Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Μικρή Γοργόνα και άλλες οκτώ ταινίες από σήμερα στα σινεμά

Πέμπτη σήμερα (25.05.2023) και νέες ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά.

Πρεμιέρα κάνουν από απόψε η ταινία «Στα Άκρα», ένα το κοινωνικό θρίλερ επιβίωσης του Ισπανού Χουάν Μπότο και η μεταφορά στη μεγάλη οθόνη του παραμυθιού του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν «Η Μικρή Γοργόνα», διά χειρός Ρομπ Μάρσαλ.

Συνολικά οκτώ ταινίες «βγαίνουν» σήμερα στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Στα Άκρα (On the Fringe)

Κοινωνικό δράμα, ισπανικής και βελγικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Χουάν Ντιέγκο Μπότο, με τους Λουίς Τοσάρ, Πενέλοπε Κρουζ, Αντέλφα Κάλβο, Κριστιάν Τσέκα κα.

Κοινωνικό δράμα, που ο ρεαλισμός του συγκλονίζει και μετατρέπεται σε ένα θρίλερ επιβίωσης, αν και αφορά μια ιστορία καθημερινή, ένα καυτό ζήτημα που απασχολεί όλο και μεγαλύτερα κομμάτια του πληθυσμού σε πολλά σημεία του πλανήτη και ιδίως, στην Ευρώπη.

Πρόκειται για το σκηνοθετικό και αρκούντως ενθαρρυντικό, ντεμπούτο του Χουάν Ντιέγκο Μπότο, με το οποίο αποτίει φόρο τιμής στο κίνημα κατά των εξώσεων και το δικαίωμα στη στέγαση, που ξεκίνησε στη Βαρκελώνη το 2009 και που έλαβε παγκόσμιες διαστάσεις. Μια ταινία που έκανε πρεμιέρα στο τμήμα Οριζόντων του φεστιβάλ Βενετίας πέρσι και είχε μια πετυχημένη πορεία στη συνέχεια.

Η περιθωριοποίηση μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας, τόσο στην Ισπανία όσο και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ήρθε με το σοκαριστικό χτύπημα των θεμέλιων της βάσης της ζωής, που είναι ένα πιάτο φαΐ κι ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι. Τα τραγικά αποτελέσματα των επιλογών, ενός επιθετικού ακραίου καπιταλισμού, που θεωρεί το δικαίωμα στη στέγαση υπερβολικό προνόμιο, όπως καταγγέλλει, αλλά με έναν ξεχωριστό τρόπο, η ταινία.

Η κερδοσκοπία, τα ανάλγητα προγράμματα διάσωσης των σπιτιών και οι ιδιωτικοποιήσεις που ακολουθήθηκαν, πολλές φορές έμειναν στο περιθώριο, εξαφανίστηκαν από τη δημόσια εικόνα. Μόνο στην Ισπανία πάνω 400.000 σπίτια βγήκαν στο σφυρί τα τελευταία δέκα χρόνια. Πίσω από τον εντυπωσιακό αριθμό βρίσκονται οικογένειες που διαλύθηκαν, κατεστραμμένοι άνθρωποι, παιδιά με βαριά ψυχικά τραύματα.

Αυτό καταγράφει με την κάμερά του ο Μπότο. Και μαζί, τους χιλιάδες ανθρώπους που έδωσαν μάχες, στάθηκαν αλληλέγγυοι στους πληγέντες. Ένας απ’ αυτούς είναι και ο κεντρικός ήρωας της ταινίας, που δίνει καθημερινές μάχες για τη σωτηρία των σπιτιών, αλλά τώρα θα πρέπει να κάνει ότι μπορεί μέσα σε ένα 24ώρο για να βρει την κόρη μίας μετανάστριας που πήραν οι αρχές με την αιτιολογία της αμέλειας.

Παράλληλα, ο ίδιος αντιμετωπίζει τα δικά του οικογενειακά προβλήματα, καθώς η σύζυγός του θεωρεί ότι την παραμελεί, τρέχοντας διαρκώς για τους «άλλους», ενώ ο έφηβος θετός γιος του, αντιδρά στα πάντα. Όμως, η περιπέτεια που θα ζήσουν μαζί, τη διάσωση του παιδιού από τις διαλυμένες κοινωνικές δομές και τη σωτηρία του σπιτιού μιας αγωνίστριας φτωχής μάνας, θα τους φέρει ανέλπιστα κοντά, καθώς το παιδί θα συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορεί να κλείνει τα μάτια σε αυτό που συμβαίνει.

Ο πρωτοεμφανιζόμενος Μπότο, αποφεύγοντας τις ευκολίες για ένα δακρύβρεχτο δράμα και δουλεύοντας με ακρίβεια πάνω στους χαρακτήρες, θα αφηγηθεί δεξιοτεχνικά και ψυχωμένα την ιστορία του, θα αναπτύξει με μέτρο και οργανικά το αίσθημα της απόγνωσης, θα βάλει στο επίκεντρο την ευθύνη που έχει το άτομο.

Ταυτόχρονα, συνεχώς ανεβάζει στροφές, αυξάνει την ένταση και την αγωνία, το φιλμ του μεταβάλλεται σε ένα θρίλερ, που θα μπορούσε να έχει ως θέμα μια ληστεία, όπως είναι και η αρπαγή ενός σπιτιού.

Μια ταινία, που καταφέρνει και να συγκινήσει με την αυθεντικότητα της ανθρωπιάς της και τη συμβολή των υπέροχων πρωταγωνιστών Λουίς Τοσάρ και Πενέλοπε Κρουζ, η οποία συνεχίζει να δείχνει την ευαισθησία της για τα κοινωνικά προβλήματα, ενώ θα μπορούσε να βολτάρει στα πλατό του Χόλιγουντ, παριστάνοντας τον «μελαχρινό πικάντικο πειρασμό» και να βγάζει εκατομμύρια.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Μια αντίστροφη μέτρηση για τρεις διαπλεκόμενους χαρακτήρες που προσπαθούν να μην καταρρεύσουν και να περάσουν 24 ζωτικές ώρες που θα αλλάξουν τη ζωή τους.

https://youtube.com/watch?v=zrpJgIjK4B0%3Ffeature%3Doembed

Η Μικρή Γοργόνα (The Little Mermaid)

Μιούζικαλ φαντασίας, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Ρομπ Μάρσαλ, με τους Χέιλ Μπέιλι, Τζόνα Χάουερ-Κινγ, Νταβίντ Ντιγκς, Μελίσα ΜακΚάρθι, Χαβιέρ Μπαρδέμ κα.

Χαριτωμένη διασκευή, σε live action της κλασικής ταινίας κινουμένων σχεδίων της Disney, από τον έμπειρο Ρομπ Μάρσαλ («Σικάγο», «Οι Πειρατές της Καραϊβικής: Σε Άγνωστα Νερά», «Η Μαίρη Πόπινς Επιστρέφει») και σε σενάριο του ιδίου και του Ντέιβιντ Μαγκί («Η Ζωή του Πι»).

Έτσι, το φημισμένο παραμύθι που έγραψε ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν το 1837 επανέρχεται στη μεγάλη οθόνη, αυτή τη φορά με μια πιο σύγχρονη ματιά, αναδεικνύοντας τη γυναικεία θέληση για ανεξαρτησία.

Η Άριελ, μια ζωηρή γοργόνα, που διψά για περιπέτεια, λαχταρά να μάθει περισσότερα για τον κόσμο έξω από τη θάλασσα και ερωτεύεται τον πρίγκιπα Έρικ. Αυτό, όμως απαγορεύεται στις γοργόνες, κάτι που θα αναγκάσει την Άριελ να κάνει μία συμφωνία με την κακιά μάγισσα της θάλασσας Ούρσουλα, για να ακολουθήσει την καρδιά της. Μια συμφωνία που θα βάλει σε κίνδυνο την ίδια και το στέμμα του πατέρα της, βασιλιά Τρίτωνα.

Το έξοχο παραμύθι για τη δύναμη της αγάπης, εδώ παίρνει διαστάσεις γυναικείας χειραφέτησης, ενώ αξιοπρόσεκτη είναι και η τοποθέτηση στον ρόλο της Άριελ μίας αφροαμερικανίδας, της ανερχόμενης 23χρονης τραγουδίστριας της ποπ και της μαύρης μουσικής Χέιλ Μπέιλι. Μια επιλογή, που δεν επηρεάζει τον μύθο και μεταδίδει την πεποίθηση ότι το παραμύθι ανήκει σε όλους και ιδιαιτέρως στους πιο καταπιεσμένους, όπως είναι οι αφροαμερικάνοι. Βεβαίως, κάποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι πίσω από την επιλογή της Μπέιλι, βρίσκονται και οι υπολογισμοί για την εμπορική επιτυχία της ταινίας.

