Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Όταν ο Κιθαιρώνας της αρχαίας Θήβας γίνεται απόρθητο οχυρό του Φεμινισμού – Το καινούργιο μυθιστόρημα του Νίκου Α. Μάντη

Η πεζογραφία του Νίκου Α. Μάντη (γεν. 1973) κινείται από καταβολής της μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας: από τη συλλογή διηγημάτων του «Ψευδώνυμο» (2006), όπου κυριαρχούν το ανοίκειο και το παράξενο, χωρίς να πρέπει ως εξ αυτού να αποκλείσουμε και το θαυμαστό, και το πρώτο μυθιστόρημά του, «Το χιόνι του καλοκαιριού» (2010), όπου εκείνο το οποίο θα πρωταγωνιστήσει στην αφήγηση είναι η οπτική γωνία του παιδικού βλέμματος, μέχρι τα μυθιστορήματα «Άγρια Ακρόπολη» (2013) και «Οι τυφλοί» (2017), όπου δεσπόζουν η διφυής έννοια της τυφλότητας και η περιήγηση σε μια υπέργεια ή υπόγεια Αθήνα, καθώς και η μετάβαση από το ένα όνειρο στο άλλο (στο πλαίσιο ενός αενάως επαναλαμβανόμενου κύκλου), που δεν αποκλείεται να φτάσει μέχρι τον μινωικό λαβύρινθο (αφήνω έξω από τη συζήτηση τα πολιτικοκοινωνικά μυθιστορήματα «Πέτρα, ψαλίδι, χαρτί», 2014, και «Σφάλμα συστήματος», 2019). 

       Στο καινούργιο του μυθιστόρημα, που έχει τίτλο «Κιθαιρώνας» και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη, ο Μάντης προχωρεί στους δρόμους της επινοητικότητας και της φαντασίας του, συνομιλώντας με τις «Βάκχες» (417 πΧ) του Ευριπίδη και με την κλασική εποχή. Ο διαμελισμός του Πενθέα από τη μάνα του και τις μαινάδες του Διονύσου, υπό το κράτος της πρωτόγνωρης θεϊκής δύναμης να μετατρέπει τους θνητούς, ή μάλλον τις θνητές, σε όργανα μιας παρανοϊκής μέθης ικανής να σαρώσει τα πάντα, δεν μας πηγαίνει, αν ακολουθήσουμε τη ρότα της μυθοπλασίας του Μάντη, στην κλασική εποχή, όταν παρουσιάζονται οι «Βάκχες» επί σκηνής, με την απαραίτητη επεξεργασία του προγενέστερου μυθικού τους πυρήνα, αλλά σε μια προϊστορική, υποθετική και βαθιά μυθική αρχαιότητα. Το θέμα του Μάντη δεν είναι τόσο ο διαμελισμός του Πενθέα όσο το πώς ο νέος θεός, που έρχεται να καταλύσει την πολιτική τάξη του Πενθέα και την ιερή τάξη του Δωδεκαθέου (εδώ υπάρχει και μια απήχηση του μύθου του Ορφέα), αναλαμβάνει να οδηγήσει τις γυναίκες σε έναν κόσμο ο οποίος θέλει να αναλάβουν εκ νέου τη χαμένη κυριαρχία τους, καταργώντας ταυτοχρόνως τη διάκριση μεταξύ αρσενικού και θηλυκού και τις διαφορές ανάμεσα στα φύλα και ανάμεσα στα γένη. Αυτό σημαίνει πως ο συγγραφέας πιάνεται από τις μυθικές ρίζες της ελληνικής αρχαιότητας προκειμένου να μιλήσει για παγκόσμια ζητήματα του καιρού μας: για τον φεμινισμό ή για τον μεταφεμινισμό, αλλά και για τις σύγχρονες έμφυλες ταυτότητες, που ζητούν να μην υπαχθούν σε οποιοδήποτε κουτί με κανονιστική σφραγίδα σεξουαλικού προσανατολισμού. 

