ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Προκλήσεις, απειλές και ευκαιρίες για την ελληνική και παγκόσμια οικονομία το 2023
Οι πιο κρίσιμοι παράγοντες που θα επηρεάσουν την ελληνική οικονομία το 2023 είναι η διεθνής ενεργειακή κρίση και ο υψηλός πληθωρισμός, ως αποτέλεσμα αυτής, καθώς και οι τάσεις επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας, αναφέρεται σε εκτενή ανάλυση που περιλαμβάνεται στο τελευταίο για το 2022 εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.
Η πτώση της αγοραστικής δύναμης τόσο των Ελλήνων, όσο και των Ευρωπαίων πολιτών, οι οποίοι αποτελούν περί του 80% των ταξιδιωτικών αφίξεων στην Ελλάδα, θα επιβραδύνει σημαντικά την ιδιωτική κατανάλωση και τις εξαγωγές υπηρεσιών στη χώρα μας. Την επόμενη χρονιά, ωστόσο, ο βασικός μοχλός της οικονομικής μεγέθυνσης αναμένεται να είναι οι επενδύσεις.
Σημαντικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση θα διαδραματίσουν η απορρόφηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), η εκτέλεση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) αλλά και η εισροή ‘Αμεσων Ξένων Επενδύσεων (ΑΞΕ), οι οποίες στο πρώτο εξάμηνο του 2022 σημείωσαν ιστορικά υψηλή επίδοση. Στο τέλος του χρονικού ορίζοντα του ΤΑΑ, δηλαδή μέχρι το 2026 και λαμβάνοντας υπόψη το συνολικό ύψος και τη φύση των επενδύσεων που εκτιμάται ότι θα υλοποιηθούν, αναμένεται να είναι ορατή η αλλαγή του μοντέλου οικονομικής μεγέθυνσης της Ελλάδας, με έμφαση στις επενδύσεις και ένα πιο ανθεκτικό και πολύπλευρο παραγωγικό ιστό, εκτιμάται στην ανάλυση της Alpha Bank.
Οι κυριότερες προκλήσεις που εκτιμάται ότι θα αντιμετωπίσουν η ελληνική και η παγκόσμια οικονομία, το 2023, όπως αναφέρονται στην οικονομική ανάλυση της Alpha Bank, έχουν ως ακολούθως:
-Εξωτερική ζήτηση και τουριστικά έσοδα, σε συνάρτηση με την πορεία της Παγκόσμιας Οικονομίας και της Αγοραστικής δύναμης των ευρωπαϊκών νοικοκυριών: Οι προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας έχουν επιδεινωθεί σημαντικά σε σύγκριση με τις προγενέστερες εκτιμήσεις. Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ, World Economic Outlook, November 2022), το παγκόσμιο ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 2,2% το 2023, έναντι 2,8% που ήταν η πρόβλεψη του ίδιου οργανισμού τον Ιούνιο. Αντίστοιχα, ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ θα επιβραδυνθεί σε 0,6% στην Γαλλία (από 1,4%), σε 0,2% στην Ιταλία (από 1,2%), ενώ η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο εκτιμάται ότι θα εισέλθουν σε ύφεση (-0,3% και -0,4%, αντίστοιχα). Το αυξημένο κόστος παραγωγής, εξαιτίας κυρίως των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα και των ενεργειακών ανατιμήσεων, έχει επιβαρύνει τα οικονομικά των επιχειρήσεων και η αναπόφευκτη μετακύλισή του στους καταναλωτές έχει περιορίσει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. Η τελευταία αποδυναμώνεται, επίσης, από το γεγονός ότι η αύξηση στους μισθούς ήταν μικρότερη σε σύγκριση με τον πληθωρισμό. Τούτο αποτυπώνεται στην πορεία του Δείκτη Κόστους Εργασίας, ο οποίος σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ-27) αυξήθηκε το πρώτο εννεάμηνο κατά 4,1%, ενώ ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) σημείωσε, στο ίδιο χρονικό διάστημα, άνοδο κατά 8,6%. Ως εκ τούτου, ένας σημαντικός κίνδυνος για την ελληνική οικονομία, το επόμενο έτος, είναι η ενδεχόμενη εξασθένιση της εξωτερικής ζήτησης πρωτίστως για υπηρεσίες, δηλαδή για το ελληνικό τουριστικό προϊόν και δευτερευόντως για αγαθά.
-Γεωπολιτικές εξελίξεις και πληθωριστικές πιέσεις: Η συνέχιση και η έκβαση του πολέμου στην Ουκρανία αναμφίβολα μπορούν να επηρεάσουν την παγκόσμια οικονομία, αλλά κυρίως την Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού η σύγκρουση σε εδάφη της ευρωπαϊκής ηπείρου, καθώς και η ενεργειακή εξάρτηση από την Ρωσία έχουν οδηγήσει στην κατακόρυφη αύξηση των τιμών της ενέργειας. Παράλληλα, ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας έχει θέσει σε κίνδυνο σημαντικό μερίδιο των παγκόσμιων εξαγωγών τροφίμων και έχει συμβάλει στην έντονη αύξηση των παγκόσμιων τιμών των τροφίμων. Αυτό έχει καταστήσει τις υπό ανάπτυξη -εξαρτώμενες από τις εισαγωγές τροφίμων- οικονομίες, πιο ευάλωτες, με δυνητικά σοβαρές ανθρωπιστικές συνέπειες.
