Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 780 ευρώ ο νέος κατώτατος μισθός από την 1η Απριλίου – Αύξηση 9,4%

  «Η αύξηση του κατώτατου μισθού στα 780 ευρώ τον μήνα από 1ης Απριλίου επιβάλλεται από τις αυξημένες ανάγκες των εργαζομένων και στηρίζεται στη δυναμική που έχει αναπτύξει τα τελευταία τέσσερα χρόνια η οικονομία. Είναι μία αύξηση σημαντική και δίκαια, που λαμβάνει υπόψη αφενός μεν το χρέος για στήριξη των εργαζόμενων, ιδιαίτερα σε συνθήκες αυξημένου εισαγόμενου πληθωρισμού αφετέρου δε τις αντοχές των επιχειρήσεων».

   Αυτό ανέφερε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, παρουσιάζοντας σήμερα σε συνέντευξη Τύπου την απόφαση της κυβέρνησης για αύξηση του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου στα 780 ευρώ και 34,84 ευρώ αντίστοιχα, από 1ης Απριλίου, ύστερα από τη διαβούλευση με κοινωνικούς και επιστημονικούς φορείς, που προηγήθηκε.

Διαβάστε επίσης: Κυρ. Μητσοτάκης: Στα 780 ευρώ ο νέος κατώτατος μισθός από την 1η Απριλίου – Αύξηση 9,4% (βίντεο)

   Ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού ελήφθησαν υπόψη οι εξής παράγοντες: η ανεργία, η οποία από 17,5% το 2019 έπεσε στο 10,8% τον Ιανουάριο, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας που προκύπτει από την αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών, η ανάκαμψη της οικονομίας που αναμένεται να συνεχιστεί εφέτος, η πορεία του πληθωρισμού, ο οποίος, αν και αποκλιμακώνεται, θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα και η θέση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με κριτήριο το ΑΕΠ και το ύψος του κατώτατου μισθού.

   Σημείωσε ωστόσο ότι η ανεργία δεν πέφτει αυτόματα. «Έπεσε από το 17,5% στο 10,8%, γιατί συνέτρεξαν μία σειρά πολιτικές και οικονομικές προϋποθέσεις, δηλαδή κυβερνητική σταθερότητα, σοβαρότητα και θετικό κλίμα στην οικονομία. Αν δεν υπάρχουν αυτά, η ανεργία θα πάρει και πάλι τον ανήφορο», τόνισε.

   Παρουσιάζοντας αναλυτικότερα τις κυβερνητικές αποφάσεις για τον κατώτατο μισθό, ο κ. Χατζηδάκης στάθηκε στα εξής:

   1. Εξέλιξη του κατώτατου μισθού: Από 650 ευρώ το 2019 αυξήθηκε σε 663 ευρώ τον Ιανουάριο του 2022, 713 ευρώ τον Μάιο του 2022 και 780 ευρώ από τον Απρίλιο του 2023. Σωρευτικά, η αύξηση διαμορφώνεται στο 20%. Αν συνυπολογιστούν τα δώρα και το επίδομα άδειας (το γεγονός δηλαδή ότι καταβάλλονται 14 μισθοί τον χρόνο) ο κατώτατος μισθός σε δωδεκάμηνη βάση διαμορφώνεται στα 910 ευρώ ή 152 ευρώ τον μήνα περισσότερα σε σχέση με το 2019.

   2. Καθαρές αποδοχές: Ο καθαρός μισθός μετά από φόρους και εισφορές γίνεται 667 ευρώ τον μήνα (778 με δώρα και επίδομα άδειας) από 548 ευρώ το 2019 (639 με δώρα και επίδομα άδειας). Συνολικά, οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό θα εισπράττουν τρεις επιπλέον καθαρούς μισθούς σε σχέση με το 2019 σε ετήσια βάση, καθώς οι ετήσιες αποδοχές αυξάνονται από 7.667 ευρώ το 2019 σε 9.336 ευρώ το 2023 (συν 1.669 ευρώ  ή 21,8%).

