βάρδιες αν κάποιος ξένος πλησιάσει και διαταράξει την ηρεμία της νέας τους ζωής.
Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες
Η Ζωγραφιά του Θεού
Ελληνική κωμωδία, με ιδιαίτερες ευαισθησίες, για τα παιδιά με αναπηρία, αλλά και την αντιμετώπισή τους από την οικογένειά τους και την κοινωνία, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Καλογερόπουλου. Ο αιφνίδιος θάνατος της μητέρας τους ξαναφέρνει τον Δημήτρη στην Ελλάδα. Σκοπός του να βάλει την ανάπηρη αδελφή του σε ίδρυμα και να ζήσει ευτυχισμένος με τη σύντροφο του στο πατρικό. Μέσα από συνεχόμενες κωμικές ανατροπές η κοσμοθεωρία του αλλάζει. Πρωταγωνιστούν οι Ιάκωβος Μυλωνάς, Νανά Τζαβάρα, Έυη Καραδήμα, Στεφανία Γκουρνέλου κα.
Ο Αθώος (L’Ιnnocente)
Δραματική ιταλική ταινία, που γύρισε το 1976 ο μέγας Λουκίνο Βισκόντι, βασισμένος στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γκαμπριέλε Ντ’ Ανούντσιο. Πρόκειται για το κύκνειο άσμα του «Κόκκινου Βαρώνου», για την απατηλή λάμψη και την παρακμή της ιταλικής αριστοκρατίας, που συνοδεύεται από την αλαζονεία της εξουσίας και το αδιέξοδο ενός κτητικού ερωτικού πάθους. Στη Ρώμη του 1891, ο αριστοκράτης Τούλιο ζητά από τη σύζυγό του κατανόηση για τις συζυγικές του απιστίες. Όταν διαπιστώνει, όμως, ότι η σύζυγός του φλερτάρει με έναν συγγραφέα, αρχίζει να ζηλεύει παθολογικά και θα κάνει τα πάντα για να την κάνει και πάλι δική του. Για μια ακόμη φορά, υπέροχος ο γοητευτικότατος Τζιανκάρλο Τζανίνι, ενώ η ερωτική αύρα της Λάουρα Αντονέλι αξιομνημόνευτη.
NEWSIT
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σήμερα το τελευταίο «αντίο» στον Μίμη Πλέσσα
Σήμερα Τετάρτη 9 Οκτωβρίου, στις 3 μμ., στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών θα γίνει η κηδεία του Μίμη Πλέσσα, όπως πληροφόρησε με ανάρτηση στα κοινωνικά δίκτυα η σύζυγός του, Λουκίλα Καρρέρ Πλέσσα: “Θα αποχαιρετήσουμε τον Λατρεμένο μας Μίμη Πλέσσα την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου στις 15.00 στο Α’ Κοιμητήριο Αθηνών”, έγραψε στο Facebook.
Ο σπουδαίος μουσικοσυνθέτης έφυγε από τη ζωή τα ξημερώματα του Σαββάτου 5 Οκτωβρίου 2024, λίγες ημέρες πριν γιορτάσει τα 100στά γενέθλια, βυθίζοντας στη θλίψη τον καλλιτεχνικό κόσμο, αλλά και όλη τη χώρα.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το Αργυρό Μετάλλιο της Θεσσαλονίκης απένειμε ο δήμος στον Διονύση Σαββόπουλο
«Η πλατεία ήταν γεμάτη» και ο κόσμος παρακολουθούσε τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης και τη Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης, να παίζουν και να ερμηνεύουν τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου. Σε ένα ρεφρέν, ακούστηκε η φωνή του ίδιου του καλλιτέχνη να τραγουδά «Μην μιλάς άλλο για αγάπη, η αγάπη είναι παντού». Ακολούθησε η εμβληματική «Συννεφούλα», την οποία ο «Νιόνιος από τη Θεσσαλονίκη», τραγούδησε στο κοινό που συγκεντρώθηκε προς τιμήν του στην αυλή του δημαρχείου.
