ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Είκοσι χρόνια από την κυκλοφορία του ευρώ
Συμπληρώθηκαν την πρωτοχρονιά του 2022, 20 χρόνια από την εισαγωγή των τραπεζογραμματίων και κερμάτων ευρώ σε 12 χώρες της ΕΕ με συνολικό πληθυσμό 308 εκατομμυρίων κατοίκων. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη νομισματική μετάβαση που έγινε ποτέ σε ολόκληρο τον κόσμο. Στο εγχείρημα συμμετείχαν ο τραπεζικός τομέας, οι εταιρείες χρηματαποστολών, οι εμπορικές επιχειρήσεις, ο κλάδος παραγωγής και εκμετάλλευσης μηχανημάτων που δέχονται μετρητά και το ευρύ κοινό.
Η μετάβαση ολοκληρώθηκε μέσα σε δύο μήνες. Τα εθνικά τραπεζογραμμάτια και κέρματα έπαυσαν να αποτελούν νόμιμο χρήμα στο τέλος Φεβρουαρίου 2002. Η απόσυρση των δραχμών ολοκληρώθηκε την 1η Μαρτίου. Όπως αναφέρεται σε ιστορική αναδρομή της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), στην Ελλάδα εφοδιάστηκαν με τα νέα νομίσματα και τραπεζογραμμάτια αρχικά 3.233 υποκαταστήματα τραπεζών και των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Την 1.1.2002 άρχισαν να κυκλοφορούν τα τραπεζογραμμάτια και τα κέρματα ευρώ, ενώ παράλληλα άρχισε η απόσυρση των δραχμών. Η περίοδος ανταλλαγής κερμάτων δραχμών με ευρώ από την Τράπεζα της Ελλάδος και τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ) έληξε την 1η Μαρτίου 2004. Την 1η Μαρτίου 2012 έληξε και η περίοδος ανταλλαγής τραπεζογραμματίων δραχμών με ευρώ από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Όπως αναφέρει η ΕΚΤ, οι προετοιμασίες μετάβασης σε ευρώ σε φυσικό μορφή την 1.1 2002 ήταν εκτεταμένες. Τα τραπεζογραμμάτια και τα κέρματα ευρώ άρχισαν να διανέμονται στις τράπεζες και τις εμπορικές επιχειρήσεις από το Σεπτέμβριο του 2001, προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος ανεπάρκειας μετρητών. Έτσι, ήδη από τις πρώτες ημέρες του 2002 είχαν διανεμηθεί ευρέως σε όλους τους τομείς. Μέχρι τις 3 Ιανουαρίου 2002, 96% όλων των μηχανημάτων διάθεσης μετρητών στη ζώνη του ευρώ παρείχαν τραπεζογραμμάτια ευρώ. Μία εβδομάδα μετά τη μετάβαση, πάνω από το μισό όλων των συναλλαγών σε μετρητά διενεργούνταν σε ευρώ. Έπειτα από μια περίοδο παράλληλης κυκλοφορίας, έως και δύο μηνών σε ορισμένες χώρες, στη διάρκεια της οποίας ήταν δυνατή η διενέργεια πληρωμών είτε σε ευρώ είτε στο εθνικό νόμισμα, το ευρώ έγινε το μοναδικό νόμιμο νόμισμα σε κυκλοφορία στη ζώνη του ευρώ την 1η Μαρτίου 2002. Μέχρι εκείνη την ημέρα, είχαν αποσυρθεί από την κυκλοφορία περισσότερα από 6 δισεκατομμύρια εθνικά τραπεζογραμμάτια και σχεδόν 30 δισεκατομμύρια εθνικά κέρματα.