Το φιλμ του Μάρσαλ, που τραβά λίγο περισσότερο απ’ όσο θα έπρεπε φτάνοντας τα 135 λεπτά, διαθέτει όλα τα στοιχεία του παραμυθιού, ενώ ταυτόχρονα δίνει μία αίσθηση ανανέωσης, η δουλειά που έχει γίνει στα γραφικά και στη φωτογραφία είναι ικανοποιητική, τα τραγούδια και η μουσική του Άλαν Μένκεν συμβάλουν στην ατμόσφαιρα και απευθύνονται κατά κύριο λόγο στις νεαρές ηλικίες, ενώ η μεταγλώττιση είναι ελαφρώς κατώτερη από την αυθεντική εκτέλεση.

Γλυκύτατη και γεμάτη ζωντάνια η Χέιλ Μπέιλι, επαρκέστατες οι ερμηνείες του υπόλοιπου καστ, ενώ τον ρόλο του βασιλιά Τρίτωνα κρατά ο επιβλητικός Χαβιέρ Μπαρδέμ.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η μικρότερη από τις κόρες του Βασιλιά Τρίτωνα και η πιο τολμηρή, η ζωηρή νεαρή γοργόνα Άριελ, λαχταράει να μάθει περισσότερα για τον κόσμο πέρα από τη θάλασσα κι ενώ επισκέπτεται την επιφάνεια, ερωτεύεται τον γεμάτο ζωντάνια Πρίγκιπα Έρικ. Παρόλο που οι γοργόνες απαγορεύεται να αλληλεπιδρούν με τους ανθρώπους, η Άριελ πρέπει να ακολουθήσει την καρδιά της. Κάνει συμφωνία με την κακιά μάγισσα της θάλασσας Ούρσουλα, αλλά τελικά βάζει τη ζωή της – και το στέμμα του πατέρα της – σε κίνδυνο.

https://youtube.com/watch?v=f1PN8lMFNrI%3Ffeature%3Doembed

Απίστευτο κι Όμως Αληθινό (Incroyable mais Vrai)

Κωμωδία, γαλλικής και βελγικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Κουεντίν Ντουπιέ, με τους Αλέν Σαμπά, Λέα Ντρικέρ, Μπενουά Μαζιμέλ κα.

Περίεργη σκωπτική κωμωδία από τον Παριζιάνο ιδιοσυγκρασιακό σκηνοθέτη Κουεντίν Ντουπιέ, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βερολίνου.

Ένα σύντομης διάρκειας φιλμ (70 λεπτών), μια ιδιότυπη σουρεαλιστική κωμωδία, απ’ έναν σκηνοθέτη που αρέσκεται να αφηγείται παράξενες εξωπραγματικές ιστορίες και στοχεύει περισσότερο στο κωμικό υπονοούμενο, παρά στα όσα διαδραματίζονται στην οθόνη.

Το στόρι, που υπογράφει ο ίδιος ο Ντουπιέ, αφορά ένα μεσήλικο ζευγάρι, που μετακομίζει σε ένα ωραίο σπίτι και σε ένα ήσυχο προάστιο, με τον μεσίτη να τους λέει ότι έχει ένα έξτρα κομφόρ, μια καταπακτή, που παίζει με τον χρόνο και χαρίζει νεότητα.

Ο Ντουπιέ μιλά με έναν δικό του τρόπο για τις ανθρώπινες σχέσεις, την παρακμή ενός ζευγαριού, καυτηριάζει τη θέληση για την αιώνια νεότητα, τη βαρύτητα που δίνουν κάποιοι στο φαίνεσθαι, χωρίς να προκαλεί το ξεκαρδιστικό γέλιο, αλλά ένα διαρκές μελαγχολικό μειδίαμα, εκτός από τη σουρεάλ και συνάμα αληθοφανή εκμυστήρευση ενός φίλου του ζεύγους, για το ηλεκτρονικό πέος που του τοποθέτησαν στην Ιαπωνία και τις περιπέτειες που είχε με αυτό.

Μια ταινία, που έχει τη χάρη της και σίγουρα δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη, αλλά και αδυναμίες στην αφήγηση έχει και είναι φανερό ότι απευθύνεται κυρίως στο ενήλικο κοινό και γιατί όχι, στη δεξαμενή των μεσήλικων.

Το πρωταγωνιστικό δίδυμο των Μανουέλ Σαμπά και Λεά Ντρικέρ δεν αποκτά ποτέ την απαραίτητη χημεία, ενώ εμφανώς ξεχωρίζει ο Μπενουά Μαζιμέλ.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Αλέν και η Μαρί μετακομίζουν σε ένα ήσυχο προάστιο. Στα έγκατα του νέου τους σπιτιού, βαθιά στο κελάρι, μια μυστηριώδης καταπακτή θα ανατρέψει τη ζωή τους.

https://youtube.com/watch?v=yv3880KEEsw%3Ffeature%3Doembed

Η Μέθοδος Κομπρομάτ (Kompromat)

Θρίλερ, γαλλικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Ζερόμ Σαλ, με τους Ζιλ Λελούς, Τζοάνα Κούλιγκ, Αλεξέι Γκορμπούνοφ, Ελίσα Λασόφσκι, Ιγκόρ Τζιτζίκιν κα.

Ψυχροπολεμικό θρίλερ, γαλλικής απόδοσης, από τον σχετικά αδιάφορο σκηνοθέτη Ζερόμ Σαλ («Το Ακρωτήρι της Βίας», «Η Οδύσσεια»), που βασίζεται σε μία αληθινή ιστορία. Η παραγωγή, ωστόσο, δεν κατάφερε να εξασφαλίσει την αυτοβιογραφία του Γιοάν Μπαρμπερό και αποφάσισε να μεταφέρει χαλαρά ορισμένα γεγονότα της αληθινής ιστορίας και το κυριότερο να μετατρέψει έναν καφκικό εφιάλτη σε ένα αγωνιώδες αλλά προσχηματικό και παρωχημένο θρίλερ δράσης.

Το στόρι θέλει έναν αφοσιωμένο Γάλλο διπλωμάτη, να τοποθετείται στο παγωμένο Ιρκούτσκ, ως επικεφαλής μιας γαλλικής εταιρίας της Σιβηρίας, έχοντας προβλήματα με τον γάμο του, να βρίσκεται κατηγορούμενος από τις τοπικές αρχές για ένα σοβαρό έγκλημα (κακοποίηση του παιδιού του και παιδική πορνογραφία), έχοντας δώσει ενοχοποιητική κατάθεση και η ίδια του η σύζυγος, που έχει διαφύγει στη Γαλλία. Γρήγορα συνειδητοποιεί ότι πρόκειται για μια στημένη υπόθεση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφαλείας της Ρωσίας και έχει μόνο μία επιλογή, να δραπετεύσει και μία μοναδική βοήθεια, από μία νεαρή Ρωσίδα.

Για τη γαλλική παράδοση, το φιλμ έχει μάλλον μια υπερβολική δόση αμερικάνικης επιρροής, ένα ψυχροπολεμικό μένος, καθώς οι χαρακτήρες των Ρώσων αξιωματούχων είναι τόσο κακοί και μονοδιάστατοι που φτάνουν στα όρια της καρικατούρας. Ο Σαλ, αντί να αναδείξει τους μηχανισμούς κυβερνητικής καταστολής, που παρατηρούνται σε κάθε γωνιά της γης, στήνει ένα, ως ένα σημείο αγωνιώδες, κοινότυπο όμως, θρίλερ, με εξωφρενικές καταστάσεις (ο ήρωας ξεφεύγει από τις πανίσχυρες μυστικές ρωσικές υπηρεσίες διασχίζοντας τη μισή Ρωσία είτε ως επιβάτης λεωφορείου, είτε ως συνεπιβάτης στο αυτοκίνητο ενός κληρικού και στο τέλος βγαίνοντας ζωντανός από ένα άγριο δάσος με λύκους μέσα στα μαύρα σκοτάδια!), ενώ η κριτική που ασκεί στη συντηρητική ρωσική κοινωνία, μοιάζει με χλιαρό ανέκδοτο.

