ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι Έλληνες καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές και μειώνουν κατανάλωση σε ρεύμα και τρόφιμα
Δύο στους τρεις καταναλωτές μείωσαν τον τελευταίο καιρό την κατανάλωση ρεύματος, ενώ οκτώ στους δέκα δηλώνουν πως κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις προϊόντων. Μάλιστα, σημειώνεται πως οι καταναλωτές μείωσαν παράλληλα και τις αγορές τροφίμων.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από έρευνα που πραγματοποίησε για την κατανάλωση προϊόντων την εβδομάδα 29 Αυγούστου έως 2 Σεπτεμβρίου 2022 το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές.
Η έρευνα καταδεικνύει σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις συνέπειες του πολέμου (π.χ. ανατιμήσεις προϊόντων).
Συγκεκριμένα, ξεκάθαρη είναι μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών. Το 84% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις (έναντι 79% στη μέτρηση του Απριλίου 2022).
Σημειώνεται ότι η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ ξεπερνά το 13%. Επίσης, ποσοστό 75% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%. Ποσοστό 67% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου (έναντι 61% στη μέτρηση του Απριλίου).
Αντίστοιχη είναι και η συμπεριφορά των καταναλωτών σε σχέση με την εξοικονόμηση στην κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος.
Συγκεκριμένα το 63% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος.
Εκτός των βασικών αγαθών, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές, όπως είναι οι αγορές για προσωπική φροντίδα, για είδη οικιακής βελτίωσης ή για αγορές παγίων.
Συγκεκριμένα, το 83% δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, για ρούχα ή για είδη σπιτιού (έναντι 75% στη μέτρηση του Απριλίου). Πρόκειται για μία τάση που συμπίπτει, σύμφωνα με την έρευνα, σε μία χρονική συγκυρία κατά την οποία η αγορά ανέμενε μεγαλύτερη κίνηση λόγω και της εκπτωτικής περιόδου.
Το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η τάση αυτή η οποία καταγράφηκε και την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, καταγράφεται και σήμερα, αρκετά εντονότερα.
Η έντονη στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στην ίδια έρευνα. Συγκεκριμένα, τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή.
Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%.
Με δεδομένο ότι η διαφαινόμενη οικονομική κρίση και η αναστάτωση στις διεθνείς τιμές και στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων δεν φαίνεται να αποκλιμακώνεται στο άμεσο μέλλον, οι καταγραφές τις συγκεκριμένης έρευνας δείχνουν ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι ανήσυχο τόσο για το παρόν, αλλά και για το μέλλον, κάτι που επηρεάζει πλέον τις καταναλωτικές του συνήθειες.
Παρόλα αυτά καταγράφεται μείωση στην ανησυχία του κοινού για ελλείψεις στα ευρέως καταναλωτικά προϊόντα τροφίμων, από 72% σε 53%. Ενώ παράλληλα ένα πολύ μικρό ποσοστό, μόλις 14% δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται τα σούπερ μάρκετ ότι φροντίζουν να μην υπάρξουν ελλείψεις στα ράφια των καταστημάτων, με τη συντριπτική πλειοψηφία (86%) να μη εκφράζει τέτοια ανησυχία.
Τέλος, οι ηλεκτρονικές αγορές εμφανίζουν μία μικρή κάμψη το τελευταίο διάστημα, η οποία αποδίδεται εν μέρει σε διόρθωση ύστερα από τις πολύ μεγάλες αυξήσεις του 2020 και εν μέρει στην τάση αναβολής αγορών και στην εν γένει μείωση του όγκου αγορών το τελευταίο εξάμηνο, Πρακτικά μετά την ιδιαίτερα απότομη αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων λόγω της πανδημίας και ειδικά των απαγορευτικών, η οποία ανέβασε τη διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών (δηλαδή τις τελευταίες 10 ημέρες) στο 50% γενικά και στο 12% για τα είδη παντοπωλείου, η περίοδος 2021-2022 έφερε μία σταδιακή διόρθωση σε ποσοστά 36% και 9% αντίστοιχα.