Από το καλοκαίρι του τρέχοντος έτους και μετά, ωστόσο, παρατηρείται μια αποκλιμάκωση των τιμών τόσο του φυσικού αερίου, όσο και του πετρελαίου (κατά 59% και 13%, αντίστοιχα), καθώς μια σειρά παραγόντων συνέβαλε σε αυτό, όπως: (i) το υψηλό ποσοστό πλήρωσης των αποταμιευτήρων φυσικού αερίου στην Ευρώπη, (ii) οι αναληφθείσες πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο για μείωση της κατανάλωσης, με τη χρήση φυσικού αερίου να έχει ήδη μειωθεί κατά 20,1% σε ετήσια βάση, στο διάστημα Αυγούστου-Νοεμβρίου, έναντι στόχου -15% μέχρι τον Μάρτιο του 2023, (iii) η θέσπιση ενός νέου μηχανισμού διόρθωσης της αγοράς, ο οποίος θα περιορίσει τα επεισόδια εξαιρετικά υψηλών τιμών φυσικού αερίου στην ΕΕ και (iv) η αναζήτηση εναλλακτικών πηγών τροφοδότησης ενέργειας (π.χ. για την Ελλάδα η χρήση του λιγνίτη στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας) και η απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με τις επιδράσεις βάσης (base effects) που ήδη παρατηρούνται στις τιμές της ενέργειας, οδήγησαν σε αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στην Ελλάδα (ΕνΔΤΚ: 8,8% τον Νοέμβριο έναντι μέσου όρου 9,5% το πρώτο δεκάμηνο του έτους, με τον ΕνΔΤΚ-Ενέργεια να έχει αυξηθεί κατά 11,7% τον ίδιο μήνα, όταν ο μέσος όρος από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Οκτώβριο διαμορφώθηκε σε 49,1%). Η μετακύλιση, ωστόσο, του ενεργειακού κόστους σε άλλες κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών (ΕνΔΤΚ εξαιρουμένων προϊόντων ενέργειας, τροφίμων, ποτών και καπνού: 6,8% τον Νοέμβριο, έναντι 4,2% το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου) αναμένεται να διατηρήσει τον πληθωρισμό γύρω στο 5% το 2023. Αντίστοιχα, στην Ευρωζώνη, ο πληθωρισμός θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα, με εμφανή σημάδια αποκλιμάκωσης το επόμενο έτος, ενώ αναμένεται το 2025 να επιστρέψει περίπου στο 2%.
-Αλλαγή στο μίγμα οικονομικής μεγέθυνσης στην Ελλάδα – η σημασία του ΤΑΑ και των ΑΞΕ: Η ιδιωτική κατανάλωση, οι εξαγωγές και οι επενδύσεις αποτέλεσαν τους βασικούς πυλώνες της οικονομικής μεγέθυνσης το 2022. Οι πληθωριστικές πιέσεις -αν και εκτιμάται ότι θα υποχωρήσουν το 2023- και η γεωπολιτική αβεβαιότητα, όπως προαναφέρθηκε, αναμένεται να εξασθενήσουν την ιδιωτική κατανάλωση και τις εξαγωγές υπηρεσιών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προϋπολογισμού 2023, οι πραγματικές εξαγωγές αγαθών θα συνεχίσουν να αυξάνονται με ρυθμό άνω του 2%, παρά την επιβράδυνση της ευρωπαϊκής και της παγκόσμιας οικονομίας, ενώ οι επενδύσεις καθίστανται ο βασικός καταλύτης της ανάπτυξης το 2023.