   3. Πλήθος εργαζόμενων που καλύπτονται: Οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό είναι 585.000, κατά 60.000 λιγότεροι σε σχέση με το 2021. «Αυτό δείχνει τη δυναμική της οικονομίας, καθώς αρκετοί εργαζόμενοι που αμείβονταν με τον κατώτατο μισθό  τώρα παίρνουν υψηλότερες αμοιβές», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης. Υπενθύμισε επίσης ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ», οι μέσες αμοιβές το 2022 αυξήθηκαν κατά 12,4% σε σχέση με το 2019.

   4. Τριετίες: Έχουν ρυθμιστεί από το 2012 και τέσσερις διαφορετικές κυβερνήσεις έχουν εφαρμόσει αυτή τη ρύθμιση. Όσοι είχαν συμπληρώσει τουλάχιστον μία τριετία στην εργασία τους μέχρι τον Φεβρουάριο του 2012, έχουν επιπλέον αποδοχές, οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και το 30% ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας.

   5. Σύγκριση με την ΕΕ: Με την αύξηση, που αποφασίστηκε, η Ελλάδα ανεβαίνει στη 10η θέση μεταξύ των 22 χωρών-μελών της ΕΕ που έχουν κατώτατο μισθό, από την 13η θέση προηγουμένως. Σε όρους αγοραστικής δύναμης, ανεβαίνει στη 13η θέση από 18η προηγουμένως. «Δεν πανηγυρίζουμε, αλλά η εξέλιξη δείχνει ότι η Ελλάδα έχει ανέβει αρκετά σκαλοπάτια και ότι μία σοβαρή διακυβέρνηση με μία δυναμική οικονομία μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη θετικότερα αποτελέσματα», τόνισε ο υπουργός.

   6. Σύγκριση με τον πληθωρισμό: Από το 2019 μέχρι και το 2023, με βάση τις προβλέψεις για την πορεία του πληθωρισμού που περιλαμβάνονται στον κρατικό προϋπολογισμό, ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξάνεται κατά 15,1%. Η αύξηση του κατώτατου μισθού στο ίδιο διάστημα είναι 20%, δηλαδή 5 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από τον πληθωρισμό.

   7. Προεκλογικές δεσμεύσεις: Η Νέα Δημοκρατία είχε δεσμευτεί προεκλογικά για διπλάσια αύξηση του κατώτατου μισθού σε σχέση με το ΑΕΠ. Από το 2019, (δεδομένου ότι μεσολάβησε ύφεση του 2020 τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, λόγω του κορονοϊού), έχουμε αύξηση του ΑΕΠ κατά 6,5%, που σημαίνει ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού είναι τριπλάσια. «Όχι μόνο τηρήσαμε την δέσμευση, αλλά προχωρήσαμε πολύ περισσότερο», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης.

   Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αναφέρθηκε ακόμη σε σειρά μέτρων υπέρ των εργαζομένων, που εφαρμόζει η κυβέρνηση, λόγω των ειδικών συνθηκών που επικρατούν, όπως η επιδότηση στην κατανάλωση ρεύματος και φυσικού αερίου, η προπληρωμένη κάρτα για αγορά καυσίμων κίνησης, το market pass, το αυξημένο επίδομα θέρμανσης κ.ά..

