Connect with us

AUTO

Γιατί οι Ευρωπαίοι οδηγοί διαλέγουν αυτοκίνητα χαμηλών ρύπων

Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία πωλήσεων σε όλη την Ευρώπη τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν γίνει η δεύτερη επιλογή των οδηγών που αγοράζουν καινούρια οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της γηραιάς ηπείρου, πωλήθηκαν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με την ACEA, ένα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην Ευρώπη το τρίτο τρίμηνο του 2021 ήταν ηλεκτρικό όχημα, δίνοντας την τάση που θα ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια. Μέσα στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να συμπεριλάβουμε και τα υβριδικά αυτοκίνητα, που βοηθούν την κατηγορία να αναρριχηθεί ακόμη υψηλότερα. Οι πωλήσεις των αυτοκινήτων που κινούνται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια (BEV) αυξήθηκαν κατά 57% και των plug-in υβριδικών κατά 43%. Είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο στην ιστορία της αυτοκίνησης, καθώς μέχρι τώρα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα βρίσκονταν στην δεύτερη θέση.

Έκθεση της ACEA αναφέρει ότι το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο μειώθηκε έως και 10 ποσοστιαίες μονάδες, δηλαδή από 27,8% σε 17,6%. Αυτή είναι μια μεγάλη αλλαγή, δεδομένου ότι μόλις το 2015 αντιπροσώπευαν το ήμισυ των πωλήσεων. Οι τρέχοντες κανονισμοί που ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση προϋποθέτουν μια τελική μείωση των εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα κατά 37,5% έως το 2030, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να επιταχύνει την εφαρμογή του στόχου μηδενικών εκπομπών για την αυτοκινητοβιομηχανία, απαγορεύοντας την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035. Ήδη σήμερα, όλο και περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων κλείνουν τα τμήματα ανάπτυξης κινητήρων ντίζελ και μάλιστα ορίζουν νωρίτερα ημερομηνίες για τη διακοπή των πωλήσεων αυτού του τύπου των οχημάτων. Αξίζει να θυμηθούμε, ωστόσο, ότι τέτοιοι μακροπρόθεσμοι στόχοι θα εξαλείψουν επίσης τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα από την αγορά, τα οποία επί του παρόντος αντιπροσωπεύουν έως και το 40% των πωλήσεων στην αγορά νέων οχημάτων.

Ορισμένοι παρατηρητές της αγοράς ισχυρίζονται ότι η έκρηξη των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται κυρίως σε αυτούς που είναι αποφασισμένοι να αποκτήσουν την πράσινη τεχνολογία, αλλά και στις επιδοτήσεις που δίνουν πολλές κυβερνήσεις. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι αυτές οι τεράστιες αυξήσεις στη ζήτηση για BEV προκλήθηκαν στην πραγματικότητα μόνο από τις τέσσερις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές , όπως η Ιταλία με ανάπτυξη έως και 122%, η Γερμανία (62,7%), η Γαλλία (34,6%) και Ισπανία (21,8%). Παρά τις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εξακολουθούν να είναι απρόσιτα για άτομα με μέσες αποδοχές και ως εκ τούτου παραμένουν μια πολυτέλεια που ελάχιστοι μπορούν να απολαύσουν.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η αύξηση των τιμών των καυσίμων στρέφει όλο και περισσότερους στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς αυτή η μορφή ενέργειας είναι σήμερα (μετά την μεγάλη αύξηση των τιμών υγρών καυσίμων, αλλά και την παράλληλη αύξηση της ενέργειας) η φθηνότερη από κάθε άλλη μορφή καυσίμου.

Επιπλέον, καθώς οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος αυξάνονται, ακόμη και η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο σπίτι γίνεται όλο και λιγότερο βιώσιμη. ‘Αλλωστε δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι το κόστος παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι έως και 50% υψηλότερο σε σύγκριση με αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που ορισμένοι εκφράζουν φόβους ότι πολλοί άνθρωποι δεν θα έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ένα νέο αυτοκίνητο, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε συρρίκνωση της αγοράς.

Μια προτεινόμενη λύση είναι η παραγωγή οικονομικών, μικρής αυτονομίας, ηλεκτρικών αυτοκινήτων πόλης σε προσιτές τιμές. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες το έχουν αντιληφθεί και εδώ και λίγο καιρό βγάζουν στην αγορά πολλά μικρά ηλεκτρικά SUV, αυτοκίνητα πόλης και αρκετά μοντέλα του «τελευταίου μιλίου», τα οποία έχουν χαμηλές ταχύτητες μεν, αλλά είναι ιδιαίτερα μικρά για να μπορούν να κινηθούν με άνεση στο κέντρο των πόλεων.