Οι κύριοι μοχλοί των επενδύσεων αναμένεται να είναι οι πόροι από το ΠΔΕ και το ΤΑΑ, το συνολικό ύψος των οποίων το 2023 εκτιμάται σε 15,3 δισ. ευρώ. Η σημασία της ταχύτητας απορρόφησης των πόρων του ΤΑΑ, επομένως, είναι κρίσιμη για την περαιτέρω βελτίωση του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα και την προσέλκυση επενδύσεων. Η εμπροσθοβαρής απορρόφηση και διάχυση των ευρωπαϊκών κονδυλίων στην ελληνική οικονομία -δεδομένου ότι η χώρα μας έχει ήδη εισπράξει το 25% των συνολικών κεφαλαίων του ΤΑΑ- αναμένεται να κινητοποιήσει πρόσθετους ιδιωτικούς επενδυτικούς πόρους, δημιουργώντας, παράλληλα, προσδοκίες για νέο ρεκόρ ‘Αμεσων Ξένων Επενδύσεων στη χώρα μας. Σημειώνεται ότι οι ΑΞΕ, το πρώτο εξάμηνο του 2022, ξεπέρασαν το 80% των εισροών του 2021, έτος με το μεγαλύτερο ύψος ΑΞΕ της τελευταίας εικοσαετίας. Παράλληλα, η βελτίωση των συνθηκών ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα, σε συνδυασμό με την ικανότητα του τελευταίου να επιτύχει την αποτελεσματική κατανομή των κεφαλαίων του ΤΑΑ, αναμένεται να στηρίξουν τη μελλοντική πιστωτική επέκταση προς την κατεύθυνση της χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων, που με τη σειρά της θα καταστήσει την οικονομική μεγέθυνση βιώσιμη, στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
–Ανθεκτικότητα στην κρίση και δημοσιονομική σταθερότητα – τα κλειδιά για την επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας: Το 2023 θα είναι το πρώτο έτος μετά το 2010 που η Ελλάδα θα βρεθεί εκτός της στενής δημοσιονομικής επιτήρησης, καθώς η χώρα μας έχει εξέλθει από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, ενώ διατηρείται η ενεργοποίηση της ρήτρας γενικής διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Παρά τη μεγαλύτερη δημοσιονομική ευελιξία, η επιστροφή σε πρωτογενή πλεονάσματα, αρχής γενομένης από το νέο έτος, θα ενισχύσει περαιτέρω την αξιοπιστία της χώρας, ενώ σε συνδυασμό με την ταχεία αποκλιμάκωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ, θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του χρέους, ενισχύοντας τις μακροπρόθεσμες οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας και καθιστώντας την ελκυστικότερο επενδυτικό προορισμό. Επιπρόσθετα, η ανοδική φάση του κύκλου των επιτοκίων καθιστά τη θέση της Ελλάδας ευνοϊκή, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού δημόσιου χρέους συνδέεται με σταθερά και σχετικά χαμηλά επιτόκια, με μεγάλη μέση διάρκεια. Ως εκ τούτου, ο στόχος ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023 κρίνεται εφικτός.
–Ο ρόλος της Νομισματικής Πολιτικής και η άνοδος των Βασικών Επιτοκίων: Η νομισματική πολιτική θα αποτελέσει το εργαλείο για την καταπολέμηση του πληθωρισμού, όμως θα οδηγήσει σε επιβράδυνση την οικονομική δραστηριότητα. Μια σειρά από παράγοντες, όπως η ενδεχόμενη διατήρηση της αβεβαιότητας, οι προσδοκίες για τον πληθωρισμό και η εξέλιξη του ποσοστού της ανεργίας και του κόστους της εργασίας, θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στις μελλοντικές αποφάσεις των αρμόδιων νομισματικών αρχών για τη συχνότητα των μελλοντικών αυξήσεων των επιτοκίων και για το τελικό ύψος τους.
Ο υψηλός πληθωρισμός έχει ήδη οδηγήσει σε αυξήσεις επιτοκίων από τις Κεντρικές Τράπεζες, μεταξύ των οποίων την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), με σκοπό τη συγκράτηση του πληθωρισμού, αυξάνοντας, ωστόσο, το κόστος δανεισμού για κράτη, νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, τα υψηλότερα επιτόκια συνεπάγονται υψηλότερο κόστος αποπληρωμής του χρέους τους. Εκτός από το σημαντικό ύψος δημοσιονομικών παρεμβάσεων που υλοποίησε η ελληνική κυβέρνηση το 2022 και έχει προϋπολογίσει για το επόμενο έτος, με σκοπό την προστασία των εισοδημάτων και της αγοραστικής δύναμης των πολιτών, έναντι των αυξανόμενων τιμών της ενέργειας και των τροφίμων, είναι σημαντική και η συνδρομή του ελληνικού τραπεζικού συστήματος προς την κατεύθυνση αυτή. Το πρόγραμμα επιδότησης των δόσεων στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στο άμεσο χρονικό διάστημα και αφορά περίπου 30.000 ευάλωτα νοικοκυριά.