Ο πάντα καλός Ζιλ Λελούς, προσπαθεί να είναι ο χιτσκοκικός ήρωας, σύμφωνα με τον Τριφό, «ένας αθώος σε έναν ένοχο κόσμο», αλλά μάταια, καθώς η ιστορία μπάζει απ’ όλες τις μπάντες, οι καταστάσεις αγγίζουν τη φαιδρότητα και οι «ένοχοι» αθωώνονται λόγω βλακείας.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… O Ματιέ, ένας ασυνήθιστος και αφοσιωμένος διπλωμάτης δέχεται μια απόσπαση στο Ιρκούτσκ ως επικεφαλής μιας εταιρείας στη Σιβηρία. Ελπίζει ότι η αλλαγή αυτή θα είναι καλή για την οικογένειά του και τον γάμο του. Σύντομα όμως, οι επιλογές του τον φέρνουν σε αντίθεση με τις τοπικές αρχές. Ξαφνικά βρίσκεται κατηγορούμενος για ένα τρομερό έγκλημα και πολύ σύντομα συνειδητοποιεί ότι η υπόθεση είναι κατασκευασμένη. Η υπεράσπιση του εαυτού του είναι αδύνατη, οι γαλλικές αρχές δεν μπορούν να τον βοηθήσουν και έχει μόνο μία επιλογή, να δραπετεύσει.

Kandahar: Σημείο Διαφυγής (Kandahar)

Περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Ρικ Ρόμαν Βο, με τους Τζέραρντ Μπάτλερ, Νέιβιντ Νέγκαμπαν, Αλί Φαζάλ, Νίνα Τουσάντ-Γουάιτ κα.

Τι να περιμένει κανείς από τον σκηνοθέτη Ρικ Ρόμαν Βο και τον τυποποιημένο σταρ δυναμικών περιπετειών Τζέραρντ Μπάτλερ, σε ακόμη μία ταινία τους;

Όχι και πολλά, καθώς στη νέα τους περιπέτεια τερατώδους δράσης, μεταφέρουν το «πνεύμα» του «Φύλακα Άγγελου» στο Αφγανιστάν, με ένα σχετικά παρόμοιο στόρι, με αυτό που είδαμε πριν λίγες ημέρες στην τελευταία ταινία «Άρρηκτος Δεσμός».

Όταν αποκαλύπτεται η ταυτότητα ενός πράκτορα της CIA στο Αφγανιστάν και η μυστική του αποστολή, θα έχει 30 ώρες για να δραπετεύσει και θα χρειαστεί τη βοήθεια του διερμηνέα του, του οποίου σκότωσαν το παιδί οι Ταλιμπάν.

Μπορεί οι αμερικάνικες δυνάμεις να έφυγαν κακήν κακώς από το Αφγανιστάν πριν από δυο χρόνια, αλλά φαίνεται ότι ο πόλεμος συνεχίζεται, τουλάχιστον, κινηματογραφικά και δίνει την ευκαιρία για μία θεαματική ρεβάνς.

Τα κυνηγητά, οι πυροβολισμοί, οι εκρήξεις, οι θεαματικές μάχες και οι παλικαριές συνεχίζονται αμείωτα, για την προστασία του πλανήτη από τους «βάρβαρους», όπως και τα κλισέ και οι σχηματικές δραματικές ευκολίες για τη σχέση του Αμερικάνου ήρωα με τον Αφγανό διερμηνέα, που νιώθει προδομένος από την υπερδύναμη.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Όταν η ταυτότητα ενός πράκτορα της CIA αποκαλύπτεται μαζί με την μυστική του αποστολή, θα δώσει μάχη με το χρόνο προκειμένου να δραπετεύσει προτού τον εντοπίσουν οι ειδικές δυνάμεις του Αφγανιστάν. Για να τα καταφέρει, θα χρειαστεί τη βοήθεια του διερμηνέα του, ο οποίος μπορεί να έχασε τον γιο του από τους Ταλιμπάν, αλλά κατηγορεί τις δυτικές δυνάμεις για τη συνέχιση του αιματοκυλίσματος.

https://youtube.com/watch?v=Ra7nn2WCVjE%3Ffeature%3Doembed

Μπάσταρδα

Δραματική ταινία, ελληνικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Νίκου Πάστρα, με τους Ναταλία Σουίφτ, Ζαχαρίας Γουέλα, Αφροδίτη Καποκάκη, Εριφύλη Κιτζόγλου, Χριστίνα Κυπραίου κα.

Το αξιοσημείωτο ντεμπούτο του Νίκου Πάστρα, βραβευμένου μοντέρ, εικονογράφου, γραφίστα και πολλά άλλα, που συνοδεύτηκε με τον Αργυρό Αλέξανδρο στο τμήμα Film Forward του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και δυο υποψηφιότητες Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, αυτές των πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και για τη μουσική του Τζίμη Πολιούδη.

Ο Πάστρας, μαζί με δέκα αποφοίτους της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών, που έβαλαν όλοι απ’ τις οικονομίες τους για να γυριστεί η ταινία χαμηλού προϋπολογισμού – ακόμη και για τα ελληνικά δεδομένα και που πρωταγωνιστούν στην ταινία, θα επιχειρήσει να κάνει μια ωδή στη νεότητα και σε όλες τις εκφάνσεις της. Από την οργή και την αμφισβήτηση των πάντων και σίγουρα τον κόσμο των γονιών τους, μέχρι τον ελεύθερο έρωτα, τις καταχρήσεις, την άρνηση της ενηλικίωσης και την πλάκα.

Τα «μπάσταρδα», πέντε αγόρια και πέντε κορίτσια, μακριά από τα θέλω των γονιών τους, ζουν σαν να μην υπάρχει αύριο, σε ένα απομονωμένο σπίτι στην εξοχή, κάνοντας ό,τι τους γουστάρει, αλλά μέχρι να αρχίσουν οι τριγμοί ανάμεσά τους.

Πειραματισμός, φρεσκάδα, φαντασία, στιγμές ξεφαντώματος, με τα παιδιά να δείχνουν τη φυσικότητά τους, να μιλούν και να κινούνται όπως πολλοί νέοι δίπλα μας, αλλά και αφηγηματικές παραδοξολογίες, κομμάτια ερασιτεχνισμού, σκηνές αμηχανίας και ανολοκλήρωτους χαρακτήρες.

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Πέντε αγόρια και πέντε κορίτσια, γύρω στα 20, μακριά από τους κανόνες μιας ασφυκτικής κοινωνίας, φτιάχνουν μια δική τους, κομμένη και ραμμένη στα δικά τους μέτρα. Κάνουν κατάληψη σε ένα μεγάλο απομονωμένο σπίτι στην εξοχή και αποφασίζουν να ζήσουν εκεί, με ό,τι έχουν ως εφόδια, παρακολουθώντας σε βάρδιες αν κάποιος ξένος πλησιάσει και διαταράξει την ηρεμία της νέας τους ζωής.

https://youtube.com/watch?v=n74LXWDh2_E%3Ffeature%3Doembed

Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες

Η Ζωγραφιά του Θεού

Ελληνική κωμωδία, με ιδιαίτερες ευαισθησίες, για τα παιδιά με αναπηρία, αλλά και την αντιμετώπισή τους από την οικογένειά τους και την κοινωνία, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Καλογερόπουλου. Ο αιφνίδιος θάνατος της μητέρας τους ξαναφέρνει τον Δημήτρη στην Ελλάδα. Σκοπός του να βάλει την ανάπηρη αδελφή του σε ίδρυμα και να ζήσει ευτυχισμένος με τη σύντροφο του στο πατρικό. Μέσα από συνεχόμενες κωμικές ανατροπές η κοσμοθεωρία του αλλάζει. Πρωταγωνιστούν οι Ιάκωβος Μυλωνάς, Νανά Τζαβάρα, Έυη Καραδήμα, Στεφανία Γκουρνέλου κα.

https://youtube.com/watch?v=DoS0XnmK4wY%3Ffeature%3Doembed

Ο Αθώος (L’Ιnnocente)