Η ΕΚΤ συντόνισε και παρακολούθησε την παραγωγή τραπεζογραμματίων σε 15 εκτυπωτικές μονάδες, στην οποία συμμετείχαν περίπου 40 διαφορετικοί προμηθευτές πρώτων υλών. Ένα κοινό σύστημα διαχείρισης ποιότητας εξασφάλισε ότι όλα τα τραπεζογραμμάτια πληρούσαν ακριβώς τα ίδια πρότυπα. Αν και η κάθε χώρα ήταν (και είναι) αρμόδια για τα κέρματα ευρώ, η ΕΚΤ ενεργεί ως ουδέτερος εκτιμητής της ποιότητας των κερμάτων, ούτως ώστε να διασφαλίζει ότι αυτά μπορούν να χρησιμοποιούνται σε μηχανές πώλησης σε ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ. Η παραγωγή των τραπεζογραμματίων ευρώ άρχισε τον Ιούλιο του 1999 και σε αυτήν συμμετείχαν 15 εκτυπωτικές μονάδες εγκατεστημένες σε διάφορες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έως την 1η Ιανουαρίου 2002 είχε εκτυπωθεί το αρχικό απόθεμα των 14,89 δισεκατομμυρίων τραπεζογραμματίων, συμπεριλαμβανομένων των εφεδρικών αποθεμάτων, για τις 12 χώρες. Τα τραπεζογραμμάτια αυτά είχαν συνολική ονομαστική αξία 633 δισεκατομμυρίων ευρώ και, αν τα τοποθετούσαμε το ένα πίσω από το άλλο, θα κάλυπταν την απόσταση από τη γη στη σελήνη πέντε φορές περίπου, όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ ενέκρινε αργότερα την παραγωγή συμπληρωματικής ποσότητας ύψους 1,91 δισεκατομμυρίων τραπεζογραμματίων. Αυτό το κεντρικό απόθεμα προοριζόταν για την αντιμετώπιση τυχόν σοβαρών κινδύνων που θα μπορούσαν να προκύψουν λόγω καθυστερήσεων στην παραγωγή των αρχικών και εφεδρικών αποθεμάτων και συνέβαλε έτσι στην ομαλή μετάβαση στο νέο νόμισμα. Αφού επιτέλεσε αυτή τη λειτουργία, τα εναπομείναντα σε αυτό τραπεζογραμμάτια μεταφέρθηκαν στη συνέχεια στο Στρατηγικό Απόθεμα του Ευρωσυστήματος, το οποίο δημιουργήθηκε μετά την εισαγωγή του νέου νομίσματος για να καλύψει τυχόν απροσδόκητες αυξήσεις της ζήτησης. Περίπου 52 δισεκατομμύρια κέρματα, συνολικής αξίας 15,75 δισεκ. ευρώ, κόπηκαν σε 16 ευρωπαϊκά νομισματοκοπεία και χρησιμοποιήθηκαν 250.000 τόνοι μετάλλου.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Ρωμάνος: Πώς το άνοιγμα του Εμπορικού Λιμένα Πατρών έφερε νέες μεγάλες προοπτικές
Το σφρίγος, η μακρά εμπειρία και η αξιοπιστία στη ναυτιλιακή αγορά αποδείχθηκαν όπλα ικανά , ώστε η Romanos να συμβάλει μοναδικά σε κάτι που φάνταζε σχεδόν αδύνατον: Να ανοίξει το Εμπορικό Τμήμα στο Νέο Λιμένα Πατρών και μάλιστα με μια νέα γραμμή που σύντομα συμπληρώνει τέσσερα χρόνια ζωής.
Η Romanos Ναυτιλιακά Πρακτορεία στην ουσία ξεκινά το 1947 με τον Ανδρέα Ρωμάνο. Ο Ανδρέας Ρωμάνος μιλώντας δυο γλώσσες και με παιδεία, κέρδισε τον καθολικό σεβασμό στον χώρο. Έγινε ένας μικρός μύθος αφού ξεκίνησε ως office boy για εξελίχθηκε σε έναν δάσκαλο στη ναυτιλιακή πρακτόρευση με δικό του Γραφείο. Όλα αυτά σε ένα Λιμάνι με έντονη εξαγωγική – εμπορική δραστηριότητα.