   Σε ερώτηση για τις ασφαλιστικές εισφορές, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι ισχύει η δέσμευση του πρωθυπουργού για περαιτέρω μείωση (πέρα από τη μείωση κατά 4,4 μονάδες που έχει ήδη εφαρμοστεί). «Η γενική εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας θα επιτρέψει να προχωρήσουμε με πολύ πιο δομημένο τρόπο στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, καθώς θα οδηγήσει σε έλεγχο της παραβατικότητας και περισσότερη ασφαλιστική ύλη», τόνισε. Εξάλλου, αναφορικά με την πρόταση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ για τον κατώτατο μισθό, ο κ. Χατζηδάκης υπενθύμισε ότι ο κ. Τσίπρας, μέχρι το φθινόπωρο, πρότεινε 800 ευρώ, ενώ τώρα προτείνει 880 ευρώ, υπερακοντίζοντας στη ΓΣΕΕ που πρότεινε 826 ευρώ. «Κατά το βασιλικότερος του βασιλέως, εμφανίζεται εργατικότερος των εργατών. Αν εμείς φθάναμε στα 880 ευρώ, θα έλεγε ότι εννοούσε 980. Δεν μπορούμε να κάνουμε με αυτόν τον τρόπο σοβαρή πολιτική», τόνισε ο υπουργός.

   Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Χατζηδάκης είπε: «Φτάσαμε εδώ, γιατί αντέχει η οικονομία και η οικονομία αντέχει, γιατί μειώθηκαν οι φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές, απλουστεύθηκε το αδειοδοτικό περιβάλλον και έχει σταλεί μήνυμα σοβαρότητας και εμπιστοσύνης στους επενδυτές. Προχωρούμε μπροστά μην ξεχνώντας ότι δεν υπάρχουν εργαζόμενοι χωρίς επιχειρήσεις, αλλά και ότι δεν μπορούν να υπάρξουν και επιχειρήσεις με τους εργαζόμενους στα κεραμίδια. Θέλουμε να συνδυάσουμε την ανάπτυξη με την κοινωνική συνοχή, το αναπτυξιακό με το κοινωνικό μέρισμα. Αυτά υπηρετούν οι σημερινές αποφάσεις για τον κατώτατο μισθό».

Λοιπά επιδόματα που αυξάνονται μετά την αύξηση του κατώτατου μισθού

Επίδομα: Ποσό

1. Ειδική παροχή μητρότητας : Κατώτατος μισθός

2. Επίδομα γονικής αδείας: Κατώτατος μισθός

3. Βοήθημα λήξης ανεργίας: 13 ημερήσια επιδόματα

4. Βοήθημα τρίμηνης παραμονή στα μητρώα ανέργων: 15 ημερήσια επιδόματα

5. Επίδομα αποφυλακισμένων: 15 ημερήσια επιδόματα

6. Επίσχεσης Εργασίας: 20 ημερήσια επιδόματα

7. Αφερεγγυότητας εργοδότη: Έως 3 μισθοί

8. Εποχικό οικοδόμων: το 70% των 37 κατ. ημερομ/θια 

9. Εποχικό σμυριδεργάτων: το 70% των 50 κατ. ημερομ/θια

10. Εποχικό για καλλιτέχνες, θέατρα, τουρισμό: το 70% των 25 κατ. ημερομ/θια

11. Άλλα εποχικά (δασεργατών – ρητινοσυλλεκτών, καπνεργατών, αγγειοπλαστών -κεραμοποιών-πλινθοποιών και μισθωτών ναυπηγ/κής ζώνης): το 70% των 35 κατ. ημερομ/θια

12. Βοήθημα μη μισθωτών: Μηνιαίο επίδομα ανεργίας

13. Επίδομα εργασίας: 50% επιδόματος ανεργίας

14. Αποζημίωση Μαθητών ΕΠΑ.Σ.: 75% κατ. ημερομησθίου

15. Επίδομα πρακτικής άσκησης (ΙΕΚ ΔΥΠΑ): 80% κατώτατου μισθού

16. Απόκτηση εργασιακής εμπειρίας: Κατώτατος μισθός

17. Προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα: Κατώτατο ημερομίσθιο

18. Προγράμματα απασχόλησης: Επιδότηση 50% – 90% του κατώτατου μισθού

19. Για εργαζόμενους φοιτητές που συμμετέχουν σε εξετάσεις: 30 κατ. ημερομίσθια για τους προπτυχιακούς / 10 κατ. ημερομίσθια για τους μεταπτυχιακούς

   Γ.Μπ.