Δραματική ιταλική ταινία, που γύρισε το 1976 ο μέγας Λουκίνο Βισκόντι, βασισμένος στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γκαμπριέλε Ντ’ Ανούντσιο. Πρόκειται για το κύκνειο άσμα του «Κόκκινου Βαρώνου», για την απατηλή λάμψη και την παρακμή της ιταλικής αριστοκρατίας, που συνοδεύεται από την αλαζονεία της εξουσίας και το αδιέξοδο ενός κτητικού ερωτικού πάθους. Στη Ρώμη του 1891, ο αριστοκράτης Τούλιο ζητά από τη σύζυγό του κατανόηση για τις συζυγικές του απιστίες. Όταν διαπιστώνει, όμως, ότι η σύζυγός του φλερτάρει με έναν συγγραφέα, αρχίζει να ζηλεύει παθολογικά και θα κάνει τα πάντα για να την κάνει και πάλι δική του. Για μια ακόμη φορά, υπέροχος ο γοητευτικότατος Τζιανκάρλο Τζανίνι, ενώ η ερωτική αύρα της Λάουρα Αντονέλι αξιομνημόνευτη.

https://youtube.com/watch?v=MVRP3zfr7d8%3Ffeature%3Doembed

NEWSIT

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το ONX Studio στο 80o Φεστιβάλ Βενετίας: Προσωπικές μνήμες, οικολογική κατάρρευση και το βασίλειο των μανιταριών στο Venice Immersive

Ένα  διαφορετικό φεστιβάλ εξελίσσεται πίσω από το κόκκινο χαλί της λάμψης και των μεγάλων σταρ του 80ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας . Είναι το πρωτότυπο, τολμηρό φεστιβάλ της ψηφιακής εποχής που αποτελείται από ταινίες εικονικής πραγματικότητας και εγκαταστάσεις εμβύθισης. Πίσω ακριβώς από το Palazzo del Casino στο Λίντο βρίσκεται το λιλιπούτειο νησάκι Lazzaretto Vecchio, το οποίο  έως το 1630 λειτουργούσε ως λοιμοκαθαρτήριο.

Εκεί, μέσα σ’ ένα υπέροχα ανακαινισμένο κτίριο, οι επισκέπτες της Μόστρα βιώνουν την εμπειρία του μελλοντικού κινηματογράφου, στο Venice Immersive. Ένα τμήμα του φεστιβάλ αφιερωμένο αποκλειστικά στις τεχνολογίες εμβύθισης, το οποίο περιλαμβάνει όλα τα μέσα δημιουργικής έκφρασης εκτεταμένης πραγματικότητας: βίντεο 360 ° και έργα XR κάθε πιθανής διάρκειας, συμπεριλαμβανομένων των εγκαταστάσεων και των εικονικών κόσμων.  Φυσικά για να παρακολουθήσει κανείς αυτά τα έργα θα πρέπει να φορέσει μία ειδική κάσκα, ακουστικά και αρκετές φορές να χρησιμοποιήσει τηλεχειριστήρια, να περιηγηθεί σε διάφορα δωμάτια, να καθίσει οκλαδόν στο πάτωμα ή να ξαπλώσει αναπαυτικά σε μαξιλάρια.

Στο τμήμα Venice Immersive παρουσιάζονται 43 έργα από 25 χώρες και 24 έργα στην ενότητα Worlds Gallery που περιλαμβάνει εικονικούς κόσμους που μπορείς να τους  βιώσεις ως μέρος μιας περιπατητικής εμπειρίας.

Το ONX Studio του Ιδρύματος Ωνάση από τη Νέα Υόρκη – ένα υβριδικό στούντιο παραγωγής και ένας εκθεσιακός χώρος με μια παγκόσμια κοινότητα μελών που δημιουργούν διαδραστικά και εμβυθιστικά έργα Επαυξημένης Πραγματικότητας (XR) συμμετέχει φέτος στο Venice Immersive του Φεστιβάλ Βενετίας με τρία έργα: το «Tulpamancer» των  Matthew Niederhauser και Marc Da Costa, το «Shadowtime» των Sister Sylvester και Deniz Tortum, και το «Forager» των Winslow Porter και Elie Zananiri. Τα δύο πρώτα συμμετέχουν στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Venice Immersive και το τρίτο στην ενότητα με τα καλύτερα έργα των τελευταίων ετών.

«Η επιλογή των τριών έργων που κατατέθηκαν στη Βενετία προήλθε από το σύνολο των έργων που αυτή τη στιγμή δουλεύουν καλλιτέχνες μέσα στο ONX Studio της Νέας Υόρκης. Κάποιοι από αυτούς ήρθαν τον τελευταίο χρόνο, ενώ με άλλους συνεργαζόμαστε ήδη αρκετό καιρό και τώρα βλέπουμε σιγά σιγά να  δημιουργούν ομάδες μεταξύ τους και πρότζεκτ τα οποία έχουν ένα παγκόσμιο αντίκτυπο. Αψηφώντας τα είδη, το ONX ενισχύει τη συνεργασία, τη διασταύρωση και τη διαθεματικότητα – αναζητώντας και αναδεικνύοντας τις νέες δυνατότητες της τεχνολογίας» αναφέρει στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Διευθυντής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση, Πρόδρομος Τσιαβός.

Όπως εξηγεί, το Ίδρυμα Ωνάση πραγματοποίησε μία πολύ τολμηρή στρατηγική αλλαγή το 2019. «Από εκεί που χρησιμοποιούσε τους χώρους του στο κτίριο της πέμπτης λεωφόρου στη Νέα Υόρκη προκειμένου να αναδείξει τη σημασία του ελληνικού πολιτισμού μέσα από τις αρχαιότητες, επέλεξε να δημιουργήσει ένα στούντιο στο οποίο κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν τη σημερινή εποχή μπορούν να διερευνηθούν από ομάδες καλλιτεχνών, προγραμματιστών, business developers.. Η επιλογή αυτή μπορεί να έμοιαζε κάπως ανορθόδοξη τότε, όμως φαίνεται να δικαιώνει το Ίδρυμα Ωνάση και ειδικότερα τον πρόεδρο του Αντώνη Παπαδημητρίου που με δική του πρωτοβουλία έγινε αυτή η μεταστροφή, καθώς και τη Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Αφροδίτη Παναγιωτάκου  η οποία στήριξε και κατηύθυνε αυτή τη νέα δραστηριότητα από την Αθήνα. Τέσσερα χρόνια μετά βλέπουμε έργα καλλιτεχνών του ONX Studio να υπάρχουν σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ παγκοσμίως. Ήδη έχουν παρουσιαστεί κάποια έργα καλλιτεχνών στα φεστιβάλ South by Southwest, Τραϊμπέκα και Σάντανς, τώρα είμαστε στη Βενετία, ακολουθεί η Ars Electronica και αναμένουμε το CPH DOX στη Δανία, το IDFA στο ‘Αμστερνταμ και το RIXC στη Ρίγα. Πρόκειται για μια προσπάθεια η οποία καταδεικνύει το πώς ένα ίδρυμα με ελληνικές ρίζες μπορεί να παράγει πολιτιστικές δημιουργίες οι οποίες είναι παγκόσμιες, είναι δηλαδή κατανοητές σε διαφορετικά μέρη και ταυτόχρονα είναι και πάρα πολύ τοπικές. Το είδαμε και με έργα του ONX Studio που δημιουργήθηκαν και στην έκθεση Plasmata στα Γιάννενα και στο Cavafy Festival στη Νέα Υόρκη» σημειώνει. 

Προσωπικές μνήμες, οικολογική κατάρρευση και το βασίλειο των μανιταριών

Το «Tulpamancer», ένα από τα πιο δημοφιλή έργα στο φετινό Venice Immersive στο οποίο όλοι προσπαθούν να βρουν μια θέση, είναι μια διαδραστική εγκατάσταση- σαγηνευτική εμπειρία που κάνει τους θεατές να επιστρέφουν σε κομβικές στιγμές της ζωής τους και με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης να εξερευνούν βαθύτερες πλευρές του εαυτού τους. Οι δημιουργοί του, Matthew Niederhauser και Marc Da Costa κατασκευάζουν μια ονειρική εμβυθιστική συνάντηση με τις προσωπικές μνήμες του κοινού, με τη βοήθεια της εικονικής πραγματικότητας. Μετά από μια συνέντευξη που δίνουν αρχικά οι συμμετέχοντες σε μια κονσόλα υπολογιστή, που έχει ξεχαστεί σε μία αποθήκη από τη δεκαετία του ‘90, φορούν ακουστικά και αφήνουν φωνές να τους καθοδηγήσουν μέσα από μια σειρά μοναδικά κατασκευασμένων εικονικών κόσμων, οι οποίοι ανακαλούν και αμφισβητούν αναμνήσεις από το παρελθόν τους και εξερευνούν πιθανά μέλλοντα.