Εκτός από τραγούδια, μοιράστηκε και ιστορίες που τον συνδέουν με την πόλη όπου γεννήθηκε, μεγάλωσε και «κουβαλούσε πάντα μαζί του», ακόμη κι όταν άλλαξε πόλη, χώρα ή ήπειρο. Φορώντας στο στήθος το Αργυρό Μετάλλιο της Θεσσαλονίκης, που του απένειμε λίγη ώρα πριν ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης, ο Διονύσης Σαββόπουλος «ταξίδεψε» συγγενείς, φίλους και θαυμαστές του, στο παρελθόν, παρουσιάζοντας με γλαφυρό τρόπο εικόνες και περιστατικά.
«Λυπάμαι πάρα πολύ που δεν βρίσκονται εν ζωή ο μπαμπάς μου και η μαμά μου, που τους έτρωγε η ανησυχία όσο ήμουν νέος “τι θα γίνει αυτό το παιδί;” Να! Προόδευσα! Με αναγνωρίζει η γενέθλια πόλη μου», είπε με το γνωστό του χιούμορ αμέσως μετά την παραλαβή του μεταλλίου, τονίζοντας εμφατικά και με περηφάνια: «Μάλιστα κυρίες και κύριοι είμαι Σαλονικιός. γεννήθηκα εδώ στις 2 Δεκεμβρίου του ’44».
«Οφείλουμε πολλά στον άνθρωπο που παραμένει μέχρι σήμερα ένας από τους μεγαλύτερους δημιουργούς και κορυφαίους διαμορφωτές της ελληνικής τέχνης», τόνισε ο Δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης και απευθυνόμενος στον ίδιο τον καλλιτέχνη, είπε «είσαι πολλά παραπάνω από ένας “Έλλην που παίζει ροκ”. Είσαι οραματιστής, ποιητής του ελληνικού ροκ και της ελληνικής μουσικής γενικότερα, που αμφισβήτησε κατεστημένες πολιτικές νόρμες. Είσαι ο σπουδαίος τραγουδοποιός, ανατρεπτικός, μεγαλοφυής, υπερβατικός, αλλά κυρίως ο συμπολίτης μας, που εδώ και έξι δεκαετίες καταγράφεις και ντύνεις με στίχους και μελωδία τη νεοελληνική ιστορία. Και το πράττεις αυτό με τόλμη, με ρεαλισμό, με τη δική σου συναρπαστική ματιά και τη μοναδική καλλιτεχνική προσέγγιση που δεν μπαίνει σε καλούπια, δε συμβιβάζεται, ξεπερνώντας όρους αλλά και όρια».
Την εκδήλωση άνοιξε ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Σπύρος Βούγιας, που υπογράμμισε ότι ήταν ομόφωνη η απόφαση του σώματος να απονείμει στον Διονύση Σαββόπουλο το Αργυρό Μετάλλιο της Θεσσαλονίκης, «για την τεράστια προσφορά του στο σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, την ιδιαίτερη συμβολή του στην προβολή της Θεσσαλονίκης και στη διαμόρφωση της συλλογικής μας αυτογνωσίας και της πολιτισμικής μας ταυτότητας». «Αγαπημένε μας Διονύση, καλωσόρισες στο σπίτι σου», του είπε χαρακτηριστικά και αναφέρθηκε στα σημαντικότερα βιογραφικά του στοιχεία.
Ιστορία από …την κοιλιά
Η πρώτη ιστορία που μοιράστηκε ο Διονύσης Σαββόπουλος με το κοινό, ήταν των τελευταίων λεπτών πριν έρθει στη ζωή, ένα γεγονός που αγαπά να διηγείται και το έκανε ξανά χθες βράδυ. «Την ημέρα που έπιασαν οι πόνοι τη μάνα μου, βγήκε η οικογένεια στο δρόμο να βρει όχημα να πάει στο μαιευτήριο, αλλά ήταν μέρες χαοτικές στη Θεσσαλονίκη, δεν υπήρχαν λεωφορεία, μόνο κάτι γκαζοζέν περνούσαν και δεν σταματούσαν», ανέφερε, εξηγώντας ότι επρόκειτο για την περίοδο που στη Θεσσαλονίκη είχαν ήδη μπει τα στρατεύματα του ΕΛΑΣ (Ελληνικός Λαϊκός Απελευθερωτικός Στρατός) με το Μάρκο Βαφειάδη και την πολιτική διοίκηση της πόλης είχε αναλάβει το ΕΑΜ (Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο).