ΦΩΤΟ ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ

ΑΠΕ ΜΠΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Hλεκτρικό ρεύμα: Προς νέα άλμα η τιμή χονδρικής – Παρατείνεται ο «καύσωνας» στα τιμολόγια

Νέο άλμα στην τιμή της χονδρικής στο ηλεκτρικό ρεύμα αναμένεται σήμερα με το “δείκτη” να δείξει πιθανότατα τα 550 ευρώ τη μεγαβατώρα.

Αυτή η νέα άνοδος της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος οφείλεται στην πολύ υψηλής ζήτησης λόγω του καύσωνα, αλλά και των προβλημάτων στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης.

Αυτή τη στιγμή καταγράφεται τιμή χονδρικής στο ρεύμα στα 190,13 ευρώ/MWh με μέγιστη στα 550 ευρώ/MWh στις 8 και 9 το βράδυ.

Σημειώνεται ότι και χθες η τιμή είχε σκαρφαλώσει στα 184,79 ευρώ/MWh με μέγιστη τιμή τα 500 ευρώ/MWh.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στο Υπουργείο Ενέργειας, η αύξηση στην τιμή ενέργειας είναι αποτέλεσμα μια μοναδικής συγκυρίας.

Και αυυτό γιατί είναι σε συντήρηση το καλώδιο της Ιταλίας, έχει συντήρηση το καλώδιο μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας με αποτέλεσμα να καθορίζει την τιμή η Ουγγαρία που είναι πολύ ψηλά και ένα πυρηνικό εργοστάσιο της Βουλγαρίας είναι εκτός λειτουργίας.

Παράλληλα, από το Υπουργείο Ενέργειας ως λόγος για την άνοδο των τιμών αναφέρεται και ο καύσωνας, ενώ η Ελλάδα έχει βάλει να λειτουργούν όλες οι μονάδες παραγωγής ενέργειας, ενώ μέρος αυτής εξάγεται καθώς είναι πολύ υψηλές οι τιμές.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ηλεκτρικό ρεύμα: Ουγγαρία, Ουκρανία και Κοζλοντούι ανέβασαν 60% την τιμή χονδρικής στην Ελλάδα

Έκρηξη στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος προκαλεί ένας συνδυασμός έκτακτων παραγόντων. Ενδεικτικό είναι ότι σήμερα (11.7.2024) η τιμή χονδρικής στην ελληνική αγορά έφτασε τα 184 ευρώ ανά μεγαβατώρα, σημειώνοντας ημερήσια άνοδο 60%. Πρόκειται για μια τιμή που δεν έχουμε δει από την ενεργειακή κρίση των προηγουμένων ετών.

Βασική αιτία για την κατάσταση των τιμών είναι τα όσα συμβαίνουν στην Ουγγαρία και επηρεάζουν και τις υπόλοιπες χώρες της ευρύτερης περιοχής ως «ντόμινο». Η Ουγγαρία αναγκάζεται να εξάγει μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικού ρεύματος στη γειτονική Ουκρανία, η οποία έχει χάσει μεγάλο μέρος των μονάδων παραγωγής της λόγω του πολέμου.

Παράλληλα, υπάρχει τεχνικό πρόβλημα στη διασύνδεση της Ουγγαρίας με τη Σερβία που δεν της επιτρέπει να καλύψει εύκολα τα όποια κενά, όπως και περιορισμένες δυνατότητες στην αντίστοιχη διασύνδεση με την Αυστρία.

Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι το γεγονός ότι δεν λειτουργεί προσωρινά ο πυρηνικός σταθμός Κοζλοντούι στη Βουλγαρία που υπό κανονικές συνθήκες παρέχει σημαντική ποσότητα φθηνής ενέργειας.

Σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες ανά την Ευρώπη, τα παραπάνω φαινόμενα οδηγούν σε ιδιαίτερη άνοδο των τιμών. Εκτός της Ελλάδας, και η Βουλγαρία με τη Ρουμανία έχουν αυτές τις ημέρες αντίστοιχα υψηλές τιμές.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι η κατάσταση δεν θα συνεχιστεί επί μακρόν και αναμένουν ομαλοποίηση εντός των επομένων ημερών.

Πάντως, η πρόβλεψη είναι ότι οι τιμές θα είναι «τσιμπημένες» για το υπόλοιπο του καλοκαιριού.

Στην ελληνική αγορά αυτό σημαίνει καταρχήν ότι θα επηρεαστούν σε ένα βαθμό τα τιμολόγια λιανικής για τον Αύγουστο. Υπό πιο φυσιολογικές συνθήκες αναμενόταν να διατηρηθούν σε αντίστοιχα επίπεδα με τον Ιούλιο. Τώρα όμως αυτή η σειρά ακριβών ημερών στη χονδρική ενδεχομένως να αλλάξει τα πράγματα.

Ήδη στη χονδρική ο μέσος όρος τον Ιούλιο είναι περίπου 15% υψηλότερος από τον προηγούμενο μήνα, ξεπερνώντας τα 113 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Απομένει να φανεί τι θα ισχύσει στο υπόλοιπο του Ιουλίου ώστε να σχηματιστεί η πλήρης εικόνα για τον Αύγουστο.

Τέλος, αξίζει να προσθέσουμε ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρείται «ντόμινο» τιμών στις ευρωπαϊκές αγορές. Στο παρελθόν και εκτός της ενεργειακής κρίσης, υπήρχαν αρκετές φορές που έκτακτα γεγονότα επηρέασαν το σύνολο των αγορών.

Παλαιότερα υπήρχαν τα προβλήματα της Γαλλίας με τους πυρηνικούς της αντιδραστήρες, ενώ πιο πρόσφατα είχαν σημειωθεί δυσλειτουργίες σε χώρες των Βαλκανίων. Πρόκειται για φυσιολογικά φαινόμενα σε μια ευρωπαϊκή αγορά ολοένα και πιο ενσωματωμένη, καθώς οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις αναπτύσσονται διαρκώς.

NEWSIT

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί μένει ψηλά η τιμή της βενζίνης – Οι 5 λόγοι που πληρώνουμε ακόμη ακριβά τη μετακίνηση με αυτοκίνητο

Καθώς κλιμακώνεται η θερινή τουριστική περίοδος, σημειώνονται ενδείξεις αύξησης των τιμών της βενζίνης. Μαζί με την αναζωπύρωση των τιμών της βενζίνης αναζωπυρώνεται η συζήτηση για τη δυνατότητα ή μη μείωσης της τιμής, μέσω μίας κυβερνητικής παρέμβασης, πχ μίας μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης, προκειμένου να ανακουφιστούν οι καταναλωτές.

Ωστόσο, αποκλείουν, επί του παρόντος, οποιαδήποτε μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες με τους οποίους ήλθε σε επαφή το newsit.gr, αν και η Ελλάδα έχει τον 4ο πιο υψηλό τέτοιο φόρο της βενζίνης μεταξύ των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Από την άλλη μεριά, δεν διαφαίνεται καμία πρόθεση μείωσης των τιμών της βενζίνης από τις εταιρείες προμήθειας βενζίνης ή τους βενζινοπώλες.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές οι λόγοι για τους οποίους δεν πέφτει η τιμή της βενζίνης -είτε μέσω κάποιας κρατικής παρέμβασης, είτε μέσω παρεμβάσεων ή αλλαγών στην αγορά,. στην Ελλάδα είναι οι εξής:

1. Η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης δεν θα έφερνε τελικά μείωση της τελικής τιμής

Όσον αφορά την πλευρά της κυβέρνησης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μία μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη βενζίνη ή του ΦΠΑ μόνο πρόσκαιρα θα οδηγούσε σε μείωση της τιμής της, καθώς η σημερινή υψηλή ζήτηση θα οδηγούσε και πάλι την τιμή της βενζίνης στο προ μείωσης του ειδικού φόρου επίπεδο.

