Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Θρίλερ, σάτιρα και ιστορίες για… αρκούδες

Ακόμη επτά νέες ταινίες έρχονται να προστεθούν αυτή την εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες. Απ’ αυτές, ξεχωρίζουν το θρίλερ «Inside» του Βασίλη Κατσούπη, με τον Γουίλεμ Νταφόε, το τελευταίο δράμα του Τζαφάρ Παναχί «Δεν Υπάρχουν Αρκούδες» και η γαλλική σάτιρα «Η Εξαφάνιση του Προέδρου». Επίσης, προβάλλεται για τους φανατικούς του είδους η ταινία τρόμου «Scream VI».

   Inside

   (“Inside”) Δραματικό θρίλερ, ελληνικής και διεθνούς συμπαραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Βασίλη Κατσούπη, με τους Γουίλεμ Νταφόε, Ελίζα Στούικ, Τζιν Μπέργουτς κα.

   Μία τολμηρή σε σύλληψη ιδέα πολλές φορές δεν αρκεί στο σινεμά. Ο Βασίλης Κατσούπης, στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, φαίνεται να το γνωρίζει πολύ καλά αυτό, εν αντιθέσει με πολλούς συναδέλφους του και ειδικά στην Ελλάδα και γι’ αυτό είναι φανερό ότι «ιδρώνει τη φανέλα» για να πάει παρακάτω, να αξιοποιήσει το εμπνευσμένο σενάριο του Μπεν Χόπκινς, να μιλήσει για πολλά, αλλά ταυτόχρονα να μιλήσει με την εικόνα, να προσφέρει μια φρέσκια σκηνοθετική ματιά.

   Το ψυχολογικό θρίλερ του Κατσούπη, που προβλήθηκε στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, είναι ένα αρκετά δύσκολο σχέδιο, που θέλει πολύ δουλειά και ταλέντο για να ολοκληρωθεί. Έχοντας μόνο έναν ηθοποιό, αλλά τι ηθοποιό, όταν μιλάμε για τον Νταφόε κι ένα σκηνικό, αυτό του πολυτελούς υπερσύγχρονου διαμερίσματος, που εγκλωβίζεται ο ήρωας της ταινίας, τότε χρειάζεται να δουλέψουν όλα στην εντέλεια για να πετύχει το απαιτητικό φιλμ.

   Ένας ληστής έργων τέχνης εισβάλει σε ένα μοντέρνο πολυτελές ρετιρέ στο Μανχάταν για να κλέψει πίνακες τεράστιας αξίας. Ο ιδιοκτήτης, συλλέκτης έργων τέχνης, δεν ζει εκεί, παρά μόνο όταν βρίσκεται σπανίως στη Νέα Υόρκη. Η δουλειά φαντάζει εύκολη. Μόνο που όλα θα ανατραπούν όταν το σύστημα συναγερμού θα κλειδώσει τον ληστή μέσα στο σπίτι και μάλιστα κόβοντας την παροχή νερού, το τηλέφωνο, ενώ ταυτόχρονα ο θερμοστάτης θα κάνει το σπίτι έναν πραγματικό φούρνο. Έτσι, ο ληστής θα βρεθεί φυλακισμένος μέσα σε ένα πραγματικά χρυσό κλουβί ή καλύτερα φουρνάκι, απέναντι στα έργα τέχνης τα οποία θαυμάζει, αλλά και τον ίδιο τον εαυτό του και τις απόψεις του για τη ζωή και την τέχνη.

   Ο ήρωάς του εγκλωβίζεται σε έναν εφιάλτη, αλλά η έμπνευση τού Κατσούπη δείχνει να απελευθερώνεται σκηνοθετικά, προσφέροντας αφενός ένα ψυχολογικό θρίλερ επιβίωσης και αφετέρου να δημιουργεί μια αλληγορία για την φιλαυτία των καλλιτεχνών, την εποχή της πανδημίας, με τις πρωτόγνωρες στερήσεις της ελευθερίας και παράλληλα να σατιρίσει πανούργα τον καπιταλισμό, καθώς το υπερπολυτελές ρετιρέ είναι εντελώς άχρηστο, τα πανάκριβα καλούδια του δεν χρησιμεύουν σε τίποτα.

   Ο Κατσούπης, ακολουθώντας πιστά το πνεύμα του σεναριογράφου Χόπκινς, δεν γλιστράει ούτε στιγμή προς τις συνηθισμένες ευκολίες, τα ευκολοχώνευτα κλισέ, ακόμη και όταν πρέπει να αντιμετωπίσει την ανυπαρξία διαλόγων ή ακόμη και όταν δεν χρησιμοποιεί τις σκέψεις του ληστή, για επεξηγήσεις – ένα θανάσιμο αμάρτημα στο σινεμά. Όλα αυτά θα καλυφθούν από την ευρηματικότητά του, με την ζωντάνια της κίνησης της κάμερας, την υπέροχη φωτογραφία, που αναδεικνύει την αντίθεση της αγωνίας του ληστή με τη νεκρή φύση, με τους περίτεχνους φωτισμούς που παραπέμπουν στο ύφος των ταινιών τρόμου, ενώ θα αποφύγει και τη θεατρικότητα που δημιουργεί το σκηνικό.

   Αν είχε και την εμπειρία να αποφύγει τις παγίδες του σεναρίου, που ίσως ήθελαν ένα δέσιμο κλασικής αφήγησης με τη φρέσκια ματιά του Έλληνα σκηνοθέτη και περιόριζε ορισμένες υπερβολές, αλλά και την αρχική αμηχανία για το ύφος της ταινίας, ίσως να είχαμε μπροστά μας μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Ωστόσο, τέτοιο ελπιδοφόρο ντεμπούτο είχαμε χρόνια να δούμε.