       Με τις «Βάκχες» έχει συνομιλήσει παλαιότερα και ο μεγαλύτερης ηλικίας Μισέλ Φάις, πρώτα στο μυθιστόρημά του «Πορφυρά γέλια» (2010) και πιο πρόσφατα στη νουβέλα του «Caput mortuum» (2022), βάζοντας στο κέντρο της τελευταίας τη σημερινή φιλοσοφία της τραγωδίας, που επιδιώκει να αναδείξει την αποσπασματικότητα, τον κατακερματισμό και την ηθική της αμφισημία, κάτι που ήξερε καλά ο ώριμος Νίτσε, αλλά ήταν αδύνατον να συμμεριστούν ο Πλάτων, ο Χέγκελ και ο Χάιντεγκερ. Η ανάγνωση, η επανερμηνεία και το ξαναγράψιμο των αρχαίων μύθων είναι ένας τρόπος που τρέφει ούτως ή άλλως τη νεότερη λογοτεχνία, αλλά ο φεμινιστικός και διεμφυλικός Κιθαιρώνας του Μάντη αποτελεί οπωσδήποτε ένα ρίσκο. Μιλώντας παλαιότερα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για την έννοια του συγγραφικού ρίσκου, ο Μάντης δήλωνε: «Είναι ανάγκη μου να ανεβάζω κάθε φορά τον βαθμό του ρίσκου. Για να γράψω χρειάζομαι έντονο κίνητρο, κάτι που να με κάνει να αμφιβάλλω για το αν θα μπορέσω να ανταποκριθώ, να με θέτει σε κίνηση σε σχέση με τις δυνατότητες και την αυτοπεποίθησή μου».

       Γιατί, όμως μιλάμε για ρίσκο; Μα, επειδή ο αρχαίος μύθος παίρνει εδώ μια εντελώς αναπάντεχη τροπή. Ο «Κιθαιρώνας» παραπέμπει στις «Βάκχες», αλλά και σε συγγραφείς όπως ο Χάουαρντ Φίλιπς Λάβκραφτ, από τις αρχές του 20ου αιώνα, ή ο Τζεφ Βαντερμιέρ, από τα χρόνια μας, που έχει βαφτίσει τη μυθιστορηματική του παραγωγή «λογοτεχνία του αλλόκοτου». Ο Μάντης έχει μνημονεύσει από τη μεριά του, σε ό,τι αφορά τον «Κιθαιρώνα», το κινηματογραφικό «Στάλκερ» του Αντρέι Ταρκόφσκι, εξηγώντας το πώς το φιλμ ταξιδεύει σε έναν διαρκώς μεταλλασσόμενο χώρο. Οι μεταλλαγές θριαμβεύουν και στο γυναικοκρατούμενο βουνό του Κιθαιρώνα, που αντίκειται στην ανδροκρατική οργάνωση της πόλης της Θήβας. Ο άγριος, εντούτοις, ερωτισμός γυναικών και ανδρών στον «Κιθαιρώνα», ο πανσεξουαλισμός που υψώνει ένα απόρθητο οχυρό εντός του βουνού, θα φέρει σίγουρα στον νου πολλών και τη φιλολογία του «τρομώδους σώματος»: βία, αρρώστιες, ανοίκειες και αφύσικες καταστάσεις, παντοειδείς αποκλίσεις, μεταλλάξεις, ακρωτηριασμοί και μεταμορφώσεις σπεύδουν, στον περίγυρο του body horror, να συναντήσουν την πορνογραφία και το μελόδραμα, αναμεμιγμένα με τα πλέον ετερογενή λογοτεχνικά είδη.

       Οι ενστάσεις που μπορεί να διατυπώσει κάποιος για τον «Κιθαιρώνα», στην πορεία μιας τέτοιας εκτροπής από τον μύθο, δεν είναι λίγες. Πρώτη επιφύλαξη: αφήγηση που τείνει χάρη στον μάλλον βαρύ ιδεολογικό εξοπλισμό της να καταλήξει σε σαρωτικό και μονόδρομο αποτέλεσμα. Δεύτερη επιφύλαξη: υπερβολές και έλλειψη μυστηριακής και όντως εκστατικής και διονυσιακής μέθεξης σε ένα σεξουαλικό πανηγύρι το οποίο συνδυάζει την κραυγαλέα ερωτογραφία, αντί για τη μετωνυμία ή για την παράφραση, με τον αισθηματικά φορτισμένο λόγο, που υποκαθιστά το αναπεπταμένο σθένος της ερωτικής γιορτής. Επιφύλαξη ίσως επιπλέον προκαλέσει η κουραστική κατονομασία των πάντων αντί για τη διαμεσολαβημένη ανακίνηση του αισθησιασμού και του ερωτισμού. Είδαμε, παρόλα αυτά, πως τόσο η πορνογραφία και το μελόδραμα όσο και οι υψηλές και κάπως άβολες για το κοινό αίσθημα εντάσεις συνιστούν εκ των ων ουκ άνευ παραμέτρους της λογοτεχνίας που επηρεάζει τον Μάντη κι αυτό, μαζί με την αναντίρρητη αφηγηματική ικανότητα και με τον «πειραγμένο» αρχαίο μύθο μέσω της άγρυπνης φαντασίας του, λέει πολλά για το καινούργιο βιβλίο του, βοηθώντας μας να κατανοήσουμε καλύτερα και το ρίσκο του. 