«Στη γειτονιά μας, στην οδό Ζαννα -μία μικρή παράλληλο της Μπότσαρη, εκεί που έκανε γωνία με την Βασιλίσσης Όλγας, υπήρχε ένα μεγάλο κτήριο, μισοκατεστραμμένο από βόμβα, όπου είχε εγκατασταθεί ή μονάδα του ΕΛΑΣ», είπε ο κ. Σαββόπουλος. Στον φρουρό που στέκονταν στην πύλη απευθύνθηκε η γιαγιά του, ο οποίος ανταποκρίθηκε με μεγάλη προθυμία και τους οδήγησε στο μαιευτήριο με μία μοτοσικλέτα με …καλαθούνα στο πλάι. «Επιβιβαστήκαμε στην καλαθούνα εγώ (πριν γίνω εγώ) και η μητέρα μου και στο τιμόνι κάθισε καταχαρούμενος ο …ορίτζιναλ ΕΛΑΣίτης, με φυσεκλίκια και γένια, ο οποίος έλεγε: “Γεια σου συντρόφισσα” και βρούμ την μοτοσικλέτα… “Και τι θα το κάνουμε το παιδί συντρόφισσα; Κομμουνιστή θα το κάνουμε!” και βρουμ βρουμ. Και με κρότους και καπνούς φτάσαμε στο μαιευτήριο, όπου γεννήθηκα άμα τη αφίξει», είπε χαρακτηριστικά.
Ο θαυμαστός κόσμος του νεαρού Διονύση
Αν και τα πρώτα χρόνια της ζωής του μαίνονταν τριγύρω τους ο εμφύλιος, με τα παιδικά του μάτια έβλεπε έναν παράδεισο και έναν κόσμο θαυμάτων. Στη γειτονιά του δέσποζαν αρχοντικά σπίτια -αν και σε παρακμή, με εγκαταλελειμμένους κήπους, συχνά χωρίς κουφώματα, και σε κάποια έπεφταν οι σοβάδες. «Όμως πάνω σε αυτή τη φθαρμένη όψη υπήρχε η αντανάκλαση ενός μεγαλείου το οποίο προϋπήρξε, μιας Θεσσαλονίκης άλλης, πολυεθνικής, ανεκτικής και προπαντός κοσμοπολίτικης. Το ωραίο είναι ότι αυτή η αίσθηση υπήρχε στον αέρα και την ξέρουμε πολύ καλά όσοι γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε εκείνα τα χρόνια εδώ πέρα», σημείωσε.
Ένα τέτοιο διώροφο σπίτι ήταν αυτό που νοίκιαζε και η δική του οικογένεια, με τη σπιτονοικοκυρά, την κυρία Ούλα, να μένει στον επάνω όροφο. Η αυλή του σπιτιού αν και απεριποίητη, αφημένη και γεμάτη χόρτα, είχε «μία τεράστια ακακία που έκανε ωραία δροσιά το καλοκαίρι, δύο βερικοκιές, μία δαμασκηνιά και οι περικοκλάδες είχαν κάνει άτακτες αψίδες», περιέγραψε λέγοντας πως η κ. Ούλα είχε περιφράξει το μεγαλύτερο μέρος της αυλής και είχε βάλει μέσα να τρέχουνε δύο …ελαφάκια, ένα αρσενικό και θηλυκό, τον Αλή και τη Βασίλω.