Πολιτική Σταθερότητα σε διεθνή κλίμακα: Το επόμενο έτος μπορεί να αποδειχθεί μια σταθερή περίοδος στην παγκόσμια πολιτική. Αν δεν υπάρξουν πρόωρες εκλογές, το 2023 θα είναι η πρώτη χρονιά του 21ου αιώνα χωρίς γενικές, ή προεδρικές εκλογές στις χώρες που απαρτίζουν την ομάδα των επτά (G7). Το γεγονός αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να αφιερώσουν (συγκριτικά) περισσότερο χρόνο στην αντιμετώπιση των τρεχουσών προκλήσεων. Τέλος, σε ό,τι αφορά στις προκλήσεις σε παγκόσμια κλίμακα μεσοπρόθεσμα, η πολιτική μηδενικής ανοχής στην COVID-19 που ακολούθησε η Κίνα, έχει ανατρέψει την καθημερινή ζωή των πολιτών, με σημαντικές απώλειες για την οικονομία αλλά και αξιοσημείωτες καθυστερήσεις στην παραγωγική διαδικασία και την εφοδιαστική αλυσίδα. Εδώ θα πρέπει να προστεθεί η διατήρηση από την πλευρά των ΗΠΑ μέρους των δασμών, κυρίως προς την Κίνα, που είχαν επιβληθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Το τελευταίο διατηρεί την ένταση στον εμπορικό ανταγωνισμό, ενώ εγκυμονεί κινδύνους στις σινοευρωπαϊκές σχέσεις και κατ’ επέκταση στην ευρωπαϊκή οικονομία, λόγω των μεγάλων εμπορικών συναλλαγών.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Ρωμάνος: Πώς το άνοιγμα του Εμπορικού Λιμένα Πατρών έφερε νέες μεγάλες προοπτικές
Το σφρίγος, η μακρά εμπειρία και η αξιοπιστία στη ναυτιλιακή αγορά αποδείχθηκαν όπλα ικανά , ώστε η Romanos να συμβάλει μοναδικά σε κάτι που φάνταζε σχεδόν αδύνατον: Να ανοίξει το Εμπορικό Τμήμα στο Νέο Λιμένα Πατρών και μάλιστα με μια νέα γραμμή που σύντομα συμπληρώνει τέσσερα χρόνια ζωής.
Η Romanos Ναυτιλιακά Πρακτορεία στην ουσία ξεκινά το 1947 με τον Ανδρέα Ρωμάνο. Ο Ανδρέας Ρωμάνος μιλώντας δυο γλώσσες και με παιδεία, κέρδισε τον καθολικό σεβασμό στον χώρο. Έγινε ένας μικρός μύθος αφού ξεκίνησε ως office boy για εξελίχθηκε σε έναν δάσκαλο στη ναυτιλιακή πρακτόρευση με δικό του Γραφείο. Όλα αυτά σε ένα Λιμάνι με έντονη εξαγωγική – εμπορική δραστηριότητα.
Ο Ανδρέας Ρωμάνος έμελλε να δει τον υιό του Σπύρο να συνεχίζει ότι οραματίστηκε. Το Ναυτιλιακό Γραφείο πορεύεται από το 1986 με τον Σπύρο Ρωμάνο στο τιμόνι. Η εταιρεία γίνεται γρήγορα η πλέον εξειδικευμένη στην διαχείριση δεξαμενοπλοίων. Μέχρι και σήμερα είναι ο κυρίαρχος της σχετικής δραστηριότητας. Παράλληλα μέσα από την ποιότητα των υπηρεσιών, τις υγιείς συμφωνίες και την φρεσκάδα στην λειτουργία της, κερδίζει μόνιμες συνεργασίες – εκπροσωπήσεις, όπως με την Τσαβλίρης Ναυτιλιακή, μια κορυφαία εταιρεία παγκοσμίως στις διασώσεις πλοίων και στην ρυμούλκηση τους.
Κορυφαία στιγμή και ένδειξη της δυναμικής της Romanos είναι το άνοιγμα του Εμπορικού Τμήματος στο Νέο Λιμένα Πατρών το 2018. Η εταιρεία εργαζόταν συστηματικά στο παλαιό Λιμάνι εξυπηρετώντας κρουαζιερόπλοια, συμβατικά πλοία και δεξαμενόπλοια. δεν υπήρχε όμως η δυνατότητα για εξυπηρέτηση γραμμής κοντέινερς.
Χρειάστηκαν 18 ολόκληροι μήνες στενής συνεργασίας της Romαnos με τα στελέχη του ΟΛΠΑ και κατάθεση πλήθους προτάσεων που έλυναν γραφειοκρατικά και άλλα προβλήματα, για να φτάσουμε στις 24 Ιουλίου να έχουμε την πρώτη άφιξη πλοίου με κοντέινερ στο νέο Λιμάνι. Ακόμη εξαιρετική υπήρξε η συνεργασία με τον Σύλλογο Φορτοεκφορτωτών.
Η Romanos θα καταφέρει:
α) Να ανοίξει για πρώτη φορά γραμμή με την Τουρκία (και στη συνέχεια προς και από Ευρώπη).
β) Να οργανωθεί υπερσύγχρονος χώρος εντός του Λιμένα (ενοικιαζόμενος από την Romanos), με σύγχρονα μηχανήματα, Τελωνείο, υψηλή επίβλεψη του έργου με ιδιωτική security, μοντέρνα γραφεία και ένα πλήθος μικρών κα μεγάλων υποδομών που κατέστησαν το Νέο Λιμάνι Πάτρας ελκυστικό για την μεταφορά κοντέινερς όπως σύντομα θα αποδειχθεί με αύξηση της κίνησης και νέες συνεργασίες.