Το ενδιαφέρον σε αυτό το έργο είναι ότι η εμπειρία που προσφέρει είναι εντελώς μοναδική και εξατομικευμένη αφού κάθε θεατής που μπαίνει μέσα παρακολουθεί κάτι τελείως διαφορετικό από τους άλλους. «Οι συμμετέχοντες καλούνται να βρεθούν σε έναν κόσμο που έχει δημιουργηθεί αποκλειστικά γι’ αυτούς. Κάθε αλληλεπίδραση παράγει ένα μοναδικό έργο που διαγράφεται στο τέλος της προβολής του, αφήνοντας το μόνο να αντηχεί στο μυαλό κάθε συμμετέχοντα» επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Matthew Niederhauser.

Το  εντυπωσιακό «Shadowtime» καλεί τον θεατή να αντιμετωπίσει το σώμα του, ενώ κινείται ανάμεσα σε δύο πραγματικότητες, (την εικονική και τον φυσικό χώρο) δημιουργώντας μια εικονική ρέπλικα της πραγματικότητας εν μέσω της οικολογικής κατάρρευσης που εκτυλίσσεται στον πραγματικό κόσμο. «Η Alma, ένας μυστηριώδης οδηγός σε αυτόν τον διπλό κόσμο,  μας οδηγεί μέσα από ερωτήσεις σχετικά με την κλιματική κρίση, τις ασυμβίβαστες πραγματικότητες και τον εικονικό κόσμο ως μέρος για να βρούμε καταφύγιο» εξηγούν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι δημιουργοί του Shadowtime. Καθώς το έργο κάνει παραλληλισμούς ανάμεσα στην περιβαλλοντική κατάρρευση και την ιστορία της εικονικής πραγματικότητας, ο θεατής ταξιδεύει σε εντελώς νέους και φαινομενικά ρεαλιστικούς εικονικούς κόσμους μέσα από μια φουτουρο-νοσταλγική περιήγηση – κάτι που υποδηλώνει τον τρόπο με τον οποίο η αισθητική της εικονικής πραγματικότητας θα μπορούσε να μην ξεχωρίζει από τον πραγματικό κόσμο.

Κατά τη διάρκεια αυτής της εμπειρίας, μέσα σε έναν σκοτεινό θάλαμο (camera obscura), οι θεατές  διαβάζουν ένα χειροποίητο βιβλίο που επιχειρεί ν’αλλάξει την αντίληψή τους. «Με αυτή τη δουλειά τους, οι καλλιτέχνες Sister Sylvester και Deniz Tortum ουσιαστικά προσκαλούν τον θεατή να δει τη συνέχεια ανάμεσα σε τεχνολογίες οι οποίες  υπήρχαν και πριν από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και είχαν τον χαρακτήρα της εμβύθισης και τον κάνουν να αναρωτηθεί για τη σχέση του με το περιβάλλον αλλά και με άλλους ανθρώπους και όντα, φυσικά και ψηφιακά. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Sister Sylvester πραγματοποιεί μία αρχαιολογία της τεχνολογίας.  Η δουλειά της  αναζητεί πάντοτε τη σχέση ανάμεσα σε διάφορες τεχνολογίες, αλλά θέτει και ερωτήματα που έχουν να κάνουν με τα όρια της ταυτότητας και τα όρια του ανθρωπίνου σώματος , με το πού ξεκινάει ο ψηφιακός και πού σταματάει ο πράγματος κόσμος» σημειώνει ο Πρόδρομος Τσιαβός.

Το «Forager» των Winslow Porter και  Elie Zananiri, μας βάζει να αναρωτηθούμε τι θα συνέβαινε αν μαθαίναμε περισσότερα για τα μανιτάρια και το αχανές υπόγειο δίκτυο που δημιουργούν και τροφοδοτεί κρυφά την έμβια ζωή στον πάνω κόσμο . Μια άκρως εμβυθιστική εμπειρία και μοναδική στο είδος της διαδραστική, ογκομετρική, time-lapse εγκατάσταση. Οι θεατές βιώνουν το θαύμα του βασιλείου των μανιταριών μέσα από εναλλαγή οπτικών γωνιών, ενισχύοντας τελικά μια στενότερη σύνδεση με τον φυσικό κόσμο.

«Στο έργο αυτό το οποίο σε ένα μεγάλο βαθμό προέκυψε μέσα στην πανδημία οι δημιουργοί θέτουν  ερωτήματα που έχουν να κάνουν με τα όρια της ανθρώπινης ύπαρξης. Στην ουσία το έργο μας ζητάει να αλλάξουμε οπτική και να μην σκεφτούμε ως άνθρωποι, αλλά ως μανιτάρια» εξηγεί ο Πρ. Τσιαβός. «Ετσι, αλλάζοντας την προοπτική μας, χάνοντας το ανθρώπινο σώμα και ζώντας μία διαδικασία ωρίμανσης από το σπόρο μέχρι την ίδια τη δημιουργία του μανιταριού η οποία συνοδεύεται από οσμές, ήχους και την αίσθηση του αέρα στο πρόσωπό μας, οι καλλιτέχνες δημιουργούν μια βαθιά εμβυθιστική εμπειρία εκτεταμένης πραγματικότητας στην οποία ο θεατής καλείται να αναρωτηθεί αν η ανθρώπινη είναι η μοναδική υποκειμενικότητα που υπάρχει» προσθέτει.

Οι δημιουργοί του έργου, Winslow Porter και  Elie Zananiri, αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως καλλιτεχνικός τους διευθυντής είναι η μητέρα- φύση και προσκαλούν το κοινό να εξερευνήσει τη μαγευτική ομορφιά ενός αόρατου κόσμου, όπου ο χρόνος, η ανάπτυξη και τα θαύματα της μυκητολογίας συγκλίνουν για να εμπνεύσουν μια βαθύτερη σύνδεση με το περιβάλλον μας.

Σχετικά με την επιλογή των τριών έργων για το Venice Immersive, ο Πρόδρομος Τσιαβός εξηγεί πως έγινε ουσιαστικά με βάση το ποια έργα θεώρησαν ότι ήταν τα πλέον ώριμα και είχαν το  μεγαλύτερο βαθμό καινοτομίας για να είναι υποψήφια στο διαγωνιστικό τμήμα του Immersive, και ταυτόχρονα αυτά που πίστευαν ότι είχαν τις περισσότερες δυνατότητες να αναδειχθούν. «Δύο από τα 28 έργα που συμμετέχουν στο επίσημο διαγωνιστικό είναι από το ONX Studio. Δεν υπάρχει άλλο στούντιο που να έχει δυο έργα στο διαγωνιστικό και τρία έργα συνολικά στο Immersive. Ελπίζουμε οι επιλογές μας να δικαιωθούν» αναφέρει ο Πρ. Τσιαβός τονίζοντας πως το ONX αποσκοπεί να γίνει ένας κόμβος σε ένα δυναμικό παγκόσμιο οικοσύστημα νέων πρακτικών και ιδεών, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη, την εκτέλεση και την κινητικότητα νέων έργων, και συμμετέχοντας σε σημαντικούς διεθνείς χώρους επιρροής.

Αποστολή: Νάντια Μπακοπούλου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Η Ιζαμπέλ Ιπέρ είναι Εύκολος Στόχος…

Το γαλλικό εξαιρετικό δραματικό θρίλερ «Εύκολος Στόχος», με την Ιζαμπέλ Ιπέρ, κάνει πρεμιέρα απόψε, κρατώντας ψηλά το ενδιαφέρον των σινεφίλ, μετά την, επίσης, γαλλική «Ανατομία μιας Πτώσης» που κατέκτησε τον φετινό Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες και μαζί ένα σοβαρό όσο και ενθαρρυντικό κομμάτι του κοινού στη χώρα μας, την προηγούμενη εβδομάδα. Πρεμιέρα, απόψε, κάνουν και δυο ακόμη ταινίες, το ενδιαφέρον ισπανικό δραματικό θρίλερ «75 Μέρες» και το φραντσάιζ τρόμου «Η Καλόγρια 2», ενώ σε επανέκδοση βγαίνουν δυο κλασικά, πλέον, αριστουργήματα κι ένα φιλμ, της δεκαετίας του ’70 για τη σεξουαλική απελευθέρωση.

   Εύκολος Στόχος

   (“La Syndicaliste”) Δραματικό θρίλερ, γαλλικής και γερμανικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Ζαν-Πολ Σαλομέ, με τους Ιζαμπέλ Ιπέρ, Γκρέγκορι Καντεμπουά, Αντρέα Μπεσκόν, Ιβάν Ατάλ, Μπενουυά Μιζιμέλ, Μαρίνα Φόις κα.