Ο Ανδρέας Ρωμάνος έμελλε να δει τον υιό του Σπύρο να συνεχίζει ότι οραματίστηκε. Το Ναυτιλιακό Γραφείο πορεύεται από το 1986 με τον Σπύρο Ρωμάνο στο τιμόνι. Η εταιρεία γίνεται γρήγορα η πλέον εξειδικευμένη στην διαχείριση δεξαμενοπλοίων. Μέχρι και σήμερα είναι ο κυρίαρχος της σχετικής δραστηριότητας. Παράλληλα μέσα από την ποιότητα των υπηρεσιών, τις υγιείς συμφωνίες και την φρεσκάδα στην λειτουργία της, κερδίζει μόνιμες συνεργασίες – εκπροσωπήσεις, όπως με την Τσαβλίρης Ναυτιλιακή, μια κορυφαία εταιρεία παγκοσμίως στις διασώσεις πλοίων και στην ρυμούλκηση τους.
Κορυφαία στιγμή και ένδειξη της δυναμικής της Romanos είναι το άνοιγμα του Εμπορικού Τμήματος στο Νέο Λιμένα Πατρών το 2018. Η εταιρεία εργαζόταν συστηματικά στο παλαιό Λιμάνι εξυπηρετώντας κρουαζιερόπλοια, συμβατικά πλοία και δεξαμενόπλοια. δεν υπήρχε όμως η δυνατότητα για εξυπηρέτηση γραμμής κοντέινερς.
Χρειάστηκαν 18 ολόκληροι μήνες στενής συνεργασίας της Romαnos με τα στελέχη του ΟΛΠΑ και κατάθεση πλήθους προτάσεων που έλυναν γραφειοκρατικά και άλλα προβλήματα, για να φτάσουμε στις 24 Ιουλίου να έχουμε την πρώτη άφιξη πλοίου με κοντέινερ στο νέο Λιμάνι. Ακόμη εξαιρετική υπήρξε η συνεργασία με τον Σύλλογο Φορτοεκφορτωτών.
Η Romanos θα καταφέρει:
α) Να ανοίξει για πρώτη φορά γραμμή με την Τουρκία (και στη συνέχεια προς και από Ευρώπη).
β) Να οργανωθεί υπερσύγχρονος χώρος εντός του Λιμένα (ενοικιαζόμενος από την Romanos), με σύγχρονα μηχανήματα, Τελωνείο, υψηλή επίβλεψη του έργου με ιδιωτική security, μοντέρνα γραφεία και ένα πλήθος μικρών κα μεγάλων υποδομών που κατέστησαν το Νέο Λιμάνι Πάτρας ελκυστικό για την μεταφορά κοντέινερς όπως σύντομα θα αποδειχθεί με αύξηση της κίνησης και νέες συνεργασίες.
γ) Να δημιουργηθούν οι πρώτες σημαντικές υποδομές, για την αναμενόμενη έλευση της γραμμής του εμπορικού τρένου
Η νέα αυτή δραστηριότητα πρόσθεσε δεκάδες θέσεις εργασίας, αύξησε τα έσοδα του ΟΛΠΑ ενώ επικύρωσε τις υψηλές ικανότητες της Romanos που δείχνει ότι μπορεί να ανοίγει και νέους δρόμους. Επιπλέον κατέστησε το νέο Λιμένα Πατρών σημαντικό κόμβο στον κλάδο των Διεθνών Μεταφορών.
ΣΠΥΡΟΣ ΡΩΜΝΑΝΟΣ – ΔΗΛΩΣΗ
“Η Πάτρα δεν έχει συνειδητοποιήσει τις μεγάλες δυνατότητες του Λιμένα της, παρά το γεγονός ότι στο παρελθόν σχεδόν ολόκληρη η οικονομική ζωή της στηρίχθηκε σε αυτό. Δεκάδες βιομηχανίες εγκαταστάθηκαν εδώ, η Πάτρα έγινε εμπορικός κόμβος και Πύλη προς τη Δύση, ενώ ξεκίνησε και η επιβατική γραμμή με την Ιταλία όπου κυριάρχησαν ελληνικές εταιρείες. Χιλιάδες οι εργαζόμενοι σε όλους τους κλάδους.