Έστω για παράδειγμα, πως ο εν λόγω φόρος μειωνόταν από τα 0,70 ευρώ ανά λίτρο που είναι σήμερα στα 0,50 ευρώ ανά λίτρο.

Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε άμεσα σε μείωση της τιμής της βενζίνης κατά το αντίστοιχο ποσό, δηλαδή κατά 0,20 ευρώ λίτρο, οδηγώντας την από τα 1,8 ευρώ ανά λίτρο που είναι σήμερα περίπου στην Αθήνα στα 1,60 ευρώ ανά λίτρο. Δηλαδή θα συντελούνταν άμεσα μία μείωση της τάξεως του 11%.

Γνωρίζοντας, όμως, η αγορά πως οι Έλληνες καταναλωτές μπορούν να πληρώσουν τιμή 1,8 ευρώ ανά λίτρο (όπως συμβαίνει), θα οδηγηθούμε σταδιακά και πάλι στην τιμή 1,8 ευρώ ανά λίτρο, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις. Μ’ άλλα λόγια, θα κέρδιζαν οι εταιρείες διύλισης και οι βενζινοπώλες, αλλά όχι οι καταναλωτές.

2. Η μείωση των φορολογικών εσόδων θα έπληττε τη δυνατότητα του δημοσίου να χρηματοδοτήσει αναγκαίες δαπάνες

Μ΄ άλλα λόγια, οι καταναλωτές δεν θα είχαν τελικά κανένα κέρδος από μία μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης της βενζίνης, ενώ το κράτος θα έχανε κρίσιμα φορολογικά έσοδα, τα οποία είναι κρίσιμα για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων δημοσίων δαπανών χωρίς να απειλούνται οι δημοσιονομικοί στόχοι της χώρας.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, από τα 68 δισ. ευρώ των ετήσιων φορολογικών εσόδων, τα 7 δισ. ευρώ προέρχονται από ειδικούς φόρους κατανάλωσης (ποτά, καπνό, βενζίνη κλπ), εκ των οποίων κοντά στο 1/2 δηλαδή 3,5 δισ. ευρώ αφορά σε ενεργειακά προϊόντα, με σημαντικότερο εξ αυτών την βενζίνη.

3. Στόχος της κυβέρνησης (και της ΕΕ) είναι η αποτροπή της αύξησης εισαγωγών γιατί επιδεινώνεται το ήδη βεβαρυμμένο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών

Η επιβολή αυτών των ειδικών φόρων πέραν της δημοσιονομικής σημασίας, έχει και μία ακόμα, ευρύτερη οικονομική σημασία: Αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα κατανάλωσης των παραπάνω προϊόντων (δηλαδή της βενζίνης, των καπνικών προϊόντων) και άρα αποτρεπτικό παράγοντα για την εισαγωγή τους, καθώς κάθε αύξηση της εισαγωγής τους επιδεινώνει το ολοένα και πιο βεβαρυμένο έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών.

Κάθε επιδείνωση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της Ελλάδας αυξάνει την “ευαισθησία” της σε εξωτερικούς χρηματοοικονομικούς κινδύνους, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, ειδικά σε συνθήκες αποσταθεροποίησης σαν τις σημερινές (πόλεμος στην Ουκρανία, στη Μέση Ανατολή, πολιτική κρίση στη Γαλλία).

Ωστόσο, η Ελλάδα δεν αποτελεί την απόλυτη “εξαίρεση” στην ΕΕ σε σχέση με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Αν και κατέχει, όπως προαναφέρθηκε, υψηλή θέση στην κατάταξη, η ίδια η ΕΕ έχει επιβάλει σε πανευρωπαϊκό κατώτατο πλαφόν στον εν λόγω φόρο και αυτός ανέρχεται στα 0,36 ευρώ ανά λίτρο.