   Βεβαίως υπάρχει και το υπερόπλο που λέγεται Γουίλεμ Νταφόε, ο οποίος με την πολύχρονη εμπειρία του, την ιδιοφυή υποκριτική του ικανότητα, παίζοντας με κάθε ρυτίδα του προσώπου του, κάθε μυ του σώματός του, θα βγάλει όλη την απόγνωση, την αγωνία και τον σαρκασμό της τραγικής θέσης του ήρωα και θα δώσει περαιτέρω ώθηση στο μεγαλεπήβολο σχέδιο του Κατσούπη.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Η αγωνιώδης ιστορία ενός κλέφτη έργων τέχνης ο οποίος παγιδεύεται σε ένα hi-tech ρετιρέ ενός κτιρίου της Νέας Υόρκης, αφού η διάρρηξη που επιχείρησε δεν εξελίσσεται όπως είχε σχεδιαστεί. Κλειδωμένος μέσα στο πολυτελές διαμέρισμα, περιτριγυρισμένος από ανεκτίμητα έργα τέχνης, πρέπει να επιστρατεύσει όλη την οξυδέρκεια και την εφευρετικότητά του προκειμένου να επιβιώσει στο πέρασμα του χρόνου.

   Αρκούδες δεν υπάρχουν

   (“No Bears”) Δραματική ταινία, ιρανικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Τζαφάρ Παναχί, με τους Τζαφάρ Παναχί, Νάσερ Χασαμί, Μίνα Καβανί κα.

   Ο Τζαφάρ Παναχί, ένας από τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες του σύγχρονου σινεμά και εκπρόσωπος του νέου κινηματογραφικού κύματος στο Ιράν, αλλά και ένας αντιφρονούντας του θεοκρατικού καθεστώτος, που αφέθηκε ελεύθερος από τη φυλακή του Εβίν της Τεχεράνης μόλις πριν από ένα μήνα, με την τελευταία του ταινία υπερασπίζεται την ελευθερία της έκφρασης.

   Με την ταινία του, που τιμήθηκε με το Ειδικό Βραβείο του περσινού Φεστιβάλ Βενετίας, αποδεικνύει ότι το σινεμά, ακόμη και με τα στοιχειώδη μέσα, μπορεί και πρέπει να συμβαδίζει με τα κοινωνικά αιτήματα, να αντλεί έμπνευση από τη ζωή και τους απλούς ανθρώπους και να την επιστρέφει ως ένα κινηματογραφικό έργο.

   Ο Παναχί («Ταξί στην Τεχεράνη», «Offside»), όπως συνηθίζει, θα θολώσει τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, κάνοντας για μία ακόμη φορά ένα φιλμ που κρύβει περισσότερα ζητήματα από όσα βλέπει ο θεατής, ενώ παραμένει πιστός στην ευθύνη του δημιουργού απέναντι στο κοινό του, καθώς και στους ανθρώπους που τον βοηθούν, διακινδυνεύοντας την ησυχία τους ή ακόμη και την ελευθερία τους.

   Ένα ζευγάρι Ιρανών, που βρίσκεται παράνομα στην Τουρκία, επιτέλους κατορθώνει να αποκτήσει πλαστά διαβατήρια για να διαφύγει από τη χώρα. Σύντομα, όμως, ο θεατής θα ανακαλύψει ότι πρόκειται για μια ιστορία, που αφορά τα γυρίσματα μιας ταινίας του Παναχί, την οποία σκηνοθετεί από μακριά, από ένα χωριό στα σύνορα του Ιράν με την Τουρκία, όπου έχει εγκατασταθεί για να βρίσκεται όσο πιο κοντά μπορεί στο συνεργείο και τους πρωταγωνιστές του. Οι τεχνικές δυσκολίες θα του αφήσουν χρόνο, τον οποίο θα εκμεταλλευθεί για να ασχοληθεί με τα τοπικά έθιμα του χωριού και να φωτογραφίσει τους ανθρώπους του. Μία κίνηση που θα τον εμπλέξει σε ένα τοπικό δράμα, όταν όλοι αρχίζουν να πιστεύουν ότι ανάμεσα στις φωτογραφίες του, υπάρχει και μία ενός παράνομου ζευγαριού. Ο ίδιος επιμένει ότι δεν έχει τραβήξει τέτοια φωτογραφία, αλλά κανείς δεν τον πιστεύει και οι χωρικοί γίνονται επιφυλακτικοί μαζί του και εχθρικοί, στη συνέχεια, όταν θα τολμήσει να διασχίσει τα σύνορα Ιράν-Τουρκίας, για να δει από έναν λόφο την πόλη που γυρίζεται η ταινία του.

   Ο Παναχί που μπαινοβγαίνει υφολογικά από τη μυθοπλασία στο ντοκιμαντέρ, γυρίζει με την κάμερα στον ώμο και παράλληλα έχει στατικά πλάνα, μεταλλάσσοντας τα συναισθήματα και αναδεικνύει εμπνευσμένα ότι «δεν υπάρχουν αρκούδες στο χωριό», όπως βάζει να λέει ένας χωρικός, αλλά είναι απλά ακόμη μία ιστορία για να κρατά τους ανθρώπους φοβισμένους, να μη σηκώνουν κεφάλι. Ένα τεράστιο ζήτημα, μια κατακλυσμιαία τακτική, που ανοίγεται σχεδόν σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη, με διαφορετικούς τρόπους, άλλες φορές πιο κομψά, πιο «πολιτισμένα», αλλά πάντα αποτελεσματικά και με οδυνηρές συνέπειες.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ένας κινηματογραφιστής, ο οποίος προσπαθεί να γυρίσει μια ταινία στην Τουρκία, ενώ είναι αναγκασμένος να μένει σε ένα χωριό κοντά στα ιρανο-τουρκικά σύνορα, θα βρεθεί αντιμέτωπος με τη δυσπιστία και τις τοπικές παραδόσεις των κατοίκων του χωριού.