Το Λιμάνι είναι πάντα η Πόρτα του σπιτιού μας και σήμερα, σε μια εποχή μεγάλων προκλήσεων και στις Μεταφορές, έχει σίγουρα περίοπτη θέση, στον διεθνή χάρτη. Η στρατηγική της θέση ανάμεσα σε Ασία και Ευρώπη ακόμα και Αφρική της δίνει μεγάλα πλεονεκτήματα.
Τι πρέπει να γίνει; Να συνυπάρξει το Λιμάνι αρμονικά με την πόλη. Τότε, θα εκδηλωθούν όλες εκείνες οι ενέργειες που θα το αναδείξουν και θα φέρουν κι άλλες δραστηριότητες”.
ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Τόκυο 2024: Με το απόλυτο 10 στα 10 στην Ιαπωνία οι ελαιώνες Σακελλαρόπουλου
Μια πολύ μεγάλη διάκριση υψηλού κύρους για Έλληνα ελαιοπαραγωγό με δέκα (10) κορυφαίες βραβεύσεις, σημειώθηκε στην Ιαπωνία, για τους βιολογικούς ελαιώνες Σακελλαρόπουλου, στον φημισμένο διεθνή διαγωνισμό ελαιολάδων της Ιαπωνίας, JAPAN Olive Oil Prize Competition 2024.
Πραγματοποιήθηκε στην πόλη του Τόκυο, από τις 3 έως τις 6 Ιουνίου 2024. Ο συγκεκριμένος διεθνής διαγωνισμός θεωρείται παγκοσμίως από τους πιο επαγγελματικούς διαγωνισμούς ελαιολάδων γιατί εφαρμόζει πολύ αυστηρά standards αξιολόγησης, βασιζόμενος στις γευσιγνωστικές μεθόδους που ορίζει το Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου.
Κατατάσσεται σε υψηλή θέση στην παγκόσμια κατάταξη EVOOWR και η γευσιγνωστική δοκιμή των ελαιολάδων στον JAPAN Olive Oil Prize Competition 2024, γίνεται από ειδικούς γευσιγνώστες ελαιολάδου (expert panel tasters) διεθνούς κύρους, με την μέθοδο της τυφλής γευσιγνωσίας (blind tasting).
Για το 2024 συμμετείχαν 550 ελαιόλαδα περίπου από 23 ελαιοπαραγωγικές χώρες όπως Ισπανία, Κροατία, Ελλάδα, Ιταλία, Πορτογαλία, Τυνησία, Η.Π.Α, Τουρκία, Ισραήλ και άλλες, με πολύ υψηλό επίπεδο ποιότητας.
Οι βιολογικοί ελαιώνες Σακελλαρόπουλου, τιμήθηκαν με δέκα (10) εξαιρετικά υψηλές βραβεύσεις και στα δέκα (10) δείγματα εξαιρετικών παρθένων και gourmet ελαιολάδων τους με τα οποία συμμετείχαν στο διεθνή διαγωνισμό της Ιαπωνίας, σημειώνοντας το απόλυτο ποσοστό του 100 %, και συγκεκριμένα :
- Με 5 χρυσά και 5 ασημένια βραβεία αλλά και βαθμολογίες που έφτασαν και το 95 %, κατατάσσονται στα καλύτερα ελαιόλαδα Best Olive Oils του JOOP 2024.