Παρά τη διόρθωση αυτή οι ηλεκτρονικές πωλήσεις παραμένουν πολλαπλάσιες αυτών της περιόδου πριν το 2020, ενώ το τελευταίο εξάμηνο φαίνεται ότι ξεκινάει νέα ανάπτυξη του καναλιού αυτού με τα ποσοστά να παρουσιάζουν άνοδο.
NEWSIT
Οι Έλληνες καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές και μειώνουν κατανάλωση σε ρεύμα και τρόφιμα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κεραμέως: Έκτακτο επίδομα Χριστουγέννων 100 έως 200 ευρώ σε συνταξιούχους και ευάλωτες ομάδες
Έκτακτο επίδομα Χριστουγέννων θα δοθεί σε συνταξιούχους και ευάλωτες ομάδες, ύψους 100 έως 200 ευρώ, ανακοίνωσε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως, μιλώντας σήμερα (1.11.2024) στην εκπομπή του ΕΡΤnews Newsroom.
Μεταξύ άλλων η Νίκη Κεραμέως σημείωσε πως «η μεγάλη εικόνα είναι το πώς θα προστατεύσουμε τους εργαζόμενους» λέγοντας ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η ενίσχυση των Συλλογικών Συμβάσεων.
Αναφερόμενη στην ανεργία, είπε ανάμεσα σε άλλα: «Η ανεργία έχει φτάσει στο 9,3%, ποσοστό που αποτελεί ρεκόρ δεκαπενταετίας».
Για τις συντάξεις, γνωστοποίησε ότι έρχονται αυξήσεις ύψους 2,2 – 2,5% από την 1η Ιανουαρίου του 2025.
NEWSIT
Κεραμέως: Έκτακτο επίδομα Χριστουγέννων 100 έως 200 ευρώ σε συνταξιούχους και ευάλωτες ομάδες
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου – Στην ατζέντα ο κατώτατος μισθός
Συνεδριάζει σήμερα, Πέμπτη 31 Οκτωβρίου και ώρα 11:00, υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στο Μέγαρο Μαξίμου, το υπουργικό συμβούλιο.
Τα θέματα της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου είναι:
-Παρουσίαση από την υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση της οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση
-Παρουσίαση από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη των νομοθετικών πρωτοβουλιών: α) Διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, β) Νέα δομή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων
-Παρουσίαση από τον υπουργό Εξωτερικών Γιώργο Γεραπετρίτη νομοσχεδίου για τη ρύθμιση ζητημάτων οργάνωσης και λειτουργίας του υπουργείου
-Παρουσίαση από τον υπουργό Εθνικής ‘Αμυνας Νίκο Δένδια και τον Υφυπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη νομοσχεδίου για τη ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων
-Παρουσίαση από τον υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκο Πιερρακάκη, την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και τον υπουργό Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο των νομοθετικών πρωτοβουλιών για την Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών, τις Σχολές Ανώτερης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και τα Μουσικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα
-Παρουσίαση από τον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο νομοσχεδίου για τις διαδικασίες ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων, την άσκηση δικαστικών και προδικαστικών προσφυγών και την επαγγελματοποίηση του τομέα των δημοσίων συμβάσεων
-Παρουσίαση από την υπουργό Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη και τον αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Γιάννη Βρούτση των ερανιστικών νομοσχεδίων των υπουργείων τους.
Το υπόλοιπο πρόγραμμα του πρωθυπουργού
Στις 16:00 ο πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη, στο Μέγαρο Μαξίμου.
Στις 18:00 ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα παραστεί σε εκδήλωση που συνδιοργανώνεται από την προεδρία της δημοκρατίας και τη Βουλή των Ελλήνων με τίτλο «Ενδυναμώνοντας τη δημοκρατία. 50 χρόνια από την ελληνική επανεπικύρωση της ΕΣΔΑ και 75 χρόνια από την ίδρυση του συμβουλίου της Ευρώπης», στο Ζάππειο Μέγαρο.