   Η Εξαφάνιση του Προέδρου

   («Le Tigre et le President») Ιστορική κωμωδία εποχής, γαλλικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Ζαν Μαρκ Πιερφίτ, με τους Ζαν Γκαμπλίν, Άννα Μουγκλαλίς, Αντρέ Ντισολιέ, Κριστιάν Χεκ, Σιρίλ Κουτόν, Αστρίντ Βουετνάλ κα.

   Διασκεδαστική πολιτική σάτιρα εποχής, βασισμένη πάνω σε μία σχεδόν ξεχασμένη ιστορία των αρχών του 20ου αιώνα, όταν στη Γαλλία, ο νικητής του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου Ζορζ Κλεμανσό χάνει τις εκλογές από έναν ιδεαλιστή αλλά και άσχετο με τα πολιτικά τερτίπια, που θέλει να αλλάξει τη χώρα του.

   Ο Ζαν Μαρκ Πιερφίτ, στην πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα, τα πάει αρκετά καλά αν και έχει απομακρυνθεί από την πραγματικότητα, ενώ τον κατηγόρησαν ότι διαστρέβλωσε πλήρως την ιστορία. Ο Πιερφίτ απάντησε ότι δεν έκανε ντοκιμαντέρ αλλά έφτιαξε μία κωμωδία ιστορικής φαντασίας, όπως και πρέπει να ιδωθεί. Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης είχε από νέος κατά νου την ιστορία του Πολ Ντεσανέλ, που κέρδισε τον Κλεμανσό το 1920, καθώς όταν είδε για πρώτη φορά μια προτομή του και ρώτησε «ποιος είναι αυτός», όλοι γέλασαν. Ψάχνοντας, όμως, την ιστορία του άγνωστου σήμερα πολιτικού, ανακάλυψε έναν ενδιαφέροντα άνθρωπο, ένα οραματιστή πολιτικό, που τα ιστορικά κείμενα καταδίκασαν στη χλεύη.

   Έτσι, από τη μια, ο Πιερφίτ επικεντρώνεται πάνω στις δυο πολιτικές φυσιογνωμίες, τον κυνικό αλλά και αποτελεσματικό Κλεμανσό, έναν «Τίγρη», επαγγελματία της πολιτικής και τον ανίδεο ιδεαλιστή Πολ Ντεσανέλ, «τον Πρόεδρο που έπεσε από το τρένο», ο οποίος για την εποχή του είχε ιδιαιτέρως προχωρημένες ιδέες, προτείνοντας την κατάργηση της θανατικής ποινής, το δικαίωμα της ψήφου στις γυναίκες και τη δημιουργία ενός καθολικού εισοδήματος, καθώς η πείνα έπληττε όλο και μεγαλύτερα τμήματα της γαλλικής κοινωνίας.

   Απ’ την άλλη, θα σχολιάσει, αν και όχι διεξοδικά τα παιχνίδια της εξουσίας και τη διαστρέβλωση της επίσημης ιστορίας, για την εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων.

   Ένα φιλμ σφιχτοδεμένο, που βγάζει αρκετό γέλιο, αν και ορισμένες φορές φλερτάρει με το γκροτέσκο και την καρικατούρα των χαρακτήρων και που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στις ερμηνείες του Αντρέ Ντισολιέ, που υποδύεται τον Κλεμανσό και του Ζακ Γκαμπλίν, στον ρόλο του Ντεσανέλ.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο κραταιός Ζορζ Κλεμενσό χάνει τις προεδρικές εκλογές του 1920 από τον Πολ Ντεσανέλ, έναν ιδεαλιστή που θέλει να αλλάξει τη χώρα. Ένα βράδυ, όμως, ο Ντεσανέλ πέφτει από τρένο και εξαφανίζεται για τα καλά. Η Γαλλία απαιτεί έναν πρόεδρο, και ο Κλεμανσό βλέπει εδώ να κρύβεται η χρυσή ευκαιρία που του στέρησαν οι κάλπες.

   Τελετουργία Θανάτου

   (“The Ritual Killer”) Θρίλερ, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Τζορτζ Γκάλο, με τους Κολ Χάουζερ, Μόργκαν Φρίμαν, Πίτερ Στορμάρε, Βέρνον Ντέιβις, Τζούλι Λοτ κα.

   Κλισεδιάρικο, αμερικάνικης κοπής, θρίλερ, στο γνωστό μοτίβο: δύο άνθρωποι, με κρυμμένα μυστικά, κυνηγούν έναν κατά συρροή δολοφόνο. Φιλμ, που βλέπεται με κάποιο ενδιαφέρον αν και από ένα σημείο και μετά είναι απολύτως αναμενόμενο.

   Γυρισμένο από τον σχετικά καλό σεναριογράφο («Ο Διώκτης του Μεσονυχτίου», «Τα Κακά Παιδιά») αλλά αδιάφορο σκηνοθέτη («Κατασκοπεύοντας τη Μαμά») Τζορτζ Γκάλο, το φιλμ διαθέτει τους προβλεπόμενους καταιγιστικούς ρυθμούς, ένα αρχικά ενδιαφέρον στόρι και το στοιχειώδες σασπένς, που όσο περνά η ώρα δείχνει να εξαντλείται και ένα τραβηχτικό πρωταγωνιστικό δίδυμο, με τον Μόργκαν Φρίμαν και τον Κολ Χάουζερ, που αναδείχθηκε ως «σταρ» μέσα από τη γνωστή σειρά «Yellowstone».

   Το στόρι, που υπογράφουν, όχι ένας ή δύο, αλλά έξι σεναριογράφοι, θέλει έναν ντετέκτιβ, τον Μπόιντ, που δεν μπορεί να ξεπεράσει το θάνατο της κόρης του, να ταξιδεύει στο Μισισίπι και στη Ρώμη, ακολουθώντας τα ίχνη ενός κατά συρροή δολοφόνου, που σκοτώνει τα θύματά του με μία απάνθρωπη τελετουργία μαύρης μαγείας, έχοντας ως βοηθό έναν καθηγητή ανθρωπολογίας, που κρύβει ένα ανείπωτο μυστικό.