Ειδικότερα, οι 10 μεγάλες βραβεύσεις στα βιολογικά gourmet ελαιόλαδα των ελαιώνων Σακελλαρόπουλου στο Τόκυο της Ιαπωνίας για το 2024 είναι:
FYLLIKON First Harvest – Χρυσό Βραβείο
AGOURELAIO Early Harvest evoo – Χρυσό Βραβείο
PLUS HEALTH GREEN EVOO – Χρυσό Βραβείο
SYLLEKTIKON Gourmet evoo – Χρυσό Βραβείο
Flavored Gourmet ENIGMA – Χρυσό Βραβείο
MASTERPIECE Blend evoo – Ασημένιο Βραβείο
ARMONIA Βιολογικό – Ασημένιο βραβείο
TREASURE Blend evoo – Ασημένιο Βραβείο
OLEOASTRON Gourmet Evoo – Ασημένιο Βραβείο
ENSTAGMA Saffran & Sage evoo – Ασημένιο βραβείο
Οι βραβεύσεις αυτές στο Τόκυο της Ιαπωνίας για το 2024, αποτελούν μία ακόμα μεγάλη διάκριση για τους βιολογικούς ελαιώνες Σακελλαρόπουλου από την Σπάρτη Λακωνίας γιατί, βάσει των αξιολογήσεων από τους εξειδικευμένους κριτές – γευσιγνώστες, τα καινοτομικά και περιορισμένης παραγωγής ελαιόλαδα αυτά ξεχώρισαν και αναγνωρίστηκαν για μια ακόμη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ταυτόχρονα οι δέκα (10) μεγάλες αυτές διεθνείς βραβεύσεις στον JAPAN Olive Oil Prize Competition 2024, συμπληρώνουν τον μοναδικό αριθμό των 929 διεθνών βραβεύσεων για τους βιολογικούς ελαιώνες Σακελλαρόπουλου , ένας αριθμός που αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ που εξελίσσεται.
Παράλληλα αποτελεί ιδιαίτερη χαρά και τιμή τα βιολογικά, Single Estate ελαιοπροϊόντα των βιολογικών ελαιώνων Σακελλαρόπουλου από την Σπάρτη Λακωνίας, να αναγνωρίζονται στους μεγαλύτερους παγκόσμιους διαγωνισμούς για την υψηλή ποιότητα τους, για την καινοτομία στην παραγωγή τους, την μοναδική γεύση και τους υπέροχους συνδυασμούς τους, ενώ παράλληλα να θεωρούνται από τα κορυφαία διεθνώς.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
Η Τεχνητή Νοημοσύνη επιφέρει επαναστατικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας – ΑΙ στο επίκεντρο των Ποσειδωνίων 2024
Η ναυτιλιακή βιομηχανία, που συχνά θεωρείται συντηρητική και μετρημένη στον τρόπο με τον οποίο ενσωματώνει την τεχνολογία στη λειτουργία της, βρίσκεται στο κατώφλι μιας εποχής μετασχηματισμού, με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) να αναδεικνύεται σε κεντρικό παίκτη. Οι απόψεις που καταθέτουν εκθέτες της ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια αποκαλύπτουν ένα νέο τοπίο, μέσα στο οποίο οι ηγέτες του κλάδου ευθυγραμμίζονται στρατηγικά με τη δυναμική άνοδο της AI και κινούνται ήδη προς την υιοθέτησή της.
Σύμφωνα με τον Θεόδωρο Βώκο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε., η ζήτηση εκθεσιακού χώρου από εταιρείες προηγμένης τεχνολογίας και καινοτομίας που παρέχουν υπηρεσίες στη ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αυξηθεί σημαντικά στα φετινά Ποσειδώνια, που θα πραγματοποιηθούν στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo της Αθήνας από τις 3 έως τις 7 Ιουνίου.