Όπως και να έχει η αυτοκίνηση τα τελευταία χρόνια αλλάζει και σύντομα θα δούμε κοσμογονικές αλλαγές που και αυτές με την σειρά τους θα αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο…

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

AUTO

Με εργοστάσια παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη θα υπάρξει μείωση των ρύπων κατά 37%

Αν η παραγωγή των μπαταριών που προορίζονται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πραγματοποιείται στην Ευρώπη, θα υπάρξει μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 37% της εφοδιαστικής αλυσίδας, σε σχέση με την σημερινή παραγωγή η οποία γίνεται στην Κίνα. Αυτό αναφέρει μελέτη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος (T&E), η οποία ανεβάζει το ποσοστό της μείωσης στο 60% αν χρησιμοποιηθεί ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Σε περίπτωση που υλοποιηθεί αυτός ο στόχος θα εξοικονομηθούν περίπου 133 Mt CO2 μεταξύ 2024 και 2030, γεγονός που ισοδυναμεί με τις συνολικές ετήσιες εκπομπές ρύπων της Τσεχίας.

Η παραγωγή κυψελών μπαταρίας στην Ευρώπη σε σύγκριση με την αντίστοιχη παραγωγή στην Κίνα θα εξοικονομήσει κατά μέσο όρο 20-40% των εκπομπών άνθρακα. Οι πηγές νικελίου θα είναι 85-95% χαμηλότερες σε εκπομπές ρύπων από την περίπτωση που το μετάλλευμα έρθει από την Ινδονησία, ενώ το λίθιο θα έχει λιγότερες εκπομπές μέχρι και 50% σε σχέση με αυτό που έρχεται από την Κίνα.

Οι μπαταρίες και τα μέταλλα, πλέον, μπαίνουν στα πλάνα της Ευρώπης που θέλει να αυτονομηθεί πάνω σε αυτό τον τομέα. Οι ισχυρές απαιτήσεις βιωσιμότητας θα πρέπει να δραστηριοποιήσουν σε μεγάλο βαθμό την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η οποία θα πρέπει να στηρίξει επενδύσεις σε γιγα-εργοστάσια.

Η Γαλλία, η Γερμανία και η Ουγγαρία έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη πρόοδο όσον αφορά την κατασκευή των συγκεκριμένων εργοστασίων. Στη Γαλλία, η ACC ξεκίνησε την παραγωγή της στο Pas de Calais, ενώ τα εργοστάσια της Verkor στη Δουνκέρκη και της Northvolt στο Schleswig Holstein της Γερμανίας προχωρούν χάρη στις γενναιόδωρες κρατικές επιδοτήσεις.

Η Φινλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Νορβηγία και η Ισπανία διαθέτουν σήμερα αντίστοιχα εργοστάσια με μεγάλη παραγωγική ικανότητα. Όμως η εφοδιαστική αλυσίδα σήμερα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα. Η έκθεση διαπιστώνει ότι η Ευρώπη έχει τη δυνατότητα να κατασκευάσει το 56% της ζήτησης μπαταριών έως το 2030, αλλά μόνο δύο εργοστάσια έχουν ξεκινήσει την εμπορική τους λειτουργία μέχρι στιγμής. Μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, η περιοχή θα μπορούσε επίσης να καλύψει όλες τις ανάγκες της σε επεξεργασμένο λίθιο και να εξασφαλίσει μεταξύ 8% και 27% των ορυκτών μπαταριών από την ανακύκλωση στην Ευρώπη.

«Ο αγώνας μπαταριών μεταξύ Κίνας, Ευρώπης και ΗΠΑ εντείνεται. Η ΕΕ πρέπει να βάλει τέλος σε κάθε αβεβαιότητα σχετικά με τη σταδιακή κατάργηση του κινητήρα της και να θέσει εταιρικούς στόχους για EV για να διαβεβαιώσει τους επενδυτές των gigafactory ότι θα έχουν μια εγγυημένη αγορά για το προϊόν τους», τόνισε μεταξύ άλλων η διευθύντρια για τις αλυσίδες εφοδιασμού οχημάτων και μετακίνησης στην T&E, Julia Poliscanova.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα η Ευρώπη έχει αναπτύξει τεχνογνωσία για την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος στον τομέα της επεξεργασίας λιθίου, με την Γηραιά Ήπειρο να είναι μια από τις κορυφαίες ηπείρους στην ανάπτυξη καθαρών τεχνολογιών άμεσης εξαγωγής λιθίου και η πρώτη ήπειρος που στοχεύει στην εμπορευματοποίηση της διύλισης νικελίου (στη Φινλανδία).