   Ο Γκάλο, αποφεύγοντας τα εξεζητημένα πλάνα και σκηνές στολισμένες με υπερβολές ή τους γνώριμους εντυπωσιασμούς, αρχικά θα κεντρίσει το ενδιαφέρον, δίνοντας μία ζωντάνια και αμεσότητα στην αφήγησή του. Δίνοντας χώρο στην ιστορία του και στο μυστήριο που κρύβουν οι δύο πρωταγωνιστές, θα δώσει ώθηση στο θέμα του, μέχρι να αρχίσουν τα κλισέ και οι εύκολες λύσεις. Όπως οι σχηματικές τελετουργίες του αποτρόπαιου δολοφόνου, που ενδιαφέρεται για συγκεκριμένα μέρη του σώματος των θυμάτων του και τσιτάτα του τύπου «εδώ παίρνω δύναμη, εδώ γίνομαι δύναμη».

   Ο Μόργκαν Φρίμαν, δείχνει, για μια ακόμη φορά, να επαναλαμβάνει τους δεκάδες ρόλους που έχει κάνει πάνω στο συγκεκριμένο είδος, φαίνεται να βυθίζεται στη ρουτίνα, ενώ ο Κολ Χάουζερ μοιάζει να πιάνει από τα κέρατα την ευκαιρία ενός πρωταγωνιστικού ρόλου και χωρίς υπερβολές, να κάνει μία αξιοπρεπή ερμηνεία.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Μην μπορώντας να ξεπεράσει τον θάνατο της κόρης του, ο ντετέκτιβ Μπόιντ ταξιδεύει από τις ΗΠΑ μέχρι την Ευρώπη στα ίχνη ενός κατά συρροή δολοφόνου, που σκοτώνει τα θύματα του με μία απάνθρωπη και αποτρόπαια τελετουργία μαύρης μαγείας.

   Scream VI

   (“Scream VI”) Ταινία τρόμου, αμερικάνικης παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Mατ Μπετινέλι-Όλπεν και Tάιλερ Γκίλετ, με τους Μελίσα Μπαρέρα, Τζένα Ορτέγκα, Κόρτνεϊ Κοξ, Μέισον Γκούντινγκ, Χέιντεν Πανετιέρ κα.

   Αν πέρσι το γνωστό φραντσάιζ τρόμου νεκραναστήθηκε, με την πέμπτη ταινία της σειράς, φέτος δείχνει να έχει εξαντλήσει όλα τα τρικ φόβου και αγωνίας, ενώ το χιούμορ και ο αυτοσαρκασμός έχουν παραδώσει τη θέση τους στο γκροτέσκο και τη γραφικότητα.

   Αυτό που κατάφερε ο βιρτουόζος του τρόμου Γουές Κρέιβεν πριν από 26 χρόνια, δηλαδή να διευρύνει την γκάμα του είδους, να μπει ολοκληρωτικά στο ψυχαγωγικό σινεμά, να παρουσιάσει ένα θέαμα σαν ένα διαδραστικό παιχνίδι, στο οποίο ο θεατής συμμετέχει απενεχοποιημένα απολαμβάνοντας τα μακάβρια φονικά, μετά την περσινή αναλαμπή, φαίνεται ένα μακρινό σινεμά, που δεν έχει γυρισμό.

   Μετά τους φόνους του τελευταίου Ghostface, οι επιζήσαντες αφήνουν το Μέριλαντ και το Γούντσμπορο, για την ασφάλεια της Νέας Υόρκης, νομίζοντας ότι μπορούν να συνεχίσουν μία κανονική ζωή. Όμως, δεν έχουν υπολογίσει το νέο δολοφόνο Ghostface, που αρχίζει να τους καταδιώκει και να σκοτώνει ότι βρίσκεται μπροστά του.

   Εδώ, όμως, δεν υπάρχει τίποτα το καινούργιο, η αυτοναφορικότητα της ταινίας πιάνει ταβάνι και γίνεται βαρετή, αν όχι ενοχλητική. Μέχρι να έρθει μάλιστα, το αναμενόμενο φινάλε, η υπόθεση εξελίσσεται ως ένα στοίχημα για τους μυημένους θεατές για το ποιος θα βρει καλύτερα την επόμενη σκηνή, ενώ μπορούν να διασκεδάσουν και με τον τρόμο που θα προκαλέσουν στους πρωτάρηδες θεατές τα φονικά και οι «απρόσμενες» εμφανίσεις του Ghostface. Ωστόσο, ακόμη και αυτό στα όρια της παρωδίας φιλμ τρόμου, προσφέρει μια ιδιότυπη διασκέδαση και ειδικά για τους μυημένους.

   Εν ολίγοις, ένα φιλμ αποκλειστικά για τους φαν του «Scream», εκτός αν υπάρχουν και θαυμαστές των ερμηνευτικών ικανοτήτων της Μελίσα Μπαρέρα ή της Τζένα Ορτέγκα, οπότε πλάκα πάει σε άλλη διάσταση.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Μετά από τους φόνους του τελευταίου Ghostface,οι τέσσερις επιζήσαντες αφήνουν το Γούντσμπορο και ξεκινούν ένα νέο, ασφαλές κεφάλαιο στη ζωή τους. Ή τουλάχιστον έτσι νόμιζαν.

   Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

   Αντιγόνη

   (“Antigone”) Καναδέζικο δράμα (2019), κινηματογραφική διασκευή της αρχαίας τραγωδίας του Σοφοκλή από την Σοφί Ντερασπέ. Η ιστορία μεταφέρεται στον σύγχρονο Καναδά, όπου η Αντιγόνη, μία άριστη μαθήτρια και υποδειγματικό μέλος της κοινότητας, παραβαίνει τον νόμο βοηθώντας τον αδελφό της να δραπετεύσει από τη φυλακή και θα βρεθεί κατηγορούμενη από τις δικαστικές αρχές της χώρας. Ταινία που έχει το δικό της ενδιαφέρον, παρά τις όποιες αδυναμίες της και κάποια παιδιάστικα χαρακτηριστικά, καθώς θίγει ζητήματα, που πληγώνουν το δυτικό και όχι μόνο κόσμο, όπως το άτεγκτο δικαστικό και σωφρονιστικό σύστημα, τις αυθαιρεσίες της αστυνομίας και μιλά για πανανθρώπινες αξίες, για την αγάπη, την αφοσίωση στην οικογένεια (μεταναστών), την ισχύ των άγραφων νόμων απέναντι στους νόμους μίας απάνθρωπης, πολλές φορές, εξουσίας. Πολυβραβευμένη – γαλλόφωνη – ταινία, στην οποία πρωταγωνιστούν οι Ναχέμα Ρίτσι, Πολ Ντουσέ, Μπενουά Γκουίν κα.

   Μούμιες

   (“Mummies”) Ισπανική παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων (2022), με αρκετά τραγούδια και μουσική, που βλέπεται ευχάριστα κυρίως από τους μικρούς μας φίλους. Τρεις μούμιες «ξυπνούν» στο σύγχρονο Λονδίνο, όπου θα ζήσουν ξεκαρδιστικές περιπέτειες όταν θα έρθουν σε επαφή με τον σύγχρονο κόσμο, στην προσπάθειά τους να ανακτήσουν ένα μαγικό κλεμμένο δαχτυλίδι. Το φιλμ προβάλλεται μεταγλωττισμένο στα ελληνικά με τις φωνές των Πηνελόπη Σκαλκώτου, Βασίλη Παπαστάθη, Θανάση Κουρλαμπά, Κωνσταντίνο Ρεπάνη, Βασίλη Αξιώτη κα.

   Χάρης Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Ωδή στους κασκαντέρ, αραχνοφοβία και λυρικός Παρατζάνοφ

Η εντυπωσιακή υποδοχή του κοινού στην ταινία τρόμου των Unboxholics, «Μην Ανοίγεις την Πόρτα», σημειώνοντας μία, πέρα του αναμενόμενου, επιτυχία στα ταμεία των 115 κινηματογράφων που προβλήθηκε, πιάνοντας πάνω από 27.000 εισιτήρια την πρώτη μέρα προβολής της – κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες λόγω των προπωλήσεων – προσγειώνει απότομα τις πρεμιέρες της πρώτης εβδομάδας του Μαΐου σε τέσσερις. Με δεδομένο και την έξοδο του Πάσχα, δυο είναι από τις καινούργιες ταινίες που μπορούν να συναγωνιστούν το ελληνικό horror, «Ο Κασκαντέρ» με τον Ράιαν Γκόσλινκ και το παιδικό animation «Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα». Το ενδιαφέρον της έχει όμως και η γαλλική ταινία τρόμου «Στον Ιστό του Τρόμου», ενώ για τους φανατικούς σινεφίλ υπάρχει και η επανέκδοση του λυρικού αριστουργήματος «Το Χρώμα του Ροδιού», του φημισμένου Σεργκέι Παρατζάνοφ.

   Ο Κασκαντέρ

   (“The Fall Guy”) Κωμική περιπέτεια, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Λιτς, με τους Ράιαν Γκόσλινγκ, Έμιλι Μπλαντ, Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, Χάνα Γουάντινγκχαμ, Γουίνστον Ντιουκ, Λι Μέιτζορς, Στέφανι Σου κα.

   Αυθεντική χολιγουντιανή – με την καλή έννοια – διασκέδαση και μαζί μία ωδή στους επαγγελματίες κασκαντέρ από τον Ντέιβιντ Λιτς, του αλλόκοτου «Bullet Train» και του κατασκοπικού «Atomic Blonde», ενός σκηνοθέτη ταινιών δράσης και για είκοσι χρόνια με προϋπηρεσία ως κασκαντέρ.

   Ταινία που βασίζεται στην καλτ ομότιτλη τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του ’80 με πρωταγωνιστή τον Λι Μέιτζορς, ο οποίος κρατά εδώ ένα μικρό ρόλο τιμής ένεκεν, ενώ είναι φανερό ότι όλοι οι συντελεστές, αν μη τι άλλο, το γλεντούν με την ψυχή τους.

   Ένα εκρηκτικό μπλογκμπάστερ και συνάμα ευγενικών προθέσεων φιλμ, στην επιτυχία του οποίου συμβάλλουν και ο σκηνοθέτης, που γνωρίζει πολύ καλά την ψυχολογία του κεντρικού πρωταγωνιστή και η πλούσια παραγωγή, που δεν φείδεται προκειμένου να καλύψει εντυπωσιακά και πειστικά τις σκηνές δράσης, καθώς και οι ηθοποιοί και ειδικά ο Ράιαν Γκόσλινγκ, που μπαίνει στο πετσί του ήρωα, όπως και ο Μπραντ Πιτ στην ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο «Κάποτε στο Χόλιγουντ».

   Ο Κολτ είναι ένας κασκαντέρ, και όπως συμβαίνει σε όλους τους συναδέλφους του, τον ανατινάζουν, τον πυροβολούν, τον χτυπάνε με αυτοκίνητα, τον ρίχνουν από παράθυρα και τον πετάνε από δυσθεώρητα ύψη, για τη διασκέδαση του κοινού. Έχοντας επιβιώσει από ένα ατύχημα, που παραλίγο να του κοστίσει την καριέρα του, αυτός ο ήρωας – εργάτης του σινεμά και που σκέφτεται να αποσυρθεί, καλείται να εντοπίσει έναν αγνοούμενο κινηματογραφικό αστέρα, που ντουμπλάρει στις επικίνδυνες σκηνές της ταινίας, να λύσει μια σκοτεινή υπόθεση συνωμοσίας και να κερδίσει ξανά τον έρωτα της ζωής του, ενώ συνεχίζει να εργάζεται σαν κασκαντέρ.