Εξάλλου, είναι κυρίως οι ανατολικοευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες ανήκουν μεν στην ΕΕ αλλά όχι ακόμα στην ευρωζώνη -και άρα έχουν το δικό τους νόμισμα (πχ Ουγγαρία) – οι οποίες έχουν ακόμα σχετικά χαμηλό ειδικό φόρο κατανάλωσης.

4. Δεν φαίνεται στον ορίζοντα κάποια διακριτή προοπτική ειρήνευσης στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή και μείωσης των διεθνών τιμών

Ταυτόχρονα, από την άλλη μεριά, είναι η γεωπολιτική και γεωοικονομική αβεβαιότητα εκείνη που δεν επιτρέπει κάποια μείωση των διεθνών τιμών της βενζίνης, καθώς δεν διαφαίνεται κάποιος διακριτός ορίζοντας ειρήνευσης στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή, ενώ λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αυξηθεί και το κόστος μεταφοράς πετρελαίου.

5. Η Ελλάδα είναι μία μικρή αγορά που γειτονεύει με μεγάλες αγορές και δεν μπορεί να επηρεάζει σε περιφερειακό επίπεδο τις τιμές

Υπάρχει, όμως, και άλλος ένας παράγοντας -πέρα από την πρόσκαιρη (ή μη) αύξηση των διεθνών τιμών της βενζίνης λόγω των προαναφερθέντων εξελίξεων- που δεν έχει γίνει ευρέως αντιληπτός.

Σύμφωνα με αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, ο παράγοντας, ο οποίος μάλιστα είναι μόνιμος -και όχι συγκυριακός- είναι το γεγονός ότι η ελληνική αγορά αν και μικρή με πληθυσμό μόλις 10 εκατ., γειτονεύει με άλλες εθνικές αγορές γιγάντιες με τεράστια ζήτηση, κάτι που αποτελεί μόνιμη πηγή υψηλών τιμών στη βενζίνη.

Οι αγορές αυτές δεν είναι οι άλλες από την Τουρκία με πληθυσμό 85 εκατ., η Αιγυπτος με πληθυσμό 111 εκατ. αλλά και της Ιταλίας με πληθυσμό 58 εκατ.και της Γαλλίας με 68 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει πως η Ελλάδα, λόγω του μικρού μεγέθους της ως αγορά, δεν μπορεί να επηρεάσει την πορεία των τιμών, ούτε σε περιφερειακό επίπεδο καθώς συνυπάρχει στην ίδια τοπική ζώνη (δηλαδή τη Μεσογειακή “λεκάνη”) με πάρα πολύ μεγαλύτερες εθνικές αγορές. Αυτό σημαίνει, εξηγούν οι ίδιες πηγές, πως ακόμα και αν μειωνόταν η ζήτηση στην Ελλάδα για βενζίνη για οποιαδήποτε λόγο, ελάχιστη επίδραση θα είχε στην τιμή της, καθώς αυτή καθορίζεται εκτός από τους διεθνούς παράγοντες, από ισχυρότατους τοπικούς παράντες.

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως δεν ήταν η Νέα Δημοκρατία, η οποία ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας από το 2019 εκείνη που αύξησε τη φορολογία στην κατανάλωση της βενζίνης.

Ήταν, αναφέρουν τα ίδια στελέχη, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, η οποία το 2010 αύξηση τον ειδικό φόρο κατανάλωσης από τα 0,41 ευρώ ανά λίτρο στα 0,67 ευρώ ανά λίτρο και τον ΦΠΑ από το 19% στο 23%, ενώ ήταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία αύξησε ξανά το ΦΠΑ στην βενζίνη από το 23% στο 24%, αλλά και τον ειδικό φόρο στα 0,7 ευρώ ανά λίτρο.

NEWSIT

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