γ) Να δημιουργηθούν οι πρώτες σημαντικές υποδομές, για την αναμενόμενη έλευση της γραμμής του εμπορικού τρένου
Η νέα αυτή δραστηριότητα πρόσθεσε δεκάδες θέσεις εργασίας, αύξησε τα έσοδα του ΟΛΠΑ ενώ επικύρωσε τις υψηλές ικανότητες της Romanos που δείχνει ότι μπορεί να ανοίγει και νέους δρόμους. Επιπλέον κατέστησε το νέο Λιμένα Πατρών σημαντικό κόμβο στον κλάδο των Διεθνών Μεταφορών.
ΣΠΥΡΟΣ ΡΩΜΝΑΝΟΣ – ΔΗΛΩΣΗ
“Η Πάτρα δεν έχει συνειδητοποιήσει τις μεγάλες δυνατότητες του Λιμένα της, παρά το γεγονός ότι στο παρελθόν σχεδόν ολόκληρη η οικονομική ζωή της στηρίχθηκε σε αυτό. Δεκάδες βιομηχανίες εγκαταστάθηκαν εδώ, η Πάτρα έγινε εμπορικός κόμβος και Πύλη προς τη Δύση, ενώ ξεκίνησε και η επιβατική γραμμή με την Ιταλία όπου κυριάρχησαν ελληνικές εταιρείες. Χιλιάδες οι εργαζόμενοι σε όλους τους κλάδους.
Το Λιμάνι είναι πάντα η Πόρτα του σπιτιού μας και σήμερα, σε μια εποχή μεγάλων προκλήσεων και στις Μεταφορές, έχει σίγουρα περίοπτη θέση, στον διεθνή χάρτη. Η στρατηγική της θέση ανάμεσα σε Ασία και Ευρώπη ακόμα και Αφρική της δίνει μεγάλα πλεονεκτήματα.
Τι πρέπει να γίνει; Να συνυπάρξει το Λιμάνι αρμονικά με την πόλη. Τότε, θα εκδηλωθούν όλες εκείνες οι ενέργειες που θα το αναδείξουν και θα φέρουν κι άλλες δραστηριότητες”.
ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Τόκυο 2024: Με το απόλυτο 10 στα 10 στην Ιαπωνία οι ελαιώνες Σακελλαρόπουλου
Μια πολύ μεγάλη διάκριση υψηλού κύρους για Έλληνα ελαιοπαραγωγό με δέκα (10) κορυφαίες βραβεύσεις, σημειώθηκε στην Ιαπωνία, για τους βιολογικούς ελαιώνες Σακελλαρόπουλου, στον φημισμένο διεθνή διαγωνισμό ελαιολάδων της Ιαπωνίας, JAPAN Olive Oil Prize Competition 2024.
Πραγματοποιήθηκε στην πόλη του Τόκυο, από τις 3 έως τις 6 Ιουνίου 2024. Ο συγκεκριμένος διεθνής διαγωνισμός θεωρείται παγκοσμίως από τους πιο επαγγελματικούς διαγωνισμούς ελαιολάδων γιατί εφαρμόζει πολύ αυστηρά standards αξιολόγησης, βασιζόμενος στις γευσιγνωστικές μεθόδους που ορίζει το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου.
Κατατάσσεται σε υψηλή θέση στην παγκόσμια κατάταξη EVOOWR και η γευσιγνωστική δοκιμή των ελαιολάδων στον JAPAN Olive Oil Prize Competition 2024, γίνεται από ειδικούς γευσιγνώστες ελαιολάδου (expert panel tasters) διεθνούς κύρους, με την μέθοδο της τυφλής γευσιγνωσίας (blind tasting).
Για το 2024 συμμετείχαν 550 ελαιόλαδα περίπου από 23 ελαιοπαραγωγικές χώρες όπως Ισπανία, Κροατία, Ελλάδα, Ιταλία, Πορτογαλία, Τυνησία, Η.Π.Α, Τουρκία, Ισραήλ και άλλες, με πολύ υψηλό επίπεδο ποιότητας.
Οι βιολογικοί ελαιώνες Σακελλαρόπουλου, τιμήθηκαν με δέκα (10) εξαιρετικά υψηλές βραβεύσεις και στα δέκα (10) δείγματα εξαιρετικών παρθένων και gourmet ελαιολάδων τους με τα οποία συμμετείχαν στο διεθνή διαγωνισμό της Ιαπωνίας, σημειώνοντας το απόλυτο ποσοστό του 100 %, και συγκεκριμένα :
- Με 5 χρυσά και 5 ασημένια βραβεία αλλά και βαθμολογίες που έφτασαν και το 95 %, κατατάσσονται στα καλύτερα ελαιόλαδα Best Olive Oils του JOOP 2024.