   Γοητευτική κωμική περιπέτεια, μια σωστή γιορτή των μπλογκμπάστερ και των ψευδαισθήσεων του σινεμά, αλλά και ένα μεγάλο «ευχαριστώ» προς όλους αυτούς τους ανώνυμους εργάτες της κινηματογραφικής βιομηχανίας και ειδικά για τους υποτιμημένους κασκαντέρ. Είναι όμως και μια απολαυστική περιπέτεια δράσης, άψογα κουρδισμένη, χειμαρρώδους ροής και προσεγμένης αφήγησης, με τις καλοδεχούμενες σινεφιλικές αναφορές.

   Ο Λιτς, προσφέρει μία απολαυστική έκθεση από τα βασικά κόλπα των κασκαντέρ, όπως τα πυροτεχνήματα, τις φωτιές, τα εκπαιδευμένα σκυλιά, τα περίφημα κυνηγητά αυτοκινήτων, με τα ατυχήματα που κόβουν την ανάσα, τα εικονικά όπλα, τις χορογραφίες μάχης, τις τούμπες στο κενό και άλλα πολλά, φτάνοντας στα όρια της παρωδίας και ταυτόχρονα τοποθετώντας τους χαρακτήρες στο σημείο που πρέπει και με την κατάλληλη ψυχοσύνθεση, ενώ παραπέμπει και σε πολλές γνωστές ταινίες δράσης.

   Και είναι τόσο προσηλωμένος στο θέμα του και στον ήρωά του ο Λιτς, που ξεφεύγει από τη γνωστή αυταρέσκεια που τον διακρίνει, για να αποθεώσει τα υπέροχα ακροβατικά και τις επικίνδυνες σκηνές των αφανών ηρώων – κασκαντέρ, ακόμη και εις βάρος της πλοκής, που χρησιμοποιείται περισσότερο ως πρόσχημα, για την ανάδειξη του πυρήνα του θέματός του που δεν είναι άλλο από τους ανθρώπους που πέφτουν στη φωτιά από ύψη που προκαλούν ίλιγγο, μόνο και μόνο για να έχουν οι σκηνοθέτες δυο πλάνα, προς εντυπωσιασμό του κοινού.

   Και όλα αυτά χωρίς να χάνει η ταινία το χιούμορ της ή να ξεπέφτει σε χοντράδες ή εξυπνάδες, που θα ευχαριστήσουν τα ταπεινά ένστικτα του κοινού μίας υπερπαραγωγής, αλλά αντιμετωπίζοντας τους ταπεινούς εργάτες της βιομηχανίας του θεάματος, όπως τους αρμόζει, ως απαραίτητους για να βγει το τελικό αποτέλεσμα.

   Ο Ράιαν Γκόσλινγκ, ως νέος καθιερωμένος ποπ σταρ, θα βάλει όλο το κέφι του και τη γοητεία του σε πλήρη εφαρμογή, μεταδίδει όλη την αγάπη του προς τους κασκαντέρ, ενώ αποκτά και την πρέπουσα χημεία με την Έμιλι Μπλαντ, η οποία βάζει τη γυναικεία πινελιά και τον ρομαντισμό.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Έχοντας επιβιώσει από ένα ατύχημα που παραλίγο να του κοστίσει την καριέρα του, ένας κασκαντέρ πρέπει να εντοπίσει έναν αγνοούμενο κινηματογραφικό αστέρα, να λύσει μία σκοτεινή υπόθεση συνωμοσίας και να κερδίσει ξανά τον έρωτα της ζωής του.

   Στον Ιστό του Τρόμου

   (“Infested”) Ταινία τρόμου, γαλλικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Σεμπαστιάν Βανιτσέκ, με τους Τεό Κρίστιν, Σοφία Λεσάφρ, Ζερόμ Νιλ, Λίζα Νιαρκό, Φίνεγκαν Όλντφιλντ κα.

   Οι ταινίες τρόμου είναι το πιο δημοφιλές κινηματογραφικό είδος, ίσως μαζί με τα παιδικά animation, καθώς η παραγωγή τους, πολλές φορές ιδιαιτέρως οικονομική, μπορεί να φέρει εύκολο κέρδος, με δεδομένο ότι υπάρχει ένα φανατικό ευρύ κοινό που δύσκολα χάνει ταινία. Οι περισσότερες είναι του σωρού, ενώ ελάχιστες είναι αυτές που πραγματικά αξίζουν και μπορούν να σταθούν και στο κοινό που δεν ελκύεται από τον τρόμο.

   Η ταινία του πρωτοεμφανιζόμενου νεαρού σκηνοθέτη Σεμπαστιάν Βανιτσέκ, μία αραχνοφοβία αλά γαλλικά, βρίσκεται σίγουρα μακριά από τις πρώτες κι έχει το ενδιαφέρον της. Ο Βανιτσέκ, ωστόσο, παρότι δείχνει ότι έχει την κινηματογραφική ματιά, το ταλέντο και την όρεξη, πρέπει να διανύσει αρκετή απόσταση ακόμη για να ενταχθεί στους ολοκληρωμένους σκηνοθέτες, που η υπογραφή του θα είναι αρκετή για να σπεύσουμε.

   Ο Βανιτσέκ, στήνει ένα κλειστοφοβικό και σκοτεινό φιλμ τρόμου, εγκλωβίζοντας τους χαρακτήρες της ιστορίας του στον ιστό της αράχνης και ταυτόχρονα επιχειρεί να αναδείξει τον αλληγορικό χαρακτήρα της ταινίας του, για την ξενοφοβία στη Γαλλία, την μη αποδοχή των αραβόφωνων και γενικότερα τη δεύτερη γενιά μεταναστών, όπως και ένα κοινωνικό σχόλιο για τα τεράστια τσιμεντένια συγκροτήματα κατοικιών στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού, όπου πλέον η εγκληματικότητα συναντά το περιθώριο και μια γενιά που είναι έτοιμη να εκραγεί.