   Σε καλή φάση, ομολογουμένως, η γαλλική παραγωγή, καθώς μετά το εξαιρετικό δικαστικό θρίλερ «Ανατομία μιας Πτώσης» που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες και έκανε πρεμιέρα στη χώρα μας την προηγούμενη εβδομάδα, ακολουθεί το έξοχο δραματικό θρίλερ, «Εύκολος Στόχος» του Ζαν Πολ Σαλομέ, με έντονες πολιτικές και κοινωνικές αναφορές, με την Ιζαμπέλ Ιπέρ να παραδίδει ακόμη μία υπέροχη ερμηνεία.

   Αυτό, όμως, που ξεχωρίζει είναι το καλογραμμένο σενάριο που συνέγραψαν ο Σαλομέ, με την Φαντέτ Ντρουάρ και το οποίο βασίζεται στα πραγματικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν στη Γαλλία το 2012 και μετέφερε σε βιβλίο η δημοσιογράφος και ερευνήτρια Καρολίν Μισέλ Αγκίρε.

   Πρόκειται για την συγκλονιστική και αληθινή ιστορία της Μορίν Κερνέ, μιας έντιμης μαχητικής συνδικαλίστριας που ανακάλυψε τα πολυεθνικά υπόγεια παιχνίδια που παίζονταν από επιχειρηματίες και τη γαλλική κυβέρνηση, σε έναν πυρηνικό κολοσσό, και έθεταν σε κίνδυνο 50.000 θέσεις εργασίας, ενώ αναγκάστηκε να αποκαλύψει και κρατικά μυστικά που θα κάνουν την πυρηνική δύναμη άνω κάτω. Έβαλε σε κίνδυνο τη ζωή της, πάλεψε με επιχειρηματίες και υπουργούς, δέχθηκε απειλές και βάναυση επίθεση στο σπίτι της, ενώ το χειρότερο, προσπάθησαν να τη παρουσιάσουν, με τη συνδρομή της αστυνομίας και μεγαλοπαραγόντων της Γαλλίας, ως μυθομανή, παρανοϊκή συνδικαλίστρια.

   Ο Σαλομέ («Η Νονά της Νύχτας») όταν διάβασε την ιστορία αυτής της γενναίας γυναίκας, οργίστηκε και απόρησε από τα γεγονότα και την αντιμετώπιση που είχε η Κερνέ από τις κρατικές αρχές. Και αποφάσισε να κάνει γνωστή την ιστορία στο ευρύτερο κοινό, αλλά όχι για να δώσει ένα θρίλερ καταιγιστικής δράσης, στο οποίο να κυριαρχεί το σασπένς, αλλά να καταγράψει αφοπλιστικά τα συναρπαστικά γεγονότα, να αναδείξει το κλίμα της εποχής, την ατμόσφαιρα του ζόφου, που κυριαρχεί σε ανώτατα επίπεδα και φυσικά τη γενναιότητα μιας γυναίκας που τιμά τον τίτλο της συνδικαλίστριας. Ταυτόχρονα, ο Σαλομέ, αναδεικνύει την κυριαρχία των ανδρών σε όλα τα επίπεδα και την εύκολη τακτική της θυματοποίησης των γυναικών. Οι απειλές που δέχεται είναι φανερό ότι ξεκινούν και καταλήγουν πάντα στη γυναικεία φύση της. Αυτή, όμως, δεν θα δειλιάσει ποτέ και θα προσπαθήσει να κάνει γνωστά τα επιχειρηματικά παιχνίδια, κάτω από τη μύτη του γαλλικού κράτους, του μεγάλου αφεντικού του πολυεθνικού γίγαντα πυρηνικών με Κινέζους για την κατασκευή πυρηνικών σταθμών χαμηλού κόστους, την εμπλοκή πολιτικών, ενώ η επίθεση και ο βιασμός που δέχεται στο σπίτι της λίγο πριν συναντήσει τον τότε Γάλλο πρόεδρο Ολάντ, θα σημάνουν ακόμη μία χειρότερη εξέλιξη, καθώς όλοι οι αρμοί του συστήματος θα συνεργαστούν για να τη βγάλουν τρελή.

   Το φιλμ, που είναι αποκαλυπτικό για το τι συμβαίνει πίσω από την πλάτη μας στα κέντρα εξουσίας και πολλές φορές όλα μένουν στο σκοτάδι ή παρουσιάζονται εντελώς διαφορετικά από την πραγματικότητα, βλέπεται με τεράστιο ενδιαφέρον, παρά τα εκτεταμένα φλας μπακ και την έλλειψη της δράσης, που θα προσέφερε απλόχερα μία αμερικάνικη ταινία, μετατοπίζοντας το ενδιαφέρον της ιστορίας και του πυρήνα των όσων θέλει να προβάλλει ο σκηνοθέτης, που στοχεύει στην αφύπνιση του κοινού.

   Μια δυνατή στιγμή για την καριέρα της Ιζαμπέλ Ιπέρ, που δεν παρασύρεται από τη δίνη των γεγονότων και τη γενναιότητα της ηρωίδας, κρατώντας το μέτρο και το δυνατό βλέμμα της σε όλη την ταινία, συμβάλλοντας στην επίτευξη του στόχου που είχε ο σκηνοθέτης. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι υπόλοιπες ερμηνείες.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η Μορίν Κερνέ, εκπρόσωπος συνδικάτου σε μία πολυεθνική, αποκαλύπτει τα υπόγεια παιχνίδια που έθεταν σε κίνδυνο πενήντα χιλιάδες θέσεις εργασίας στην πυρηνική βιομηχανία της Γαλλίας, τα έβαλε με βιομηχάνους και υπουργούς, μέχρι που η επίθεση που δέχτηκε και θα άλλαζε τη ζωή της.

   75 Μέρες

   (“75 Dias”) Αστυνομικό θρίλερ, ισπανικής παραγωγής του 2020, σε σκηνοθεσία Μαρκ Ρομέρο, με τους Πάμπλο Παρέδες, Χούλιαν Σαλβαδόρες, Χιμένα Βαλέρο, Φραν Βεργκάρα κα.

   Με καθυστέρηση τριών χρόνων – όχι ότι έχει κάποια σημασία για ένα φιλμ – ήρθε και στη χώρα μας το δραματοποιημένο θρίλερ του Μαρκ Ρομέρο, που ακολουθεί πιστά τα γεγονότα μίας αποτρόπαιας αληθινής υπόθεσης, η οποία σόκαρε την ισπανική κοινωνία πριν από 30 χρόνια.

   Η αρκούντως ενδιαφέρουσα ταινία αποτελεί προϊόν δεκαετούς σχολαστικής έρευνας και προετοιμασίας, βασιζόμενη σε μεγάλο βαθμό στο φάκελο με τα στοιχεία της αστυνομίας, αλλά και σε δημοσιεύματα της εποχής. Κάτι που είναι εμφανές καθώς ο σκηνοθέτης ακολουθεί μία ντοκιμαντερίστικη προσέγγιση, χωρίς να χάνει, ωστόσο, τη φόρμα μίας αγωνιώδους ταινίας.

   Το 1992, σε μια φιλήσυχη κωμόπολη έξω από τη Βαλένθια, τρία 15χρονα κορίτσια εξαφανίζονται. Την τελευταία φορά που τα είδα ζωντανά έκαναν ωτοστόπ για να πάνε σε μία κοντινή πόλη. Η αστυνομία θα αντιμετωπίσει χαλαρά την υπόθεση, πιστεύοντας ότι απλώς το είχαν σκάσει από το σπίτι και συνέχισαν τις έρευνές τους όταν τα πράγματα άρχισαν να σοβαρεύουν κάνοντας το ένα λάθος μετά το άλλο. Δυο μήνες μετά θα βρεθούν τα πτώματά τους, σοκάροντας την ολιγομελή τοπική κοινωνία – όλοι οι κάτοικοι γνωστοί μεταξύ τους – αλλά και απασχολώντας όλη την Ισπανία.

   Την εποχή που η Ισπανία περηφανευόταν για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων το 1992, η φρίκη ενός αποτρόπαιου εγκλήματος θα φωτίσει τα σκοτεινά σημεία μιας κοινωνίας που έχει επαναπαυθεί στο επιφανειακό «Success Story» και ο Ρομέρο θα αναδείξει την ανεπάρκεια, την επιπολαιότητα των αστυνομικών αρχών, αλλά και όσων ενεπλάκησαν στην υπόθεση (δικαστικοί, ιατροδικαστές κλπ).