Θυμήθηκε ακόμα πόσο τον εντυπωσίαζε όταν σταματούσε απότομα η κίνηση στους δρόμους και οι άνθρωποι κοκκάλωναν κάθε Κυριακή απόγευμα, που γινόταν η υποστολή της σημαίας στο Λευκό Πύργο υπό τους ήχους της φιλαρμονικής που παιάνιζε τον εθνικό ύμνο, του ήρθαν μνήμες από τον Κυριακάτικο περίπατο στην παλιά παραλία, από τους τέσσερις κινηματογράφους της πλατείας Αριστοτέλους, τους σερβιτόρους που πηγαινοέρχονταν κατάκοποι κρατώντας τους δίσκους, αλλά και τα φουσκωμένα μπαλόνια, το μαλλί της γριάς που περιέγραψε ως ένα «ροζ σύννεφο που μπορούσες και να το τρως», αλλά και τα φουρφούρια, τα οποία -όπως είπε- λανθασμένα στην Αθήνα αποκαλούν «μύλους».
Οι θύμησές του επεκτάθηκαν και στην ‘Άνω Πόλη, που επισκέπτονταν τη Μονή Βλατάδων και από εκεί είχε μπροστά στα πόδια του την αγαπημένη του πόλη, τη θάλασσα και απέναντι τον χιονισμένο Όλυμπο. «Είχε ένα πολύ ωραίο κήπο όλο παγώνια κι εγώ προσπαθούσα να μιμηθώ την κραυγή τους για να τα κάνω να ανοίξουν αυτήν την έγχρωμη ουρά, ένα μέτρο φτέρωμα με κάτι χρώματα… Ένα μπλε ρουά κι ένα βαθύ πράσινο και είχαν κι αυτούς τους οφθαλμούς τα φτερά τους…», είπε ξαναζώντας την εικόνα.
Θυμήθηκε το 12ο δημοτικό σχολείο στο οποίο πήγε, την παιδαγωγική ακαδημία, το ιστορικό 5ο Γυμνάσιο Αρρένων, αλλά και την εκκλησία της Αναλήψεως ακριβώς απέναντι, που ως λυκόπουλο κρατούσε κι αυτός το κοντάρι τη Μ. Παρασκευή για να βάζει σε τάξη το προσκύνημα του επιταφίου. «Κρατάω φιλίες με τους συμμαθητές μου από τότε, κι απ’ τα λυκόπουλα ακόμα, και φυσικά και με τους φίλους που γνώρισα στη Θεσσαλονίκη αργότερα», ανέφερε με συγκίνηση και εξήγησε ότι αυτός είναι ο λόγος που ποτέ δεν πήρε τα εκλογικά του δικαιώματα από την πόλη.
Η κάθοδος στην Αθήνα το 1963
«Είναι αλήθεια ότι έφυγα νέος από τη Θεσσαλονίκη, τα ήθελε ο …απ’ αυτός μου», είπε ο Διονύσης Σαββόπουλος και προσπάθησε να εξηγήσει την απόφασή του να εγκαταλείψει τις σπουδές του στη νομική και να πάει στην Αθήνα για να ασχοληθεί με τη μουσική. «Η Θεσσαλονίκη -όπως ξέρετε, είναι κομμάτι “τσιφτετελού”. Ένα ρεπερτόριο σαν το δικό μου θα δυσκολεύονταν εκείνη την εποχή εδώ. Δεν είχαν έρθει ακόμα αντιπροσωπείες των δισκογραφικών εταιριών, ούτε υπήρχε μαγαζί κατάλληλο, ούτε υπήρχαν στούντιο», ανέφερε, λέγοντας πως όταν η κατάσταση άλλαξε έκανε δουλειές εδώ και έγραψε δίσκους μόνος, αλλά και με τον Νίκο Παπάζογλου ή τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα.
Μίλησε ακόμα για τους ανθρώπους που τον επηρέασαν προσωπικά και επαγγελματικά, τους ποιητές τους οποίους διάβαζε και συναναστρεφόταν, όπως ο Νίκος-Αλέξης Ασλάνογλου, ο Γιώργος Ιωάννου, ο Ντίνος Χριστιανόπουλος, ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, η Ζωή Καρέλλη, ο Μανόλης Αναγνωστάκης. «Μαθητής αυτής της σχολής ήμουν και σε αυτή τη σχολή θέλω να ανήκω. Και σαν μαθητής αυτής της σχολής έκανα ό,τι έκανα και άσκησα την όποια επιρροή μου στο ελληνικό τραγούδι και στους νεότερους», επισήμανε, ενώ δεν έλειψαν οι ευχές του για περαστικά στην επίσης Θεσσαλονικιά Μαρινέλα.