   Το στόρι, τοποθετεί σε μία τεράστια πολυκατοικία στα προάστια του Παρισιού έναν εργατικό νεαρό, τον Κάλεμπ, που πουλά αθλητικά παπούτσια στη μαύρη αγορά κι έχει αδυναμία στα μικρά εξωτικά ζώα και ζωύφια, η συλλογή των οποίων είναι παράνομη. Το τελευταίο του απόκτημα είναι μία αράχνη, που εν αγνοία του, μεταφέρθηκε λαθραία από μια έρημο της Μέσης Ανατολής και είναι ιδιαιτέρως επικίνδυνη για τον άνθρωπο. Η αράχνη θα χρειαστεί μόλις μία στιγμή για να δραπετεύσει και να μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε μια φριχτή παγίδα θανάτου. Την ίδια ώρα η αστυνομία σφραγίζει το κτίριο, εγκλωβίζοντας τους κατοίκους. Ο μόνος τρόπος για να επιβιώσουν είναι η αναζήτηση ενός σημείου διαφυγής.

   Ο Βανιτσέκ δεν πρωτοτυπεί ιδιαίτερα, όμως, βρίσκει έναν αποτελεσματικό βηματισμό, με ρυθμό και σωστή κλιμάκωση της αγωνίας, αποφεύγοντας τις υπερβολικά φρικιαστικές εικόνες και προτείνοντας περισσότερο τις ανατριχίλες που προκαλεί στους περισσότερους η παρουσία των αραχνών και ειδικά σε ένα κλειστοφοβικό σκηνικό. Η μικρή ιστορία για τους πανικόβλητους χαρακτήρες της ταινίας, με τους καυγάδες ανάμεσα στον Κάλεμπ και την αδελφή του και τον καλύτερο φίλο του, δείχνουν μία αυθεντικότητα και μεταφέρουν το κλίμα που επικρατεί στα τσιμεντένια παρισινά γκέτο, ενώ το σασπένς αυξάνεται συνεχώς από τα κομψά και μετρημένα εφέ, τη σκοτεινή διεύθυνση φωτογραφίας και τον ευγενικό χαρακτήρα του πρωταγωνιστή.

   Όταν οι αστυνομικές δυνάμεις αποκλείουν το κτίριο και μπλοκάρουν τους ήρωες εντός μίας αραχνοΰφαντης παγίδας θανάτου θα έρθει και το ανεπαίσθητο και ίσως διφορούμενο κοινωνικό σχόλιο για τους μετανάστες στο Παρίσι, ενώ παράλληλα κλιμακώνεται η αγωνία για τη διάσωση των ηρώων.

   Οι νεαροί πρωτόβγαλτοι ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν είναι ορεξάτοι και μεταφέρουν την απαραίτητη ένταση και το κλίμα ανησυχίας, αν και τελικά οι αράχνες είναι αυτές που κερδίζουν την αναγνώριση και τον τρόμο μας.

   ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Καλέμπ, ένας μοναχικός νεαρός άντρας με αδυναμία στα εξωτικά ζώα, φέρνει στο διαμέρισμα του μια δηλητηριώδη αράχνη που ανήκει σε ένα σπάνιο και πολύ επικίνδυνο είδος. Η αράχνη θα χρειαστεί μόλις μια στιγμή για να δραπετεύσει και να μετατρέψει ολόκληρο το κτίριο σε μια φριχτή παγίδα θανάτου.

   Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:

   Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

   (“The Garfield Movie”) Αρκετά διασκεδαστική παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία του έμπειρου και εξειδικευμένου στο animation Μαρκ Ντίταλ («Ο Αυτοκράτορας έχει Κέφια»). Το φιλμ, που βασίζεται στο γνωστό κόμικ με ήρωα τον Γκάρφιλντ, είναι κεφάτο, διαθέτει έξυπνες ατάκες και αρκετή πλάκα, για τον τεμπελάκο και φαταούλα γατούλη.

   Μετά από μια αναπάντεχη συνάντηση με τον εξαφανισμένο εδώ και καιρό πατέρα του -έναν απεριποίητο γάτο του δρόμου με το όνομα Βικ-, ο Γκάρφιλντ και ο σκυλοφίλος του, Όντι, αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την άνετη ζωή τους στο υπέροχο σπιτικό τους και να ακολουθήσουν τον Βικ σε μια ξεκαρδιστική, ριψοκίνδυνη ληστεία.

   Η ταινία, που θα ευχαριστηθεί η πιτσιρίκαρία, αλλά θα ξεσκάσει και τους μεγαλύτερους, προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά, με τις φωνές των Κωνσταντίνου Λάγκου (Γκάρφιλντ), Βασίλη Μήλιου, Κώστα Τερζάκη, Σοφία Τσάκα, Κωνσταντίνου Ρεπάνη, Στεφανία Φιλιάδη κα.

   Το Χρώμα του Ροδιού

   (“Sayat Nova”) Το αριστούργημα που γύρισε ο φημισμένος σοβιετικός σκηνοθέτης Σεργκέι Παρατζάνοφ το 1968 και που αναστάτωσε κοινό και κριτικούς με τις ποιητικές απίστευτης αρμονίας και σύνθεσης λυρικές εικόνες του. Για 75 αξιομνημόνευτα λεπτά, με σταθερή κάμερα, χωρίς διαλόγους, μαγικές εικόνες – νοηματικά αυτοδύναμες και χωρισμένη σε οχτώ ενότητες, η θρυλική ταινία, που αποκαταστάθηκε το 2014 από τον Μάρτιν Σκορσέζε και την Cineteca di Bologna, αφηγείται τη βιογραφία του Γεωργιανού τροβαδούρου Σαγιάτ Νόβα (1712-1795) από τα παιδικά του χρόνια και την ανακάλυψη του έρωτα, έως την είσοδό του σε μοναστήρι και τον θάνατό του. Κλασική αξία, που αξίζει να ανακαλύψουν και οι νεότεροι σινεφίλ.