Στις 19:00 ο πρωθυπουργός θα παραστεί στην εκδήλωση έναρξης των εργασιών του διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου του ιδρύματος «Κωνσταντίνος Καραμανλής» με θέμα «1974-2024: 50 χρόνια από τη μετάβαση στη δημοκρατία – Η δημοκρατία στην εποχή μας».
ΑΠΕ ΜΠΕ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σούπερ μάρκετ: Σε αυτά τα προϊόντα μειώνονται οι τιμές από 1η Νοεμβρίου
Από την 1η Νοεμβρίου θα ξεκινούν οι νέες μειώσεις τιμών σε αρκετά προϊόντα στα σούπερ μάρκετ όπως ανακοινώθηκε χθες (29.10.2024) από το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης να μειώσει τις τιμές από 5% ως 18% σε προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Από 1/11 γαλακτοκομικά προϊόντα όπως οι κρέμες και τα γάλατα θα έχουν μείωση 8%. Από 5/11 ελαιόλαδο, πυρηνέλαιο και αραβοσιτέλαιο θα έχουν μείωση 7%.
Η προσπάθεια για την αποκλιμάκωση των τιμών και την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, αναφέρει το υπουργείο. Στόχος στο νέο προϋπολογισμό είναι οι αυξήσεις στα εισοδήματα να είναι μεγαλύτερες από τις όποιες αυξήσεις στις τιμές.
Σύμφωνα με τη Eurostat, τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση στην τιμή του φυσικού αερίου για οικιακές καταναλώσεις στην ΕΕ κατέγραψε η Ελλάδα το α΄ εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Επισυνάπτεται ο αναλυτικός πίνακας με τους 362 κωδικούς προϊόντων εταιρειών στον οποίο παρουσιάζεται η ποσοστιαία μείωση τιμής ραφιού και η ημερομηνία εφαρμογής της μείωσης.
Στην νέα λίστα με τις μειωμένες τιμές προϊόντων βρίσκονται μεταξύ άλλων οι οδοντόκρεμες, τα ζυμαρικά αλλά και οι πάνες και τα καθαριστικά.
NEWSIT
Σούπερ μάρκετ: Σε αυτά τα προϊόντα μειώνονται οι τιμές από 1η Νοεμβρίου
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ3 ημέρες ago
Σούπερ μάρκετ: Σε αυτά τα προϊόντα μειώνονται οι τιμές από 1η Νοεμβρίου
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Φλώρινα: «Το πρόβλημα το δημιούργησε ο κατασκευαστής του συστήματος της θέρμανσης» λέει η αδερφή του ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Δίκη για την πλημμύρα στη Μάνδρα: Ενοχή για την πρώην δήμαρχο και δύο στελέχη υπηρεσιών για πρόκληση πλημμύρας – Πλήρως αθώοι πέντε κατηγορούμενοι
-
ΔΙΕΘΝΗ2 ημέρες ago
Πλημμύρες στην Ισπανία: 95 οι νεκροί από τη θεομηνία – Ανυπολόγιστες καταστροφές στη Βαλένθια, οργή για το 112 που άργησε να ηχήσει
-
ΕΛΛΑΔΑ4 ημέρες ago
Στα εγκαίνια του νέου κτηρίου της ΑΑΔΕ σήμερα ο πρωθυπουργός
-
ΔΙΕΘΝΗ13 ώρες ago
Οι 2 δολοφόνοι δημοτικής συμβούλου στη Βραζιλία καταδικάστηκαν σε ποινές κάθειρξης 78 και 59 ετών
-
ΕΛΛΑΔΑ2 ημέρες ago
Γαλάτσι: Συμμορία έστειλε σε νεαρούς γυναίκες δολώματα – Τους επιτέθηκαν και τους έκλεψαν
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ13 ώρες ago
Η απώλεια και η πάλη να απελευθερωθούμε από αυτήν, κεντρικό θέμα της ταινίας «Arcadia» που συμμετέχει στο Διεθνές Διαγωνιστικό του ΦΚΘ