Όπως αναφέρει ο κ. Βώκος, «μία διεξοδική μελέτη για το μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης στον ναυτιλιακό τομέα, με τίτλο ‘Out of the box’, η οποία εκπονήθηκε από το Lloyd’s Register και την εταιρεία συμβούλων ναυτιλιακής καινοτομίας Thetius, δείχνει ότι η αγορά συστημάτων ΑΙ και αυτονομίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία αναμένεται να αγγίξει σε συνολική αξία τα 5 δισ. δολάρια έως το 2028. Σύμφωνα με τη μελέτη, σήμερα υπάρχουν ήδη 276 ενεργές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης για τη ναυτιλία. Η μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία της προδραστικής επένδυσης από τους ναυτιλιακούς οργανισμούς για την ενίσχυση της κατανόησης της Τεχνητής Νοημοσύνης σε διάφορα επίπεδα. Ταυτόχρονα, προτείνει να δοθεί έμφαση σε πρωτοβουλίες εκπαίδευσης και κατάρτισης του εργατικού δυναμικού, που θα ενισχύσουν την ευαισθητοποίηση γύρω από μέτρα ασφαλείας και κανονισμούς που σχετίζονται με προηγμένες τεχνολογίες στον τομέα της ναυτιλίας».
Η EMMIS MARINE S.A., κατασκευαστής συστημάτων ηλεκτρικής τροφοδοσίας, ελέγχου και ποιότητας ισχύος, εντοπίζει μια ευρύτερη αλλαγή κλίματος στον κλάδο. Ο Ανδρέας Μισερλής, Ιδιοκτήτης & Διευθύνων Σύμβουλος, δίνει έμφαση στην τεχνολογικά προηγμένη κατάσταση του κλάδου, όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη αναγνωρίζεται ως ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων. Ο κ. Μισερλής διατυπώνει μια προδραστική θέση, που ευθυγραμμίζει την τεχνολογία με τις ανάγκες του κλάδου ενσωματώνοντας την Τεχνητή Νοημοσύνη στην έρευνα και την ανάπτυξη. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της κάλυψης των τεχνολογικών απαιτήσεων της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Η δέσμευσή μας να ενσωματώσουμε την ΑΙ στο τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης και στις γραμμές παραγωγής μας, αντανακλά την προδραστική προσέγγισή μας προκειμένου να παραμείνουμε μπροστά στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού», εξηγεί.
Συνολικά, ο κατασκευαστικός κλάδος της ναυτιλίας προβλέπει ταχεία υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, όπως φαίνεται και από την εταιρεία Captain Nemo. Η έμφαση που δίνει στην ανάλυση δεδομένων και στην ανάπτυξη έργων αντικατοπτρίζει την αναγνώριση των δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης να βελτιστοποιήσει τις διαδικασίες και να δώσει ώθηση στην καινοτομία. «Με τα πρώτα έργα Τεχνητής Νοημοσύνης να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, προσβλέπουμε στην ενσωμάτωσή της στην ανάλυση δεδομένων, στην αυτοματοποίηση προτύπων και στην ανάπτυξη νέων έργων στον κλάδο των ναυτιλιακών κατασκευών», δήλωσε ο Μερκούρης Πανουτσόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας που ετοιμάζεται για την τρίτη συνεχόμενη συμμετοχή της στα Ποσειδώνια.
Όμως, η εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης δεν περιορίζεται μόνο στον κατασκευαστικό τομέα, αλλά υιοθετείται με γρήγορους ρυθμούς και από τους τομείς των υπηρεσιών.