   Αποφεύγοντας κάθε εντυπωσιασμό, με εικόνες φρίκης και αίματος ή με μελοδρατικές σκηνές που θα εκτρέψουν την προσοχή του κοινού από το βασικό θέμα της ταινίας, ο Ρομέρο θα επικεντρώσει το ενδιαφέρον του σε στοιχεία και αρχεία της υπόθεσης. Στην ανικανότητα των αρχών, αλλά και το βασικότερο στην έλλειψη ενσυναίσθησης που παρατηρήθηκε και γιγαντώθηκε από τη νέα μόδα, την κατακίτρινη δημοσιογραφία, τα τηλεοπτικά δίκτυα που έκαναν, χωρίς καμία αιδώ, σόου ένα τραγικό γεγονός.

   Ο Ρομέρο περνά τα μηνύματά του, δίνει την ατμόσφαιρα της εποχής, χάνει ορισμένες φορές τον ρυθμό και επαναλαμβάνεται, με ορισμένα ελάσσονος σημασίας στοιχεία, αλλά τελικά δικαιώνεται από την προσπάθειά του και την προσήλωσή του σε ένα θλιβερό γεγονός για το οποίο ακόμη αναζητούνται πειστικές απαντήσεις.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Το 1992, στο Αλκασέρ, μια μικρή πόλη κοντά στη Βαλένθια τρία κορίτσια γύρω στα 15 εξαφανίζονται από προσώπου γης. Την τελευταία φορά που τις είδαν ζωντανές, έκαναν ωτοστόπ για να πάνε σε ένα κλαμπ σε μια κοντινή πόλη. Η αστυνομία, σε ένα από τα πολλά λάθη που θα κάνει σε αυτήν την έρευνα, αρχικά υποθέτει ότι απλώς το έχουν σκάσει. Tα πτώματά τους, όμως, βρίσκονται δύο μήνες αργότερα, συντρίβοντας τις οικογένειές τους. Ποιος θα μπορούσε να τολμήσει ένα τέτοιο έγκλημα σε μια φιλήσυχη περιοχή;

   H Καλόγρια 2

   (“The Nun II”) Ταινία τρόμου, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Μάικλ Τσάβες, με τους Ταϊσα Φαρμίγκα, Kέιτλιν Ρόουζ Ντάουνι, Μπόνι Άαρονς κα.

   Οι ανατριχίλες, η ασυναίσθητη κίνηση του κλεισίματος των ματιών και οι κραυγές επιστρέφουν, έπειτα από μια μικρή ανάπαυλα με το σίκουελ της «Καλόγριας», της τεράστιας εμπορικής επιτυχίας του 2018 και που ανήκει στο γνωστό φραντσάιζ τρόμου «Το Κάλεσμα». Ένα παρακλάδι του γνωστού φραντσάιζ, με τη δαιμονισμένη καλόγρια που γνωρίσαμε αρχικά στο «Κάλεσμα 2» του Τζέιμς Γουάν.

   Εδώ, η αδελφή Αϊρίν επιστρέφει για να αντιμετωπίσει τη σατανική καλόγρια και τον δαίμονα Βάλακ, σε ένα οικοτροφείο στη Γαλλία του 1956, όπου ένας ιερέας δολοφονείται κάτω από μυστήριες συνθήκες.

   Ο σκηνοθέτης Μάικλ Τσάβες, που έχει γυρίσει ακόμη δυο ταινίες του τρομαχτικού σύμπαντος, «Κατάρα της Γιορόνα» και «Το Κάλεσμα 3: Ο Διάβολος Με Έβαλε να το Κάνω», έχοντας την εμπειρία αλλά και περιορισμένο ταλέντο, θα στήσει ορισμένες δυνατές σκηνές τρόμου, ενώ ταυτόχρονα το σενάριο δεν τον βοηθά για να πάει ένα βήμα παραπέρα την ιστορία του, αναγκάζοντάς τον να εμπιστευθεί τη μανιέρα και τα κλισέ του είδους, για να φτάσει αγκομαχώντας στο τέλος.

   Η Τάισα Φαρμίγκα στέκεται αξιοπρεπώς, ενώ οι Τζόνας Μπλόκουετ, Μπόνι Άαρονς και Στορμ Ριντ, περιφέρουν τον ίσκιο τους στα βαθιά σκοτάδια.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Βρισκόμαστε στο 1956 και η αδερφή Αϊρίν έχει εγκατασταθεί στη Γαλλία. Μετά τον φόνο ενός ιερέα, θα αρχίσει να πιστεύει ότι ο δαίμονας που αντιμετώπισε χρόνια πριν έχει επιστρέψει.

   Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

   Περιφρόνηση

   (“Le Mepris”) Αριστουργηματική ταινία του Ζαν Λικ Γκοντάρ που δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις (είχε επαναπροβληθεί πριν από λίγα χρόνια), καθώς αποτελεί, από το 1963, που έκανε πρεμιέρα, μία από τις πλέον εμβληματικές στιγμές της «νουβέλ βαγκ», καθιστώντας την Μπριζίντ Μπαρντό, εκτός από sex symbol και μία σημαντικότατη ηθοποιό, δίπλα στον ανυπέρβλητο Μισέλ Πικολί, τον αγέρωχο όσο και διαφορετικό Τζακ Πάλανς και βεβαίως, σε έναν μυθικό ρόλο, τον Φριτς Λανγκ.

   Η «Περιφρόνηση» δεν είναι μία ακόμη ευκαιρία για τον Γκοντάρ να μιλήσει για το σινεμά, αλλά το ίδιο το σινεμά, καθώς στον πυρήνα της ιστορίας του βρίσκεται η σύγκρουση ενός συγγραφέα θεατρικών έργων, που έχει αναλάβει να παρέμβει στο αρχικό σενάριο μίας ταινίας, με τον Αμερικάνο παραγωγό της ταινίας και αυτό επηρεάζει καθοριστικά τη σχέση του με τη σύζυγό του, η οποία αρχίζει να απομακρύνεται απ’ αυτόν και να πλησιάζει τον πλούσιο παραγωγό.

   Οι αναφορές στο σινεμά αμέτρητες αλλά και δομικής αξίας για το φιλμ, δεδομένου ότι αποτελούν αφενός τρόπος σχολιασμού του κινηματογραφικού σύμπαντος και αφετέρου παίζουν με τα συναισθήματα του θεατή, κεντρίζουν το ενδιαφέρον του, προχωρούν την υπόθεση και το δέσιμο με την πραγματική ζωή και το τέλος των ψευδαισθήσεων.

   Υπέροχα εσωτερικά και εξωτερικά πλάνα, η κινηματογράφηση της «Μπε Μπε» φτάνει στα όρια της λατρείας, ενώ το φινάλε συνταράσσει. Η έγχρωμη φωτογραφία του Ραούλ Κουτάρ, η εξαίσια μουσική του Ζορζ Ντελερί και το αψεγάδιαστο σενάριο, που έγραψε ο ίδιος ο σκηνοθέτης, μαζί με τον Αλμπέρτο Μοράβια – βασισμένο στην ομώνυμη νουβέλα του – έρχονται και απογειώνουν μία από τις καλύτερες ταινίες του «τρομερού παιδιού».

   Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ

   (“Au hasard Balthazar”) Ένα από τα αγαπημένα αριστουργήματα όλων των εποχών, με το οποίο ο σπουδαίος Ρομπέρ Μπρεσόν το μακρινό 1966, μέσα από τις ταλαιπωρίες και τα θλιμμένα μάτια ενός συμπαθέστατου γαϊδάρου, του Μπαλταζάρ, θα μιλήσει για τη φύση του ανθρώπου. Ένα μικρό γαϊδουράκι, γεννιέται στην ηλιόλουστη γαλλική εξοχή, αλλά θα χάσει τη φροντίδα δυο παιδιών που τον αγαπούν, για να βιώσει στωικά, όλο και πιο ταπεινωτικά, την κακοποίηση των επόμενων ιδιοκτητών του, την κακία του ανθρώπου. Απαισιόδοξη ταινία, εμπνευσμένη από μία αναφορά στο πρώτο μέρος του «Ηλίθιου» του Ντοστογιέφσκι, μία σκληρή αλλά και αθεράπευτα συγκινητική ταινία, που ξεχωρίζει για την απλότητά της, αλλά και για το μεγαλείο των συναισθημάτων της. Με τους Αν Βιαζέμσκι, Γουόλτερ Γκριν, Φρανσουά Λαφάρζ, Ζαν-Κλοντ Γκιλμπέρ, Φιλίπ Ασελέν, Ναταλί Ζουαγιό κα.