      Β. Χατζηβασιλείου

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πρόσκληση σε ανοιχτή φιλανθρωπική εκδήλωσηκαι παρουσίαση βιβλίου από την Film School “Hollywood Studio Thessaloniki”

Τη Δευτέρα, 1 Απριλίου στις 20.00 θα πραγματοποιηθεί φιλανθρωπική εκδήλωση στη Hollywood Studio Thessaloniki (Εγνατία 45).Θα παρουσιαστεί το βιβλίο “Ήθος- Πάθος- Λόγος, το αρχαίο μυστικό της επιτυχίας” σε ένα διαδραστικό σεμινάριο με ελεύθερη είσοδο.Όλα τα έσοδα της βραδιάς από το βιβλίο θα διατεθούν στο Σπίτι του Ηθοποιού, του οποίου η πρόεδρος, κα Άννα Φόνσου, θα παραβρεθεί στην εκδήλωση.Η παρουσίαση:Ο συγγραφέας, Λεωνίδας Γαλάνης, θα μας φέρει σε επαφή με το αρχαίο μυστικό της επιτυχίας και της ευδαιμονίας μέσα από μία καθηλωτική και απολαυστική παρουσίαση.Το βιβλίο:Το «Ήθος Πάθος Λόγος» εξερευνά το μυστικό της επιτυχίας από την αρχαιότητα μέχρι το… διάστημα.«Από τον Σοπενάουερ μέχρι τον Μπρους Λι. Από τη μουσική βιομηχανία μέχρι την άγρια ζούγκλα. Από τον Μέγα Αλέξανδρο μέχρι… τον Μπάμπη. Το μυστικό, που ήταν κρυμμένο σε ένα εγχειρίδιο ρητορικής, ήρθε η ώρα να αποκαλυφθεί.»Έχοντας ως βάση μια αληθινή ιστορία 2.400 ετών, εκείνη του απλού στρατιώτη, παρελαύνουν αναφορές στη φιλοσοφία και τη δράση του Αριστοτέλη, του Πλάτωνα, του Σωκράτη, του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Πλουτάρχου και πολλών άλλων, και μας οδηγούν σε νεότερους, όπως τον Τσιαλντίνι, τον Κόβεϊ, τους… Extreme.Με απλό, ευχάριστο και ελαφρώς χιουμοριστικό τρόπο μεταφέρεται το μυστικό στον αναγνώστη, ώστε να είναι σε θέση να το εφαρμόσει άμεσα και εύκολα για την κατάκτηση της επιτυχίας και της ευδαιμονίας. Ένα βιβλίο που «δεν γνωρίζει ηλικίες» και μπορεί να φανεί χρήσιμο σε όλους.Ο συγγραφέας:Ο Λεωνίδας Γαλάνης έχει εκπαιδεύσει εκατοντάδες επαγγελματίες και στελέχη επιχειρήσεων ως εκπαιδευτής management, πωλήσεων και marketing. Διατέλεσε στέλεχος σε πολλές εταιρείες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.Η Hollywood Studio ThessalonikiΗ Film School “Hollywood Studio Thessaloniki” (H.S.T), είναι η πρώτη ιδιωτική σχολή κινηματογράφου και τηλεόρασης που ιδρύεται στη Θεσσαλονίκη, μετά από 20 χρόνια.Σκοπός της Σχολής “H.S.T” είναι να εκπαιδεύει τους σπουδαστές σε όλες τις ειδικότητες που αφορούν τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.Πληροφορίες
HOLLYWOOD STUDIO THESSALONIKI

Εγνατία 45, Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 
2310 500 134
Ημέρα και ώρα παρουσίασης βιβλίου:
Δευτέρα, 1 Απριλίου στις 20:00
Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“Το χέρι” της Έφης Βετουλάκη στο Θέατρο Αθήναιον
Το Κινηματοθέατρο Αθήναιον παρουσιάζει ένα θεατρικό έργο, που πραγματεύεται την ενδοοικογενειακή βία μέσα από το πρίσμα του Θύτη