Σύμφωνα με το Bureau Veritas, «η Τεχνητή Νοημοσύνη υιοθετείται ήδη από τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Οι επενδύσεις στην ΑΙ δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι γίνεται βασικός παράγοντας στην ψηφιοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας, προσφέροντας οφέλη όπως μειωμένο κόστος, λιγότερους κινδύνους, μειωμένες εκπομπές αερίων, βελτιωμένες προβλέψεις και ταχύτερες παραδόσεις μέσω βελτιστοποιημένων διαδρομών. Ως νηογνώμονας χρησιμοποιούμε την ΑΙ ως μέσο για να κάνουμε την εργασία μας – και τη ναυτιλία – ασφαλέστερη και αποτελεσματικότερη», δήλωσε ο Laurent Henges, Αντιπρόεδρος Ψηφιακών Λύσεων και Μετασχηματισμού. Ως νηογνώμονας, το BV αξιοποιεί δεδομένα και την Τεχνητή Νοημοσύνη για να βελτιστοποιήσει τους τρόπους λειτουργίας και τις υπηρεσίες προς τους πελάτες της. Πιο συγκεκριμένα, η Τεχνητή Νοημοσύνη μειώνει την ανάγκη για φυσικές επιθεωρήσεις σε ένα πλοίο, καθώς τις υποκαθιστά με απομακρυσμένες και ψηφιακώς υποστηριζόμενες επιθεωρήσεις, αξιοποιώντας δεδομένα για τη δημιουργία βελτιστοποιημένων προγνωστικών μοντέλων επιθεώρησης, συνδυάζοντας τεχνικές εξαγωγής δεδομένων όπως το OCR με Robotics Process Automation για ενίσχυση της αποτελεσματικότητας διαδικασιών, και ενεργοποιώντας το Generative AI (LLM Large Language Model), άρα δημιουργώντας chatbot, τα οποία βοηθούν να απαντώνται τεχνικά ερωτήματα πελατών και να παρέχουν ταχύτερη και καλύτερη εξυπηρέτηση.
Η Verifavia, εταιρεία που ειδικεύεται σε υπηρεσίες ναυτιλιακών επιθεωρήσεων και ελέγχων, ήδη εξετάζει τις ευκαιρίες που δημιουργεί η Τεχνητή Νοημοσύνη. Η εταιρεία πιστεύει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη φέρνει συναρπαστικές δυνατότητες στη ναυτιλία, βελτιώνοντας την πλοήγηση, την προληπτική συντήρηση και τη συμμόρφωση. Συγκεκριμένα, η εταιρεία δίνει έμφαση στην υπεύθυνη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, ενσωματώνοντας τη βιωσιμότητα στο αφήγημά της. «Στη Verifavia, χρησιμοποιούμε την Τεχνητή Νοημοσύνη εκεί που έχει μεγαλύτερη σημασία, ιδιαίτερα στη βελτιστοποίηση των ταξιδιών, στη βελτίωση της ποιότητας δεδομένων και στη διαφάνεια της αγοράς άνθρακα. Στηρίζουμε την υπεύθυνη Τεχνητή Νοημοσύνη, διασφαλίζοντας ότι οι λύσεις μας συμβάλλουν σε ένα βιώσιμο μέλλον», δήλωσε ο Nicolas Duchene, Πρόεδρος.
Κρατικές υπηρεσίες νηολογίου πλοίων, με αντιπροσωπευτικό δείγμα το Ship Register του Σαν Μαρίνο, προβλέπουν ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα επισπεύσει τις διοικητικές διαδικασίες και προσβλέπουν στο να βοηθήσει στην επιτάχυνση της εγγραφής πλοίων, αποδεικνύοντας τις πρακτικές εφαρμογές της πέρα από το επιχειρησιακό πλαίσιο. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα εφαρμοστεί σύντομα για να επιταχύνει τη διαδικασία νηολόγησης πλοίων, φέρνοντας αποτελεσματικότητα στις διοικητικές λειτουργίες στον ναυτιλιακό τομέα», δήλωσε ο Gianluca Tucci, Γενικός Διευθυντής του νέου Νηολογίου, το οποίο θα αξιοποιήσει τη συμμετοχή του στα Ποσειδώνια 2024 για να παρουσιάσει τις υπηρεσίες του.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη διαδραματίζει επίσης ρόλο στον τομέα των περιφερειακών υπηρεσιών της ναυτιλιακής βιομηχανίας, βοηθώντας εταιρείες διαχείρισης ταξιδιών ναυτιλιακών εταιρειών, όπως η GMT Greece, στην πρόβλεψη ταξιδιών και διαδρομών για εξοικονόμηση κόστους. Επιπλέον, οι εταιρείες καθαρισμού πλοίων, όπως η Greensea IQ, χρησιμοποιούν ρομπότ εξοπλισμένα με AI για να βελτιώσουν τις αυτοματοποιημένες διαδικασίες καθαρισμού, επιτρέποντας πιο αποτελεσματικές και ταχύτερες υπηρεσίες καθαρισμού κύτους.