Ειδικότερα, οι 10 μεγάλες βραβεύσεις στα βιολογικά gourmet ελαιόλαδα των ελαιώνων Σακελλαρόπουλου στο Τόκυο της Ιαπωνίας για το 2024 είναι:
FYLLIKON First Harvest – Χρυσό Βραβείο
AGOURELAIO Early Harvest evoo – Χρυσό Βραβείο
PLUS HEALTH GREEN EVOO – Χρυσό Βραβείο
SYLLEKTIKON Gourmet evoo – Χρυσό Βραβείο
Flavored Gourmet ENIGMA – Χρυσό Βραβείο
MASTERPIECE Blend evoo – Ασημένιο Βραβείο
ARMONIA Βιολογικό – Ασημένιο βραβείο
TREASURE Blend evoo – Ασημένιο Βραβείο
OLEOASTRON Gourmet Evoo – Ασημένιο Βραβείο
ENSTAGMA Saffran & Sage evoo – Ασημένιο βραβείο
Οι βραβεύσεις αυτές στο Τόκυο της Ιαπωνίας για το 2024, αποτελούν μία ακόμα μεγάλη διάκριση για τους βιολογικούς ελαιώνες Σακελλαρόπουλου από την Σπάρτη Λακωνίας γιατί, βάσει των αξιολογήσεων από τους εξειδικευμένους κριτές – γευσιγνώστες, τα καινοτομικά και περιορισμένης παραγωγής ελαιόλαδα αυτά ξεχώρισαν και αναγνωρίστηκαν για μια ακόμη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ταυτόχρονα οι δέκα (10) μεγάλες αυτές διεθνείς βραβεύσεις στον JAPAN Olive Oil Prize Competition 2024, συμπληρώνουν τον μοναδικό αριθμό των 929 διεθνών βραβεύσεων για τους βιολογικούς ελαιώνες Σακελλαρόπουλου , ένας αριθμός που αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ που εξελίσσεται.
Παράλληλα αποτελεί ιδιαίτερη χαρά και τιμή τα βιολογικά, Single Estate ελαιοπροϊόντα των βιολογικών ελαιώνων Σακελλαρόπουλου από την Σπάρτη Λακωνίας, να αναγνωρίζονται στους μεγαλύτερους παγκόσμιους διαγωνισμούς για την υψηλή ποιότητα τους, για την καινοτομία στην παραγωγή τους, την μοναδική γεύση και τους υπέροχους συνδυασμούς τους, ενώ παράλληλα να θεωρούνται από τα κορυφαία διεθνώς.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Η Τεχνητή Νοημοσύνη επιφέρει επαναστατικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας – ΑΙ στο επίκεντρο των Ποσειδωνίων 2024
Η ναυτιλιακή βιομηχανία, που συχνά θεωρείται συντηρητική και μετρημένη στον τρόπο με τον οποίο ενσωματώνει την τεχνολογία στη λειτουργία της, βρίσκεται στο κατώφλι μιας εποχής μετασχηματισμού, με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) να αναδεικνύεται σε κεντρικό παίκτη. Οι απόψεις που καταθέτουν εκθέτες της ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια αποκαλύπτουν ένα νέο τοπίο, μέσα στο οποίο οι ηγέτες του κλάδου ευθυγραμμίζονται στρατηγικά με τη δυναμική άνοδο της AI και κινούνται ήδη προς την υιοθέτησή της.
Σύμφωνα με τον Θεόδωρο Βώκο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε., η ζήτηση εκθεσιακού χώρου από εταιρείες προηγμένης τεχνολογίας και καινοτομίας που παρέχουν υπηρεσίες στη ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αυξηθεί σημαντικά στα φετινά Ποσειδώνια, που θα πραγματοποιηθούν στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo της Αθήνας από τις 3 έως τις 7 Ιουνίου.
Όπως αναφέρει ο κ. Βώκος, «μία διεξοδική μελέτη για το μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης στον ναυτιλιακό τομέα, με τίτλο ‘Out of the box’, η οποία εκπονήθηκε από το Lloyd’s Register και την εταιρεία συμβούλων ναυτιλιακής καινοτομίας Thetius, δείχνει ότι η αγορά συστημάτων ΑΙ και αυτονομίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία αναμένεται να αγγίξει σε συνολική αξία τα 5 δισ. δολάρια έως το 2028. Σύμφωνα με τη μελέτη, σήμερα υπάρχουν ήδη 276 ενεργές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης για τη ναυτιλία. Η μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία της προδραστικής επένδυσης από τους ναυτιλιακούς οργανισμούς για την ενίσχυση της κατανόησης της Τεχνητής Νοημοσύνης σε διάφορα επίπεδα. Ταυτόχρονα, προτείνει να δοθεί έμφαση σε πρωτοβουλίες εκπαίδευσης και κατάρτισης του εργατικού δυναμικού, που θα ενισχύσουν την ευαισθητοποίηση γύρω από μέτρα ασφαλείας και κανονισμούς που σχετίζονται με προηγμένες τεχνολογίες στον τομέα της ναυτιλίας».