«Νιόνιος ο αήττητος» – ‘Άρθρο του Γ. Σκαμπαρδώνη
Με αφορμή την απονομή του Αργυρού Μεταλλίου της Θεσσαλονίκης στον Διονύση Σαββόπουλο, ο πεζογράφος και δημοσιογράφος Γιώργος Σκαμπαρδώνης έγραψε το παρακάτω άρθρο:
«Ο Διονύσης Σαββόπουλος είναι μια ξεχωριστή και μάλλον ανεπανάληπτη περίπτωση – δεν προέκυψε από μουσική οικογένεια, κανείς στη φαμίλια του δεν φαινόταν να έχει καλλιτεχνικές τάσεις κι αυτός αναδύθηκε ως απρόσμενο, άγριο λουλούδι στον βράχο. Προφανώς πρόκειται για μια ιδιοφυή περίπτωση. Η συγκρότησή του και το ότι πολύ νωρίς βρήκε ένα δικό του ύφος το οποίο εξελίχθηκε μετά προς τη ίδια κατεύθυνση πιο εμπλουτισμένο και θαλερό, η δημιουργική του πνοή και η θεματογραφία του που κινείται μεταξύ λυρισμού, τραγικότητας και ευτραπελίας είναι δυσεξήγητα στοιχεία της ιδιοπροσωπίας του. Περιέχει κάποια σύνθεση πληθωρικής δωρεάς, όρασης, ταλέντου και οξυδέρκειας, που σύμφωνα και με τον ίδιο, έχει καταγωγή και αναφορές στην λογοτεχνική σχολή της Θεσσαλονίκης, στον Πεντζίκη, στον Ιωάννου, στον Χριστιανόπουλο, στον Ασλάνογλου. Αλλά η στιχουργία του αντλεί από όλη την διαδρομή του ελληνισμού μέσα στους αιώνες, από τον Αριστοφάνη ως το βυζαντινό μέλος, από το δημοτικό τραγούδι ως την ροκ αντίληψη, το παιδικό άσμα και τον ραπ διασκελισμό. Μουσικά ο Νιόνιος αφομοιώνει υλικό από πολλές περιοχές επίσης, απ’ την μπαλάντα, την καντάδα, το ρεμπέτικο, το λαϊκό, το δημώδες, από ευρωπαϊκές μελωδίες και από μεγάλους σύγχρονους δημιουργούς, ευρωπαίους κι αμερικάνους φτιάχνοντας ένα δικό του, ρέον, σαββοπουλικό αμάλγαμα το οποίο μεταστοιχειώνει, πραγματώνει μοναδικά επί σκηνής όντας ένας από τους πιο προικισμένους περφόμερς στην μουσική μας ιστορία. Ο Διονύσης είναι ολιστικός καλλιτέχνης, με την έννοια ότι δημιουργεί ένα τραγούδι εκ του μη όντος, συνθέτοντας μόνος του στίχους και μουσική και το ερμηνεύει ο ίδιος προικίζοντάς το με επιπλέον στοιχεία ιδιοχρώματος και μοναδικότητας. Η ακμή του, επί εξήντα χρόνια, είναι διαρκής και αδιάπτωτη. Μας παραδίδει ένα μεγάλο, λαμπρό έργο, συναρπαστικό, αιχμηρό, λυρικό και τρυφερό, παρεμβατικό και βαθύ, συγκινητικό, πειρακτικό και τερπνό – για πάντα».
