Connect with us

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ένας αιχμηρός «Αμπιγιέρ», βουτηγμένος στο μέλι, στο θέατρο «Τζένη Καρέζη»

Της Τόνιας Α. Μανιατέα

   Ένα θέατρο για το θέατρο. Το θέατρο, που είναι η ανακουφιστική «ποινή» του ανθρώπου στην καταδίκη του να ερμηνεύσει τα μυστήρια της ζωής. Ένα θέατρο για το θέατρο είναι μία τέτοια ποινή εις το τετράγωνο. Σκέψου να αναζητάς μία ζωή τις διεξόδους στις δαιδαλώδεις διαδρομές της ψυχής σου ενδυόμενος και εκδυόμενος ρόλους και στο τέλος, να ανακαλύπτεις ότι το νόημα της ύπαρξής σου κρύβεται σε αυτήν ακριβώς τη διαδικασία: στην αναζήτηση, που έχεις πια μετατρέψει σε τελετουργικό.

   Το 1980 ο σερ Ρόναλντ Χάργουντ αποφάσισε να μετουσιώσει σε θεατρικό σενάριο την ακατάβλητη προσπάθεια ενός αμπιγιέρ να διατηρήσει ζωντανό το όνειρο στα βασιλεμένα μάτια του ηλικιωμένου σεξπηρικού πρωταγωνιστή του, συντηρώντας ταυτόχρονα και τον δικό του λόγο ύπαρξης. Επιστρατεύοντας την εμπειρία του από μία τέτοια μακρά προϋπηρεσία στην αληθινή ζωή, ο συγγραφέας μετέτρεψε την προσπάθεια του κεντρικού ήρωά του σε στόχο ζωής, ιερό καθήκον του ανθρώπου που είναι γραμματέας και εξομολογητής και ψυχοθεραπευτής και επιμελής νοσοκόμα που εγχύνει τις τονωτικές δόσεις στον καλλιτέχνη τον οποίο υπηρετεί, κάθε φορά που τον βλέπει να πιάνεται στις παγίδες του γήρατος, την κούραση και την άνοια.

   Πάνε 34 χρόνια από τότε που «Αμπιγιέρ» του Χάργουντ πρωτοπαρουσιάστηκε σε ελληνική σκηνή με έναν ευέλικτο νεαρό (τότε) Τσακίρογλου να «τα σπάει» στον ομώνυμο ρόλο υπηρετώντας τον πληθωρικό σερ, Παπαμιχαήλ, που έδινε μία ακόμη παράσταση ζωής. Αλλά το θέατρο είναι ζωντανός οργανισμός, που βρίσκει νέους τρόπους έκφρασης, νέους πυρήνες στοχασμού και προβληματισμού, νέα κανάλια επικοινωνίας με το κοινό του. Οι ωραίες παραστάσεις μπορούν (ευτυχώς) να επαναλαμβάνονται διαφορετικά ιδωμένες συμπεριλαμβάνοντας τα δεδομένα των καιρών και των συρμών που διαδέχονται ο ένας τον άλλον.

   Ένας δοκιμασμένος σκηνοθέτης – στρατηγός (Κώστας Γάκης) και μία χούφτα ικανοί ηθοποιοί – στρατιώτες είναι αρκετοί για να πιστωθούν μία μάχη που δίνεται και κερδίζεται τα βράδια, από την Τετάρτη έως και την Κυριακή στη σκηνή του θεάτρου «Τζένη Καρέζη», σ΄ αυτήν την ίδια σκηνή, όπου το 1989 εκείνο, το άλλο, team έδινε τη δική του θριαμβευτική μάχη. Οι συγκρίσεις ανάμεσα στις δύο παραστάσεις είναι παγίδα. Κάθε σύγκριση ανάμεσα σε ίδιες παραστάσεις είναι παγίδα. Πόσο μάλλον όταν ξετυλίγονται με τέτοια χρονολογική απόσταση η μία από την άλλη. Μια θεατρική δουλειά, είναι το -κατά Ιονέσκο- θρίλερ, για την εξέλιξη του οποίου αποφασίζει η εποχή και όχι ο συγγραφέας. 

   Ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης (αυτή τη φορά) στον ρόλο του αμπιγιέρ Νόρμαν είναι η ήρεμη δύναμη, που σηκώνει τα πάντα όταν αυτά πέφτουν: τον κύριό του και τη συμβία του ή τους συνεργάτες του, ηθικά…, ελπίδες… Είναι εκείνος που μιλά ακατάπαυστα προσπαθώντας, θαρρείς, να αποτρέψει μία επικίνδυνη σιωπή δεύτερης σκέψης και παραίτησης να χωθεί ανάμεσα στον ίδιο και τον κύριό του. Η αλήθεια είναι ότι το πρόσωπο και η σωματοδομή αυτού του αμπιγιέρ μας δεν ευνοούν την εικόνα που δίνει ο συγγραφέας για τον ανάλαφρο, ευέλικτο, επιδέξια χειριστικό ομοφυλόφιλο Νόρμαν. Ο Σκιαδαρέσης, ωστόσο, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες, με την εργατικότητά του και με την υπευθυνότητα που διακρίνει τις δουλειές του, φέρνει τον ήρωα στη μεριά του.

   Από την άλλη, το τάλαντο του Μιχαηλίδη «ντύνει» ασφαλώς τον ανασφαλή, βροντώδη, γκρινιάρη σερ του Χάργουντ. Το εκτόπισμα του… υποκριτή που υποκρίνεται τον υποκριτή, καλύπτει θαυμάσια την απαίτηση του γερασμένου σερ, παρότι με μία «τσιμπημένη» ενέργεια και ευελιξία αντιστρόφως ανάλογη προς το κουρασμένο σώμα του ήρωα.

   Όμορφα πλαισιώνουν τους δύο τους οι Μάρω Παπαδοπούλου, Τζένη Κόλλια, Απόστολος Πελεκάνος, Αντριάνα Ανδρέοβιτς, Γιώργος Γιατζιτζάκης, Ορφέας Τσαρέκας και Άγγελος Νεράντζης, στους ρόλους των συντελεστών που κόπτονται να διασφαλίσουν τη συνεπή παρουσία του κουρασμένου ηθοποιού στη σκηνή, ο καθείς για τον δικό του λόγο, όλοι, ωστόσο, τόσο προφανείς και τόσο ευδιάκριτοι μέσα στην αγωνία της επιβίωσης στη συνθήκη πολέμου (β΄ παγκόσμιος πόλεμος), κατά την οποία εξελίσσεται θεωρητικώς η υπόθεση.

   Ο Γάκης τοποθετεί το μελίσσι γύρω από τον βασιλιά σε μεγαλύτερη απόσταση ασφαλείας από ό,τι το τοποθέτησε ο συγγραφέας πριν από τριάντα τόσα χρόνια. Η όποια εξάρτησή τους από τον πολυβραβευμένο ηθοποιό, είναι κυρίως υπαρξιακή, παρά συναισθηματική. Το αγνό κίνητρο της αφοσίωσης στον μέντορά τους «εμετρήθη, εζυγίσθη και ευρέθη ελλιπές», διότι ο πόλεμος (κατ΄ αντιστοιχία με τη σημερινή αγωνιώδη επιβίωση) μετατρέπει σε ναρκοπέδιο την έτσι κι αλλιώς δύσκολη ζωή και η «αποστρατεία» του σερ από τα θεατρικά δρώμενα σημαίνει ανεργία και πείνα για όλους. Περισσότερο, βέβαια, για τον Νόρμαν που βλέπει στο τέλος με τρόμο να χάνει τον διπλό λόγο της ύπαρξής του… «Πέθανε; Πώς πέθανε; Τι θα κάνω εγώ τώρα; Πώς θα ζήσω; (από πού θα αντλώ νόημα και πόρους ζωής;)».

   Η παράσταση κυλάει ήσυχα, όμορφα. Σαν μάθημα αυτογνωσίας βουτηγμένο στο μέλι. Επειδή σημασία δεν έχει να λες -ακόμα και στον εαυτό σου- τις πικρές αλήθειες, αλλά πώς να τις λες…

   ——————-

   Παραστάσεις: Τετάρτη: 19:00, Πέμπτη & Παρασκευή: 21:00, Σάββατο: 18:00 & 21:00, Κυριακή 18:00 – Θέατρο «Τζένη Καρέζη»: Ακαδημίας 3, τηλ.: 2103636144, 2103644921

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“Τραυλός Ηθοποιός – Φάλτσος Τραγουδιστής” – Ένα κωμικό μουσικό παραμύθι για μεγάλους στο Θέατρο Αθήναιον