Η EMMIS MARINE S.A., κατασκευαστής συστημάτων ηλεκτρικής τροφοδοσίας, ελέγχου και ποιότητας ισχύος, εντοπίζει μια ευρύτερη αλλαγή κλίματος στον κλάδο. Ο Ανδρέας Μισερλής, Ιδιοκτήτης & Διευθύνων Σύμβουλος, δίνει έμφαση στην τεχνολογικά προηγμένη κατάσταση του κλάδου, όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη αναγνωρίζεται ως ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων. Ο κ. Μισερλής διατυπώνει μια προδραστική θέση, που ευθυγραμμίζει την τεχνολογία με τις ανάγκες του κλάδου ενσωματώνοντας την Τεχνητή Νοημοσύνη στην έρευνα και την ανάπτυξη. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της κάλυψης των τεχνολογικών απαιτήσεων της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Η δέσμευσή μας να ενσωματώσουμε την ΑΙ στο τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης και στις γραμμές παραγωγής μας, αντανακλά την προδραστική προσέγγισή μας προκειμένου να παραμείνουμε μπροστά στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού», εξηγεί.
Συνολικά, ο κατασκευαστικός κλάδος της ναυτιλίας προβλέπει ταχεία υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, όπως φαίνεται και από την εταιρεία Captain Nemo. Η έμφαση που δίνει στην ανάλυση δεδομένων και στην ανάπτυξη έργων αντικατοπτρίζει την αναγνώριση των δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης να βελτιστοποιήσει τις διαδικασίες και να δώσει ώθηση στην καινοτομία. «Με τα πρώτα έργα Τεχνητής Νοημοσύνης να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, προσβλέπουμε στην ενσωμάτωσή της στην ανάλυση δεδομένων, στην αυτοματοποίηση προτύπων και στην ανάπτυξη νέων έργων στον κλάδο των ναυτιλιακών κατασκευών», δήλωσε ο Μερκούρης Πανουτσόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας που ετοιμάζεται για την τρίτη συνεχόμενη συμμετοχή της στα Ποσειδώνια.
Όμως, η εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης δεν περιορίζεται μόνο στον κατασκευαστικό τομέα, αλλά υιοθετείται με γρήγορους ρυθμούς και από τους τομείς των υπηρεσιών.
Σύμφωνα με το Bureau Veritas, «η Τεχνητή Νοημοσύνη υιοθετείται ήδη από τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Οι επενδύσεις στην ΑΙ δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι γίνεται βασικός παράγοντας στην ψηφιοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας, προσφέροντας οφέλη όπως μειωμένο κόστος, λιγότερους κινδύνους, μειωμένες εκπομπές αερίων, βελτιωμένες προβλέψεις και ταχύτερες παραδόσεις μέσω βελτιστοποιημένων διαδρομών. Ως νηογνώμονας χρησιμοποιούμε την ΑΙ ως μέσο για να κάνουμε την εργασία μας – και τη ναυτιλία – ασφαλέστερη και αποτελεσματικότερη», δήλωσε ο Laurent Henges, Αντιπρόεδρος Ψηφιακών Λύσεων και Μετασχηματισμού. Ως νηογνώμονας, το BV αξιοποιεί δεδομένα και την Τεχνητή Νοημοσύνη για να βελτιστοποιήσει τους τρόπους λειτουργίας και τις υπηρεσίες προς τους πελάτες της. Πιο συγκεκριμένα, η Τεχνητή Νοημοσύνη μειώνει την ανάγκη για φυσικές επιθεωρήσεις σε ένα πλοίο, καθώς τις υποκαθιστά με απομακρυσμένες και ψηφιακώς υποστηριζόμενες επιθεωρήσεις, αξιοποιώντας δεδομένα για τη δημιουργία βελτιστοποιημένων προγνωστικών μοντέλων επιθεώρησης, συνδυάζοντας τεχνικές εξαγωγής δεδομένων όπως το OCR με Robotics Process Automation για ενίσχυση της αποτελεσματικότητας διαδικασιών, και ενεργοποιώντας το Generative AI (LLM Large Language Model), άρα δημιουργώντας chatbot, τα οποία βοηθούν να απαντώνται τεχνικά ερωτήματα πελατών και να παρέχουν ταχύτερη και καλύτερη εξυπηρέτηση.
Η Verifavia, εταιρεία που ειδικεύεται σε υπηρεσίες ναυτιλιακών επιθεωρήσεων και ελέγχων, ήδη εξετάζει τις ευκαιρίες που δημιουργεί η Τεχνητή Νοημοσύνη. Η εταιρεία πιστεύει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη φέρνει συναρπαστικές δυνατότητες στη ναυτιλία, βελτιώνοντας την πλοήγηση, την προληπτική συντήρηση και τη συμμόρφωση. Συγκεκριμένα, η εταιρεία δίνει έμφαση στην υπεύθυνη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, ενσωματώνοντας τη βιωσιμότητα στο αφήγημά της. «Στη Verifavia, χρησιμοποιούμε την Τεχνητή Νοημοσύνη εκεί που έχει μεγαλύτερη σημασία, ιδιαίτερα στη βελτιστοποίηση των ταξιδιών, στη βελτίωση της ποιότητας δεδομένων και στη διαφάνεια της αγοράς άνθρακα. Στηρίζουμε την υπεύθυνη Τεχνητή Νοημοσύνη, διασφαλίζοντας ότι οι λύσεις μας συμβάλλουν σε ένα βιώσιμο μέλλον», δήλωσε ο Nicolas Duchene, Πρόεδρος.