Βαρβάρα Καζαντζίδου
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
17ο Animasyros: Επτά γεμάτες μέρες με την αφρόκρεμα του παγκόσμιου ανιμέισον
Η φετινή διοργάνωση του 17ου Animasyros powered by ΔΕΗ Διεθνούς Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων τα είχε όλα: 7 γεμάτες μέρες με το μεγαλύτερο και πιο πλούσιο πρόγραμμα από ποτέ με 261 ταινίες – την αφρόκρεμα του παγκόσμιου ανιμέισον, 8 διαγωνιστικά τμήματα, το καθιερωμένο Διεθνές Πανόραμα, πέντε αφιερώματα («Αφρική: Μια Ήπειρος Κινουμένων Σχεδίων», Σλοβακία, Μεξικό, Τσεχία και Animapride σε επιμέλεια Κωνσταντίνου Γιάνναρη), τα θρυλικά ευρωπαϊκά βραβεία Emile Awards, ταινίες ειδικά επιλεγμένες για παιδιά, πρωτότυπα εργαστήρια για όλους, την καθιερωμένη Αγορά, τόπο συνάντησης της παγκόσμιας δημιουργίας με καλεσμένους περισσότερους από 100 επαγγελματίες από 20 χώρες, επισκέπτες απ’ όλο τον κόσμο που ήρθαν πρώτη φορά την Ελλάδα αλλά και αγαπημένους φίλους του Φεστιβάλ που, κάθε Σεπτέμβριο εδώ και 17 χρόνια, δίνουν ραντεβού στο νησί της Σύρου.
Η πανηγυρική τελετή λήξης και απονομής των βραβείων πραγματοποιήθηκε στο ιστορικό Θέατρο Απόλλων, το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου, σε κλίμα μεγάλης χαράς αλλά και συγκίνησης. Την τελετή παρουσίασε η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Μαρία Ανεστοπούλου.
Η τελετή ξεκίνησε με την προβολή της ταινίας μικρού μήκους «Ενενήντα δεύτερα για την Αρλέτα». Πρόκειται για την πέμπτη ταινία της σειράς «Ενενήντα Δεύτερα» σε συνεργασία με τον ραδιοφωνικό σταθμό Μελωδία 99,2 όπου η ζωή πολυαγαπημένων Ελλήνων τραγουδοποιών και τραγουδιστών που έχουν αφήσει εποχή στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού πλαισιωμένη από ένα εμβληματικό τραγούδι τους, γίνεται ταινία ανιμέισον από ανερχόμενους σκηνοθέτες. Ένα animated biopic αφιερωμένο στη σπουδαία δημιουργό χαρτογράφησε με χρήση μικτών τεχνικών ανιμέισον μια φανταστική διαδρομή της Αρλέτας στην αγαπημένη της γειτονιά στην Αθήνα, τα Εξάρχεια, με φόντο το τρυφερό και ουμανιστικό τραγούδι της «Τα μικρά παιδιά», σε νέα εκτέλεση από τον στενό της φίλο Γιώργη Χριστοδούλου.
Ο αγαπημένος τραγουδοποιός, ο οποίος βρέθηκε στη Σύρο για το Φεστιβάλ, ερμήνευσε με τον δικό του μοναδικό τρόπο «Τα ήσυχα βράδια» της Αρλέτας και όλο το θέατρο σιγοτραγούδησε μαζί του σε μία από τις πιο συγκινητικές στιγμές της βραδιάς. Αμέσως μετά, στη σκηνή ανέβηκαν ο Δημήτρης Βραχνός, Διευθυντής Προγράμματος του Μελωδία 99.2, η ‘Αρτεμις Καραμάνη και η Κατερίνα Καϊσίδου που ανέλαβαν την σκηνοθεσία και ο Χαράλαμπος Μαργαρίτης που ανέλαβε την επιμέλεια σκηνοθεσίας και μοντάζ της ταινίας «Ενενήντα δεύτερα για την Αρλέτα» και μίλησαν για το πρότζεκτ.
Ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες του Animasyros είναι οι εκπαιδευτικές δράσεις που φέρνουν σε επαφή άτομα όλων των ηλικιών και κοινωνικών ομάδων με την τέχνη του ανιμέισον. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκαν 7 εκπαιδευτικά εργαστήρια που άντλησαν έμπνευση από την κεντρική θεματική της φετινής διοργάνωσης «Αφρική: Μια Ήπειρος Κινουμένων Σχεδίων». Στη διάρκεια της εκδήλωσης, το κοινό του Φεστιβάλ είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει τις ταινίες – καρπό των εργαστηρίων και να γνωρίσει τους εκπαιδευτές και τους συμμετέχοντες, οι οποίοι μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους με το κοινό.
Τα Βραβεία των 8 διαγωνιστικών τμημάτων
Το κοινό είχε και φέτος μια ιδιαίτερη θέση στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ και απένειμε το δικό του βραβείο στην ταινία που αγάπησε περισσότερο. Το Βραβείο Κοινού του Animasyros 2024 powered by ΔΕΗ κέρδισε η βραβευμένη με Όσκαρ ταινία του Hayao Miyazaki «Το Αγόρι και ο Ερωδιός», η οποία απέσπασε τις θερμότερες εντυπώσεις.
Η κατηγορία K.ID.S φέτος παρουσίασε 20 σύγχρονα παραμύθια, ιστορίες για το ταξίδι της ενηλικίωσης, τις οικογενειακές σχέσεις, την τεχνολογία και την αγάπη για τα ζώα. Το πρώτο βραβείο απέσπασε το «Beurk!» του Loïc Espuche από τη Γαλλία. «Με έναν αστείο, ασυνήθιστο, τολμηρό και ευρηματικό τρόπο πραγματεύεται θέματα που ως επί το πλείστον παραμένουν ανείπωτα, όπως τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα των παιδιών, η πίεση των συνομηλίκων και η αποδοχή των ερωτικών συναισθημάτων μεταξύ των μεγαλύτερων ανθρώπων και των γονιών μας», ανέφερε σχετικά η κριτική επιτροπή.
Το Βραβείο Ευρωπαϊκών Αξιών: #ThisIsEU που απονέμεται από την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα κέρδισε το «T-Zero», σε σκηνοθεσία του Vicente Nirō από την Πορτογαλία. Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή, πρόκειται για «μια ταινία που χαρακτηρίζεται από ειλικρίνεια, χιούμορ και μέσα σε λίγα λεπτά παρέχει μια συνοπτική περιγραφή του πολύπλοκου θέματος της στέγασης και του εξευγενισμού των ευρωπαϊκών πόλεων».
To διαγωνιστικό τμήμα Animapride περιλαμβάνει ταινίες με LGBTQI+ περιεχόμενο και αναδεικνύει τη δημιουργικότητα με τρόπο συμπεριληπτικό. Η κριτική επιτροπή, αφού έκανε ειδική αναφορά στις ταινίες «Cherry Passion Fruit» του Renato José Duque από την Πορτογαλία και «Little One» του John Clister Santos από τις Φιλιππίνες, απένειμε το βραβείο στη γαλλική ταινία «Gigi» της Cynthia Calvi. «Μια ταινία που μας άγγιξε όλους με τα οικουμενικά της θέματα της ευτυχίας και της αυτοαποδοχής», τόνισαν χαρακτηριστικά.
Το βραβείο της κατηγορίας Τηλεοπτικές και Κατά Παραγγελία Ταινίες (TV & Commissioned Films) απέσπασε το «À toi» του Stéphane Berla από τη Γαλλία. «Ένα μαγευτικό μουσικό βίντεο που ακολουθεί το ταξίδι δύο χαρακτήρων καθώς αναπτύσσονται και συνδέονται μεταξύ τους. Το ανιμέισον, η τεχνική και η αφήγηση είναι έξυπνα μελετημένα ως ένα ενιαίο πλάνο με το κοινό να περιμένει με αγωνία για το τι πρόκειται να ακολουθήσει», δήλωσε η κριτική επιτροπή.