Υπόθεση:

Στο αμφιθέατρο ενός Πανεπιστημίου, υποψήφιοι ψυχίατροι πρόκειται να παρακολουθήσουν μια συνεδρία της καθηγήτριάς τους με έναν επικίνδυνο γυναικοκτόνο. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας ο δολοφόνος ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής του, τις πεποιθήσεις του και τα στερεότυπα που έχουν κτιστεί μέσα του από την παιδική του ηλικία. Ο θεατής διαπιστώνει ότι πολλές φορές ταυτίζεται ιδεολογικά με τον δολοφόνο. Η πλοκή εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο, ώστε o θεατής να αναζητήσει το δικό του μερίδιο ευθύνης στη δημιουργία λανθασμένων στερεότυπων. Ποιος είναι τελικά ο θύτης;

Μορφές βίας που θίγει το έργο: Σχολικό Μπούλιγκ, συναίνεση στην ερωτική πράξη, λεκτική-σωματική-ψυχολογική-οικονομική-εργασιακή βία, την βία στα τραγούδια, βία κατά των ζώων, παιδική κακοποίηση.  

Η παράσταση δεν είναι κατάλληλη για παιδιά ηλικίας κάτω των 12 ετών. 

Συντελεστές
Κείμενο-μουσική:

Έφη Βετουλάκη
Παίζουν και σκηνοθετούν:
Νίκος Ζώκας (γυναικοκτόνος)
Μαρία Ιωαννίδου (καθηγήτρια Ψυχιατρικής)
Πιάνο:
Χριστίνα Βετουλάκη
Ηχογράφηση:
Δημήτρης Αδάμ
Ενδυματολόγος:
Καλλιόπη Ιωαννίδου
Φωτογραφία:
Κατερίνα Ναλμπάντη
Αφίσα:
ΔΙΕΚ Ευόσμου – Τμήμα Γραφιστικής: Στυλιανή Μουτάφη, Δημήτρης Μπιτζένης
Επικοινωνία / Δημόσιες Σχέσεις:
Έρη Χριστοφορίδου

Πληροφορίες:
Κινηματοθέατρο Αθήναιον 

(Βασιλίσσης Όλγας 35, Θεσσαλονίκη)
Κρατήσεις θέσεων:
6906467283
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Δευτέρα, 25 Μαρτίου στις 20:00
Τετάρτη, 27 Μαρτίου στις 20:00
***
Δευτέρα, 1 Απριλίου στις 20:00
Τετάρτη, 3 Απριλίου στις 20:00
Τιμές εισιτηρίων: 
Γενική είσοδο: €10.00
Προπώληση εισιτηρίων: Στο ταμείο του Θεάτρου, στην more και στην goldmall
Πραγματοποιούνται παραστάσεις σε σχολεία και συλλόγους κατόπιν συνεννόησης στα τηλ: 6951761369 & 6972696055
 







Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πανελλαδική πρεμιέρα για την ταινία“Dolls of Dresden”: Οι κούκλες της Δρέσδηςτου Αλέξη Τσάφαστο Κινηματοθέατρο Αθήναιον Θεσσαλονίκης