   Τα Μυστήρια του Οργανισμού

   (“W.R.: Mysteries of the Organism”) Ο διάσημος τίτλος της ταινίας του Ντούσαν Μακαβέγιεφ («Sweet Movie») που έκανε πάταγο το 1971, την εποχή της σεξουαλικής απελευθέρωσης. Ο «αναρχικός του Γιουγκοσλάβικου σινεμά», στο ερώτημα «τι σχέση μπορεί να έχει η ενέργεια που απελευθερώνεται κατά τον οργασμό με την κατάσταση της κομμουνιστικής Γιουγκοσλαβίας», απαντά με τη σεξουαλική απελευθέρωση μίας πανέμορφης Σλάβας, αλλά κυρίως βρίσκει ευκαιρία να σχολιάσει μία εποχή που θα καθορίσει το μέλλον. Συνδυάζοντας ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία, ο Μακαβέγιεφ παραδίδει ένα σουρεαλιστικό φιλμ, ενώ θα προσπαθήσει να διερευνήσει τις απόψεις του αμφιλεγόμενου στοχαστή και ψυχολόγου Βίλχεμ Ράιχ με εκείνες των Μαρξ και Φρόιντ, φτιάχνοντας ένα καλλιτεχνικό διαμαντάκι, που μπορεί να δείχνει την ηλικία του, αλλά παραμένει πάντα πολύτιμο.

   (Φωτογραφία από την ταινία «Εύκολος Στόχος»)

   Χάρης Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το αρχαίο θέατρο της Λάρισας υποδέχθηκε το κοινό μετά από 22 και πλέον αιώνες

«Το Αρχαίο Θέατρο της Λάρισας παραδίδεται επιτέλους στους πολίτες, δεκαετίες μετά από την έναρξη των εργασιών αποκατάστασής του, έτοιμο να ενταχθεί στη ζωή της πόλης». Με αυτά τα λόγια, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη απέδωσε στους πολίτες της Λάρισας, (σσ χθες) συντηρημένο και αποκατεστημένο το μνημείο, το οποίο υποδέχτηκε στα εδώλιά του ένα ενθουσιώδες κοινό, μετά από 22 και πλέον αιώνες, όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση του ΥΠΠΟ.

Στην εκδήλωση με στόχο την ενημέρωση της πορείας αποκατάστασης του έργου, η Λίνα Μενδώνη σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «το εμβληματικό μνημείο έχει πλέον αποκαλυφθεί. Εχει συντηρηθεί και αποκατασταθεί, με υποδειγματικό τρόπο από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και ιδιαίτερα την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λαρίσης. Η συστηματική συντήρηση και αναστήλωσή του άρχισε το 2002, ώστε το ελληνιστικό θέατρο της Λάρισας να αποκατασταθεί στη ρωμαϊκή του φάση. Υπό την ιδιότητά μου της γενικής γραμματέως και τα τελευταία χρόνια με τη σημερινή μου ιδιότητα, έχω παρακολουθήσει συστηματικά και από πολύ κοντά την πορεία του έργου. Σήμερα χαίρομαι γιατί, πραγματικά, με τη συνεργασία όλων, ξεπεράσαμε δύσκολα προβλήματα και πολλές φορές ασυνεννοησίες».

Αναφερόμενη στις καθυστερήσεις, που δημιούργησαν δυσαρέσκειες στους πολίτες της Λάρισας, η υπουργός τόνισε ότι «έργα που εκτελούνται επί μνημείων απαιτούν ωρίμανση, αυξημένη προσοχή και, συνεπώς, χρόνο. Κάποιες από τις καθυστερήσεις αυτές ήταν αναπόφευκτες και δικαιολογημένες. Αλλά όχι όλες. Γι’ αυτό τα τελευταία τέσσερα χρόνια, από τον Ιούλιο του 2019, οι εργασίες επιταχύνθηκαν καθοριστικά. Το κοίλο του θεάτρου έχει, ουσιαστικά, αποκατασταθεί. Τους πρώτους μήνες του 2024 ολοκληρώνεται και η αναστήλωση των υπολοίπων τμημάτων του και παραδίδονται σε χρήση οι προσβάσεις και για τα άτομα με αναπηρία, από τον πεζόδρομο της Βενιζέλου. Εκκρεμούν κάποιες εργασίες στο επιθέατρο και στους αναλημματικούς τοίχους. Περιλαμβάνονται όλα στην εγκεκριμένη μελέτη και θα προχωρήσουν μόλις ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις και ξεκινήσει η νέα χρηματοδοτική περίοδος».

Στη συνέχεια, η υπουργός έκανε μια αναφορά στην ιστορία της ανάδειξης και της αποκατάστασης του θεάτρου, ενώ απαντώντας στο ερώτημα «γιατί έγινε τώρα αυτή η εκδήλωση και όχι στις αρχές του επόμενου έτους, όταν το έργο θα έχει τελειώσει», η κυρία Μενδώνη επισήμανε ότι «μια ολόκληρη γενιά Λαρισαίων έχει βιώσει τις περιπέτειες της αποκάλυψης του θεάτρου. Θα ήταν άδικο να τους στερήσουμε την απόλαυση και τη χρήση του, ακόμη και αν απομένουν κάποια πράγματα για να γίνουν». «’Αλλωστε, η αποκατάσταση του κοίλου του θεάτρου έχει ολοκληρωθεί και μπορεί πλέον να φιλοξενήσει όλους εμάς, θεατές πλέον, στα αποκατεστημένα εδώλιά του, ενώ πριν χρειαζόταν να τοποθετηθούν καρέκλες στην ορχήστρα. Κάτι που ήταν τελείως αδόκιμο και προσβλητικό, μερικές φορές», τόνισε η Λ. Μενδώνη η οποία ευχαρίστησε, «από καρδιάς τον περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστό, για την εξαιρετική συνεργασία που είχαμε, έχουμε και θα έχουμε. Μαζί σχεδιάσαμε το έργο και βρήκαμε τους αναγκαίους πόρους, μέσα από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (Π.Ε.Π.) της Θεσσαλίας, από εθνικούς πόρους της Περιφέρειας και του Υπουργείου Πολιτισμού. Ευχαριστίες στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας, στη Σταυρούλα Σδρόλια, την Έφορο Αρχαιοτήτων, και στο πρόσωπό της σε όλο το προσωπικό της υπηρεσίας, που για χρόνια ολόκληρα με πολύ μεγάλη αφοσίωση, μεράκι, διάθεση, χωρίς να σκεφτούν πόνο και κόπο, δούλεψαν ώρες ατέλειωτες, για να φτάσουμε στο σημείο που είμαστε σήμερα -αλλά και που θα συνεχίσουν να δουλεύουν για να αποδώσουν ακόμα περισσότερα πράγματα, στο θέατρο, στον περιβάλλοντα χώρο του στη Λάρισα».

«Ο χώρος είναι ήδη λειτουργικός και η σημερινή εκδήλωση σηματοδοτεί την απόδοση του μνημείου και την έναρξη της χρήσης του. Αποτελεί ένα ορόσημο που με αδημονία περίμεναν οι Λαρισαίες και οι Λαρισαίοι. Τίποτε δεν εμποδίζει τη συνύπαρξη των εργασιών που απομένει να γίνουν με την ενδεδειγμένη -για τον αρχαιολογικό χαρακτήρα του μνημείου- και την ποιοτική χρήση του», επισήμανε η υπουργός Πολιτισμού.

Ακολούθησε μουσική εκδήλωση με τη Συμφωνική Ορχήστρα Λάρισας, που παρουσίασε την πρωτότυπη μουσική σύνθεση του μαέστρου Χρήστου Κτιστάκη “Συμφωνική Ωδή”, καθώς και με την “Εστουδιαντίνα” Νέας Ιωνίας Μαγνησίας, που παρουσίασε υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ανδρέα Κατσιγιάννη, σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, το μουσικό πρόγραμμα “Mare Nostrum – Ένα Ταξίδι στις Μουσικές της Μεσογείου”. Πριν από την παρουσία της στην εκδήλωση στο αρχαίο θέατρο, στη Λάρισα, η Λίνα Μενδώνη, συνοδευόμενη από αρμόδια στελέχη του ΥΠΠΟ, πραγματοποίησε αυτοψία στο π. βασιλικό κτήμα, στο Πολυδένδρι, όπως ενημερώνει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟ.

Ε. Μ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