Για 5 μόνο παραστάσεις

Στο

Κινηματοθέατρο Αθήναιον

Στη σκηνή ένας τραγουδιστής που παίζει, μια ηθοποιός που τραγουδάει, μια συγγραφοηθοποιός και μια σκηνογράφος – ενδυματολόγος που επεμβαίνει… μα… σε όλα;

Και τι σχέση μπορεί να έχουν ένας λογοθεραπευτής, ένας ψυχίατρος, ένας ψυχολόγος και μία λουλουδού;

Ερωτική ιστορία… τρέλα… παραλογισμός… και πολλή μουσική;

Τί θα μας σερβίρουν τελικά οι “Ομιλούσες Νότες”;

Λέμε όλοι «Ήμαρτον» και πάμε στο Αθήναιον της Θεσσαλονίκης για να δούμε με τα ματάκια μας, να ακούσουμε με τα αυτιά μας και να γελάσουμε με την ψυχή μας….

Θα γίνει το έλα να δεις…

Πάρτε το ποτό σας από το μπαρ και μπείτε να διασκεδάσετε με την ψυχή σας!

Συντελεστές της παράστασης:
Κείμενα & Στίχοι: Μαρία Δεμίσογλου
Μουσική: Ιωάννης Λάκης, Αλέξανδρος Τσακιρίδης
Σκηνοθεσία: Νικόλας Παπάζογλου
Σκηνικά-Κοστούμια: Αντωνία Δροσινάκη
Κίνηση: Νικόλας Παπάζογλου, Βίκυ Γιαννακού
Επικοινωνία: Έρη Χριστοφορίδου

Ερμηνεύουν:
Ιωάννης: Ιωάννης Λάκης
Μαριάνθη: Βίκυ Γιαννακού
Μαμά: Μαρία Δεμίσογλου

Στο πιάνο ο Αλέξανδρος Τσακιρίδης

Συμμετέχουν επίσης: Ένας λογοθεραπευτής, ένας ψυχίατρος, ένας ψυχολόγος, μία λουλουδού

Πληροφορίες:
Τραυλός Ηθοποιός – Φάλτσος Τραγουδιστής
Πρεμιέρα:
Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024, 21:00
Κινηματοθέατρο Αθήναιον 
(Βασιλίσσης Όλγας 35, Θεσσαλονίκη, ΤΚ 54641)
Πληροφορίες και κρατήσεις:
6906467283 και 2310  690 646
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Κυριακή 24 Νοεμβρίου,  21:00
Κυριακή 01 Δεκεμβρίου, 21:00
Κυριακή 08 Δεκεμβρίου, 21:00
Κυριακή 15 Δεκεμβρίου, 21:00
Κυριακή 22 Δεκεμβρίου, 21:00
Διάρκεια:
90 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: €15.00
Μειωμένο: €12.00
Early Bird έως τις 10 Νοεμβρίου: €10.00
https://www.more.com/theater/traulos-ithopoios-faltsos-tragoudistis/
Ειδικές τιμές για συλλόγους και γκρουπ άνω των 20 ατόμων.
Προπώληση εισιτηρίων: Στο ταμείο του θεάτρου, στο more.com και στη goldmall.gr

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μανούσος Μανουσάκης: Πέθανε ο σκηνοθέτης των τηλεοπτικών επιτυχιών

Ο σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 74 ετών. Το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν με προβλήματα υγείας.

Ο σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης άρχισε να εργάζεται αρχικά στον κινηματογράφο στις αρχές της δεκαετίας του 1970…

Το όνομά του έχει συνδυαστεί με τη σκηνοθεσία και παραγωγή ελληνικών τηλεοπτικών σειρών στην ιδιωτική τηλεόραση από τις αρχές του 1990 μέχρι σήμερα.

Οι δραματικές σειρές οι οποίες σκηνοθέτησε βασίζονται σεναριακά σε απαγορευμένους έρωτες, ενώ κάποιες από αυτές (Ψίθυροι καρδιάς, Άγγιγμα ψυχής, Μη μου λες αντίο, Η αγάπη ήρθε από μακριά) θεωρούνται από τις πιο επιτυχημένες στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης.

Στον κινηματογράφο έχει υπογράψει σκηνοθετικά τις ταινίες Παραλάβατε διορισμόν το 1996, Κόκκινος δράκος το 1998 και Ουζερί Τσιτσάνης το 2015.