Κρατικές υπηρεσίες νηολογίου πλοίων, με αντιπροσωπευτικό δείγμα το Ship Register του Σαν Μαρίνο, προβλέπουν ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα επισπεύσει τις διοικητικές διαδικασίες και προσβλέπουν στο να βοηθήσει στην επιτάχυνση της εγγραφής πλοίων, αποδεικνύοντας τις πρακτικές εφαρμογές της πέρα από το επιχειρησιακό πλαίσιο. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα εφαρμοστεί σύντομα για να επιταχύνει τη διαδικασία νηολόγησης πλοίων, φέρνοντας αποτελεσματικότητα στις διοικητικές λειτουργίες στον ναυτιλιακό τομέα», δήλωσε ο Gianluca Tucci, Γενικός Διευθυντής του νέου Νηολογίου, το οποίο θα αξιοποιήσει τη συμμετοχή του στα Ποσειδώνια 2024 για να παρουσιάσει τις υπηρεσίες του.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη διαδραματίζει επίσης ρόλο στον τομέα των περιφερειακών υπηρεσιών της ναυτιλιακής βιομηχανίας, βοηθώντας εταιρείες διαχείρισης ταξιδιών ναυτιλιακών εταιρειών, όπως η GMT Greece, στην πρόβλεψη ταξιδιών και διαδρομών για εξοικονόμηση κόστους. Επιπλέον, οι εταιρείες καθαρισμού πλοίων, όπως η Greensea IQ, χρησιμοποιούν ρομπότ εξοπλισμένα με AI για να βελτιώσουν τις αυτοματοποιημένες διαδικασίες καθαρισμού, επιτρέποντας πιο αποτελεσματικές και ταχύτερες υπηρεσίες καθαρισμού κύτους.
Όμως, κάθε επαναστατική αλλαγή πρέπει να προσεγγίζεται με προσοχή, γι’ αυτό εταιρείες όπως η N. Bogdanos Marine Bureau Ltd. φέρνουν μια νηφάλια προσέγγιση για την Τεχνητή Νοημοσύνη στη ναυτιλία. Ο Αδαμάντιος Παπαπέτρος, Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, υπογραμμίζει τη σύνεση του κλάδου, ο οποίος θα περιμένει να δοκιμαστεί περαιτέρω η τεχνολογία AI πριν την υιοθετήσει πλήρως και την εφαρμόσει στα πλοία. «Η ναυτιλία περιμένει ιστορικά αποδεδειγμένα αποτελέσματα πριν υιοθετήσει νέες τεχνολογίες. Εφαρμογές όπως η μη επανδρωμένη πλοήγηση εξακολουθούν να μην εφαρμόζονται, ωστόσο, η έλλειψη ειδικευμένων ναυτικών θα επιταχύνει την εισαγωγή παρόμοιων εφαρμογών», ανέφερε.
Συμπερασματικά, το μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης στη ναυτιλία φαντάζει δυναμικό και έτοιμο να τη μετασχηματίσει. Καθώς η βιομηχανία οδεύει προς την ψηφιακή ωριμότητα, η Τεχνητή Νοημοσύνη πρόκειται να διαδραματίσει ολοένα και πιο καθοριστικό ρόλο στη βελτιστοποίηση των λειτουργιών, τη διασφάλιση της ασφάλειας και την ώθηση του κλάδου προς ένα βιώσιμο και τεχνολογικά προηγμένο μέλλον. Η ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια αναδεικνύει τις δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης, σηματοδοτώντας την αυγή μιας νέας εποχής στη ναυτιλιακή καινοτομία.
Τα Ποσειδώνια 2024 διοργανώνονται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, με την υποστήριξη του Δήμου Πειραιά και της Επιτροπής Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας.
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ4 ημέρες ago
Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων
-
ΔΙΕΘΝΗ3 ημέρες ago
Κυρ. Μητσοτάκης: Η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να μεταμορφώσει τη χώρα μας
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Πολύνεκροι βομβαρδισμοί του Ισραήλ σε Γάζα και Λίβανο
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Φιλοθέη: Διαρρήκτες προσπάθησαν να εισβάλουν σε σπίτι Αμερικανού διπλωμάτη
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Φον ντερ Λάιεν: Το Κίεβο μπορεί να «υπολογίζει» στην ΕΕ μετά τις «φρικτές» επιθέσεις της Ρωσίας
-
ΔΙΕΘΝΗ3 ημέρες ago
Γαλλία – Η τελική κατάθεση της Ζιζέλ Πελικό: Αυτή είναι δίκη δειλών, είμαι ψυχικά εξαντλημένη
-
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ4 ημέρες ago
Ο Τσιτσιπάς παρέμεινε στο Νο 11 του κόσμου
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Σε 24ωρη απεργία όλα τα ΜΜΕ την Τρίτη