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

AUTO

Οι οδηγοί που διαπράττουν παραβάσεις διασυνοριακής οδήγησης στα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν θα μπορούν πλέον να διαφεύγουν της δίωξης

Οι οδηγοί αυτοκινήτων και φορτηγών που διαπράττουν παραβάσεις διασυνοριακής οδήγησης στα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν θα μπορούν πλέον να διαφεύγουν της δίωξης, μετά από αυστηρότερους κανόνες επιβολής προστίμων. To Eυρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξε σε προσωρινή συμφωνία επί της πρότασης για την τροποποίηση της οδηγίας του 2015 σχετικά με τη διασυνοριακή ανταλλαγή πληροφοριών για τροχαίες παραβάσεις και οι οποίες σχετίζονται με την οδική ασφάλεια.

Στόχος της αναθεωρημένης οδηγίας είναι να διασφαλιστεί ότι οι οδηγοί μη μόνιμοι κάτοικοι μιας χώρας τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας κατά την οδήγηση σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ. Αρκεί να επισημάνουμε ότι το 2019, στο 40% των διασυνοριακών παραβάσεων ο δράστης είτε δεν εντοπίστηκε είτε δεν επιβλήθηκε το πρόστιμο.

Στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030, η Επιτροπή δεσμεύτηκε εκ νέου για τον φιλόδοξο στόχο να προσεγγίσει τους μηδενικούς θανάτους και τους μηδενικούς σοβαρούς τραυματισμούς στο οδικό δίκτυο της ΕΕ έως το 2050 (Όραμα μηδενικών απωλειών), καθώς και για τον μεσοπρόθεσμο στόχο να μειωθούν οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί κατά 50% έως το 2030. Ωστόσο, οι θάνατοι από τα τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 4% πέρυσι σε σχέση με το 2021, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Επιτροπής. Το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να είναι κατά 9% χαμηλότερο από το προ της πανδημίας επίπεδο, αλλά ο ρυθμός βελτίωσης δεν επαρκεί για την επίτευξη των προαναφερθέντων στόχων.

Εκτός από την υπερβολική ταχύτητα και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών, η συνεργασία μεταξύ των κρατών προτείνεται να καλύπτει παραβάσεις που θα έχουν σχέση με τη μη τήρηση επαρκούς απόστασης από το προπορευόμενο όχημα, το επικίνδυνο προσπέρασμα, την παράνομη στάθμευση, την οδήγηση σε μονόδρομο, τη μη τήρηση της ΛΕΑ, τη μη τήρηση των περιορισμών πρόσβασης οχημάτων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, όπως σχολικές ζώνες, ζώνες πεζών, ποδηλατόδρομους και ζώνες χαμηλών/μηδενικών εκπομπών και την αντικανονική φόρτωση του οχήματος.

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο πρέπει τώρα να εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία τους, οπότε οι νέοι κανόνες θα δημοσιευθούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, στη συνέχεια, οι χώρες θα έχουν στη διάθεσή τους δυόμισι χρόνια για να τις μεταφέρουν στην εθνική τους νομοθεσία. Το νέο Κοινοβούλιο, που θα εκλεγεί τον Ιούνιο του 2024, θα συνεχίσει τις εργασίες για την εν λόγω νομοθεσία.

Κυριάκος Παρασίδης

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

AUTO

Η Bentley ανακηρύχθηκε ο πιο εμβληματικός κατασκευαστής αυτοκινήτων στα βραβεία «Most Admired Companies» της Βρετανίας

Η Bentley ανακηρύχθηκε ο πιο εμβληματικός κατασκευαστής αυτοκινήτων στα βραβεία «Most Admired Companies» της Βρετανίας αποσπώντας τον διάσημο τίτλο για τρίτη φορά μέσα σε πέντε χρόνια.

Η ετήσια μελέτη «Most Admired Companies» μετρά περισσότερα από 30 χρόνια και επιβραβεύει τις καλύτερες επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα. Η Bentley κατέκτησε την πρώτη θέση στην εκτεταμένη μελέτη 250 κορυφαίων βρετανικών επιχειρήσεων σε 25 τομείς. Τα στελέχη του κλάδου κλήθηκαν να ψηφίσουν ανάμεσα σε 13 βασικά κριτήρια και η Bentley κατέλαβε την 1η θέση σε 8 από αυτές τις 13 κατηγορίες.

K.Π.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