Όμως, κάθε επαναστατική αλλαγή πρέπει να προσεγγίζεται με προσοχή, γι’ αυτό εταιρείες όπως η N. Bogdanos Marine Bureau Ltd. φέρνουν μια νηφάλια προσέγγιση για την Τεχνητή Νοημοσύνη στη ναυτιλία. Ο Αδαμάντιος Παπαπέτρος, Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, υπογραμμίζει τη σύνεση του κλάδου, ο οποίος θα περιμένει να δοκιμαστεί περαιτέρω η τεχνολογία AI πριν την υιοθετήσει πλήρως και την εφαρμόσει στα πλοία. «Η ναυτιλία περιμένει ιστορικά αποδεδειγμένα αποτελέσματα πριν υιοθετήσει νέες τεχνολογίες. Εφαρμογές όπως η μη επανδρωμένη πλοήγηση εξακολουθούν να μην εφαρμόζονται, ωστόσο, η έλλειψη ειδικευμένων ναυτικών θα επιταχύνει την εισαγωγή παρόμοιων εφαρμογών», ανέφερε.
Συμπερασματικά, το μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης στη ναυτιλία φαντάζει δυναμικό και έτοιμο να τη μετασχηματίσει. Καθώς η βιομηχανία οδεύει προς την ψηφιακή ωριμότητα, η Τεχνητή Νοημοσύνη πρόκειται να διαδραματίσει ολοένα και πιο καθοριστικό ρόλο στη βελτιστοποίηση των λειτουργιών, τη διασφάλιση της ασφάλειας και την ώθηση του κλάδου προς ένα βιώσιμο και τεχνολογικά προηγμένο μέλλον. Η ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια αναδεικνύει τις δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης, σηματοδοτώντας την αυγή μιας νέας εποχής στη ναυτιλιακή καινοτομία.
Τα Ποσειδώνια 2024 διοργανώνονται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, με την υποστήριξη του Δήμου Πειραιά και της Επιτροπής Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας.
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ6 ημέρες ago
Ηλεκτρικό ρεύμα: Στο τραπέζι η ενεργοποίηση του μηχανισμού ανάκτησης εσόδων με στόχο τη στήριξη τιμολογίων
-
ΔΙΕΘΝΗ4 ημέρες ago
Κυρ. Μητσοτάκης: Η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να μεταμορφώσει τη χώρα μας
-
ΔΙΕΘΝΗ6 ημέρες ago
Πολύνεκροι βομβαρδισμοί του Ισραήλ σε Γάζα και Λίβανο
-
ΕΛΛΑΔΑ6 ημέρες ago
Φιλοθέη: Διαρρήκτες προσπάθησαν να εισβάλουν σε σπίτι Αμερικανού διπλωμάτη
-
ΔΙΕΘΝΗ5 ημέρες ago
Γαλλία – Η τελική κατάθεση της Ζιζέλ Πελικό: Αυτή είναι δίκη δειλών, είμαι ψυχικά εξαντλημένη
-
ΔΙΕΘΝΗ6 ημέρες ago
Φον ντερ Λάιεν: Το Κίεβο μπορεί να «υπολογίζει» στην ΕΕ μετά τις «φρικτές» επιθέσεις της Ρωσίας
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ2 ημέρες ago
“Τραυλός Ηθοποιός – Φάλτσος Τραγουδιστής” – Ένα κωμικό μουσικό παραμύθι για μεγάλους στο Θέατρο Αθήναιον
-
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ6 ημέρες ago
Ο Τσιτσιπάς παρέμεινε στο Νο 11 του κόσμου