Το μεγάλο βραβείο στην κατηγορία του Φοιτητικού Διαγωνιστικού τμήματος απέσπασε η ταινία «It’s Just A Whole» της Bianca Scali. Η κριτική επιτροπή εντυπωσιάστηκε από την μοναδική τεχνική των μικτών μέσων της ταινίας, η οποία καταδεικνύει τις απίστευτες ικανότητες της Bianca Scali ως κινηματογραφίστριας και αφηγήτριας. «Κάθε καρέ είναι σχολαστικά επεξεργασμένο και κάθε πτυχή του ηχητικού σχεδιασμού προσθέτει ένα νέο επίπεδο στην εμπειρία του θεατή, ενισχύοντας το συναισθηματικό βάθος και την εμβάθυνση», όπως επεσήμαναν.
Στη συνέχεια, σειρά είχε το βραβείο του Ελληνικού Διαγωνιστικού τμήματος, θεσμοθετημένο από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και συνοδευόμενο από το χρηματικό έπαθλο των 1.500 ευρώ. Το βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία «Underground» του Γιάννη Χριστοφόρου, «μια εξαιρετικά πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα βασική ιδέα η οποία αναπτύχθηκε με πολύ συνοπτικό και έξυπνο τρόπο».
Φέτος, εγκαινιάστηκαν δύο ακόμη νέα βραβεία, με την υποστήριξη της ΕΡΤ, το Βραβείο της Καλύτερης Ελληνικής Φοιτητικής Ταινίας καθώς και το Βραβείο του Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Έλληνα δημιουργού, συνοδευόμενα επίσης από το χρηματικό έπαθλο των 1.500 ευρώ. Η κριτική επιτροπή απένειμε το βραβείο για την Καλύτερη Ελληνική Φοιτητική Ταινία στην ταινία «Echoes» του Robinson Drossos «για τη μαγευτική ατμόσφαιρα και τον αισθητηριακό, καθηλωτικό και πειραματικό χαρακτήρα», ενώ το βραβείο του Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Έλληνα δημιουργού κέρδισε ο Κίμωνας Παπαδάτος για το «The Gabardine».
Το μεγάλο βραβείο της κατηγορίας του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος, που αποτελεί τη ναυαρχίδα του φεστιβάλ, απονεμήθηκε στην βελγική παραγωγή «Beautiful Men» σε σκηνοθεσία του Nicolas Keppens. «Μια αιχμηρή και σαγηνευτική ταινία, που δείχνει την ευθραυστότητα των ανδρών με έναν πολύ ειλικρινή και πρωτότυπο τρόπο, διατηρώντας μια εξαιρετική αίσθηση του χιούμορ», ανέφεραν οι κριτές.
Ν. Μπ.
* Το ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι χορηγός επικοινωνίας της διοργάνωσης
ΑΠΕ-ΜΠΕ
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Λίβανος: Θα καταφέρει το Ισραήλ να νικήσει τη Χεζμπολάχ στο έδαφός της; Ανάλυση των FT
-
ΔΙΕΘΝΗ6 ημέρες ago
Νέος πολύνεκρος βομβαρδισμός του Ισραήλ στη Βηρυτό μετά τις μάχες στον νότιο Λίβανο
-
ΕΛΛΑΔΑ5 ημέρες ago
Κακοκαιρία Cassandra: Ισχυρές βροχές και καταιγίδες τις επόμενες ώρες – Ποιες περιοχές επηρεάζονται
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Μπάιντεν: «Μπορούμε να αποφύγουμε» ολοκληρωτικό πόλεμο στη Μέση Ανατολή
-
ΔΙΕΘΝΗ2 ημέρες ago
Μεξικό: Αποκεφάλισαν δήμαρχο που ανέλαβε καθήκοντα πριν από έξι μέρες
-
ΕΛΛΑΔΑ2 ημέρες ago
Ευθύμιος Λέκκας για σεισμό στη Θήβα: Έχει γίνει σε ρήγμα που έχει εξαντλήσει τη δυναμικότητά του
-
ΕΛΛΑΔΑ2 ημέρες ago
Κυρ. Μητσοτάκης: Επαναλαμβάνουμε την έκκλησή μας για αποκλιμάκωση στη Μέση Ανατολή
-
ΕΛΛΑΔΑ1 ημέρα ago
Αιματηρή συμπλοκή με έναν νεκρό στο κέντρο της Αθήνας