Πανελλαδική πρεμιέρα κάνει στο Κινηματοθέατρο Αθήναιον Θεσσαλονίκης την Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024 η ταινία “Dolls of Dresden” του Αλέξη Τσάφα. Μια ταινία για την ερωτική σχέση δύο γυναικών, το δικαίωμα των ομόφυλων ζευγαριών στην τεκνοθεσία, την τέχνη και τον έρωτα, γυρισμένη στη Θεσσαλονίκη και στη Δρέσδη.Μετά το πέρας της προβολής θα πραγματοποιηθεί ανοιχτή συζήτηση με θέμα “Filming in Thessaloniki / from scratch to screen”. Στο πάνελ θα παρευρεθούν ο Δημήτρης Σταμπολής (Διευθυντής Φωτογραφίας), ο Απόστολος Καρακάσης (Πρόεδρος της Σχολής Κινηματογράφου στο ΑΠΘ) και ο Γιώργος Καλομενόπουλος (Παραγωγός, Media Expert). Τη συζήτηση θα συντονίσει ο Νίκος Οικονόμου (Δημοσιογράφος). Περίληψη: Η Άννα είναι μια νέα αντισυμβατική δημοσιογράφος που ζει στη Θεσσαλονίκη. Η γεννημένη στη Δρέσδη Lophilia, είναι μια ζωγράφος που με τον αιρετικό τρόπο ζωής της και την τέχνη της εντυπωσιάζει και προκαλεί. Η τυχαία συνάντηση των δύο γυναικών θα εξελιχθεί σύντομα σε μια βαθιά ερωτική σχέση με την προοπτική δημιουργίας οικογένειας.Την προσέγγιση των δύο γυναικών θα διακόψει ο αιφνίδιος θάνατος της Lophilia. Η Άννα συγκλονισμένη από την απώλεια της φίλης της και γνωρίζοντας πόσο σημαντικό ήταν για τη Lophilia το σώμα της να αποτεφρωθεί, θα αναζητήσει στη Δρέσδη τον πατέρα της για να αποσπάσει την απαραίτητη συγκατάθεση του. Η συγκλονιστική εμπειρία της σύντομης γνωριμίας της με την Lophilia, θα καθορίσει τη μετέπειτα ζωή της Άννας.Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Αλέξης Τσάφας
Σενάριο: Αλεξία Μπεζίκη, Αλέξης Τσάφας
Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Σταμπολής, Αντώνης Κουνέλλας
Μοντάζ: Σταμάτης Μαγουλάς
Ήχος: Σίμος Λαζαρίδης
Μουσική: Γιάννης Κονσολάκης
Παραγωγή: 2K Entertainment
Παραγωγοί: Γιώργος Καλομενόπουλος
Συμπαραγωγή: EKK, EΡT, ΕΚΟΜΕ, 2K FILMS, TWO THIRTFIVE (2|35), ABENTEUERFILM, The Travelling Cinematographer, NewBorn Filmproduktion
Συμπαραγωγοί: Arndt Schwering Schwering -Sohnrey, Δημήτρης Σταμπολής, Δημήτρης Αργυρίου
Κοστούμια: Πάνος Ζαχαράκης

Σκηνικά: Πηνελόπη Βαλτή
Μακιγιάζ: Σοφία Βουλαλά, Παρασκευή Χουρτσίδου, Steffi Dimitrow
Έτος Παραγωγής: 2023
Διάρκεια: 98′
Επικοινωνία: Κινηματοθέατρο Αθήναιον | Έρη ΧριστοφορίδουΠαίζουν οι Ηθοποιοί: Χριστίνα Σωτηρίου, Αλεξία Μπεζίκη, Γιώργος Γλάστρας, Σωτήρης Ψαλτίδης, Aκύλλας Καραζήσης, Helga Werner, Peter Meinhardt, Carlotta Bähre, Αrndt Schwering-Sohnrey, Aκύλλας ΚαραζήσηςΛίγα λόγια για τον σκηνοθέτηΟ Αλέξης Τσάφας γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε θέατρο και κινηματογράφο. Έχει σκηνοθετήσει τέσσερεις μικρού μήκους ταινίες, τρεις μεγάλου μήκους ταινίες μυθοπλασίας και τρία μεγάλου μήκους δημιουργικά ντοκιμαντέρ. Οι ταινίες αυτές συμμετείχαν σε πολλά διεθνή Φεστιβάλ και έχουν λάβει διάφορες διακρίσεις. Επί σειρά ετών έζησε και εργάστηκε στο Πράσινο Ακρωτήριο όπου δίδαξε κινηματογράφο. Ο Αλέξης Τσάφας είναι μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Φιλμογραφία 

•    2002 Χορεύοντας με τον Ραϊντέλ (ντοκ)
•    2005 The Μusic Cape (ντοκ)
•    2008 Mindelo – traz d’horizonte (ντοκ)
•    2011 A Menina dos Olhos Grandes 
•    2015 Zenaida
•    2023 Dolls of Dresden
Πληροφορίες:
Κινηματοθέατρο Αθήναιον 

(Βασιλίσσης Όλγας 35, Θεσσαλονίκη)
Κρατήσεις θέσεων:
6906467283
Πανελλαδική Πρεμιέρα:
Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024 στις 22:00
Τιμές εισιτηρίων: 
Γενική είσοδο: 

€4.00
Προπώληση εισιτηρίων: 
more.comgoldmall.gr και στο ταμείο του Κινηματοθεάτρου Αθήναιον
Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