   (Φωτογραφία από την ταινία «Ο Κασκαντέρ»)

   Χάρης Αναγνωστάκης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…” στο Θέατρο Αθήναιον

“Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…”
του Βασίλη Κατσικονούρη

25 και 26 Μαΐου στο Θέατρο Αθήναιον

Μια Θεατρική Παράσταση του “ΘΕΑΤΡΟ52”
σε σκηνοθεσία Ρίτσας Γεωργιάδου

 Το Θέατρο52 παρουσιάζει τον εμβληματικό μονόλογο “Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…” του Βασίλη Κατσικονούρη στο Θέατρο Αθήναιον. Πρόκειται για τον απολογισμό μιας γυναίκας – μάνας, που απευθύνεται στις νεότερες γενιές. 
Είναι η ακύρωση των προσδοκιών της για όσα έζησε και δεν έζησε, καταφεύγοντας στο γλυκόπικρο “πάλι καλά” ως μια τραγική διαπίστωση, αλλά και μια σανίδα σωτηρίας που θα της δώσει δύναμη να προχωρήσει παρακάτω.Ένας μονόλογος ανάμεσα στην κωμωδία και στο δράμα, στον θυμό και στη συγχώρεση, στην τρυφερότητα και στην απόγνωση.
Teaser ΠαράστασηςΠαραγωγή: Θέατρο52Παίζει η Γεωργία Δάρτση
Εύζωνας: Μαρίνα Ψειράκη
Σκηνοθεσία: Ρίτσα Γεωργιάδου
Πρωτότυπη Μουσική Παράστασης: Δημήτρης Μισιρλής
Ποίηση: Άγγελος Σικελιανός
Πιάνο: Σάββας Παυλίδης
Κιθάρες: Δημήτρης Μισιρλής
Τραγούδι: Σταυρούλα Κεσούρη
Βίντεο Εισαγωγής: Βασίλειος Σαρίκος
Φωτογραφίες: Δημήτρης Μισιρλής
Γραφιστική Επιμέλεια: Μαρίνα Ψειράκη
Ηχοληψία: Σταυρούλα Κεσούρη
Σκηνικά: Ζαχαρούλα Βουγιουκλίωτη – Θοδωρής Μανίτσας
Επικοινωνία: Έρη ΧριστοφορίδουΣτο βίντεο της εισαγωγής συμμετέχει η χορεύτρια Κωνσταντίνα Τζηκαλιού.Ευγενική παραχώρηση αξεσουάρ για το βίντεο: “Harley Davidson Thessaloniki”, Κώστας Βάσσος.
Πληροφορίες:
Το Μπουφάν της Χάρλεϋ ή Πάλι καλά…
Κινηματοθέατρο Αθήναιον
Βασ. Όλγας 35
Τηλ. Επικοινωνίας – Πληροφορίες: 
Θέατρο Αθήναιον: 690 646 7283
Θέατρο52: 693 730 4340 
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο, 25 Μαΐου στις 21.00
Κυριακή, 26 Μαΐου στις 21:00
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 10.00€
Προπώληση εισιτηρίων: 
Στο ταμείο του Θεάτρου και στην Goldmall.gr
 
Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εκλεκτοί μουσικοί της ΚΟΑ στο πνεύμα της Εβδομάδας των Παθών με μελωδίες από τη Βιέννη, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Τη Μεγάλη Δευτέρα, 29 Απριλίου, εκλεκτοί μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, μας εισάγουν στο πνεύμα της Εβδομάδας των Παθών με μελωδίες από τη…Βιέννη, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Το κουαρτέτο εγχόρδων τετART-on (Μόρφω Παπαδημητρίου – βιολί, Κώστας Καραγεωργόπουλος – βιολί, Αλέξανδρος Παπανικολάου – βιόλα,Ήβη Παπαθανασίου – βιολοντσέλο) μας καλεί στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο με ένα πρόγραμμα που συγκινεί.

Ερμηνεύονται έργα συνθετών που έζησαν και έδρασαν στη μουσική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Τρεις συνθέτες, τρεις διαφορετικές εποχές, μία πόλη.

Ξεκινώντας από το Τέταρτο Κουαρτέτο Εγχόρδων του Μπετόβεν. Σύνθεση θυελλώδη, γεμάτη ένταση.

Στη συνέχεια, παρουσιάζεται μια εκδοχή του κατανυκτικού κουαρτέτου εγχόρδων Fratres, του 88χρονου σήμερα Εσθονού συνθέτη Άρβο Περτ.

Τέλος, με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννηση του «συνθέτη του Θεού» Άντον Μπρούκνερ, θα ακουστεί το Κουαρτέτο εγχόρδων του σε ντο ελάσσονα.

Το πρόγραμμα

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770 – 1827)

Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.4 σε ντο ελάσσονα, έργο 18 αρ.4

ΑΡΒΟ ΠΕΡΤ (γεν. 1935)

Fratres (εκδοχή για κουαρτέτο εγχόρδων)

ΑΝΤΟΝ ΜΠΡΟΥΚΝΕΡ (1824 – 1896)

Κουαρτέτο εγχόρδων σε ντο ελάσσονα

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Κουαρτέτο εγχόρδων τετART-on

Μόρφω Παπαδημητρίου, βιολί

Κώστας Καραγεωργόπουλος, βιολί

Αλέξανδρος Παπανικολάου, βιόλα

Ήβη Παπαθανασίου, βιολοντσέλο

Στις 19:00, μία ώρα πριν την έναρξη της συναυλίας, θα προηγηθεί ξενάγηση στους χώρους του Μουσείου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