Αλλά και τα τελευταία χρόνια, είχε κάνει μεγάλη επιτυχία με τη σειρά «Κόκκινο ποτάμι» ενώ αυτή την περίοδο προβάλλεται στην ΕΡΤ, η σειρά «Το δίχτυ», που υπέγραφε τη σκηνοθεσία. Για αυτή τη σειρά είχε μιλήσει πριν από ένα μήνα, σε τηλεοπτική του συνέντευξη:

Ήταν γεννημένος στην Αθήνα και είχε σπουδάσει σκηνοθεσία στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Film School).

NEWSIT

Πέθανε ο Μανούσος Μανουσάκης, ο σκηνοθέτης των μεγάλων τηλεοπτικών επιτυχιών

 

Continue Reading

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“COMEDY CLUB για παιδιά” – Με τον Γιώργο Χατζηπαύλου στο Θέατρο Αθήναιον

Ο Γιώργος Χατζηπαύλου μπαίνει στον κόσμο των παιδιών. Άλλωστε, όπως ο ίδιος έχει δηλώσει «Αν σκέφτεσαι σαν παιδί, γίνεσαι καλύτερος ενήλικας». Οι μικροί θεατές, λοιπόν, παρακολουθούν επί σκηνής θέματα που αφορούν τη ζωή τους: από τη σχέση τους με τους γονείς, το σχολείο και τους φίλους τους, μέχρι τα χόμπι και το μέλλον.
Comedy club για παιδιά με τον ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΤΖΗΠΑΥΛΟΥ

για παιδιά 6-12 ετών & τους γονείς τους

Μετά από 5 χρονιές με sold out παραστάσεις που παρακολούθησαν περισσότεροι από 10.000 μικροί και μεγάλοι θεατές στη Μουσική Βιβλιοθήκη του Συλλόγου “Οι Φίλοι της Μουσικής” στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το «Comedy club για παιδιά», η μοναδική παιδική ελληνική stand up comedy παράσταση για παιδιά 6 έως 12 ετών, επιστρέφει στην Θεσσαλονίκη για λίγες μόνο παραστάσεις.

Γιώργος Χατζηπαύλου, ένας από τους κορυφαίους και πρωτοπόρους stand-up κωμικούς και ο δημιουργός αυτής της πρωτότυπης εμπειρίας για όλη την οικογένεια, σχολιάζει με χιούμορ όλα όσα αποτελούν την καθημερινότητα των παιδιών: αγαπημένους ήρωες, τη σχέση με τα κατοικίδια αλλά και τα ζώα γενικότερα, τα επαγγέλματα, το σχολείο, τις ξένες γλώσσες, τα παιδικά τραγούδια, τα παιχνίδια και τους φίλους, τις συμβουλές των γονιών και τις περίεργες συνήθειες των μεγάλων και φυσικά την καλύτερη γιορτή του κόσμου, τα Χριστούγεννα!

Τα παιδιά ψυχαγωγούνται μέσα από τη δομή του stand-up comedy, του πιο δυνατού είδους κωμωδίας. Παρακολουθούν θέματα που αφορούν στη ζωή τους, μέσα από τον κόσμο του γέλιου. Παράλληλα, οι γονείς τους διασκεδάζουν εξίσου, αφού αυτή η παράσταση αντιμετωπίζει τους ενήλικες θεατές σαν παιδιά και τα παιδιά σαν ίσους προς τους γονείς τους. Οι “μεγάλοι” λοιπόν, μπαίνουν στην ψυχολογία των μικρών, θυμούνται πώς είναι να είσαι παιδί κι έτσι δημιουργείται μια μεγάλη παρέα, χωρίς ηλικία αλλά με συνισταμένη την κωμωδία.

Πληροφορίες:
Comedy club για παιδιά με τον ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΤΖΗΠΑΥΛΟΥ
Κινηματοθέατρο Αθήναιον 
(Βασιλίσσης Όλγας 35, Θεσσαλονίκη, ΤΚ 54641)
Πληροφορίες:
6906467283
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο 30 Νοεμβρίου στις 15:00 και στις 18:00
Κυριακή 1η Δεκεμβρίου στις 11:30 και στις 15:00
Σάββατο 7 Δεκεμβρίου στις 15:00 και στις 18:00
Κυριακή 8 Δεκεμβρίου στις 11:30 και στις 15:00
Διάρκεια: 60 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: €10.00
Προπώληση εισιτηρίων: Στο more.com
https://www.more.com/theater/children/comedy-club-gia-paidia-me-ton-giorgo-xatzipaulou/

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